[ ] Wat er de afgelopen maand op de Filippijnen is gebeurd,
heeft me er op een nieuwe manier van bewust gemaakt dat Jezus is gekomen om de
dood te overwinnen. Toen ik je mijn tweede brief schreef, stonden de kranten
vol van de verkiezingen op de Filippijnen en ik was er toen van overtuigd dat
de massale verkiezingsfraude om president Marcos aan de macht te houden tot een
bloedige burgeroorlog zou leiden. Nu, een paar weken later, is mevrouw Cory
Aquino president van dat land. Zonder geweld te gebruiken is ze aan de macht
gekomen. Persoonlijk beschouw ik dit als een van de meest hoopgevende
gebeurtenissen van deze tijd en een van de duidelijkste tekenen dat een geweldloze
overwinning op een dictatuur mogelijk is.
Van verschillende vrienden die de gebeurtenissen op de
Filippijnen van nabij hebben gevolgd, heb ik gehoord dat we hier echt van een
spirituele overwinning kunnen spreken. Het ging daar om heel wat meer dan om
een politieke strategie die toevallig succes had. Jarenlang hebben christenen,
bisschoppen, priesters en leidinggevende figuren uit het politieke leven zich
geoefend in geweldloosheid. Trainers van het Fellowship of Reconciliation
organiseerden retraites om mensen op de Filippijnen te leren vertrouwen op de
macht van de liefde en met die macht de dictatuur te verslaan. De woorden van
Jezus die de kern van de geweldloosheid raken, zijn je wel bekend. Ik schrijf
ze hier nog eens op:
Bemint uw vijanden, doet wel aan u die haten, zegent hen
die u vervloeken en bidt voor hen die u mishandelen. Als iemand u op de ene
wang slaat, keert hem dan ook de andere toe, en als iemand uw bovenkleed van u
afneemt, belet hem niet ook uw onderkleed te nemen. Geeft aan ieder die u iets
vraagt, en als iemand wegneemt wat u toebehoort, eist het niet terug. Zoals gij
wilt, dat de mensen u behandelen, moet gij het hun doen. [ ] bemin je vijanden,
doe goed en leen uit zonder er op te rekenen iets terug te krijgen.
Deze woorden vormen niet alleen de kern van het geweldloze
verzet, maar ook het hart van Jezus prediking. Als iemand je zou vragen wat de
meest radicale woorden van het evangelie zijn, kun je zonder aarzeling
antwoorden: Heb uw vijanden lief. Het zijn deze woorden die ons tonen wie
Jezus werkelijk is en wie de Vader is die hem heeft gezonden. Het zijn deze
woorden die ons het duidelijkst de aard van de liefde laten zien die Jezus
verkondigde. Het zijn deze woorden die ook het duidelijkst aangeven wat het
betekent een leerling van Jezus te zijn. De liefde voor de vijand is de
toetssteen van het christen zijn.
Het was de liefde voor de vijand, die de basis vormde van
de strijd die Cory Aquino heeft gevoerd tegen de dictatuur in haar land. Voordat
ze zich in het openbaar kandidaat stelde voor het presidentschap, heeft ze de
hele nacht voor haar tegenstander Ferdinand Marcos gebeden. Ze wist dat haat
tot geweld zou leiden. Ze wilde Jezus volgen en alleen met de liefde een
overwinning behalen. De Filippijnse bisschoppen en priesters hebben haar hierin
gesteund en het hele volk opgeroepen tot geweldloos verzet.
Toen Marcos zijn tanks liet uitrijden om zijn tegenstanders
te verslaan, weigerden de soldaten over de mensen, die op de weg zaten te bidden,
heen te rijden. Priesters in albe en stola liepen naar hen toe, omhelsden hen
en nodigden hen uit hun wapens te laten vallen en met hen mee te bidden voor
verzoening en vrede.
Nu Cory Aquino zelf president is, is het de vraag of ze in
staat zal zijn de liefde voor de vijand tot basis te maken van haar regering.
Er zijn vele krachten die haar dat erg moeilijk zullen maken. Maar wat er ook
gebeurt, we hebben op de Filippijnen iets gezien wat vele mensen voor
onmogelijk hadden gehouden: een liefdevol verzet tegen de vijand, waardoor een
bloedige burgeroorlog werd voorkomen.
Ik ben zo uitvoerig op de Filippijnse situatie ingegaan,
omdat die me in staat stelt om concreet over de liefde voor je vijand te
schrijven. Zoals je weet, hoop ik dat je door deze brieven Jezus beter leert
kennen. Ik heb hem al beschreven als de gezondene Gods, die tot ons is
afgedaald om ons Gods liefde zichtbaar te maken. In deze brief wil ik iets
zeggen over de aard van die goddelijke liefde. Het woord liefde wordt op zoveel
manieren door de mensen gebruikt, dat het moeilijk is over Gods liefde te
spreken zonder verwarring te stichten. Ik denk echter dat het gebod van Jezus
om onze vijanden te beminnen een goed uitgangspunt is om dieper in te gaan op
het geheim van Gods liefde.
Het belangrijkste dat je over Gods liefde kunt zeggen, is
dat God ons bemint; niet omdat wij iets voor God hebben gedaan waardoor wij
zijn liefde hebben verdiend, maar omdat God in totale vrijheid besloten heeft
ons te beminnen. Op het eerste gezicht lijkt dit weinig inspirerend, maar
wanneer je er dieper over nadenkt, ga je zien hoeveel invloed deze gedachte op
je leven kan hebben. Wij zijn gewend ons hele bestaan als een ruilhandel te
beschouwen. Wij gaan ervan uit dat mensen aardig voor ons zullen zijn wanneer
wij aardig voor hen zijn; dat ze ons zullen helpen wanneer wij hen helpen; dat
ze ons zullen uitnodigen, wanneer wij hen ook uitnodigen; dat ze ons zullen
liefhebben, wanneer wij hen ook liefhebben. En diep in ons leeft de overtuiging
dat bemind worden iets is wat je moet verdienen. In onze pragmatische en
utilitaire tijd is deze overtuiging zelfs nog sterker geworden. We kunnen ons
haast niet voorstellen dat we iets voor niets krijgen. Voor alles moet worden
gewerkt, zelfs voor een goed woord, een teken van dankbaarheid, een blijk van
liefde.
Ik denk dat deze mentaliteit de achtergrond vormt van veel
angst, onrust en gejaagdheid. Het is alsof we voortdurend druk bezig zijn
elkaar te bewijzen dat we de liefde waard zijn. Een grote innerlijke twijfel
drijft ons tot een steeds grotere activiteit. Op die manier proberen we
emotioneel het hoofd boven water te houden en niet te verdrinken in een steeds
toenemend gebrek aan eigenwaarde. De enorme hang naar erkenning, bewondering,
populariteit en roem is geworteld in de vrees dat we zonder dat waardeloos
zijn. Je zou kunnen spreken van een vercommercialisering van de liefde. Niets
voor niets, ook de liefde niet.
Hieruit komt een geesteshouding voort, die ons doet leven
alsof onze menselijke waardigheid afhangt van de reacties van anderen op ons
doen en laten. We laten anderen bepalen wie we zijn. We denken dat we goed zijn
wanneer anderen ons goed vinden; we denken dat we intelligent zijn wanneer
anderen ons intelligent vinden; we denken dat we godsdienstig zijn wanneer
anderen ons godsdienstig vinden. Maar ook andersom. Wanneer we worden
geminacht, denken we al gauw dat we verachtelijk zijn; wanneer we worden
uitgelachten, denken we al gauw dat we belachelijk zijn; wanneer we worden
miskend, denken we al gauw dat we geen erkenning waard zijn. En zo leveren we
de meest intieme ervaring van wie we zelf zijn uit aan de wispelturige opinies
van onze omgeving. Zo verkopen we onze ziel aan de wereld. We zijn geen baas
meer in eigen huis. Onze vrienden en vijanden maken uit wie we zijn. We zijn
een speelbal geworden van hun goede of slechte bedoelingen.
Maar er is nog iets heel anders aan de hand met de liefde.
De liefde is niet alleen voorwerp van een emotionele ruilhandel geworden, ze is
ook gewelddadig geworden. Je kunt in onze tijd spreken van een gewelddadige
liefde. Ik zal dat enigszins uitleggen, om te laten zien hoe belangrijk Jezus
woorden: Heb je vijand lief zijn. Hoe geringer ons zelfvertrouwen, hoe groter
onze behoefte aan bevestiging. Een lage dunk van onszelf versterkt het
verlangen om blijken van liefde te ontvangen. In een wereld waarin tallozen
zich eenzaam, geisoleerd en verlaten voelen, neemt het verlangen naar de liefde
vaak onmenselijke afmetingen aan. Mensen gaan meer van elkaar verwachten dan ze
elkaar kunnen geven. Wanneer eenzaamheid en een gering gevoel van eigenwaarde
de voornaamste bron worden van het verlangen om te worden bemind, kan dat
verlangen gemakkelijk tot geweld leiden. Het is dan alsof de een tot de ander
zegt: Bemin me, zodat ik me niet meer zo eenzaam voel. Bemin me, zodat ik weer
enigszins in mezelf kan geloven.
De tragiek is echter, dat wij mensen niet in staat zijn
elkaars eenzaamheid en tekort aan eigenwaarde weg te nemen. Wij mensen hebben
niet het vermogen elkaars mees existentiele nood te lenigen. Wij zijn zo
beperkt in ons vermogen elkaars diepste verlangen te bevredigen, dat we altijd
weer het gevaar lopen elkaar teleur te stellen. Maar ons verlangen kan soms zo
sterk zijn, dat we blind worden voor elkaars beperkingen en ertoe worden
verleid liefde af te dwingen, zelfs wanneer we verstandelijk weten dat we
elkaar geen totale, onbeperkte, onvoorwaardelijke liefde kunnen geven. Dan
wordt de liefde gewelddadig. Dan verandert kussen in bijten, strelen in slaan,
een vergevende blik in een achterdochtige blik, begrijpend luisteren in
afluisteren en innige overgave in verkrachting. De grens tussen liefde en
geweld wordt vaak overschreden en in onze met angst beladen tijd is er niet
veel voor nodig om het verlangen naar liefde in geweld te laten omslaan.
Wanneer ik om me heen kijk en de talrijke vormen van geweld
zie in de relaties tussen mensen, heb ik vaak het gevoel dat ik overal mensen
zie die niets meer of minder willen dan bemind worden, maar die geen andere
vorm hebben kunnen vinden om aan dat verlangen uitdrukking te geven dan door
anderen of zichzelf geweld aan te doen. Ik heb soms de indruk dat de
gevangenissen in onze wereld vol zitten met mensen die hun behoefte om bemind
te zijn niet anders konden uitdrukken dan door woedend om zich heen te slaan en
anderen schade te berokkenen, terwijl veel psychiatrische inrichtingen vol
zitten met mensen die diezelfde behoefte vorm hebben gegeven door vol schaamte
en schuld, zichzelf schade te berokkenen. Of wij nu anderen of onszelf geweld
aandoen, wat zij in het diepst van ons hart verlangen is een geweldloos, vredig
samenzijn, waarin we ons geborgen en bemind weten. Maar hoe en waar kunnen we
die geweldloze liefde vinden?
Ik hoop dat je in deze beschrijvingen van de ruilende en de
gewelddadige liefde iets hebt herkend van jezelf of van de mensen om je heen.
In dat geval zul je gemakkelijker begrijpen wat Jezus bedoelt wanneer hij over
de liefde spreekt. Jezus is de openbaring van Gods eindeloze, onvoorwaardelijke
liefde voor de mensen. Alles wat Jezus heeft gedaan, gezegd en ondergaan, dient
om ons te laten weten dat de liefde die we het meest verlangen ons door God
wordt gegeven, niet omdat we haar hebben verdiend, maar omdat God een God van
liefde is.
Jezus is onder ons gekomen om die goddelijke liefde
zichtbaar te maken en aan ons aan te bieden. In het gesprek met Nicodemus zegt
hij: Zozeer [ ] heeft God de wereld liefgehad, dat hij zijn eniggeboren zoon
heeft gegeven [ ] God heeft zijn zoon niet naar de wereld gezonden om de wereld
te oordelen, maar opdat de wereld door hem zou worden gered. In deze woorden
is de betekenis van de menswording samengevat. God is mens, dat wil zeggen
God-met-ons geworden, om ons te laten zien dat de angstige bezorgdheid om
erkenning en het geweld onder de mensen is te herleiden tot een gebrek aan
geloof in de liefde van God. Wanneer wij vast zouden geloven dat God ons
onvoorwaardelijk liefheeft, zou het niet langer nodig zijn altijd maar te
zoeken naar wegen om door de mensen te worden bewonderd, en evenmin zou het
nodig zijn te proberen met geweld van de mensen te verkrijgen wat God ons op zo
overdadig wil geven.
