Een nieuw seizoen, een nieuwe blog. Ik ben nog even aan het uitkijken waar ik mij op zal inschrijven.
Wat ik al wel kan vertellen zijn mijn 2volgende wedstrijden.
Op 19 september start ik om 12u15 in Koningshooikt. Op 25 september start ik waarschijnlijk om 12u15 in Stabroek.
De kalender zal worden aangevuld op mijn nieuwe blog, die hopelijk snel online zal staan.
Ondertussen zijn er ook al 2 wedstrijden gereden:
Te kessel-Fort & vorige week zondag te Wiekevorst. De form is nog niet echt super, lees: er moet nog héél veel water naar de wei vloeien alvorens ik een deftige uitslag kan rijden. Maar we blijven hard trainen en hopelijk kan ik in Stabroek alvast een beter uitslag neerzetten, wat me nog nooit gelukt is.
Begin deze maand terug deftig kunnen trainen. Het merendeel van onze verhuis nr het appartement is nu gedaan. Ik kan me weer aan de schema's houden & dat merk ik ook. Tijdens mijn test bij nottebohm bleek dat ik meer dan 60 (das meer dan 1W/kg!) winst heb gemaakt in mijn 2mmol . Maw, mijn duurtrainingen hebben wel degelijk hun nut bewezen. Tijdens de eerste week van de juni trokken we een week naar de vogezen om daar wat extra kilometers maar vooral hoogtemeters te maken. Op 5 dagen tijd, 420km & over de 6500 hoogtemeters afgelegd.
Vorige week werd het dan tijd om de eerste koers te rijden. Een rondje van 4km in het verre Zeeland. Kwartiertje voor de start aangekomen, fiets op, 1 toertje kunnen rijden en vertrokken. Na enkele ronden moeten lossen bij de A groep, nadien nog kunnen aanpikken voor enkele ronden bij de B's. (50km / 1u23 / gem hs 169 inclusief 'opwarming & cooldown')
Gisteren ben ik dan gaan koersen bij de VWF. Ook daar weer na enkele rondes (zonder opwarming deze keer) moeten afhaken. Gelukkig kunnen aanpikken bij de toeristen, ook al werd daar zeker evenhard gereden. Enkele rondjes voor het einde ook daar moeten lossen & nadien nog met 3 rondgedraaid tot we één ronde voor het einde uit koers werden genomen. (48km, 1u14, gem hs 175 'deze keer zonder opwarming')
De laatste week(en) train ik op een laag pitje. In Maart heb ik al 175km's verzameld Reden hiervan is dat we zo snel mogelijk in ons app willen & dat dit nu eventjes voorrang krijgt op de fiets-activiteiten. Ik probeer toch nog 2x week op de fiets te kruipen & 2x te gaan fitnessen. Tussendoor spring ik ook nog wel even in mijn loopschoenen om de conditie niet al te veel te verliezen
Tegen eind april hoop ik zeker terug meer op mijn fiets te zitten!
Ik ben zondag terug begonnen met trainen & dit jaar worden de schema's opgesteld door Sportkine Paul Van Loon. De nadruk ligt nu alvast op de duurtrainingen & stabilisatie-oefeningen van de rug/buikspieren. Begin april zal ik bij Nottebohm een nieuwe inspanningstest afwerken om te kijken of er evolutie is tegenover vorig jaar.
Ik heb bijna genoeg gerust. Woensdag aanstaande heb ik alvast een afspraakje met de dokter om mijn bloed eens te laten controleren alvorens het nieuw seizoen aan te vangen.
De eerste weken zal het vooral gewoon worden aan de nieuwe positie op de fiets. Alsook een nieuw zadel & misschien wel spleedplay pedalen...
Links & rechts eens een joggingske doen & wss ga ik ook nog een abbonement nemen bij de fitness om wat krachttraining te doen om zo het cross-seizoen goed in te zetten. Een stabiele rug is toch vrij belangrijk heb ik dit jaar weer gemerkt.
Het begint stillekesaan terug te pikken zoals ze hier zeggen
Na een jaartje proberen (seizoen 2008 - 2009) volgde dit jaar een cross-seizoen met een iets wat betere voorbereiding. Er werden meer kilometers afgelegd en ook gerichter getraind. Ook was er voor de eerste keer sprake van een ploeg (zelfs 2) en de goesting was groter dan ooit tevoren.
Wat gegevens:
Materiaal:
Fort Frame - Tiagra 2010 - Xpozed Wheels met Grifo 32" / Fir Antara Dura ace naven met Rhino's 34. Xcluziv DIRT 2010 - Tiagra 2009 als trainingsfiets / materiaalpost.
Ploeg:
Tot begin november Xcluziv Bikes - Zottegem. Nadien heb ik de overstap gemaakt naar TEAM Raats (www.teamraats.nl). Hier kom ik terecht in een team vol met crossers, hopen ervaring en een schitterende teamspirit. Nooit meer alleen op de cross, altijd worden we bijgestaan met raad en daad. En met Edwin in de ploeg hebben we een meervouding NK en zelfs wereldkampioen in de ploeg. Een echte klasbak dus.
