Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
15-01-2007
Legermotoren : India
Indische soldaten van het korps Militaire Politie tonen hun acrobatische toeren tijdens de jaarlijkse 'opendeurdagen' op hun basis in New Delhi.
De motorrijders van de Belgische federale verkeerspolitie (in de volksmond nog altijd 'de zwaantjes'), gaan binnenkort een officiële aanvraag indienen om geen buitendienst meer te moeten doen. Het zit hen hoog dat hun kledij tot op de draad is versleten.
De actie voor het verkrijgen van nieuwe winteruniformen gaat uit van de politievakbond VSOA. Voorzitter Jan Schonkeren zegt dat veel motorrijders bij de wegpolitie nog met de uniformen rondrijden uit de tijd van de Rijkswacht, die ondertussen wel versleten zijn en nodig vervangen dienen te worden. Hij noemt het een geluk dat het tot nu toe een warme herfst was.
De meest opgemerkte reactie komt van Philip Van Hamme, voorzitter van de grootste politievakbond NSPV. Die liet in Het Laatste Nieuws weten dat het geen nationale ramp is als de broek van een vakbondsafgevaardigde van de VSOA versleten is. De grootste politievakbond doet dus niet mee aan de acties. Naar verluidt worden de nieuwe uniformen in 2007 geleverd.
In Zuid-Limburg worden in december voor het eerst twee motoren ingezet. Hetgaat om een proef met het vervoermiddel. Ambulancemotoren worden al succesvol gebruikt in verscheidene Nederlandse steden. Zes ambulanceverpleegkundigen van de GGD krijgen op dit moment een opleiding om zich veilig met het vervoermiddel te kunnen verplaatsen. De ambulancemotoren zullen dagelijks tussen 8 uur 's morgens en 18 uur 's avonds worden ingezet voor eerste hulp zonder vervoer van patiënten. Vooral in de dichtbevolkte steden Geleen, Heerlen en Maastricht kunnen de motoren volgens projectleider Harrie Coenen een goede dienst bewijzen. "Per dag zal worden bekeken in welke stad ze worden ingezet, dynamisch ambulancemanagment heet dat. De motoren kunnen veel sneller ter plaatse zijn, zeker als er een file staat zoals dat regelmatig gebeurt bij De Geusselt in Maastricht. Als uiteindelijk toch vervoer van de patiënt nodig blijkt, kan dat alsnog. Maar de eerste hulp is dan wel al verleend. De motoren kunnen ook ingezet worden bij evenementen".
De Zuid-Limburgse GGD heeft het systeem afgelopen zomer al uitgeprobeerd met twee motorrijders uit Utrecht. "Zij assisteerden tijdens de touraankomst in Valkenburg. De wegen in grote delen van het Heuvelland zaten toen verstopt. De ambulancemotoren functioneerden heel goed. Ze zijn twee maal uitgereden en waren snel ter plaatse". De apparatuur aan boord van een ambulancemotor is bijna identiek aan dat van een ziekenwagen. medicijen, apparatuur voor hartbewaking en beademingsmateriaal wordt allemaal op de motor meegenomen. Alleen spalkmateriaal heeft een motorrijder niet bij zich. De motoren zijn herkenbaar aan de gele kleur en de blauwe lampen. In december gaat de proef, die tot november 2007 zal duren, van start.
Ik heb zonet eens op de coolste Harley-Davidson ooit mogen zitten. Nochthans is de Night Rod Special geen oerklassieke Harley, maar een speciale uitvoering van de V-rod, een samenwerking met Porsche. Deze motor is een grommend en een languitziend (wielbasis 1715mm) gemeen monster.
Dit beest (enkel verkrijgbaar in mat of blinkend zwart) staat op een uiterst vette 240mm achterband en het zadel is maar 644mm hoog. Je voeten en je armen staan zover naar voren dat je op een mannetje lijkt dat net een stomp in zijn maag heeft gekregen. Dat gevoel krijg je trouwens ook als je het gas opendraait. Bij het starten trekt de 292 kilogram staal zich brullend op gang met een acceleratie (121PK) waar geen eind aan lijkt te komen. Hier krijgt zelfs een vrouw borsthaar van !
Doordat de Special zo lang en laag is, leg je hem vanzelf in de bocht. En wie een beetje sportief de hoek ingaat, schraapt meteen met de voetsteunen over de grond (dat herinnert mij aan die goeie ouwe Electra Glide...).
Of dit nu een praktische motor is of eerder een showbeest, laat ik in het midden, maar zeker is dat het testosterongehalte in je bloed de hoogte ingaat als je daarmee de baan opgaat.
Een BMW van de Deutsche Polizei. Gespot in Frankfurt (Oder). Heb je erop gelet dat deze niet in de originele 'groene' kleurstripes is opgezet, maar in het blauw !
Honda heeft altijd vooraan gestaan op het vlak van zware motorscooters.
Met de Silverwing600 heeft het zelfs een absoluut vlaggenschip in huis, uitegrust met ABS en al. Maar tussen de 250cc Foresight en het 600cc klapstuk had Honda niks te bieden. Dus hebben ze nu, weelicht mede door het succes van de Suzuki Burgman400, ook van de Silverwing een 400cc-versie op de markt gebracht. Zonder ABS, maar uiterlijk valt er verder niet veel verschil te zien.
Ook als het op rijden aankomt, heb je aan 400cc meer dan genoeg. Deze Silverwing heeft immers een zeer krachtig motorblok en hoeft maar 11 PK toe te geven aan grote broer. Hij is amper 1,5kg lichter en ook op deze 400 zit je uitermate beschermd tegen regen en wind.
Tenslotte is er de prijs (en daar is iedereen toch wel eens curieus naar...) die maar liefst 3000 euro lager ligt dan de SW600. En daar kun je dan weer heel wat leuke dingen mee doen...
In BusinessWeek deze week een artikel over de special editions-motoren die Harley-Davidson naar aanleiding van 11 september 2001 maakt.
Na de terroristische aanvallen doneerde Harley-Davidson 37 politiemotoren aan de Port Authority van New York en New Jersey. Volgens de woordvoerder kan dat de aanleiding zijn geweest voor mensen om om brandweermotoren te vragen.
Want niet lang na 11 september kreeg Harley-Davidson telefoontjes van mensen die vroegen of Harley-Davidson, in navolging van de blauwzwarte politiemotoren, geen brandweer-Harley's wilde gaan produceren.
Harley-Davidson begon daarom een serie rode motoren te maken die alleen voor brandweermensen te koop waren, ter nagedachtenis van de 343 brandweermannen die op 11 september omkwamen.
(Franklin Mint Harley-Davidson Road King- Firefighter - Limited Edition of 2500)
De motoren zijn ontworpen als eerbetoon aan brandweermensen in het algemeen, aldus een woordvoerder van Harley-Davidson. Wat hun werk inhoudt en welke heldendaden ze verrichten. Op 9/11 in New York en Washington DC werd dat nog eens extra duidelijk.
Het bedrijf wist in januari 2002, toen de Harleys voor het eerst in productie werden genomen, niet hoelang ze de motoren in productie zouden houden. Maar, hoewel er geen verkoopcijfers bekend worden gemaakt, vijf jaar na de terroristische aanvallen worden ze nog steeds verkocht. Ze zijn populair, er is vraag naar, zegt de woordvoerder.
De 2007-lijn, bij diverse dealers al te koop, bestaat uit vier modellen firefighters en peace officers-edities, plus een nieuwe patriot-model (zwart met rode en witte strepen) voor Amerikanen die in het leger/marine/luchtvaart hebben gediend, met de bijhorende emblemen.
Brandweerman Joe McRae uit Utah wilde zijn brandweer-Harley nog specialer maken en begon met het maken van speciale emblemen die brandweermannen kunnen kopen en op hun motoren kunnen laten aanbrengen.
Hij vindt niet dat Harley-Davidson een slaatje slaat uit 9/11. Ik denk dat Harley-Davidson niet eens beseft wat het gemaakt heeft, zegt McRae.
Walter Dittmer, hoofd van BMW Motor, overhandigd hier aan Minister van Binnenlandse zaken Liese Prokop de sleutels van de 32 nieuwe 'Polizei'-BMW's Model R 1200 RT.
Ze hebben (in tegenstelling tot het gekende groen) speciaal voor de gelegenheid een nieuw kleurtje gekregen : metaal-zilvergrijs met de karakteristieke blauwe strepen en een dunnen rode rand van voor tot achter. Midden 2005 worden dan nog eens 72 motoren van het type R1150RT in hetzelfde politiekleedje gestopt.
Deze R 1200 RT's zijn voorzien van o.a. ABS, digitale besturing, kardan, 3-wegen-katalisator en voor de dienst nog eens uitgerust met zwaailicht en sirene, mobiele radio, geeikte tacho-meter, twee zijkoffers en valbaren voor en achter. Er is maar plaats voor één berijder.
Suzuki heeft zijn nieuwe V-Strom uitgerust met ABS, wat toch wel vreemd is voor zo'n lichte motor. Zeker als je weet dat zelfs de V-Strom 1000 dat antiblokkeersysteem niet heeft ! De reden dat de 650 dat wél heeft is omdat heel veel mensen het type gebruiken als toermotor.
De achterbrug van de DL650 werd verlengd voor een beter rechtuit-stabiliteit omdat de voorkant vroeger nogal licht aanvoelde, het koppel van de motor ligt nu hoger en hij kreeg propere uitlaten om aan de nieuwe milieu-eisen te voldoen.