De pijnlijke afdalende weg van Jezus is Gods meest radicale
poging om ons ervan te overtuigen dat alles wat we verlangen ons inderdaad is
gegeven. Van ons wordt gevraagd te geloven in die liefde. Het woord geloof
wordt vaak opgevat als het aannemen van iets dat je niet kunt begrijpen. Mensen
zeggen vaak: Zoiets valt niet uit te leggen, je moet het gewoon geloven. Maar
wanneer Jezus over het geloof spreekt, bedoelt hij niet ja zeggen tegen iets
waar je met je verstand niet bij kunt, maar volledig durven vertrouwen dat je
wordt bemind, zodat je alle valse manieren om aan liefde te komen kunt opgeven.
Jezus zegt dan ook tegen Nicodemus dat wij door het geloof in de neerdalende
liefde van God zullen worden bevrijd van angst en geweld en het eeuwig leven
zullen verwerven. Het gaat hier om het vertrouwen in Gods liefde. Het Griekse
woord voor geloof is pistis, dat letterlijk vertrouwen betekent. Iedere keer
wanneer Jezus tegen de door hem genezen mensen zegt: Uw geloof heeft u gered,
bedoelt hij daarmee dat zij nieuw leven hebben gekregen doordat zij zich vol
vertrouwen hebben overgegeven aan de liefde van God die zich in Jezus
openbaart.
Vertrouwen in de onvoorwaardelijke liefde van God: dat is
de weg die Jezus ons wijst. Hoe beter je dit begrijpt, hoe gemakkelijker je
zult inzien waarom er zoveel achterdocht, jaloezie, bitterheid, wraakzucht,
haat, geweld en tweedracht in onze wereld zijn. Jezus zelf legt het uit door
Gods liefde te vergelijken met het licht. Hij zegt: [ ] het licht is in de
wereld gekomen, maar de mensen beminden de duisternis meer dan het licht, omdat
hun daden slecht waren. Ieder die slecht handelt, heeft een afschuw van het
licht en gaat niet naar het licht toe, uit vrees dat zijn werken openbaar
gemaakt worden. Maar wie de waarheid doet, gaat naar het licht, opdat van zijn
daden moge blijken dat zij in God zijn gedaan. Jezus ziet het kwaad in deze
wereld als een gebrek aan vertrouwen in Gods liefde. Hij laat zien dat wij
voortdurend op onszelf terugvallen, meer op onszelf vertrouwen dan op God, meer
tot eigenliefde dan tot Godsliefde neigen. Zo blijven we in de duisternis.
Wanneer we in het licht treden, kunnen we met grote vreugde en dankbaarheid
erkennen dat al wat goed, mooi en waar is, van God komt en ons in liefde is
aangeboden.
Wanneer je dit gaat inzien, zul je ook begrijpen waarom
Jezus woorden: Heb je vijanden lief, tot de belangrijkste van het evangelie
behoren. Deze woorden brengen ons tot de kern van de liefde. Zolang liefde een
ruilhandel is, kunnen we onze vijand niet liefhebben. Vijanden zijn diegenen
die ons de liefde onthouden en ons het leven moeilijk maken. We zijn spontaan
geneigd hen te haten en alleen hen lief te hebben, die ons ook liefhebben.
Over het vagevuur - Maria van de Goddelijke Barmhartigheid
Over het Vagevuur Vrijdag 7 oktober 2011, 21.45
uur
Mijn innig geliefde dochter, de reden waarom Ik zoveel boodschappen
stuur naar Mijn kinderen is om hen te helpen hun zielen voor te bereiden op een
manier die tot nu niet mogelijk was. Veel van Mijn kinderen hebben de Bijbel niet gelezen, noch zijn ze zich bewust
van al Mijn lessen.
Meer tijd wordt besteed door Mijn geestelijke dienaren op passages van
Mijn onderricht waar Ik u allen vraag uw naaste te beminnen, wat op zich een
goede zaak is. Er is echter geen sprake over de gevolgen voor de mensheid
indien zij de Vader verwerpen. Waarom ontkennen Mijn geestelijke dienaren het bestaan van de hel
en waarom schilderen ze een rooskleurig
beeld van het vagevuur?
Mijn kinderen zijn onderricht over veel goede dingen in de kerken die de
Glorie van God, de almachtige Vader verkondigen. Helaas echter, het bestaan van
het vagevuur en de hel zijn gebagatelliseerd in een dergelijke mate dat Mijn
kinderen zelfgenoegzaam zijn over hun bestaan.
Mijn kinderen worden ook misleid over het bestaan van de boze. Veel van Mijn geestelijke dienaren
ontkennen zelfs zijn bestaan. Oh, hoe dwaas zijn ze te geloven dat de mens zijn geloof kan
versterken zonder te weten of het begrijpen van de waarheid over de macht van
de boze.
Dit gebrek langs de kant van Mijn geestelijken heeft ertoe geleid dat
het kwaad in de wereld bloeit op een manier die voorkomen hadden kunnen worden
door gebed. Het is de satan toegestaan vrij rond te lopen gedurende een
bepaalde tijd op aarde als gevolg van de blindheid van Mijn geestelijke
dienaren. Wanneer het Mijn kinderen bewust werd gemaakt van de ravage
veroorzaakt door de satan, dan zou het gebed om zijn invloed te
verzwakken veel sterker zijn geweest.
Het bestaan van het vagevuur
Het bestaan van het vagevuur wordt verkeerd begrepen. Velen geloven
gewoon dat het een wachttijd is vooraleer zielen de hemel kunnen binnentreden,
een wachttijd van reiniging voor zielen die niet in staat van genade zijn
geweest op het moment van het overlijden. Er zijn verschillende niveaus in het vagevuur, kinderen, en alle zielen
voelen een brandende pijn van duisternis, die sterker wordt naargelang de
diepte van het niveau der hel. Dit betekent dat zielen die ternauwernood
ontsnapt zijn aan de hel onder de brandende pijn het meest lijden. Alle zielen
in het vagevuur gaan uiteindelijk naar het koninkrijk van Mijn Vader.
Daarom moet u vechten tegen de zonde en zo dikwijls mogelijk vergiffenis
vragen en in van genade zijn. Daarom moet u de tien geboden volgen te allen
tijde en ook bidden voor
de zielen in het vagevuur omdat zonder uw gebed zij het Koninkrijk der Hemelen
niet kunnen binnengaan op de dag van het Laatste Oordeel.
Kinderen, het is nu tijd om de waarheid onder ogen te zien. Bid voor de
genade die u nodig hebt om vrij te zijn van zonde, zodat u kunt binnengaan
in de hemel. Wees elke dag voorbereid want u kent niet de reeds bestaande
plannen die op u wachten. Ik geef u deze boodschap zodat de waarheid duidelijk
is. Deze belangrijke boodschappen zijn niet duidelijk in de afgelopen decennia
aan u uitgelegd worden. Het is belangrijk dat u goed bent voorbereid.
Door
het bidden van het kroontje van de Goddelijke Barmhartigheid elk dag om 15.00
uur, zal Ik ingrijpen op het moment van de dood uwentwege, ongeacht welke grote
zondaar u ook bent en toon u Mijn Barmhartigheid.
Ik vertel u dit omdat Ik u bemin, niet om u bang te maken, maar om ervoor te
zorgen dat u de waarheid verspreidt tegenover uw families.
Mijn woord van vandaag is gewoon een herinnering aan de waarheid die u hebt ontkend achter het
masker van tolerantie. Het is een beetje zoals de ouder van een kind die het bederft
omdat ze zoveel houden van het kind. Als de ouder dan het kind overvoedt, dan
zal de gezondheid van het kind eronder lijden. Toch geeft de ouder het kind
verder het voedsel uit misleide liefde die het kind nu misbruikt.
Dit kan leiden tot verslechtering van de gezondheid van het kind. Dit
kind, op zijn beurt, is onwetend over wat gezond voedsel betekent omdat het
daarover niets weet. Men heeft het hem nooit verteld.
Ga nu en vertel uw broeders en zusters de waarheid over hel en vagevuur,
voor het te laat is. Want als u het niet weet, zal niemand anders het weten.
MIJN KINDEREN, DE DAG KOMT WAAR HET UURWERK VAN
DE TIJD STOPT EN ALLES IN DEZE WERELD OPHOUDT TE FUNCTIONEREN !
21 FEBRUARI 2016- 12H35 P.M
DINGENDE OPROEP VAN JEZUS,
HEILIG SACRAMENT, AAN DE MENSHEID
Mijn kinderen, vrede zij met jullie.
De dagen van barmhartigheid komen ten einde. De mensheid zal zich zeer
binnenkort in de dagen van de goddelijke gerechtigheid bevinden, waar er velen
door gebrek aan kennis, geestelijke lauwheid of zonde, zullen bezwijken. De
dagen van de laatste heerschappij van de prins van deze wereld, zullen
beginnen. Het zullen 1290 dagen zijn, waar het volk van God op de proef zal
worden gesteld en door de oven van de beproeving zal moeten. De dagen komen;
het is enkel nog de Waarschuwing die Mijn Vader zal sturen dat ontbreekt
voordat de dagen van barmhartigheid zullen eindigen en dat alles wat geschreven
staat volledig zal geschieden.
Deze mensheid zal de goddelijke gerechtigheid ervaren en de grote meerderheid
zal weeklagen omdat ze niet naar Mij wilden luisteren. Het zullen de dagen zijn
van onheil overal; het zullen dagen van angst zijn, van chaos, van
verslagenheid en zuivering; dagen waar jullie het risico lopen verloren te gaan
als jullie niet geestelijk voorbereid zijn. Het geloof van mijn volk zal op de
proef gesteld worden; jullie zullen beproefd worden zoals men goud zuivert door
het vuur, vele van de laatsten zullen eerst zijn en velen van de eersten zullen
laatst zijn.
Deze wereld, mijn kinderen, zal zeer binnenkort voorbij gaan en daarmee gepaard
alle boosaardigheid en alle zonde; niets onzuiver noch zondig zal binnenkomen
in de Nieuwe Schepping. Bid, vast, doe boete en doe een goede levensbiecht,
zodat jullie overgang naar de eeuwigheid draaglijk is en dat jullie met de
terugkeer naar deze wereld, uitdragers zullen zijn van de waarheid; waarheid
dat jullie kracht zal zijn en dat jullie standvastig zal houden in het geloof,
zodat jullie de laatste fase van de zuivering kunnen doorstaan.
Mijn kinderen, de dag komt waar het uurwerk van de tijd stopt en alles in deze
wereld ophoudt te functioneren. Dan zal jullie geest genomen worden en
gedurende 15 tot 20 minuten van jullie tijd zullen jullie getransporteerd
worden in de eeuwigheid en daar zullen jullie geoordeeld worden op liefde,
alsof jullie uur was gekomen. Jullie zullen het bestaan kennen van de Enige en
Ware Drie-eenheid. Heer van het Leven. De Grote Ik Ben. Mijn Engelen, zullen na
mijn klein oordeel jullie meenemen naar de plaats in de eeuwigheid die
overeenstemt met jullie fouten.
Wee de lauwen van hart en degenen die zich in staat van doodzonde bevinden,
omdat ze niet ineens een besluit nemen en geen berouw tonen bij de komst in de
eeuwigheid, velen zullen de duisternis en het zuiverend vuur van het derde
vagevuur kennen; anderen, met de meerderheid van deze ondankbare en zondige
mensheid, zullen als ze geen berouw tonen, de hel ervaren en daar zullen ze het
brandende vuur doorstaan die niet uitdooft en waarmee de verdoemde zielen
worden gekweld! Dat alles in het vaste tijdsbestek; velen zullen door hun
boosaardigheid en zonde de Waarschuwing niet kunnen weerstaan en zullen eeuwig
sterven.
De grote meerderheid van deze ondankbare en zondige mensheid zullen
verschillende verblijfplaatsen in de hel ervaren, zodat degenen die terugkeren
door de barmhartigheid van Mijn Vader, direct zullen weten dat de zonde leidt
naar de eeuwige dood; dat ze berouw moeten tonen, zich bekeren en zich terug op
de weg naar de zaligheid moeten begeven.
Wees dus voorbereid, mijn kinderen, omdat jullie Meester
onderweg is. Dek de tafel en houd jullie lampen brandend. Waak, dat als de
Meester op jullie deur klopt, jullie kunnen opendoen en hem ontvangen en kunt
eten met Hem. Mijn vrede laat ik jullie, mijn vrede geef ik jullie. Toon berouw
en bekeer jullie, want het Rijk Gods is nabij.
Ex.
3,1-8a.13-15 "Ik heb de ellende van mijn volk gezien"
In die dagen hoedde Mozes de kudde van zijn
schoonvader Jitro, de priester van Midjan. Eens dreef hij de kudde tot ver in
de woestijn en kwam hij bij de berg van God, de Horeb. Toen verscheen hem de
engel van de Heer, in een vuur dat opvlamde uit een doornstruik. Mozes keek toe
en zag dat de doornstruik in lichter laaie stond en toch niet verbrandde. Hij
dacht: "Ik ga er op af om dat vreemde verschijnsel te onderzoeken. Hoe
komt het dat die doornstruik niet verbrandt?" De Heer zag hem naderbij
komen om te kijken. En vanuit de doornstruik riep God hem toe:
"Mozes."
