Modelbaan van Steven
Inhoud blog
  • 2024 Koploper Saint Hilaire
  • Faller Car System: de basis
  • Wisselstroomassen
  • Märklin 47877 NMBS - SNCB Tp III set Oltimers wagens
  • Ringleiding II
  • Ringleiding voor het paradetraject en station
  • Helling in karton
  • Twee tunnelportalen
  • Landschap
  • Tunnelportaal paradetraject
  • Een berk
  • Groendienst Modelspoorclub
  • Eerste kunstwerk
  • Niet snor...
  • Gordijnen
  • Op congé
  • Gipsmal Langmesser
  • Het bos in ....
  • Washes wat?
  • Spooraansluiting Industrie Kortrijk-Noord
  • Marklïn lok onderhoud
  • Centraal bedieningspunt
  • Diorama fotopunt
  • Marklïn 46313 set
  • Toch maar eens testen met grote rijtuigen...
  • Boven elkaar liggende tunnelportalen.
  • Landschap uitwerken en schilderen.
  • Verkanting van je spoor.
  • Wissels en hun ondergrond: kurk.
  • Jeweha schötter materiaal en Faller brug
  • Eerste test van de gordijn boord rond deze hoek...
  • Märklin K-rail met mini-servo aandrijving.
  • Arcade muren inplanten en bodem maken
  • Parade traject tussen tunnelportalen.
  • Gras master gekocht en nu testen maar !!!
  • Overzicht 2013: terug weer beetje zin ...
  • Overzicht van 2013: testen van app Touchcab ...
  • Extra opbergruimte
  • Eerste proefritten over het viaduct...
  • Nieuw rijdend materiaal.
  • LCD-scherm een plaats geven.
  • Märklin C-rail wissel aandrijving bereikbaar maken.
  • Bezetmelders aansluiten.
  • Overgangsstuk naar brug Remouchamp.
  • Voorbereidend werk voor de brug van Remouchamps.
  • Sporenverloop vanuit en over het klimspiraal.
  • extra bataljon terugmelders
  • Nieuw bakbeest !!
  • Inrit klein schaduwstaion richting het klimspiraal.
  • Nieuw materiaal binnen.

    Zoeken in blog


    Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan.
    Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction.
    28-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gras master gekocht en nu testen maar !!!

    Mezelf voor kerst een gras master gekocht, stond al een tijdje op mijn verlanglijstje. 
    Bedankt voor de cadeaubonnen van de ganse familie.
    Tussen de oude keukenspullen een ideale metalen taartschotel gevonden. Met houtlijm wat dotjes verdeeld en strookjes.






    De grassmaster klaar gezet, wild gras van Busch genomen, artikel nummer 7371, gemiddelde lengte van 5mm.



    Plaat onder stroom gezet met de grasmaster en dan strooien maar .... werkt schitterend !



    Close up



    Metalen taartschotel omgedraait en opnieuw begonnen nu met bruine houtlijm en een oker kleurig veldgrass.
    Lengte 2mm dus een ander strooifilter plaatsen op de gras master.



    Ondertussen de stenen arcade muur afgetekend en uitgesneden uit de gipsplaten en met alles lijm bevestigd.



    De omgeving van het klimspiraal krijgt ook zijn eerste gebergte, opgebouwd uit Styrodur platen van BASF.
    Dikte van de platen zit rond de 30mm.
    Ondertussen met sculptamold stevig begonnen met het gebergte vorm te geven.
    Bodem waar de grasvelden komen ook met sculptamold vorm gegeven.



    Hier zit nog iets niet snor, een gepast brugje word gezocht...



    Voor het sporenplan had ik een K-rail meegebogen linkse wissel 2268.
    Leuk brugje en afgiet vorm meegenomen.



    Eerste inkleuring van de bodem, de glooiing van het landschap gaat nu echt van start...



    Op de voorgrond zie waar het brugje zal komen, de steunmuren wat aangepast.



    Rotswand van het gebergte, eerste fase, nu nog inbeitelen van de lagen in het gesteente.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht 2013: terug weer beetje zin ...


    Op de terugweg van Planckendael een knap kunstwerk tegen gekomen.















    Okay de uitrit en inrit van het klimspiraal zijn klaar voor de volgende fase.... styrodur versneden met een weerstandsdraad en bouwen maar ....



    Hoogte van de brug zit wel goed, nu nog een brugje vinden.



    Tunnelportalen gezocht, pffffffff





    Uitwerken langs een velux raam, toch niet zo evident...



