Ik wens iedereen nog een Zalige Kerstmis en een goede
gezondheid en veel speelplezier met jullie kinderen voor het nieuwe jaar!!
Wat we na de vakantie gaan doen, kunnen jullie lezen onder de foto's!
Ik wil nog even de ouders van Tiana, July en Devin laten weten hoe laat ze op het oudercontact verwacht worden. De andere ouders hebben al een briefje ontvangen met het juiste uur op!
Kerstmis, een tijd van lichtjes, warmte, gezelligheid en blijdschap. We willen
deze twee weken ons best doen om de warmte en de vreugde
van Kerstmis door de kleuters te laten ervaren. Om een lichtje te zijn in de
klas, mogen de kleuters elk een
kaarsje meebrengen. Die steken
we dan elke dag aan tijdens ons gebedje. Om zo de kleuters te laten ervaren dat
we samen naar Kerstmis groeien.
We hebben ook een adventsslinger ophangen. Elke dag doen we een zakje open en
dan staan we even stil bij een verhaal of een handeling
uit het kerstgebeuren.
In de eerste week gaan we de kerstboom zetten en versieren. Het kerstverhaal
wordt verteld en we zetten natuurlijk ook de stal met de
beeldjes bij onze boom!
De kleuters kunnen zich ook verkleden in Jozef, Maria, een herder, een koning
of een engel en het verhaal spelen in de poppenhoek.
Op dinsdag 9 december komen nieuwe kleuters kijken naar ons klasje.
De tweede week gaan we onze knutselwerkjes afwerken en we gaan iets
lekkers klaarmaken voor het kerstfeest!
Voor ons knutselwerk hebben we een
tak van ongeveer 2 cm
dik en 50 cm
lang nodig.
Op maandag mag je
de tak mee naar school brengen, voorzien van een naamkaartje.
Omdat het
cadeautjestijd is, zou het fijn zijn als jullie het oud cadeaupapier en lintjes
zouden bewaren. Wij kunnen daar nog fijn mee knutselen.
Alvast bedankt!
Kerstmis, een tijd van lichtjes, warmte, gezelligheid en blijdschap. We willen
deze twee weken ons best doen om de warmte en de vreugde
van Kerstmis door de kleuters te laten ervaren. Om een lichtje te zijn in de
klas, mogen de kleuters elk een
kaarsje meebrengen. Die steken
we dan elke dag aan tijdens ons gebedje. Om zo de kleuters te laten ervaren dat
we samen naar Kerstmis groeien.
We hebben ook een adventsslinger ophangen. Elke dag doen we een zakje open en
dan staan we even stil bij een verhaal of een handeling
uit het kerstgebeuren.
In de eerste week gaan we de kerstboom zetten en versieren. Het kerstverhaal
wordt verteld en we zetten natuurlijk ook de stal met de
beeldjes bij onze boom!
De kleuters kunnen zich ook verkleden in Jozef, Maria, een herder, een koning
of een engel en het verhaal spelen in de poppenhoek.
Op dinsdag 9 december komen nieuwe kleuters kijken naar ons klasje.
De tweede week gaan we onze knutselwerkjes afwerken en we gaan iets
lekkers klaarmaken voor het kerstfeest!
Voor ons knutselwerk hebben we een
tak van ongeveer 2 cm
dik en 50 cm
lang nodig.
Op maandag mag je
de tak mee naar school brengen, voorzien van een naamkaartje.
Omdat het
cadeautjestijd is, zou het fijn zijn als jullie het oud cadeaupapier en lintjes
zouden bewaren. Wij kunnen daar nog fijn mee knutselen.
Alvast bedankt!
O, wat een spannende tijd komt er nu
aan! Vol spanning wachten op de komst van de Sint met zijn pakjes en dan
nog wel in het donker. Veel kleuters hebben de Sint al gezien of hebben
hun schoen al gezet.
Omdat de Sint met de boot in ons land
aan komt, willen we met de kleuters een grote boot in de klas knutselen.
Verkleden als piet of Sint, over de daken lopen, pakjes in de
schoorsteen gooien en nog veel meer doen we allemaal in de klas.
Op maandag 1 december zetten we een
mooi klompje van de juf. met een wortel en wat suiker voor het paard klaar. Wat zal de
Sint in onze schoen brengen, denk je?
Op donderdag 4 december komt de Sint
persoonlijk naar onze school. De kleuters krijgen de kans om voor de
Sint hun kunsten te laten zien en samen te zingen voor hem. Dit zal een
heerlijk feest worden!!!
Vanaf woensdag start ons nieuwe thema "KUNST". We gaan met de kleuters naar kunstwerkjes kijken in hun omgeving. We
leren de kleuters kijken naar en genieten van al deze kunst. De
kleuters vertellen wat ze mooi of niet mooi vinden en welke gevoelens de
kunstwerken oproepen bij hen. Na het bewonderen gaan de kleuters ook
zelf aan de slag. Ze krijgen de kans om veel te experimenteren met
allerlei soorten materiaal om zo tot een eigen kunstwerk te komen. Is
er iemand van de grootouders of ouders die met kunst bezig zijn, dit
kan zowel beeld, muziek of schilderen zijn, en wilt dit aan ons laten
zien? Laat ons dit even weten! We vragen ook nog een leuke foto van
de kleuters die dit jaar voor de eerste keer naar school zijn gekomen en
dit voor het kunstwerk van juf Veronique. Denk er even aan dat maandag en dinsdag geen school is!
We starten onze week met het verwelkomen van de nieuwe kleuters We leiden ze rond in de klas en spelen met hen samen zodat ze alles een beetje leren kennen. Deze
week gaan we ook nog eens puzzelen met de kleuters zodat ze nog een
puzzelrups kunnen verdienen. We starten onze computer op voor het eerst
dit schooljaar en begeleiden de kleuters met het computerspel, zodat ze
het achteraf alleen kunnen spelen. Kiezen is ook een belangrijke vaardigheid. Daarom
leren we de kleuters bewust te kiezen waar ze willen spelen en met welk
materiaal. Dit doen we met behulp van gekleurde armbandjes die overeen
komen met de kleur van de respectievelijke hoek.
Met onze
rugzak zijn we vrijdag op zoek gegaan naar de herfst. Door allerlei
toffe opdrachtjes tijdens onze wandeling hebben we heel wat
herfstvruchten gevonden en de natuur van dichtbij ervaren.De komende
twee weken zullen we de herfst om ons heen verder beleven a.d.h.v. het
boek: " Karel in de herfst". Omdat we niet kunnen voorspellen wat het
weer geeft, mogen de kleuters op dinsdag alvast regenkledij, paraplu en
een harkje meebrengen. Deze blijven de twee weken op school zodat we kunnen inspelen op het weer van de dag. Als afsluiting van ons thema gaan we feesten rond het kampvuur met zelfgebakken notencake en chocolademelk!!
De komende twee weken werken we samen rond het prachtige boek " Kleine Kangoeroe". Kleine Kangoeroe wil bij mama blijven, hij komt niet uit de buidel. Wat mama ook probeert! Tot....... Op maandag starten we met het vertellen van het verhaal, zodat de kleuters Kleine Kangoeroe leren kennen! Om
het verhaal te beleven zullen we de klas en de poppenhoek verrijken met
de meegebrachte knuffels, de geknutselde vogels of vlinders, de verkleedkleren van Kangoeroe... Omdat het prentenboek over gevoelens en mama gaat, gaan we ook werken rond de gevoelens " blij en verdrietig". In plaats van het verhaal te vertellen gaan we het ook eens bekijken op het digitale bord in de lagere school. En op het einde van onze twee weken, beelden de kleuters het verhaal zelf uit terwijl de juf. het vertelt.
Op dinsdag mag je kapoen een knuffel uit het verhaal meebrengen: dit kan een olifant, een giraf, een aap, een vogel, een vlinder of een kangoeroe zijn.
Van 15 tot 19 september: De komende week gaan we het grote hinkparcours wat op de speelplaats is geschilderd, aanbrengen bij de kleuters! De bedoeling van dit hinkparcours is, om de kleuters te leren hoe ze moeten handelen bij een conflict! De kleuters leren " stop, hou op" zeggen. Ze leren naar elkaar luisteren. Ze leren hun probleem met de andere kleuter of met hulp van de juf.oplossen. Iedere dag spelen de juffen een toneeltje i.v.m. één hinkvlak om concreet elke situatie duidelijk te maken. In de klas knutselen we een stopbord en een bord wat we achteraf ook kunnen gebruiken bij conflictsituaties. Het belooft een leerrijke week te worden.
De eerste week van het schooljaar zit er alweer op. We zijn goed gestart en de kleuters zijn "het naar school gaan" weer een beetje gewoon! Om het spelen in de klas goed te laten verlopen speelt de juf. de komende week mee in alle hoeken. Hierdoor leert ze de kleuters hoe ze met het speelgoed kunnen spelen en leren de kleuters ook de regels en afspraken van elke hoek kennen. We leren een welkomslied en -dans die we 's morgens in de kring kunnen zingen. De kleuters leren elkaar te groeten door goede morgen te zeggen of door elkaar een handje of knuffel te geven. We maken ook een Tof-hoekje met het Mariabeeld, een kaarsje, het gebedendoosje, bloempjes, sfeermuziek en de kleuters leren een kruisje maken. Vrijdag mogen de kleuters nog een foto van mama en papa meebrengen om in de Tof-hoek op te hangen.
Na onze geweldige, zonnige vakantie zijn
we weer paraat! We kijken ernaar uit om weer allerlei leuke dingen te
beleven samen met de kapoenen!
Nu zondag van 10.00-11.00u zijn alle
kleuters die in de loop van het schooljaar naar school mogen gaan,
welkom op school. Jullie kunnen dan alvast kennis maken met de nieuwe klas en vriendjes.
De eerste week op school zullen er heel wat traantjes vloeien. Die worden door ons liefdevol weggeveegd.
Om zich vlugger thuis te laten voelen in de klas, is het fijn als je kapoen op donderdag 04.09 een foto van mama, papa, broer, zus en eventueel een huisdier ( max 3 foto's) meebrengt die het hele schooljaar in de klas blijven.
Diezelfde donderdag mogen ze een geliefd voorwerp waar ze zich goed bij voelen meebrengen. 's Avonds gaat dit mee terug naar huis.
Iedere kapoen krijgt een persoonlijk
kenteken toegewezen. We leren ook ons jasje uit en aan doen en bij het
juiste kenteken op te hangen.
Op donderdag 04.09 zijn de ouders van de kleuters welkom op onze info avond in de klas. Hier kan je vragen stellen en worden jullie een beetje wegwijs gemaakt in ons klasgebeuren. Wij zullen starten om 19.00 zodat de ouders die naar de info avond van het eerste studiejaar willen, ook op tijd zijn.
Onze laatste week van dit schooljaar breekt aan. Deze week wordt er vooral opgeruimd. De kleuters helpen de blokken sorteren. Ze mogen de poppen wassen, maar ook ander speelgoed wordt onder handen genomen. De kleuters krijgen hun werkjes mee naar huis, hiervoor moet u wel nog een plastieken zak mee naar school geven met hun naam erop! De laatste schooldag ( vrijdag) trakteren de juffen allemaal hun kleuters op een ijsje! En de kleuters van de laatste kleuterklas worden deze dag ook gevierd omdat ze de kleuterschool gaan verlaten! Graag wil ik alle ouders en grootouders bedanken voor de fijne samenwerking dit schooljaar! Ik wens iedereen een deugddoende vakantie toe! Dag lieve kapoenen, het was fijn om een heel jaar jullie in mijn klasje te hebben! We hebben samen veel geleerd en veel plezier gemaakt! Een fijne vakantie en tot volgend jaar! Dikke kus, juf. An en juf. Miet
Over enkele weken start de zomervakantie! We kijken er allemaal naar uit om samen met ons gezinnetje er eens op uit te trekken! Als voorproefje gaan we dit ook al eens uitproberen in de klas door het thema " kamperen " uit te werken. We starten het thema door het verhaal "Konijn gaat kamperen" te vertellen. Konijn gaat alleen kamperen, maar krijgt 's nachts bang van de schaduwen op zijn tent en loopt terug naar huis om in zijn eigen bed te slapen. De volgende dag gaan zijn vrienden mee maar zij krijgen 's nachts ook bang en klimmen bij konijn in de boomhut. We houden een kringgesprek om na te gaan wat we allemaal nodig hebben om te kamperen: een tent, slaapzak, luchtmatras, zaklamp.... Deze spullen gaan we zoeken op de schoolzolder, net zoals konijn dit doet in het verhaal. We zetten tenten op en richten ze in met de materialen. We houden een kringgesprek rond bang zijn. De tweede week gaan we schaduwen maken en mogen de kleuters op maandag 16 juni een zaklamp mee naar school brengen. Op dinsdag 17 juni willen we eens een bezoekje brengen aan de camping " De Zavel" en een wandeling maken in het bos. We vertrekken om 9uur en komen om 12uur terug naar school. Zijn er ouders die ons willen brengen en/of halen?Meld er ook even bij hoeveel kleuters je kan vervoeren! Gelieve dit zo snel mogelijk te laten weten, zodat we kunnen kijken of deze activiteit kan doorgaan. In het bos gaan we ook enkele takjes hout sprokkelen waar we dan op school een kampvuur mee gaan maken. De juf. laat marshmallows smelten in het vuur die de kinderen dan mogen op smullen :) Natuurlijk worden er ook liedjes gezongen rond het kampvuur! En de laatste dag gaan we uitzoeken hoe we de tenten moeten afbreken ?!
Zelf hebben wij, de juffen, enkele tenten maar het zou fijn zijn als we per klas nog 1 of 2 tenten van iemand konden lenen. Hoe meer tenten we hebben, hoe leuker de ervaringen!! Alvast bedankt, juf. An en juf. Miet
Als de kleuters aan hun papa denken, denken ze vooral aan fijn spelen en knuffelen met papa! Zich geborgen voelen is daarom ook het vertrekpunt van dit thema. De kleuters mogen maandag een foto meebrengen waar hun papa alleen op staat en een foto waar de kleuter alleen op staat. Op dinsdag gaan we een knuffelhoek maken in de klas en daarom mogen de kleuters een kussen en een knuffel meebrengen. We gaan het gezellig maken door verhaaltjes te vertellen in deze hoek De kleuters gaan ook vertellen over hun papa: wanneer maakt papa mij blij, verdrietig? We sluiten het thema af met een knuffeldans!
Van 26 tot 28 mei gaan we nog een beetje leren over het verkeer. Maandag gaan we een wandeling maken met ons fluovestje aan. Vergeet dit niet mee te brengen! We gaan de straat eens verkennen! Dinsdag gaan we met de bus naar de speeltuin. We kijken er al naar uit, eindelijk op schoolreis!! Donderdag ( Heer Hemelvaart) en vrijdag is het geen school .
De tweede week gaat juf. Elien het hebben over drijven en zinken. Zouden jullie nog een doos zakdoeken willen meebrengen. Met al die verkouden neusjes zijn we door onze voorraad heen geraakt. Alvast bedankt!
Op 12 en 19 mei is er geen school. We hebben vrij na de plechtige en eerste communie! Vanaf 13 mei komt juf. Elien stage doen in onze klas voor 2 weken. Ze gaat het thema "onder water " uitwerken in de klas. De eerste week werkt ze vooral rond vissen en schildpadden.
Vandaag hebben we een kringgesprek gedaan over het schoolfeest. De kleuters hadden zich blijkbaar wel goed geamuseerd! Morgen, dinsdag hebben de kleuterleidsters de hele voormiddag een navorming zodat de kleuters door andere juffen ( juf. Inge en juf. Sabine) worden opgevangen. Op donderdagstarten we het thema mama waarbij de kleuters een foto van hun mama mogen meebrengen en ook een foto vanzichzelf! Op de ene foto mag alleen mama op staan en op de andere foto alleen de kleuter!! Op vrijdag gaan we ons mooi maken zoals mama dat ook graag doet, door onze nageltjes te lakken. Voor één keertje mogen de jongens dit ook als ze willen.
Op vrijdag 2 mei verwachten we de kleuters aan de zijingang van de nieuwbouw ( dit is aan de speelplaats van de lagere school) om 17.30u !!!
Daar staan de kleuterjuffen u op te wachten en nemen ze uw kleuter mee naar hun klas. U moet uw kleuter niet helpen omkleden, dit doen de juffen zelf. Na het optreden, wanneer de juffen uw kleuter terug hebben omgekleed, staan we aan de zijingang van de nieuwbouw waar u uw kleuter zo snel mogelijk terug komt ophalen! Alvast bedankt voor de vlotte samenwerking !
Hallo, We
zijn weer allemaal heel druk bezig met de voorbereidingen voor het
schoolfeest. Deze week kunnen de kleuters hun talenten van dans en zang
in de klas en op het schoolfeest ten beste geven. Wij
hebben reeds frietjes geknipt en worstjes gerold voor in de
klas. We maken een frietkraam en een echt podium zoals op een echt festival. Daar
zullen wel weer mooie foto's uit voortkomen.
Op vrijdag is het dan
zover. Omdat we rekening houden met de jongste kleuters, wordt er alleen
in de voormiddag geoefend. Dus als ze hun middagslaapje nodig hebben,
is dat zeker geen probleem. Zo kunnen
ze uitgerust naar het schoolfeest komen.
!! De kleuters worden om 17u20 op school verwacht in onze klas !!
Als schoeisel doe ik de kleuters hun turnpantoffels aan! Na hun optreden mogen de kleuters gehaald worden in
de klas. De juffen gaan dan helpen op het schoolfeest.
Wij hopen dat jullie zullen genieten van het schoolfeest!!!!!
De
paasklokken zijn nog op school geweest en de kleuters hebben hun mandje
mogen vullen met lekkere eitjes. In de klas worden de eitjes gezellig
op gegeten. Dat geeft wel eens een zwarte pieten mond!
Voor het schoolfeest heb ik leuke verkleedkleren gevonden! De kleuters hebben echter nog enkele dingen nodig waarvan ik hoop dat u hiervoor kan zorgen.
Hier volgt een lijstje:
Wit topje of T-shirt en een witte legging voor : Lentl, Demi, Audrey .
Wit topje of T-shirt voor : Daphne, Marie, Chloë en Zoë.
Wit marcelleke (onderhemdje) en een zonnebril voor : Jayden, Dean, Levi, Jitse, Wout en Thomas.
Kleuters die niet vermeld staan, moeten niets extra zorgen.
U mag deze spullen reeds na de vakantie mee naar school geven. Gelieve er duidelijk hun naam op te schrijven!! Alvast bedankt voor uw medewerking en tot binnenkort! Juf. Miet
Hopelijk heeft de paasvakantie jullie allen deugd gedaan en kunnen we er weer volop tegenaan! We starten onze twee weken met het rapen van paaseitjes! Die hebben de klokken nog voor ons gebracht! Op 2 mei is het schoolfeest en daarom gaan we elke dag ons dansje oefenen zodat we het zeker goed kunnen. We gaan ook de verkleedkleren eens passen. U krijgt nog een apart bericht waarin staat wat u nog voor uw kleuter moet zorgen voor verkleedkleding. Dit geef ik zo snel mogelijk door ! We gaan in de klas ook een podium maken, met een micro, gekleurde lichtjes... waar de kleuters kunnen playbacken. Ze mogen hun favoriete muziek mee naar school brengen ( hun naam erop schrijven a.u.b.)
Alle kleuters hebben genoten van de
bezoekjes van grootouders aan de klas. Wij vonden het fijn dat jullie
de tijd gevonden hebben om even samen met ons dingetjes te doen. Het is
zeker iets om te herhalen!
Na onze toffe wandeling met oma en opa,
willen we nog even rond de lente werken. We gaan op bezoek naar het
kippenhok met de kakelende kippen, de trotse haan en rapen verse
eieren. Op dinsdag 1 april mogen de kleuters zelf ook een rauw ei mee naar school brengen. Die eitjes willen we bakken in de pan en dan gezellig opeten.
De stagiaires Elien en Jonas komen ook weer met de kleuters activiteiten doen .
Op dinsdag 1 april komen nieuwe vriendjes een kijkje nemen in de klas.
Op donderdag 3 april laten we ons vastleggen op doek door een fotograaf. Trek je beste paaskleren aan!!!
Gelieve nog een plastieken zak met de naam van de kleuter erop, mee te geven naar school zodat we de tekeningen van de kleuters mee naar huis kunnen geven.
!!!!!!!! Aandacht!!!!!!!!
Binnenkort hebben we ons geweldig
schoolfeest. Dan mogen we ons weer verkleden en onze beste danspasjes
laten zien. Daarom willen we om praktische redenen even vragen of we
kunnen rekenen op alle kleuters? Zo niet, laat ons dan even iets weten.
Zo weten we voor wie we kleding moeten voorzien.
Na deze weken, kunnen de kleuters hun
energie thuis kwijt in de fijne Paasvakantie en dan zien we elkaar weer
terug op dinsdag, 22 april 2014
*Gelieve het aantal grootouders die naar het grootouderfeest komen zo snel mogelijk door te geven via mail of briefje naar de school !!
*Nog een tweede oproep: heeft iemand een speelgoed accordeon? Deze hebben we nodig voor het optreden van het schoolfeest op 2 mei! Gelieve eens bij familie en kennissen rond te vragen indien u er geen hebt! Ik heb er maar 1 nodig !
Op maandag verwelkomen we de nieuwe vriendjes in onze klas. We vertellen ook onze belevenissen van de vakantie. Met maskers en hoeden genieten we nog een beetje van carnaval en gek doen! Daarna gaan we met oma en opa op zoek naar de eerste lentetekens in de natuur door een wandeling te maken. We toveren onze poppenhoek om in een tuintje en we brengen een beetje lente in de klas. De komende weken staat alles in het teken van zaaien, groeien en lente kriebels. Om dit te bereiken hebben we hulp nodig van jullie. We zijn nog op zoek naar een grasmachine en een kruiwagentje. Kunstbloemen, wegwerp bloempotjes, lege keukenrollen, eierkartons,plastieken eieren en eierdopjes zijn ook nog welkom.
We sluiten ons thema af met het GROOTOUDERFEEST op woensdag 26 maart!!!
Hier een berichtje naar jullie toe! Binnenkort is het feest voor jullie op school op woensdag 26 maart! We willen jullie op voorhand eens uitnodigen om samen met jullie kleinkinderen leuke dingen te komen doen in de klas! We hebben een paar activiteiten gepland die we voorstellen en waar jullie je kunnen op inschrijven.
Op donderdag 13 maart kan je mee gaan wandelen vanaf 13u15.
Op donderdag 20 maart kan je een gezelschapsspel komen spelen met een groepje kleuters vanaf 13u15. ( maximum 4 grootouders)
Op donderdag 20 maart kan je een verhaaltje komen vertellen vanaf 14u45. ( maximum 1 grootouder)
Op maandag 24 maart mogen handige grootouders kleine figuurtjes komen haken in de klas! ( maximum 4 grootouders)
Op dinsdag 25 maart mag een grootouder komen zagen en schroeven vanaf 9 u. ( maximum 1 grootouder).
De juffen zorgen voor het materiaal en de patronen!
We hopen op enthousiaste reacties!!
Even een voorbeeld hoe je je kan inschrijven, geef een zelf geschreven briefje mee met uw kleinkind:
bv. oma of opa van ......( naam kleuter) wilt op ...... ( donderdag...) komen ...... ( haken....).
Nu carnaval eraan komt, gaan we in de klas ook nog een beetje rond muziek werken en natuurlijk carnaval vieren! De stagiaires Jonas (bij juf. Inge) en Elien (bij juf. Miet) zorgen ook voor wat activiteiten hier rond. Zij komen maandag en dinsdag weer met de kleuters spelen. De andere dagen gaan we nog experimenteren met materialen die geluid kunnen maken, we gaan luisteren naar verschillende geluiden en muziek. Uw kleuter mag in het begin van de week al iets meebrengen wat geluid kan maken. En we dansen op verschillende soorten muziek: van klassiek tot pop en rock. De kleuters ervaren dat muziek, vrolijk of droevig kan klinken, rustig of druk... Op donderdag gaan we met alle kleuters carnaval vieren. Eerst mogen ze allerlei spelletjes spelen zoals jongleren met allerlei materiaal, spelletjes met muziekinstrumenten, bewegingsomloop, spelletjes met ballonnen en lekkere smoutebollen eten!! Na de speeltijd gaan we dan carnaval vieren en dansen op de gekste carnavalsliedjes. Het zou fijn zijn als u uw kleuter verkleed naar school liet komen op deze dag! Confetti, serpentines en wapens zijn niet toegelaten! Op vrijdag houden de leerlingen van de lagere school een heuse carnavalstoet door het dorp! Wij gaan met de kleuters kijken naar de stoet. Op vrijdag moeten de kleuters van juf. Inge en juf. Miet nietverkleednaar school komen!
Uw kleuter krijgt vrijdag een tekening van een clown mee naar huis. Het is de bedoeling dat deze tekening mooi wordt ingekleurd en dat u hem goed zichtbaar op een raam hangt, zodat andere mensen zien wanneer er een stoet door het dorp komt. Hopelijk zullen er veel sympathisanten komen kijken naar de stoet!!
Van 13 tot 21 februari: We starten ons thema met een wirwar van draden doorheen de klas gespannen en figuren van draad die in de klas ophangen. De kleuters gaan verwonderd op ontdekking. Ze bewegen zich er door heen en benoemen wat ze allemaal zien. Dan vertelt de juf het verhaal " De draad van Alexander". Alexander heeft een draad en daarmee kan hij alles maken wat hij wil. De kleuters kunnen ook van alles maken met draad en spelen in de hoeken met de draden. Alle kunstwerkjes van de kleuters worden samen gebracht tot 1 geheel, "een mobile".
Het prentenboek "De draad van Alexander" is gemaakt naar aanleiding van een echte kunstenaar: Alexander Calder genaamd. Hij maakte speelse draadfiguren, mobiles en monumentale beelden. Met dit thema komen de kleuters in contact met kunst en creativiteit. Ze bekijken de kunstwerken van Alexander Calder en vertellen wat ze zien.
Deze week maken de kleuters kennis met de verteltas: " Welterusten Dikkie Dik".
Dikkie Dik en zijn vriendje proberen
een dutje te doen in een mandje. Als beertje eindelijk onder hun mandje
tevoorschijn komt, ontdekken de twee vrienden dat hun mandje te klein is
voor hun drietjes. Daarom besluiten de vrienden om een andere
slaapplaats te zoeken. Ze komen terecht bij hun andere vriendjes en
vinden een plaatsje op de kussenberg.
Met jullie hulp, krijgen de kleuters de kans om weer allerlei nieuwe ervaringen op te doen.
Op maandag zoeken we het juiste dopje
bij de juiste fles. Daarom vragen we om plastiek flesjes, tubes of
potjes met bijhorend schroefdopje of dopje mee te brengen.
Vrijdag mogen de kleuters een leuk
kussen meebrengen zodat we allerlei spelletjes kunnen doen en tenslotte
ook een superbed kunnen maken.
Voor de volgende dagen zijn we ook op
zoek naar dik, zeer dik brei- of haakgaren, dunne stroomdraad en oude
ijzeren draadkleerhangers.
Wij willen alle mama's en papa's,oma's
en opa's even bedanken voor de toffe medewerking. De kleuters straalden
om van het meegebrachte te proeven, te ruiken. Wij zijn echt blij dat
jullie zo meewerken.
Vanaf de 14 februari kunnen jullie de verteltas om thuis te vertellen weer uitlenen.
De komende twee weken gaan we ons lichaam eens nader bekijken. We bewonderen onszelf in de spiegel en benoemen de lichaamsdelen. We meten hoe groot we zijn en gaan ook de poppen sorteren van groot naar klein. De kleuters kunnen hun hoofd versieren met attributen zoals een bril, clownsneus, oorbellen... en leren een gezicht te tekenen met alles erop en eraan. De volgende dagen gaan we het hebben over onze zintuigen. Donderdag mogen de kleuters iets meebrengen om naar te luisteren. Wat HOREN we allemaal? Vrijdag mogen ze iets meebrengen wat lekker of vies ruikt. Wat RUIKEN we allemaal? De week erna, op maandag mogen ze iets meebrengen om te proeven ( zoet, zuur, bitter of zout). Wat PROEVEN we allemaal? Dinsdag gaan we iets lekkers klaarmaken! Wat is nog een verrassing!! Donderdag gaan we van alles doen met onze handen. Wat VOELEN we allemaal? En vrijdag sluiten we ons thema af met onze benen en voeten op een blote voeten pad!
Van 6 tot en met 17 januari: Na al dat feesten en nieuwjaarsbrieven lezen, zullen we stilaan weer de draad opnemen in onze klas. We starten onze week met het verwelkomen van de nieuwe kleuters We leiden ze rond in de klas en spelen met hen samen om zo alles een beetje te leren kennen. Het verhaal van de 3 koningen wordt verteld en de kleuters gaan op zoek naar een klein kroontje in de klas. Wie het vindt wordt koning voor 1 dag! De kerstboom wordt nu ook afgebroken. Deze week gaan we nog eens puzzelen met de kleuters zodat ze nog een puzzelrups kunnen verdienen en we starten onze computer op voor het eerst dit schooljaar en begeleiden de kleuters met het computerspel, zodat ze het achteraf alleen kunnen spelen. Volgende week gaan we de kleuters eenvoudige tekeningen leren tekenen a.d.h.v. een stappenplan, zoals een zon, een paddenstoel... We gaan ook veel tijd steken in het samen gezelschapsspelletjes spelen. Zo leren ze hun beurt afwachten, de kleuren benoemen, tellen, identificeren....