Nico Hulkenberg heeft bij zijn GP2-debuut direct een verpletterende indruk achtergelaten door de pole position voor zich op te eisen. Op het circuit van Bahrein was de Williams F1-testrijder ruim een tiende sneller dan de snelle Belg Jerome dAmbrosio. Kampioenschapleider Kamui Kobayashi kwam eveneens te kort en moest genoegen nemen met een derde plaats.
Ook een andere debutant uit de Formule 3 EuroSeries, Edoardo Mortara, maakte direct indruk. De Italiaan noteerde de vierde tijd, op ruim zes tienden van de Duitser. Roldan Rodriguez, in de tussenstand om het kampioenschap op drie punten achterstand van leider Kobayashi, noteerde de vijfde tijd, nipt voor Giedo van der Garde. Yelmer Buurman noteerde evenals tijdens de vrije training in de ochtend een zeventiende tijd.
Uitslag kwalificatie
Pos Driver Team Time Gap
1. Nico Hulkenberg ART 1:41.351
2. Jerome d'Ambrosio DAMS 1:41.476 +0.125
3. Kamui Kobayashi DAMS 1:41.522 +0.172
4. Edoardo Mortara Arden 1:41.978 +0.627
5. Roldan Rodriguez Piquet 1:42.195 +0.844
6. Giedo van der Garde iSport 1:42.307 +0.956
7. Sakon Yamamoto ART 1:42.344 +0.993
8. Javier Villa Super Nova 1:42.355 +1.004
9. Marco Bonanomi Qi-Meritus 1:42.362 +1.011
10. Davide Valsecchi Durango 1:42.449 +1.098
11. Vitaly Petrov Campos 1:42.458 +1.107
12. Diego Nunes Piquet 1:42.564 +1.213
13. Sergio Perez Campos 1:42.632 +1.282
14. James Jakes Super Nova 1:42.636 +1.285
15. Earl Bamber Qi-Meritus 1:42.798 +1.447
16. Hamad Al-Fardan iSport 1:42.818 +1.467
17. Yelmer Buurman Ocean 1:42.833 +1.482
18. Luiz Razia Arden 1:43.061 +1.710
19. Fabrizio Crestani Ocean 1:43.373 +2.022
20. Adrian Valles Trident 1:43.401 +2.050
21. Michael Herck DPR 1:43.413 +2.062
22. Rodolfo Gonzalez FMS 1:43.701 +2.351
23. Giacomo Ricci Trident 1:44.043 +2.692
24. Frankie Provenzano Trident 1:44.325 +2.974
25. Kevin Nai Chia Chen FMS 1:45.281 +3.930
26. Michael Dalle Stelle Durango no time
STUTTGART - Zoals gewoonlijk aan het begin van een nieuw jaar, en een nieuw autosportseizoen, zorgt Porsche voor enkele updates aan hun diverse wagens. De Porsche 911 GT3 RSR, die in diverse kampioenschappen aan de start komt in de GT2-klasse, is grondig aangepast op zowel motorisch als aerodynamisch vlak.
De belangrijkste visuele aanpassing is zeker en vast de toevoeging van grote luchtinlaten aan de voorzijde. Deze werden toegevoegd wegens de installatie van een optionele airconditioning. De aerodynamica onder de achtervleugel werd ook verbeterd en de spoiler zelf kent nu een grotere aanpassingsmarge.
De motor heeft een opwaardering van 3.8 naar 4.0 liter gekregen, en dankzij een verkleining van de restrictoren levert de zes-cilinder motor nu een kracht van 450PK bij 7800 toeren per minuut en een maximum koppel van 430Nm bij 7250 toeren.
In de cockpit is een nieuw multifunctioneel display geïnstalleerd boven het dashboard. Op dit display kunnen de coureurs onder andere zien wat het optimale moment is om te schakelen. In ieder geval zijn er weer enkele functies bijgekomen die het comfort van coureur en team moeten vergroten.
Er zijn ondertussen al een twintigtal machines gebouwd en klaar om verscheept te worden naar de diverse klanten. Het prijskaartje van deze Duitse volbloed racewagen is zo'n 380 000 exclusief BTW.
