BLOG INHOUD
  • CLASSIC KALENDER
  • VLAAMSE LABEL KALENDER
  • WTC THE BLACK SPINNING
  • FOTOS SPONSORT BY WTC HEIRNIS
  • MTBIKER.BE
  • Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Haes Dirk
    Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
    Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
    Fietsen is mijn vrijheid en uitlaatklep
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • 34é wendelenrit
  • KEMMELBERG
  • GENT-WEVELGEM
  • om van te dromen
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Foto
    Myriam & Dirk
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • The Black Spinners
  • Dirk & Myriam
    MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be
    The BLACK SPINNERS
    14-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De Felt F serie FRD van John Degenkolb

     

    De wielerploeg Argos-Shimano reed afgelopen seizoen op de Felt F1. Hoewel deze fiets ook voor dit seizoen de officiele teamfiets is, hebben we sprinter John Degenkolb inmiddels op een nieuw model gespot. De Felt F serie FRD. Deze fiets zou stijver en lichter zijn dan het vorige model, door de toepassing van ander carbon.
    De FRD is gemaakt van zogeheten UHC Nano TeXtreme. Dit carbon bestaat dunne laagjes. Volgens Felt kunnen door deze techniek meer carbonvezels in de fiets worden verwerkt, terwijl er minder relatief zware hars nodig is om de carbonlaagjes te verbinden. Het gevolg is een stijver en lichter frame.
    Degenkolb rijdt op een 54 cm frame met een taps toelopende balhoofdbuis (1.125 “tot 1,5″), interne routing specifiek voor Shimano Di2, koolstofvezel drop-outs en een schroefdraad trapashuis.

    Specificaties:
    Frame: Felt F1 FRD, UHC Nano TeXtreme carbon fiber, 54cm
    Vork: Felt Road UHC Ultimate+Nano carbon fiber, taps toelopend 1 1/8”tot-1 1/2″
    Balhoofd: PRO RI-11 geintegreerd, 1 1/8-to-1 1/2″ taps toelopend.
    Stuurpen: PRO Vibe Team Issue, 130mm x -10°
    Stuur: PRO Vibe Team Issue
    Stuurlint: PRO
    Remmen: Shimano Dura-Ace BR-9000
    Rem- en schakelgrepen: Shimano Dura-Ace Di2 STI Dual Control ST-9070 (met sprint shifters)
    Voorderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 FD-9070
    Achterderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 RD-9070
    Cassette: Shimano Dura-Ace CS-9000
    Ketting: Shimano Dura-Ace CN-9000
    Cranks: SRM Wireless PowerMeter DuraAce 175mm, 53/39T
    Bracket: BB30-met-24mm adapter
    Pedalen: Shimano Dura-Ace SPD-SL PD-9000
    Voorwiel: Shimano Dura-Ace WH-9000-C50-TU
    Achterwiel: Shimano Dura-Ace WH-9000-C75-TU
    Banden: Vittoria
    Zadel: PRO Turnix Ti
    Zadelpen: PRO Vibe
    Bidonhouders: Elite Pase Custom Carbon (2)
    Computer: SRM PowerControl 7

    Maten:
    Lengte: 1.80m
    Gewicht: 77kg
    Zadelhoogte vanaf bracket (c-t): 728mm
    Zadel setback: 66mm
    Zitbuislengte, c-t: 520mm
    Zitbuislengte, c-c: 472mm
    Puntje zadel tot stuur: 584mm
    Verval zadel-stuur: 113mm
    Balhoofdbuislengte: 120mm
    Bovenbuislengte: 545mm

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    13-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Merida Scultura SL

     

    Even een kort bericht vanaf Mallorca. We zijn hier voor de introductie van de nieuwe fietsen van Team Lampre-Merida.