    Piepschuim versneden voor de achtergrond, ideaal voor de voorbereiding van de volgende fase, de vegetatie. 




    echt plezant, snel en proper werken met de sculptamold, kan je perfect modelleren.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht van 2013: testen van app Touchcab ...



    De ESU Ecos rechtstreeks eens aan een Wifi-router gekoppeld.



    De combinatie van Ecos op router en de PC op router om zo een driehoekrelatie te hebben moet ik nog uitzoeken.
    Zo kan ik het programma Koploper verder gebruiken op mijn PC met het gemak van de app Touchcab op mijn Ipad.


    De ESU Booster ook een plaats gegeven, deze levert stroom aan het zichtbare gedeelte van de sporen.
    De zichtbare sporen dus. 
    Ik dien nog na te gaan of een sleperwip nu echt noodzakelijk is tussen twee stroomkringen, ... diverse fora spreken elkaar tegen.... nog niet echt duidelijk ......


    De kast met bezetmelders werd ook aangepast, 3 extra bezetmelder bij geplaatst, goed voor 48 secties.


    Touchcab geïnstalleerd op de IPAD en gesyncroniseerd met de ESU Ecos.



    De lok namen komen reeds te voorschijn...


    Wissels kunnen geselecteerd worden !


    De lok geselecteerd en snelheid geregeld, Ecos draait mooi mee...




    Enkele silicone mallen kunnen gebruiken van een clublid, bedankt Chris !!!
    Porseleingids gebruikt voor het afgieten.





    Aha de lang verwachtte, nu eindelijk van mij !!!!



    Ballast gekocht, blijkbaar chemisch spul dat enorm opzwelt, pffffffffff !!!!!!!!

    Ballast lag even hoog als de rand van de wagon, zie nu, weer van euro voor niets !
    Vond het al vreemd dat de bus ballast niet woog ...


    Meteen een paar dozen Scultamold ingedaan, ondertussen veel mee getest en echt super content van !



    18-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra opbergruimte

    Enkel kastjes bij toeval kunnen op de kop tikken, ale gratis gekregen !
    De diepte was vooral interessant en het is met twee lades.

    Thuis gekomen, de wielen eraf en dan proberen, dammm kunnen niet onder de treinbaan.
    Dat is nu nog eens balen ............


    Maar één oplossing de ganse treinbaan moet omhoog, dus plat op mijne rug onder de baan en regelen maar.
    Ongeveer 20 poten moesten bijgeregeld worden, alles opnieuw waterpas zetten.
    Voila na een groot uur werk, klus geklaard, .... ikke content

    enkele foto's :



    Kast past net niet ..........



    Regelbare poten dan maar afregelen en treinbaan omhoog laten komen ...

    3 kastjes staan al er al. De middenste poot gaat nog verplaatst worden om het 4° kastje te zetten.







    31-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste proefritten over het viaduct...
    Vandaag de eerste proefritten kunnen doen over het proto model van de viaduct overspanning Remouchamps.

    Een reeks 60, namelijk de 6010 was op weg met een sleep ertswagens.

















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw rijdend materiaal.
    Altijd leuk wat nieuwe items om te laten bollen.

    Sommige had ik nog niet, andere gaan de stammen vervoegen.

    Tijdperk 3, wagons van Fleischmann.

    Ware pareltjes !









    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LCD-scherm een plaats geven.

    Coherent aan het werken met een computer is natuurlijk het lcd-scherm.
    Een noodzaak, maar staat altijd in de weg of in je gezichtsveld.

    Ik had vroeger al eens iets gemaakt wat lijkte op een soort ophang beugel, echter de wensen evolueren en het scherm kreeg nu een betere plaats.

    De steun werd gemaakt uit enkele houten plankjes en maakt geen beschadiging aan de inrichting van de kamer.



    Hoe het was ..... iets te hoog gepositioneerd.



    Nieuwe ophangbeugel.



    Scherm hangt nu iets meer gebogen naar onderen, rustigere houding om naar te kijken.
     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Märklin C-rail wissel aandrijving bereikbaar maken.
    Bij de plaatsing van wissels met de bedding zoals bij C-rails kan je best onder je wissel-aandrijving een vrije ruimte maken.

    Zo blijven ze later bereikbaar bij eventuele problemen.










    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezetmelders aansluiten.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Dat het soms ook hier een mierennest kan zijn, bewijst deze foto

    Een kleine bezetmelders draden liggen hier nog klaar om aangesloten te worden.
    Ondertussen gaat de programmatie verder in het programma Koploper.