BMW Sauber heeft als zesde F1-team de bolide voor 2009 gepresenteerd. Het Duitse team deed dit vanmorgen in Valencia, Spanje. De F1.09 is volledig aangepast aan de nieuwe reglementen en BMW wil, na de eerste overwinning in 2008, komend jaar meestrijden om de titel. Het coureurduo Robert Kubica Nick Heidfeld blijft ongewijzigd. Christian Klien blijft eveneens bij het team betrokken als testrijder. Na de presentatie reed Robert Kubica direct de eerste ronden met de F1.09, om na een uitgebreide controle aan een volledige test te beginnen.
BMWs technisch coördinator Willy Rampf zei tijdens de presentatie dat de nieuwe regelgeving voor een extra uitdaging zorgden bij het ontwikkelen van de nieuwe bolide: "Een nieuwe Formule 1-auto ontwikkelen is altijd spannend, maar ditmaal was het nog specialer. We moesten vanaf nul beginnen. Ten eerste betekent de overgang van gegroefde banden naar slicks meer grip, maar ook de balans verschuift verder naar voren. Aangezien deze versie veel verschilt van de vorige bolide zijn we in februari al begonnen met de eerste conceptstudies, twee maanden eerder dan normaal en nog voordat de F1.08 zijn eerste race reed! Ons doel was om een auto te bouwen met een hoge aerodynamische efficiëntie om zoveel mogelijk van de weggenomen downforce terug te krijgen."
PORTIMAO In de vroege ochtend presenteerde het Williams F1 Team haar nieuwe bolide voor komend seizoen. De FW31 moet het teleurstellende seizoen 2008 doen vergeten. Direct na de onthulling nam testrijder Nico Hulkenberg plaats achter het stuur van de wagen en reed de eerste meters op het natte circuit. Hieronder de fotos van de eerste ronden op het spectaculaire Portugese circuit.
PORTIMAO - Het Renault F1 Team heeft vanochtend haar nieuwe bolide voor komend seizoen gepresenteerd op het Portimao Circuit in de Portugese Algarve. Direct na de presentatie reed de R29 haar eerste ronden op het spectaculaire nieuwe circuit. Nelsinho Piquet had de eer de eerste tijden te noteren en de kleurrijke bolide aan de tand te voelen. Hieronder de fotos van de eerste meters van de Renault R29.
Formule 1: Eerste shake down McLaren MP4-24 in Portugal
Direct na de presentatie in het Engelse Woking vertrok het McLaren Team naar het Autodromo Internacional di Algarve om de McLaren MP4-24 in handen van testcoureur Pedro de La Rosa aan zijn eerste shake-down te onderwerpen.
Voor het McLaren test team begon de dag in Algarve met enige vertraging, maar uiteindelijk kon de La Rose zestien ronden afleggen. In zijn dertiende ronde liet testcoureur De La Rosa afgelopen zaterdag een tijd van 1.28.719 registreren.
Pedro de La Rosa: Het is natuurlijk altijd een opwindend moment als je voor de eerste keer in een gloednieuwe auto stapt. En aangezien alle reglementsveranderingen die deze winter van kracht werden, was het nog spannender dan normaal. De auto gedroeg zich zoals wij het volgens onze data verwacht hadden. Bij het doen van een aantal systeem checks groeide het vertrouwen. Het is duidelijk dat wij de MP4-24 naar de limiet moeten pushen. Maandag zullen wij zeker meer rondes afleggen, maar dit was een opbouwende start die veel vertrouwen gaf. Gezien de testlimiet is het belangrijk dat wij productief werk verrichten voordat de eerste wedstrijd van start gaat. Er liggen nog een paar spannende weken voor ons
PORTIMAO Het Williams F1 Team heeft op zeer ingetogen wijze de nieuwe bolide gepresenteerd. De FW31 moet het teleurstellende 2008 doen vergeten. Het team begon als eerste aan de 2009-auto en heeft daardoor een lichte voorsprong op het gebied van de drastische reglementswijzigingen. Waar bij Renault, wat de nieuwe bolide op nagenoeg hetzelfde moment presenteerde, nog alle coureurs en teamleiding aanwezig was, bleef het bij Williams beperkt tot testcoureur Nico Hulkenberg. De talentvolle Duitser legt vandaag de eerste test af met de FW31 op het nieuwe Portimao Circuit te Portugal. De bolide is onthult in een interim wintertest-livery. De definitieve kleurstelling wordt in februari bekendgemaakt.
