Sportscars: Sensationele pole voor David Donohue in Daytona
Exact 40 jaar na de zege van zijn vader in de 24 Uren van Daytona pakte David Donohue op een sensationele manier met zijn Brumos Porsche Riley de pole voor de 47e editie van dit evenement en versloeg daarmee de Penske Porsche Riley, ironisch genoeg het team waaraan zijn vader zijn gehele leven verbonden was
Exact 40 jaar na de zege van zijn beroemde vader pakte David Donohue de pole in Daytona. Nu de zege nog.
Pole en baanrecord voor David Donohue Terwijl Penske-coureur Timo Bernhard eigenlijk zeker leek van de pole wist Donohue hem in de allerlaatste seconden van de qualifying met .001 seconde verschil te verslaan. Donohue voelde zich niet zeker van de pole. David Donohue: Het winnen van de pole kwam als een verrassing voor mij omdat ik ervan overtuigd was dat mijn snelste ronde in het verkeer bedorven was. Tevens sukkelden wij wat met de elektronica. Het team vertelde mij over de radio dat ik op P-1 stond, maar ik wist niet eens met welk verschil en wat ik nog met de banden moest doen. Met 1,40.540 vestigde David Donohue een nieuw baanrecord voor de Daytona Prototypes.
Timo Bernhard werd in de allerlaatste seconden beroofd van de pole met zijn Penske Porsche Riley
Penske-coureur Timo Bernhard voelde zich echter overtuigd van de pole. Bernhard: Ik wist dat ik een snelle ronde had afgelegd, die goed genoeg was voor de pole. Toen vertelden ze over de radio dat wij echt dicht bij elkaar lagen en dat ik tweede lag maar mijn banden waren op. GrandAm is een nieuw kampioenschap voor ons maar dit is voor Penske Racing al een goed resultaat. Bernhard won de 24 Uren van Daytona eerder in 2003. Bij Penske zijn de verwachtingen hoog gespannen. Eerder liet Roger Penske in een interview doorschemeren dat hij niet meer voor de klassezeges wilde gaan maar voor overalloverwinningen in sportscar racing. De aanwezigheid van Ganassi Racing was volgens Roger Penske een extra prikkel.
Michael Valiante kwalificeerde de Michael Shank Ford Riley met een tijd van 1.40.651 als derde gevolgd door de Krohn Racing Ford Lola van oud F1-coureur Riccardo Zonta die een tijd van 1.40.892 liet noteren. Drievoudig winnaar Scott Pruett liet een tijd van 1.41.016 in de TELMEX/Target Chip Ganassi Racing Lexus Riley noteren. Scott Pruett: Precies wat we in de kwalificatie verwacht hadden. Met 24 Uur voor de boeg maakt het weinig uit. Het team van Ganassi heeft zoals altijd een fantastische auto geleverd. Op het einde van de wedstrijd hopen we voor de overwinning te gaan.
Een programma in de GrandAm-series is aanmerkelijk goedkoper dan in de ALMS. Hier een detailopname van de Porsche-motor die Penske gebruikt.
Alex Gurney, die vorig jaar vanaf pole vertrok start dit jaar als elfde in de GAINSCO/Bob Stallings Racing Pontiac Riley, die tevens wordt bemand door Jimmie Johnson, Jon Fogarty en Jimmy Vasser.
De Childress Howard Motorsports Pontiac Crawford van Danica Patrick, Casery Mears, Andy Wallace en Rob Finlay starten als 18e en laatste bij de Daytona Prototypes omdat zij in de kwalificatie met een kapotte motor kampten.
Iedereen gunt het SpeedSource Team de pole en de overwinning.
In de GT2 klasse ging de pole voor het tweede achtereenvolgende jaar naar de spectaculaire SpeedSource Mazda RX van Speedsource eigenaar Sylvain Tremblay die amper enkele weken geleden zijn vrouw bij een verkeersongeluk verloor. Tremblay: Ik geloof niet dat ik in die laatste ronde in mijn lichaam zat, maar in de allerlaatste ronde zag ik dat ik het kon. Een pole betekent natuurlijk niets hier, maar persoonlijk betekende het ontzettend veel voor mij.
