Na een jaartje proberen (seizoen 2008 - 2009) volgde dit jaar een cross-seizoen met een iets wat betere voorbereiding. Er werden meer kilometers afgelegd en ook gerichter getraind. Ook was er voor de eerste keer sprake van een ploeg (zelfs 2) en de goesting was groter dan ooit tevoren.
Wat gegevens:
Materiaal:
Fort Frame - Tiagra 2010 - Xpozed Wheels met Grifo 32" / Fir Antara Dura ace naven met Rhino's 34. Xcluziv DIRT 2010 - Tiagra 2009 als trainingsfiets / materiaalpost.
Ploeg:
Tot begin november Xcluziv Bikes - Zottegem. Nadien heb ik de overstap gemaakt naar TEAM Raats (www.teamraats.nl). Hier kom ik terecht in een team vol met crossers, hopen ervaring en een schitterende teamspirit. Nooit meer alleen op de cross, altijd worden we bijgestaan met raad en daad. En met Edwin in de ploeg hebben we een meervouding NK en zelfs wereldkampioen in de ploeg. Een echte klasbak dus.
De doelstelling voor dit seizoen was om zo weinig mogelijk gedubbeld te worden. Dit is in de meeste crossen (juist) gelukt. Ik onthoud vooral mijn 11 de plaats bij de VDN in Herenthout en mijn 20ste plaats op het BK voor Amateurs in Kasterlee begin dit jaar. Alhoewel ik maar 17 crossen heb afgewerkt ben ik toch blij dat ik de laatste wedstrijden van het seizoen niet meer hoef mee te maken. Wat betreft klassementen kan ik zeggen dat ik ondanks een forfait & DNF in de wedstrijden te Meer (wegens te koud!) toch een mooie 11de plaats heb kunnen versieren. En dit toch op 75 deelnemers. Iets waar ik met trots op mag terugkijken.
Momenteel is de riem er af, enkele weken rusten & eens goed genieten van het uitgaansleven ja Daarna begin ik terug rustig te trainen om vanaf april - mei - juni wat meer wegkoersen te rijden. Want snelheid kom ik zeker te kort, dat heb ik in het begin van het seizoen hard ondervonden. Ook ga ik proberen om het aantal kilometers in vergelijking met 2009 ( 8058km) wat op te drijven en meer gestructureerd te trainen. Ook de woensdagtrainingen met Paul zijn zeker een must-have voor volgende winter.
Ik bedankt alvast, mijn vorige en huidige ploeg. Mijn ouders, vriendin vr het geduld en het supporteren. Tijs & Paul voor de moeite & de hulp. Stefan idem.
Op naar volgend seizoen zou ik zo zeggen. Waar ik meer crossen hoop te rijden. Vooral bij de WBV & KNWU dan. Het niveau daar ligt hoger dan bij de VDN & ik hoop toch volgende winter weer een heuse stap voorwaarts te zetten. Al hoop ik af & toe bij de VDN toch een top 10 plek mee te pikken.
Tot binnenkort op deze blog, eerst vakantie & frietjes!
Zondag was het eindelijk zo ver, mijn eerste BK als veldrijder. Het echte BK nog wel waar ik dan ook alle kleppers aan de start zou zien verschijnen. Op voorhand had ik niet echt een idee hoe of wat ik vandaag zou moeten verwachten.
Bij aankomst in Kasterlee ga ik me direct inschrijven en doe al een ronde of 2 verkenning. Ik merk direct dat de aanloopstrook zeer lastig is. Volgens mij een kleine kilometer asfalt na de start om dan links het veld in te draaien. Modder, slijk, water tot aan de post. Een bocht van 180 graden gevolgd door een technische bosstrook. Hier mag ik zeker geen fouten maken. Na al dat draaien en keren komen we eventjes terug op de baan om nadien direct af te draaien richting weiland. Allé, modderland. Want daar stond geen sprietje gras meer op. Maar niet erg, ik hou er wel van. Lekker stoempen & trekken op die pedalen. Hier zal het dan ook moeten gebeuren als ik afstand wil nemen van mijn concurrenten.