De bolide is volledig aangepast aan de nieuwe reglementen, wat vooral te zien is in de brede voorvleugel en smalle achtervleugel. Het team heeft bovendien een unieke beslissing genomen met betrekking tot het Kinetic Energy Recovery System. Williams maakt haar eigen systeem op basis van een vliegwiel, terwijl alle andere teams een versie met batterijen ontwikkelen.
PORTIMAO - Zojuist heeft het Renault F1 Team op het Portimao Circuit te Portugal zijn nieuwe bolide voor 2009 voorgesteld. De R29 is volledig aangepast naar de nieuwe reglementen, inclusief brede voorvleugel en smalle achtervleugel. Verder is het kleurenschema enigszins gewijzigd ten opzichte van afgelopen jaar. Oranje is prominenter aanwezig, evenals de rode kleur van de nieuwe sponsor Total.
De rijders blijven ongewijzigd ten opzichte van 2008, ook komend seizoen staan Fernando Alonso en Nelsinho Piquet aan de start voor het Franse team. Romain Grosjean is bevestigd als nieuwe reserverijder. Na de presentatie begon het team aan een meerdaagse testsessie op het nieuwe circuit in de Portugese Algarve.
WTCC: Slecht weer belemmert teams bij test in Portimao
Rob Huff testte de nieuwe Chevrolet Cruze
De deelnemende BMW- en Chevrolet-teams hadden duidelijk meer verwacht van de WTCC-tests op het nieuwe Autodromo do Algarve in Portimao in het zuiden van Portugal. Het ontvluchten van de koude Noord-Europese winter is immers één van de voornaamste redenen dat teams rond deze tijd van het jaar graag naar het zuiden trekken. Hun verwachtingen werden echter niet ingelost: op de eerste dag stroomde het van de regen en op de tweede dag kon er pas in de middag op een droge baan worden gereden. Bovendien werd de test van de oorspronkelijk geplande drie dagen verkort tot twee, omdat de gearriveerde Formule 1-teams zich in alle rust wilden voorbereiden op hun testsessies, die vanaf maandag in Portimao plaatsvinden.
Op het nieuwe 4,692 kilometer lange circuit testten allevijf de BMW-fabriekscoureurs: Jörg Müller en Augusto Farfus voor het BMW Team Germany (Schnitzer), Andy Priaulx voor het BMW Team UK (RBM) en Alex Zanardi en nieuwe aanwinst Sergio Hernandez voor het BMW Team Italy-Spain (ROAL). Van hen reden Müller, Farfus en Zanardi al met nieuwe autos, Priaulx en Hernandez reden nog met materiaal van vorig jaar. Voor Hernandez was het de eerste kennismaking met het BMW-fabrieksteam. We hebben ons geconcentreerd op afstelling en onderstelwerk, meldde Friedhelm Nohl, projectleider van BMW Motorsport, tegenover AUTOSPORT.NL. De nieuwe autos zijn overigens nog niet op hun definitieve stand. Voorafgaand aan de eerste WTCC-races van 8 maart in het Braziliaanse Curitiba wil BMW begin februari in Valencia nog een keer testen.
Testen is ook veel wachten: BMW-coureur Augusto Farfus
Turkington voor bandentests bij Wiechers Sport Naast de BMW-fabrieksteams reed ook Wiechers Sport in Portugal. Voor het Duitse BMW-privéteam kwamen de Italiaan Stefano DAste en de jonge Britse rijder Colin Turkington in actie. DAste keerde zoals bekend na een jaar bij het Italiaanse Proteam terug naar Wiechers, het team waarmee hij in 2007 de titel in de Yokohama Independents Trophy won. Turkington kwam in actie voor testdoeleinden op verzoek van WTCC-bandenleverancier Yokohama. Hoewel Wiechers-teammanager Dominik Greiner verklaarde, met verschillende rijders in gesprek te zijn voor het tweede zitje in het team, komt Turkington daarvoor hoogstwaarschijnlijk niet in aanmerking, want de Brit werd gisteren bevestigd bij West Surrey Racing voor deelname aan het BTCC.