Kwalificatie Daytona 24 Hrs. 1. David Donohue (USA), Porsche Riley (DP), 1:40,540 Min. 2. Timo Bernhard (D), Porsche Riley (DP), 1:40,541 3. Michael Valiante (CAN), Ford Riley (DP), 1:40,651 4. Ricardo Zonta (BRA), Ford Lola (DP), 1:40,892 5. Ryan Dalziel (USA), BMW Riley (DP), 1:40,915 6. Scott Pruett (USA), Lexus Riley (DP), 1:41,016 7. Max Angelelli (I), Ford Dallara (DP), 1:41,311 8. Scott Dixon (NZ), Lexus Riley (DP), 1:41,316 9. Joao Barbosa (P), Porsche Riley (DP), 1:41,375 10. Christophe Bouchut (F), BMW Riley (DP), 1:41,569
Felipe Massa: "Een dikke acht voor de betrouwbaarheid"
Het Ferrari F1 Team rondde donderdag haar vierdaagse testsessie op Mugello af. Het team plande in eerste instantie om, zoals de meeste teams, af te reizen naar Portimao maar gezien de slechte weersvoorspellingen weken ze uit naar het Italiaanse circuit. Daar kregen de coureurs echter ook een flinke portie regen, maar donderdag kon er voor het eerst op slicks gereden worden. Felipe Massa kende een productieve dag en legde 103 ronden af.
"Ik ben blij met de gang van zaken gedurende de afgelopen dagen", zei Massa. "De laatste dag konden we eindelijk testen onder droge omstandigheden. De eerste impressie is positief al is het nog te vroeg om te zeggen op welk niveau we zitten. Dit komt met name doordat we geen competitie hadden en dus moeilijk kunnen bepalen waar we staan. Maar als ik deze test moet beoordelen geef ik hem een dikke acht voor de betrouwbaarheid want we hebben meer dan 1500 kilometer afgelegd. Veel van die kilometers was onder natte omstandigheden maar gezien de condities in Portimao denk ik dat we de juiste beslissing hebben genomen door naar Mugello te reizen."
Kamui Kobayashi heeft de eerste GP2 Asia-race van het weekend in Bahrein gewonnen, en breidde daarmee zijn voorsprong in het kampioenschap uit. De Toyota F1-testrijder won de race voor zijn teamgenoot Jerome dAmbrosio.
Polesitter Nico Hulkenberg behield de leiding na de start maar Kobayashi volgde hem constant op de voet. De Japanner prikte zijn bolide een aantal maal naast de ART van de Duitser, maar tot een inhaalactie kwam het niet. In de dertiende ronde lukte het hem eindelijk om voorbij Hulkenberg te gaan en bouwde gestaag een voorsprong op. De Duitser maakte direct zijn pitstop maar verloor tijd door een probleem tijdens het wisselen van een wiel.
Hierdoor kwam Jerome dAmbrosio eenvoudig op de tweede stek te liggen. Edoardo Mortara kende een goed debuut. Hij kwalificeerde zich al als vierde en eindigde de race op de laatste podiumstek. Hiervoor moest hij een flink duel uitvechten met Hulkenberg en Valsecchi, die beiden op zijn hielen zaten. Roldan Rodriguez eindigde als vijfde, net voor Giedo van der Garde en Sergio Perez.
