Pantokrator komt uit het Grieks:
παντοκρáτωρ. Παντó(ς) betekent "alle(s)"; en κρἀτωρ
"heerser". De term is afkomstig uit de Griekse vertaling van de
joods-christelijke Bijbel, het Oude Testament en het Nieuwe Testament en is een
aanduiding voor God. De nadruk ligt op de universaliteit en de almacht die aan
God worden toegeschreven.
In het
theologische debat over de goddelijkheid van de bijbelse Jezus gebruikten de
Griekse kerkvaders deze term eveneens voor Christus. Hiermee verzetten ze zich
tegen het - in hun ogen - ketterse standpunt van Arius.
Iconografie
De eerste
afbeeldingen van de Pantokrator worden gevonden op Byzantijnse munten uit de
tijd van keizer Justinianus (527 - 565). Op deze wijze wordt de idee uitgedrukt
dat de keizer de 'vicaris van Christus' is. In de strenge blik van de
'Pantokrator' komt niet alleen de universeel-kosmische heerschappij van
Christus tot uitdrukking; als Soeverein van de Byzantijnse keizer geeft Hij ook
deze de volmachten van een heerser.
De
Pantokrator wordt in Byzanthium eveneens afgebeeld op mozaïeken. Deze vindt men
onder meer in de Aya Sofia en de Verlosser-in-Chorakerk in Constantinopel
(Istanbul). In de basiliek van Monreale is een groot (7m x 13m) mozaïek op de
wanden en plafonds in de centrale apsis geplaatst. In de iconenkunst komt dit
beeldtype meestal later voor in de loop van de middeleeuwen.
Christus
wordt als Pantocrator (Παντοκράτωρ, al-beheerser), frontaal
weergegeven, met een open of gesloten Evangelieboek in de linkerhand. Met de
rechterhand maakt hij een zegenend of vermanend gebaar. De pink en de
ringvinger raken de duim, de wijsvinger en de middelvinger zijn licht gekromd
in een V. Dit wordt ook het gebaar van de leraar genoemd. In de aureool rond
het hoofd staan dikwijls de letters Ο ΩΝ ("de zijnde" of "Hij,
die Is"), naar de eigennaam waarmee God zich aan Mozes kenbaar maakte in
de brandende braamstruik (Exodus 3:14). Ook de afkorting ΙС ХС van Ιησους
Χριστος (Iesous Christos, Jezus Christus) wordt veelvuldig aangebracht.
Interpretatie
De gouden
achtergrond symboliseert het goddelijke: het is de voorstelling van het hemelse
licht. Jezus draagt een rood of goudkleurig onderkleed en een blauwe mantel.
Rood of goud is de kleur van de, van de hemelse liefde, blauw is de kleur van
de aarde. Jezus is dus in de eerste plaats goddelijk, maar door zijn
menswording heeft God hem met het aardse bekleed.
Met de
rechterhand maakt de Pantokrator een gebaar, dat op verschillende manieren kan
worden verklaard:
het is een waarschuwend
teken: een vermaning tot luisteren, en tegelijk
een zegenend gebaar:
wijsvinger en middelvinger vormen de letters IC, duim en ringvinger
de letter X, de pink weer een C: samen vormt dat dus het
Christusmonogram IC XC
Het open evangelieboek
laat meestal de tekst lezen "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven"
(Johannes 14:6) of "Ik ben het Licht der Wereld; wie in mij gelooft zal in
de Duisternis niet verdwalen" (Johannes 12:46).
In
sommige Pantocratoriconen heeft Christus een asymmetrisch gezicht. Dit is een
verwijzing naar zijn dubbele natuur (Hij is tegelijk God én mens), en een
uitgesproken stellingname tégen de officieel verworpen theorie van het monofysitisme,
die stelde dat Jezus géén menselijke natuur had.
De
voorstelling van de Pantocrator is erg populair: zij komt voor in de centrale
koepel van bijna alle oosters-orthodoxe kerken en in de iconostase-wanden van
deze kerken.
Morele moed heeft niets te maken met fysieke kracht of
geestelijke intelligentie. Het heeft niets te maken met machogedrag en mensen
koeioneren. Deze kardinale deugd heeft betrekking op de kracht van je
persoonlijkheid.
Fortitudo is een Latijns woord. Het duidt op een combinatie
van kracht en dapperheid, vandaar sterkte of morele moed. Het is de sterkte om
vol te houden in moeilijke tijden, de kracht om stand te houden als het zwaar
wordt, de moed om het juiste te doen, altijd en overal.
Het is niet voldoende om eerlijk te zijn, zelfbeheersing te
tonen, wijs te zijn en te weten wanneer je wat op welke manier moet doen. De
deugd van de morele moed schenkt je het vermogen om je verplichtingen tegenover
God, gezin en vrienden na te komen.
·Dankzij deze deugd kun je je aan je belofte en
je woord houden, ook al vertelt de hele wereld je dat het geen zin heeft.
·Dankzij deze deugd kunnen tieners weerstand
bieden aan groepsdwang, drugs en seks.
·Dankzij deze deugd kunnen jongvolwassenen kuis
blijven en zich onthouden van seksuele relaties totdat ze trouwen, ondanks de
sociale druk om ook voor het huwelijk relaties aan te gaan.
·Dankzij deze deugd kunnen gewetensvolle mensen
zich laten horen wanneer ze op hun werk of in de samenleving met onrecht
geconfronteerd worden.
Wanneer mensen getrouw en consequent morele moed aan de dag
leggen, kunnen ze sterk blijven en zelfs de angst voor de dood overwinnen,
zodat ze anderen kunnen helpen en het juiste kunnen doen om de juiste redenen.
Dit is het zogenaamde achtarmige kruis (Russisch: осьмиконечный
крест, os'mikonetsjnyj krest, acht uiteinden) dat gebruikt wordt
in de Russische orthodoxie en oorspronkelijk uit Byzantium komt.
Het
Russisch-orthodoxe Kruis
Een
materiële visie van dit kruis is een aanvulling op het Latijnse kruis, met een
kleine balk bovenin met het opschrift "INRI" (in het Nederlands
"Jezus van Nazareth, koning der Joden"), en onderaan een voetensteun.
