De
bloedafname van 28 mei in het Baljuwhuis in Galmaarden gaat wel degelijk door,
ondanks de corona-crisis.
Om de
verspreiding van het virus af te remmen zijn er wel een aantal aandachtspunten
waarmee je als donor vooraf dient rekening te houden:
·
Heb
je koorts of keelpijn? Ben je verkouden of ziek? Moet je hoesten of heeft er
een gezinslid COVID-19? Dan mag je niet doneren;
·
Vermijd
nauw contact met zieke personen in je omgeving;
·
Wil
je bloed geven dan dien je je vooraf in te schrijven via het donorportaal (https://donorportaal.rodekruis.be/), of bel naar het gratis nummer 0800 777 00;
·
Breng
niet-donoren (bv. kinderen) niet mee
naar de afname.
·
Donoren zonder afspraak zijn ook nog steeds welkom, MAAR
enkel indien er vrije plaatsen beschikbaar zijn en dit
combineerbaar is met de afspraken die al ingeboekt staan.
·
Breng
je eigen balpen mee om de medische vragenlijst in te vullen;
·
Breng
je bevestigingsmail die je ontving mee, deze doet dienst als legitimatie voor
je verplaatsing;
Op de
bloedafname dienen volgende maatregelen te worden gevolgd:
·
Volg
de instructies van de vrijwilligers en van het personeel van het R+ nauwgezet
op;
·
Houdt
minimum 1,5 meter afstand van andere personen;
·
Vermijd
om handen te geven, begroet elkaar met een zwaai;
·
Aan
de ingang wordt er een temperatuurmeting gedaan met een infrarood thermometer.
Als je lichaamstemperatuur 37,6 C of hoger is mag je niet doneren.
·
Op
de afnameplaats volg je de bewegwijzering. Was eerst je handen (zie toiletten
op de vdp -1) en raak bij het opnieuw betreden van het gelijkvloers geen
voorwerpen aan zoals deur(en), balustrade, enz.
·
Er
zullen ook sprayflessen met ontsmettingsmiddel beschikbaar zijn op de collecte;
·
Probeer
erop te letten je gezicht zo weinig mogelijk aan te raken met je handen;
·
Moet
je hoesten? Doe dat in een papieren zakdoekje of in de binnenkant van je
ellenboog;
·
Gebruik
papieren zakdoekjes bij het niezen of snuiten en gooi ze weg in een vuilbak;
Na de
bloedafname is er een beperkte nazorg voorzien: een drankje en een voorverpakte
koek zodat je vlug opnieuw de nodige suikers kan aanmaken.
Het Rode Kruis meldt ons dat er een aanpassing is in de donorrichtlijn waarbij personen die de
afgelopen 28 dagen in een risicogebied voor Coronavirus verbleven of in contact
zijn geweest met een persoon met een bevestigde besmetting, uitgesteld worden
voor bloeddonatie.
Iedereen die vragen heeft omtrent dit virus kan terecht op de officiële website (zie link)
Op zaterdag 25 januari 2020 werd opnieuw verzamelen geblazen
in de zaal Willem Tell te Tollembeek voor ons jaarlijks huldigingsfeest.
Alle bloedgevers die gedurende het dienstjaar 2019 bloed
hadden gegeven op onze collectes werden uitgenodigd. Liefst 117 man tekenden in
voor het gezellig diner.
Foto van de zaal en de genodigden. Een kleine 120 man is niet mis.
Van de 17 te huldigen bloedgevers gaven er 6 present:
Mevr. Isabelle Desmecht voor 10 bloedgiften
Mevr. Kathleen Depelseneer voor 25 bloedgiften
Mevr. Béa Neukermans, Dhr. Danny Van Eesbeeck en Dhr. Kristof Goovaerts voor 50 bloedgiften
Dhr. Johan Decorte voor 75 bloedgiften
Alle helpers van ons eetfestijn van 30 nov. en 1 dec.
kregen een cadeautje als dank voor hun onbaatzuchtige medewerking en een stevig applaus van het aanwezige publiek.
Agnes, de echtgenote van onze penningmeester, ontving een extra
attentie omdat ze maar liefst 400 kaarten had verkocht. Hier op de foto met onze voorzitter en ondervoorzitter.
De kids werden ook niet vergeten. Dit jaar kregen ze een bioscoopticket met volledig arrangement (dus ook pop-corn).
De leden van de Dorpsraad van Onkerzele komen ons ook al een
paar jaar met een aantal man helpen.
Een aantal van hen heeft ook al de weg gevonden naar onze bloedinzamelingen.
