De partijraad van het Vlaams Belang heeft zaterdag met 77 procent van de stemmen ingestemd met het nieuwe partijbestuur waarmee voorzitter Gerolf Annemans de vernieuwings- en verjongingsoperatie wil doorvoeren. Het verkozen bestuur bestaat uit 24 leden, waarvan er elf nieuw zijn. Oud-voorzitter Bruno Valkeniers is het ... enige bestuurslid dat zijn mandaat niet verlengt. Het bestuur telt drie twintigers en vijf dertigers. Zoals aangekondigd zijn Barbara Pas en Chris Janssens ondervoorzitter. Het partijbestuur bestaat naast voorzitter en ondervoorzitters uit de fractievoorzitters Anke Van dermeersch (Senaat), Joris Van Hauthem (Vlaams parlement) en Dominiek Lootens (VGC), de diensthoofden Filip Dewinter (organisatie), Bart Laeremans (kenniscentrum), Philip Claeys (uitgeverij Egmont), Patsy Vallet (financiële dienst, penningmeester), Marijke Dillen (seniorenforum), nationaal secretaris Guy D'Haeseleer, personeelsdirecteur Yves Buysse, partijraadsvoorzitter Filip De Man en VBJ-voorzitter Tom Van Grieken. De jongerenafdeling VBJ telt daarnaast nog drie bestuursleden in het bestuur: Reccino Van Lommel, Dirk Verhaert en Bob de Brabandere. Het bestuur wordt vervolledigd met de kamerleden Annick Ponthier en Hagen Goyvaerts, en de Vlaams parlementsleden Stefaan Sintobin en Wim Wienen. Ook Kristof Slagmulders, de lijsttrekker in Denderleeuw die even in de schijnwerpers stond omdat de Denderleeuwse schepenen met Vlaams Belang-steun werden verkozen, en Steven Vollebergh, die instaat voor de organisatie van nationale partijevenementen maken deel uit van het nieuwe partijbestuur.
Volgens cijfers van het onderzoeksbureau Coface Services Belgium zijn er in ons land sinds de invoering van het rookverbod 2.272 cafés verdwenen. Het voorbije half jaar sloten 6.765 cafés de deuren, al da niet na een faillissement. Voor het rookverbod waren dat er 5.185. Het NSZ weet dan weer dat het aantal startende cafés met 32% verminderde. De recentste cijfers van het FOD volksgezondheid beweren dat er 18% van de bezochte zaken het rookverbod niet respecteren. Of alles met het rookverbod of met de economische crisis te maken blijft nog maar de vraag.
Wordt Pattanide de volgende radicaal-islamitische staat?
Als men het over de militante islam heeft, dan kijkt men vooral naar
de Arabische landen (de bron van het islamisme) of bij uitbreiding naar (al dan
niet nieuw-opgerichte) Centraal-Aziatische landen als Kazachstan, Kirgizië,
Afghanistan, Pakistan. De Arabische Lente of wat daar moet voor doorgaan
werd door de media in alle huiskamers binnengebracht, en de strijd van en tegen
de Taliban ligt nog op ieders netvlies gebrand.
Nochtans is het niet zo
dat elk conflict, waarin de militante islam een factor van belang is, even goed
gekend is, wel integendeel. In en rond de Zuid-Thailandse stad Pattani en in de
regios Pattani, Narathiwat, Yala, Songkhla en Satun is al jarenlang een
separatistische beweging aan het werk, de Pattani United Liberation Organization
(PULO), die de Malays van Thailand wil samenbrengen in een islamitisch
sultanaat.
De leden van deze in 1968 opgerichte separatistische en
terroristische beweging die ondertussen is versplinterd in drie elkaar min of
meer concurrerende bewegingen kregen een PLO-opleiding. De PULO gaat door als
de gevaarlijkste en meest militante beweging binnen de grenzen van Thailand. Zij
stelde de unitaire staat Thailand in vraag en wilde de Malay-identiteit
beschermen, de Malaytaal- en alfabet.