Uitslag race 1
Pos Driver Team Gap
1. Kamui Kobayashi DAMS 34 laps
2. Jerome D'Ambrosio DAMS + 5.892
3. Edoardo Mortara Arden + 18.570
4. Nico Hulkenberg ART + 19.436
5. Davide Valsecchi Durango + 20.368
6. Roldan Rodriguez Piquet + 24.076
7. Giedo van der Garde iSport + 24.748
8. Sergio Perez Barwa Campos + 27.462
9. Javier Villa Super Nova + 30.687
10. Vitaly Petrov Barwa Campos + 36.702
11. Earl Bamber Qi-Meritus + 38.042
12. Hamad Al Fardan iSport + 51.424
13. Diego Nunes Piquet + 55.560
14. Luiz Razia Arden + 1:06.976
15. Frankie Provenzano Trident + 1:14.584
16. Rodolfo Gonzalez FMS + 1:18.339
17. Sakon Yamamoto ART + 1:18.391
18. Michael Herck DPR + 1:18.559
19. Michael Dalle Stelle Durango + 1:46.185
20. Marco Bonanomi Qi-Meritus + 1 lap
21. Kevin Nai Chia Chen FMS + 2 laps
22. James Jakes Super Nova + 3 laps
Retirements:
Driver Team Laps
Giacomo Ricci Trident 21
Adrian Valles Trident 13
Fabrizio Crestani Ocean 0
Yelmer Buurman Ocean 0
Van der Garde: "Starten vanaf de eerste rij is een nieuwe ervaring"
Giedo van der Garde kende in Bahrein een weinig spectaculaire race op vrijdag. Gestart vanaf de zesde plaats verloor de iSport-coureur, die eind 2008 nog voor het Renault F1 Team testte, een plaatsje bij de start en kwam hij ook als zevende aan de finish. Het zijn opnieuw waardevolle punten en de zevende stek betekent een plek op de eerste startrij voor de tweede race, die op zaterdag verreden zal worden.
"Er gebeurde vandaag weinig bijzonders", liet Giedo weten. "Bij de start verloor ik gelijk een plek, maar na mijn pitstop was ik direct supersnel. Toen de banden echter wat meer gingen slijten werd het tempo wat minder en had ik wat problemen met de tractie. Ik denk dat de auto iets teveel staat afgesteld op nieuwe banden, dus dat moet voor morgen even anders. Morgen start ik vanaf de eerste startrij, omdat de eerste acht van de race op vrijdag worden omgekeerd. Het is een nieuwe ervaring en ik denk dat ik gewoon een goede start moet hebben en dan zien we wel. Ik hoop in ieder geval weer in de punten te eindigen."
De race van zaterdag start om 11.00 uur Nederlandse tijd.
Voormalig F1-coureurs domineren kwalificatie Speedcar Series
Heinz-Harald Frentzen heeft de pole position gereden tijdens de Speedcar Series op het Bahrein International Circuit. De voormalig F1-coureur bleef Jean Alesi nipt voor. Kampioenschapleider Vitantonio Luizzi noteerde de derde tijd. De eerste vijf coureurs van de kwalificatie hebben allen een Formule 1-verleden. Voor de pole position ontvangt Frentzen een cheque ter waarde van 10.000 dollar.
"De set-up van de bolide was uitstekend en ik ben blij met deze pole", zei Frentzen. "De baan is erg tricky dus het is belangrijk vooraan te kunnen starten. Het gaat een zeer spannende race worden en ik heb er zin in!"
Uitslag kwalificatie
Pos Driver Teams Laps Time
1. H. Frentzen Team Lavaggi 10 2:05.851
2. J. Alesi HPR 13 2:05.924
3. V. Liuzzi UP Team 12 2:06.281
4. G. Morbidelli Palm Beach 12 2:06.522
5. J. Herbert JMB 13 2:06.746
6. H. Al Maktoum UP Team 14 2:06.908
7. T. Biagi Palm Beach 14 2:07.252
8. C. Zoechling Durango 11 2:08.079
9. M. Lee HPR 10 2:08.184
10. J. Villeneuve Durango 9 2:08.492
11. C. Buncombe Team Lavaggi 13 2:08.943
12. G. Lavaggi Team Siram 11 2:09.167
13. D. Pasini JMB 6 2:09.330
14. E. Panacci Continental Circus 11 2:11.265
15. E. Charles Continental Circus 13 2:13.220
Heinz-Harald Frentzen heeft in Bahrein de snelste tijd gerealiseerd tijdens de vrije training van de Speedcar Series. De spectaculaire klasse, waarin veel voormalig F1-coureurs actief zijn, rijdt komend weekend tijdens de GP2 Asia Series twee races. De Duitser bleef Gianni Morbidelli met minder dan een tiende voor. Jean Alesi eindigde als derde, op ruim twee tienden. Kampioenschapleider Vitantonio Liuzzi kwam tot een vierde tijd.