Hierna nog enkele sfeerbeelden:
Hierboven een foto van de 6 gehuldigden met achteraan op de tweede rij, alle bestuursleden. Jewel, we zijn met negen.
Aanschuiven voor het voorgerecht.
Het bakken van het vlees en de vis van het hoofdgerecht. Nog effekens wachten, 't is nog niet gereed!
Het overvloedige dessert. De bordjes waren te klein om alles er in één keer op te krijgen, maar dit lukte wonderwel bij een tweede shift
Ook een delegatie van de Pauwelviering mocht niet ontbreken.
Eveneens op de foto onze oud-burgemeester, onze nieuwe burgemeester, één van onze schepenen, een gemeenteraadslid en onze voorzitter.
PLUIK !
Een laat "GRATIS" gastoptreden van de driekoningen.
Na onze passage bij de gouverneur in het Provinciehuis in
Leuven, waar ons het brevet Koninklijke Vereniging werd overhandigd (december
2019), rijpte reeds het idee om eens met het bestuur een bezoek te brengen aan
het parlement.
Agnes, de echtgenote van onze penningmeester, organiseerde de
hele daguitstap en op donderdag 16 januari 2020 was het dan zover en spoorden
wij naar Brussel.
Vooreerst was er een gezellige lunch in het restaurant Moniteur (de vroegere drukkerij) gepland waar wij genoten van een
driegangenmenu (zie afbeelding hierna) vergezeld van het nodige mondwater.
Nadien werden we opgewacht door een vrouwelijke gids die ons
veilig en wel doorheen het parlement en haar wandelgangen met schilderijen,
bustes, wandtapijten en andere bezienswaardigheden loodste.
Na een bezoek aan de senaat (zie volgende foto's) mochten wij vanuit de
volkstribunes ook een zitting van de kamer van volksvertegenwoordigers
bijwonen.
Hierboven, poseren op trap die leidt naar de senaat.
Foto hieronder, het voetvolk vooraan op de barricades.
Christian heeft zojuist een geldige nee-stem uitgebracht.
Nadien volgde nog een geleid bezoek aan één van de
commissiezalen.
De dag werd vakkundig afgesloten in een drankgelegenheid
nabij het Centraal Station.
P.S.: in de Kamer, mochten geen foto's worden gemaakt. Kwestie van geen slapende honden wakker te maken.
Eind januari 2019 werd een officiële aanvraag (= een lijvig dossier met tal van bijlagen) ingediend bij de Kabinetschef van de Koning om als Koninklijke Vereniging te worden erkend.
Op 13 maart kregen wij bericht van het Koninklijk Paleis dat op ons verzoek werd ingegaan en dat wij door de gouverneur van Vlaams Brabant zouden worden ontvangen en ons het brevet van Koninklijke Maatschappij zou worden uitgereikt.
Op donderdag 5 december werden wij en nog een aantal andere verenigingen in het Provinciehuis in Leuven ontvangen.
De dagindeling zag er als volgt uit:
10.00 uur:
verwelkoming met koffie en thee
10.30 uur:
rondleiding bestaande uit bedrijfsfilm, toelichting en rondleiding
12.00 uur: plechtige
uitreiking van de brevetten
12.15 uur:
persmoment
12.45 uur:
receptie
Hierna enkele sfeerbeelden:
Een fiere voorzitter en zijn apostels.
De gouverneur en zijn gedeputeerden in de perszaal
(van links naar rechts: Monique Swinnen, Tom Dehaene, Lodewijk De Witte en Ann Schevenels).
Foto genomen in de perszaal.
Plechtige overhandiging van het brevet (zie bijlage hieronder).
De 4 Daltons aan de "wall of fame" (= een fotocorner met duizenden foto's genomen in Vlaams Brabant).
Nog een foto genomen in de perszaal door de aanwezige pers.
Op de foto Tom Dehaene (de zoon van, jawel) en ons bestuur.
Op de foto met de gouverneur Lodewijk De Witte en Tom Dehaene.
Op de terugkeer.
De voorzitter heeft een bloemetje bij voor zijn vrouwtje.
Op onze bloedcollectes bieden er zich soms kandidaat-donoren aan die spijtig genoeg geen bloed mogen geven en dit om uiteenlopende redenen, bijvoorbeeld: recent bezoek aan de tandarts, buitenlandse reis, operatie, enz.
Om te vermijden dat je je vruchteloos aanbiedt is het raadzaam vooraf te checken of je wel bloed mag geven.