Maar er is meer aan de gang. Het
blijkt steeds duidelijker dat achter het op het eerste zicht nationalistisch
discours in feite een religieus programma schuilgaat en dat dit ook steeds vaker
blijkt uit de daden van de PULO. Tot voor enkele jaren waren de aanslagen van de
Pattani United Liberation Organization bijna uitsluitend gericht op militaire
centra en op administratieve strategische doelwetten hoofdzakelijk in Bangkok.
De strijd verlegt zich nu steeds vaker naar het Pattanigebied zelf en richt zich
steeds meer tegen leraren en tegen boeddhistische monniken. Tegen boeddhisten in
het algemeen trouwens, zodat de toestand in het stadje Pattani, waar de
boeddhisten vandaag bijvoorbeeld nog slechts 15% van de ongeveer 55.000 inwoners
uitmaken, behoorlijk gespannen is.
Bomaanslagen en moordpogingen tegen
het onderwijzend personeel zijn er schering en inslag. Islam en onderwijs: het
blijft een problematisch vraagstuk! Waar de militante islam het voor het zeggen
krijgt de talibanstrekking zeg maar wordt opvoeding plots over een gans
ander boeg gegooid. Jongens en meisjes worden gescheiden, meisjes krijgen weinig
of geen schoolopleiding meer, scholen worden gesloten. In Zuid-Thailand worden
leraren en leraressen vermoord. Neergeschoten. Wij hebben angst, is dan ook
een veelgehoorde opmerking, aldus ooggetuige Hinrich Rohbohm in
JungeFreiheit(02/13, 4 januari 2013). Waarom terreur op onderwijzend personeel?
Religieuze motieven, aldus de overgebleven leraren: Moslimmeisjes mogen niet
gemeenschappelijk met jongens worden onderwezen volgens de islam. En om dat te
bereiken, worden leraren gedood. Geen leraar, geen onderwijs.
Wordt Pattanide de volgende radicaal-islamitische
staat?
Als men het over de militante islam heeft, dan kijkt men vooral naar
de Arabische landen (de bron van het islamisme) of bij uitbreiding naar (al dan
niet nieuw-opgerichte) Centraal-Aziatische landen als Kazachstan, Kirgizië,
Afghanistan, Pakistan. De Arabische Lente of wat daar moet voor doorgaan
werd door de media in alle huiskamers binnengebracht, en de strijd van en tegen
de Taliban ligt nog op ieders netvlies gebrand.
Nochtans is het niet zo
dat elk conflict, waarin de militante islam een factor van belang is, even goed
gekend is, wel integendeel. In en rond de Zuid-Thailandse stad Pattani en in de
regios Pattani, Narathiwat, Yala, Songkhla en Satun is al jarenlang een
separatistische beweging aan het werk, de Pattani United Liberation Organization
(PULO), die de Malays van Thailand wil samenbrengen in een islamitisch
sultanaat.
De leden van deze in 1968 opgerichte separatistische en
terroristische beweging die ondertussen is versplinterd in drie elkaar min of
meer concurrerende bewegingen kregen een PLO-opleiding. De PULO gaat door als
de gevaarlijkste en meest militante beweging binnen de grenzen van Thailand. Zij
stelde de unitaire staat Thailand in vraag en wilde de Malay-identiteit
beschermen, de Malaytaal- en alfabet.
Maar er is meer aan de gang. Het
blijkt steeds duidelijker dat achter het op het eerste zicht nationalistisch
discours in feite een religieus programma schuilgaat en dat dit ook steeds vaker
blijkt uit de daden van de PULO. Tot voor enkele jaren waren de aanslagen van de
Pattani United Liberation Organization bijna uitsluitend gericht op militaire
centra en op administratieve strategische doelwetten hoofdzakelijk in Bangkok.