"Hier ben ik," antwoordde hij. Toen
sprak de Heer: "Kom niet dichterbij. Doe uw sandalen uit, want de plaats
waar gij staat is heilige grond." En Hij vervolgde: "Ik ben de God
van uw vader, de God van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jacob."
Toen bedekte Mozes zijn gezicht want hij durfde niet naar God op te zien. De
Heer sprak: "Ik heb de ellende van mijn volk in Egypte gezien, de
jammerklachten om zijn onderdrukkers gehoord; ja, Ik ken zijn lijden. Ik daal
af om mijn volk te bevrijden uit de macht van Egypte."
Maar Mozes sprak opnieuw tot God. "Als ik
nu bij de Israëlieten kom en hun zeg: De God van uw vaderen zendt mij tot u, en
zij vragen: Hoe is zijn naam? Wat moet ik dan antwoorden?" Toen sprak God
tot Mozes: "Ik ben die is." En ook: "Dit moet gij de Israëlieten
zeggen: De Heer, de God van uw vaderen, de God van Abraham, de God van Isaäk en
de God van Jacob, zendt mij tot u. Dit is mijn Naam voor altijd. Zo moet men
Mij aanspreken, alle geslachten door."
O Jezus, ware Koning van het universum, we leggen ons aan
Uw voeten om U te aanbidden en erkennen U als onze Koning en onze Gids. Aan U
Heer, zijn alle naties onderworpen. U bent alleen bent de ware Koning, U alleen
bent de ware Vrede, U alleen bent het ware Licht. We aanbidden enkel U!
U bent onze steun, U bent onze rijkdom, U bent onze
Meester, o grote God in de Hemel en op Aarde. We geloven vast dat U waarlijk
aanwezig bent in de Heilige Eucharistie.
U bent daar, levend en vol liefde. U wilt ons voeden met
het Brood van Leven. Kom en voed uw kinderen.
Uw ogen zijn gericht op de zielen, en op al de volkeren. Uw
Hart is voor ons een toevluchtsoord. Wij offeren ons op aan uw Koninklijk Hart.
Aan U alleen, Heer, alle glorie, eer, liefde, tot aan de voleinding der tijden
en in eeuwigheid. Amen.
Wat gaat die nieuwe tijd ons brengen en hoe staan de
christenen tegenover de leer van New Age? Sedert de late jaren zestig van de
20ste eeuw heeft een culturele stroming onze samenleving gevormd, die bekend
staat als New Age.
Ten gevolge van een astrologische voorstelling die eveneens
in die tijd opdook wordt de komende eeuw ook wel de eeuw van de waterman
genoemd.
Nadat in de christelijke tijd de vis 2000 jaar lang de
menselijke cultuur gevormd had zou er nu een nieuwe tijd aanbreken.
Het visioen
van New Age
·De eeuw van de New Age zou vrede en harmonie op
de wereld brengen. Elke vorm van verdeeldheid zou overwonnen worden.
·New Age zou de volkeren samen brengen onder 1 wereldcultuur,
1 natie en 1 regering.
·Er zou 1 wereldgodsdienst komen waarin de meest
verscheidene religieuze en spirituele tradities samen zouden vloeien en tot een
eenheid zouden versmelten.
·Na de eeuw gevormd door het patriarchale
Christendom zou nu een tijd komen van een zacht, vrouwelijk gevormde
spiritualiteit.
·Mens en natuur zullen in nieuwe harmonie leven,
de natuur zou in haar goddelijkheid herontdekt worden. In een nieuwe ecologie
zou de heiligheid van de natuur recht verschaft worden.
·Er wouden geen dogmas en absolute waarheden
meer zijn, iedereen volgt dan zijn waarheid.
·In het kader van New Age zouden oude
esoterische ideeen en praktijken tot algemeen goed van de publieke opinie
worden.
·Het rationalistische verstandelijk georienteerd
denken van de verlichting zou overwonnen worden, wat telt zal enkel zijn:
intuitie en gevoel.
·Symbool van New Age is de regenboog die alle
kleuren van het spectrum in zich verenigt.
Het
god- en mensbeeld
·De bedenkers van New Age verkiezen een
pantheistisch godsbeeld. De kosmos zelf is goddelijk. Alles is EEn in de goddelijke
kosmos.
·De aarde zelf zou een levend organisme zijn: Gaia,
de mensen op aarde zijn cellen van haar lichaam.
·New Age verkondigt de nieuwe mens, het is de
verlichte mens die zijn goddelijkheid erkent heeft.
·Hoe meer mensen tot hun goddelijkheid zullen
ontwaken en zich mentaal verstrikken des te vlugger begint de New Age.
·In het milieu van New Age geloven de meesten in
reincarnatie. In de loop van vele wedergeboorten op aarde zou de mens zich
ontwikkelen tot een goddelijk supermens.
·New Age is geen godsdienst, maar een
syncretische beweging. Elementen van de meest verschillende religies worden
vermengd en versmolten. Echte invloeden hebben oosterse voorstellingen zoals
boeddhisme, taoisme, hindoeisme, maar ook sjamanisme, indiaanse religies,
gnostische invloeden, kabbala en veel meer. In de New Age zouden oude heidense
tradities en religies van volkeren die reeds voor het christendom in Europa
leefden weer levend worden.
Wie
zit achter de stroming van New Age?
·Het idee van een komende gouden eeuw is niet
nieuw, maar reeds bekend uit de oudheid.
·Aan de wortel van de moderne New Age beweging
staat vooral het theosofisch genootschap, in 1875 gesticht door Helena Petrovna
Blavatsky. Door haar werden beslissende impulsen vastgesteld die tot op heden
doorwerken.
·Het doel van deze genoemde groep was en is, de
maatschappij in de zin van New Age te veranderen (transformeren). In een
meerjarenplan zou het denken van New Age ondergronds in de maatschappij ingang
moeten vinden, zodat het tenslotte een bepaalde wereldbeschouwing zou kunnen
worden.
·In het milieu van New Age worden dan ook met
voorliefde praktijken aangewend die deze filosofie inhoudt en transporteert.
Dit geschiedt op alle gebied van het dagelijks leven: gezondheid, beroep,
opvoeding, vrije tijd, met praktijken van Tai chi, Qi Gong, Mandala,
Homeopathie, Bach-bloesemtherapie, Edelsteentherapie, Kinesiologie,
Transcendente meditatie, Yoga, Zen, Reiki, Astrologie, Handlijnkunde en veel
meer. Belangrijke vertegenwoordigers van de New Age zijn Marilyn Ferguson,
Fritjov Capra, Ken Wilbur, David Sprangler
New
Age en christendom
In het christendom als instituut is geen plaats voor het
New Age denken, want elke vorm van dogmatisch denken van een godsdienst wordt
afgewezen.
·Voor christenen kan er geen komende New Age
aanbreken, want zij geloven dat met Christus de tijd vervult is. Christenen
weten dat ze in de eindtijd leven en verwachten enkel nog de voleinding van de
geschiedenis in de wederkomst van Christus.
·Aan EEn kant stelt New Age een terugkeer naar
oude gnostische voorstellingen voor, met zijn weg van zelfverlossing. Aan de
andere kant verlangt New Age de uitholling van binnen uit van het christelijk
geloof. Dit omdat het cultuur en godsdiensten vermengt en goedkeurt. Veel
christenen in onze dagen zijn onder invloed van deze stroming.
·Christenen zoeken geen innerlijke weg om naar
het goddelijke op te stijgen, omdat ze in een God geloven die in Jezus Christus
naar hen is afgedaald.
·Christenen geloven niet in wegen van
zelfverlossing door spirituele technieken, maar aan het geschenk van de
verlossing door het kruis van Christus.
·Christenen geloven dat er een blijvend verschil
zal zijn tussen God, de Schepper, en zijn schepselen. Het hoogste doel is niet
goddelijk potentieel te ontvouwen, maar de volkomen liefde te beleven. Christenen
weten zich geroepen in de eeuwige dialoog van de Liefde die God zelf is.
·Christenen kunnen het relativisme in de
geloofsgedachte niet aanvaarden, omdat ze verplichtingen hebben aan Hem die
gezegd heeft: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de
Vader tenzij door Mij Joh 14,6.
Meer over dit onderwerp kan men vinden bij de pauselijke
raad van cultuur of de pauselijke raad voor interreligieuze dialoog: Jezus
Christus de schenker van het levend water, of: Overwegingen van New Age uit
christelijk oogpunt.
Hebt u er
ooit over gedacht uw partner te verlaten, omdat hij of zij weigert zijn of haar
verantwoordelijkheden na te komen ? Wat moet iemand doen wanneer de ander niet
wil ? Het antwoord is eenvoudig en doeltreffend : U DOET UW AANDEEL, ook
wanneer uw partner niet wil.
Waarom
scheiden ?
Scheiden
verwoest levens. Het treft en verscheurt een gezin diep in de kern. Als mensen
tot hun nek in de pijn en ellende van een ongelukkig huwelijk zitten, is het
logisch dat zij soms denken er beter mee te kunnen ophouden. Dit lijkt
misschien een snelle en eenvoudige uitweg uit de problemen, maar het is het
begin van een hele serie nieuwe problemen. Twee generaties geleden was
echtscheiding nog een schande. Echtparen bleven bij elkaar en verdroegen de
pijn en moeilijkheden van een slecht huwelijk. In goede en kwade tijden
probeerden zij om het bij elkaar uit te houden, samen hun kinderen op te voeden
en ondanks alle verdriet en tranen te blijven hopen op een huwelijk dat door de
gouden jaren heen zou standhouden tot in hun levensavond. Vaak genoeg lukte het
niet. Dat had zijn redenen.
Tegenwoordig
hebben de mensen weinig weerstand tegen pijn en lijden in een huwelijk. Er
wordt al snel met echtscheiding gedreigd. Onze samenleving heeft van
echtscheiding een gemakkelijke keuze gemaakt, een parachutesprong uit de
huwelijksproblemen. Maar is een scheiding wel zon parachutesprong ?
Denk aan
de kinderen :
Het is
heel jammer dat de volwassenen vaak geen rekening houden met de kinderen. De
kinderen van een gescheiden paar moeten veel pijn doormaken : emotionele,
geestelijke en zelfs lichamelijke pijn.
Ouders
vormen de hele wereld van hun kind. Als zij uit elkaar gaan, valt de wereld van
het kind uit elkaar. Zij verbreken de emotionele veiligheid van het kind. Het
voelt zich verloren, angstig en is bang voor de toekomst. Het wordt in zijn
trouw aan de ouders verscheurd tussen de twee ouders, die ieder denken dat zij
heel veel van het kind houden.
U hoort
te denken aan het verdriet dat u uw kinderen aandoet wanneer u bezig bent te
ontsnappen uit het verdriet dat u in uw huwelijk voelt. Is uw geluk
belangrijker dan dat van de kinderen ? Tenslotte hebben zij er niet voor
gezorgd dat u trouwde, zij hebben er evenmin om gevraagd te worden geboren.
Maar nu vragen zij u wel te zorgen voor een compleet gezin om in op te groeien.
En u heeft nog steeds de macht om hen dat complete gezin, dat zij willen en
nodig hebben, te geven.
De
kinderen zijn half van u en half van uw partner en zij hebben u beide nodig om
hun mogelijkheden ten volle te kunnen ontplooien. Uit elkaar gevallen gezinnen
produceren uit elkaar gevallen kinderen. Als u na de scheiding alleen bent,
kunt u hen niet geven wat zij nodig hebben u kunt niet tegelijk vader en
moeder zijn.
Nu denkt
u misschien : het is voor mijn kinderen beter om in vrede met mij te leven dan
in oorlog met ons tweeën. Maar dat hoeft zo niet te zijn.
Uit
onderzoek is gebleken dat kinderen, behalve wanneer er sprake is van
kindermishandeling, het beter maken in een gezin met onenigheid dan in een
éénoudergezin. Volgens een klinisch psycholoog, Archibald Hart, schrijver van
het boek Children of Divorce, dacht minder dan 10 % van de onderzochte
kinderen dat hun leven na de scheiding van hun ouders was verbeterd. Doorgaans
waren zij feitelijk slechter af.
Misschien
heeft u geen kinderen met wie u rekening moet houden. Wordt u dan gelukkiger
door een scheiding ? Waarschijnlijk niet. Waarom niet ? Omdat u zelf misschien
de helft van het probleem bent en u kunt u niet van uzelf laten scheiden ! U
blijft met uzelf achter.
Een
echtscheiding kan een zware en langdurige tol eisen. Mensen die scheiden hebben
vaker last van psychische stoornissen, hartziekten, kanker, hoge bloeddruk enz.
dan degenen die de moeilijkheden in hun huwelijk verduren. Maar waarom zou u de
moeilijkheden verduren als er een betere oplossing is ?
Waarom u
moet blijven :
Om een
huwelijk te sluiten zijn twee mensen nodig, maar er is er slechts één nodig om
een huwelijk te redden ! Als u blijft is de kans groot dat u uw huwelijk kunt
redden, wat de ander ook doet of laat.
Laten we
eens naar de huwelijksadviezen van de apostel Paulus luisteren.