    En ‘en passant’ konden we ook een rondje maken op de ‘burger’ uitvoering van de SL, de Sultura 907. Zelfde frame als waar de profs mee koersen. HM carbon, BB 386 Evo, Dura-Ace 9000, Mavic carbon, FSA, Selle Italia. 6,60 kilo licht. Indrukwekkend fietsje! In FIETS 3 meer nieuws over de team fiets en een test van de Italiaans-Taiwanese samenwerking. We kennen geen Taiwanees of Italiaans dus dan maar gewoon op z’n Ollands: mooi spul!

    En dit is de Team Replica, de Scultura Comp 905. Ook groen en fuchsia, maar net iets minder ‘schreeuwend’. Met Ultegra Di2, FSA en Fulcrum 7,30 kilo.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De fiets van de toekomst”

     

    Dit is mogelijk de fiets van de toekomst. De ‘Dream Machine’ heeft de Design en Innovatie prijs gewonnen van de fietsbeurs in Taipei, de Taipei International Cycle Show. Deze beurs wordt volgende maand gehouden.
    De ‘Dream Machine’ combineert conceptueel design met bestaande onderdelen van ondermeer Vision, FSA, Selle Italia, Vittoria en SRAM. De fiets is ontworpen door het Italiaanse ontwerpbureau Jonny Mole Design. Hoofddesigner is Jonny Moletta. Hij noemt zijn ontwerp ”futuristisch maar bruikbaar”.
    Het frame bestaat uit een benedenbuis doorloopt van de stuurpen tot in de achtervork. Het doel is om de fiets zo stijver en aerodynamischer te maken. De benedenbuis heeft ook een ingebouwde bidon- en batterijhouder. In de stuurpen zit ruimte om een computer te plaatsen en deze zo uit de wind te houden. Hoewel SRAM niet als partner in het project genoemd wordt, zitten er wel onderdelen van het bedrijf op de fiets. We vermoeden zelfs dat er gebruik gemaakt wordt van de nieuwste discremmen van de Amerikaanse fabrikant.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Bedenk naam nieuwe Schwalbe band

     

    Racing Ralph, Nobby Nic, Rocket Ron. MTB banden van Schwalbe zijn bekend om hun aparte namen. Voor de naam van een nieuwe Enduro band, heeft Schwalbe een wedstrijd uitgeschreven. Iedereen die een naam bedenkt, kan deze via Facebook inzenden. De wedstrijd loopt tot 25 februari. Een jury nomineert een aantal namen, de uiteindelijke winnaar wordt via Facebook gekozen. De winnaar wint een AMS 150 Cube Action Team fiets. Voor alle finalisten is er een band, gelabeld met de door hen bedachte naam.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen heirnis ritten
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    04-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Speciale Sidi Wire’s voor team Cannondale

    Peter Sagan en zijn ploeggenoten van Cannondale, hebben dit seizoen de beschikking over speciaal door Sidi gemaakte fietschoenen: de Cannondale Pro Cycling Team Limited Edition. De schoen is gebaseerd op het topmodel van Sidi, de Wire.

    Peter Sagan werd in de afgelopen Tour de France al met een prototype van de Wire gespot. De Team Limited Edition beschikt over een ventilerende carbonzool. Ook is de schoen uitgerust met het Tecno-3 System. Met dit sluitsysteem kan de pasvorm rondom de hele voet worden aangepast.De Limited Edition heeft een adviesprijs van 395 euro.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De Colnago Prestige van Sven Nijs

    Sven Nijs werd afgelopen weekend wereldkampioen veldrijden op een Colnago Prestige. Deze fiets is al enkele jaren op de markt. Ook voormalig wereldkampioen Niels Albert rijdt op deze Colnago.