"Het is een schitterend circuit en het is mooi om hier te rijden. Het is een redelijk lastige baan waar je gemakkelijk in de fout kan gaan", zei Frentzen na de training. Gezien het feit dat vijf coureurs binnen een halve seconde van de snelste man eindigden wordt een spannende kwalificatie verwacht. Deze wordt morgen om 10.40u lokale tijd verreden, waarna om 15.30u de eerste race van start gaat.
Uitslag vrije training
1. H. Frentzen Team Lavaggi 16 2:07.082
2. G. Morbidelli Palm Beach 20 2:07.260
3. J. Alesi HPR 18 2:07.334
4. V. Liuzzi UP Team 12 2:07.413
5. J. Herbert JMB 21 2:07.518
6. H. Al Maktoum UP Team 21 2:08.312
7. M. Lee HPR 16 2:08.521
8. J. Villeneuve Durango 16 2:08.715
9. T. Biagi Palm Beach 21 2:09.104
10. D. Pasini JMB 8 2:09.606
11. C. Zoechling Durango 17 2:09.820
12. G. Lavaggi Giovanni Lavaggi 22 2:10.224
13. E. Panacci Continental Circus 21 2:13.066
14. E. Charles Continental Circus 8 2:13.992
Nico Hulkenberg heeft bij zijn GP2-debuut direct een verpletterende indruk achtergelaten door de pole position voor zich op te eisen. Op het circuit van Bahrein was de Williams F1-testrijder ruim een tiende sneller dan de snelle Belg Jerome dAmbrosio. Kampioenschapleider Kamui Kobayashi kwam eveneens te kort en moest genoegen nemen met een derde plaats.
Ook een andere debutant uit de Formule 3 EuroSeries, Edoardo Mortara, maakte direct indruk. De Italiaan noteerde de vierde tijd, op ruim zes tienden van de Duitser. Roldan Rodriguez, in de tussenstand om het kampioenschap op drie punten achterstand van leider Kobayashi, noteerde de vijfde tijd, nipt voor Giedo van der Garde. Yelmer Buurman noteerde evenals tijdens de vrije training in de ochtend een zeventiende tijd.
Uitslag kwalificatie
Pos Driver Team Time Gap
1. Nico Hulkenberg ART 1:41.351
2. Jerome d'Ambrosio DAMS 1:41.476 +0.125
3. Kamui Kobayashi DAMS 1:41.522 +0.172
4. Edoardo Mortara Arden 1:41.978 +0.627
5. Roldan Rodriguez Piquet 1:42.195 +0.844
6. Giedo van der Garde iSport 1:42.307 +0.956
7. Sakon Yamamoto ART 1:42.344 +0.993
8. Javier Villa Super Nova 1:42.355 +1.004
9. Marco Bonanomi Qi-Meritus 1:42.362 +1.011
10. Davide Valsecchi Durango 1:42.449 +1.098
11. Vitaly Petrov Campos 1:42.458 +1.107
12. Diego Nunes Piquet 1:42.564 +1.213
13. Sergio Perez Campos 1:42.632 +1.282
14. James Jakes Super Nova 1:42.636 +1.285
15. Earl Bamber Qi-Meritus 1:42.798 +1.447
16. Hamad Al-Fardan iSport 1:42.818 +1.467
17. Yelmer Buurman Ocean 1:42.833 +1.482
18. Luiz Razia Arden 1:43.061 +1.710
19. Fabrizio Crestani Ocean 1:43.373 +2.022
20. Adrian Valles Trident 1:43.401 +2.050
21. Michael Herck DPR 1:43.413 +2.062
22. Rodolfo Gonzalez FMS 1:43.701 +2.351
23. Giacomo Ricci Trident 1:44.043 +2.692
24. Frankie Provenzano Trident 1:44.325 +2.974
25. Kevin Nai Chia Chen FMS 1:45.281 +3.930
26. Michael Dalle Stelle Durango no time
STUTTGART - Zoals gewoonlijk aan het begin van een nieuw jaar, en een nieuw autosportseizoen, zorgt Porsche voor enkele updates aan hun diverse wagens. De Porsche 911 GT3 RSR, die in diverse kampioenschappen aan de start komt in de GT2-klasse, is grondig aangepast op zowel motorisch als aerodynamisch vlak.