Heeft
een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen,
dan moet hij haar niet verstoten (1 Kor. 7:12). Ook de kinderen, zegt Paulus
in vers 14, hebben er baat bij wanneer een van de echtgenoten probeert op de
juiste wijze te leven, ook al ziet de ander het belang er niet van in.
De
partner, die probeert goed te leven, heeft een bijzondere invloed op de ander.
Hoe ? Door een positieve manier van doen. Als u in uw huwelijk het juiste doet,
heeft dat een positief effect op uw partner. Voor God is het mogelijk uw
voorbeeld te gebruiken om de ander en uw huwelijk ten goede te keren. Maar als
u weggaat is er geen hoop !
Blijf
dus, en laat de kracht van uw voorbeeld uw huwelijk ten goede keren. In de
woorden van de apostel Petrus : Opdat, ook indien sommigen aan het woord niet
gehoorzaam zijn, zij door de wandel van hun vrouwen (of mannen) zonder woorden
gewonnen worden, doordat zij uw reine en godvrezende wandel opmerken (1 Petr.
3:1-2).
U kunt uw
huwelijk veranderen van de meest negatieve kant naar de beste kant. Hoe
gefrustreerd en wanhopig u zich op het ogenblik ook voelt, met de hulp van God
kan uw huwelijk gelukkiger worden dan u ooit voor mogelijk had gehouden. Het is
misschien straffe koffie, maar het is de echte waarheid !
Wees
toegewijd
Toewijding
is de basis van een geslaagd huwelijk. Als de ander niet zo toegewijd is als u,
dan is juist uw toewijding nodig om u door de moeilijke tijden te helpen.
Tijden waarin alles door de ander verkeerd wordt opgevat, terwijl u met hart en
ziel probeert het de ander naar de zin te maken.
Vraag God
u te helpen toegewijd te zijn. Hij zal u de kracht geven om door te gaan als de
ander niet wil. Ga naar God, spreek met Hem, en doe Hem de belofte dat u niet
weg zult gaan, dat u voor uw huwelijk zult werken tot het gelukt is. Want het
huwelijk is een werkwoord !
Deze
toewijding zal u motiveren en zorgen voor een positieve gemoedsingesteldheid. U
weet waar u naartoe wilt en u heeft het vertrouwen in God. Als God voor
ons is, wie zal tegen ons zijn ? (Rom. 8:31)
De
volgende stap is, dat u de werkelijkheid van het huwelijk onder ogen ziet. Laat
de romantische sprookjes voor wat ze zijn. Wij horen thuis in de realiteit waar
mensen door hard werken en volharding, een huwelijk opbouwen dat standhoudt.
Wees realistisch.
Het
huwelijk is nooit rozegeur en maneschijn. Het is als een bed gespreid met
rozen, echte rozen, die prachtige bloemen met scherpe, puntige doorns. In een
huwelijk zijn er hoogtepunten en tegenslagen; en door de tegenslagen te
overwinnen groeien wij en worden we wijzer.
Het
huwelijk is als een school waarvan God de oprichter en directeur is. Toen Hij
het eerste echtpaar tot zijn opleiding toeliet, gaf Hij man en vrouw de opgave
om volkomen eenheid te bereiken door van elkaar te leren en hard te werken
(Gen. 2:24). Door het leerproces van het huwelijk ontwikkelen wij karakter.
Het doel
van Gods huwelijksopleiding is de mens, man en vrouw, de universele les van
eenheid door onzelfzuchtigheid (= zelfopoffering) te leren.
Liefde is
het geheim van het ware geluk en binnen het huwelijk is dit geheim het best te
ontdekken. Hoe meer u ontdekt over deze hoogste les van geven zeker, ook als
het lastig is omdat de ander niet wil- hoe meer u groeit en hoe gelukkiger u
wordt.
Vergevingsgezindheid
Een niet
te vergeten factor is vergeving schenken aan je partner. Het is niet altijd
gemakkelijk om vergeving te schenken en het vergt soms
jouw-grenzen-verleggende vergeving van jezelf. Hier moet je jezelf terug van
je beste kant laten zien. Bovendien is vergeven niet hetzelfde als vergeten.
Toch moet ook dit laatste gebeuren om volledig met een nieuwe lei te kunnen
beginnen. Je partner heeft er niets aan als je te pas en te onpas oude fouten
en tekortkomingen terug op de baan schuift en zo opnieuw problemen maakt.
Vergeven
is iets wat God altijd met de mens doet, gewoon door het sacrament van de
biecht krijgt de mens opnieuw de kans om beter te presteren. Als God zo
barmhartig en goed is, waarom kunnen wij dan niet net zo goed zijn voor onze
partner ? Ieder maakt fouten.
Geluk is
:
Uw geluk
is niet afhankelijk van wat uw partner of iemand anders doet of laat. Het hangt
af van wat u doet. Liefde is geven en geven (wat u zelf doet)
brengt geluk voort. Jezus Christus zei : Het is zaliger te geven dan te
ontvangen (Hand. 20:35). Zorg daarom voor uw geluk door liefde te geven in
plaats van liefde te willen krijgen en dan ongelukkig te worden als de ander u
die liefde niet geeft. Wanneer u geeft, heeft u uw eigen geluk in handen u
kunt zo gelukkig worden als de mate waarin u bereid bent te geven. Niet
proberen, maar doen ! Het werkt ! Bereken niet wat je zult terugkrijgen als je
geeft, maar geef nu al !
Geluk
schuilt in het vervullen van uw rol. Mannen zijn geschapen om aan het hoofd van
het gezin te staan als kostwinner, beschermer, voornaamste dienaar en
liefhebbende echtgenoot. Deze verantwoordelijkheden vormen hun bestemming.
Daarom zei de apostel Paulus : Mannen, heb uw vrouw lief, evenals Christus
zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft (Ef. 5:25).
Als u
liefheeft wordt u gelukkig. Uw vrouw stelt misschien niet een prijs op uw
liefhebbend leiderschap, maar u bent dan toch gelukkig omdat u doet waarvoor
God u heeft geschapen. U bent gemaakt om in liefde een vrouw te leiden en als u
dit doet op Gods manier van geven en met het oog op haar belang, dan zult u voldoening
hebben en gelukkig zijn.
Vrouwen
heeft God voorbestemd om een rol te vervullen die geluk brengt. Toen God de
vrouw schiep zei Hij : Het is niet goed, dat de mens alleen is. Ik zal hem een
hulp maken die bij hem past (Gen. 2:18). God heeft uw geest zo gevormd dat u
ontvankelijk bent voor uw man, dat u zich aan hem kunt onderwerpen (Ef. 5:22).
Het is
niet de bedoeling dat de ene de slaaf is van de andere partner, of dat de ene
partner bang is van de andere partner. Er moet een evenwicht zijn tussen man en
vrouw. Zij hebben elk hun taak te vervullen.
Nu is dat
niet gemakkelijk, vooral niet als uw man geen liefhebbende leider is. Maar de
kracht van Gods weg is, dat uw geluk afhangt van wat u doet. Als u uw rol in de
liefde voor uw man vervult, door hem te helpen, door voor hem open te staan,
door uzelf te geven en u te onderwerpen, dan maakt u uzelf heel gelukkig.
Aanvaard
elkaar :
U kunt
uzelf moedeloos en ongelukkig maken. Hoe ? Door te proberen uw partner naar uw
eigen beeld te veranderen, iets wat onmogelijk is !
Lang
geleden (al voordat u getrouwd was) had u bepaalde ideeën over hoe uw partner
zou moeten zijn. Misschien verwacht u nog steeds dat de ander op zekere dag uw
dromen zal vervullen. Vergeet het maar ! Dat gebeurt zeker niet. Onrealistische
verwachtingen brengen in een huwelijk niets dan frustraties.
Te
verwachten dat uw partner net zo is als u wilt, is zelfzuchtig, en zelfzucht
maakt ongelukkig. En vergeet niet dat ook u waarschijnlijk niet precies bent
zoals de ander had gedroomd. Laat deze onnodige druk op uw partner of uzelf dus
varen. Aanvaard uw partner zoals hij of zij is, goed en slecht door elkaar. Hoe
dat kan ?
Aanvaard
de ander door vooral op de goede dingen te letten. Iedereen heeft goede kanten.
U zag die goede kanten voordat u trouwde. Maar ze zijn er nog steeds. U hoeft
alleen uw ogen maar verder te openen en u ziet ze terug.
Geef de
ander daadwerkelijk de eer voor zijn goede kanten.
Haal uw
partner naar voren in de ogen van anderen zodat hij of zij ook in uw eigen
achting stijgt. Dit is bevestiging van het goede, waardoor zowel uw partner als
u zich beter voelt.
Bovendien
kunt u door te bidden, Gods werk van verandering ten goede van je partner
laten doen. Wat je niet allemaal kan door te bidden. God is niet voor niets
God.
Kwaad met
goed vergelden :
Wat kunt
u nu doen wanneer uw partner u onrecht doet ? Valt er iets aan te doen wanneer
u de neiging krijgt om terug te vechten ?
U moet
iets ondernemen omdat u anders ontploft. Wat kunt u dan doen ?
Doe wat
Jezus Christus voorschreef : Heb uw vijanden lief en bidt voor wie u
vervolgen (Matteüs 5:44). Deze houding verricht wonderen als u werkelijk uit
liefde zo handelt. Vergeet ook niet de afkoelingsperiode in acht te nemen, voor
je domme dingen zegt of doet, die je toch niet meent.
Wat voor
wonderen ?
Eerst
helpt u uzelf om de spanningen en stress kwijt te raken. In menselijke relaties
is liefde het beste ontspannende middel. Iets goeds tegenover iets kwaads
stellen zet uw negatieve energie om in positieve. U voelt zich dan goed ondanks
de slechte behandeling die u misschien krijgt.
Kwaad met
goed vergelden betekent een injectie krijgen met gelukmedicijn, die de
huwelijkse depressies kan verdrijven. U heeft dan geen kalmerende middelen
nodig.
Als de
ander u met harde woorden aanvalt, sla de aanval dan af door aangename dingen
te zeggen. Hij of zij is er misschien aan gewend dat u ruzie maakt en
terugvecht. Door uw reactie te veranderen, start u het veranderen van de manier
van doen van de ander. Als u op de aanvallen niet reageert, geeft u de ander
geen kans om een duel te voeren en zal hij of zij vanzelf wel stoppen. Begin
dan met een positieve noot het tij te keren. Door kwaad met goed te vergelden
helpt u de ander te beseffen dat er iets is veranderd.
Als u
vroeger kwaad tegenover kwaad stelde was het veel moeilijker voor de ander om
te zien wat hij of zij zelf verkeerd deed. Hij of zij voelde hoe hard uw
antwoord aankwam, en moest daar dan wel op reageren.
De
apostel Petrus had dit verschijnsel voor ogen toen hij schreef : Evenzo gij,
vrouwen, weest uw mannen onderdanig, opdat, ook indien sommigen aan het woord
niet gehoorzaam zijn, zij door de wandel hunner vrouwen zonder woorden gewonnen
worden, doordat zij uw reine en godvrezende wandel opmerken (1 Petr. 3:1-2).
Goed voorbeeld doet goed volgen.
Vergeet
ook niet het positieve effect op uw kinderen wanneer u kwaad met goed vergeldt.
Door uw goede voorbeeld ontwikkelt u in hen de weg van geven. U doet wat zij
later ook zullen moeten doen. U leert hen hoe zij met mensen moeten omgaan de
enige manier die tot werkelijke vrede leidt.
Nu vraagt
u zich misschien af : Hoe weet ik of dit in mijn huwelijk wel allemaal werkt ?
Hoe moet het als ik dit allemaal doe en de ander maakt er alleen maar misbruik
van tegen mij ?
Dan
vergeet u een heel belangrijke Persoon die een unieke manier heeft om u te
helpen. God kan de situatie voor u recht trekken. Hij werkt voor u.
Hou in
gedachten dat, wat uw partner ook doet of laat, uw geluk afhangt van wat u zelf
doet, van hoeveel u geeft. De grondslag ervan is Gods bovennatuurlijke wet van
liefde, die door de Almachtige God wordt ondersteund en gegarandeerd. Het werkt
!
Misschien
vindt u het niet eerlijk dat u het goede moet doen, terwijl de ander zich
allerlei verkeerde dingen kan veroorloven. Luister naar de apostel Paulus :
Dwaal niet, God laat niet met Zich spotten. Want wat een mens zaait, zal hij
ook oogsten (Gal. 6:7).
Niemand
kan zich wat dan ook veroorloven. God zet alles recht. Hij vereffent alle
rekeningen, ten bate van alle betrokkenen.
Vraag God
daarom om geduld en volharding, die nodig zijn om door te gaan als de ander
niet wil.
U bewijst
uw hele gezin en uzelf een dienst. Doe het !