De doelstelling voor dit seizoen was om zo weinig mogelijk gedubbeld te worden. Dit is in de meeste crossen (juist) gelukt. Ik onthoud vooral mijn 11 de plaats bij de VDN in Herenthout en mijn 20ste plaats op het BK voor Amateurs in Kasterlee begin dit jaar. Alhoewel ik maar 17 crossen heb afgewerkt ben ik toch blij dat ik de laatste wedstrijden van het seizoen niet meer hoef mee te maken. Wat betreft klassementen kan ik zeggen dat ik ondanks een forfait & DNF in de wedstrijden te Meer (wegens te koud!) toch een mooie 11de plaats heb kunnen versieren. En dit toch op 75 deelnemers. Iets waar ik met trots op mag terugkijken.
Momenteel is de riem er af, enkele weken rusten & eens goed genieten van het uitgaansleven ja Daarna begin ik terug rustig te trainen om vanaf april - mei - juni wat meer wegkoersen te rijden. Want snelheid kom ik zeker te kort, dat heb ik in het begin van het seizoen hard ondervonden. Ook ga ik proberen om het aantal kilometers in vergelijking met 2009 ( 8058km) wat op te drijven en meer gestructureerd te trainen. Ook de woensdagtrainingen met Paul zijn zeker een must-have voor volgende winter.
Ik bedankt alvast, mijn vorige en huidige ploeg. Mijn ouders, vriendin vr het geduld en het supporteren. Tijs & Paul voor de moeite & de hulp. Stefan idem.
Op naar volgend seizoen zou ik zo zeggen. Waar ik meer crossen hoop te rijden. Vooral bij de WBV & KNWU dan. Het niveau daar ligt hoger dan bij de VDN & ik hoop toch volgende winter weer een heuse stap voorwaarts te zetten. Al hoop ik af & toe bij de VDN toch een top 10 plek mee te pikken.
Tot binnenkort op deze blog, eerst vakantie & frietjes!
Zondag was het eindelijk zo ver, mijn eerste BK als veldrijder. Het echte BK nog wel waar ik dan ook alle kleppers aan de start zou zien verschijnen. Op voorhand had ik niet echt een idee hoe of wat ik vandaag zou moeten verwachten.
Bij aankomst in Kasterlee ga ik me direct inschrijven en doe al een ronde of 2 verkenning. Ik merk direct dat de aanloopstrook zeer lastig is. Volgens mij een kleine kilometer asfalt na de start om dan links het veld in te draaien. Modder, slijk, water tot aan de post. Een bocht van 180 graden gevolgd door een technische bosstrook. Hier mag ik zeker geen fouten maken. Na al dat draaien en keren komen we eventjes terug op de baan om nadien direct af te draaien richting weiland. Allé, modderland. Want daar stond geen sprietje gras meer op. Maar niet erg, ik hou er wel van. Lekker stoempen & trekken op die pedalen. Hier zal het dan ook moeten gebeuren als ik afstand wil nemen van mijn concurrenten.
Na het opwarmen rij ik nog rustig op mijn rollen, tot een 10tal minuten voor de officiele start. Aangezien ik amper 6 puntjes gesprokkeld heb moest ik helemaal achteraan start, dan geraak ik nog niet in mijn pedaal & begin als laatste aan de kilometer achtervolging alvorens het bos in te draaien. Regelmatig kan ik mensen inhalen, voorbijsteken tot ik in een groepje van 3 man terecht kom. Ik wacht in de technische stroken rustig mijn moment af & telkens we in het veld komen plaats ik een versnelling. Ronde na ronde moet er iemand of tot ik nog met een Waalse collega overblijf. Op het asfalt vraagt die telkens om over te nemen maar technisch is hij veel beter dan ik. Ik speel telkens even wat theater & na een paar honderd meter af te wachten plaats ik ronde na ronde een versnelling. In de voorlaatste ronde breekt hij (eindelijk ) en rij ik alleen verder. Regelmatig hoor ik mijn supporters roepen & dat geeft toch een stimulans om op de momenten dat je eigenlijk wil recupereren nogmaals op die pedalen te gaan staan.
Ik finish uiteindelijk als 20ste van de 35 deelnemers. Moest ik wat beter kunnen starten had ik mij misschien wat beter kunnen plaatsen in de eerste wedstrijdhelft... Nuja, ik ben "tevreden". Doelstelling voordien was , niet gedubbeld worden & een top 25 rijden. Beide zijn bereikt, op naar volgend jaar!
Hopelijk met meer kilometers in de benen & wat meer wegkoersen op het programma.
Zondag start ik bij de WTK (Zilvermeer) & 31januari rij ik mijn laatste cross in Waarloos. Altijd een gezellige boel daar
Iets wat ik mij 2 jaar geleden nooit zou zien doen hebben, een echt kampioenschap rijden... Voor een gewone wedstrijd ben ik meestal al wel redelijk zenuwachtig, voor dit is het nog 10x erger Ik start zondag om 13u30 voor een uurtje afzien. Ik heb me voorgenomen om mezelf het snot voor de ogen te rijden & kapot aan te komen aan de streep. De uitslag is van geen tel, al ga ik me zondag zeker niet laten wegdrummen bij de start & probeer ik om direct in een mooi groepje te zitten. Aangezien het vrij technisch is zal ik héél veel moeten geven in de minder technische stukken & rekenen op fouten van concurrenten.