Na het opwarmen rij ik nog rustig op mijn rollen, tot een 10tal minuten voor de officiele start. Aangezien ik amper 6 puntjes gesprokkeld heb moest ik helemaal achteraan start, dan geraak ik nog niet in mijn pedaal & begin als laatste aan de kilometer achtervolging alvorens het bos in te draaien. Regelmatig kan ik mensen inhalen, voorbijsteken tot ik in een groepje van 3 man terecht kom. Ik wacht in de technische stroken rustig mijn moment af & telkens we in het veld komen plaats ik een versnelling. Ronde na ronde moet er iemand of tot ik nog met een Waalse collega overblijf. Op het asfalt vraagt die telkens om over te nemen maar technisch is hij veel beter dan ik. Ik speel telkens even wat theater & na een paar honderd meter af te wachten plaats ik ronde na ronde een versnelling. In de voorlaatste ronde breekt hij (eindelijk ) en rij ik alleen verder. Regelmatig hoor ik mijn supporters roepen & dat geeft toch een stimulans om op de momenten dat je eigenlijk wil recupereren nogmaals op die pedalen te gaan staan.
Ik finish uiteindelijk als 20ste van de 35 deelnemers. Moest ik wat beter kunnen starten had ik mij misschien wat beter kunnen plaatsen in de eerste wedstrijdhelft... Nuja, ik ben "tevreden". Doelstelling voordien was , niet gedubbeld worden & een top 25 rijden. Beide zijn bereikt, op naar volgend jaar!
Hopelijk met meer kilometers in de benen & wat meer wegkoersen op het programma.
Zondag start ik bij de WTK (Zilvermeer) & 31januari rij ik mijn laatste cross in Waarloos. Altijd een gezellige boel daar
Iets wat ik mij 2 jaar geleden nooit zou zien doen hebben, een echt kampioenschap rijden... Voor een gewone wedstrijd ben ik meestal al wel redelijk zenuwachtig, voor dit is het nog 10x erger Ik start zondag om 13u30 voor een uurtje afzien. Ik heb me voorgenomen om mezelf het snot voor de ogen te rijden & kapot aan te komen aan de streep. De uitslag is van geen tel, al ga ik me zondag zeker niet laten wegdrummen bij de start & probeer ik om direct in een mooi groepje te zitten. Aangezien het vrij technisch is zal ik héél veel moeten geven in de minder technische stukken & rekenen op fouten van concurrenten.
Ik ben ondertussen al ongelooflijk zenuwachtig! Hopelijk kan ik deze week nog een paar keer goed doortrainen. Vrijdagavond ga ik langs de masseur & zondag is het dan zover! Tijs zal alvast meegaan met mijn 2de fiets in de materiaalpost.
Zoals de titel al duidelijk maakt, dinsdagavond word ik bij de kraker van dienst verwacht. Hopelijk kan hij mij snel van de rugpijn afhelpen zodat ik nog eens volluit kan gaan op training. Momenteel heb ik nog steeds last van stekende pijn ter hoogte van mijn ribben maar dan aan de achterkant van rug.
2010 begint alvast zéér goed, een rug die tegensputtert en waardoor ik amper kracht kan zetten. Zelfs uit bed stappen is pijnlijk; ik beslis dan ook wijselijk om niet te gaan crossen & het maar bij een training op de rollen te houden.
Na een weekend vol met sneeuw en slechte resultaten had ik al een hele week stiekem mijn hoop gelegd op de cross van Waarloos. Georganiseerd door de plaatselijke veteranen, jenever kraampkes a volonté & iedereen die mee mag doen. Voor sommige is het denk ik zelf de eerste keer van het jaar dat ze met een fiets (mtb'ers mochten ook meedoen) buitenkwamen. Maw, het niveau was dus echt niet hoog & het parcours lag er nog super vettig bij wat het allemaal nog leuker maakte.