Chevrolet met fabrieks- en klantenteams Ook Chevrolet was in Portimao aanwezig. Rob Huff testte de nieuwe Chevrolet Cruze voor het fabrieksteam RML, terwijl ook de klantenteams Tempest Sport (uit het BTCC met Harry Vaulkhard) en Team Chevrolet Sweden (uit het STCC met Thomas Schie) aanwezig waren. Beide teams hebben de Lacettis van vorig jaar overgenomen en zullen deze komend seizoen in hun respectievelijke nationale toerwagenkampioenschappen inzetten. Het Zweedse Chevrolet-team testte bovendien banden voor Yokohama, dat vanaf dit jaar Michelin vervangt als exclusieve leverancier in het Zweeds toerwagenkampioenschap.
Geen exclusieve test Aanvankelijk was de test in Portimao aangekondigd als een exclusieve toerwagentest, maar de praktijk bleek anders, zo meldde Dominik Greiner van Wiechers Sport vanuit Portugal: We hadden erop gerekend dat we hier exclusief zouden rijden, maar er rijden ook Radicals en Formule 3-autos op de baan. En dan ook nog eens slecht weer, verre van ideaal dus. Het Chevrolet-fabrieksteam blijft in Portugal en test komende week in Estoril, waar ook SEAT Sport in actie komt
McLaren heeft vanochtend in het McLaren Technologie Centre de nieuwe McLaren MP4-24 gepresenteerd. Opvallende kenmerken zijn een revised bodywork, voor en achtervleugels en het KERS-systeem. In verband met de veranderende reglementen startte de ontwikkeling van de McLaren MP4-24 al september 2007. Op dit moment zijn er al twee chassis klaar en bij McLaren start men a.s. maandag met het testwerk op het Autodromo di Algarve in Portugal. Testcoureur Pedro de La Rosa zal de eerste twee dagen in actie komen terwijl Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen aanstaande woensdag en donderdag het stuur zullen overnemen.
Lewis Hamilton: De komst van een nieuwe auto is voor elke coureur een bijzonder moment en de onthulling van de MP4-24 was een bijzonder moment voor mij omdat de auto het startnummer 1 van de wereldkampioen draagt. Ik denk dat met de nieuwe reglementen het wereldkampioenschap volledig open is en dat de fans hoge verwachtingen mogen koesteren. Persoonlijk hoop ik op een ander succesvol seizoen en dat ik weer de kans heb om indien mogelijk tot de laatste race voor de titel te gaan, maar eigenlijk liever eerder.
Heikki Kovalainen: Ik ben in een gelukkige positie geweest dat ik in de loop van het jaar achter de schermen heb mogen kijken hoe de auto zijn vorm aannam en ik ben er verbaasd over hoe hard iedereen in Woking, Brixworth en Stuttgart gewerkt heeft. Gedurende de winter heb ik de tijd gehad om mij met de ingenieurs op het komende seizoen voor te bereiden zodat wij sterk uit de hoek kunnen komen. Met zoveel nieuwe regels zal het noodzakelijk zijn om je snel aan te passen. Ik voel me beter voorbereid dan ooit te voren.
Jaap van Lagen is ook deze winter volop actief op de circuits. Waar in Nederland iedereen op de schaats stond reed de WTCC-coureur uit Ede de 24 uren van Dubai. Overdag was het zon 30 graden. Jaap deelde de machtige Audi Creventic CR-8 met zijn LADA-teamchef Viktor Shapovalov en Ivo Breukers.