De DL650 is altijd een leuk speelding geweest : nu is hij wat volwassener geworden, met meer toercapaciteiten en een sportiever rijgedrag. Hij remt ook als de beste (althans op droog wegdek...). 't Is ook nooit niet goed...
Nog even meegeven dat er verleden maand een voorstelling was van een eerste V-Strom 1000 die op LPG-gas rijdt. Althans een prototype... er moet tenminste vraag zijn naar 45 stuks om er een productiemotor van te willen maken...
Het voertuigenpark van de Wegenwacht is zeer omvangrijk en ook steeds meer gespecialiseerd. Bij elkaar rijden er zo'n duizend hulpvoertuigen van de ANWB Wegenwacht in Nederland rond. Belangrijk voor deze voertuigen is onder andere de betrouwbaarheid en de snelheid. Vandaar dat men sinds kort ook beschikt over een Suzuki V-Strom 650.
De Wegenwacht van de ANWB rijdt in Tourans, Golfjes, Transporters, BMW-motoren met aanhangwagen en ze hebben zelfs een PanEuropean.
Dacht je. Sinds kort rijdt op warme stranddagen in Zandvoort ook een wegenwachtgele V-Strom.
De Wegenwacht wil zo snel mogelijk bij je zijn als er hulp geboden moet worden. Ook in Zandvoort op een bloedhete dag. Wie wel eens over de Zeeweg heeft gereden, weet dat er geen doorkomen aan is als de badgast massaal het strand verlaat. Ook de Wegenwacht had hier enorme problemen mee, omdat ANWB-leden soms te lang moesten wachten voor ze hulp kregen. En dat kan natuurlijk niet.
Ook de PanEuropean kon op zulke dagen niet de kwaliteit leveren die de Wegenwacht aan ANWB-leden wil leveren. Deze Honda was te zwaar en te lastig te manoeuvreren. Wegenwacht District Badhoevendorp ging daarom te rade bij Bruggeman Motoren in Nieuw Vennep. De kwam met de oplossing: een V-Strom 650. De Suzuki is soepel en belangrijk makkelijk te handlen. En daar was het om te doen.
Zon zes weken geleden kwam de V-Strom naar Voorschoten, waar de werkplaats van de Wegenwacht zit. Normaal gesproken bouwen ze er de vierwielers om, maar er werken ook enthousiaste motorrijders. Die wisten wel van wanten met de V-Strom. Een aantal standaard accessoires zijn gebruikt, zoals middenbok, handkappen, onderspoiler, valbeugelset en tanktas. De koffers voldeden niet. Die waren te klein voor alle gereedschap. Want ook met de motor wil de Wegenwacht dezelfde hulp kunnen bieden als met de auto. De koffers hebben een enorm volume om alle spullen te vervoeren. Ondanks de zwaarte is de V-Strom handelbaar gebleven. Overigens zijn we niet jaloers op onze collega van de Wegenwacht. Met dit weer smelt je van de motor af als roomboter in een braadpan.
Belangrijk aan de voertuigen van de Wegenwacht zijn onder andere de betrouwbaarheid en de snelheid. De kracht en souplesse van het V-twin blok, maximaal comfort voor lange afstanden en de goede stuureigenschappen maken de V-Strom 650 geschikt als voertuig voor de Wegenwacht.
In 1998 was de Honda Deauville de eerste echte commuter-motor, een fiets voor het woon-werkverkeer. Stilstaan in de file sucks, maar wie elke dag met de motor gaat werken, wil wel een beetje comfort zonder meteen een toermastodont te moeten aanschaffen. Een commuter moest vooral gebruiksvriendelijk zijn en op dat vlak scoort de nieuwe Deauville zelfs nog beter dan zijn voorganger. Eerst en vooral zijn er de standaard ingebouwde koffers van 55 liter, waartussen een opening zit, handig voor het meenemen van lange voorwerpen.
Het motorblok van de Deauville gaat ondertussen al 18 jaar mee (nog afkomstig van de roemloos ten onder gegane Revere). De cilinderinhoud steeg van 647cc naar 680 cc met nieuwe cilinders en 10PK meer als gevolg. De Deauville 2006 kreeg bovendien injectie mee voor een nog beter gasrespons en 8% minder verbruik, zodat je met de grotere benzinetank (nu van 20 liter) lekker lang kan rijden.
Het hogere windscherm is nu ook in twee standen verstelbaar, zowel in hoogte als in hellingshoek. Daarmee wordt de Deauville meteen ook interessanter voor toerrijders. Verder werd de beenruimte vergroot, en dat was nodig want de mooi ingekapselde motor zorgde bij grotere mensen al gauw voor knellende knieën. De Deauville is nog meer dan vroeger een alleskunner geworden (behalve voor de cross dan...). Alhoewel hij zeer interessant blijft voor het woon-werk-verkeer, is hij nu veel beter inzetbaar voor grotere uitstappen. Heer en meester in een klasse die hij zelf creeërde trouwens.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....