De belangrijkste visuele aanpassing is zeker en vast de toevoeging van grote luchtinlaten aan de voorzijde. Deze werden toegevoegd wegens de installatie van een optionele airconditioning. De aerodynamica onder de achtervleugel werd ook verbeterd en de spoiler zelf kent nu een grotere aanpassingsmarge.
De motor heeft een opwaardering van 3.8 naar 4.0 liter gekregen, en dankzij een verkleining van de restrictoren levert de zes-cilinder motor nu een kracht van 450PK bij 7800 toeren per minuut en een maximum koppel van 430Nm bij 7250 toeren.
In de cockpit is een nieuw multifunctioneel display geïnstalleerd boven het dashboard. Op dit display kunnen de coureurs onder andere zien wat het optimale moment is om te schakelen. In ieder geval zijn er weer enkele functies bijgekomen die het comfort van coureur en team moeten vergroten.
Er zijn ondertussen al een twintigtal machines gebouwd en klaar om verscheept te worden naar de diverse klanten. Het prijskaartje van deze Duitse volbloed racewagen is zo'n 380 000 exclusief BTW.
BMW Sauber heeft als zesde F1-team de bolide voor 2009 gepresenteerd. Het Duitse team deed dit vanmorgen in Valencia, Spanje. De F1.09 is volledig aangepast aan de nieuwe reglementen en BMW wil, na de eerste overwinning in 2008, komend jaar meestrijden om de titel. Het coureurduo Robert Kubica Nick Heidfeld blijft ongewijzigd. Christian Klien blijft eveneens bij het team betrokken als testrijder. Na de presentatie reed Robert Kubica direct de eerste ronden met de F1.09, om na een uitgebreide controle aan een volledige test te beginnen.
BMWs technisch coördinator Willy Rampf zei tijdens de presentatie dat de nieuwe regelgeving voor een extra uitdaging zorgden bij het ontwikkelen van de nieuwe bolide: "Een nieuwe Formule 1-auto ontwikkelen is altijd spannend, maar ditmaal was het nog specialer. We moesten vanaf nul beginnen. Ten eerste betekent de overgang van gegroefde banden naar slicks meer grip, maar ook de balans verschuift verder naar voren. Aangezien deze versie veel verschilt van de vorige bolide zijn we in februari al begonnen met de eerste conceptstudies, twee maanden eerder dan normaal en nog voordat de F1.08 zijn eerste race reed! Ons doel was om een auto te bouwen met een hoge aerodynamische efficiëntie om zoveel mogelijk van de weggenomen downforce terug te krijgen."
PORTIMAO In de vroege ochtend presenteerde het Williams F1 Team haar nieuwe bolide voor komend seizoen. De FW31 moet het teleurstellende seizoen 2008 doen vergeten. Direct na de onthulling nam testrijder Nico Hulkenberg plaats achter het stuur van de wagen en reed de eerste meters op het natte circuit. Hieronder de fotos van de eerste ronden op het spectaculaire Portugese circuit.
PORTIMAO - Het Renault F1 Team heeft vanochtend haar nieuwe bolide voor komend seizoen gepresenteerd op het Portimao Circuit in de Portugese Algarve. Direct na de presentatie reed de R29 haar eerste ronden op het spectaculaire nieuwe circuit. Nelsinho Piquet had de eer de eerste tijden te noteren en de kleurrijke bolide aan de tand te voelen. Hieronder de fotos van de eerste meters van de Renault R29.
Formule 1: Eerste shake down McLaren MP4-24 in Portugal
Direct na de presentatie in het Engelse Woking vertrok het McLaren Team naar het Autodromo Internacional di Algarve om de McLaren MP4-24 in handen van testcoureur Pedro de La Rosa aan zijn eerste shake-down te onderwerpen.
Voor het McLaren test team begon de dag in Algarve met enige vertraging, maar uiteindelijk kon de La Rose zestien ronden afleggen. In zijn dertiende ronde liet testcoureur De La Rosa afgelopen zaterdag een tijd van 1.28.719 registreren.