    05-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overgangsstuk naar brug Remouchamp.
    Dit stuk is ook afgewerkt !
    We kunnen weer bijna rondrijden !!!






    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereidend werk voor de brug van Remouchamps.

    Eerst even snel iets op de juiste hoogte gezet, .............. paar dagen laten bezinken, bekijken en dan beslissen .

    Eerste idee voer ik door, de brug zal wat gebogen worden, deze ligt in echt recht op lijn 42 te Remouchamps.



    Plankje gezaagd en op de juiste hoogte laten opgaan, lok BR221 erop ....




    Frontaal zicht wanneer je de trein kamer zal binnen komen. Hoogte is mooi en realistisch.




    Overgang stuk dat boven het klimpsiraal komt aan het voorbereiden.
    Plank zagen, kurk op lijmen sporen erop en vangrails.




    Vangrails aan het drogen




    Ondertussen de hoogte maten uitzetten en juiste hoogtes zagen met multiplex blokjes.
     



    Stuk spoor ligt goed en wordt bevestigd aan het frame door middel van een regelbaar draadeind M10.




    Verloop van hoogtes is bijna niet zichtbaar, zo hoort het !!!!




    Detail foto van dit stuk en de frontlijst wordt iedere dag wat grotere....




    Overgangsboog zweeft mooi boven het klimspiraal , later niet zichtbaar.




    Deze hoek is klaar wat de boord betreft, multiplex van 5mm werd op maat gezaagd voor grondlaag.




    30-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sporenverloop vanuit en over het klimspiraal.
    Jah soms is het moeilijk kiezen
    Het parade traject dat eigenlijk in het midden van de kamer zou lopen, heb ik toch geschrapt.
    Het was te drukkend en vooral het nam de ganse ruimte in beslag.

    Het uitrij spoor van het klimspiraal heb ik dan gewijzigd en gekoppeld aan het retour traject.
    Later meer hierover.

    Foto 1: Dit geeft een beeld aan van hoe het eerst opgebouwd werd.


    Foto 2 : de twee voorste sporen op de foto gaan er dus uit. 
                 De ganse voorkant word ook 40cm dieper verschoven.



    Foto 3: Het buitenste spoor van het klimspiraal is hier al eraf en de nieuwe bocht is verlijmd aangebracht.
                De wissel van het binnenste retour spoor heeft nu geen nut meer.



    Foto 4 : overzicht foto.







    Foto 5 : aanpassing van stuk spoor voor aansluiting van de buitenste uitrit van het klimspiraal.
                 Treinen rijden uit het klimspiraal op de grootste boogstraat radius 5 ( c-rail 24530)




    Foto 6 : Uitrit van het klimspiraal aangesloten en spoor naar de brug ook in aanbouw. 
     


    Foto 7 :  ondertussen word de voorste rand ook in vorm gebracht.


    09-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.extra bataljon terugmelders
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aangezien ik een paar jaar terug gestart ben met de Viesmann 5217 terugmelders, heb ik voor mijn thuis baan
    de keuze gemaakt verder te werken met dit type.

    Vooral omdat ze voor mij uiterst stabiel en goed werk leveren !


    30-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bakbeest !!
    De type 64 van Fleischmann stond al lang op mijn verlanglijstje !
    Dit weekend op Mechelen Expo 2012 was het prijs !

    Enkele plaatjes ...











    21-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inrit klein schaduwstaion richting het klimspiraal.
    Door de hoogte van dit nieuw schaduw werd gezocht naar een mooie overgang in steiging. 
    De lengte die we hadden om dit te doen was een kleine 4 meter rail.
    Neem 4 meter met een stijging/ dalings percentage van 2.5cm per lopende meter en we komen om ronduit een 10 cm.  
    Ideaal om twee sporen over elkaar te laten kruisen.

    De laatste dagen wat proefgereden met diverse lokomotieven en diverse slepen. De éne al wat zwaarder dan de andere en de andere wat langer dan de éné.

    Compromissen waren er in dit geval niet echt nodig, dus de uitvoering liep vlot.
    Het bovenste spoor moet we nog lager komen, opstelling is een test case !

    De aangeduide cirkel toont nog een voorlopige proefopstelling van de baanrand, echter dient deze nog glooiend gemaakt te worden.



    Lijmtangen aan het werk !



    Voorste rand op maat gezaagd, de vorm loopt vlot overal rond door.



    Met platen Isomo van 4cm dikte werd eens een hoekje geëxperimenteerd.