In onder
andere publicaties van de Russische oudgelovigen (ook wel oudritualisten
of oudorthodoxen genoemd) wordt de symboliek van dit kruis als volgt
uitgelegd: de verticale balk symboliseert de stamboom van de mensheid vanaf Adam
tot aan het einde der tijden. De kleine horizontale balk symboliseert de
onzichtbare wereld, de wereld der engelen. De grote balk verbeeldt de zichtbare
wereld, de Aarde, en daarmee ook de mensheid. Christus heeft, door alle zonden
der mensheid op zich te nemen, de hele schepping omarmd en verlost van de erfzonde.
De onderste balk is, zoals gezegd, een voetensteun, maar verwijst tevens naar
de twee rovers die aan de rechter- en linkerzijde van Christus gekruisigd
waren. De ene rover lasterde Christus, de ander vroeg Christus hem te gedenken
in Zijn Koninkrijk; zinnebeeldig uitgelegd duidt de dwarsbalk aan dat de mens
vrij is om gered te worden: iemand kan ten Hemel opstijgen of kan afdalen ter
helle.
Vaak is
dit kruis afgebeeld op een driehoekig heuveltje, al dan niet met een schedel
daarin afgebeeld, dat Golgotha symboliseert en worden aan dit kruis
respectievelijk ter linker- en ter rechterzijde een lans en een rietstengel met
spons toegevoegd, de lijdenssymbolen van Christus. Meestal wordt het kruis aan
weerszijden voorzien van afkortingen: IC XC (Jezus Christus), СНЪ
БЖIЙ (Zoon van God), NIKA (Overwinnaar (over de dood)), ЦРЬ СЛВЫ
(Koning der heerlijkheid), МЛРБ (vrij vertaald: op de plaats van
Christus' kruisiging was ooit het Paradijs aangepland) К (lans) Т
(riet) en ГГ (heuvel Golgotha) ГА (hoofd van Adam).
In de traditie
van het Oosterse Christendom wordt het kruis niet als symbool gezien van het
lijden van Christus, maar als een symbool van overwinning - de overwinning van
Christus over de dood.
Eerdergenoemde
oudgelovigen erkennen alleen dit kruis als vererenswaardig. Na het schisma van
1666-67 is dit kruis lange tijd van overheidswege in Rusland verboden geweest
en ging de (nieuwritualistische) Russisch-orthodoxe kerk over op het Griekse en
ook wel Latijnse kruis. Het zg. achtpuntige kruis werd lange tijd gezien als
een symbool van het raskol.
Vanaf de
20e eeuw vindt dit kruis gaandeweg weer verspreiding in de hele
Russisch-orthodoxe kerk.
IHS is een monogram dat geregeld
gebruikt wordt op katholieke voorwerpen. Dit monogram kwam op in de hoge
middeleeuwen. IHS vindt men bijvoorbeeld terug op kerkgevels, biechtstoelen,
bidprentjes, kazuifels en altaardwalen.
Het
monogram IHS is de weergave van de eerste drie letters van Jezus in Griekse
hoofdletters (ΙΗΣΟΣ): Iota, Eta en Sigma. Dit wordt ook geschreven als IHC. De
hoofdletter S wordt in het Grieks oorspronkelijk als Σ geschreven. In de late
oudheid en gedurende de vroege middeleeuwen werd dit geschreven als een C.
Vanaf de latere middeleeuwen (circa. 14de eeuw) werd de S gebruikt, steeds als
weergave van de sigma (Σ). De H bleef echter H, ook al gaat het eigenlijk om
een E.
Omdat
niet iedereen besefte dat het oorspronkelijk Griekse letters zijn en dat de
letter H in het Grieks een E is, bleek het monogram raadselachtig geworden. Dit
was waarschijnlijk de aanleiding voor het bedenken van andere verklaringen
waarbij het monogram een afkorting werd voor een Latijnse zinsnede. De meest
gangbare varianten hiervan zijn:
Iesus hominum salvator (Jezus de redder der
mensen).
In hoc signo (In dit teken (zult gij
overwinnen)), als verwijzing naar de droom die de Romeinse keizer
Constantijn de Grote gehad zou hebben.
Het
monogram wordt veel gebruikt als logo door de katholieke orde der jezuieten,
sinds de stichter van de orde, Ignatius van Loyola, het als zijn zegelmerk
koos. Zij gaven er ook enkele nieuwe betekenissen aan:
Iesum habemus socium (Wij hebben Jezus als
metgezel)
Iesu humilitas societas (De geringe sociëteit van
Jezus)
Constantijns
labarum, met een gekranste Chi-Rho afgebeeld op een antieke zilveren medaillon
Het labarum
(Grieks: λάβαρον) was een vexillum (militaire standaard), dat het
Chi-Rho-symbool ☧ weergeeft, gevormd uit de eerste twee Griekse letters van het woord
"Christus" (Grieks: ΧΡΙΣΤΟΣ, of Χριστός) Chi (χ) en Rho (ρ).
Volgens een andere traditie zijn het de Griekse equivalenten van de
beginletters van het Latijnse Christus Rex (Christus (is) Koning). Het
werd waarschijnlijk voor het eerst gebruikt door Constantijn de Grote.
Aangezien het vexillum bestond uit een vlag opgehangen aan de dwarsbalk
van een kruis, was het bij uitstek geschikt om de kruisiging van Christus te
symboliseren.
Etymologie
De
etymologie van het woord labarum is onduidelijk; het is wellicht
afgeleid uit het Latijnse /labāre/ 'waggelen, wankelen' (in de zin van
het "zwaaien" van een vlag in de wind). Andere voorstellen zijn onder
meer een afleiding van het Keltische llafar ("welsprekend"),
van het Latijnse laureum [vexillum] ("laurierstandaard") of
uit het oude Cantabri dialect labaro ('vier hoofden') (in het
hedendaagse Baskisch gebruikt men het woord lauburu, dat dezelfde
betekenis heeft), een oud Keltisch symbool dat door de legioenen tijdens de
Cantabrische Oorlogen was aangenomen.
Later
gebruik heeft ervoor gezorgd dat men soms de termen "labarum" en
"Chi-Rho" (of Christusmonogram) als synoniemen beschouwt. Antieke bronnen
maken echter een duidelijk onderscheid tussen de twee.