Pedro de La Rosa: Het is natuurlijk altijd een opwindend moment als je voor de eerste keer in een gloednieuwe auto stapt. En aangezien alle reglementsveranderingen die deze winter van kracht werden, was het nog spannender dan normaal. De auto gedroeg zich zoals wij het volgens onze data verwacht hadden. Bij het doen van een aantal systeem checks groeide het vertrouwen. Het is duidelijk dat wij de MP4-24 naar de limiet moeten pushen. Maandag zullen wij zeker meer rondes afleggen, maar dit was een opbouwende start die veel vertrouwen gaf. Gezien de testlimiet is het belangrijk dat wij productief werk verrichten voordat de eerste wedstrijd van start gaat. Er liggen nog een paar spannende weken voor ons
PORTIMAO Het Williams F1 Team heeft op zeer ingetogen wijze de nieuwe bolide gepresenteerd. De FW31 moet het teleurstellende 2008 doen vergeten. Het team begon als eerste aan de 2009-auto en heeft daardoor een lichte voorsprong op het gebied van de drastische reglementswijzigingen. Waar bij Renault, wat de nieuwe bolide op nagenoeg hetzelfde moment presenteerde, nog alle coureurs en teamleiding aanwezig was, bleef het bij Williams beperkt tot testcoureur Nico Hulkenberg. De talentvolle Duitser legt vandaag de eerste test af met de FW31 op het nieuwe Portimao Circuit te Portugal. De bolide is onthult in een interim wintertest-livery. De definitieve kleurstelling wordt in februari bekendgemaakt.
De bolide is volledig aangepast aan de nieuwe reglementen, wat vooral te zien is in de brede voorvleugel en smalle achtervleugel. Het team heeft bovendien een unieke beslissing genomen met betrekking tot het Kinetic Energy Recovery System. Williams maakt haar eigen systeem op basis van een vliegwiel, terwijl alle andere teams een versie met batterijen ontwikkelen.
PORTIMAO - Zojuist heeft het Renault F1 Team op het Portimao Circuit te Portugal zijn nieuwe bolide voor 2009 voorgesteld. De R29 is volledig aangepast naar de nieuwe reglementen, inclusief brede voorvleugel en smalle achtervleugel. Verder is het kleurenschema enigszins gewijzigd ten opzichte van afgelopen jaar. Oranje is prominenter aanwezig, evenals de rode kleur van de nieuwe sponsor Total.
De rijders blijven ongewijzigd ten opzichte van 2008, ook komend seizoen staan Fernando Alonso en Nelsinho Piquet aan de start voor het Franse team. Romain Grosjean is bevestigd als nieuwe reserverijder. Na de presentatie begon het team aan een meerdaagse testsessie op het nieuwe circuit in de Portugese Algarve.
WTCC: Slecht weer belemmert teams bij test in Portimao
Rob Huff testte de nieuwe Chevrolet Cruze
De deelnemende BMW- en Chevrolet-teams hadden duidelijk meer verwacht van de WTCC-tests op het nieuwe Autodromo do Algarve in Portimao in het zuiden van Portugal. Het ontvluchten van de koude Noord-Europese winter is immers één van de voornaamste redenen dat teams rond deze tijd van het jaar graag naar het zuiden trekken. Hun verwachtingen werden echter niet ingelost: op de eerste dag stroomde het van de regen en op de tweede dag kon er pas in de middag op een droge baan worden gereden. Bovendien werd de test van de oorspronkelijk geplande drie dagen verkort tot twee, omdat de gearriveerde Formule 1-teams zich in alle rust wilden voorbereiden op hun testsessies, die vanaf maandag in Portimao plaatsvinden.