    Het frame bestaat uit een monocoque voorkant van beneden-, zit, en bovenbuis plus balhoofd. De achtervork is apart op het frame gezet, via zogeheten lugs. De dropouts zijn van aluminium. Opvallend is het extra bochtje tussen de bovenbuis en de zitbuis. Het idee erachter is dat het frame hierdoor beter schokken absorbeert en de renner meer comfort heeft. Het balhoofd is traditioneel recht: 1 1/8”. Tegenwoordig zijn de meeste balhoofden taps toelopend. Volgens fietsbouwers geeft een taps toelopend balhoofd meer controle bij het sturen.

    De consumentenversie van de Colnago Presige heeft standaard de mogelijkheid om er schijfremmen op te monteren. De fiets van Nijs heeft deze optie niet. De toppers in het veldrijden kiezen allemaal voor cantilevers, omdat deze lichter zijn dan schijfremmen.

    Shimano 7970

    Qua afmontage gebruikt Sven Nijs niet het nieuwste van het nieuwste. Zijn elektronische schakelgroep van Shimano is de 7970, de carbon tubewielen zijn Dura Ace WH 7900 C35. Ook de XTR pedalen zijn niet van de nieuwste versie: de M970. De meeste veldrijders vinden deze versie prettiger in dan de nieuwere variant, omdat deze beter zou presteren in de modder.

    Dat de Colnago veel te lijden heeft in de cross, is goed te zien. De modder heeft op de cranks het bovenste laagje eraf gesleten. Ook zijn er op het frame diverse krassen te zien. Nijs maakt gebruik van verschillende soorten tubes. Op het WK van afgelopen zaterdag wisselden de meeste renners van de zogeheten Birds naar de Rhino’s. De Rhino is de band die het best tot zijn recht komt in de modder. Op de foto staat de Dugast Typhoon.
    Het zadel op de Colnago is een Selle Italia SLR Team Edition. Nijs maakt geen gebruik van een wattagemeter. Zijn fiets weegt 7,68 kilo. Dat is licht, maar niet de lichtste fiets in het veld.

    Specificaties

    Frame: Colnago Prestige, 56cm
    Vork Colnago Cross Carbon, balhoofd 1 1/8″
    Balhoofd: Colnago, 1 1/8″
    Stuurpen: PRO PLT, 120mm x -6°
    Stuur: PRO Vibe Round, 44cm (c-c)
    Stuurlint: Colnago cork
    Remmen: Shimano CX70 cantilever met Shimano remblokjes voor carbon wielen.
    Rem- en schakelgrepen: Shimano Dura-Ace Di2 STI Dual Control ST-7970
    Voorderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 FD-7970
    Achterderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 RD-7970
    Cassette: Shimano Dura-Ace CS-7900, 12-27T
    Ketting: Shimano Dura-Ace CN-7901
    Cranks: Shimano Dura-Ace FC-7900, 172.5mm, 46/39T
    Bracket: Shimano Dura-Ace SM-BB7900
    Pedalen: Shimano XTR PD-M970
    Wielen: Shimano Dura-Ace WH-7900-C35-TU
    Banden: Dugast Typhoon tubes, 33mm
    Wielen: Selle Italia SLR Team Edition
    Zadelpen: PRO Vibe

    Maten:

    Lengte: 1.81m
    Gewicht: 70kg
    Zadelhoogte vanaf bracket (c-t): 765mm
    Zadel setback 73mm
    Zitbuislengte (c-t): 560mm
    Zitbuislengte (c-c): 540mm
    Puntje zadel tot stuur: 567mm
    Verval zadel/stuur: 83mm
    Bedenbuislengte: 148mm
    Bovenbuislengte: 550mm
    Gewicht fiets: 7.68kg

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    30-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De Wilier Triestina Twinblade van team Columbia

    Team Colombia rijdt dit seizoen op fietsen van Wilier. In tijdritten hebben de renners uit deze ploeg de beschikking over de Wilier Triestina Twinblade.