Constantijns visioen
Een munt
van Constantijn (ca. 337) met een voorstelling van een door een labarum
gespietste slang met de letters SPES PUBLIC (Hoop aan het publiek).
Op de
avond van 27 oktober 312, toen Constantijn de Grote zich met zijn leger
voorbereidde op de slag bij de Milvische brug, had hij een visioen dat hem
ertoe bracht te strijden onder de bescherming van de god van de Christenen.
Lactantius
stelt dat, in de nacht voor de slag, Constantijn in een droom werd opgedragen
om "het hemelse teken af te beelden op de schilden van zijn
soldaten". Hij gehoorzaamde en merkte de schilden met een teken
"verwijzend naar Christus". Lactantius beschrijft dit teken als een
"staurogram", of een Latijns kruis met haar bovenste been gerond
zodat het op een P gelijkt, eerder dan het bekendere Chi-Rho teken beschreven
door Eusebius van Caesarea.
Van
Eusebius zijn er twee verslagen van de slag overgeleverd. De eerste en kortste
van deze twee, die we terugvinden in de Ekklèsiastikè Historia, laat er
geen twijfel over bestaan dat God Constantijn hielp maar maakt geen melding van
enig visioen. In zijn latere werk Vita Constantini, geeft Eusebius een
gedetailleerd verslag van een visioen en benadrukt hierbij dat hij het verhaal
van de keizer zelf had gehoord. Volgens deze versie was Constantijn aan het
marcheren met zijn leger (Eusebius specificeert de precieze locatie van de
gebeurtenis niet, maar het is zeker niet het kamp te Rome) toen hij opkeek naar
de zon en een kruis van licht erboven zag, en daarbij de Griekse woorden Ἐν Τούτῳ
Νίκα (en touto, nika).
De
Latijnse vertaling hiervan is in hoc signo vinces ("In dit teken
zal jij winnen"). In het begin was hij onzeker over de betekenis van de
verschijning, maar de volgende nacht had hij een droom waarin Christus hem
uitlegde dat hij het teken moest gebruiken tegen zijn vijanden. Eusebius
beschrijft vervolgens het labarum, de militaire standaard gebruikt door
Constantijn in zijn latere oorlogen tegen Licinius, waarop het Chi-Rho teken
was aangebracht.
Ondanks
de verschillen tussen de beide versies, zijn ze in de algemene opvatting
dusdanig versmolten dat Constantijn een Chi-Rho teken zag de avond voor de
slag. Beide schrijvers menen dat het teken niet vlot te interpreteren was als
verwijzend naar Christus, wat overeenkomt met het feit dat er geen zeker bewijs
van het gebruik van de Griekse letters 'chi' en 'rho' als een christelijk teken
is, voor Constantijn het gebruikte. Het Chi-Rho teken komt voor het eerst voor
op een zilveren munt van Constantijn van rond 317, hetgeen bewijst dat
Constantijn het teken toentertijd gebruikte, zij het niet erg prominent. Hij
maakte later pas uitgebreid gebruik van de Chi-Rho en het labarum in
zijn conflict met Licinius.
Het
visioen is geïnterpreteerd in verband met de zon (o.a. als een zonnehalo), het
welke zou zijn aangepast om overeen te stemmen met de christelijke
overtuigingen van de latere Constantijn.
Ichthus (Oudgrieks: ἰχθύς -
"vis") is van oorsprong een Oudgrieks woord dat in het christendom een
symbolische waarde heeft gekregen. In de letters van dit woord zagen de vroege
christenen de kern van de bijbelse boodschap, het is voor christenen een
belangrijke afkorting.
De
letters van het woord hebben in de loop der tijd tot verschillende christelijke
symbolen geleid. Het ichthusteken stelt een vis voor. De vis staat in
verband met de doop in het water, maar ook met de wonderbare visvangst.
Betekenis
Iedere
letter in het woord ἰχθύς is een afkorting voor een woord. Die woorden tezamen
vormen de zin (vertaald): Jezus Christus, Gods zoon, (en / de) Redder.
Zie onderstaand schema.
Letter
Grieks
Omgezet Grieks
Nederlands
I (I)
Ιησους
Ièsous
Jezus
Χ (CH)
Χριστός
Christos
Christus
Θ (TH)
Θεου
Theou
Gods
Υ (U)
Ὑιός
Huios
zoon
Σ (S)
Σωτήρ
Sootèr
redder
Symbolen
Het
symbool van een vis dat nu bekendstaat als "het ichthusteken".
Onder
invloed van het ondergrondse karakter van het vroege christendom, een gevolg
van de christenvervolgingen door de Romeinse staat, ontstonden symbolen die
door niet-christenen op het eerste gezicht niet als christelijk konden worden
herkend. Binnen de eigen kring was de betekenis wel bekend en de symbolen
werden dan ook gebruikt om erachter te komen of iemand (ook) christen was. Dus
de beginletters van Jezus Christus, Gods Zoon en Redder vormen in het Grieks
het woord ICHTHUS = VIS.
Zo konden
de eerste christenen dit symbool als geheim teken gebruiken. In de catacomben
in Rome, waar de vervolgde christenen een schuilplaats hadden, heeft men dit
teken meerdere keren ontdekt. Tegenwoordig is de vis vaak te zien op auto's en
zelfs als tatoeage. Men wil daarmee aangeven dat men christen is.
Het woord
ἰχθύς heeft in het bijzonder geleid tot twee symbolen:
Het zgn. wagenwiel werd
gevormd door de Griekse (hoofd)letters van het woord over elkaar te
schrijven. Uit dit symbool is later vermoedelijk het labarum ontstaan.
Het feit dat het woord
letterlijk 'vis' betekent (het is daarmee een acroniem) heeft geleid tot
het bekende symbool van een (gestileerde) vis.
In de catacomben
(begraafplaatsen voor o.a. christenen in het Romeinse Rijk), zijn dergelijke
tekens nog veel te vinden, speciaal in Rome.
De pelikaan is een vroegchristelijk symbool voor de kerk.
Het stelt de moederpelikaan voor die haar eigen borst openpikt zodat de jongen
haar bloed kunnen drinken.