Dit kan vooraf worden gecheckt op de site van het Vlaamse Rode Kruis. Het volstaat op onderstaande link te klikken en de donorzelftest te doorlopen.
Niet getreurd, het is niet omdat je vandaag geen bloed mag geven, dat je levenslang uitgesloten bent om bloed te geven.
Elke bloedinzameling wordt vooraf aangekondigd via de plaatselijke media. Dit was voor voormelde inzameling eveneens het geval (zie berichtgeving via Het Laatste Nieuws hieronder).
Op de bloedafname kwamen 116 donors langs, waaronder 10 nieuwe.
Elke donor kreeg na zijn donatie twee warme pannenkoeken zodat hij/zij opnieuw op krachten kon komen
Het bestuur van onze afdeling bestaat uit 9 actieve leden. Dankzij evenwel de inzet van vele andere onbaatzuchtige medewerkers (o.a. tijdens ons eetfestijn) boeken wij jaar na jaar betere resultaten.
Dank aan allen die dit mogelijk maken!
Lijst bestuursleden (zie bijlage).
Ben je gemotiveerd en voel je je geëngageerd om iets te betekenen binnen onze gemeente, meld je dan aan via e-mail of nog liever neem contact op met één van onze bestuursleden om deel uit te maken van ons bestuur. Voorwaarde is dat je vroeger bloed hebt gegeven of je bereid bent bloed te geven.
Met ingang vanaf dinsdag 5 februari werd de maximumleeftijd om bloed te geven afgeschaft.
Hiermee volgt België het voorbeeld van o.a. het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada waar deze leeftijdsgrens al langer opgeheven werd.
Wat is er verandert t.o.v. vroeger?
Al wie zijn 71e verjaardag bereikt heeft kan blijven doneren op voorwaarde dat de laatste donatie niet langer dan 3 jaar geleden is en mits goedkeuring van de controlearts van het Rode Kruis die langskomt op de bloedafname.
Zoals voorheen kan je donor worden tot je 66e verjaardag en mag vanaf die leeftijd je laatste donatie niet langer dan 3 jaar geleden zijn om te kunnen blijven doneren, steeds mits goedkeuring van de controlearts.
Dit geldt voor alle bloedproducten: dus zowel voor bloed, plasma als plaatjes.
Tijdens één van de laatste vergaderingen van het dienstjaar 2018 gaf onze voorzitter Christian te kennen dat, gelet op het feit dat onze vereniging 50 jaar bestaat, hij graag zou willen dat onze vereniging zou erkend worden als "Koninklijke vereniging". Hij vroeg zijn secretaris, ondergetekende dus, te starten met het samenstellen van het dossier voor de officiële aanvraag tot erkenning.
Na het nodige opzoekingswerk bleek dat deze aanvraag dient gericht aan de Kabinetschef van de Koning en minimaal volgende elementen dient te bevatten:
een kopie van de statuten of van het huishoudelijke reglement indien er geen statuten bestaan
de doelstellingen
het officiële bewijs van de stichtingsdatum (maand en jaar) (indien niet in de statuten vermeld: via krantenknipsels, attest van de burgemeester, )
het adres van de zetel
de voornamen, namen en privéadressen van de leden van de raad van bestuur (voorzitter, secretaris, beheerders,...)
een activiteitenverslag van de afgelopen vijf jaar
de toekomstige projecten
de publicaties van de afgelopen vijf jaar
de financiële situatie van de groepering met onder andere de jaarlijkse rekeningen van de laatste vijf jaar
het huidige effectieve ledenaantal en sympathisanten
de federaties of organismen waarvan de groepering deel uitmaakt of waarbij ze eventueel aangesloten is, met vermelding van: naam en voornaam van de voorzitter van die organisatie, adres en telefoonnummer van de zetel
de historiek van de vereniging (markante gebeurtenissen)
de eventuele erkenning van de groepering door officiële instellingen (en bedrag van de verleende subsidies).
Dankzij onze burgemeester, Patrick Decat, werd ons een bewijs ter hand gesteld van de officiële stichtingsdatum van onze vereniging. Wij waren nl. in de veronderstelling dat onze vereniging was opgericht in 1969 (zie onze vlag), maar volgens een artikel uit een brochure die hij ons bezorgde, werd onze vereniging gesticht op 22 april 1967 (zie uittreksel hierna):
Het dossier (brief met 15 bijlagen) werd tijdens de huldiging van de verdienstelijke bloedgevers op zaterdag 26 januari in zaal Willem Tell ondertekend door onze voorzitter en de 15de bijlage was een aanbevelingsbrief getekend door onze burgemeester Patrick Decat.