De CR-8 is met 430 pk een geweldige auto om mee te rijden. Deze race waren we echt competitief. Jaap van Lagen is al vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van deze bijzondere Audi. In de afgelopen maanden is heel veel getest om een strak sturende en gemakkelijke rijdende GT te bouwen voor lange afstandsraces. Op Dubai viel alles op zn plek. In vergelijk met vorig jaar, toen we deze race als test reden, rijden we nu zes seconden per ronde sneller. Hard gaan met de Creventic CR-8 bleek ook voor LADA-teamchef Viktor Shapovalov geen probleem. Het was Viktor zijn eerste 24 uurs race met deze auto. Hij vond het geweldig. Eigenaar van de auto Ivo Breukers genoot met volle teugen van de progressie die is gemaakt met de CR-8. Breukers klokte tijden vergelijkbaar met die van zijn Russische teamgenoot.
De andere mannen reden liever overwegend met daglicht, dus zat Jaap van Lagen vooral s nachts achter het stuur. Mij maakt het niets uit. In het donker voel ik me ook prima op mijn plek. De stopwatch bewees die stelling. Tussen de snelste tijd van Jaap overdag en s nachts zat nog geen tiende van een seconde. Ik heb strakke stints neer kunnen zetten. In het donker is het zaak om je te concentreren op je rem- en instuurpunten. Dat ligt me goed.
Op het 5,39 km lange Dubai Autodrome bleken Van Lagen, Shapovalov en Breukers competitief. Een klein brandje in de avondtraining zorgde voor een lekke benzinetank. Om deze te vervangen moest de hele motor worden gedemonteerd, waardoor de CR-8 pas 4,5 uur na de start van de race voor het eerst brulde. Zon geval van domme pech is erg jammer, want de auto bleek in de resterende uren snel en betrouwbaar. In bijna 20 uur waren de enige mankementen een klein lek aan een waterslang en een kapotte fusee na een touche met een Porsche.
Hoewel de coureur uit Ede weet dat als niet telt in de autosport, is hij ervan overtuigd dat een podiumplek in de SP2-klasse haalbaar was geweest. De CR-8 is er klaar voor. In onze klasse rijden onder meer Ferraris en BMWs, die wij prima tegenstand kunnen geven. Het avontuur in Dubai smaakt voor Jaap van Lagen naar meer. Dolgraag wil de ambitieuze Edenaar de wereld de ware kwaliteit tonen van de CR-8. Wij kunnen om de prijzen rijden met deze bijzondere GT.
zevevoudig wereldkapioen michael schumacher heeft gezegd dat hij na zijn zware crach in 1999 in de britse gp zijn hart voede stoppen met kloppen.
de ex-f1-rijder deed zijn verhaal aan de duitse tv-zender zdf. plots voelde ik dat mijn hartslag verminderde en opeens stopte mijn hart volledig met kloppen. alles werd zwart op dat moment dacht ik dat het dat is wat je voelt as je op weg bent naar het hiernamaals. ik weet niet hoelang ik weg was of het enkel om een flauwte of een schock ging. ik weet wel dat mijn hart stoppte schumacher brak zijn been bij de cracht.
Div: Rocketsports Teambaas Paul Gentilozzi vestigt snelheidsrecord met Jaguar XFR
Op de Detroit Auto Show werd vandaag bekend gemaakt dat Rocketsports Teambaas Paul Gentilozzi zich absoluut de snelste teambaas ter wereld mag noemen. De oud teambaas van o.a. Nicky Pastorelli en Timo Glock vestigde in november met een bijna standaard Jaguar een absoluut snelheidsrecord op de befaamde zoutvlaktes van Bonneville.
Paul Gentilozzi tijdens zijn recordrun op de zoutvlaktes van Utah met de bijna standaard Jaguar XFR
Snelheidsrecord voor Paul Gentilozzi Met een snelheid van meer dan 363 km/u mag Paul Gentilozzi zich de snelste teambaas ter wereld noemen. Afgelopen november vestigde Gentilozzi met een prototype van de XFR het oude record van de XJ220, dat in 1992 gevestigd werd. Gentilozzi was ruim 15 km sneller.
Om aan de eisen van de zoutvlaktes te voldoen moesten er kleine aërodynamische aanpassingen verricht worden. Omdat de auto over meer pks moest beschikken werd het ECU systeem gereset, het inlaatsysteem werd veranderd evenals de set-up van de superchargers. Aan de inwendige motorcomponenten en de standaard zes versnellingsbak werden geen wijzigingen aangebracht.
Op 6 november jl. begon Paul Gentilozzi aan zijn tweedaagse programma op de zoutvlaktes van Utah. Op de eerste dag legde Gentlilozzi al acht runs af en reed met een camera crew op de achtergrond naar de dichtstbijzijnde carwash om het zout van de auto te wassen! Voor Gentlilozzi was het geen verrassing dat de auto zich ook op de normale weg fantastisch gedroeg.
Op Wendover Airport(een luchtmachtbasis die in de Tweede Wereldoorlog gebruikt werd en waar de film Con Air werd opgenomen) werden de laatste aanpassingen aan de XFR verricht. Op 7 november in de zevende run vestigde Gentilozzi het nieuwe record. In totaal deed Gentlilozzi negen runs.
Het was voor Gentilozzi moeilijk om zich op een rechte lijn op de zoutvlaktes te orienteren.
Paul Gentilozzi: Het was een fantastische ervaring om voor de eerste keer naar de zoutvlaktes van Bonneville te gaan. Zeker omdat wij al zon lange verbintenis met Jaguar hebben. Ik had vertrouwen in het XFR Prototype, maar ik wist niet hoe de auto op het zout zou reageren, en wat voor techniek je moest gebruiken om er succesvol te zijn. Omdat de vlaktes zo oneindig groot zijn was het moeilijk om je op een referentiepunt te richten. Daarvoor koos ik een berg die ongeveer 50 km weg was zodat ik tijdens iedere run een beetje op een rechte lijn kon blijven. Tijdens de recordrun van 320 km/u ging de auto iets dwars en dat was nogal een ervaring . De zoutvlaktes waren fantastisch en het was één van de mooiste momenten uit mijn lange carrière. Jaguar heeft ons met de juiste ingenieurs enorm gesteund. Zonder hun inbreng had dit project nooit kunnen slagen.
Formule 1: âRugnummersâ rijders nieuw F1-seizoen bekend
De vroegere sportcommentator Barend Barendse werd ooit beroemd met zijn uitspraak aan namen heb ik niks, rugnummers moet ik hebben! Speciaal voor Barend hebben we de rugnummers verzameld waarmee de Formule 1-coureurs dit jaar gaan racen.
Het met de F1 gestopte Honda heeft overigens de 18 en 19 toebedeeld gekregen. De verwachting is dat de renstal binnenkort zal worden overgenomen en derhalve alsnog kan deelnemen. Opvallend is verder dat vice-wereldkampioen Felipe Massa een hoger startnummer heeft dan zijn in 2008 tegenvallende ploegmaat Kimi Raikkonen én dat geen enkele coureur met het vermeende ongeluksgetal 13 zal racen.
McLaren Mercedes: Lewis Hamilton 1 Heikki Kovalainen 2
Ferrari: Kimi Raikkonen 3 Felipe Massa 4
BMW Sauber: Robert Kubica 5 Nick Heidfeld 6
Renault: Fernando Alonso 7 Nelson Piquet 8
Toyota: Jarno Trulli 9 Timo Glock 10
Scuderia Toro Rosso: Sebastien Buemi 11 Tweede rijder niet bekend 12
Red Bull Racing: Mark Webber 14 Sebastian Vettel 15
Williams: Nico Rosberg 16 Kazuki Nakajima 17
Honda: Rijder niet bekend 18 Rijder niet bekend 19
Force India: Adrian Sutil 20 Giancarlo Fisichella 21
Formule 1: Volg donderdag live de presentatie van de nieuwe Toyota F1
Het Formule 1-team van Toyota zal donderdag 15 januari de nieuwe F1-bolide voor het seizoen 2009 presenteren. De onthulling van de TF109 is live te volgen via internet.
Op een speciale site van Toyota is het spektakel donderdag a.s. vanaf 12.00 uur s middag rechtstreeks te zien. Rijders Jarno Trulli, Timo Glock en Kamui Kobayashi zijn bij de presentatie aanwezig. Volgens Toyota is er voor de internetvolgers tevens een kans om interactief met de coureurs in contact te komen. http://www.tf109-premiere.com/
IRL: Will Power 'tijdelijke vervanger' van Helio Castroneves bij Penske
De Australiër Will Power is door Team Penske aangesteld als 'tijdelijke vervanger' van de Braziliaan Helio Castroneves, die zoals bekend vanwege vermeende belastingfraude in moeilijkheden is geraakt. Castroneves moet binnenkort voor de rechter verschijnen.
Roger Penske en de bij de Amerikaanse autoriteiten in ongenade gevallen Helio Castroneves.
Power vervangt Castroneves In een verklaring liet teammanager Tim Cindric van Penske Racing weten dat Team Penske volledig achter Castroneves staat en dat het team een positieve uitspraak van de rechtbank verwacht. Het aanstellen van Wil Power geeft Helio de gelegenheid om zich volledig op zijn rechtszaak te concentreren, aldus een verklaring van het team dat overigens vandaag in Indianapolis een persconferentie omtrent haar plannen voor komend seizoen geeft.
Roger Penske verwacht ander motorenreglement voor NASCAR Zoals bekend zal de IRL nog eind deze maand haar motorenpakket voor de toekomst bekendmaken. Gezien de huidige conjunctuur is de verwachting dat men naar een compactere 4 cylinder turbomotor gaat overschakelen. Roger verklaarde gisteren in een interview op de Detroit Auto Show, dat hij verwacht dat ook NASCAR dit concept in de toekomst zal overnemen. NASCAR overweegt eveneens naar milieuvriendelijke brandstoffen over te stappen, maar heeft volgens Brian France van NASCAR nog geen beslissing genomen. De IRL voert op dit moment uitgebreide besprekingen met diverse motorenfabrikanten voor een nieuw motorenpakket. Bij Audi, dat dit jaar uit de ALMS-series stapte, lijkt de belangstelling om met de IRL in zee te gaan bijzonder hoog.
Formule 1: Openhartig interview Michael Schumacher vanavond op Duitse tv
Het gebeurt eigenlijk nooit dat Michael Schumacher een uitgebreide blik in zijn privé-keuken toelaat. Maar vanavond zal de Duitse tv-zender ZDF 75 minuten lang praten met de zevenvoudig wereldkampioen Formule 1. De in Duitsland bekende interviewer Johannes B. Kerner zocht de Schumis op in hun woning in het Zwitserse Genève.
Tijdens de uitzending, die van 22.45 uur tot middernacht duurt, vertelt Michael Schumacher uiteraard over zijn indrukwekkende autosportloopbaan en zijn liefde voor Ferrari. Hij zal echter ook verhalen over wat hem in het leven bezighoudt. Mist hij als gepensioneerde coureur de adrenalinekick? Wat wil hij het komend jaar gaan doen? En hoe beleefde Schumi, die begin deze maand zijn 40ste verjaardag vierde, de enorme crash op Silverstone in 1999? De antwoorden komen vanavond langs op de Duitse televisie.
Formule 1: Ferrari presenteert de nieuwe F60 bolide voor het seizoen 2009
Het Formule 1-team van Ferrari heeft vandaag de bolide voor het komende seizoen gepresenteerd. Dat gebeurde op het Italiaanse race-asfalt van Mugello. De Scuderia heeft deze foto's van de F60 vrijgegeven.
We hebben het al tijdens winterse testsessies gezien bij onder meer BMW: de nieuwe F1-wagens hebben een heel brede voorvleugel en een extreem smalle achtervleugel. Dat is even wennen als je de vierwielers van de afgelopen jaren gewend bent.
Het bovenaanzicht van de F60. Deze naam verwijst overigens naar de 60 seizoenen die Ferrari aan de Formule 1 deelneemt.
De nieuwe wagen is tevens uitgerust met het KERS-systeem.
Vice-wereldkampioen Felipe Massa zal vandaag de eerste rondjes rijden met de nagelnieuwe auto van de Scuderia.