Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
11-08-2007
Drie nieuwe Harleys in 2008
Naar goede gewoonte is Harley-Davidson er weer heel vroeg bij om z'n 2008-modellen voor te stellen, die eind 2007 reeds in de showrooms staan. De drie grootste kleppers zijn zondermeer de Sportster 1200 Nightster, de Softail Rocker en de Fat Bob. Volledig nieuwe motoren met die 'typische-maar-toch-weer-zo-anders'-HarleyDavidson-stijl.
De HarleyDavidson XL1200N Nightster (hierboven) werd al eerder in Amerika voorgesteld, maar wordt nu in een Europese versie gepresenteerd. Hierbij zijn opvallend de langere veerwegen achteraan, specifiek voor het betere bochtenwerk, en een ruiger disign, wat de Sportsterfamilie wel kon gebruiken.
De Nightster ziet er ontzettend cool, duister en onwettelijk uit : zo is het achterlicht niet meteen zichtbaar omdat het in de richtingaanwijzers verwerkt zit.
Nu nog een stoppelbaard en ongewassen kleren en iedereen loopt in een boog om je heen. Een vriendinnetje meenemen op de bike zit er niet in, want ze kan sowieso toch niet achterop !
Het meest verrassende nieuws komt van de Softail Rocker en de Rocker C. Deze twee 1584cc tellende pantsers zien er helemaal uit als de hardtails van vroeger.
Dat waren toen minimalistische motoren zonder achtervering !
Ook bij de Rockers zitten de spatborden rechtstreeks op de swingarm gemonteerd, al is er wel een vering aanwezig die mooi weggestoken zit ter hoogte van het zadel. Het zadel bij de C heeft trouwens nog een verborgen eigenschap : zo kan de zitting van de passagier verborgen worden onder het zadel van de bestuurder zodat je kan kiezen voor een lekkere egocentrische look of een meer sociaal bewogen typetje. Hier kun je dan wel weer je lief meepakken !
FXCW Softail Rocker
FXCWC Softail Rocker C
De achterband is een knoert van 240mm en het verschil tussen de Rocker en de Rocker C is louter het chroom.
De Fat Bob is de laatste telg van de Dynareeks en heeft een dubbele koplamp zoals we ze ook kennen van de Triumph Speed Triple (foto onder).
Een Tommy Gun-uitlaat en en recht stuur maken van deze Harley de meest sportieve uit de Dyna familie op een 180 slof.
Wil je motor rijden, maar zo min mogelijk comfort verliezen, dan koop je een Honda Goldwing. Dat is al sinds de jaren '80 zo. Ik herinner me een man die met zijn Goldwing aan kwam rijden, inclusief autoradio, die de hele straat deed meegenieten met 'we don't need another hero'. Tina Turner zou zich omdraaien in haar graf, als ze niet nog leefde. Maar deze berijder mocht dan stereo hebben, een airbag had hij niet. Die werd in 2005 al aangekondigd door Honda maar is nu dan eindelijk beschikbaar. Moet je er niet aan de zijkant afvallen natuurlijk.
Het stond eraan te komen... airbags worden beetje voor beetje geïntegreerd in het motorwereldje. Honda was daar de eerste in door zo'n luchtzak op hun vlaggeschip, de Goldwing1800, te monteren.
De Spaanse compagnie APC Systems hebben zich de laatste jaren gebogen over het uittekenen, produceren en testen van een motorhelm met airbag. Het resulteerde in een airbag aan de achterkant van helm. In geval van een ongeluk, ontplooid de airbag zich in minder dan 0,15 sec, daarbij de nek en de rug van de berijder beschermend.
Het systeem kan op eender welke helm geintalleerd worden en kan ook gemakkelijk opnieuw hervuld worden. Binnenkort komt deze kit op de markt : de prijs is nog onbekend...
Daarnaast bestaan er ook al motorjassen met airbag-vulling.
Een karavaan bestaande uit merendeel gemotoriseerde politiemannen doen hun opwachting in de straten van Austell ter gelegenheid van de jaarlijkse 'Shelby Ride.'
Deze agenten van de Dallas PD Motorcycle Unit hebben er duidelijk zin in tijdens de Lone Star Police Motorcycle Competition van 12 oktober 2007in Dallas.
NEW ORLEANS -- T3 Motion, Inc., has won the 2007 Law Enforcement INNOVATION Award for Vehicles. The finalists and winners of the INNOVATION Awards were announced at a special evening event at the New Orleans House of Blues after the opening day of the 2007 International Association of Chiefs of Police (IACP) convention on Sunday, October 14, 2007.
The INNOVATION Awards judging panel called the T3 Series "a great product due to its stable platform. It is useful for administrative or tactical duties -- anywhere the high-profile of the vehicle would be advantageous.
This was one of the most innovative products we judged. With a stable platform, ease-of-use, and maneuverability, the T3 is a must for just about any agency."
The INNOVATION Awards, sponsored by Cygnus Law Enforcement Group, recognized outstanding companies whose products have best responded to law enforcement's market challenges by offering creative and forward-thinking ideas. The ability to anticipate how technology will change and how products must evolve to stay current is a hallmark of the best companies. The prestigious competition was broken into 16 categories judged by an esteemed panel of law enforcement professionals on the following six criteria -- Innovation, Ease-of-use, Cost Effectiveness, Quality Contribution, Maintainability, and Productivity Improvements. From April 2007 through June 2007, Law Enforcement industry companies were invited to nominate their products for consideration. This year, over 260 companies were nominated for the 2007 INNOVATION Awards.
"T3 Motion is very proud to win this year's INNOVATION Award for the vehicle category," said T3 Motion, Inc. Founder and C.E.O Ki Nam. "We launched the T3 Series vehicle at last year's IACP show in Boston and the response from law enforcement has been phenomenal. To win this award is a validation of the values the T3 Series represents-innovation, quality, and stability."
About the T3 Series:
Reaching speeds up to 25 m.p.h. and designed with the input of law enforcement officials and security industry professionals, the T3 Series features a zero-degree turning radius and compact design, perfect for maneuvering through crowds and tight spaces. Also unique to the T3 is the most user-friendly intuitive operation of its kind giving the rider a sense of superior stability. The quiet environmentally-friendly zero gas emission vehicles include an integrated LED lighting system and an incomparable low cost of operation -- running for less than 10 cents per day and never requiring any down time due to the T3's two re-chargeable, lightweight batteries that can be easily swapped out while in use for continual deployment and an unlimited range.
T3 Series Features: -- High-performance vehicle with a zero-degree turning radius for improved maneuverability in crowds and tight spaces -- Two rechargeable and interchangeable lightweight batteries for constant use without down time -- Capable of reaching speeds up to 25 m.p.h. for the quickest response possible without officer or personnel fatigue -- An instinctive vehicle with easy-to-operate controls and responsive steering that allow officers and security personnel to focus on response to the situation -- A 9-inch raised platform providing a superior vantage point but still allowing interaction with the community -- Robust cargo capacity of 450 pounds (rider + equipment) includes ability to tow personnel and equipment/cargo trailers
Additional T3 Series Features Specific to Law Enforcement and Security: -- Integrated LED lighting system -- Fully-compliant headlights, brake lights and running lights -- Audible sirens -- Lockable glove box for storage -- Optional GPS enabled tracking system
About T3 Motion:
T3 Motion, Inc. revolutionized the world of personal mobility with the introduction of their flagship T3 Series law enforcement vehicles at the International Association of Chiefs of Police conference held in October 2006. Headquartered in Orange County, California, T3 Motion, Inc. is dedicated to raising the bar on environmental standards and law enforcement and security capabilities in personal mobility technology.
Op het motrosalon van Tokio dit jaar kwam Honda ook al op de proppen met drie prototypes waarvan er twee wel eens in productie zouden kunnen komen. Opvallend is net dat het om twee motoren gaat met een retro-look.
De CB1100F heeft een geweldige '70ties look...
... en de CB1100R ziet eruit als een volbloedracer uit die tijd. Al is de techniek dus wel van nu. We hebben het al eerder gezien, die retrotrend. Kawasaki deed het ooit met de Drifters, en onlangs Ducati met de Paul Smart en Co... (zie onder).
De Honda EVO6 is dan weer wel een rasecht prototype met een zeer futuristische look.
Een productiemotor als deze kan je wel vergeten, al komt het korte uitlaatje al heel bekend voor en doet de EVO onmiddellijk denken aan een afgeslankte versie van de Triumph Rocket III.
De Fireblade bestaat al sinds 1992, toen deze 900RR supersporter als eerste de pure power achterwege liet en weinig gewicht liet primeren.
Waar is de tijd...
Het lichte gewicht blijft ook in 2008 prioritair, 199 kilogram. Dit is 4 kilo minder dan de vorige, maar ondertussen is het vermogen al opgelopen tot 177 pk (5 meer dan vorig jaar).
Grootste verschil is sowieso het sterk gewijzigde uiterlijk met een korte hippe uitlaatdemper aan de rechterkant en niet meer onder het zadel. Het motorblok van deze CBR1000RR kan nog meer toeren draaien en is nu uitgerust met een slipperkoppeling, afkomstig uit de racerij die voorkomt dat het achterwiel gaat blokkeren bij sterk afremmen.
Alles aan de Fireblade is nieuw, frame en achterbrug inbegrepen. Ja zelfs de batterij, die 1 kilo lichter werd.
De herfst en de nakende winter zijn niet meteen de lievelingsseizoenen van motorrijders. Gelukkig is het net in deze periode dat de constructeurs hun nieuwe spullen vor 2008 tijdens diverse salons voorstellen. Zoals dat van Tokio, dat vorige week zijn deuren opende. Alle Japanse merken komen voor 2008 sterk voor de dag, maar Honda springt er toch wel uit.
De Honda Transalp bestaat straks in 2008 twintig jaar en wordt volledig vernieuwd.
Terwijl hij bij zijn lacering in 1987 nog volledig in het teken stond van Parijs- Dakar en veel zand, is de nieuwe Transalp een pure asfaltvreter geworden die evenwel nog een zandweggetje kan meepikken, maar meer niet.
Gelukkig breekt de nieuwe Transalp met het wat softe imago van de vorige versies en krijgt hij door vier kleppen per cilinder (ipv drie) er wat extra pit bij (59pk). Dat heeft hij ook te danken aan de ruimere cilinderinhoud van 680cc. De eerste Trans hadden slechts 583cc. Door benzine-injectie te gebruiken zal het nieuwe model 7% minder verbruiken en werd de tank dan ook wat kleiner (van 19 naar 17,5L). Deze alleskunner is verkrijgbaar met gecombineerd remsysteem en ABS.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....