[ ] God kwam godvruchtiger steden te hulp. Toen Holofernes,
generaal van Nebukadnessar, met 100.000 man Betulia belegerde, trotseerden de
inwoners hem eerst en vertrouwden op God. De Babyloniers sloten echter de
watertoevoer af en lieten de reservoirs opdrogen. De inwoners drongen er bij
het stadsbestuur op aan God te vergeten en zich over te geven voor de hele stad
van dorst versmachtte. De oudsten gingen naar Judit, een wijze en vrome vrouw,
om raad te vragen. Zij zei dat ze 5 dagen moesten wachten en zich moesten
overgeven als God ze dan nog niet te hulp was gekomen. Toen ging ze, slechts
vergezeld van haar dienstmeid die een zak met eten bij zich had, op weg naar
het Babylonische kamp. Zij zei tegen Holofernes dat de inwoners van Betulia zon
honger leden dat zij bereid waren onrein voedsel te eten en het gewijde brood
en water van de tempel te nuttigen. Zelf, zo zei ze, was ze een godvruchtige
gelovige en om de godslasteraars te straffen zou ze het leger van Holofernes
over 4 dagen langs een sluipweg Betulia binnenleiden. Ze zouden de stad kunnen
innemen zonder een man te verliezen.
Holofernes was evenzeer door haar schoonheid als door haar
plan getroffen. Hij vroeg haar met hem te eten, te drinken en de nacht door te
brengen. Judit weigerde. Ze zei dat ze haar eigen joodse voedsel bij zich had
en dat haar geloof verbood ander voedsel te eten. Die nacht en de volgende 2
dagen en nachten bleef ze in het kamp, sliep in een tent die Holofernes voor
haar had laten opzetten, at haar eigen voedsel en bad s morgens en s avonds tot
God. En hoe langer ze bleef, des te meer Holofernes haar begeerde.
De 4de nacht liet Judit tenslotte doorschemeren
dat ze wel met Holofernes wilde slapen. Ze zei dat hij zijn wachten weg moest
sturen en alleen in zijn tent op haar moest wachten. Toen het avond werd liet
Holofernes zich het eten goed smaken en dronk op de charmes van Judit.
Tenslotte stond hij wankelend op, stuurde zijn wachten weg en viel dronken op
zijn bed in slaap. Judit kroop de tent binnen, haalde zijn zwaard uit de schede
en sloeg hem het hoofd af. Ze stopte het in haar legen etenszak en ging met
haar dienstmeid haastig in het donker naar Betulia terug. De soldaten van
Holofernes durfden hun leider niet voor het aanbreken van de dag te storen.
Toen ze s morgens de moord ontdekten beschouwden ze die als een waarschuwing
van de God van de joden en vluchtten het heuvelland in, waar ze door overal
opduikende benden als geiten werden afgeslacht.
DE DAG VAN DE WERELDWIJDE AANKONDIGING VAN MIJN
TEGENSTANDER KOMT ERAAN!
17 FEBRUARI 2016 12H05 P.M
DRINGENDE OPROEP VAN DE
HEILIGENDE MARIA AAN DE MENSHEID
Kindertjes van mijn hart, dat de vrede van God met jullie moge zijn.
Zeer binnenkort zal de mensheid door de woestijn van zuivering stappen. Mijn
vleesgeworden tegenstander begint zich te tonen aan de naties die mijn Zoon de
rug hebben toegekeerd. Arme naties, omdat ze de rechtvaardige toorn van God
zullen kennen ! Maitreya wandelt reeds in talrijke landen en bereid zijn
volgelingen voor op de dag van zijn aankondiging. Wee degenen die zich in een
lauwe geestelijke staat bevinden en wee degenen die God noch gebod kennen, want
zij zullen een gemakkelijke prooi zijn voor het bedrog van mijn tegenstander.
De zoon van verdoemenis indoctrineert reeds zijn aanhangers en zal zich zeer
binnenkort bekend maken aan de mensheid. Volk van God, pas op uw tellen en wees
waakzaam! Let op niet in het bedrog te lopen, want jullie weten goed dat hij
niet mijn Zoon is! Degene die op het punt staat zich bekend te maken is de zoon
van verdoemenis die chaos, verslagenheid en dood zal brengen naar alle hoeken
van de aarde.
Kindertjes, de bijbel van de Antichrist is klaar om verspreid te worden. De
satanische bijbel zal verkrijgbaar zijn en de sekten zullen van deur tot deur
gaan om de satanische bijbel te verspreiden. Onder geen enkel beding mogen
jullie het Heilig Woord van God ruilen voor het bedrog van mijn tegenstander!
Let op de God van het Leven niet de rug toe te keren! Let op de deur van jullie
huis niet te openen voor de persoon van ongerechtigheid!
De bijbel van mijn tegenstander is geritualiseerd, zodat de demonen zich
meester kunnen maken van jullie huizen en jullie gezinnen kunnen vernietigen.
Heel de propagandamolen die de verschijning van de Maitreya aankondigt is reeds
klaar om de mensheid op de hoogte te brengen. Alle communicatiemiddelen die
mijn tegenstander dienen zullen een grote ontplooiing kennen tot op
wereldniveau, die de verschijning van de valse messias moeten aankondigen. Mijn
tegenstander is druk en houdt ervan in de schijnwerpers te staan; let heel goed
op en ontvang deze propaganda niet, omdat er een hele enscenering rond de
verschijning van de Maitreya zal op touw gezet worden. Heel deze propaganda is
geritualiseerd door het occultisme, zodat degene die het ontvangt gemakkelijk
valt voor het bedrog en zo eindigt als aanhanger van mijn tegenstander.
Volk van God, blijf standvastig in geloof, omdat de verleider dichtbij is om
zich te manifesteren. Ouders, dat jullie gezinnen niet verloren gaan door
jullie stilzwijgen! Ik wil dat deze boodschap in alle hoeken van de aarde
kenbaar wordt gemaakt en in alle gezinnen, zonder onderscheid van
geloofsovertuiging, rassen of religies; het is de redding van de zielen dat op
het spel staat en velen zullen verloren gaan door gebrek aan kennis.
Volk van God, kindertjes van mijn hart; de hologrammen die binnenkort aan de
hemel zullen verschijnen en die mijn Zoon uitbeelden, maken deel uit van de
show van mijn tegenstander. Hecht geen belang aan dit bedrog, want het is mijn
tegenstander die mijn Zoon verdringt. De dag van de wereldwijde aankondiging van
mijn tegenstander komt eraan. De oorlog tussen de landen zal de basis vormen
die mijn tegenstander zal gebruiken om zich kenbaar te maken aan de mensheid.
Bid, vast en doe boete, mijn kindertjes; want de dagen van angst komen
naderbij; bereid jullie geestelijk voor. Lees het Heilig Woord van God vooral
Daniel 12 en Matteus 24 (zie volgende twee blogartikelen) zodat jullie niet vallen voor het bedrog als de zoon
van verdoemenis zijn opwachting maakt. Kindertjes, dat men spreekt van de
profetieen van de laatste tijd in alle gebedscenakels en dat men het Heilig
Woord van God leest, zodat jullie standvastig blijven in het geloof als de
verleider zich manifesteert.
Dat de vrede van God jullie vergezelt en mijn zegening en moederlijke
bescherming over jullie moge komen.
Ik houd van jullie, jullie Moeder, Heiligende Maria.
Jezus verliet de tempel en ging weg. Zijn leerlingen kwamen
naar Hem toe en wezen Hem op de gebouwen van de tempel. Daarop zei Hij tegen
hen: Zien jullie dit alles? Ik verzeker jullie, er zal hier geen steen op de
andere blijven; alles wordt neergehaald.
Toen Hij op de Olijfberg zat, kwamen zijn leerlingen Hem
vragen ze waren onder elkaar Zeg ons wanneer dat zal gebeuren en wat het
teken is van uw komst en van de voleinding van de wereld? Jezus gaf hun ten
antwoord: Kijk uit dat niemand jullie op een dwaalspoor brengt. Want velen
zullen optreden in mijn naam en zeggen: Ik ben de Messias, en zo veel mensen
op een dwaalspoor brengen.
De Antichrist zal zich
voordoen als de Messias en zo velen op een dwaalspoor brengen.
Jullie zullen horen over oorlogen en oorlogsgeruchten. Let
op en laat je niet bang maken. Want dit moet gebeuren, maar is het einde nog
niet. Want het ene volk zal tegen het andere opstaan en het ene koninkrijk
tegen het andere, en er zullen op verscheidene plaatsen hongersnoden en
aardbevingen zijn.
De oorlog in Syrie is
het begin van een reeks oorlogen en zal vele naties tegen elkaar opzetten. Maar
dat is het einde nog niet. Pas wanneer Jezus terugkeert zal er een finale grote
oorlog zijn, Armageddon, tussen Jezus leger en de wereldlegers van de
Antichrist.
Dat is allemaal het begin van de weeën. Dan zullen ze
jullie prijsgeven aan onderdrukking en jullie vermoorden, en je zult gehaat
zijn bij alle volkeren vanwege mijn naam. Dan zullen velen ten val gebracht
worden, elkaar uitleveren en haten.
Onder de heerschappij
van de Antichrist zullen de christenen en de Joden vervolgd worden omdat ze het
Beest niet zullen aanbidden.
Er zullen veel valse profeten opstaan, die veel mensen op
een dwaalspoor brengen. Met het toenemen van het onrecht zal de liefde van
velen verkoelen. Maar wie tot het einde volhardt, zal gered worden. Deze goede
boodschap van het koninkrijk zal verkondigd worden in heel de wereld als een
getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen.
De goede boodschap van
het koninkrijk zal iedereen kennen als de Waarschuwing komt. Dan zal iedereen
God, de Drie-eenheid en Maria zien.
Wanneer je de huiveringwekkende gruwel, waarover gesproken
is bij monde van de profeet Daniël, op de heilige plaats ziet staan, let op,
lezer dan moeten de inwoners van Judea de bergen invluchten. Wie op het dak
is, moet niet naar beneden komen om nog dingen uit zijn huis te halen, en wie
op het land is, moet niet teruggaan om zijn jas te halen. Wee de vrouwen die
dan zwanger zijn of een kind aan de borst hebben in die dagen! Bid dat jullie
vlucht niet plaatsvindt in de winter of op sabbat. Want het zal dan een grote
verschrikking zijn, zoals er vanaf het begin van de wereld tot nu toe nog niet
geweest is en er ook niet meer zal komen. Als die dagen niet ingekort zouden
worden, zou niemand gered worden. Omwille van de uitverkorenen zullen die dagen
ingekort worden. Als iemand dan tegen jullie zegt: Kijk, hier is de Messias,
of: Daar, vertrouw het niet. Want er zullen valse messiassen en valse
profeten opstaan, en ze zullen grote tekenen en wonderen laten zien om, als het
mogelijk zou zijn, zelfs de uitverkorenen op een dwaalspoor te brengen.
De Antichrist zal
samen met zijn volgelingen vele tekenen en wonderen verrichten om mensen op een
dwaalspoor te brengen. De Antichrist zal een show opvoeren door hologrammen in
de lucht te projecteren. Waar het Christendom heerst zal het Jezus, de Messias
zijn dat wordt geprojecteerd. Waar het Boeddhisme heerst zal het Boeddha zijn
dat geprojecteerd wordt. Waar de Islam heerst zal het Mohammed zijn dat
geprojecteerd wordt enz. De Antichrist zal dan zogezegd de langverwachte
Messias zijn. Er zullen ook stemmen in het brein worden gehoord door middel van
microgolven. Zodat de hologrammen de mensen toespreken.
Kijk, Ik heb het jullie van tevoren gezegd. Als ze jullie
dan zeggen: Kijk, Hij is in de woestijn, trek er niet opuit; Kijk, Hij is
ergens binnenskamers, vertrouw het niet. Want zoals de bliksem vanuit het
oosten komt en tot in het westen zichtbaar is, zo zal het zijn met de komst van
de Mensenzoon. Waar het kadaver ligt, daar verzamelen zich de gieren.
Meteen na die dagen van verschrikking zal de zon verduisterd worden en de maan
haar licht niet meer laten schijnen; de sterren zullen van de hemel vallen en
de hemelse machten zullen wankelen. Dan zal het teken van de Mensenzoon aan de
hemel verschijnen, en alle stammen op aarde zullen jammeren en ze zullen de
Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, met veel macht en
heerlijkheid. Dan zal Hij zijn engelen uitzenden onder luid trompetgeschal, en
zij zullen zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het ene
uiteinde van de hemel tot aan het andere.
Jezus komt op de
wolken, dat in tegenstelling met de Antichrist die op de aarde zal rondlopen.
Leer van het beeld van de vijgenboom: Als zijn twijgen
zacht worden en zijn bladeren zich ontvouwen, dan weten jullie dat de zomer in
aantocht is. Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat allemaal ziet, dat het
dan vlak voor de deur staat. Ik verzeker jullie, deze generatie gaat niet
voorbij voordat dit allemaal gebeurd is. Hemel en aarde zullen voorbijgaan,
maar mijn woorden gaan niet voorbij. Maar wanneer die dag of dat uur aanbreekt,
weet niemand: de engelen in de hemel niet, de Zoon niet, maar alleen de Vader. Want
zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het gaan bij de komst van de
Mensenzoon. Want zoals in de dagen van de zondvloed de mensen aten en dronken,
huwden en uithuwelijkten, tot de dag waarop Noach de ark binnenging, en ze van
niets wisten totdat de zondvloed kwam en hen allemaal wegrukte, zo zal het ook
gaan bij de komst van de Mensenzoon. Dan zullen er twee op het land zijn: de
een wordt meegenomen en de ander wordt achtergelaten. Twee vrouwen zullen met
de molen aan het malen zijn: de een wordt meegenomen en de ander wordt
achtergelaten. Wees dus waakzaam, want je weet niet op welke dag jullie Heer
komt.
Dan gebeurt de opname
van de Restkerk en zal deze Jezus in de Lucht gaan begroeten.
Want je weet: als de heer des huizes geweten had in welk
deel van de nacht de dief zou komen, dan was hij wakker geweest en had hij het
inbreken in zijn huis wel verhinderd. Daarom moeten juist jullie voorbereid
zijn, omdat de Mensenzoon komt op een uur waarop je het niet verwacht.
Wie is dan de trouwe en verstandige slaaf die de heer heeft aangesteld over
zijn huispersoneel om hun op tijd eten te geven? Gelukkig is de slaaf die de
heer daarmee bezig vindt bij zijn komst. Ik verzeker jullie, hij zal hem
aanstellen over al zijn bezittingen. Maar als die slechte slaaf bij zichzelf
zegt: Mijn heer blijft nog wel een tijd weg, en hij begint zijn medeslaven te
mishandelen en hij eet en drinkt met dronkaards, dan zal de heer van die slaaf
komen op een dag waarop deze hem niet verwacht, op een uur dat hij niet kent,
en hij zal hem onthoofden en hem het lot laten delen van de schijnheiligen. Het
zal daar een gejammer zijn en een tandengeknars.
Toen zag ik, Daniël, twee andere personen; de een stond aan deze oever
van de rivier en de ander aan de overkant. Eén van hen riep tot de man in het
linnen gewaad, die zich boven het water van de rivier bevond: Hoelang nog laat
dat wondere einde op zich wachten? Toen hief de man in het linnen gewaad, die
zich boven het water van de rivier bevond, zijn rechter- en linkerhand naar de
hemel, en ik hoorde hem zweren bij Hem die eeuwig leeft: Een tijd, tijden en
een halve tijd; zodra men een eind maakt aan de verbrijzeling van de kracht van
het heilige volk, zullen al deze dingen hun voltooiing vinden.
Ik hoorde het wel maar begreep het niet; daarom vroeg ik: Heer, waarmee
eindigen deze dingen? Daarop antwoordde hij: Ga, Daniël, want deze dingen
blijven geheim en verzegeld tot aan de eindtijd. Velen zullen gezift, gezuiverd
en gelouterd worden, maar de kwaden zullen kwaad blijven doen. Maar terwijl de
kwaden er niets van zullen begrijpen, zullen de wijzen inzicht krijgen. Vanaf
het ogenblik dat het dagelijks offer gestaakt wordt en de huiveringwekkende
gruwel wordt opgericht zullen er 1290 dagen verlopen. Gelukkig zijn degenen die
volharden en 1335 dagen bereiken! En u, ga het einde tegemoet: u zult rusten en
aan het einde van de dagen opstaan om uw lot te ontvangen.
Daniël 12 geeft details over de zeven jaar van de Grote
Verdrukking. Tot op de dag af wordt meegedeeld hoe lang de gruwel - een
afgodsbeeld dat spreekt - zal bestaan. Ook wordt onthuld wanneer de Messias op
de Olijfberg zal wederkomen om Zijn koningschap op te eisen. Steeds verder
dringt de profeet Daniël door in de geheimenissen van Gods Raad, tot de Engel
des Heren hem een halt toeroept.
Tijdstippen en tijdsduur
Daniël 12 spreekt over de volgende periodes:
tijd, tijden en een halve tijd Daniël 7:25 = 3,5 jaar of 1260 dagen (= De Grote
Verdrukking) 1290 dagen Daniël 12:14 = 1290 dagen; tijdperk van het afgodsbeeld 1335 dagen Daniël 12:14 = 1335 dagen; de kroning van Jezus Christus
Tijd, tijden en een halve tijd
Daarmee wordt 3,5 jaar bedoeld. 3,5 jaar = 42 maanden (van 30 dagen) = 1260
dagen. Zolang zal de Grote Verdrukking duren. Het is ook de heerschappij van de
Antichrist. De Antichrist zal de Babylonreligie instellen met de inwijding van
het beeld van het beest. In die periode zullen de christenen en de Joden
vervolgd worden omdat die het afgodsbeeld zullen weigeren te aanbidden. Deze
periode vinden we in Openbaringen 11:3 en 12:6 terug. De 42 maanden in
Openbaringen 11:2 en 13:5. Na deze periode komt Jezus Christus, de Messias,
terug op de Olijfberg (Zach. 14:4). Kort daarna wordt de antichrist gedood en
het beeld van het beest verwoest. Dan wordt ook het dagelijks offer hersteld.
Bij begin van de 3,5 jaar zal ook:
* het evangelie aan alle volken verkondigd zijn door de
waarschuwing.
* Hij die weerhoudt (de Gemeente van Christus) moet
verdwijnen (2Tess 2:6-7). Pas dan kan Satan de antichrist naar voren schuiven
om de wereld te verleiden.
* De Gemeente van Christus wordt opgenomen ten hemel (1
Tess 4:13-18). Voordat de Grote Verdrukking begint.
* De antichrist zal
een verbond sluiten met Israel dat hij daarna terug verbreekt (Dan. 9:27b).
1290 dagen (Dan. 12:11)
Dit betreft de tijdspanne van het beeld van het beest. Dat is ook de periode
waarin het dagelijks offer wordt beëindigd (= niet meer plaatsvindt).
Beide periodes eindigen op hetzelfde tijdstip. Het einde van de profetie van de
1290 dagen ligt dus vast. Daarom moeten we 1290 dagen terug tellen. Dan komen
we uit op 1290-1260 = 30 dagen vóór het midden van de week of het begin van
de 3,5 jaar (Daniël 9:27 - inwijding van het afgodsbeeld van het beest). De
30 dagen vormen waarschijnlijk de bouwtijd van het beeld.
1335 dagen (Dan. 12:12) Welgelukzalig is hij, die verwachtende is en tevens dertienhonderd
vijfendertig dagen bereikt.
Na de dood van de antichrist wordt het beeld van het beest neergehaald en de
tempel gereinigd. Als de tempeldienst hervat kan worden, zal de Messias, Jezus
Christus, tot koning over het Messiaanse Rijk worden gekroond.
De tekst spreekt over hij. Dat is de ware gelovige die verwachtende is,
dus uitkijkt naar de komst van zijn Here, Jezus Christus. Zij worden welgelukzalig
genoemd. Niet alleen omdat die het gezegende Messiaanse Rijk mogen binnengaan.
Ook omdat zij de gruwelen van de Grote Verdrukking hebben overleefd. Dat zal
velen niet gegeven zijn.
Het is duidelijk dat de 1290 en 1335 dagen met elkaar te maken hebben. De
startdata van zowel de 1290 als van de 1335 dagen-periode zijn gelijk.
Waarschijnlijk vormt het verschil - dat is 45 dagen - de tijd die tussen het
hervatten van het dagelijks offer valt (= het einde van De Grote Verdrukking)
en de kroning van de Messias.
Je vraagt je waarschijnlijk af hoe jij in navolging van
Jezus die afdalende weg kunt vinden. Dat is een zeer persoonlijke en intieme
vraag. Ik dank niet dat iemand die voor een ander kan beantwoorden. Het
betekent niet zonder meer afstand doen van je geld, je bezittingen, je
intellectuele vorming, je vrienden of je familie. Voor sommige mensen heeft het
dit wel betekend, maar alleen omdat ze zich persoonlijk tot die weg geroepen
voelden. Wij moeten ieder voor onszelf die afdalende weg van de liefde zoeken.
Dat vraagt veel gebed, veel geduld en veel begeleiding. Het gaat hier niet om
een spiritueel heldendom, waarbij je alles in de steek laat om Jezus te volgen,
maar in feite een soort geestelijke stunt uithaalt die de aandacht op jezelf
vestigt. De afdalende weg is een weg die in ieders hart verborgen is, maar die
vaak overwoekerd is met onkruid doordat we er zo zelden gebruik van maken.
Langzaam maar zeker moeten we dat onkruid wieden, de weg vrijmaken en er ons
zonder vrees op begeven.
Ik denk dat het wieden van onkruid altijd iets met bidden
te maken heeft. Want bidden is tijd vrijmaken voor God, zelfs wanneer je het erg
druk hebt met allerlei belangrijke zaken. Telkens wanneer je dat doet, leg je
een stukje van het afdalende pad bloot en zie je waar je de eerste stappen kunt
zetten. Dat is niets spectaculairs of opzienbarends. Het zijn de eerste stappen
op de weg van de liefde. Het kan iets te maken hebben met wat je zegt, met wat
je leest, met wie je spreekt, met waar je op een vrije middag naartoe gaat of
met hoe je over jezelf en anderen denkt. Het boeiende is, dat de eerste stap de
tweede altijd gemakkelijker maakt. Je gaat merken dat liefde liefde oproept en
je geleidelijk verder voert op de weg naar God. Geleidelijk verlies je je angst
voor de weg van de liefde want Liefde laat geen ruimte voor vrees en voel
je je aangetrokken om steeds dieper af te dalen op de weg die Jezus je is
voorgegaan.
Dit brengt me weer bij de eucharistie. Ik heb het daar ook
in mijn vorige brieven reeds over gehad. Ook in deze wil ik dat doen, omdat de
eucharistie het sacrament van de liefde is en ons is gegeven om die afdalende
weg van Jezus in ons hart te vinden. Jezus zelf zegt: Ik ben het levende brood
dat uit de hemel is neergedaald. Als iemand van dit brood eet, zal hij leven in
eeuwigheid. Hier zie je hoe de neerdalende weg van Jezus ook jouw weg kan
worden. Wanneer je het brood van de hemel eet, word je niet alleen inniger
verbonden met Jezus, maar leer je ook geleidelijk aan zijn neerdalende weg met
hem te gaan.
Jezus heeft zich zozeer aan ons willen geven dat hij tot
voedsel voor ons is geworden. Wanneer wij dit voedsel eten, wordt ook in ons
het verlangen gewekt om onszelf weg te schenken aan anderen. De zich
wegschenkende liefde die wij in de eucharistie leren kennen, is de liefde die
de bron is van de ware christelijke gemeenschap. Dat laat Paulus duidelijk
zien, wanneer hij ons de afdalende weg van Jezus als voorbeeld voor een echt
gemeenschapsleven voorhoudt.
Hij zegt: [ ] maakt dan mijn vreugde volkomen door uw
eenheid van denken, uw eenheid in de liefde, uw samenhorigheid en
eensgezindheid. Geef niet toe aan partijzucht en ijdelheid, maar acht in
ootmoed de ander hoger dan uzelf. Laat niemand alleen zijn eigen belangen
behartigen, maar liever die van zijn naasten.
Deze mentaliteit is de concrete vormgeving van de
neerdalende weg van Jezus, die zich niet heeft willen vastklampen aan de
gelijkheid met God, maar zich van zichzelf heeft ontdaan en het bestaan van een
slaaf heeft aangenomen. Dit is de eucharistische mentaliteit. Wanneer wij het
lichaam van Jezus eten en zijn bloed drinken, dalen wij af in en met Jezus en
worden zo een gemeenschap, waarin concurrentie en rivaliteit hebben plaatsgemaakt
voor de liefde van God.
Wanneer je zelf serieus zoekt naar de concrete weg waarop
jij Jezus kunt volgen, dan raad ik je ten sterkste aan die weg niet alleen te
zoeken, maar binnen een eucharistische gemeenschap. Ik ben er steeds meer van
overtuigd dat de weg van Jezus niet gevonden kan worden buiten de gemeenschap
van hen die in Jezus geloven en hun geloof zichtbaar maken door samen te komen
rond de eucharistische tafel. De eucharistie is de kern van het kerk zijn.
Zonder eucharistie is er geen volk Gods, geen geloofsgemeenschap, geen kerk.
Vaak zie je dat mensen die de kerk loslaten, Jezus moeilijk kunnen vasthouden.
Dit wordt begrijpelijk, wanneer je bedenkt dat de kerk de eucharistische
gemeenschap is waarin Jezus ons zijn lichaam en bloed geeft, als gaven die uit
de hemel tot ons komen en ons helpen de weg van de liefde in ons eigen leven te
vinden.
Het wordt tijd om deze brief te beeindigen. Ik hoop dat ik
je Jezus weer een beetje naderbij heb kunnen brengen. Hier in Trosly wordt veel
over hem gesproken. Iedere avond komt de gemeenschap van gehandicapten en hun
helpers bijen om de eucharistie te vieren. Pere Thomas houdt dan een langen en
niet altijd even gemakkelijke preek. Iedereen luistert altijd vol aandacht,
zelfs degenen die er door hun geestelijke handicap niets van begrijpen. Toch
voelen deze arme mensen er zich heel nauw bij betrokken. Ze lijken met grote
liefde en diep vertrouwen naar de oude bezielde man. Het is alsof ze heel goed
begrijpen waar hij het over heeft, al kunnen ze zijn gedachten moeilijk volgen.