Brassen of verhongeren. Veel mensen leven in extremen:
teveel of te weinig. Sommigen leven er lustig op los en anderen kunnen daar
alleen maar van dromen. Maar je hoeft niet tussen die extremen te kiezen: je
kunt het hele scala doorlopen van puritanisme tot hedonisme, van onthouding tot
overdaad. Een beetje plezier hebben, genieten van je vrije tijd, pret maken en
je ontspannen is niet zondig of saai, immoreel of sloom, ongeoorloofd of
kinderachtig. Echt niet!
Christenen kunnen en moeten zelfs plezier maken, maar
zonder zich tot verdorvenheid en losbandigheid te verlagen. Daar komt de deugd
van matiging om de hoek kijken.
Temperantia, Latijn voor matiging of zelfbeheersing, is de
deugd die je gebruikt om een evenwicht tussen extremen te vinden. Het is de
juiste instelling waardoor je kunt genieten en plezier hebben zonder over de
schreef te gaan en tot zonde te vervallen.
De katholieke Kerk gelooft dat mensen zich mogen inlaten
met legitieme genoegens, maar ook dat samenleving en cultuur mensen vaak
verleiden tot excessen. Matiging is niets meer dan met zelfbeheersing en
evenwichtigheid van geoorloofde genoegens genieten. Matiging is een
alcoholische versnapering nemen, zonder een stuk in je kraag te drinken. Als je
drinkt om dronken te worden of als je met drank op achter het stuur gaat
zitten, is dat een schending van de deugd van matiging. Dat geldt ook voor te
veel eten, slapen of ontspannen.
Matiging is de combinatie van bezonnenheid en
terughoudendheid. Zolang je geen ernstig probleem hebt, hoef je jezelf niet per
se alles te ontzeggen. Maar een alcoholist kan bijvoorbeeld nooit een of twee
drankjes voor de gezelligheid nemen. Een alcoholist moet zich voor altijd verre
houden van sterke drank, maar dat wil niet zeggen dat hij zich niet op feestjes
met frisdrankjes kan amuseren.
Bij matiging gaat het erom dat je weet wanneer je ja of nee
moet zeggen. Je moet je beperkingen kennen en daar rekening mee houden. Een kus
of een omhelzing hoeft niet te leiden tot hartstochtelijke seks, en een
meningsverschil hoeft niet uit te lopen op een knokpartij. Matiging staat gelijk
aan grenzen stellen, respecteren en naleven. Zelfbeheersing is daarbij het
sleutelwoord. Je vermaken zonder te vervallen tot zondigheid, daar gaat het bij
matiging over.
Om de beweging tegen het leven in de wereld te stoppen, gaf bisschop Fulton Sheen (geboren op 8 mei 1895 in El Paso, en overleden in Illinois 9 december 1979) de suggestie om geestelijk een ongeboren kind te adopteren.
Dit gebeurt door het bidden voor het leven van één enkel maar onbekend kind om het te beschermen tegen een abortus en zo zijn leven te redden.
Om dit te doen moet men een heel jaar lang dagelijks het volgende gebed verrichten:
Jezus, Maria, Jozef, ik bemin U. Ik smeek U: red het leven van een kind dat in gevaar is geaborteerd te worden.
Tijdens ons aardse leven is het geestelijk geadopteerde kind ons kind en alleen door God gekend. Maar we hebben de hoop het in de toekomstige wereld te ontmoeten en in de eeuwige zaligheid samen met het kind te leven.
In ons artikel over de Heilige Eucharistie in het Sovjet-tijdperk wordt er regelmatig gesproken over geestelijke Communie (voor mensen die niet in staat waren de H. Communie fysiek of Sacramenteel te ontvangen). We willen dit graag even toelichten voor de mensen die er niet zo vertrouwd mee zijn.
De Congregatie van de Aflaten keurde op 24 november 1922 volgende formules goed voor een Geestelijke Communie:
O Jezus, ik keer mij naar het heilig Tabernakel waar U verborgen leeft uit liefde voor mij. Ik hou van U, O mijn God. Ik kan U niet ontvangen in de Heilige Communie. Kom desondanks toch en bezoek mij met Uw genade. Kom geestelijk in mijn hart. Zuiver het. Heilig het. Maak het zoals Uw eigen hart. Amen.
De H. Alphonsus de Liguori, een Kerkleraar en stichter van de Congregatie van de Meest heilige Verlosser, schreef een boek getiteld 'De Heilige Eucharistie' waarin hij twee gebeden meegaf om een Geestelijk Communie te doen:
Mijn Jezus, ik geloof dat U werkelijk aanwezig bent in het Meest Heilige Sacrament. Ik hou van U boven alle dingen, en ik verlang om U binnen in mijn ziel te bezitten. Omdat ik nu niet in staat ben U op sacramentele wijze te ontvangen, kom dan toch tenminste geestelijk in mijn hart. Ik omarm U alsof U er al was en ik verenig mij geheel met U; sta nooit toe dat ik van U gescheiden wordt. Amen.
Ik geloof dat U, O, Jezus, in het Meest Heilige Sacrament aanwezig bent. Ik hou van U en ik verlang U. Kom in mijn hart. Ik omarm U; o verlaat mij nooit!
Wat is nu precies geestelijke Communie?
De Katholieke Encyclopedie, vormgegeven onder het toezicht van Kardinaal Spellman in 1965, zegt: "Diegenen die de Mis bijwonen, en voor een goede reden niet in staat zijn om de H. Communie te ontvangen, mogen dat in de geest doen, naar verlangen. Dit wordt Geestelijke Communie genoemd. Om Geestelijke Communie te ontvangen moet men een levendig geloof hebben en een diep verlangen om deel te nemen aan het Sacrament. Deze verlangens moeten gevolgd worden door oprechte daden van geloof, liefde en dankzegging.
Uit: Eucharistic Miracles and Eucharistic Phenomena in the Lives of the Saints, Joan Carrol Cruz; Rockford, Illinois, 1987
Publieke boodschap van de Maagd van de
Verzoening geopenbaard aan de ziener Mario dIgnazio, op5 april 2016,in de Gezegende Tuin, Contrada Santa Teresa Brindisi, Italië
Mario: De Heilige Maagd verschijnt stralend in wit
licht, helemaal wit gekleed. Na het kruisteken heeft Zij gezegd:
"Geliefde
kinderen, Ik nodig jullie uit om te bidden voor de komst van het
Eucharistische
Koninkrijk op aarde. Ik verlang dat alle Naties zich bekeren tot
Mijn Jezus, dat ze afzien van de plannen om de planeet aarde te
vernietigen. Satan heeft de harten van de machtigen opgehitst,
zodat veel mensen worden getroffen en hele naties verdwijnen!
Mijn
kinderen, ga binnen in Mijn stilte, de stilte van het ja aan de
goddelijke oproep!
Jullie zullen veel geestelijke vruchten oogsten als jullie naar Mij
luisteren en afzien van het kwaad. Kies om voor God te leven. Schenk
jullie tijd aan het gebed, want zonder gebed kunnen jullie
niet leven, noch de valstrikken van de Boze overwinnen. Ik zegen
alle kaarsen die jullie naar hier gebracht hebben in de naam van Jezus.
Ik wacht op jullie in Mijn maand, de maand
mei."
Mario: De Maagd Maria heeft met Haar rechterhand een
kruisteken van licht gemaakt, dat met zijn stralen alle meegebrachte kaarsen van de pelgrims aanraakte.
(nota bene: De Madonna schenkt door middel van Mario
de devotie van de Rozenkrans, gebeden bij het licht van de kaarsen, jaarlijks gezegend door Haar op 5 april.
Vanaf
1 tot 31 mei smeken deze rozenkransen gebeden
bij een gezegende kaars, de voorspraak van de H. Maagd af.
Overvloedige genaden zullen gegeven worden aan degenen die deze devotie
beoefenen. Het licht van de kaars herinnert ons aan de gave van
het geloof, maar ook aan het leven, dat moet branden van de
goddelijke liefde.)
Brandend actueel - boodschap van Mario van Brindisi
Uit :brindisi-mariaverschijningen.jimdo.com/boodschappen-2011
Belangrijke boodschapvan O.L. Vrouw van de Verzoening aan Mario
inBrindisi, ContradaSanta Teresa, Italië
28 april 2011
HET IS EEN WAARSCHUWING!
Verspreid Mijnboodschap aan
Mijn volken zorg ervoor dat ze allevolkerenvandeaarde bereikt." Jullie bevinden je nu in de tijd die Ik destijds in Fatima voorspeld heb en die nu
werkelijkheid wordt.
Dezegeheimeboodschapvan de Moeder Gods werd aan MarioD'Ignazio gegeven opdonderdag 28 april 2011envolgens de wilvande Koningin van deHemel en aardede volgendemaandop 28 mei2011 inde gezegendetuinContradaSanta Teresa te Brindisi publiekbekend gemaakt. Deze
vermaning staat eveneens in de geheimen van O. L. Vrouw van La Saletteen van Fatima.
Mariovertelt over de verschijning: de buitengewoon mooievrouw is in een wit gewaadeneenzeer heldere, hemelsblauwe sluier verschenen. Haar gezicht was
getekend met bloedigetranen. Nadat Zij het kruisteken had gemaakt, sprak Zij:
"Luister naar Mij, Mijn kinderen, want wat
Ik jullie openbaariseen dringende boodschap die metgrote
moedonder de mensen verspreid moet worden, omdat God jullie tegen decorrupte ambtsdragers wil
waarschuwen die de zonde beminnen en Zijn grote Goddelijke Waardigheid kwetsen. Sedert lang zeg Ik jullie reeds dat MijnOnbevlekt Hartvanwege dezonen, die ambtsdragers zijn, bloedt wegens degenen dieniet meer het heilig Evangelie volgen ende H. Mis niet meer met liefdeenijver celebreren, omdatde tegenstander ze heeftverblind. Hij heeft zeeen geest vanslaperigheidingegeven, zodat zelauwzijn gewordenen houden van demacht, het geld en eveneens vande schandelijkste onzuiverheden.In veelvan henwerden op die manierhetgeloof en de naastenliefde uitgedoofd. Slechts weinig ambtsdragers volgen dewegen van de Heer. Veel van de kinderen Gods, die ambtsdragers zijn, hebbenhetware credo opgegeven. Ze hebben het levende kruis van Jezus met voeten getreden, hun
zielen overgegeven aan de zonde en verschillende ambtsdragers aanbiddenhet Beest.Omdat ze
vanmenselijkeeer enonreinheid houden, vernietigen ze een groot deel vande kudde van deHeer.Doorhunslecht voorbeeld, hunsnodewerken en hunlosbandigleven gewijd aan de zondeen bedrog, leiden ze Mijn volkmeer en meerin het verderf doordat ze grote menigten uit
het Hart vande Vader wegvoeren eneen vals Evangelie verkondigen, een Evangelie datze voor zichzelf hebben gemaakt, zodat het gemakkelijk is te kunnen handelenin dienst vande tegenstander, die al onder hen wandelt eninspireert, gezien zede Schepper vanhet levenhebbenverstoten. Kijk
naar hun leven: zien jullie niethoe ver het verwijderd is van wathet Evangeliezegt? Zien jullie nietal deze rijkdomende ijdelezoektocht naarroem?Waar isdearmoede dieChristus
geleefd heeft? Ze openen hun deuren voor degroten en machtigen om nog meer machtte
vergaren, maarze sluiten de deuren voor degenen diehongeren en dorsten naarde Levende
God.O, julliezonen, dieambtsdragers enherdersvan de kudde
zijn, gaan jullie de weg vanhet kruisof nemen jullie deel aan deextravagante
banketten in de wereld?
Wanneer jullie jezelf zouden kunnen bekijken
in de spiegelvan jullie ziel, zouden jullie zienhoe lelijk jullie zijn, want
deondeugden hebben jullie al helemaal veroverd.Wat gebeurt er metde mensen diehen volgeninonwetendheid over zoveeldecadentie en die zich toevertrouwen aan blinde leiders? Let op, julliezonen ambtsdragers: jullie dagen de Eeuwige uit door jullie gedragen sedert enige tijd zweeft het zwaardvande Goddelijke Gerechtigheidboven julliehoofden.Wanneer de leiderblind is, zullen ook allen die dezeblinde leidervolgen, in de vurigezwavelpoel stortenen zij zullendeeeuwigekwellingen van dehel ondergaan diehen daar te wachten staat.Van nu af aan moetiedereen weten, datdeVader degenen nietzalveroordelendiedoor hunlosbandig leven en slechtvoorbeeld zich van het Hemelse Vaderhuis verwijderd hebben,
maar Hij zalalle verdorven, corrupte enontrouweambtsdragers diedoorhunongeloofwaardigleven en hunonreinheidde
wondevan de scheidingveroorzaakt hebben, veroordelenmet
grote gerechtigheid en gestrengheid.
Mijn Hartbloedt omwille van de verdorven en
bedervende ambtsdragers, Mijn kinderen. In plaats vande zielennaar Mijn ZoonJezus te brengen, jagen zij ze weg; ze bevoorrechten bepaalde personen en met hardheid van het hart,
sluiten ze al Mijn echtekinderen uit enbekritiserendegenen diehet gebed, boetedoening, Eucharistisch eerherstel beminnen en Mij navolgen in
de uitoefening van deheiligechristelijkedeugden door eenheilig
leven, dat een tegengifvoorhet gif van de oudeslang
is.Zij beledigen enverdrijven al Mijn kinderen weg van
MijnOnbevlekt Hart, allen, die van Mijn verschijningen houden en die aan Mijn laatste oproepen gehoor willen geven, want ze
hebben nietbegrepen, dat Ikde Ark ben van het Eeuwige Heilendat
allen diehun toevluchtnemenin Mijn Moederlijk Hartvan alle kwaadenallegevaar naar lichaam en zielwordenbewaard.Diegenen echter,vervuld van huichelarij naar het voorbeeld van de voormaligefarizeeërs, laden ondragelijkelastenop die zielen, terwijl
ze zelf niet eenseenlichte last dragen, omdat ze het kruis vanChristus,
die het Goddelijk Lam is, niet beminnen.In plaats daarvan, nemen ze graag plaats op
goudentronenen zetten zich graagmaskers op, maskers, die zeer binnenkort zullen afvallen, waardoor Mijn volk de realiteit vande feiten wordt onthuld,
zodat het tijdig gewaarschuwden gered wordt. Zij houden vanprachtige gewaden en maken
zich geen zorgen overde armen ende kleinen.Zijn
nietprecies zij dewitgekalktegraven?Deverdorvenzonen, deambtsdragers, houden vande duisternis, zebeschermen enverbergenhen die inde duisternis zijn, omdat ze zelfin de donkersteduisternis zijn:
In de duisternisvan de ontaarding, zichtbaar voor jullie eigen ogen. Mijn kinderen, Mijn
kinderen, jullie zullen zien hoe voor jullie ogen de ergste misdadenen schandalen gebeuren en jullie zullen
daarover zo geraakt enteleurgesteld zijn, dat jullie niet meerweten, tot wie jullie je wenden kunt. Dan
zouden jullie je direct totonze Vader die in de Hemel is moeten
wenden. Het zalverschrikkelijk zijn.Lieve kinderen, Satan wandelt al geruime tijdtussende herdersvan de kuddeen velen vanhen dienenzijn plan omhet geloof, het Evangelie, de Eucharistiete vernietigen.Godzal niet toestaandat een dergelijk planslaagt.Daarom wordenelke dagveel ambtsdragers ontmaskerd, ze zullen de genade van hun heiligambt verliezenenallemacht zal hun ontnomen worden. Zij zullen als beloningde verachtingvan de Heer en de gerechte straf van de Hemelse Vader ontvangen omdat zehun beloften niet gehouden hebben.
Allezonen, die verdorven ambtsdragers zijnen die de werelden de
vorstvan deze wereld volgen, doordat ze schatten op aarde verzamelen, zullen van hunpriesterlijkegewadenwordenberoofd.In het HeiligHuis van de Vader zullen alleen
diegenen blijven, die de ware Christusin waarheid en in zelfverloochening dienen; allen
diewaarlijk de toewijding aanMijnOnbevlekt Hart beleven alsmedicijn tegende boosheid.
«O Maria, Koningin en Moeder, door uw Zoon Jezus bent U Moeder
geworden van onze gedachten, onze verzuchtingen, ons hart, onze woorden en ons
lijden. Wat u gedaan heeft voor uw Zoon Jezus, doe dit voor elk van ons. Dat
onze handelingen bedekt zijn door de mantel van uw moederlijke liefde. Neem ons
op uw schoot, begeleid onze stappen en druk ons tegen u aan. Vorm onze
handelingen om naar uw voorbeeld. Amen. Fiat.»
Kort gebed aan Maria door Luisa
«Drie keer per dag, s morgens, s middags en s avonds wil onze
Moeder dat we op haar schoot kruipen en haar zeggen « Mijn Moeder, ik hou
van u, hou ook van mij, en geef mij een klein slokje van de Goddelijke Wil voor
mijn ziel. Geef mij uw zegen, zodat ik al mijn handelingen kan verrichten onder
uw moederlijk toezicht.». »
O Goddelijke Wil, kom bewegen door mijn handelingen,
O Goddelijke Wil, kom lijden door mijn lijden, zodoende dat
mijn ziel verenigd is in U en een levende crucifix is voor de Glorie van de
Vader,
O Goddelijke Wil, kom bidden in mij en ontvang dit gebed
alsof het van mij is.
Voeg de gebeden van de hele wereld bij het mijne, om aan de
Vader de Glorie te geven die alle schepselen Hem schuldig zijn.
O Goddelijke Wil, prent in mij het geloof van de Heilige
Maagd Maria zodat ik in U kan geloven zoals zij.
O Goddelijke Wil, prent in mij de hoop van de Heilige Maagd
Maria zodat ik op U kan hopen zoals zij,
O Goddelijke Wil, prent in mij de liefde van de Heilige
Maagd Maria zodat ik U kan liefhebben zoals zij,
O Goddelijke Wil, kom in mij bidden en vereren zoals Jezus in
zijn Goddelijke mensheid.
Kom O Goddelijke Wil, U die onze handelingen oneindig kan
vermenigvuldigen, schenk mij het Heilig Offer van het Kruis alsof de hele
wereld het bijgewoond had.
Kom aan ieder de vruchten van dit Goddelijk Offer schenken
om zo de redding te geven aan allen.
Toewijdingsakte aan de Goddelijke Wil - Luisa Piccarreta
Toewijdingsakte aan de Goddelijke Wil
Aanbiddelijke en Goddelijke Wil, ik bevind mij voor Uw
immense Licht. Dat Uw eeuwige goedheid deuren voor mij opent en dat ik in U mag
binnentreden om daar mijn leven te leiden.
O aanbiddelijke Wil, ik leg mij neer voor Uw Licht, ik die
de minste ben van alle schepselen, dat U me plaatst in een kleine groep van
zonen en dochters van Uw Opperste Fiat.
Neerliggend in mijn nietszijn, aanroep ik Uw Licht en smeek
ik U om mij in U onder te dompelen, alles weg te nemen wat niet van U is,
Goddelijke Wil. U bent mijn leven, het centrum van mijn intelligentie, de
verrukking van mijn hart en mijn hele wezen. Ik wil niet langer dat mijn
menselijke wil in mijn hart aanwezig is. Ik werp ze ver van mij en ik ga in
mezelf het nieuwe paradijs van vrede, geluk en liefde oprichten. Daar zal ik
altijd vol vreugde zijn. Ik ga de kracht hebben om een heiligheid te scheppen
die alle dingen heiligt en mij voert naar God.
Neerliggend voor U, O Goddelijke Wil, vraag ik de hulp van
de Allerheiligste Drie-eenheid om te kunnen leven in de Goddelijke Wil en dat
de eerste orde van de Schepping terug wordt ingesteld zoals in het begin.
O Hemelse Moeder, Soevereine Koningin van het Goddelijk
Fiat, neem mijn hand en leid mij in het Licht van de Goddelijke Wil. Mijn zeer
tedere Moeder, U zult mijn begeleidster zijn en U zult mij leren hoe er te
leven en hoe me te bewaren in de orde van de Goddelijke Wil. Hemelse Moeder, ik
wijd me volledig toe aan Uw Onbevlekt Hart en ik zal zeer goed luisteren naar
Uw leerstellingen. U bedekt mij met Uw mantel zodat het helse serpent niet
durft binnendringen in dit heilige Eden om mij mee te voeren in het labyrint
van de menselijke wil.
Jezus, Hart van de Zeer Heilige en Goddelijke Wil, U geeft
mij Uw Vuur zodat het mij verteert en mij omvormt tot het leven in de
Goddelijke Wil.
Sint Jozef, U bent mijn beschermer, de bewaker van mijn
hart en U bewaart mijn hart zodat ik nooit de Wil van God verlaat.
Mijn beschermengel, bewaar mij, verdedig mij, hel mij in
alles, zodat mijn Eden kan bloeien en al de mensen in het Koninkrijk van de
Goddelijke Wil kan trekken. Amen.
Justitia is Latijn voor rechtvaardigheid. Het
is de deugd die eerlijkheid probeert te stimuleren. Het is het verlangen en de
vastberadenheid om iedereen te geven wat hem toekomt. Dat houdt in dat je het
goede beloont en het kwade straft. Rechtvaardigheid kan in drie verschillende
soorten voorkomen: commutatief, distributief en sociaal.
Voor wat, hoort wat
Commutatieve rechtvaardigheid heeft
betrekking op de relatie tussen twee gelijken, bijvoorbeeld een klant en een
verkoper. Commutatieve rechtvaardigheid houdt dan in dat de klant een redelijke
prijs voor een product betaalt en dat de verkoper eerlijk is over de staat en
de geschiedenis van het product. De koper is dan in staat te bepalen of de
prijs inderdaad redelijk is. Als een verkoper dus een munt verkoopt die ooit
aan keizer Wilhelm II van Duitsland heeft toebehoort, zal de klant een of ander
bewijs moeten hebben dat de bewering van de verkoper klopt. Het is niet eerlijk
een enorme smak geld voor iets te vragen als je niet kunt bewijzen dat het
product dat geld wel waard is.
Commutatieve rechtvaardigheid is gebaseerd op
het principe quid pro quo, wat Latijn is voor iets voor iets: Ik wil de prijs
betalen die je voor dit product vraagt, en jij bent bereid me dit product tegen
die prijs te verkopen. Maar het product en de prijs ervan moet wel voldoen aan
de beschrijving van de verkoper. Als de prijs niet correct is of de feiten over
het product niet kloppen, is de commutatieve rechtvaardigheid geweld aangedaan.
Zowel de klant als de verkoper kan de ander bedriegen. Beide partijen kunnen
dus de commutatieve rechtvaardigheid schenden.
Allen voor een en een voor allen
Distributieve rechtvaardigheid heeft
betrekking op de relatie tussen een en velen, tussen een individu en een groep.
Deze vorm van rechtvaardigheid komt bijvoorbeeld tot uiting in de relatie
tussen een burger en zijn overheid. Distributieve rechtvaardigheid vereist dat
gemeente, provincie en nationale overheid eerlijke belastingen heffen om de
diensten die ze leveren te bekostigen. Te hoge belastingen opleggen is een
schending van de distributieve rechtvaardigheid. Te lage belastingen opleggen
is trouwens net zo goed een schending, omdat de overheid dan zal moeten snijden
in essentiele diensten. Een keerzijde van deze situatie is als je als burger
weigert je eerlijke aandeel van de belastingen te betalen en toch van de
diensten van de overheid profiteert.
Distributieve rechtvaardigheid houdt ook in
dat belastingbetalers mogen weten wat er met hun geld gebeurt, wie het uitgeeft
en waaraan. De overheid mag de burger een financiele bijdrage vragen voor
diensten van politie, ambulance, brandweer, nationale defensie en andere
maatschappelijke diensten.
Eerlijk spel van Jan en alleman
Sociale rechtvaardigheid heeft betrekking op
de relaties tussen individuen en groepen onderling en met derden. Het draait
hier om het algemeen welzijn van iedereen. Sociale rechtvaardigheid houdt zich
bezig met het milieu, de economie, prive-bezit, burgerrechten en verhoudingen
tussen Kerk en staat.