    Super glooiend lukte dit niet, snijden met mijn gloeidraad is niet ideaal.
    Ook hier werd een onderste gedeelte al glooiend verlijmd op het frame.




    20-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw materiaal binnen.
    Veel is het niet, maar ik content !

    - smalle boogstraal rails 24912
    - mini grondspot van Brawa ( Z-schaal)
    - setje Erts wagens van Märklin 46313 ( sleep al ondertussen staat op 14 stuks )
    - tegenboog sporen
    - slanke wissel sporen.




    Een Bosch mini-machine nog op de kop kunnen tikken aan een gunstige prijs, heb nu diverse machine op dit principe van 10.8volt Lithium batterijen van Bosch en ik ben een uiterst tevreden over. Sterk en duurzaam vooral. Nu kan ik dit in een koffertje overal meezuilen, thuisbaan of in de Modelspoorvereniging!



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Draadkanaal op de vangrails monteren.
     
    De verbinding van het kleine schaduwstation is door middel van een gebogen stukje spoor naar het zichtbare gedeelte nu een feit. 
    Er is aan beide kanten een beschermboord bevestigd van 40mm hoog multiplex van 3mm dikte.
    Tip : wil je multiplex van 3mm gebruiken, laat die bij je Doe-Het-Zelf zaak zagen op de kortste kant. Je triplex is veel buigzamer.

    Het Tehalit draadkanaal bevestigd met de dubbel zijdige kleefband.


    Een boutje met grote platte kop van M6 houd deze verbonden met het hout.


    Zicht op de kop.


    Het smal gedeelte werd door middel  van houten balkjes vastgelijmd en geschroefd aan de bovenste gedeelte om waterpas te werken.


    Detail van het ophangbalkje.


    Eerste indruk van de twee sporen, één beneden naar het schaduwstation, de bovenste naar parade traject.



    15-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klein schaduwstation aansluiten op de hoofdlijn
    De aansluiting op de zichtbare gedeelte komt dichter en dichter.
    Af en toe moet iets een dagje drogen door het gebruik van houtlijm.
    Door de balk van mijn dakconstructie dien ik rekening te houden met de hoogtes van de twee sporen.
    boven dit spoor zal namelijk een parade spoor lopen....

    Batterij lijmklemmen doen overuren, ze worden niet gespaard


    Met het bovendek erop worden de verschillende hoogtes duidelijk.

    Een Duitse lok komt even testrijden

    Hoogte test en vangrail hoogte test ..... ok

    Even testen met handen





    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klein schaduwstation afwerken :
     Het aansluitend stuk voor het schaduwstation werd ondertussen afgewerkt en geplaatst. 
     Voeding van de c-rails werd aangesloten op de ringleiding, wissel voorzien van een aandrijving.
     Alles waterpas hangen was een geduldig werkje ...
     


    De twee stukken aan elkaar gelijmd met houtlijm, spanschroeven twee dagen erop en laten drogen.
    Vangrail op de voorkant werd dan ter plaatste erop bevestigd.



    Een overgangstuk dient nog gemaakt te worden om dit schaduwstation aansluitngen te geven op de zichtbare sporen.
    De pijl toont duidelijk welk stuk te bouwen valt, sporen worden uitgelegt om een mooi aansluitend geheel te vormen.




    Ondertussen is meer en meer duidelijk dat dit hoekje op het onderste gedeelte van de baan eigenlijk overbodig is.
    Er wordt stevig over na gedacht dit te wijzigen. Echter zal dit minimum één dag werk kosten. 
    De complete bedrading wordt naar hier geleidt van alle bezetmelders...  
    De hoek zou weg moeten en dwarse plaatsing van het kastje zou eleganter zijn.




    Het bezetmelders kastje en de hoofdbediening van het voedingsgedeelte van het onderste schaduwstation.




    Ondertussen het rechthoekige bovenste stuk gewijzigd, nog niet 100%, maar de basis komt er
    Met een schuine zijde ziet dit er nu zo uit.
    De bedoeling is om een constante glooiing te creeëren in de rand van de treinbaan.





    De aansluiting van het kleine schaduwstation begint vorm te krijgen en ligt hier al eens te pronken.











    05-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tip : patroon snijden ...
     Om toch spaarzaam te zijn met ons kurk van 4mm, gebruik ik het volgende.
     Stukken afval karton worden eerst op maat gesneden volgens je contour.
     Daarna is aftekenen poepsimpel.

     Zo bespaar je kostbare stroken versneden kurk.
     





    nieuw YOU TUBE KANAAL

    www.youtube.com/@stevensmodelling/




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs