Ruth Joos, die op een niet zo elegante manier haar
programma op Radio 1 geliquideerd ziet, gaf aan 13 schrijvers de opdracht de
tekst voor een song te schrijven. Wie er naar mijn gevoel met kop en schouders
boven uit steken zijn Herman Brusselmans (in een vroeger leven rockdrummer) en De
Mens. Misschien wel omdat het woorden zijn, die ik zo ook zou kunnen zeggen.
Angst
Kom bij mij en
help me zwijgen
Blijf bij mij en zeg geen woord
Laat de stilte bovendrijven
In dit huis, daar dient het voor
Ik wil jou
Zonder adem
Ik wil jou
Zonder kik
Ik wil jou
Zonder vragen
Ik wil jou, omdat
je beter bent dan ik
Kom bij mij en
sluit mijn lippen
Blijf bij mij en snoer mijn mond
Help me over ijle klippen
Stop het hijgen van mijn hond
Ik wil jou
Maar zonder adem
Ik wil jou
Zonder kik
Ik wil jou
Zonder vragen
Ik wil jou, omdat je beter bent dan ik
Kom bij mij en
maak me eindig
Leer me leven zonder pijn
Ik wil jou
Zonder adem
Ik wil jou
Zonder kik
Ik wil jou
Omdat je doodsbang bent
Net als ik
Net als ik
Op 12 november 1840 werd Auguste Rodin geboren in Parijs. Deze reus van de Franse impressionistische beeldhouwkunst zou echter ontbolsteren in de acht jaar durende periode dat hij in Brussel verbleef. Daarvoor hard Parijs hem met het nodige dedain tot drie maal toe de toegang geweigerd tot de Ecole des Beaux Arts. En ook het jaarlijkse tentoonstelling in de Salon werd hem ontzegd. Het is pas naderhand dat hij uitgroeide tot een stuk van ons collectief geheugen met werken als de Denker, de burgers van Calais, de kus ... Naast zijn ontelbare sculpturen produceerde hij een indrukwekkend aantal schetsen, tekeningen en aquarellen, vaak met een verwarrend erotisme, in die mate dat sommige critici hem seksueel geobsedeerd noemden. Veel van zijn werk is in Parijs te bewonderen in het Musée Rodin.
Ik heb mij, bij de voorbereiding van de algemene vergadering van Korile, zitten afvragenwaarom ik eigenlijk zo graag een meerdaagse buitenlandse reis organiseer met een koor. Ik kom tot de conclusie dat het te maken heeft met het warm gevoel dat je krijgt als je iets mooi kan delen met iemand. het heeft dus allicht niet te maken met dat buitenland. Het is een zalig gevoel als je samen met iemand waar je om geeft kan genieten van "a thing of beauty". Een geluksmoment als je bvb. samen ontroerd wordt door een muzikaal hoogtepunt. De essentie is dus dat ik mensen wil meenemen naar plaatsen waar ik mij goed en gelukkig gevoeld heb, en hopen dat zij hetzelfde zullen voelen.
Op 10 november 1928 werd Enrico Morricone geboren,
de Italiaanse componist, dirigent en orchestrator die voor ongeveer 500 films
en tv-series componeerde en dirigeerde. Evengoed schreef hij nog een 150-tal
meer klassieke werken, waaronder 1 opera. http://www.youtube.com/watch?v=3dLxy4jn_vI
Terwijl wij plannen maken om onze jaarlijkse tocht naar Engeland te maken (ja, ik ben wel anglofiel), maakt een massa Britten zich op voor een invasie van Vlaanderen naar aanleiding van het begin van Wereldoorlog I. Invasie die gedurende 4 jaar zal voortduren. Duizenden bussen zullen de tocht maken langs Flanders Fields, doordrenkt met het bloed van Engelse mannen. De Tycot begraafplaats, de Menenpoort in Ieper, het Talbot House in Poperinge worden pelgrimsplaatsen. Reeds nu noemt men in Ieper - met een dubbel gevoel - de Last Post een lastpost. De boekenbeurs bezwijkt onder de publicaties over Wereldoorlog I, de "Grote Oorlog". Passendale wordt terug bestormd. Ook in de muziek zullen we in 2014 niet ontsnappen aan de herinnering aan de gruwelen van de oorlog. Benjamin Britten houdt zich in zijn graf klaar om het War Requiem te dirigeren. En de klaprozen bloeien.