Hoewel bedrijven het recht hebben winst te
maken door goederen te produceren en te verkopen en diensten tegen betaling te
verlenen, druist het vervuilen van het plaatselijke watersysteem om meer winst
te maken bijvoorbeeld in tegen het principe van sociale rechtvaardigheid. Aan
de andere kant schenden militante milieuactivisten de sociale rechtvaardigheid
als ze het recht in eigen hand nemen en vernielingen aanrichten of het
voortbestaan van een bedrijf bedreigen, waardoor veel mensen hun baan kunnen
verliezen en hun gezinnen in de problemen kunnen komen. Beide partijen kunnen
beter samenwerken en met elkaar communiceren om de behoeften van de gemeenschap
en de behoeften van het bedrijf op elkaar af te stemmen.
Maar het recht op winst of het recht op
prive-bezit is niet absoluut. Als een bepaalde wijk of stad als gevolg van
extreme droogte met ernstige watertekorten te kampen heeft, moet het bedrijf
dat de watervoorziening organiseert, het beschikbare water zo eerlijk mogelijk
zien te verdelen.
Sociale rechtvaardigheid houdt ook in dat
iedereen voor de wet een eerlijke en gelijke behandeling krijgt. Ze erkent ook
het onvervreemdbare recht en de plicht van ieder mens om te werken en voor dat
werk een eerlijk en rechtvaardig loon te krijgen. Deze vorm van
rechtvaardigheid verdedigt het recht van werknemers om vakbonden en
beroepsverenigingen op te richten. En het verdedigt het recht van werkgevers om
redelijke en rechtvaardige verzoeken voorgelegd te krijgen, die niet ten koste
gaan van de levensvatbaarheid van het bedrijf en verlies in plaats van winst
opleveren.
Als de economie in het slop zit en de winsten
kelderen, is dat voor werknemers geen geschikt moment om een loonsverhoging te
vragen. Maar als het de onderneming voor de wind gaat, is het oneerlijk dat de
directeuren buitensporige bonussen opstrijken, terwijl de werknemers hetzelfde
loon blijven ontvangen en niet profiteren van de goede prestaties.
Alle overheden hebben de plicht alle burgers,
ongeacht geslacht, huidskleur, etniciteit of godsdienst, met dezelfde
waardigheid en in overeenstemming met de mensenrechten te behandelen. Van de
andere kant moeten burgers hun overheden steunen in ruil voor hun bescherming
en diensten.
IK VERAFSCHUW RELATIES ONDER KOPPELS VAN
DEZELFDE SEKSE!
10 APRIL 2016 10H15 A.M.
PAROCHIE
HEILIGDOM HET GODDELIJK KIND CALI COLOMBIA
DRINGENDE OPROEP VAN
JEZUS, HEILIG SACRAMENT AAN DE MENSHEID
Mijn vrede zij met jullie, mijn kinderen.
Deze ondankbare en zondige mensheid stevent op zijn vernietiging af. Tot de
laatste seconde wacht Ik op de zondaar om te zien of hij berouw toont en naar
Mij terugkeert; ik ben lankmoedig en barmhartig en mijn devies is liefde. Ik
ben trouw aan mijn woord en Ik ben niet degene die de heilige gerechtigheid
ontketend; jullie zijn degenen die met jullie zonde ze zal ontketenen. Heel
binnenkort zullen jullie mijn gerechtigheid kennen en er is geen terugweg
mogelijk.
Mijn Vader en Ik zijn EEn, Ik ben in mijn Vader en mijn Vader is in Mij, en
alle personen die leven in de liefde is met God en God is met hem. Mijn Vader
is zeer triestig omwille van het slechte gedrag van deze mensheid die
ongestoord verder zondigt en de Tien Geboden van liefde overtreedt. Geen enkele
relatie tussen koppels van dezelfde sekse wordt geduld door de hemel, vervloekt
zijn zij die de wet van God overtreden en menselijke wetten introduceren over
de goddelijke wetten, want Ik zeg jullie in waarheid dat ze hun loon al
ontvangen hebben!
Geen homoseksueel die volhardt in zijn zonde zal het Koninkrijk van mijn Vader
beerven; Ik verafschuw relaties onder koppels van dezelfde sekse! Dat komt niet
van God, het is het werk van mijn tegenstander die wil spotten met het
sacrament van het huwelijk. Al degenen die wetten maken ten gunste van de
tegennatuurlijke wetten zijn ook schuldig en zullen hun loon ontvangen in de
eeuwigheid, als ze geen berouw tonen en geen boetedoening ervoor doen.
Al degenen die met hun handtekening deze huwelijken goedkeuren zijn ook
schuldig en zullen dit betaald gezet worden, als ze geen berouw tonen en geen boetedoening
ervoor doen. De zonden van abortus en homoseksualiteit ontketenen de
rechtvaardige Toorn van God. Zeer binnenkort zal mijn Vader het vuur van de
Hemel sturen naar al de naties waar de wetten van kracht zijn; Ik zeg jullie,
homoseksuelen, als jullie geen berouw tonen van harte gaan jullie sterven voor
eeuwig.
Mijn waarschuwing komt eraan en Ik verzeker jullie als jullie geen berouw tonen
mogen jullie niet terugkeren naar deze wereld. Mijn Vader zal het kaf van het
koren scheiden in de eeuwigheid en een groot deel van deze ondankbare en
zondige mensheid zal door de ernst van zijn zonden niet meer terugkeren.
De hoogmoed van de wetenschappers van de laatste tijden die zich verheffen
boven de Wijsheid van God, zal hun vernietiging zijn. Androiden, humanoiden die
gecreeerd zijn in jullie laboratoria zullen zich tegen de mensheid keren in de
tijd van mijn tegenstander. Deze robotten zullen doordrongen worden van de
geest van het kwaad en zullen een gesel zijn voor de mensheid. Technologie dat
slecht gebruikt wordt zal zich tegen de mens keren en gedurende de tijd van de
laatste heerschappij van mijn tegenstander zal ze ter zijner beschikking staan
en droefheid en dood voor de inwoners van de aarde meebrengen.
Mijn kinderen, mijn verlichting van het geweten komt eraan, blijf in de liefde
en wees waakzaam, want met het ontketenen van de oorlog zullen de dagen van de
beproeving beginnen. Mijn vrede laat Ik jullie, mijn vrede geef Ik jullie. Toon
berouw en bekeer jullie, want het Koninkrijk van God is nabij.