Mee op de foto, Erik Dhaeyer, secretaris en opsteller van het dossier.
Het volledige dossier werd onder envelop op 29 januari per aangetekend schrijven opgezonden naar de Kabinetschef van de Koning.
Hoe verloopt nu verder de procedure?
Eerst moet het dossier ontvankelijk worden verklaard, het toekennen is sowieso een gunst en gebeurt dus niet automatisch.
De Kabinetschef van de Koning vraagt aan de gouverneur van de betrokken provincie of de vereniging het waardig is de titel van Koninklijke Maatschappij te krijgen.
De provinciale administratie doet daarvoor het nodige administratieve werk. Als het onderzoek gunstig is, dan verleent de Koning de titel en stelt zijn kabinetschef het brevet op.
Het provinciebestuur wordt daarvan verwittigd en organiseert een plechtigheid waarop het brevet officieel overhandigd wordt.
Op zaterdag 26 januari 2019 vond de huldiging plaats van onze verdienstelijke bloedgevers (dienstjaar 2018).
Deze huldiging ging net zoals de voorgaande jaren opnieuw door in de zaal Willem Tell in de Hernestraat 5 te Tollembeek.
Ongeveer 120 personen zakten af naar dit gezellig samenzijn dat ook in het teken stond van het 50-jarig jubileum van de vereniging. Zowel de burgemeester als het voltallige schepencollege tekenden present.
Iedereen werd vergast op een koud -warm en desserten buffet (traiteur van dienst was Sablon Catering uit Teralfene - zie menu in bijlage) en nadien konden ook nog de beentjes worden losgegooid onder de muzikale begeleiding van onze Marcel, onder supervisie weliswaar van Johny P.
Van de 22 te huldigen donoren waren er 7 aanwezig (zie foto hierna genomen door de huisfotograaf).
Op de foto:
Bovenaan de burgemeester met zijn schepencollege en Roger Van Holder, onze erevoorzitter.
Onderaan van links naar rechts: Paul Cochez, Beatrice Mertens, Rita Faute, Dirk De Roeck, Geert Goesseye, Nicole Pieck en Ronald Schollaert.
De vrouwen ontvingen een mooie ruiker bloemen, de mannen een goeie fles porto.
Ook de Pers kwam langs.
Hierna foto genomen door Marc Colpaert voor Het Laatste Nieuws en EditiePajot
Hierna foto genomen door Wim Rampelberg voor Persinfo
Hierna nog een aantal andere sfeerbeelden (eigen fotomateriaal):
Het aperitief
Zicht op het voorgerecht
Onze nieuwe burgemeester Patrick Decat tijdens zijn speech en een aandachtige voorzitter.
Later zouden beiden nog de officiële aanvraag tot erkenning van "Koninklijke Vereniging" ondertekenen, maar daarvoor verwijs ik jullie graag naar dit item zelf (zie inhoud blog).
Onze voorzitter had in aanloop van ons eetfestijn van eind december het meest aantal kaarten verkocht en werd dan ook in de bloemetjes gezet. Alhoewel bloemetjes, dit lijkt me eerder een zak gevuld met een paar flessen rood vocht
In bijlage, ter informatie, de statistiek van de ingezamelde bloedzakjes van de afgelopen 5 jaar. Dus dienstjaar 2014 tot en met 2018.
Met enerzijds het aantal ingezamelde bloedzakjes per dienstjaar en anderzijds het gemiddeld aantal bloedzakjes.
Deze informatie werd door onze voorzitter tijdens het banket van 26 januari 2019 in de zaal Willem Tell aan de genodigden, het College van Burgemeester en Schepenen en aan de vertegenwoordigers van de plaatselijke pers becommentarieerd.
Het Rode Kruis gaat op zoek naar nieuwe donoren en wil de Vlaming overtuigen om donor te worden met de campagne #mijneerstekeer.
De campagne brengt verschillende eerste keren in je leven in beeld die je nooit vergeet. Net als de eerste keer dat je alleen fietst of je eerste kus geeft, is je eerste keer bloed geven een uniek onvergetelijk moment.
Voor meer info (zie link hierna en filmpje youtube):
Ik ben Erik Dhaeyer, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Nonkel Erik.
Ik ben een man en woon in Galmaarden (België) en mijn beroep is gepensioneerd preventieadviseur.
Ik ben geboren op 26/09/1957 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tuinieren, reizen, wandelen, fotografie, ....
Ik ben sinds 1993 secretaris van onze vereniging.