Zoals ieder jaar, trek ik in december weer naar Londen. Blij weerzien van een stad in volle kerstdrukte. Op het programma staat nochtans (voorlopig) niet een obligate tocht langs de warenhuizen met hun musac à la Djingle Bells. Ik heb gereserveerd voor een uitvoering van de Messiah in Saint Martin in the Fields. En waar ik vorig jaar de zondagse hoogmis in Saint Paul's Cathedral bijwoonde, wordt het dit jaar zijn katholieke tegenhanger: Westminster Cathedral. Wellicht is er toch nog wat tijd over om de Evensong in Westminster Abbey mee te maken. Misschien moet ik volgend jaar toch nog eens een klein groepsreisje organiseren met wat koorleden.
Van het zwarte gat na pensionering heb ik nog nooit last gehad. Integendeel, het is soms passen en meten om alles netjes in te passen in mijn agenda. Neem nu deze week: maandag: bestuursvergadering van Musica ad Nives dinsdag: dagje boekenbeurs en 's avonds hernemen de repetities van KORILE woensdag: bestuursvergadering van Korile donderdag: repetitie in Borgerhout (Kerstmis is in aantocht) Tussendoor de finishing touch aan het eerste deel van mijn verzamelwerk over geschiedenis, cultuur en kunst in de middeleeuwen. En ook een bespreking met de bank staat deze week op het programma. Leuk toch!
Het
is herfst. Bijna alle bladeren zijn rood en oranje geworden. En langzamerhand
vallen ze allemaal van de bomen. Voor het eerst in lange tijd zien we kale
bomen. De herfst brengt ons in contact met vergankelijkheid, met het einde van
het leven. We denken aan de mensen die we verloren hebben en onze rouw
daarover. En meer dan in andere jaargetijden denken we aan de mensen die ons
zijn voorgegaan, aan onze familievoorouders, hoe hun leven geweest is, en hoe
ons leven met het hunne verweven is.
Als
intredelied voor het hoogfeest van Allerheiligen zingt Musica ad Nives van
Thomas Arne: Hymn of Eve.
Thomas
Augustine Arne (Londen 1710 Londen 1778) was een belangrijk musicus in zijn
tijd. Wij kennen hem vooral door zijn onvergetelijke hymne Rule Brittania, rule the waves, dat op
de Last Night of the Proms Royal Albert Hall uit de bol doet gaan. Veel van
zijn werk is verloren gegaan in de dramatische brand van Covent Garden in 1808.
Voor diegenen die hun hart verloren hebben in Rusland: zaterdag 9 november om 20.00 uur in de Sint-Janskerk in Mechelen: Het Konakovo's Jongenskoor, concertkoor van de muziekschool van Konakovo, Moskou. Het repertoire omvat zowel Russische kerkmuziek als werken van Europese componisten en Russische volksmuziek. Toegangsprijs : 8 EURO (vvk), 10 EURO (kassa). Info: www.andante-perk.be
Onder onverwacht grote belangstelling gaf KORILE gisteren zijn herfstconcert en met duidelijk succes bij ons publiek. Dat het optreden een voltreffer was, moeten wij danken aan de gave prestatie van ons koor en aan het mooie optreden van het trio Raveel, Iterbeke en Vasterhaeghe.
Zingen. Het is een kwaliteit die veel mensen erg
graag zouden willen bezitten. Het is echter niet makkelijk om te zingen, als je
geen natuurtalent bent. Sommige mensen worden met een geweldige stem geboren,
andere mensen moeten er hard voor werken. Een paar tips voor (beginnende)
zangers/zangeressen.
1.
Vind een goede leraar
Als je problemen ondervindt met je stem, en je
denkt dat je beter kunt zingen, maar dat je niet goed weet hoe je het moet
uiten, is het altijd slim om een zangleraar/lerares te vinden. Wat wel erg
belangrijk is, net als met elk ander instrument overigens, dat je een leraar
vindt waarmee je klikt. Een goede leraar vinden kan erg moeilijk zijn, maar als
je echt iets wil met je stem, is dat wel een goede keuze. Je moet met hem/haar
op één lijn zitten, en goed inzicht krijgen in de mogelijkheden je hebt. Vraag je leraar/lerares
dus altijd om eerlijk te zijn.
2.
Oefen toonladders
Dit is de meest simpele en oudste truc die er is,
maar het helpt echt. Zonder oefening zal je geen groot zangbereik hebben, maar
als je toonladders oefent, met bvb. een piano , zal je merken dat als je dit
regelmatig doet, je hogere en lagere noten makkelijker pakt. Als je geen gitaar
of piano speelt, kun je altijd op youtube zoeken naar toonladders, typ
"scales" in op youtube, en je kunt dadelijk meezingen. Probeer
verschillende geluiden. Je zult zien dat sommige geluiden moeilijker zijn dan
anderen. Probeer "Do, Re, Mi, Fa, So, La, Si, Do", probeer "La,
La , La", probeer van alles. Als je elke dag 10 minuten toonladders
oefent, zal je na een paar weken al een duidelijk verschil zien.
3.
Werk aan je houding
Probeer altijd rechtop en stevig te staan. Vaak zie
je dat als mensen hoge noten zingen, ze hun hoofd naar boven en naar achter doen.
Wat ook helpt is als je bij hoge noten een beetje door je knieën gaat, je zult
zien dat je die hoge toon dan nét iets makkelijker zingt, en je hoeft je hoofd
niet onmiddellijk helemaal naar boven te draaien.
4.
Adem goed
Dit is erg moeilijk, maar je moet proberen zoveel
mogelijk uit je buik te zingen, i.p.v. je keel. Als je langere tijd vanuit je
keel zingt, kan je je stembanden beschadigen. Als je geen leraar hebt, denk er
dan constant aan, diep ademhalen, zo heb je ook meer kracht in je stem.
5.
Doe altijd een Warm-Up
Het is echt belangrijk om voordat je gaat zingen
een warm-up te doen. Dit kan je doen door toonladders te oefenen, maar ook door
heel uitgebreid te gapen, dit is ook erg goed voor je stembanden. Ook kan je doen
alsof je lacht (met geluid), of baby geluidjes maken. Zo warm je je stem goed
op.
6.
Drink veel water
Zingen met een droge keel kan erg pijn doen en dan
verlies je zeker de controle over de hoge noten. Het is dus altijd aan te raden
om een flesje water bij je te hebben als je gaat zingen.
Heb je geen absoluut gehoor (wie heeft dat wel) dan
kun je metAbsolatido zien of je een
toon goed treft.
Musici die
nog niet van blad lezen, kunnen met de app
Absolatido direct zien of ze noten op de goede hoogte zingen of
spelen.Deze app neemt jouw stem of het
geluid van je instrument op en geeft de toon in notenbeeld weer. Een wijzertje
laat zien of je op, boven of onder de toon zit. De app is zowel verkrijgbaar
voor de Android Smartphone (1,59) als
de iPhone (1,59).
*
De noten kunnen wringen en toch de bedoeling zijn, dan heet het dissonant.
*
De noten kunnen wringen en de bedoeling was dat ze mooi samen zouden klinken
(consonant), dan is dat gewoon vals.
De redenen om vals te zingen kunnen m zitten in
het onvoldoende beheersen van de organen die nodig zijn om een zuivere
toon te produceren, zoals: het strottenhoofd, het zachte verhemelte, de
tong/lippen. Of er zit een storing tussen de oren en de hersenen, of
tussen de hersenen en het stemapparaat. Bij de eerste storing zal die persoon
denken dat hij/zij wel zuiver zingt en het verschil niet horen. Bij de tweede
storing hoort de persoon dat het niet klopt, maar kan hij/zij het niet
(voldoende) corrigeren.
Als er geen lichamelijke afwijkingen zijn, is
zuiver zingen te leren. Niet iedereen kan even mooi zingen, maar ik ben er van
overtuigd dat IEDEREEN (soms met jarenlange training) zuiver kan leren zingen. Soms is het trainen van de stem niet de
belangrijkste activiteit: bij veel mensen is het ontwikkelen van de oren
belangrijker.
Ik weet weeral wat ik op de komende boekenbeurs kan zoeken: het boek van Daniel Levitin dat poneert dat muziek een illusie is. Volgens de commentaar in De Standaard "een amusant boek over wat muziek met ons brein doet - en omgekeerd". Een rocker die op 30-jarige leeftijd naar de universiteit van Stanford trok om te eindigen bij cognitieve neurowetenschappen. Ik ben benieuwd om te leren hoe hij verklaart dat sommige mensen van Mozart houden en anderen Black Sabbath verkiezen. Waar kies jij voor?
Als je ouder wordt kan je op een bepaald moment
merken dat je stem een beetje is veranderd. De toonhoogte kan wat anders zijn
dan vroeger, je kunt je luide stem niet meer opzetten, je kan niet meer zo
makkelijk hoog zingen, de stem slaat eerder over of is 'dunner' geworden. Het
is ook mogelijk dat je stem krakerig klinkt.
De toonhoogte van de stem ontwikkelt zich
verschillend bij mannen en vrouwen. Het grootste verschil in hoogte tussen
mannen en vrouwen is in hun veertiger jaren. Daarna wordt het verschil langzaam
kleiner, maar boven de 70, 80 jaar gaan de stemmen veel sterker naar elkaar toe
groeien. Je zou kunnen zeggen dat we als vrouw en man gelijk beginnen en
eindigen, maar daartussen lopen de wegen sterk uiteen! Mannen hebben de laagste
stem tussen hun 30e tot 40e jaar; bij vrouwen is dit na hun 50e.
Stemproblemen op hogere leeftijd zijn voor mannen
en vrouwen verschillend. Veel vrouwelijke amateurzangers rond de leeftijd van
50 jaar hebben last van een krakerige stem in de buurt van de stembreuk. Dit
hoeft helemaal geen probleem te zijn: de stem schakelt wat duidelijker van de
borststem naar de kopstem dan voorheen. Deze registerbreuk bevindt zich ergens
in het eerst octaaf (de tonen boven de middelste c op de piano), dus voor de
meeste vrouwen boven de normale spreektoonhoogte. Als je zingt kan je hier
echter flink last van hebben. Deze zaken kunnen ontstaan ten gevolge van de
menopauze. Door de hormonale veranderingen in het lichaam kan de stem
veranderen van klank en mogelijkheden. Dit komt o.a. door minder soepel
stemplooislijmvlies en minder stevige stemplooien.
Bij mannen kunnen klachten voorkomen zoals minder
stabiliteit in de toon of minder vol van klank, maar meestal pas opvallend op
een leeftijd na 65 jaar. Verandering van het spier- en stemplooiweefsel en
conditieverlies, die bij de ouder wordende mens vaak voorkomen, leiden tot
verminderd stemvermogen en stemkwaliteit. Bij vrouwen kan de stem daardoor
zakken, bij mannen juist stijgen.
Nu hoeft dat in een koor niet absoluut een probleem
te zijn, tenzij het overgrote deel van de koorleden in de oudere
leeftijdscategorie zit. Dan krijg je het probleem om bij een optreden de zaal vol
te zingen. En natuurlijk is de koorklank ook niet zo fris meer. Bij een koor
met ambitie wordt daarom vaak jaarlijks een stemevaluatie gehouden, met soms
pijnlijke gevolgen voor de betreffende zangers. Dan wordt het voor de dirigent
eventjes doorbijten, wil hij de kwaliteit behouden.
Voor Kerstmis heeft Musica ad Nives als slotlied See
amid the winter snow van Sir John Goss geprogrammeerd. Goss (27 december 1800
10 mei 1880) werd geboren in een muzikale familie, was eerst knaap bij de
Chapel Royal in Londen, studeerde muziek bij Thomas Attwood (nog zo een
monument) en werd, na enige omzwervingen organist aan Saint Pauls Cathedral in
Londen.
Als componist schreef hij maar weinig orchestraal
werk, maar des te meer voor koor. The Times beschreef hem indertijd als de
laatste in de lange rij van componisten die zich wijdden aan kerkmuziek.
In onderstaand fragment hoor u anders dan wij het
zullen uitvoeren een versie gezongen door Kings College Cambridge.
Exact
200 jaar geleden was de Volkerenslag bij Leipzig volop aan de gang. Drie dagen
lang vochten geallieerde legers (Rusland, Pruisen, Oostenrijk en Zweden) tegen
de troepen van Napoleon (Fransen, Polen, Italianen), die ernstig verzwakt uit
zijn onfortuinlijk avontuur met de Grande Arméein Rusland was teruggekomen. Bijna één miljoen soldaten gingen met
elkaar in de clinch.
Deze Volkerenslag luidde het begin van het einde in
voor Napoleon, die meer dan 10 jaar Europa had gedomineerd. Waterloo zou twee
jaar later het logisch eindpunt worden van één van de grootste veldheren van
alle tijden.
De evolutie die muziek heeft doorgemaakt, is bijna
niet bij te houden. De Amerikaanse a-capellagroep Pentatonix is er toch in
geslaagd om in vier minuten tijd de muzikale geschiedenis van de 11de eeuw tot
nu voor u te bundelen.
Van Gregoriaanse gezangen en van Beethoven tot Lady
Gaga en Justin Bieber. Logischerwijs krijgt de 20ste eeuw de meeste aandacht.
Om het effect van de tijd nog duidelijker te maken, begint de groep het filmpje
in het zwart-wit om daarna in kleur verder te gaan. Wie goed luistert hoort
zelfs een Belgisch nummer in de medley.
Het filmpje doet denken aan een andere Youtube-hit
waarin Judson Laipply de dansgeschiedenis doorloopt. Dat filmpje is ondertussen
al meer dan 200 miljoen keer bekeken. Of het met Pentatonix ook zo een vaart
zal lopen, is nog maar de vraag. Met een kleine 400.000 views zijn ze toch al
goed op weg.
Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren: Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.