    De Twinblade is ontworpen op zo min mogelijk luchtweerstand. De vork en de liggende achtervork zijn dik en lopen breed uit. Volgens Wilier is dit gedaan om deze delen ze ver mogelijk bij de turbulente lucht van de draaiende wielen weg te houden. De achterrem is achter het bracket geplaatst, in een omhulsel van carbon. De voorrem is achter de voorvork geplaatst. Het dropout systeem voor het achterwiel heeft vier bouten om het wiel precies uit te lijnen.

    De Wilier Twinblad heeft een geïntegreerde zadelpen. De stelbout hiervoor is verwerkt in de bovenbuis. De Twinblad maakt waarschijnlijk zijn debuut op 7 februari in de ploegentijdrit van de Ronde van de Middellandse Zee. Team Columbia rijdt komend seizoen met SRAM. Op de foto zien we nog enkele onderdelen van Shimano.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Vittoria verwacht ‘fietsbanden revolutie’

    Vittoria heeft in Thailand een onderzoekscentrum geopend dat onderzoek gaat doen naar de toepasbaarheid van grapheen in fietsbanden. Grapheen is een ultra dunne vorm van carbon. Twee onderzoekers wonnen voor de ontdekking van dit materiaal in 2010 de Nobelprijs.

    Grapheen werd enkele jaren terug gepresenteerd als een soort wonder materiaal. Grapheen is slechts één atoom dik. Het zou toepassingsvormen hebben in ondermeer energiegeleiding en de verbetering van de duurzaamheid en kracht van veel samengestelde materialen. Volgens Vittoria heeft het materiaal grote potentie om fietsbanden zowel langer mee te laten gaan als hun rolweerstand te verbeteren. Ook zou het materiaal voor meer grip kunnen zorgen.

    Het onderzoekscentrum in Thailand heeft volgens de bandenfabrikant ongeveer 8 miljoen euro gekost. Vittoria heeft een joint venture gesloten met het bedrijf Directa plus. Dit bedrijf zou een toepassingsvorm van graphene voor banden hebben ontwikkeld. Deze toepassing, G+ genaamd, wil Vittoria toepassen in zowel tubes als binnen- en buitenbanden. Directeur Rudie Campagne van Vittoria verwacht veel van het nieuwe lab. ”Graphene zal ons helpen een revolutie te veroorzaken als het gaat om het maken van de lichtste en snelste banden te wereld”.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.velofollies fotos 2
    deel 2

















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    26-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.velofollies fotos

    fotos velofollies









    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    25-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De Pinarello Dogma 2 van Geraint Thomas

     

    Terwijl Movistar in de Tour Down Under op de nieuwe Pinarello Dogma 2 rijdt, de Dogma 65.1 Think2, moet Geraint Thomas het bij Team Sky met een ouder model doen. De Brit rijdt net als zijn ploeggenoten op de fiets van vorig jaar. Thomas rijdt op een standaard 56 frame in de kleuren van zijn ploeg. Het asymetrische ontwerp van de fiets is kenmerkend voor de Dogma. Volgens Pinarello zorgt de aparte vorm van het frame voor bijzondere rijeigenschappen: stijfheid en scherp kunnen sturen.
    Thomas heeft wat betreft afmontage de beschikking over dure spulletjes. Toch heeft hij niet het nieuwste van het nieuwste op zijn fiets zitten. De electronische schakelgroep van Shimano is de 7970 groep en niet de nieuwe 11 speeld Di2 9070. De wielen zijn ook van Shimano en zaken als stuurpen en stuur zijn van PRO, een zustermerk van de Japanse onderdelenfabrikant. Thomas rijdt bijvoorbeeld met een anatomisch gevormd stuur: de PRO Vibe 7s Anatomic.
    Specificaties:

    Frame: Pinarello Dogma 2, 56cm
    Vork: Pinarello Dogma
    Balhoofd: Pinarello taps toelopend 1 1/8in to 1 1/2in
    Stuurpen: Vibe Carbon, 130mm x -6 graden
    Stuur: PRO Vibe 7s Anatomic
    Tape: PRO Smart Silicon
    Remmen: Shimano Dura-Ace BR-7900
    Rem- en schakelgrepen: Shimano Dura-Ace Di2 STI Dual Control ST-7970
    Voorderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 FD-7970
    Achterderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 RD-7970
    Cassette: Shimano Dura-Ace CS-7900, 11-25T
    Ketting: Shimano Dura-Ace CN-7900
    Cranks: SRM Wireless PowerMeter Shimano Dura-Ace Compatible, 175mm, 53/39T
    Bracket: Shimano Dura-Ace SM-BB7900
    Pedalen: Shimano Dura-Ace SPD-SL PD-7900
    Wielen: Shimano Dura-Ace WH-9000-C50-TU
    Banden: Veloflex Carbon tubes.
    Zadel: Fizik Arione CX
    Zadelpen: Pinarello Dogma 2
    Bidonhouders: Elite Custom Race (2)
    Computer: SRM PowerControl 7

    Maten:
    Lengte: 1.83m
    Gewicht: 70kg
    Zadelhoogte vanaf bracket (c-t): 795mm
    Zadel setback: 85mm
    Zitbuislengte, c-c: 530mm
    Afstand punt zadel tot stuur (c): 599mm
    Hoogteverschil zadel tot bovenkant balhoofdbuis: 126mm
    Langte benedenbuis: 165mm
    Bovenbuislengte: 565mm
    Gewicht fiets: 7.76kg

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    24-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Gespot: Aero helm van Lazer

     

    Nog niet in de winkel, maar wel gezien in de Tour Down Under: een aero helm van Lazer, de Chrome Aeroshell. Deze helm heeft een reflecterende buitenkant. Volgens Lazer wordt het daardoor in de helm minder heet. We zagen de helm op het hoofd van Andre Greipel.

    De helm borduurt verder op het ontwerp van de bestaande Helium helm. Om de helm aerodynamischer te maken zijn de luchtgaten dichtgemaakt. Volgens Chris Smith van Lazer heeft het aero ontwerp een bijkomend voordeel. ‘’De dichte buitenkant zorgt voor meer stevigheid waardoor er minder schuim nodig is om aan de veiligheidseisen te voldoen’’. Dit zorgt ervoor dat de Chrome 56 gram lichter is. De Helium weegt 260 gram, volgens Lazer weegt de Chrome Aeroshell 204 gram.

    Volgens Lazer weerkaatst de buitenkant van de Chrome 55 procent van het zonlicht, terwijl dat bij een standaard helm slechts 20 procent zou zijn.

    Een consumentenversie wordt naar verwachting rond de Tour de France gepresenteerd.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    TriRig Mercury: pedalen van 35 gram

    Lichter dan de pedalen van de grote merken, claimt producent TriRig. De Mercury pedalen, die in maart op de markt komen, zouden slechts 71 gram per paar wegen. Het ontwerp is gebaseerd op een oud ontwerp: de Aerolite pedalen uit 1986.

    Het Mercury pedaal bestaat uit drie delen. Een nylon omhulsel rondom een titanium as, en een schroef om het omhulsel aan de as vast te draaien. De trapper maakt geen gebruik van lagers. Om vast te klikken, druk je de schoen met het schoenplaatje op de trapper. Losmaken kan door de schoen via de buitenkant van het pedaal van de as af te schuiven.

    Inclusief plaatjes en schroeven weegt het prtotype van deTriRig Mercury ongeveer 120 gram per set. Daarmee zouden de pedalen tot de lichtste ter wereld behoren. Eind 2012 mochten we al eens de Ultralite Cirrus Ti pedalen bekijken. Dit setje woog 124 gram.