Op het nieuwe 4,692 kilometer lange circuit testten allevijf de BMW-fabriekscoureurs: Jörg Müller en Augusto Farfus voor het BMW Team Germany (Schnitzer), Andy Priaulx voor het BMW Team UK (RBM) en Alex Zanardi en nieuwe aanwinst Sergio Hernandez voor het BMW Team Italy-Spain (ROAL). Van hen reden Müller, Farfus en Zanardi al met nieuwe autos, Priaulx en Hernandez reden nog met materiaal van vorig jaar. Voor Hernandez was het de eerste kennismaking met het BMW-fabrieksteam. We hebben ons geconcentreerd op afstelling en onderstelwerk, meldde Friedhelm Nohl, projectleider van BMW Motorsport, tegenover AUTOSPORT.NL. De nieuwe autos zijn overigens nog niet op hun definitieve stand. Voorafgaand aan de eerste WTCC-races van 8 maart in het Braziliaanse Curitiba wil BMW begin februari in Valencia nog een keer testen.
Testen is ook veel wachten: BMW-coureur Augusto Farfus
Turkington voor bandentests bij Wiechers Sport Naast de BMW-fabrieksteams reed ook Wiechers Sport in Portugal. Voor het Duitse BMW-privéteam kwamen de Italiaan Stefano DAste en de jonge Britse rijder Colin Turkington in actie. DAste keerde zoals bekend na een jaar bij het Italiaanse Proteam terug naar Wiechers, het team waarmee hij in 2007 de titel in de Yokohama Independents Trophy won. Turkington kwam in actie voor testdoeleinden op verzoek van WTCC-bandenleverancier Yokohama. Hoewel Wiechers-teammanager Dominik Greiner verklaarde, met verschillende rijders in gesprek te zijn voor het tweede zitje in het team, komt Turkington daarvoor hoogstwaarschijnlijk niet in aanmerking, want de Brit werd gisteren bevestigd bij West Surrey Racing voor deelname aan het BTCC.
Chevrolet met fabrieks- en klantenteams Ook Chevrolet was in Portimao aanwezig. Rob Huff testte de nieuwe Chevrolet Cruze voor het fabrieksteam RML, terwijl ook de klantenteams Tempest Sport (uit het BTCC met Harry Vaulkhard) en Team Chevrolet Sweden (uit het STCC met Thomas Schie) aanwezig waren. Beide teams hebben de Lacettis van vorig jaar overgenomen en zullen deze komend seizoen in hun respectievelijke nationale toerwagenkampioenschappen inzetten. Het Zweedse Chevrolet-team testte bovendien banden voor Yokohama, dat vanaf dit jaar Michelin vervangt als exclusieve leverancier in het Zweeds toerwagenkampioenschap.
Geen exclusieve test Aanvankelijk was de test in Portimao aangekondigd als een exclusieve toerwagentest, maar de praktijk bleek anders, zo meldde Dominik Greiner van Wiechers Sport vanuit Portugal: We hadden erop gerekend dat we hier exclusief zouden rijden, maar er rijden ook Radicals en Formule 3-autos op de baan. En dan ook nog eens slecht weer, verre van ideaal dus. Het Chevrolet-fabrieksteam blijft in Portugal en test komende week in Estoril, waar ook SEAT Sport in actie komt
McLaren heeft vanochtend in het McLaren Technologie Centre de nieuwe McLaren MP4-24 gepresenteerd. Opvallende kenmerken zijn een revised bodywork, voor en achtervleugels en het KERS-systeem. In verband met de veranderende reglementen startte de ontwikkeling van de McLaren MP4-24 al september 2007. Op dit moment zijn er al twee chassis klaar en bij McLaren start men a.s. maandag met het testwerk op het Autodromo di Algarve in Portugal. Testcoureur Pedro de La Rosa zal de eerste twee dagen in actie komen terwijl Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen aanstaande woensdag en donderdag het stuur zullen overnemen.
Lewis Hamilton: De komst van een nieuwe auto is voor elke coureur een bijzonder moment en de onthulling van de MP4-24 was een bijzonder moment voor mij omdat de auto het startnummer 1 van de wereldkampioen draagt. Ik denk dat met de nieuwe reglementen het wereldkampioenschap volledig open is en dat de fans hoge verwachtingen mogen koesteren. Persoonlijk hoop ik op een ander succesvol seizoen en dat ik weer de kans heb om indien mogelijk tot de laatste race voor de titel te gaan, maar eigenlijk liever eerder.
