Hallo, We
zijn weer allemaal heel druk bezig met de voorbereidingen voor het
schoolfeest. Deze week kunnen de kleuters hun talenten van dans en zang
in de klas en op het schoolfeest ten beste geven. Wij
hebben reeds frietjes geknipt en worstjes gerold voor in de
klas. We maken een frietkraam en een echt podium zoals op een echt festival. Daar
zullen wel weer mooie foto's uit voortkomen.
Op vrijdag is het dan
zover. Omdat we rekening houden met de jongste kleuters, wordt er alleen
in de voormiddag geoefend. Dus als ze hun middagslaapje nodig hebben,
is dat zeker geen probleem. Zo kunnen
ze uitgerust naar het schoolfeest komen.
!! De kleuters worden om 17u20 op school verwacht in onze klas !!
Als schoeisel doe ik de kleuters hun turnpantoffels aan! Na hun optreden mogen de kleuters gehaald worden in
de klas. De juffen gaan dan helpen op het schoolfeest.
Wij hopen dat jullie zullen genieten van het schoolfeest!!!!!
De
paasklokken zijn nog op school geweest en de kleuters hebben hun mandje
mogen vullen met lekkere eitjes. In de klas worden de eitjes gezellig
op gegeten. Dat geeft wel eens een zwarte pieten mond!
Voor het schoolfeest heb ik leuke verkleedkleren gevonden! De kleuters hebben echter nog enkele dingen nodig waarvan ik hoop dat u hiervoor kan zorgen.
Hier volgt een lijstje:
Wit topje of T-shirt en een witte legging voor : Lentl, Demi, Audrey .
Wit topje of T-shirt voor : Daphne, Marie, Chloë en Zoë.
Wit marcelleke (onderhemdje) en een zonnebril voor : Jayden, Dean, Levi, Jitse, Wout en Thomas.
Kleuters die niet vermeld staan, moeten niets extra zorgen.
U mag deze spullen reeds na de vakantie mee naar school geven. Gelieve er duidelijk hun naam op te schrijven!! Alvast bedankt voor uw medewerking en tot binnenkort! Juf. Miet
Hopelijk heeft de paasvakantie jullie allen deugd gedaan en kunnen we er weer volop tegenaan! We starten onze twee weken met het rapen van paaseitjes! Die hebben de klokken nog voor ons gebracht! Op 2 mei is het schoolfeest en daarom gaan we elke dag ons dansje oefenen zodat we het zeker goed kunnen. We gaan ook de verkleedkleren eens passen. U krijgt nog een apart bericht waarin staat wat u nog voor uw kleuter moet zorgen voor verkleedkleding. Dit geef ik zo snel mogelijk door ! We gaan in de klas ook een podium maken, met een micro, gekleurde lichtjes... waar de kleuters kunnen playbacken. Ze mogen hun favoriete muziek mee naar school brengen ( hun naam erop schrijven a.u.b.)
Alle kleuters hebben genoten van de
bezoekjes van grootouders aan de klas. Wij vonden het fijn dat jullie
de tijd gevonden hebben om even samen met ons dingetjes te doen. Het is
zeker iets om te herhalen!
Na onze toffe wandeling met oma en opa,
willen we nog even rond de lente werken. We gaan op bezoek naar het
kippenhok met de kakelende kippen, de trotse haan en rapen verse
eieren. Op dinsdag 1 april mogen de kleuters zelf ook een rauw ei mee naar school brengen. Die eitjes willen we bakken in de pan en dan gezellig opeten.
De stagiaires Elien en Jonas komen ook weer met de kleuters activiteiten doen .
Op dinsdag 1 april komen nieuwe vriendjes een kijkje nemen in de klas.
Op donderdag 3 april laten we ons vastleggen op doek door een fotograaf. Trek je beste paaskleren aan!!!
Gelieve nog een plastieken zak met de naam van de kleuter erop, mee te geven naar school zodat we de tekeningen van de kleuters mee naar huis kunnen geven.
!!!!!!!! Aandacht!!!!!!!!
Binnenkort hebben we ons geweldig
schoolfeest. Dan mogen we ons weer verkleden en onze beste danspasjes
laten zien. Daarom willen we om praktische redenen even vragen of we
kunnen rekenen op alle kleuters? Zo niet, laat ons dan even iets weten.
Zo weten we voor wie we kleding moeten voorzien.
Na deze weken, kunnen de kleuters hun
energie thuis kwijt in de fijne Paasvakantie en dan zien we elkaar weer
terug op dinsdag, 22 april 2014
*Gelieve het aantal grootouders die naar het grootouderfeest komen zo snel mogelijk door te geven via mail of briefje naar de school !!
*Nog een tweede oproep: heeft iemand een speelgoed accordeon? Deze hebben we nodig voor het optreden van het schoolfeest op 2 mei! Gelieve eens bij familie en kennissen rond te vragen indien u er geen hebt! Ik heb er maar 1 nodig !
Op maandag verwelkomen we de nieuwe vriendjes in onze klas. We vertellen ook onze belevenissen van de vakantie. Met maskers en hoeden genieten we nog een beetje van carnaval en gek doen! Daarna gaan we met oma en opa op zoek naar de eerste lentetekens in de natuur door een wandeling te maken. We toveren onze poppenhoek om in een tuintje en we brengen een beetje lente in de klas. De komende weken staat alles in het teken van zaaien, groeien en lente kriebels. Om dit te bereiken hebben we hulp nodig van jullie. We zijn nog op zoek naar een grasmachine en een kruiwagentje. Kunstbloemen, wegwerp bloempotjes, lege keukenrollen, eierkartons,plastieken eieren en eierdopjes zijn ook nog welkom.
We sluiten ons thema af met het GROOTOUDERFEEST op woensdag 26 maart!!!
Hier een berichtje naar jullie toe! Binnenkort is het feest voor jullie op school op woensdag 26 maart! We willen jullie op voorhand eens uitnodigen om samen met jullie kleinkinderen leuke dingen te komen doen in de klas! We hebben een paar activiteiten gepland die we voorstellen en waar jullie je kunnen op inschrijven.
Op donderdag 13 maart kan je mee gaan wandelen vanaf 13u15.
Op donderdag 20 maart kan je een gezelschapsspel komen spelen met een groepje kleuters vanaf 13u15. ( maximum 4 grootouders)
Op donderdag 20 maart kan je een verhaaltje komen vertellen vanaf 14u45. ( maximum 1 grootouder)
Op maandag 24 maart mogen handige grootouders kleine figuurtjes komen haken in de klas! ( maximum 4 grootouders)
Op dinsdag 25 maart mag een grootouder komen zagen en schroeven vanaf 9 u. ( maximum 1 grootouder).
De juffen zorgen voor het materiaal en de patronen!
We hopen op enthousiaste reacties!!
Even een voorbeeld hoe je je kan inschrijven, geef een zelf geschreven briefje mee met uw kleinkind:
bv. oma of opa van ......( naam kleuter) wilt op ...... ( donderdag...) komen ...... ( haken....).
Nu carnaval eraan komt, gaan we in de klas ook nog een beetje rond muziek werken en natuurlijk carnaval vieren! De stagiaires Jonas (bij juf. Inge) en Elien (bij juf. Miet) zorgen ook voor wat activiteiten hier rond. Zij komen maandag en dinsdag weer met de kleuters spelen. De andere dagen gaan we nog experimenteren met materialen die geluid kunnen maken, we gaan luisteren naar verschillende geluiden en muziek. Uw kleuter mag in het begin van de week al iets meebrengen wat geluid kan maken. En we dansen op verschillende soorten muziek: van klassiek tot pop en rock. De kleuters ervaren dat muziek, vrolijk of droevig kan klinken, rustig of druk... Op donderdag gaan we met alle kleuters carnaval vieren. Eerst mogen ze allerlei spelletjes spelen zoals jongleren met allerlei materiaal, spelletjes met muziekinstrumenten, bewegingsomloop, spelletjes met ballonnen en lekkere smoutebollen eten!! Na de speeltijd gaan we dan carnaval vieren en dansen op de gekste carnavalsliedjes. Het zou fijn zijn als u uw kleuter verkleed naar school liet komen op deze dag! Confetti, serpentines en wapens zijn niet toegelaten! Op vrijdag houden de leerlingen van de lagere school een heuse carnavalstoet door het dorp! Wij gaan met de kleuters kijken naar de stoet. Op vrijdag moeten de kleuters van juf. Inge en juf. Miet nietverkleednaar school komen!
Uw kleuter krijgt vrijdag een tekening van een clown mee naar huis. Het is de bedoeling dat deze tekening mooi wordt ingekleurd en dat u hem goed zichtbaar op een raam hangt, zodat andere mensen zien wanneer er een stoet door het dorp komt. Hopelijk zullen er veel sympathisanten komen kijken naar de stoet!!
Van 13 tot 21 februari: We starten ons thema met een wirwar van draden doorheen de klas gespannen en figuren van draad die in de klas ophangen. De kleuters gaan verwonderd op ontdekking. Ze bewegen zich er door heen en benoemen wat ze allemaal zien. Dan vertelt de juf het verhaal " De draad van Alexander". Alexander heeft een draad en daarmee kan hij alles maken wat hij wil. De kleuters kunnen ook van alles maken met draad en spelen in de hoeken met de draden. Alle kunstwerkjes van de kleuters worden samen gebracht tot 1 geheel, "een mobile".
Het prentenboek "De draad van Alexander" is gemaakt naar aanleiding van een echte kunstenaar: Alexander Calder genaamd. Hij maakte speelse draadfiguren, mobiles en monumentale beelden. Met dit thema komen de kleuters in contact met kunst en creativiteit. Ze bekijken de kunstwerken van Alexander Calder en vertellen wat ze zien.
Deze week maken de kleuters kennis met de verteltas: " Welterusten Dikkie Dik".
Dikkie Dik en zijn vriendje proberen
een dutje te doen in een mandje. Als beertje eindelijk onder hun mandje
tevoorschijn komt, ontdekken de twee vrienden dat hun mandje te klein is
voor hun drietjes. Daarom besluiten de vrienden om een andere
slaapplaats te zoeken. Ze komen terecht bij hun andere vriendjes en
vinden een plaatsje op de kussenberg.
Met jullie hulp, krijgen de kleuters de kans om weer allerlei nieuwe ervaringen op te doen.
Op maandag zoeken we het juiste dopje
bij de juiste fles. Daarom vragen we om plastiek flesjes, tubes of
potjes met bijhorend schroefdopje of dopje mee te brengen.
Vrijdag mogen de kleuters een leuk
kussen meebrengen zodat we allerlei spelletjes kunnen doen en tenslotte
ook een superbed kunnen maken.
Voor de volgende dagen zijn we ook op
zoek naar dik, zeer dik brei- of haakgaren, dunne stroomdraad en oude
ijzeren draadkleerhangers.
Wij willen alle mama's en papa's,oma's
en opa's even bedanken voor de toffe medewerking. De kleuters straalden
om van het meegebrachte te proeven, te ruiken. Wij zijn echt blij dat
jullie zo meewerken.
Vanaf de 14 februari kunnen jullie de verteltas om thuis te vertellen weer uitlenen.
De komende twee weken gaan we ons lichaam eens nader bekijken. We bewonderen onszelf in de spiegel en benoemen de lichaamsdelen. We meten hoe groot we zijn en gaan ook de poppen sorteren van groot naar klein. De kleuters kunnen hun hoofd versieren met attributen zoals een bril, clownsneus, oorbellen... en leren een gezicht te tekenen met alles erop en eraan. De volgende dagen gaan we het hebben over onze zintuigen. Donderdag mogen de kleuters iets meebrengen om naar te luisteren. Wat HOREN we allemaal? Vrijdag mogen ze iets meebrengen wat lekker of vies ruikt. Wat RUIKEN we allemaal? De week erna, op maandag mogen ze iets meebrengen om te proeven ( zoet, zuur, bitter of zout). Wat PROEVEN we allemaal? Dinsdag gaan we iets lekkers klaarmaken! Wat is nog een verrassing!! Donderdag gaan we van alles doen met onze handen. Wat VOELEN we allemaal? En vrijdag sluiten we ons thema af met onze benen en voeten op een blote voeten pad!
Van 6 tot en met 17 januari: Na al dat feesten en nieuwjaarsbrieven lezen, zullen we stilaan weer de draad opnemen in onze klas. We starten onze week met het verwelkomen van de nieuwe kleuters We leiden ze rond in de klas en spelen met hen samen om zo alles een beetje te leren kennen. Het verhaal van de 3 koningen wordt verteld en de kleuters gaan op zoek naar een klein kroontje in de klas. Wie het vindt wordt koning voor 1 dag! De kerstboom wordt nu ook afgebroken. Deze week gaan we nog eens puzzelen met de kleuters zodat ze nog een puzzelrups kunnen verdienen en we starten onze computer op voor het eerst dit schooljaar en begeleiden de kleuters met het computerspel, zodat ze het achteraf alleen kunnen spelen. Volgende week gaan we de kleuters eenvoudige tekeningen leren tekenen a.d.h.v. een stappenplan, zoals een zon, een paddenstoel... We gaan ook veel tijd steken in het samen gezelschapsspelletjes spelen. Zo leren ze hun beurt afwachten, de kleuren benoemen, tellen, identificeren....