De strijd verlegt zich nu steeds vaker naar het Pattanigebied zelf en richt zich
steeds meer tegen leraren en tegen boeddhistische monniken. Tegen boeddhisten in
het algemeen trouwens, zodat de toestand in het stadje Pattani, waar de
boeddhisten vandaag bijvoorbeeld nog slechts 15% van de ongeveer 55.000 inwoners
uitmaken, behoorlijk gespannen is.
Bomaanslagen en moordpogingen tegen
het onderwijzend personeel zijn er schering en inslag. Islam en onderwijs: het
blijft een problematisch vraagstuk! Waar de militante islam het voor het zeggen
krijgt de talibanstrekking zeg maar wordt opvoeding plots over een gans
ander boeg gegooid. Jongens en meisjes worden gescheiden, meisjes krijgen weinig
of geen schoolopleiding meer, scholen worden gesloten. In Zuid-Thailand worden
leraren en leraressen vermoord. Neergeschoten. Wij hebben angst, is dan ook
een veelgehoorde opmerking, aldus ooggetuige Hinrich Rohbohm in
JungeFreiheit(02/13, 4 januari 2013). Waarom terreur op onderwijzend personeel?
Religieuze motieven, aldus de overgebleven leraren: Moslimmeisjes mogen niet
gemeenschappelijk met jongens worden onderwezen volgens de islam. En om dat te
bereiken, worden leraren gedood. Geen leraar, geen onderwijs.
Leraren en leraressen capituleren en vertrekken of geven hun ontslag.
Dat is uiteindelijk wat de bedoeling is van deze islamitische terreurgroep:
schrik aanjagen zodat boeddhistische monniken uit de streek vertrekken, het
onderwijzend personeel dusdanig terroriseren dat dit het gebied verlaat, en het
ondertussen op een geleidelijke manier veroveren. De organisatie eist de
invoering van de sharia in Zuid-Thailand. Boeddhistische kloosters liggen ook
steeds vaker onder vuur.
De aanslagen op boeddhistische monniken en op
leraren en leraressen zorgen voor véél slachtoffers: in Pattani, Yala, en
Narathiwat zijn er dagelijks gemiddeld 3 tot 4 aanslagen. Meer dan 11.000 sinds
2004. Meer dan 5.000 mensen kwamen hierbij om, en 9.000 werden gewond. Zelfs in
de hoofdstad Hat Yai een stad met ongeveer 200.000 inwoners, waarvan
slechts 30% moslims voelt men de spanning. Zeker na de aanslag op het Lee
Gardens Plaza Hotel begin april 2012, waarbij 400 mensen werden
gewond.
Wat ooit begonnen is als een nationalistische bevrijdingsoorlog
is verworden tot een religieuze en dus totale oorlog. Misschien wel nuttige
achtergrondinformatie mocht u in onze Vlaamse pers ooit eens lezen over het
Sultanaat van Pattani?
(Peter Logghe)eraren en leraressen capituleren en vertrekken of geven hun ontslag.
Dat is uiteindelijk wat de bedoeling is van deze islamitische terreurgroep:
schrik aanjagen zodat boeddhistische monniken uit de streek vertrekken, het
onderwijzend personeel dusdanig terroriseren dat dit het gebied verlaat, en het
ondertussen op een geleidelijke manier veroveren. De organisatie eist de
invoering van de sharia in Zuid-Thailand. Boeddhistische kloosters liggen ook
steeds vaker onder vuur.
De aanslagen op boeddhistische monniken en op
leraren en leraressen zorgen voor véél slachtoffers: in Pattani, Yala, en
Narathiwat zijn er dagelijks gemiddeld 3 tot 4 aanslagen. Meer dan 11.000 sinds
2004. Meer dan 5.000 mensen kwamen hierbij om, en 9.000 werden gewond. Zelfs in
de hoofdstad Hat Yai een stad met ongeveer 200.000 inwoners, waarvan
slechts 30% moslims voelt men de spanning. Zeker na de aanslag op het Lee
Gardens Plaza Hotel begin april 2012, waarbij 400 mensen werden
gewond.
Wat ooit begonnen is als een nationalistische bevrijdingsoorlog
is verworden tot een religieuze en dus totale oorlog. Misschien wel nuttige
achtergrondinformatie mocht u in onze Vlaamse pers ooit eens lezen over het
Sultanaat van Pattani?
Vlaamse Volksbeweging vraagt duidelijkheid over confederalisme
De
Vlaamse Volksbeweging vraagt duidelijkheid van de CD&V, Open Vld en N-VA
over hun invulling van het begrip confederalisme. In zijn toespraak tijdens de
nieuwjaarsbijeenkomst van de VVB in Gent verwees voorzitter Guido Moons ook naar
andere regios in Europa die net als Vlaanderen streven naar onafhankelijkheid.
Professor en grondwetspecialist Hendrik Vuye van de Universiteit Namen kwam
in Gent als gastspreker aan het woord. Hij had het onder meer over de grondwet
die de voorbije eeuw meermaals met de voeten werd getreden zonder dat daar
controverse over ontstond.
Volgens Guido Moons zouden we wel eens op weg
kunnen zijn naar drie verschillende invullingen van het begrip confederalisme:
'Ik heb tot nu toe nog maar weinig gehoord over de concrete invulling en
definiëring van dat confederale model. Wanneer dat effectief gebeurt, zou het
wel eens best mogelijk kunnen zijn dat we drie totaal verschillende confederale
modellen krijgen, waarbij bepaalde modellen een totale aanfluiting zijn van wat
confederalisme werkelijk is.' Hoe dan ook wordt 2013 een belangrijk jaar voor
de VVB. De voorzitter ziet een grote rol weggelegd als Vlaams-nationale
drukkingsgroep, ook al zal niet iedereen dat naar waarde kunnen schatten:
'Wanneer we eerlijk en consequent met steekhoudende argumenten en een glashelder
betoog zullen stellen waar het op aankomt, dan nog zullen we voor de ene
goedkope extremisten zijn en voor de andere een stelletje watjes.'
Andere
punten hoog op de VVB-agenda zijn een internationale petitieactie samen met
Catalonië, Schotland en Baskenland. En voor 16 maart kondigde Moons een
symposium aan onder de titel De knoop doorgehakt?!. In het Vlaams Parlement
gaat het die dag over confederalisme, separatisme en onafhankelijkheid met
sprekers als Bart Maddens, Jean-Pierre Rondas, Rik Van Cauwelaert, Dave
Sinardet, Fernand Keuleneer en politiek secretaris van de VVB Peter De
Roover.
Gastspreker in Gent was Hendrik Vuye van de Universiteit Namen.
De professor staatsrecht stelde dat de sleutelmomenten in het ontstaan van het
democratische België zijn gerealiseerd buiten de grondwet en later
gelegaliseerd. Volgens Vuye was 2011 het jaar van de 'ultieme vergrendeling'.
'Vergrendeling wil zeggen dat je een norm juridisch gezien kan wijzigen, maar
politiek ligt de lat zo hoog dat we weten dat het nooit zal veranderen want de
vereiste meerderheid is onhaalbaar.' De conclusie daarvan is dat België nu al
een confederatie is want je moet met twee zijn om iets te veranderen. Vuye
noemde de hedendaags geldende interpretatie van de staatshervormingen als een
compromis tussen territorialiteit en personaliteit een prachtige leugen.
Franstaligen denken territoriaal over Wallonië en Brussel, en in personeel als
het over Vlaanderen gaat. Alle compromissen tussen die twee principes zijn te
vinden op het Vlaamse grondgebied. Dat is eenzijdig, onevenwichtig en
oneerlijk.