En als ze dan allemaal komen om het lichaam en bloed van Jezus te ontvangen,
zijn hun ogen vol vreugde. Ze voelen zich bevoorrecht tot het volk van God te
behoren en aarzelen niet hun dankbaarheid te tonen. [ ]
Hier ben ik dan vanuit Frankrijk. Mijn vriend Jonas en ik
hebben een goede reis gehad met een onderbreking in Straatsburg. Ik was
uitgenodigd om samen met twee andere priesters de heilige eucharistie te vieren
in de kathedraal van Straatsburg. Het was een bijzondere ervaring om vanaf het
hoge hoofdaltaar het majestueuze gotische schip in te kunnen kijken en daar het
zonlicht te zien binnenstralen door de prachtige kleurrijke rozet. De predikant
wees tijdens zijn preek naar dat reusachtige gebrandschilderde ronde raam en
zei: Het is een kunststuk door mensen gemaakt. Maar als Gods zon er niet
doorheen schijnt, zien we niets.
De enorme kathedraal maakte een zeer diepe indruk op Jonas
en mij. We voelden ons verbonden met de vele generaties die in Straatsburg
hebben geleefd en gebeden. Maar nu ben ik weer thuis in Trosly, waar alles
klein en zeer bescheiden is. Jonas is weer vertrokken naar Boston en ik zit jou
te schrijven in de kleine, maar gezellige werk-slaapkamer waar ik sinds
augustus woon.
Ik wil je in deze brief schrijven over de liefde van God
die Jezus in zijn leven zichtbaar heeft gemaakt. Toen ik me afvroeg hoe ik je
daar het beste over zou kunnen schrijven, begon ik me te realiseren dat mijn
leven hier in dit Franse dorp het meest voor de hand liggende uitgangspunt is.
Trosly, vlak bij de Noord-franse stad Compiegne, is een onaanzienlijk klein
dorp. Ik zou nooit op het idee zijn gekomen hier een jaar te gaan wonen, ware
het niet dat de Canadees Jean Vanier hier in augustus 1964 een klein huis
kocht, twee gehandicapte mannen uitnodigde bij hem te komen wonen en zo een
nieuwe gemeenschap begon, die hij de Ark noemde. Nu, in 1986, is lArche in
vele landen bekend en bemind.
Jean Vanier zelf wilde aanvankelijk eigenlijk niets anders
dan arm leven met arme mensen. Hij was opgegroeid in een aristocratisch milieu:
zijn vader was van 1959 tot 1967 gouverneur-generaal van Canada. Na twaalf jaar
in de Royal Navy te hebben gediend, ging Jean in Parijs filosofie studeren en
werd daarna docent aan het St. Michaels College van de universiteit van
Toronto. Maar zijn succes bevredigde hem niet. Hij voelde roeping tot een ander
soort leven, eenvoudiger, armer en meer gericht op gebed en dienstbaarheid.
Eerst dacht hij erover priester te worden, maar kort voor zijn wijding
realiseerde hij zich dat Christus iets anders van hem vroeg. Eerst wist hij nog
niet wat dat andere was, maar langzamerhand, onder leiding van de dominicaan
Thomas Philippe, hoorde hij de uitnodiging om zijn carriere aan de universiteit
op te geven, Raphael en Philippe, twee geestelijk gehandicapte mensen, bij zich
in huis te nemen en een heel eenvoudig leven in navolging van Jezus te
beginnen.
Toen hij deze twee mannen uit de inrichting haalde en naar
zijn Arche in Trosly bracht, wist hij dat hij iets deed waarop hij niet meer
terug zou kunnen komen. Raphael en Philippe hadden geen ouders of familieleden
die voor hen zouden kunnen zorgen. Hen terugsturen naar de inrichting waaruit
ze waren bevrijd, was ondenkbaar. Hij was voor de rest van zijn leven aan deze
twee geestelijk gewonde mensen gebonden. Hij ervoer het zelf als een verbond
met de armen van geest, een verbond dat om levenslange trouw vroeg.
In augustus 1964 had Jean Vanier geen andere gedachte dan
zijn hele leven aan Raphael en Philippe te wijden. Hoewel hij er diep van
overtuigd was aanvankelijk tot ontzetting van zijn ouders dat hij geroepen
was om zijn veelbelovende academische loopbaan op te geven voor deze twee arme
mensen, wist hij weinig of niets van de zorg voor gehandicapten. Hij vertrouwde
op zijn intruitie en vond steun in de aanmoediging van zijn geestelijk adviseur
Thomas Philippe. Toen Jean Vaniers besluit echter bekend werd, kwamen er al
spoedig uit verschillende landen jonge mensen naar Trosly om hem te helpen.
Geheel tegen Jeans eigen verwachting in groeide het kleine huisje lArche uit
tot een wereldwijde beweging, met huizen voor gehandicapten, niet alleen in
West-Europa, maar ook in Azie, Afrika, Midden- en Noord-Amerika.
Een paar jaar geleden, toen ik nog aan de universiteit
doceerde, stuurde Jean een van zijn medewerkers om me uit te nodigen tot een
vriendschappelijk contact. Dat was het begin van een geestelijke ontdekkingsreis,
die erin uitmondde dat ik vorig jaar zelf besloot ontslag te nemen aan de
universiteit en naar Trosly te gaan, met de mogelijkheid lArche tot mijn
nieuwe thuis te maken.
En hier ben ik dan in mijn nieuwe omgeving. Ik mag wel zeggen
dat de tegenstelling tussen mijn universitaire leven in Yale en Harvard en mijn
leven hier in lArche groter is dan ik me aanvankelijk realiseerde. De
uitdaging ligt niet zozeer in het contrast tussen zeer intelligente studenten
en geestelijk gehandicapte mensen, als wel in de opklimmende stijl van de
universiteit en de neerdalende stijl van lArche. Je zou kunnen zeggen dat
men in Yale en Harvard vooral geinteresseerd is in upward mobility, terwijl
men hier gelooft in het belang van downward mobility. Dat is het radicale
verschil. Ik merk in mezelf hoe moeilijk het is om op de ladder van richting te
veranderen.
Toen Jean Vanier van Toronto naar Trosly verhuisde,
veranderde hij radicaal van richting in zijn leven. Hij deed afstand van een
carriere die hem steeds hoger op de ladder van het succes zou brengen, en koos
voor een roeping die hem deed afdalen naar de armen, de zwakken, de zieken en
de verdrukten. Het is me nu wel duidelijk geworden dat hoe verder je afdaalt,
hoe meer je ogen opengaan voor de gebrokenheid van ons menszijn.
Ik zei in het begin van deze brief, dat ik je wilde
schrijven over de liefde van God die in Jezus zichtbaar is geworden. Hoe is die
liefde door Jezus zichtbaar gemaakt? In de afdalende weg. Dat is het grote
mysterie van de menswording. God is afgedaald tot ons mensen om met ons mens te
worden, en eenmaal onder ons is hij afgedaald tot de totale armoede van een ter
dood veroordeelde. Het valt niet mee deze afdalende weg van Jezus van binnenuit
echt aan te voelen en te begrijpen. Iedere vezel van ons wezen komt ertegen in
opstand. We willen best even aandacht hebben voor arme mensen, maar afdalen tot
een staat van armoede en arm worden met de armen, dat willen we niet. En toch
is dat de weg die Jezus heeft gekozen om God te leren kennen.
In de eerste eeuw van het christendom bestond er al een
hymne waarin deze afdalende weg van Jezus werd bezongen. Paulus heeft die hymne
opgenomen in zijn brief aan de Filippenzen, om de afdalende richting op de
ladder van het leven aan zijn mensen aan te bevelen. Hij schrijft: Jullie
moeten in dezelfde geest met elkaar omgaan die ook Jezus bezielde:
Hij die bestond in goddelijke majesteit, heeft zich niet
willen vastklampen aan de gelijkheid met God: Hij heeft zich van zichzelf
ontdaan en het bestaan van een slaaf aangenomen. Hij is aan de mensen gelijk
geworden. En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd. Hij werd gehoorzaam
tot de dood, tot de dood aan een Kruis.
Je ziet hier heel duidelijk de weg van Gods liefde
samengevat. Het is een weg die steeds verder afdaalt tot in de grootste armoede,
de armoede van een misdadiger, wiens leven hem wordt ontnomen. Je kunt je hier
misschien afvragen of Jezus geen masochist is, die de ellende zoekt en daar
bevrediging in vindt. Het tegendeel is waar. Het evangelie van Jezus is een
evangelie van vrede en vreugde, niet van zelfverachting en zelfkwelling. De
neerdalende weg van Jezus is de weg naar een nieuwe gemeenschap, waarin mensen
gelukkig samen het leven kunnen beamen en vieren.
Hoe kan de afdalende weg van Jezus tot een nieuwe
liefdevolle gemeenschap leiden? Dat wil ik je graag proberen uit te leggen. Het
is erg belangrijk dat je dat ook van binnenuit kunt gaan begrijpen, zodat ook
in jou het verlangen kan groeien met Jezus de afdalende weg in te slaan.
Ik kom, zoals je weet, maar af ten toe in Nederland.
Daardoor vallen veranderingen me meer op dan wanneer ik er altijd zou wonen.
EEn ding dat me bijzonder heeft getroffen, is dat de toenemende welvaart de
mensen niet hartelijker voor elkaar heeft gemaakt. De mensen zijn rijker
geworden, maar die nieuwe rijkdom heeft niet geleid tot een nieuwe
gemeenschapszin. Je hebt de indruk dat de mensen meer met zichzelf bezig zijn
en minder tijd voor elkaar hebben, dan toen ze minder bezaten. Er is meer
wedijver, meer naijver, meer onrust en meer angst. Er is minder kans om te
spelen, gewoon bij elkaar te zijn en te genieten van de kleine dingen van het
leven. In die zin zou je kunnen zeggen dat Nederland sterk veramerikaniseerd
is. Het succes heeft veel mensen geisoleerd en vereenzaamd. Het lijkt soms wel
alsof men elkaar vooral ontmoet op weg naar iets of iemand anders.
Er is altijd weer iets belangrijker, dringender,
gewichtiger. Het gewone, eenvoudige, kleine, huiselijke moet voortdurend wijken
voor iets dat je toch moet hebben gedaan, een film die je toch moet hebben
gezien, een land dat je toch moet hebben bezocht en een gebeurtenis die je toch
moet hebben meegemaakt. En hoe hoger men stijgt op de ladder van de welvaart,
hoe moeilijker het wordt samen te zijn, samen te bidden en samen het leven te
vieren in dankbaarheid.
Is het dan zo verbazingwekkend dat er in Nederland en
andere welvarende landen zoveel mensen zijn die zich eenzaam voelen, depressief
zijn, die angstig leven en nooit echt gelukkig zijn? Soms heb ik de indruk dat
onder de deken van het succes veel mensen met tranen in de ogen in slaap
vallen. En de vraag die wellicht het diepst in vele harten verborgen is, is de
vraag naar de liefde. Wie houdt er nu echt nog van mij? Niet van mijn geld,
mijn relaties, mijn goede naam of mijn populariteit, maar van mij zonder al die
franje. Waar voel ik me nu echt thuis, geborgen en bemind? Waar kan ik zeggen
wat ik wil, denken wat ik wil zonder bang te hoeven zijn dat ik de liefde verlies?
Waar ben ik echt veilig? Waar zijn de mensen met wie ik zonder angst gewoon
samen kan zijn?
Tijdens mijn verblijf in Bolivia en Peru heb ik veel arme
mensen leren kennen. Twee maanden lang heb ik bij Pablo en Sofia en hun kinderen
Pablito, Maria en Johnny gewoond. Hun huis was donker en vochtig, hun voedsel
was onvoldoende, goede kleding te duur, een goede school te ver en goed werk
meestal niet te vinden. En toch daar heb ik geleerd wat vreugde en
dankbaarheid is. Daar heb ik leren lachen en zelfs schateren. Daar heb ik samen
leren zijn en echt feest leren vieren. Daar heb ik iets nieuws over de liefde
geleerd.
Toen ik van dat verblijf terugkwam onder mijn studenten in
Noord-Amerika en hun angst voor de toekomst, hun grote innerlijke vertwijfeling
en hun suicidale zwaarmoedigheid weer beleefde, ben ik me opnieuw gaan afvragen
wat het betekent dat God zijn liefde aan ons toont in de afdalende weg van
Jezus. Hoe meer ik erover nadacht, hoe meer ik me realiseerde wat Jezus
bedoelde toen hij zie: Veel eersten zullen laatsten en veel laatsten zullen
eersten zijn. Ik werd zelfs bezorgd dat mijn succes bij de carrieremakers me
uiteindelijk zou beroven van datgene waarnaar ik het mees verlangde: bemind te
zijn. Daarom besloot ik ten slotte een andere weg te zoeken en zo ben ik hier
in Trosly terechtgekomen, in de hoop dichter bij de liefde te blijven die zich
in de armoede schuilhoudt.