    TriRig zegt de pedalen aan te gaan bieden met een niet goed geld terug garantie. Mochten de pedalen binnen een half jaar niet naar voldoening blijken te werken, dan kunnen de pedalen terug worden gestuurd. Een setje pedalen gaat iets meer dan 180 euro kosten. TriRig heeft zijn wortels in de triathlon.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    LOOK S-Track: mountainbike pedalen

    LOOK heeft een nieuw mountainbike pedaal uitgebracht: De S-Track. Het pedaal is de opvolger van de Quartz. Volgens de fabrikant is de S-Track lichter, duurzamer en raakt het makkelijker modder kwijt.

    Wat opvalt aan de S-Track is dat het pedaal smaller is dan zijn voorganger. De nieuwe veerdraad heeft de vorm van een S, en werkt als een torsieveer. Dit zou niet alleen de schoen vast zetten, maar ook zorgen voor een langere levensduur. De oppervlakte van het pedaal is 46o vierkante mm. Volgens Look zorgt dit grote oppervlak voor een beter overdracht van de kracht die op het pedaal wordt uitgeoefend.

    Er zijn drie versies van van de S-Track uitgebracht. Het instapmodel heeft een verchroomde as en kunsttof trapper, het midden model heeft een carbontrapper met aluminium plaatjes aan de onder en bovenkant. Het topmodel, de Carnon Ti, is volledig van carbon en heeft een titanium as. Dit model is met 280 gram, inclusief schoenplaatjes, ook het lichtste van de drie.De Carbon Ti heeft een adviesprijs van 199,95 euro. Het instapmodel heeft een adviesprijs van 64,95 euro.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De fietsen van team Cannondale

     

    Cannondale is met ingang van dit seizoen hoofdsponsor van een eigen World-Tour wielerploeg. De fietsenfabrikant nam het stokje over van Liquigas bij de ploeg van Peter Sagan en Ivan Basso. Het team rijdt in 2013 op de SuperSix EVO Hi-Mod.

    Deze Cannondale is afgemonteerd met onderdelen van SRAM, FSA, Vision en Fi’zi:k.
    .
    Specificaties

    Frame: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
    Vork: Cannondale SuperSix EVO
    Balhoofd: Cannondale SuperSix EVO SL, 1.125″ to 1.25″ taps toelopend
    Stuurpen: FSA K-Force, SL-K or OS-99 CSI
    Stuur: FSA K-Force Light or Plasma
    Stuurlint: fi’zi:k
    Groep: SRAM Red
    Cassette: SRAM XG-1090
    Ketting: SRAM PC-1091
    Cranks: Cannondale Hollowgram SISL2 w/SRAM Red chainrings (53/39T)
    Bracket: SRAM PressFit 30
    Pedalen: Speedplay Zero Nanogram
    Wielen: Vision Metron 81, TC50 or TC 24
    Banden: Kenda (draadbanden en tubes)
    Zadels: fi’zi:k Aliante, Arione of Antares
    Zadelpen: FSA K-Force Light
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Review: Sidi Wire Carbon Vernice

    Van kleding tot frames en van zadels tot helmen. Het doet gewoonweg pijn aan je ogen. ‘De’ 2013 kleur in het peloton is groen-geel. En dan in alle kleurschakeringen die je maar kunt bedenken. Deze nieuwe schoenen van Sidi passen hier naadloos bij. Meteen maar: veldrijder en Belgisch kampioen Klaas van Tornhout gebruikt ze. OK, in de MTB ‘Drako’ versie, maar ze zijn wel dezelfde kleur. Dit zijn de wegschoenen. Officieel heten ze Sidi Wire Carbon Vernice.

    Wire

    We zullen ze eens ontleden. ‘Wire’ slaat op het sluitsysteem. Voorheen maakte Sidi vooral gebruik van ‘straps’ die je op verschillende manieren kon aandraaien. Deze nieuweling heeft in principe twee ‘wires’. Een op de wreef. De draaiknop zit aan de rechterzijde van de schoen. Die draaiknop heet het ‘Techno 3 system’. Bovenop de wreef zit nog een draaiknop; daar draai je de ‘wire’ van, zeg maar, de band bovenop aan. Het loshalen: aan de zijkant van het Techno 3 systeem ziten twee kleine knoppen die je eenvoudig indruk waardoor de draad ontspant.