Heikki Kovalainen: Ik ben in een gelukkige positie geweest dat ik in de loop van het jaar achter de schermen heb mogen kijken hoe de auto zijn vorm aannam en ik ben er verbaasd over hoe hard iedereen in Woking, Brixworth en Stuttgart gewerkt heeft. Gedurende de winter heb ik de tijd gehad om mij met de ingenieurs op het komende seizoen voor te bereiden zodat wij sterk uit de hoek kunnen komen. Met zoveel nieuwe regels zal het noodzakelijk zijn om je snel aan te passen. Ik voel me beter voorbereid dan ooit te voren.
Jaap van Lagen is ook deze winter volop actief op de circuits. Waar in Nederland iedereen op de schaats stond reed de WTCC-coureur uit Ede de 24 uren van Dubai. Overdag was het zon 30 graden. Jaap deelde de machtige Audi Creventic CR-8 met zijn LADA-teamchef Viktor Shapovalov en Ivo Breukers.
De CR-8 is met 430 pk een geweldige auto om mee te rijden. Deze race waren we echt competitief. Jaap van Lagen is al vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van deze bijzondere Audi. In de afgelopen maanden is heel veel getest om een strak sturende en gemakkelijke rijdende GT te bouwen voor lange afstandsraces. Op Dubai viel alles op zn plek. In vergelijk met vorig jaar, toen we deze race als test reden, rijden we nu zes seconden per ronde sneller. Hard gaan met de Creventic CR-8 bleek ook voor LADA-teamchef Viktor Shapovalov geen probleem. Het was Viktor zijn eerste 24 uurs race met deze auto. Hij vond het geweldig. Eigenaar van de auto Ivo Breukers genoot met volle teugen van de progressie die is gemaakt met de CR-8. Breukers klokte tijden vergelijkbaar met die van zijn Russische teamgenoot.
De andere mannen reden liever overwegend met daglicht, dus zat Jaap van Lagen vooral s nachts achter het stuur. Mij maakt het niets uit. In het donker voel ik me ook prima op mijn plek. De stopwatch bewees die stelling. Tussen de snelste tijd van Jaap overdag en s nachts zat nog geen tiende van een seconde. Ik heb strakke stints neer kunnen zetten. In het donker is het zaak om je te concentreren op je rem- en instuurpunten. Dat ligt me goed.
Op het 5,39 km lange Dubai Autodrome bleken Van Lagen, Shapovalov en Breukers competitief. Een klein brandje in de avondtraining zorgde voor een lekke benzinetank. Om deze te vervangen moest de hele motor worden gedemonteerd, waardoor de CR-8 pas 4,5 uur na de start van de race voor het eerst brulde. Zon geval van domme pech is erg jammer, want de auto bleek in de resterende uren snel en betrouwbaar. In bijna 20 uur waren de enige mankementen een klein lek aan een waterslang en een kapotte fusee na een touche met een Porsche.
Hoewel de coureur uit Ede weet dat als niet telt in de autosport, is hij ervan overtuigd dat een podiumplek in de SP2-klasse haalbaar was geweest. De CR-8 is er klaar voor. In onze klasse rijden onder meer Ferraris en BMWs, die wij prima tegenstand kunnen geven. Het avontuur in Dubai smaakt voor Jaap van Lagen naar meer. Dolgraag wil de ambitieuze Edenaar de wereld de ware kwaliteit tonen van de CR-8. Wij kunnen om de prijzen rijden met deze bijzondere GT.
zevevoudig wereldkapioen michael schumacher heeft gezegd dat hij na zijn zware crach in 1999 in de britse gp zijn hart voede stoppen met kloppen.
de ex-f1-rijder deed zijn verhaal aan de duitse tv-zender zdf. plots voelde ik dat mijn hartslag verminderde en opeens stopte mijn hart volledig met kloppen. alles werd zwart op dat moment dacht ik dat het dat is wat je voelt as je op weg bent naar het hiernamaals. ik weet niet hoelang ik weg was of het enkel om een flauwte of een schock ging. ik weet wel dat mijn hart stoppte schumacher brak zijn been bij de cracht.