Tijdens de opwarming kwamen we wel tot de conclusie dat het er supergevaarlijk bij lag. Hele stukken ijs waar we wel over moesten, je moest oppassen om niet te vallen. In totaal waren er 116 deelnemers, gezellige boel daar! De eerste 15 uit het klassement (2 vorige crossen) mochten op de eerste rij starten & nadien was het vooral drummen & 15minuten wachten alvorens de start ging. Ik kon direct al wat opschuiven uit de achtergrond maar de eerste waren direct gaan vliegen. De eerste 2 ronden moest ik vooral mijn weg banen tussen iets minder snelle renners & verloor ik vooral veel tijd op de koplopers die ik natuurlijk niet meer zou zien. Ik kan me niet herinneren dat iemand mij voorbij gestoken heeft. Het parcours lag er echt vettig bij: slijk , modder , sneeuw, 4 beekjes waar je door moest fietsen of lopen & de ijsplekken van de opwarming die herschapen werden in één grote modder-poel. Hemels!! Ik kon gewoon gebruik maken van al mijn kracht & de technische stukken daar liep ik gewoon. Dikwijls wel 4 of 5 renners voorbij. Ik voelde me best wel in mijn sas en ging goed vooruit. Op de gevaarlijke stukken nam ik wel geen risico en na een klein uurtje cross kwam ik als 16de over de eindmeet. Als je rekening houd met het feit dat ik ongeveer als 60ste de weide in draaide & de eerste 2 ronden meer tijd verloren heb door tragere renners op singletrack stukken mag je besluiten dat ik toch een goede beurt heb gemaakt.
Ook bedankt aan de verzorgers ter plaatste die mij fantatisch geholpen hebben met de fietswissel.
Uitslag: 16/116
Volgend weekend rij ik op zaterdag in Meerhout. Zondag weet ik nog niet of ik start. Sint Niklaas laat ik waarschijnlijk links liggen.
Hevige sneeuwval & temperaturen van -11° celcius zorgden ervoor dat ik na 30minuten als allerlaatste moest afstappen. Onderkoeling, bevroren tenen & vooral handen deden me voor de eerste keer in mijn 'korte carriere' echt afstappen. Pijnlijk moet ik toegeven, dat laatste rondje was echt niet te doen :
Zondag 20/12/2009:
Weerdom hevige sneeuwval zorgt ervoor dat ik forfait geef. Hopelijk valt de schade mee in het klassement. Ik hoop nog een top 15 te halen deze winter in het GC.
Tijdens de week was ik op woensdag al even het parcours gaan verkennen met Rob & Kris. Dinsdagnacht had het dan ook hard geregend en de weidestukken lagen er lekker sappig bij. Als het nog wat extra zou regenen zou het nogeens een goede vettige cross worden. Allé; daar hoopte ik toch stiekem op. Zondag bij aankomst was het echter anders. Ik had al direct door dat de vrieskoude er een supersnel/technisch parcours van had gemaakt. Een goede start zou dan ook belangrijk zijn. Laat me nu net 5 minuten voor de start nog moeten plassen, iemand dat het foute uur zegt & teveel volk op de eerste rij. Giet dat samen in een snelle start en je weet direct dat ik er niet goed uit kwam. Als een van de laatste van het veld moet ik de achtervolging inzetten & zie direct al mijn concurenten wegrijden. Vandaag zal ik 3 plaatsen in het algemeen klassement verliezen.
Ik loop nog wat renners in, sommige renners steken mij voorbij & ik finish op een teleurstellende 23ste plaats op 38starters. De slechte start zat er voor iets tussen maar het ging vandaag gewoon te snel. Op een bepaalde moment kon ik niet meer bijschakelen & blijkbaar reed ik reeds op mijn 44*13. Buiten de snelle stukken was het vooral draaien & keren geblazen en de stukken tussenin waren voor mij niet lang/zwaar genoeg om nu het verschil te kunnen maken tegenover mijn concurenten. Nam ik 50 meter in de weide dan kwam de rest met de vingers in de neus terug aansluiten in de technische passages.
Positief is wel dat ik toch wat risico's heb genomen en een uur lang zonder valpartij heb kunnen doorrijden. Meestal maak ik wel een of twee slippertjes maar deze keer was dit dus niet het geval. Rekening houdend met het feit dat ik nog maar 2 jaar fiets, hoop ik tegen volgend jaar toch een betere techniek te krijgen. Momenteel ben ik nog te veel afhankelijk van het parcours. De woensdagmiddagtrainingen met Paul hebben mij al veel wijzer gemaakt, hopelijk kan ik dit doortrekken naar volgende winter toe!
Volgend weekend staan er 2 crossen op het programma te Meer. Voorspellingen zijn niet echt in mijn voordeel: Koude, mogelijks sneeuw en een technische snelweg als parcours zullen niet in mijn voordeel spelen. Tanden bijten en gas geven zal de enigste manier worden om mijn klassement te verdedigen. Stiekem hoop ik nog op een top 10 plek tegen het einde van het jaar; al weet ik dat dit best wel moeilijk zal worden maar we kunnen enkel maar ons best doen!
Kris Ceulemans 351 Tom Schallenbergh 346 Kevin van Roey 342 Koen Diels 341 Dennis Geerts 340 Nico de Coninck 339 Nick Nuytemans 338
Het blijft in ieder geval spannend tot het einde van het seizoen.
Een nieuwe setje wielen bijna klaar voor een drukke periode
Ondertussen heb ik van Jurgen mijn setje XPOZED Wielen mogen ontvangen. Ze zien er alvast super uit & wegen amper iets ;-) Via www.crosstubes.nl heb ik ook een setje Challenge Grifo's bekomen die ik door mijn meester-kitter Stefan laat plakken. Naast die FIR Antara's met het Rhino profiel heb ik dan 2 setjes carbon voor in mijn wedstrijdfiets. Daar moet ik al even verder mee kunnen.
Er breekt ondertussen een zeer drukke periode aan, met enkele dubbele crossen op het programma. Vooral naar de cross van dit weekend kijk ik wel uit, aangezien het een nieuw parcours is waar naar't schijnt veel werk is ingestoken (zelfs het wasbord van loenhout zou nagemaakt zijn!).
Vorige zaterdag was er voor Amateurs & Masters A dus het Provinciaal Kampioenschap voor de renners afkomstig uit Antwerpen. Dit was een open koers georganiseerd door de moedige veldrijder, wat ik dus niet echt goed snap, maar soit. PK zou volgens mij toch een echt PK moeten zijn & geen open koers. Hierdoor stond ik dus op de laatste rij (wegens amper startpunten in de moedige veldrijder) en draaide ik als een van de laatste de eerste bocht in. Na wat opgeschoven te zijn kwam het eerste technische stuk er aan & verloor ik terug wat plaatsen. Er was een klein stukje wei waar ik wel meters kon terugwinnen/plaatsen kon opschuiven maar echt in de wedstrijd zat ik nooit. Ben ook weer een paar keer serieus tegen de grond gegaan op de technische passages & ook de plekken waar het lopen sneller ging dan het fietsen zag ik pas na de cross. Dat is waarschijnlijk nog het gebrek aan ervaring. Ik finish, ontevreden, als 35ste van de 43 deelnemers. Hoeveel ik in de uitslag van het PK was weet ik nog niet; op één of andere manier kan ik dat nergens terugvinden
Woensdag ga ik trainen op het parcours te Viersel, zondag is het een wedstrijd voor de Verstandhouding der Noorderkempen. Hopelijk kan ik mijn 8ste plaats in het klassement verdedigen.
Alvast nogmaals bedankt aan Tom om mijn fietsje bij te houden in de post!
Winnaar : Sven van Eyndt
Ook proficiat aan Kris Snels die zilver won op het PK!
Zaterdag start ik in het PK te Rijkevorsel om 12uur. Wegens ziekte van mijn vader kunnen mijn ouders dus niet mee & zoek ik nog iemand die mij wil vergezellen om tijdens de wedstrijd een mogelijke fietswissel te voorzien.
Laat maar iets weten via dit blog of een mailtje & we komen er wel uit ;-)
Na amper 4,5uur aan slaap door een leuk feestje in de hipste keet van Antwerpen kwam ik vrij vermoeid aan de start. Op een technische omloop zoals die van de Moste is dat natuurlijk dodelijk & regelmatig kwam ik wel eens in contact met de grond. Toch nog een 16de plek op 25deelnemers kunnen bemachtigen & de schade in het klassement is beperkt gebleven. Ik sta nog steeds op plek 8, maar wel met evenveel punten als Tom Schallenbergh die 2 puntjes ingelopen is.
Volgend weekend rij ik zaterdag Rijkevorsel bij de Moedige Veldrijder. Zondag weet ik het nog niet goed. Vanavond ga ik ook terug trainen op de piste aangezien ze vrij slecht weer voorspellen voor de rest van de week.
Vanavond nog een 'zwaar' feestje & morgen ben ik paraat te Meer voor een race bij de Verstandhouding der Noorderkempen. Ik verdedig er mijn 8ste plek en hoop stiekem weer een top 15plek te rijden.
Binnenkort mag ik weer enkele nieuwe aanwinsten verwachten. Een FORT frame (alu) waardoor ik mijn oud excluziv frame te koop kan aanbieden. Voor 150 mag u het komen ophalen, heeft gebruikssporen maar is voor de rest nog in perfecte staat.
Wegens verkoop van mijn mtb kwam er ook budget vrij voor een nieuw setje wielen van XPOZED. 50mm carbon, met grijze decals. Nu rest er mij enkel nog de moeilijke beslissing om nieuwe crosstuben te kiezen. Ga ik voor de Challenge Griffo met een allround profiel of kies ik voor de Grifo XS voor droge & bosrijke omstandigheden (die ik dan mss wat minder kan gebruiken).
Ondertussen verkoop ik ook nog 2 setjes wielen:
Shimano WH500 (gebruikt) & een setje Tiagra naaf-Jazz Velgen (nieuw). Beide mogen de deur uit. Stuur me maar een berichtje als je intresse moest hebben.
Na een week vol stress, spanning en operatie van de papa waren de omstandigheden niet echt ideaal. Op de wekelijkse woensdagtraining ging het voor geen meter en ik zag het dan ook niet echt zitten dit weekend. Onderweg naar de cross dan telefoon gekregen met de boodschap dat de operatie zeer goed verlopen was & dat met mijn vader alles super ging (hij keek zelf al naar de TV ). Zo'n goed nieuws krijgen is dan natuurlijk zeer leuk & vooral de moraal ging omhoog. Ik zag het allemaal direct al wat beter zitten...
Aangekomen in Herenthout konden we vaststellen dat het parcours weer helemaal hertekent was tegenover vorig jaar. De lus achter de serre die vorig jaar één en al modder was is vervangen door een grote lus door een maisveld (weeral ), een technische passage in het bos. Ook waren er weer balkjes van de partij (die juist ver genoeg lagen om over te springen ipv te lopen; spijtig genoeg ben ik dit niet meester ).
Bij de start stond ik wonderwel op de 2de rij (wat niet klopt want ik heb startnummer 11 in het klassement) en moest ik in de eerste strook een hele hoop volk voorlaten. Duwen & wringen is nog niet echt mijn ding blijkbaar, ik schat dat ik ergens rond plek 20 het bos ben ingedraaid. Bij het uitkomen zag ik de eerste renners al in de helft van het maisveld verschijnen & zag ik mijn dichtste concurenten in het klassement ook al zéér ver uitlopen. Tijd om de turbo aan te zetten & aan een inhaalrace te beginnen. Ik win de ene plaats na de andere en kom na 2 ronden al in de buurt van Tom Schallenbergh die ik direct achterlaat. Ook Dirk Baeten & nog enkele andere moeten er aan geloven. Daar waar ik vorige weekends direct moest gaan zitten na een bocht kon ik nu bijschakelen, versnellen en demarreren...
Na een ronde of 5 kwam ik dan in de buurt van één van mijn laatste dichte concurenten in het algemeen klassement, Tom van de Water, die trouwens op heel wat supporters kon rekenen. Ik koos ervoor, op aanraden van Eric & Stefan, om enkele minuten te herstellen in zijn wiel om nadien het verschil te kunnen maken. Wanneer ik hoorde dat er nog 3 ronden te rijden waren besloot ik om te versnellen. De eerste 3 versnellingen kon hij nog beantwoorden maar na enkele pogingen zag ik dat er gat gemaakt was van een goede 50 meter. Ik ben dan vollop doorgaan tot het gat definitief was. In de voorlaatste ronde zag ik dan Tijs rijden die ik voor de eerste keer dit seizoen kon dubbelen. In de laatste lussenstrook ben ik hem dan voorbijgegaan & met 2 gingen we de laatste rechte lijn in waar we er nog een prestigespurtje uitpersten (waar ik wel geklopt werd ). Ik eindig op een 11de plaats, maar een top 10 zat er zeker in. Mits een iets betere start had ik zeker nog een plaatsje kunnen opschuiven. De persoon op plek 10 finishte amper 50 meter voor mij...
Winnaar: Kris Snels Uitslag: 11 / 28 deelnemers.
Ook in het algemeen klassement doe ik een goede zaak. Ik spring van plek 11 naar plek 8. Hopelijk kan ik dit vasthouden & bereik in binnenkort ook eens mijn nieuwe doelstelling: een top 10 plek bij de VDN rijden.
Volgend weekend is het cross te meer. De dag ervoor heb ik wel een VIP feestje in de noxx. Hopelijk brengt dit niet te veel schade aan mijn klassement
Dit weekend heb ik geen wedstrijden gereden. Zoals reeds aangekondigd hebben we zaterdag geprofiteerd van het goede weer om er een flinke duurtraining van te maken. Na een goeie 93 kilometer kwam ik net voor donker aan. Met toch nog een gemiddelde van 27km/h was ik tevreden! Zondagmorgen was de regen voor mij de spelbreker om deel te nemen aan de Toertocht van Kalmthout. Ik heb er dan maar een korte rollentraining van gemaakt. Ondertussen begint de rug weer zijn rol te spelen & moet ik nog een dringend langs de kraker passeren. Dit weekend rij ik zaterdag te Herenthout, zondagmiddag ben ik van dienst op het doopsel van mijn nichtje & moet ik de cross bij de WTK laten schieten (maar feesten mag ook wel eens ;-) )
Woensdag waren we van de partij te Merelbeke in de buurt van Gent. Reeds bij het aankomen zagen we dat er een lekker stukje geklommen mocht worden, door een maisveld vol met klei & modder. Lekker! Echte cross; het zou zwaar maar mooi gaan worden. Bij de start besloot ik achteraan te starten om mij op de eerste klim wat naar voor te begeven. Dat ging perfect, ik schat dat ik rond plaats 5 zat na de beklimming en bij het versnellen bleek ik een redelijk technisch probleem te hebben, enkel op de 25-23 kon ik vlot rondrijden. De rest van de kroontjes trapte door... Na anderhalve ronde kon ik dan wisselen maar eerlijk gezegd was de fut er een beetje uit, de laatste weken rij ik meer dan een halve cross rond als een toerist. Een dipje misschien? De privé problemen zullen er waarschijnlijk ook wel wat tussen zitten... Na een paar ronden moest ik mijn concurenten laten rijden & enkele ronden later werd ik zelf gedubbeld door iemand die ik er in Zele nog vlot wist af te rijden... Ik eindig als 11de van de 18. Niet tevreden dus
Deze zaterdag zou ik te Puurs rijden; maar ik heb besloten om niet te starten. Een duurtraining op zaterdag & een ouderwetse toertocht op zondag zullen deugd doen denk ik. Nadien een beetje cross kijken op de TV en vooral wat rusten !
Volgende week rij ik Herenthout bij de VDN. Allen op post!