    Vernice
    De schoenen zelf zijn vooral van kunststof gemaakt. Glad kunststof, wat –inderdaad- op een glanzende vernis laag lijkt. Vandaar de naam Vernice. Verder ook nog de –komt die- ‘Adjustable Heel Retention Device’. Hiermee verstevig je de top van de heel cup en voorkomt afglijden van de schoen tijdens steile beklimmingen of sprints. De schoen kan eenvoudig smaller of breder worden gemaakt door middel van twee kleine stelschroefjes. De zool: carbon zool. Vervaardigd volgens de zogenaamde ‘sandwich’ methode. Bestaat maar liefst uit acht lagen! +/- 30 Gram lichter en iets meer flex. Met instelbare ventilatie-slider om de opening gemakkelijk te regelen.


    Pasvorm
    Er zijn heel veel maten: 38 – 38,5 – 39 – 39,5 – 40 – 40,5 – 41 – 41,5 – 42 – 42,5 – 43 -43,5 – 44 – 44,5 – 45 – 45,5 – 46 – 46,5 – 47 en 48. Een maat 44 weegt 320 gram per stuk. In vergelijking zitten de Wire Carbon ‘strakker’ als de oude types. Dat is vooral te danken aan de drie ‘knelpunten’: de twee Techno 3 draaiknoppen en de voorziening bij de hiel. Het aandraaien van de draden zorgt er voor dat de wreef nauw aansluit. ‘Vroeger’ ( gaan we weer…) zat een Sidi echt als een pantoffel. Nu ook nog omdat het materiaal aan de binnenzijde zacht aanvoelt. Vooral bij de tong – die deels vastzit aan de wreef – en de zijkanten van de schoen zijn lekker zacht.


    Praktijk
    Lekker comfortabel, en toch een stuk ‘vaster’ als de oude types. Dat is dus te ‘wijten’ aan de extra draaiknoppen en aan de volledig carbon zool. Ben je dus gewend aan de oude types dan zul je waarschijnlijk even moeten wennen. De maatvoering schatten we hetzelfde in als bij de andere types. Verder: koop een stel overschoenen. Het groen-geel is natuurlijk heel mooi, maar toch ook kwetsbaar. Niet zozeer door vuil, maar je zult maar een keer langs een muurtje schrapen… De Sidi Wire Carbon Vernice zijn er wel in drie kleuren en tevens in drie ‘special editions’. Die zijn echt spectaculair en ook nog eens € 20- duurder. Bijna € 400,- is dan wel een behoorlijk bedrag. Maar o jee, ze zijn wel heel mooi.

    Conclusie
    Topschoenen. Strak en zeker. Goede pasvorm –wel heel goed op de juiste maat letten!. En gewoon heel opvallend. Prijs/kwaliteit verhouding? Voor een liefhebber gewoon goed. Punt. Meer informatie: www.sidisport.com Prijs: € 375,-

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Spikes op de MTB of racefiets

     

    Als er een groot sneeuwdek over het land ligt is het meestal lastig fietsen. Zijn de wegen niet schoon, dan is vooral het rijden op een racefiets of mountainbike al snel een hachelijke onderneming. Veel bandenfabrikanten hebben tegenwoordig winterbanden met spikes in hun collectie. De meesten zijn voor de mountainbike, een enkeling ook voor de cross- of racefiets.

    Banden met spikes lijken in de sneeuw de meest voor de hand liggen keuze. Nokian heeft al jaren banden met kleine spijkertjes in de collectie. Ook Schwalbe en Continental bieden deze banden tegenwoordig aan. Schwalbe zegt over de spike: ”Als het echt glad is helpen banden met een speciaal lamellen profiel niet. Alleen een echte verankering op de gladde ondergrond werkt. Banden met spikes”.

