Eeklo
- Het aantal vreemdelingen dat via het OCMW een leefloon krijgt, ligt in Eeklo
procentueel beduidend hoger dan in de rest van onze regio. Eeklo telt meer dan dubbel
zoveel leefloners van vreemde origine dan Aalter en Evergem, vergelijkbare
gemeenten in het Meetjesland (bron: lokale inburgerings- en
integratiemonitor).
Dat
allochtonen op grote schaal OCMW-uitkeringen ontvangen, mag dan wel een cliché
zijn, maar dan wel één dat in Eeklo volkomen bevestigd wordt door de realiteit.
Steeds meer vreemdelingen zijn in onze Herbakkerstad op zoek naar huisvesting en
OCMW-steun. Maar liefst
30% van de begunstigden van een leefloon in Eeklo zijn vreemdelingen,
terwijl zij volgens officiële cijfers maar zon 3,2% (in feite 6,8%) van de
Eeklose bevolking uitmaken. In werkelijkheid is het totale aandeel van
allochtonen in de financiële hulp van het OCMW echter nog beduidend veel groter
dan 30%. De cijfers houden immers geen rekening met de vele nieuwe
Belgen,d.w.z. allochtonen die meestal hun vreemde nationaliteit behouden
hebben, maar die daarnaast ook de Belgische nationaliteit verkregen en daarom
niet langer als vreemdeling worden beschouwd.
Voor
het Vlaams Belang Eeklo is dit het zoveelste bewijs dat het lakse
immigratiebeleid een financiële en maatschappelijke catastrofe is en neerkomt op
de import van armoede.
Laten
we de realiteit onder ogen zien: in Eeklo is er gewoonweg geen draagvlak voor de
sterk toegenomen inwijking van vreemdelingen. Het dicht bevolkte Eeklo heeft
nauwelijks industrie en biedt slechts een beperkte tewerkstelling in de
dienstensector, terwijl allochtonen veelal de nodige scholing missen (vooral
door een gebrek aan studie-interesse en een gebrekkige taalkennis) en in Eeklo
zo bijna automatisch aan het OCMW passeren.
Allochtonen
krijgen nochtans meer dan voldoende kansen. De verantwoordelijkheid ligt dan ook
in eerste instantie bij de allochtonen zelf. Om maar een voorbeeld te geven:
in 2011 tekenden slechts
7 personen in Eeklo vrijwillig een inburgeringscontract en slechts één iemand
behaalde daarbij effectief ook een inburgeringsattest. De meeste
allochtonen weten zich dus in Eeklo straffeloos te onttrekken aan hun
inburgeringsverplichtingen.
In
Eeklo is er met andere woorden helemaal geen sprake van een lokaal
integratiebeleid, noch van een doorgedreven controle bij het toekennen van
financiële hulp aan vreemdelingen door het OCMW (bijvoorbeeld op het bezit van
eigendommen in het land van herkomst). Voor het Vlaams Belang moet het beleid
dan ook dringend de andere richting uit.
Desondanks
blijven de CD&V en SP.A mét gedoogsteun van de N-VA en Open VLD in de
Eeklose OCMW-raad een echt sinterklaasbeleid voeren waarbij sociale steun
vrijwel zonder voorwaarden wordt rondgestrooid.
De
gevolgen voor de gemeentekas zijn catastrofaal!
De overheid betaalt (met belastinggeld nota bene) immers maar 50% van de
leeflonen terug aan de OCMW's, waardoor de lokale besturen de helft ten laste
moeten nemen. Dat dit een fikse financiële domper betekent voor onze stad,
behoeft geen betoog. In de begrotingsbespreking werd daar echter - met
uitzondering van de tussenkomst van het Vlaams Belang - met geen woord over
gerept.
Voor
wie nog altijd niet door heeft dat deze stinkende potjes zonder het Vlaams
Belang in Eeklo gewoon gedekt bleven, geeft deze doofpotoperatie van CD&V,
N-VA, SP.A en Open VLD voldoende stof tot nadenken om in 2012 Vlaams Belang te
stemmen.
De
Eeklose kiezer: gepluimde belastingbetaler, minderbedeelde of arme
gepensioneerde die met moeite de touwtjes aan elkaar kan knopen, heeft in
oktober 2012 de kans dergelijk wanbeleid af te straffen en het beeld van Eeklo
als toegeeflijke inwijkstad aan diggelen te slaan. Het Vlaams Belang Eeklo: meer
dan ooit uw stok achter de deur!
26.02.2012 Dat
was in het kort de boodschap van Senator Bart Laeremans deze morgen in Nazareth.
Aan de hand van cijfers liet hij de aanwezigen achter de strategie van de
Franstaligen in dit land kijken en de enorme zege die ze behalen door het
vlinderakkoord. Onze 'Vlaamse' onderhandelaars hebben zich laten rollen als
broekventjes.
Zo zullen de Nederlandstaligen te maken krijgen met een
vermindering van de gerechtelijke diensten in Brussel, zo worden de
faciliteitengemeenten de facto bij Brussel gevoegd en ligt gans Vlaams-Brabant
open voor verdere verfransing door de Brusselse Metropolitane gemeenschap. De
Vlaamse partijen hebben zich laten rollen en sommigen met plezier wat mocht
blijken uit de uitspraken van Marc Eyskens die de splitsing van
Brussel-Halle-Vilvoorde enkel op papier wou maar in de praktijk moest voor hem
niks wijzigen.
Aan de hand van demografische cijfers wees Laeremans er
ook op dat Brussel in sneltempo vervreemdt: ongeveer 70% van de inwoners is nu
al van vreemde origine en tegen 2030 zouden er nog ongeveer 4% Vlamingen wonen
in de stad. De Vlaamse regering ondersteunt dit proces nog door hoogbouw te
promoten in de rand. In het onderwijs zijn in de meeste Vlaamse gemeenten rond
Brussel de kinderen in meerderheid Franstalig en dat gaat in een razend tempo.
Laeremans kon er ook niet omheen - net op de dag dat Siegfried Bracke
stelt met ons nooit te willen samenwerken - dat de N-VA zeer lichtzinnig is.
Vooreerst blijven ze liever in de Vlaamse Regering dan effectief het
vlinderakkoord aan te pakken maar daarnaast blijven ze geloven in de
'verdamping' van België binnen de EU. Dat die EU zich niet bezighoudt met
regio's, daar struikelen ze niet over. Het is integendeel Vlaams-Brabant dat aan
het verdampen is door België en daar rekenen de Franstaligen op om de Vlaamse
onafhankelijkheid te kunnen tegenhouden of Vlaanderen tot een onredelijke prijs
te dwingen.
Nadien volgde voor het 25-koppig publiek nog een geanimeerde
vragenronde.