Het is in het evangelie overduidelijk dat Jezus de
afdalende weg gekozen heeft. Hij koos die weg niet een maal, maar telkens
opnieuw. Op ieder kritisch moment van zijn leven zoekt hij bewust de weg
omlaag. Ondanks het feit dat hij op twaalfjarige leeftijd al luisterde naar de
leraren in de tempel en hun vragen stelde, bleef hij tot zijn dertigste bij
zijn ouders in het onaanzienlijke Nazareth wonen en was hij hun onderdanig.
Ondanks het feit dat Jezus zonder zonde was, begon hij zijn openbare leven door
zich te voegen in de rij van zondaars die zich door Johannes in de Jordaan
lieten dopen. Ondanks het feit dat hij vol was van goddelijke macht, beschouwde
hij het als een verzoeking om stenen in brood te veranderen, populariteit te
zoeken en tot de groten der aarde te behoren.
Telkens opnieuw zie je hoe Jezus kiest voor het kleine, het
verborgene, het arme, en consequent weigert invloedrijk te zijn. De vele
wonderen van Jezus zijn steeds een uitdrukking van zijn diepe mededogen met de
lijdende mens, nooit een poging om aandacht voor zichzelf te vragen. Regelmatig
verbiedt hij zelfs degenen die hij heeft genezen, er met anderen over te
spreken. En als Jezus leven zich verder ontplooit, zie je in hem het
bewustzijn groeien dat hij is geroepen om zijn roeping in lijden en dood tot
voltooiing te brengen. Zo openbaart zich het mysterie dat God zijn goddelijke
liefde voor de wereld heeft willen tonen door steeds dieper af te dalen in de
menselijke zwakheid. In de vier verhalen over Jezus leven en dood kun je heel
goed zien dat Hij zich, naarmate hij zich meer bewust wordt van zijn zending
door de Vader, ook meer realiseert dat die zending hem steeds armer zal maken.
Hij is niet alleen gezonden om arme mensen te troosten, maar ook om deze troost
als een arm mens te geven. Arm zijn betekent niet alleen huis en haard
verlaten, zonder huis rondtrekken en in toenemende mate vervolgd worden, maar
ook afstand doen van vrienden, succes en zelfs van de ervaring van Gods
aanwezigheid. Wanneer Jezus uiteindelijk eenzaam aan het kruis hangt en met
luide stem uitroept: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?, weten
we pas ten volle hoezeer God ons heeft bemind. Want dan heeft Jezus zijn
uiterste armoede bereikt en tevens Gods uiterste liefde getoond.
We staan hier voor een geheim dat je alleen in stil gebed
kunt begrijpen. Wanneer je probeert het uit te leggen, verval je in dwaasheden,
die alleen maar op de lachspieren werken. Wie laat zich nu ter dood veroordelen
en martelen, als hij dat kan voorkomen? Op het moment van zijn arrestatie zegt
Jezus: Of meent ge soms dat ik niet de hulp van mijn Vader kan inroepen, die
mij dan aanstonds meer dan twaalf legioenen engelen ter beschikking zou
stellen?. Maar hij doet het niet, want Gods weg om de liefde zichtbaar te
maken is niet de weg van mensen.
Die weg van God kun je alleen in het gebed begrijpen. Hoe
meer je naar God luistert die in je spreekt, hoe eerder je die stem zult horen,
die je uitnodigt om de weg van Jezus te volgen. Want de weg van Jezus is de weg
van God, en de weg van God is er niet alleen voor Jezus, maar voor iedereen die
waarlijk God zoekt. Hier raken we de harde waarheid, dat de neerdalende weg van
Jezus ook voor ons de weg is om God te vinden. Jezus aarzelt geen moment om dat
duidelijk te maken. Kort nadat hij zijn vastenperiode in de woestijn heeft
beeindigd en zijn eerste leerlingen heeft geroepen om hem te volgen, zegt hij: Zalig
de armen van geest, zalig de treurenden, zalig de zachtmoedigen, zalig die
hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, zalig de barmhartigen, zalig de
zuiveren van hart, zalig die vrede brengen, zalig die vervolgd worden om de
gerechtigheid.
Hier schildert Jezus zijn zelfportret en nodigt hij zijn
leerlingen uit zoveel mogelijk op hem te gaan lijken. En zo zal hij tot het
einde blijven spreken. Jezus maakt nooit verschil tussen zichzelf en zijn
volgelingen. Zijn droefheid zal de hunne zijn, zijn vreugde zullen ook zij
smaken. Hij zegt: Als ze mij vervolgd hebben, zullen ze ook jullie vervolgen.
Als ze mijn woord onderhouden hebben, zullen ze ook jullie woord onderhouden.
Zoals hij spreekt, moeten ook zij spreken, zoals hij handelt, moeten ook zij
handelen, zoals hij lijdt, moeten ook zij lijden. In alles is Jezus het
voorbeeld en zelfs meer dan dat. Hij is het evenbeeld. In zijn laatste grote
gebed tot zijn Vader bidt Jezus voor zijn leerlingen: Zij zijn niet van de
wereld, zoals ik niet van de wereld ben ( ) ik zend hen in de wereld, zoals U
mij in de wereld gezonden hebt.
Uiteindelijk toont Jezus het fundament van dit evenbeeld
zijn: de liefde. Jezus bemint zijn leerlingen met dezelfde liefde waarmee
hijzelf wordt bemind door de Vader en zoals deze liefde Jezus EEn maakt met de
Vader, zo maakt ze ook de leerlingen EEn met Jezus. Zo is het inderdaad Jezus
zelf die in zijn leerlingen zijn werk voortzet. En als dan die liefde zichtbaar
is geworden in Jezus afdalende weg, zal ze ook in ons slechts op deze wijze
zichtbaar worden.
Terwijl ik dit schrijf, merk ik hoe moeilijk het is de
rijkdom van het evangelie uit te drukken. Liefst zou ik alle woorden van Jezus
over willen schrijven, want telkens opnieuw toont Jezus ons op een andere
manier het grote mysterie van de afdalende weg. Het is de weg van het lijden,
maar ook de weg naar de vreugde. Het is de weg van de vernedering, maar ook de
weg van de opstanding. Het is de weg van tranen, maar die tranen worden tranen
van vreugde. Het is de weg van de verborgenheid, maar ook de weg die leidt tot
het licht, dat stralen zal voor alle mensen. Het is de weg van vervolging,
verdrukking, marteling en dood, maar ook de weg naar de volle openbaring van
Gods liefde. In het Johannesevangelie zegt Jezus: De Mensenzoon moet omhoog
worden geheven, zoals Mozes eens de slang omhoog hief in de woestijn. In deze
uitdrukking zie je hoe de afdalende weg van Jezus verandert in een opstijgende
weg. Want de opheffing van Jezus slaat zowel op zijn opheffing aan het kruis in
de totale vernedering, als op zijn opheffing in de verrijzenis, in de totale
verheerlijking.
De afdalende weg van de liefde, de weg naar de armen, de
gebrokenen en verdrukten, wordt de opstijgende weg van de liefde: de weg naar
vreugde, vrede en nieuw leven. Zo verandert het kruis van een martelinstrument
in een overwinningsteken, van een teken van wanhoop in een teken van hoop, van
een teken van dood in een teken van leven.
Iedere keer als ik een kruisbeeld zie, moet ik denken aan
dit geheim. Stel je voor dat iemand een galg in zijn huiskamer neerzette en er
vreugde aan zou beleven. Zo iemand zou je voor ziek verklaren. En toch is het
kruis, dat een executiemiddel is, voor ons een teken van bevrijding geworden.
God zelf heeft van de neerdalende weg de weg naar de heerlijkheid gemaakt.
Alleen wanneer je bereid bent dat in je eigen gebedsleven te ervaren, kun je
een vermoeden krijgen van het geheim van Gods liefde.
De
verhouding tussen God en mens is doodeenvoudig zo: verlang geen openbaringen en
dergelijke, maar begin met de vrijheid te nemen jezelf te zijn. Niet omdat je
zelf zo belangrijk zou zijn, maar omdat Gods liefde alle haren op je hoofd al
geteld heeft. Hij houdt dus van jou. Handel daar dan ook naar.
De belangrijkste woorden in de eucharistie waar
niet aan geroerd mag worden, anders is de Mis niet geldig :
Neem en eet hiervan, gij allen, want dit is Mijn Lichaam, dat voor u
gegeven wordt. Neemt deze beker en drinkt hier allen uit, want dit is de beker
van het nieuwe, altijddurende Verbond; dit is Mijn Bloed, dat voor u en voor
alle mensen wordt vergoten tot vergeving van de zonden. Blijft dit doen om Mij
te gedenken.
Dan gebeurt de verandering van brood en wijn in het Lichaam
en het Bloed van Jezus.
Waar op
moet gelet worden bij vernieuwingen in de liturgie :
1. Het
tabernakel, waar Jezus Christus, de Vleesgeworden God, werkelijk aanwezig is
onder de vorm van brood zou in het centrum van het heiligdom moeten geplaatst
worden, omdat in geen andere teken op deze aarde is God, Emmanuel, zo werkelijk
aanwezig en zo dicht bij de mens als in het tabernakel. Het tabernakel is het
teken van de Werkelijke Aanwezigheid van Christus en zou daarom dichter bij het
altaar moeten geplaatst worden en deel uitmaken van het altaar, het ene
centrale teken van het Eucharistisch mysterie. Het Sacrament van het tabernakel
en het Offer van het Altaar zouden daarom samen in het centrum moeten geplaatst
worden en dicht bij elkaar in het heiligdom. Al de aandacht van degenen die een
kerk binnenkomen zou spontaan moeten gericht zijn op het tabernakel en het
altaar.
2. Gedurende
de Eucharistische liturgie tenminste gedurende het Eucharistisch gebed
wanneer Christus, het Lam van God wordt opgeofferd, zou het gezicht van de
priester niet mogen gezien worden door de gelovigen. Zelfs de Serafim bedekken
hun gezichten (Jesaja 6:2) wanneer ze God aanbidden. In de plaats daarvan zou
het gezicht van de priester naar het kruis moeten gericht zijn. Het kruis is de
icoon van de gekruisigde God.
3. Gedurende
de liturgie, zouden er meer tekenen van aanbidding moeten komen voornamelijk kniebuigingen
vooral elke keer dat de priester de geconsacreerde hostie vasthoudt.
4. De
gelovigen die het Lam van God ontvangen in de Heilige Communie zouden moeten
groeten en Hem ontvangen met aanbidding, al knielend. Welk moment in het leven
van de gelovige is heiliger dan dit moment van de ontmoeting met de Heer?
5. Er zou meer
ruimte moeten zijn voor stilte gedurende de liturgie, vooral tijdens die
momenten die het mysterie van de verlossing betekenen. Vooral wanneer het kruisoffer
voltrokken wordt gedurende het Eucharistisch gebed.
6. Er zouden
meer tekenen zichtbaar moeten zijn die de afhankelijkheid van de priester van
Christus, de Hogepriester, uitdrukken, zodat de woorden die de priester spreekt
(Dominus Vobiscum)
en de zegeningen die hij aanbied aan de gelovigen van Christus, de Hogepriester
komen en niet van hem persoonlijk. Dergelijke tekenen zouden het kussen van het
altaar vooraleer de mensen te groeten om aan te duiden dat deze liefde van het
altaar komt en niet van de priester; en ook voor de zegening, eerst het altaar
te kussen en dan de mensen te zegenen. Ook het buigen naar het altaarkruis om aan
te duiden dat Christus belangrijker is dan de priester. Dikwijls werd in
liturgie volgens de oude ritus wanneer een priester de naam van Jezus
sprak, hij naar het kruis moest zich keren en buigen om te tonen dat Christus
de belangrijkste Persoon was en niet hem.
7. Er zouden
meer tekenen moeten zijn die het mysterie van de verlossing uitdrukken. Dit zou
kunnen bereikt worden door het bedekken van liturgische voorwerpen, omdat het
bedekken een handeling is van de liturgie van de engelen. Het gebruik van de
communiebanken. Ook kruistekens maken van de priester en de gelovigen.
Kruistekens maken van de priester tijdens het Eucharistisch gebed en door de
gelovigen gedurende andere momenten in de liturgie. In de oude liturgie maakten
de gelovigen drie keer het kruisteken: tijdens het Gloria, het Credo en het
Sanctus. Dit zijn uitdrukkingen van het mysterie.
8. Er zou een
teken moeten zijn dat het mysterie uitdrukt: het Latijn. Het is een heilige
taal en een deel van het Eucharistisch gebed zou moeten in het Latijn gesproken
worden.
9. Al degenen
die een actieve rol uitoefenen in de liturgie zoals lectors of degenen die het
gebed van de gelovigen aankondigen zouden altijd gekleed moeten zijn in
liturgische gewaden; en enkel mannen, geen vrouwen, omdat dit dicht aanleunt
bij het priesterschap.
10. De muziek
en liederen gedurende de liturgie zouden het heilig karakter moeten
weerspiegelen en zouden moeten lijken op het gezang van de engelen zoals in het
Sanctus, maar dan gedurende de hele Heilige Mis.