    De spikes kennen we vooral uit de ijsspeedway. Daar zitten meestal lange vlijmscherpe spijkers in de band. Op fietsbanden zijn deze spijkertjes veel korter, en vooral ook botter.

    Schwalbe heeft vier verschillende banden met spikes in de aanbieding. Banden in verschillende (wiel)maten en met verschillende spijkertjes. De Ice Spiker Pro is de topband op dit gebied van de Duitse fabrikant. Hij is er ook voor de 29-er en heeft afhankelijk van de maat tussen de 361 en 402 spikes. De adviesprijs van deze band is 95 euro 90. Goedkopere opties zijn de Ice Spiker (67,90), Marathon Winter (52,90) en Winter (38,50). Al deze banden zijn voor de moutainbike.

    Continental heeft de Spike Claw 2.1 en Nordic Spike in het bandenaanbod opgenomen. Conti zegt over de Spike Claw: ”De Spijkers in de profielblokken zorgen voor grip op sneeuw en ijs. Door het grote volume zakt de band nauwelijks in de ondergrond”. De band is verkrijgbaar met 120 of 240 spijkertjes en weegt afhankelijk van het aantal spikes tussen de 840 en 900 gram. Deze band is verkrijgbaar voor 26-inch, 650B en 29-inch wielen.

    Cross

    De Nordic Spike is een spike-band die ook geschikt is voor de cross of soms ook wegfiets. Voor de meeste nieuwe wegfietsen zal hij niet geschikt zijn omdat de banden te dik zijn. Dan past de band gewoonweg niet in het frame. De Nordic Spike draadband kost tussen de 54 en 60 euro. Hij is verkrijgbaar met 120 of 240 spikes van gehard staal.

    Nokian heeft de breedste collectie spike winterbanden. Helaas zijn niet alle banden in ons land even makkelijk verkrijgbaar. Voorbeelden uit de Nokian collectie zijn de Nokian Extreme 294, de Hakka WXC 300, de Mount & Ground W160 en de Hakkapeliitta W240. De Hakkapeliitta is een band die het meest geschikt lijkt voor gebruik in Nederland. De band heeft niet teveel spikes, is goed op de weg te gebruiken, maar kan net dat beetje extra grip geven als je onverwacht over een stukje ijs rijdt.

    Zeker als er bijna overal sneeuw en ijs ligt, zijn spikes geen overbodige luxe. Ze geven volgens de fabrikanten 30 tot 50 procent meer grip. Ook te overwegen is om alleen een spikeband om het voorwiel te monteren. Vooral het wegglijden van het voorwiel geeft het meeste risico op een zware blessure wanneer je valt.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.velofollies
    velofollies
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FOTOS STEKENE 2013
    FOTOS STEKENE


    Langs hier is de start :denken we toch

    De dappere van de club       of zijn het de ijsduivels

    Eventjes alles laten warmlopen met goede oude gasbrander met hier onder onze pechvogel mischien ook eens denken aan een nieuwe fiets want de gasbrander kan niet blijven meegaan he (grapje)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Mijn favorieten
  • bloggen.be

  • Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Black spinners
  • Lotto cycling tour
  • Go fit merelbeke
  • Spin & Bike
  • alles over fietsen

  • Foto

    WELKOM BIJ MYRIAM & DIRK
    Zoeken met Google



    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • soete-wey
  • wtc Black Spinners

  • Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    aantwaarrepe
    www.bloggen.be/aantwaa
    Blog als favoriet !

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    eric_claudia
    www.bloggen.be/eric_cl
    Gastenboek
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • Nu binnen via mijn nieuwsblog!
  • Nog de Beste Wensen
  • lieve groetjes
  • Mooie wielerverslagen

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per week
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 19/11-25/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 04/02-10/02 2008

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs