Recreatieve fietstochten in Vlaanderen en Zuid-Nederland
Hoe sterk is de eenzame fietser die krom gebogen over zijn stuur tegen de wind,
Zichzelf een weg baant.

21-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk lente
Zou de lente nu eindelijk beginnen? Het zou vandaag een mooie zonnige dag worden, slecht 14° maar na zo'n lange winter vinden we dit uitstekend.

Het is nog wachten op mijn Koga, dus stapte ik op mijn vertrouwde fiets en vertrok richting Aalst.
In het begin van de tocht was het nog wat bewolkt maar eens Londerzeel voorbij, was de zon er en ze liet zich toch al goed voelen.

Het was nog rustig op de fietswegen en zo heb je dan altijd nog wat meer kans om van de vergezichten te genieten. En nu kwam ook Aalst in zicht.

Op het pleintje was het ook te zien dat de jongelui van dit lentezonnetje aan het genieten waren.

We reden nu richting Dendermonde, en ook hier zijn aangename jaagpaden.

Nadat een visser van zijn oren maakte omdat hij zijn visstokje op het fietspad had gelegd en vond dat ik niet op het fietspad mocht rijden bereikte ik Dendermonde, maar was een bordje voorbij gereden. Als je zo'n hele toertjes rond dat punt draait, dan is het te begrijpen waarom dit paard zo steigert.

Na een korte pauze aan de Brusselse poort en het terug bereiken van de juiste knooppunten zouden  we nu richting Temse fietsen.

Net na Dendermonde ben ik ook ff van knooppunten af gegaan om een brug over te steken zodat ik later geen veer zou moeten nemen om de Schelde over te steken. Eerst reed ik ook nog eens langst het groot broek in Moerzeke en ook de Mira brug lag op de weg naar Temse. Daar verlieten we terug oevers van de Schelde en ging het nog via een klein omweg richting Bazel om dan via het veer van Callebeek in Hemiksem te belanden. De weg richting het veer was wel grondig gewijzigd in de winter, het overstromingsgebied nadert nu echt wel zijn voltooiing.

We reden vandaag 106.2 km tegen een gemiddelde van 22 km/u

21-04-2013 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

14-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speeltuinen
Als de kinderen mee gaan fietsen, dan stoppen zij al eens graag bij speeltuinen.

We reden eerst via Hemiksem naar Hoboken. Daar in het park is een grote speeltuin, maar op deze lente dag was er ook een korfbal wedstrijd en een partijtje straatvoetbal. Na een voor de kinderen leuk op onthoud reden we naar de volgende grote speeltuin. We doken de Boomsesteenweg onderdoor en kwamen enkele km's verder in het Nachtegalen park. Hier was het duidelijk te zien dat iedereen met kinderen lang op deze eerste lentezon aan het wachten is geweest, de speeltuin, het terras en al de banken rond de speeltuin zaten vol. Na het speelhafluurtje, de nodige snacks en verfrissingen was het nu tijd om langzaam de terugweg aan te vatten.

Eerst nog ff poseren bij een flauwgevallen boot en dan ging het boven de Craeybeeckstunnel richting Aartselaar. We passeerden er ergens een golfterrein en Robbe vond er een golfbal langst het fietspad en fier met zijn trofee fietste hij verder. Toen we de Boomsesteenweg terug over staken passeerde we nog langst de melkboerderij waar we de drinkbussen vulden met verse koeien melk.

Een leuk tochtje zonder al te veel gezeur van ± 33 km.

14-04-2013 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

Categorie:met de kids
07-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweede dag
Eerste keer dit jaar dat we twee dagen achter elkaar gingen fietsen.

Het ging eerst via Hemiksem en Hoboken naar de Ring rond Antwerpen, althans, toch het fietspad dat er naast ligt. Vandaar ging het dan richting Schoten.

Altijd een mooi zicht als we net voor Schoten het Albertkanaal over rijden. In Schoten zelf zouden we deze keer niet meteen afslagen en het Albertkanaal volgen maar we gingen nu eens een klein stukje naast het Kempisch kanaal rijden om dan bij knooppunt 20 ook deze jaagpaden te verlaten en richting Schilde te rijden. We reden net onder Schilde door en terug naar het Albertkanaal waar we nu wel eventjes langst de boorden bleven rijden, terug richting Schoten. In Wijnegem, net voorbij het sluizencomplex staken we het kanaal dan over en reden nu over Wommelgem, Ranst en Broechem richting Lier.

Net voor Lier konden we ook weer genieten van water langst rechts en bootjes langst links. Na Lier reden we via de Nete naar Duffel. Hier zijn werken aan de spoorweg brug zodat we hier de omleiding moesten nemen. Over Rumst en Boom reden we nu verder om tenslotte langst het mooie fietspad langst de spoorweg in Niel terug Schelle te bereiken.

Ons tochtje van vandaag was 92.5 km en legde we af tegen een gemiddelde van 22.8 km/u.

07-04-2013 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

06-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naderend afscheid
Lente blijft echt wel heel lang op zich wachten. Ik wacht er wel niet op om mijn tochtjes te maken.

We reden eerst richting Lier. Al zeer snel passeerden we Reet, vlakbij een winkel waar ik vrijdag ook nog was geweest.
Een drietal jaar geleden kocht ik een nieuwe fiets voor Maarten, een 26". Vorig jaar reed Maarten dan op mijn oude mountainbike want bij de voorjaarskuis van de fietsen was er toen een fiets te slecht bevonden om nog mee verder te rijden, dus moest iedereen een trapje opschuiven, Maarten dus mijn oude mountainbike, Lena op die fiets van Maarten en Robbe tenslotte op die van Lena. Nu vorige week gingen we de eerste keer dit jaar met z'n allen weer fietsen, de familiefietstocht van de Scheldehappening. Nog voor we in Boom waren had Lena al zo hard gezaagd dat haar fiets niet vooruit ging en dat ze die mountainbike wilde dat Maarten maar toegaf en hij terug op die kleinere fiets zou verder rijden. Zadel heel hoog gezet, maar die fiets is toch wel echt te klein voor Maarten. Bij thuiskomst mijn zadel eens op z'n laagste gezet en Maarten er een toertje mee laten rijden en dit ging perfect voor hem, maarja dan zou ik zonder fiets zitten. Normaal zou ik maar volgend jaar of over twee jaar mijn nieuwe fiets kopen, dit is dus allemaal versneld en vrijdag was ik dan bij Fietsen De Zwaluw in Reet om mijn Koga Signature te bestellen. Vandaar dus de titel, langzaam maar zeker neem zal ik afscheid moeten nemen van mijn nog niet zo oud ros waar ik toch wel heel leuke tochten heb mee gedaan en de nodige km mee heb afgelegd. Voorlopig mag die mij dus nog wel eventjes dragen en zo reed ik nu dus ook verder richting Lier.
Van Lier uit reden we richting het Albert kanaal.

Het was met dit nog steeds afwezige lente weer wel heel rustig rijden op de jaagpaden langst de Kleine Nete.
Aan de jaagpaden langst het Albertkanaal waren ze op verschillende plaatsen aan het werken zodat we hier en daar een kleine omweg moesten maken. Dit heeft natuurlijk ook steeds het voordeel dat je andere dingen ziet.

Zo reden we door Oelegem en kregen we de aparte kerktoren te zien en passeerde we daar ook de windmolen.

We reden nu de zon zich ook af en toe al eens liet zien nog verder langst het kanaal tot in Schoten en vandaar ging het dan richting Ring om vandaar dan weer over Wilrijk, Hoboken en Hemiksem weer langst de Scheldeboorden kwamen om de laatste meters van vandaag af te leggen.

Een tochtje van 83,4 km afgelegd met een gemiddelde van 21,8 km/u

06-04-2013 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

01-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scheldehappening
Geen april grap en toch mooi weer. Vandaag was het de Scheldehappening, de ideale start om het fietsjaar met de kinderen te openen.

We reden eerst naar het veer in Schelle, daar zou een infostand stand staan waar we de nodige info zouden kunnen bekomen. De kinderen kozen er om de fietstocht van 21 km richting Boom te volgen. Dus waren we op weg naar Boom.
Deze eerste fietstocht vertrok met veel gesakker, dan kon Robbe weer niet vooruit, dan ging het fietsen bij Lena niet meer, nog voor dat we in Boom waren had Lena al zo hard gezaagd bij Maarten om van fietsen te wisselen dat die uiteindelijk maar toegaf en zelf terug op die kleinere fiets te rijden. In Boom hadden ze eerst de volle aandacht voor de vissen die werden gevangen in de Rupel.

En dan was het tijd voor een boottochtje over de Rupel, op deze dag slechts voor de spotprijs van 1 €uro. De tijd vloog snel en we wilden nog langst het Heemmuseum in Hemiksem rijden, dus probeerde we wat vaart te zetten na onze boottocht en aan knooppunt 18 verlieten we dan ook het traject van de fietstocht om zo via knooppunt 17 naar Hemiksem te rijden en naar de Abdij. Echter toen we daar aankwamen, kwamen ook de laatste bezoekers buiten en sloot het museum. Reste ons dus niets anders dan naar huis te rijden en deze eerste familie fietstocht af te sluiten.

We hadden ongeveer 22 km gefietst.

01-04-2013 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

• met de kids (16)
  • Tips en Trics (2)
  • agenda

Belangrijke data in mijn agenda

• 04-2015
  • 01-2011
    Fietsze
  • fietsmaatje

Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Aanbevolen links:
  • Fietsnet, de Fietsrouteplanner voor de knooppunten
  • Jeugdherbergen in Vlaanderen
  • pdf veerdiensten waterwegen en zeekanaal nv
  • 7 veerdiensten van VLOOT
  • Een Velotariër vreet kilometers op de fiets
  • een ander leuk fietsers blogje
  • fietsreis naar Santiago De Compostela
  • De Vakantiefietser informeert over fietsreizen moedigt fietsreizen aan.
  • Rijwielen De Zwaluw te Reet
  • Fietsen De Nutte
    Een interessant adres?

Queen
    Jazz (1978)
    Bicycle Race

I want to ride it where I like

You say black I say white
    You say bark I say bite
    You say shark I say hey man
    Jaws was never my scene
    And I don't like Star Wars
    You say Rolls I say Royce
    You say God give me a choice
    You say Lord I say Christ
    I don't believe in Peter Pan
    Frankenstein or Superman
    All I wanna do is

I want to ride my
    Bicycle races are coming your way
    So forget all your duties oh yeah!
    Fat bottomed girls they'll be riding today
    So look out for those beauties oh yeah
    On your marks get set go
    Bicycle race bicycle race bicycle race
    Bicycle bicycle bicyI want to ride my bicycle
    Bicycle race

You say coke I say caine
    You say John I say Wayne
    Hot dog I say cool it man
    I don't wanna be the President of America
    You say smile I say cheese
    Cartier I say please
    Income tax I say Jesus
    I don't wanna be a candidate