Vorig jaar hielden we het nog op een receptie in het Baljuwhuis omdat er nog veel coronabeestjes actief waren.
Nu na 4 jaar (ons laatste grote huldigingsfeest dateert van 2020), organiseren we weer een uitgebreid huldigingsmoment voor onze verdienstelijke bloedgevers.
Dit gezellig samenzijn gaat door in zaal Willem Tell te Tollembeek op zaterdag 27 januari (start om 18h00).
Let wel, enkel bloedgevers, die het afgelopen dienstjaar bloed gaven in onze afdeling kunnen zich gratis inschrijven en dit nog tot 12 januari. Hun inwonende partner en kinderen zijn ook welkom.
Vandaag heb ik een kaartje ontvangen van het Rode Kruis Vlaanderen ter gelegenheid van de Internationale dag van het Vrijwilligerswerk die op 5 december valt.
Lig het aan de Post of aan het Rode Kruis dat ik het pas vandaag op 7 december ontving? Joost mag het weten
Langs deze weg willen we iedereen bedanken die langskwam op ons eetfestijn.
Hopelijk hebben jullie genoten van het eten, drinken en de gezellige sfeer? Wij in ieder geval wel en koning winter heeft ons niet klein gekregen
We laten nu het werk over aan onze penningmeester Marc om de opbrengst van de tweedaagse te berekenen.
Wat gebeurt er met het geld?
Wel eind januari nodigen wij onze verdienstelijke donors van het afgelopen dienstjaar en de vrijwillige helpers van ons eetfestijn uit op een gezellig samenzijn (= gratis etentje) om hen te bedanken voor hun inzet en met de rest van het geld worden onze bloedgevers gedurende het jaar in de watten gelegd tijdens onze bloedafnames.
Zij die langs komen op de bloedinzamelingen weten wel waarover we het hebben
Hierna nog twee sfeerbeelden.
De zaal staat klaar, "let the people in"
van links naar rechts: Emilienne, Cecile, Marianne en Chris
Hierna het aantal ingezamelde bloedzakjes voor het dienstjaar 2023
Datum opkomst
Aantal donoren
Nieuwe
Gekende donoren
23/02/2023
126
7
119
25/05/2023
126
12
114
24/08/2023
135
8
127
23/11/2023
140
11
127
Totalen
527
38
487
5-jaarlijkse grafiek
Deze grafiek toont dus duidelijk aan dat we in een opwaartse spiraal zitten en we een nieuw record hebben van het aantal ingezamelde bloedzakjes, waarvoor dank aan onze trouwe donors en nieuwe donors die ons in de loop van het jaar vervoegden.
Vorig jaar noteerden wij een record van 513 bloedgiften en misschien gaan we er dit jaar los over en beste donor, dit hangt af van jou en onze andere trouwe bloedgevers!
Na drie bloedafnames zitten we op een totaal van 387 bloedzakjes, dus nog 127 te gaan om ons record te breken.
Wil je hieraan meewerken, kom dan op donderdag 23 november langs in het Baljuwhuis tussen 17u00 en 20u30 en breng zeker één of meer nieuwe bloedgever(s) mee!
Inschrijven kan online via het donorportaal van het R+ (zie link hierna) of telefonisch op het gratis nummer 0800/777 00.
We kunnen jullie nu reeds verklappen dat elke donor een ......taart ontvangt en één of meerdere drankje(s) na afloop.
Heb je nog geen kaarten van ons eetfestijn van 2 en 3 december, niet getreurd, je kan nog kaarten bekomen op de afname. En nee, bij ons voel je nog geen inflatie, wij hanteren nog betaalbare prijzen (18 euro voor een volwassen menu - ook kindermenu te bekomen).
Hopelijk zien we jou op 23 november en op 2 en/of 3 december op ons eetfestijn. Hoe meer volk hoe meer vreugd
De opbrengst van ons eetfestijn wordt zoals steeds gebruikt om jou als bloedgever in de watten te leggen tijdens de bloedafnames en voor het huldigingsfeest van onze verdienstelijke bloedgevers. De volgende editie hiervan gaat door op 27 januari 2024.
Iedereen die minstens 18 jaar is, mag bloed geven.
De eerste bloedgift moet wel voor de dag van je 66e verjaardag plaats vinden. Na
je 66ste mag je blijven doneren als je al eerder bloed, plasma of plaatjes hebt
gegeven. En dat niet langer dan 3 jaar geleden.
Verder moet je goedkeuring
hebben van de arts op de bloedinzameling. Er staat dus geen maximumleeftijd
meer op doneren, zo lang je regelmatig doneert.
Deze informatie vind je ook
terug op de website van het Rode Kruis: klik hier
Er zijn wel een aantal risicosituaties die een belangrijke rol spelen in de veiligheid van zowel de donor als de ontvanger.
Wil je dus zeker spelen doe dan eerst de donorzelftest vooraleer je inschrijft.
Met een vorig bericht meldde ik dat Paul onze nieuwe vaandeldrager werd.
Tijdens een vergadering bij twee van onze leden (bij Dirk & Rita) ontving Paul officieel de vlag waarmee hij in de toekomst mag paraderen in naam van onze vereniging en hij genoot zichtbaar (zie volgend beeldverslag).
Van links naar rechts: Christian onze CEO, Marc onze penningmeester
Na lange en intense onderhandelingen tussen de voorzitter, de penningmeester en de secretaris , werd beslist om twee nieuwe functies te creëren binnen onze vereniging.
Bleek nl. dat alleen de mannelijke leden van onze vereniging een officiële functie hadden en omdat wij staan voor diversiteit en emancipatie kregen onze twee vrouwelijke bestuursleden eindelijk ook een waardige functie toebedeeld.
Beide functies werden bekrachtigd tijdens de vergadering van 5 september 2023 ten huize van twee van onze bestuursleden (Dirk & Rita).
Deze nieuwe functies werden genotuleerd in het verslag en een bijlage bij de statuten werd door de betrokken partijen ondertekend.
Cecile zal dus vanaf nu de functie waarnemen van "Public Relations Officer" en Rita deze van "Catering Officer".
Heel het bestuur is ervan overtuigd dat ze deze taak met volle overgave zullen uitvoeren.
Rita, Cecile en André.
Deze laatste was blij dat hij mee op de foto mocht.
En of het in orde was bij Dirk en Rita! Eerst belegde broodjes en daarna (zie hierboven).
Het is ons eindelijk gelukt om een foto te maken van het ganse bestuur.
Tijdens een bloedafname zijn er altijd personen die niet mee op de foto staan om een of andere reden en nu tijdens een vergadering bij Dirk & Rita is het ons eindelijk gelukt om gans de ploeg (zelfs met rode polo) samen op de foto te krijgen.
Bedankt aan Femke, de dochter van Paul om dit te vereeuwigen
Onlangs vroeg het Vlaamse Rode Kruis ons om toe te treden tot hun organisatie want tot nu opereerden wij als onafhankelijke vereniging en waren wij geen officiële medewerkers van het R+.
Na het invullen en opsturen van het nodige papierwerk mogen wij ons vanaf nu "Rode Kruis Vrijwilliger" noemen, maar behouden wij wel onze entiteit als "vrijwillige vriendenkring" en hangen we niet af van een plaatselijke R+ afdeling zoals bijvoorbeeld Halle.
Deze registratie levert ons bestuursleden o.a. volgende voordelen op:
toegang tot de officiële vrijwilligerswebsite;
beschikking hebben over een vrijwilligersmailadres (correspondentie naar privé-mailadres vervalt per 1/9/2023);
identieke behandeling als de andere R+ medewerkers (wij zijn dus ook verzekerd bij officiële events);
enz.
Al onze bestuursleden ontvingen inmiddels een vrijwilligersbadge (zie voorbeeldje hierna).
Gisteren hadden we onze derde bloedafname van het jaar en alhoewel deze plaats vond tijdens volle vakantie was er een zeer goede opkomst, waarvoor een oprechte dank aan al onze trouwe bloedgevers.
In het totaal zakten 135 bloedgevers af naar de inzameling, waaronder 7 nieuwe donoren.
We zitten dus voor dit jaar reeds op een totaal van 387 ingezamelde bloedzakjes en de kans bestaat dus dat we het record van vorig jaar zullen breken met onze laatste afname op 23 november.
Hierna enkele sfeerbeelden genomen tijdens de afname.
Christian in actie en in zijn nopjes
Drie op een rij: Cecile, Agnes en Dirk
Ook drie op een rij: Marc, André en Rita.
Een beetje te veel voorgeproefd?
Alle bloedgevers en de aanwezige kinderen ontvingen een extra verfrissing (frisco of potje hoeve ijs).
Deze werden aangekocht bij een plaatselijk handelaar (de Calogne).
Wij krijgen als bestuur regelmatig van onze bloedgevers te horen dat ze niet meer online kunnen inloggen om een afspraak te boeken om bloed te geven omdat hun paswoord geblokkeerd is of omdat ze dit vergeten zijn.
Wij hebben dus ons licht opgestoken bij het Vlaamse R+ hoe dit kan worden verholpen en we kregen extra aan informatie mee dat er eind juni '23 een update van het donorportaal is uitgevoerd en bij deze update er accounts werden geblokkeerd.
Donors die niet meer kunnen inloggen kunnen ofwel een mailtje sturen naar het mailadres van Donoradministratie (donoradministratie@rodekruis.be) ofwel bellen naar het gratis nummer 0800/777 00.
Door het ontslag van Marcel, kwam er een nieuwe functie vrij binnen ons bestuur, nl. deze van vaandeldrager.
Omdat Paul ons al gedepanneerd had toen Marcel niet kon deelnemen (meiboomplanting 2022) en hij dan reeds ons vaandel droeg tijdens de optocht in het centrum van Galmaarden, werd hem tijdens de laatste vergadering gevraagd of hij dit in de toekomst ook (zonder bezoldiging weliswaar) zou willen doen. En we kregen een volmondige "ja" als antwoord.
De statuten zullen dus in die zin ook worden aangepast.
De nieuwe (links) en de oude vaandeldrager samen op de foto.
Op donderdag 24 augustus gaat onze derde bloedafname van dit jaar door.
Voor Dirk, onze ondervoorzitter en tevens cateringmanager (zie foto hieronder), is dit een speciale dag want dat betekent dat hij op zijn verjaardag mag werken. Ik ga evenwel niet verklappen hoe oud hij wordt, dit moeten jullie hem zelf maar vragen
De bloedinzameling zelf gaat door vanaf 17h00 tot 20h30 in het Baljuwhuis in Galmaarden.
Inschrijven gebeurt zoals steeds via het donorportaal van het Vlaamse R+ (zie link) of door te bellen op het nummer 0800/777 00.
Wonder boven wonder hebben we opnieuw een verrassing voor onze donors en hopelijk is het warm weer!
Ik heb toch nog niet te veel verklapt hé?
Breng in elk geval je ID-kaart, een stylo en je goed humeur mee!
Ik ben Erik Dhaeyer, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Nonkel Erik.
Ik ben een man en woon in Galmaarden (België) en mijn beroep is gepensioneerd preventieadviseur.
Ik ben geboren op 26/09/1957 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tuinieren, reizen, wandelen, fotografie, ....
Ik ben sinds 1993 secretaris van onze vereniging.