Sarrazin/Lamy/Würz pakken pole, Lammers eerste Nederlander
LE MANS - Stéphane Sarrazin, Pedro Lamy en F1 testrijder
Alexander Würz hebben de pole gepakt met de Peugeot 908 HDI FAP in
de 76e editie van de 24uren van Le Mans. Het trio deed dat voor de
zusterauto's van Montagny/Klien/Zonta en Gene/Minassian/Villeneuve. De
derde wagen van Peugeot, de nummer 9 met aan boord Ricardo Zonta, ging
in de tweede kwalificatie nog van de baan. De Braziliaan maakte een
zware klapper en was duidelijk ontgoocheld. De monococque schijnt niet
te zwaar beschadigd te zijn en de auto zou tijdig hersteld kunnen
worden voor de race.
De plaatsen vier, vijf en zeven gaan naar de Audi R10 TDI diesels. Alan
McNish verbeterde zijn tijd en vertrekt zaterdag vanaf de tweede
startrij. De Audi van Team Joest met de jongelingen Rockenfeller, Luhr
en Premat draaide de vijfde tijd, voor de verrassend snelle Stephan
Mücke in de Lola Aston Martin. Eerst was de Lola Aston trager dan
de Charouz Lola van vorig jaar, maar Mücke wist na een
tijdsverbetering de Audi van Biela/Werner/Pirro achter zich te houden
met vier tienden voorsprong.
Ook de fonkelnieuwe Dome S102 deed het goed. De wagen van de Japanners
zette de achtste tijd neer, en was daarmee de tweede benzine
aangedreven LMP1. Romain Dumas had oorspronkelijk de 'pole' in LMP1 bij
de benzines, maar werd verwezen naar de negende plaats algemeen. De
Charouz Lola Judd van Gregg Picket, Klaus Graf en snelste Nederlander
in de kwalificatie Jan Lammers wist de twaalfde tijd neer te zetten.
Maar dan is er nog die andere Nederlander... ene Jos Verstappen. 'The
Boss' verpulverde niet alleen de concurrentie in LMP2, maar hij bleef
ook de beide Epsilon Euskadi's (LMP1) voor. Het verschil tussen de LMP1
van Lammers en de Porsche RS Spyder LMP2 was een dikke seconde en
dubbel zo groot als het verschil tussen Verstappen en Porsche
fabrieksrijder Sascha Maassen. De Duitser moest in de Team Essex
Porsche RS Spyder een halve seconde toegeven op de Nederlander, die in
tegenstelling tot Maassen nog maar een half jaartje met de Porsche
rijdt. De Kruse Schiller Motorsport Lola Mazda kwam niet meer in actie
tijdens de tweede kwalificatie.
De Belgische amazone Vanina Ickx start als achttiende, voor Marc
Goossens op de 21e plaats. Tenminste, als het team de Creation tijdig
krijgt klaargestoomd voor de wedstrijd. Stuart Hall ging gisteren hard
van de baan, de voorkant was flink beschadigd en er zaten nog maar drie
wielen aan de wagen. Hall werd naar het ziekenhuis gebracht voor een
medische check-up, maar het team vermoed dat hij weer fit zal zijn voor
zaterdag. Nu is alleen nog de vraag of de auto op tijd gerepareerd is.
Een kleine halve minuut na de poletijd volgt de Corvette C6.R van Ron
Fellows, O'Connell en Magnussen. Het trio moest moeite doen om de
Larbre Saleen S7-R achter zich te houden, gepiloteerd door Christophe
Bouchut. De derde plaats in GT1 ging naar de tweede fabrieks Corvette,
voor de beide Aston Martins 009 en 007. Peter Kox en Mike Hezemans
sluiten aan achter de Gulf gesponsorde Britten, de Team Modena Aston
Martin van Jos Menten is derdelaatste. Menten verloor overigens
gisteren ook nog een wiel.
In GT2 tenslotte werd de rangschikking ook door mekaar geschud. De
Flying Lizard Porsche van Jorg Bergmeister werd verwezen naar de vierde
plaats in GT2 en het was de IMSA Matmut Porsche die met de pole aan de
haal ging. Op de tweede plaats eveneens een Porsche, namelijk de
Felbermayer 997 GT3 RSR van Wolf Henzler, Davison en Horst Felbermayer
senior. Het trio Bell/Mullen/Sugden was op de derde plaats de eerste
Ferrari. Een 'tegenvallende' zesde tijd voor het trio Jaime Melo,
Gianmaria Bruni en Mika Salo wat toch wel bekend staat als een topteam
binnen de GT2 gelederen. De Spyker van het Nederlandse Spyker Squadron
klokte de negende tijd, de Ferrari van Eric van de Poele staat op de
voorlaatste plaats voor de Zwitserse Spyker.
Om 15.00u zaterdag wordt het startschot gegeven van de 76e editie van de 24uren van Le Mans.
Eerste actie FOTO's van nieuwe A1 GP bolide 'Powered by Ferrari'
Deze week werd de nieuwe A1GP-wagen getest voor het nieuwe seizoen op
het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Ferrari is bezig met de
ontwikkeling van de nieuwe bolide.
Na een zeer geslaagde test op Fiorano, voelde Andrea Bertolini de door
Ferrari motoren aangedreven wagen op Imola aan de tand. Dit was de
eerste keer dat de bolide bestuurd werd buiten Fiorano.
Na twee lange testdagen op de dinsdag en de woensdag is de feedback
over de auto nog steeds zeer positief, wat veel goeds beloofd voor het
vierde A1GP-seizoen.
Verstappen rijdt concurrentie zoek: "Werd zelfs twee keer opgehouden"
LE MANS - Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en oud-F1-coureur
Jos Verstappen starten morgen vanaf de pole-position in de LMP2-klasse
voor de 76e editie van de 24 Uur van Le Mans. In de kwalificatie voor
de Franse lange-afstandsrace reed Jos Verstappen op donderdagavond in
de Porsche RS Spyder van het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe
Verschuur een rondetijd van 3.32,301 minuten op het 13,629 kilometer
lange circuit. Dat was genoeg om de beste startpositie in de klasse
voor zich op te eisen.
Zoals gebruikelijk in Le Mans was de kwalificatie verdeeld over de
woensdag- en de donderdagavond met in totaal vier uur trainingstijd per
avond. Op woensdagavond sloot het Nederlandse Porsche-team de training
af als tweede in de klasse en als dertiende in het algemeen klassement,
dankzij de tijd van 3.34,078 minuten van Jos Verstappen. Alle rijders
werkten zonder problemen hun ronden af. Alleen Jos Verstappen kreeg
eenmaal te maken met een lekke linker achterband, het gevolg van een
aanrijding met een auto uit de langzamere GT2-klasse. Omdat dit kort
voor de ingang van de pitstraat gebeurde, kon Verstappen direct
binnenkomen voor een bandenwissel, waardoor het tijdverlies beperkt
bleef. De kwalificatie op woensdagavond moest twee keer met de rode
vlag worden onderbroken, nadat rijders met hun auto van de baan waren
geraakt. Na de tweede rode vlag, kort voor middernacht met nog
zon tien minuten resterend, besloot de wedstrijdleiding de
sessie niet meer te hervatten.
Op donderdagavond wist Jos Verstappen zijn rondetijd eerst te
verbeteren naar 3.33,192 en daarna stelde hij met 3.32,301 zijn eigen
tijd nogmaals scherper, nadat het team de motor had gewisseld, om alle
eventuele risicos voor de race uit te sluiten. Dat was tevens
voldoende om de beste startpositie in de klasse voor zich op te eisen.
Het ging probleemloos. Gisteren wist ik al dat er nog wat in zat
en vandaag is het inderdaad gelukt, aldus Verstappen.
Elke keer dat we naar buiten gaan is de auto beter, en zelf leer
ik ook het circuit steeds beter kennen. Mijn snelste ronde was zelfs
nog niet helemaal perfect, want ik werd nog twee keer opgehouden. Dank
ook aan de monteurs, die door hun snelle en perfecte werk bij het
wisselen van de motor een grote bijdrage hebben geleverd aan deze
prestatie. Teameigenaar Peter van Merksteijn verklaarde:
Dit is waarop we gehoopt hadden, maar dat het ook daadwerkelijk
gelukt is, is natuurlijk prachtig! Een prachtige prestatie voor ons
team. Dank aan Porsche voor een perfecte auto, aan Michelin voor
uitstekende banden en aan het team voor hun inzet. Zelf merk ik ook dat
mijn prestaties steeds beter worden. Jeroen Bleekemolen, die dit
weekeinde in Le Mans zijn racepremière met de Porsche RS Spyder
beleeft, meldde: Nadat ik tijdens de testdag twee weken geleden
niet meer dan vier ronden in de regen kon rijden, heb ik nu flink wat
ervaring met de RS Spyder kunnen opdoen. De auto gaat enorm goed, dat
geeft veel vertrouwen voor de race!
De vrijdag staat in Le Mans traditioneel in het teken van de
rijdersparade van 18.00 tot 20.00 uur in het centrum. Op zaterdag vindt
van 9.00 tot 9.45 uur de warm-up plaats, de start van de race is op
zaterdag om 15.00 uur.
Lamy/Sarrazin/Wurz op pole, Verstappen verpulvert concurrentie
LE MANS - De Peugeot van Pedro Lamy, Stephane Sarrazin en Alexander
Wurz heeft de pole gepakt voor de 76e editie van de 24u van Le Mans. In
LMP2 was het Jos Verstappen die de concurrentie inmaakte. Verstappen
zette een kanontijd van 3.32.301 op de tabellen in LMP2, maar liefst
een volle seconde sneller dan Porsche RS Spyder expert Sascha Maassen
in de Essex bolide.
In GT1 pakte de Corvette C6.R van Fellows/O'Connell/Magnussen zeer nipt
de pole. Het verschil met de Saleen van Bouchut bedroeg 0.093 seconden.
De pole in GT2 tenslotte werd een ware strijd. De Flying Lizard Porsche
stond op voorlopige pole, maar werd verwezen naar P4. Het was de IMSA
Matmut Porsche die de snelste tijd klokte door ruimschoots onder de
vier minuten-barrière te gaan.
Sportscars: Jeroen Bleekemolen: 'Ik mag zaterdag starten vanaf de LMP2 pole!'
,,We hebben pole in de LMP2!'', was de eerste reactie van Van
Merksteijn Motorsport-coureur Jeroen Bleekemolen na de vierde en
laatste kwalificatiesessie voor de 24 uur van Le Mans. ,,Ik heb nu al
zin in de race'', aldus de Aerdenhouter, die zaterdag en zondag met Jos
Verstappen en Peter van Merksteijn zal strijden op het beroemde Franse
race-asfalt.
,,Het team heeft vanavond tussen de eerste en tweede kwalificatiesessie
van twee uur de motor in een recordtempo gewisseld en we konden al heel
vroeg naar buiten, toen het nog licht was'', vertelt Jeroen. ,,De motor
was goed, dus Jos kon nog een keer met de qualifyers de baan op en
verbeterde onze tijd. Daarna hebben we de auto in de box gezet en niet
meer gereden. Alles werkt en de auto is klaar voor de race. Vrijdag
hebben we de rijdersparade in de stad. Zaterdag hebben we dan nog een
warm-up en om 15.00 uur begint de race.''
'Ik zal starten' ,,Ik zal zaterdagmiddag de start doen. Daar heb ik veel zin
in. Het blijft uniek hier van start te gaan. Eén keer eerder heb
ik dat gedaan met de Spyker. We hebben er vertrouwen in! Groeten vanuit
Le Mans.''
Sportscars: Jeroen Bleekemolen: 'Pole in LMP2 klasse Le Mans voorlopig teruggepakt'
Tijdens de voorlaatste kwalificatie voor de 24 uur van Le Mans heeft de
Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport vanavond de pole in de
LMP2-klasse voorlopig teruggepakt. Jeroen Bleekemolen, die met Jos
Verstappen en Peter van Merksteijn het team vormt, doet zijn verhaal.
,,We hebben net de 1e kwalificatie van vandaag achter de rug'', vertelt
Jeroen Bleekemolen voordat de laatste kwalificatie om 22.00 (tot
middernacht) begint. ,,We hebben voorlopig de pole terug gepakt van de
andere LMP2 Porsche. Ik ben begonnen in de auto die helemaal opnieuw in
elkaar gezet was. Heel veel onderdelen die we in de race gaan
gebruiken, zijn vandaag op de auto gezet. Dus moest ik rustig beginnen
en gingen we kijken of alles goed was. Ik heb één
tijdronde gedaan en ondanks veel verkeer zag ik dat de baan veel
sneller was dan gisteren. Ik reed nog op het hardere compound banden,
maar voelde dat de auto veel grip had. Daarna is Peter gaan rijden en
reed super rondentijden en erg constant.''
Jos op qualifyers ,,Jos is na Peter ingestapt en begon op zachte banden'',
vervolgt Jeroen. ,,Toen was hij al bijna sneller dan zijn tijd van
gisteren. Daarna is hij uitgegaan op qualifyers en daarmee pakte hij de
voorlopige pole in de LMP2 terug. Of het genoeg is, weten we over een
paar uur.''
Motor wisselen ,,We hebben wel op de data gezien dat de oliedruk niet
helemaal optimaal is. We gaan de motor wisselen. Het is meer uit
voorzorg en hopelijk kunnen we aan het eind van de avond nog even de
baan op om te kijken of de nieuwe motor helemaal goed is. Verder is er
heel veel schade gereden hier. Onder andere Peugeot en Création
hebben veel schade, maar er zijn er al meer vanaf gegaan. Straks meer
uit Le Mans.''
Zal Peugeot zijn prestatie van 15 jaar geleden kunnen evenaren?
Dat is de vraag. Vijftien jaar geleden stonden de drie Peugeot 905's
gebroederlijk op het podium in de prestigieuze 24 Uren van Le Mans.
Destijds won de wagen van Bouchut/Brabham/Hélary. Twee van hen,
Christophe Bouchut en David Brabham, staan nu tegenover elkaar in de
GT1 in respectievelijk de Larbre Saleen en de officiële Aston
Martin. Heden vandaag staat Peugeot weer sterk in de endurance racerij.
Vorig jaar was Audi met zijn R10's een klasse te sterk voor de
Peugeots, of lag het gewoon aan het feit dat het pas de eerste 24 uurs
race was voor de Peugeot 908 HDI FAP?
Gisteren palmden de drie Peugeots, met aan de leiding de #8 van
Stephane Sarazin/Pedro Lamy/Alexander Wurz, de eerste drie plaatsen in
tijdens de eerste kwalificatiesessie. Vandaag staat de tweede
kwalificatie op het programma, waarin de diesels de strijd zullen
voeren voor de definitieve pole positie. Wordt het een eerste startrij
met enkel Audi's of enkel Peugeots, of een mix...? Speelde Audi
gisteren verstoppertje, hadden ze last van verkeer of kunnen ze het
tempo van de Peugeots niet aan? Volg het straks live vanaf 19.00!
"Als je zo'n klap meemaakt, besef je wel weer dat racen niet
ongevaarlijk is. Dat hebben we kunnen zien toen Gene in de pre-test een
zware crash met zijn Peugeot maakte", zegt Jos Verstappen in zijn
column in de Telegraaf. De oud F1 coureur debuteert momenteel op Le
Mans, dat nu al een grote indruk op hem gemaakt heeft. Verstappen over
zijn deelname aan de 24 Uren van Le Mans.
"Ik heb in de aanloop naar mijn eerste 24 Uren van Le Mans al veel
gehoord en gelezen over de beroemdste langeafstandsrace ter wereld",
vervolgt Verstappen. "Maar nu ik begin deze maand aan de pre-test heb
meegedaan en afgelopen dagen bij de technische keuringen ben geweest,
besef ik wat een enorm festijn het is. Je zou kunnen zeggen dat Le Mans
behalve een race ook vooral een evenement is. Er komt altijd heel veel
publiek op af en naar ik weet maken daarvan de Nederlandse racefans een
groot deel uit. Tienduizenden wel. Naar de 1000 km-race van Spa kwamen
ook al heel veel Nederlanders kijken. Ik vond het prachtig te zien hoe
zij toen de tribunes oranje kleurden. Dat verwacht ik ook in Le Mans en
alleen daarom al kijk ik naar de race uit."
"En ik mag meedoen! Nu lijkt dat misschien voor de hand te liggen omdat
we met onze Nederlandse Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport
al waren toegelaten tot de pre-test, maar je mag pas echt aan de 24
Uren meedoen als je in de pre-test tien ronden hebt afgelegd. Nu was
dat niet zo'n probleem, maar op een half natte, half droge baan was het
toch uitkijken. Het is en blijft een lastig circuit, vooral omdat het
zaterdag wellicht zou kunnen gaan regenen. Je kunt er dan makkelijk een
wagen afschrijven."
"Dat hebben we kunnen zien toen Gene in de pre-test een zware crash met
zijn Peugeot maakte. Dat liep voor hem gelukkig goed af en dan zie je
ook hoe veilig en sterk die wagens zijn gebouwd. Hij was wel zo
geschrokken dat hij later vertelde dat hij dacht dat hij de crash niet
zou overleven. Als je zo'n klap meemaakt, besef je wel weer dat racen
niet ongevaarlijk is. Daarom moet je altijd je koppie erbij houden."
Verder geeft Verstappen een reactie op de Canadese Grand Prix en het
incident met Lewis Hamilton. "Ik heb me dan ook afgelopen zondag zeer
verbaasd over Lewis Hamilton, die in de Grand Prix van Canada zo maar
pardoes tegen de wagen van Kimi Räikkönen aanreed. Het was
een kostbare en stomme fout van hem. Onder druk gaat hij dan toch
foutjes maken, zoals hij dat ook vorig jaar deed en daardoor de
wereldtitel verspeelde. Hamilton is een heel goede coureur, maar
doordat zijn pitstop stroef verliep en hij zag dat Räikkönen
en Kubica hem in de pitstraat voorbijreden raakte hij toch opgefokt. Ik
vond wel dat zijn team hem had moeten waarschuwen dat het licht in de
pitstraat nog op rood stond."
"Maar nu eerst mijn eerste 24 Uren van Le Mans, waarvoor de eerste
tijdtrainingen al gisteravond zijn begonnen. Met mijn teamgenoten Peter
van Merksteijn en Jeroen Bleekemolen gaan we ons best doen om de
LMP2-klasse te winnen. We weten dat de race lang duurt. Onze auto is
snel genoeg en daarom kunnen we het ons permitteren het iets rustiger
aan te doen. Dat is natuurlijk maar betrekkelijk. Ik bedoel er mee te
zeggen dat we niet zwaar moeten tillen aan twee seconden die je
mogelijk verliest bij het inhalen van andere deelnemers. Beter even de
tijd nemen op het circuit dat ruim 13 kilometer lang is, dan onbezonnen
te keer gaan. Zoals gezegd: het koppie erbij houden!"
Peugeot slaat Audi bijna 'knock-out'! Mega klapper Noda + uitslagen
De eerste krachtmeting in de 24u van Le Mans zit erop, met direct veel
spektakel en een totale overmacht van Peugeot. Het Franse merk
versterkte zich dit jaar met diverse oud Formule1 gedienden. Gedurende
de eerste kwalificatie voor de 24u van Le Mans bleken de drie Peugeots
oppermachtig en verwezen Audi naar een grote achterstand. Jan Lammers
deed het goed met de Lola op een twaalfde stek. Datzelfde gold voor VM
Motorsport, dat ondanks een klapband van Jos Verstappen naar de tweede
positie in de LMP2 klasse reed. Peter Kox en Mike Hezemans streden
uitstekend mee in de GT1 klasse met een vierde positie.
Uiteindelijk konden geen van de topteams hun tijden in de tweede sessie
verbeteren en bleven de snelste rondetijden uit het eerste deel van de
kwalificatie nagenoeg staan. Peugeot deelde een mokerslag uit aan Audi.
Het Franse merk nam de eerste drie plaatsen voor haar rekening.
Daarachter volgden de drie Audis op een grote achterstand van
meer dan vijf seconden. De beste benzine wagen was die van Pescarolo.
Of het team daar blij mee is, moet nog bezien worden. Dumas crashte de
nummer 16 auto in de tweede sessie. De grote verassing is DOME met haar
gloednieuwe bolide. Het Japanse trio pakte een voorlopige achtste plek.
Jan Lammers met aan zijn zijde Greg Pickett en Klaus Graf in de Charouz
Racing - Cytosport Lola-Judd trainde naar een twaalfde plek, terwijl VM
Motorsport met Verstappen, Bleekemolen en Van Merksteijn de 14e plek
noteerde. Daarmee zette de Nederlandse bemanning een tweede tijd neer
in de LMP2 gevolgd door Michael Vergers op een 16e plek. De Belgische
dame Vanina Ickx in de RollCentre Racing Pescarolo zette een 18e tijd
voor vlak voor Marc Goossens (19e) in de Creation. Overigens werd de
sessie meer dan een half uur onderbroken door de olielekkende Aston
Martin DBR9 van Team Modena, waar onder meer de Nederlander Jos Menten
aan het stuur zit. Peter Kox en Mike Hezemans doen het uitstekend in de
Reiter Lamborghini en noteerden een vierde stek in de GT1.
Morgen volgt de tweede kwalificatiedag. Same time, same place!
Retro Flashback: BMW en de lange tocht naar de eerste F1-zege
Afgelopen weekend behaalde de Pool Robert Kubica voor het BMW
de allereerste F1 overwinning in de geschiedenis van het merk. Ruim 40
jaar geleden had men bij BMW al aspiraties richting Formule 1.
BMW droomde ruim 40 jaar geleden al van F1 Bij BMW heeft men natuurlijk een enorme toerwagentraditie.
Maar in het midden van de zestiger jaren dacht men in München al
aan de Formule 1. In 1967 en 1968 nam de fabriek met Lola BMWs
aan het EK Formule 2 deel. Hoewel BMW afgelopen weekend haar eerste F1
overwinning boekte maakte men in principe gebruik van de
gekochte know-how van Sauber. Zelf heeft men nooit een
eigen chassis ontwikkeld en dat is iets dat als een rode draad door de
geschiedenis van het Beierse merk heen loopt. In 1969 gaf de toenmalige
sportdirecteur Klaus Steinmetz bij de Duitse vliegtuigfabrikant Dornier
de opdracht om een F2 chassis te ontwikkelen dat door de Brit Len Terry
ontworpen was. De Duitser Hubert Hahne behaalde met de BMW F269 een
aantal goede klasseringen in het EK F2. Maar nadat Gerhard Mitter met
een F2 BMW tijdens de training van de Duitse GP verongelukte (F2 wagens
werden op de 22 kilometer lange Nürburgring als veldvullers
toegelaten) verslapte de aandacht voor de rest van het jaar en Hahne
verloor de titel aan Matra-coureur Johnny Servoz Gavin.
BMW F270 Voor het seizoen 1970 ontwikkelde men de 270 waarvan de
fabriek maar liefst vier autos inzette voor Hubert Hahne en
Dieter Quester. Naast dit tweetal had men de F1-rijders Jacky Ickx en
Jo Siffert gecontracteerd. Laatstgenoemde bezorgde op het Franse Rouen
BMW haar allereerste F2-overwinning. Met de BMW 270 behaalde men in
1970 maar liefst vijf overwinningen. De Oostenrijker Dieter Quester won
spectaculair de allerlaatste wedstrijd op Hockenheim dat seizoen. Er
werd al druk over een F1 engagement van BMW in de toekomst
gespeculeerd. Amper enkele dagen na de overwinning van Quester op
Hockenheim trok men bij BMW de stekker uit het F2 project. De oorzaak?
Bezuinigingen en een interne strijd tussen de leidende managers van het
concern. De 2L motoren waren zeer krachtig en leverden volgens BMW al
meer dan 250 pk. Onder de hoede van Jochen Neerpasch werd er in 1973
een langdurig F2 programma opgestart waarbij men een partnership met de
commerciële chassisfabrikant March aanging. BMW was jarenlang
hofleverancier van talenten en motoren. Wie herinnert zich niet het
beroemde F2 BMW Junior Team?
Nelson Piquet Toch wilde men naar de F1. In de DRM, de voorloper van de DTM,
werd in de Jägermeister BMW 320 van Markus Höttinger
gedurende het seizoen 1979 een F1 motor ontwikkeld, waarmee men bij
Brabham aanklopte en waarmee Nelson Piquet in 1983 wereldkampioen werd.
Frank Williams Na het turbotijdperk verdween BMW uit de F1, totdat men in
2000 bij Frank Williams in de F1 terugkeerde. In 2001 behaalde de
combinatie Williams BMW met Ralf Schumacher en Juan Pablo Montoya de
eerste F1 overwinningen. De samenwerking tussen BMW en Williams verliep
zo stroef, dat die eind 2005 beëindigd werd en men de
infrastructuur van Peter Sauber in het Zwitserse Hinwil overnam. Wat
zou er gebeurd zijn als de economen binnen het concern in 1970 een
andere beslissing hadden genomen? Misschien kwam de mooie overwinning
in Canada afgelopen zondag wel 35 jaar te laat?
Sportscars: Jeroen Bleekemolen over Le Mans kwalificatie: 'Top om in donker te racen'
Jeroen Bleekemolen in de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn. Archieffoto: Frits van Eldik
De Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport heeft de
eerste kwalificatie voor de 24 uur van Le Mans als de nummer 2 in de
LMP2-klasse afgesloten. Jeroen Bleekemolen, die met Jos Verstappen en
Peter van Merksteijn het Nederlandse team vormt, doet zijn verhaal.
,,Het blijft een topgevoel om zo snel in het donker te rijden.''
Tekst: Marc Kok
Het eerste deel van de kwalificatie was woensdagavond van 19.00 tot
21.00 uur. ,,De 1e kwalificatie zit er net op, vertelt
Jeroen Bleekemolen iets na 21.00 uur. ,,Ik ben begonnen op harde banden
om een paar dingen te testen. Dat ging meteen goed, want we stonden P1
in onze klasse. De baan was nog behoorlijk vies, omdat er tussen de
test en nu niet meer op gereden was. Zeker de stukken die normaal
openbare weg zijn, waren smerig. Na 45 minuten is na mij Jos de auto in
gegaan. De meeste teams begonnen de zachtere banden erop te zetten en
dat deden wij ook. Iedereen ging het laatste half uur wat harder. Jos
was super onderweg, totdat hij een aanrijding had. Helaas kostte dit
ons de voorlopige pole, want we hadden uiteindelijk de 2e tijd. Maar we
gaan zo weer verder, om 22 uur. Dan gaat Jos beginnen met nog een set
qualifyers. Daarna zal Peter zijn eerste meters gaan maken. Ik zal
tussendoor mijn verplichte 3 ronden in het donker rijden en dan gaat
Peter weer de auto in tot het eind. Keep you updated!
Topgevoel Het tweede part van de eerste kwalificatiedag duurde van 22.00
uur tot middernacht. ,,De tweede kwalificatie zit er op,
meldde Jeroen rond 0.00 uur. ,,Jos is begonnen met de qualifyers, maar
had helaas net te veel verkeer. We hebben in onze klasse LMP2 nu de 2e
tijd, op zich niet verkeerd. Daarna heeft Peter gereden. Ik ben toen
even de auto ingegaan, om mijn verplichte ronden te rijden in het
donker. Er was heel veel olie op de baan, dus ik heb geen risico
genomen. In het donker is het slecht te zien of het glad is of niet.
Maar het ging verder meteen lekker. Het blijft eentop gevoel om zo snel
in het donker te rijden hier op Le Mans. Daarna heeft Peter de training
uitgereden. Alles loopt goed hier. Donderdag gaat de kwalificatie weer
verder in de avonduren.
Peugeot leidt de dans in Le Mans, Verstappen klapband
LE MANS - De Peugeot van Pedro Lamy heeft de snelste tijd geklokt in de
eerste kwalificatiesessie. Met een 3.18.513 verraste Sarrazin vriend en
vijand. Op de tweede en derde positie zijn de zusterauto's van
respectievelijk Montagny en Minassian terug te vinden. De Peugeots
domineerden dus het eerste gedeelte van de kwalificatie, welke onder
een stralende zon werd verreden. De plaatsen vier, vijf en zes zijn
voor de diesels van de concurrent en de succesvolste constructeur van
de afgelopen decennia op Le Mans, Audi.
Kristensen volgt in zijn R10 TDI op een dikke zes seconden van de
Portugees, voor respectievelijk de Audi's van Rockenfeller en Biela.
Eerste benzine proto is de Pescarolo van Bouillon, voor de verrassend
snelle Dome S102. De Oreca Courage van Simon Pagenaud ging even naast
de baan maar kon zijn weg weer vervolgen. Snelste Nederlander is Jan
Lammers op de elfde plaats. Met de ex-Charouz Lola is de wagen van
Klaus Graf sneller dan de nieuwere Charouz Lola-Aston Martin bestuurd
door Enge. De Creation AIM van Hall/Mowlem en Belgische trots Marc 'The
Goose' Goossens klokte de 21e tijd.
In LMP2 was het Michael Vergers die de snelste tijd op de tabellen
zette. De Nederlander was in de Barazi Epsilon Zytek een seconde
sneller dan Jos Verstappen. 'The Boss' kon maar nipt de controle over
de Porsche RS Spyder houden toen de band klapte. Verstappen was een
halve seconde sneller dan de 'doorwinterde' Porsche fabriekspiloot
Sascha Maassen in eenzelfde RS Spyder van Team Essex.
In GT1 gaat de Saleen van Christophe Bouchut aan de leiding voor de
officiële fabrieks Corvettes van Gavin en Magnussen. De Aston
Martins in Gulf kleuren zijn gebroederlijk vierde (009) en vijfde
(007), voor de IPB Spartak Lamborghini van Eindhovenaren Peter Kox en
Mike Hezemans.
De IMSA Performance Matmut Porsche is de voorlopig snelste in GT1 voor
de Flying Lizard Porsche van Jorg Bergmeister. De Virgo Motorsport
Ferrari volgt op de derde plaats, voor de Spykers op de achtste en
laatste plaats. De Ferrari van Eric Van De Poele is 54e algemeen voor
de Spyker van de Zwitsers.
Per nieuwe Audi A4 Avant naar Le Mans: bepaald geen straf!
We zijn er weer! In Le Mans, voor, in ieder geval volgens uw
verslaggever, één van de mooiste
autosportevenementen van het jaar. Dit jaar is het de 76e editie
van de traditionele 24-uursrace, met voor het eerst sinds vele jaren
weer eens een echt serieuze strijd om de zege tussen Peugeot, dat
theoretisch in het voordeel is qua snelheid, en Audi, dat het zou
moeten hebben van zijn betrouwbaarheid. Bovendien met flinke
Nederlandse inbreng dit jaar, dus alle reden om de race goed te gaan
volgen!
Na twaalf keer kennen ze uw verslaggever in Le Mans inmiddels wel, maar
het is toch altijd weer een hele geruststelling als de beloofde
toegangs- en parkeerkaarten er ook inderdaad blijken te liggen. De
wegen van de organiserende ACO zijn immers ondoorgrondelijk... Een
nieuwe ervaring was het om in de perszaal in het Nederlands te woord
gestaan te worden. Inez van Donselaar, oorspronkelijk afkomstig uit
Utrecht, verhuisde twee jaar geleden om amoureuze redenen naar Le Mans
(is er een betere reden denkbaar?) en werkt dit weekend als hostess
achter de balie in de perszaal om een deel van de ruim 2.500
geaccrediteerde journalisten bij hun werkzaamheden te assisteren. Leuk
om in dit Franse bolwerk ook landgenoten tegen te komen.
Bij het Nederlandse Porsche-team Van Merksteijn Motorsport by Equipe
Verschuur was er vanmiddag al volop activiteit in de pitbox, en dat
zonder dat er nog maar een meter gereden was. De reddingwerkers van de
organisatie waren op zoek naar een mogelijkheid om een bergingsoefening
te doen en vonden bij het Nederlandse team gastvrij onderdak. Armand
Broekmans deed voor de gelegenheid dienst als "dummy" en moest geduldig
toestaan hoe de "rescue marshals" voorzichtig hun werkzaamheden op hem
uitvoerden. Gelukkig allemaal niet echt, maar wel
geruststellend dat de dames en heren weten wat ze moeten doen als
het eens wel echt is...
Bij Peugeot hebben nagenoeg alle rijders wel in meerdere of mindere
mate ervaring in de Formule 1. Regelmatig staan er ook lange rijen
wachtende fans voor de hospitality, die allemaal een handtekening
willen hebben. Wie geluk heeft, komt de coureurs soms ook "in het wild"
tegen, zoals hier onder andere Jacques Villeneuve, traditioneel met
zijn teamshirt uit de broek (rechts met bril).
Pedro Lamy nam ruimschoots de tijd om handtekeningen te zetten.
En natuurlijk was er ook voor zesvoudig winnaar Jacky Ickx volop belangstelling.
Na vele successen in de rallysport begeleidde Ove Andersson Toyota naar de Formule 1
In Le Mans ging het nieuws woensdagmiddag als het
spreekwoordelijke lopende vuurtje door de paddock en de perszaal.
Heb je het al gehoord, van Ove Andersson? Zon
vraag impliceert eigenlijk al wat er aan de hand is. Immers, als alles
goed zou gaan, zou er niets te melden zijn. De voormalig rallyrijder en
Toyota-sportbaas kwam om het leven in Zuid-Afrika, als gevolg van een
frontale botsing tijdens een regelmatigheidswedstrijd voor klassieke
autos waaraan hij deelnam. De Zweed, die als bijnaam
Påpan, ofte wel paus droeg, werd 70
jaar oud.
Successen als rijder, ondermeer met Alpine
Andersson verwierf in eerste instantie faam als rallyrijder. Na eerste
activiteiten met Saab in zijn geboorteland Zweden en in 1964 als eerste
evenement buiten Zweden in de Acropolisrally reed hij eind jaren zestig
ondermeer met Ford en Lancia. Zijn grootste successen als rijder
behaalde hij echter in 1971 met de Renault Alpine, waarmee hij in dat
jaar de Rally Monte Carlo (met David Stone), de San Remo Rally (met
Tony Nash), de Österreichische Alpenfahrt en de Acropolis won, de
laatste twee wedstrijden samen met Arne Hertz als navigator. Uiteraard
was dit nog voordat het WK Rally in het leven werd geroepen, zodat hij
geen aanspraak kon maken op een titel, maar hij behoorde wel tot de
beste rijders van dat seizoen. Ook in 1973 eindigde Andersson op het
podium in Monte Carlo, ditmaal als tweede, opnieuw met een Alpine en
met Jean Todt als navigator. In 1975 behaalde hij zijn laatste
internationale zege als rijder door met Arne Hertz in een Peugeot 504
de Safari Rally op zijn naam te schrijven.
Ove Andersson tijdens de Monte Carlo 1971, die hij met de Alpine op zijn naam schreef
Start in een oude cementfabriek in Brussel
Op dat moment was Andersson al nauw betrokken bij zijn eigen bedrijf,
dat hij onder de naam Andersson Motorsport in 1973 in een oude
cementfabriek in Brussel had opgezet. Andersson had al nauwe banden met
Toyota en reed sinds 1975 zelf ook alleen nog maar met producten van
het Japanse merk. In 1979 volgde de verhuizing naar Keulen, waar de
onderneming de officiële status als Toyota Team Europe kreeg. In
de beginjaren werd er nog gereden met de Corolla, later met de Celica.
En Andersson nam ook zelf geregeld nog het stuurwiel ter hand tijdens
zijn favoriete rallys: Ivoorkust, Acropolis en Portugal. De
Ivoorkust-rally in 1982 was zijn laatste optreden als rijder op
WK-niveau, voortaan ging hij zich volledig wijden aan het leiden van
het fabrieksteam dat steeds succesvoller werd.
Andersson in actie met de Toyota Celica in Portugal
Wereldtitels met de Celica
Nadat de Celicas waren genezen van hun kinderziekten werden de
resultaten voor Toyota beter en beter. In 1989 behaalde Juha Kankkunen
in Australië de eerste overwinning met de Celica GT4, een jaar
later won Carlos Sainz voor Toyota de eerste wereldtitel. Van 1992 tot
en met 1994 volgden drie wereldtitels op rij met Carlos Sainz, Juha
Kankkunen en Didier Auriol. In die tijd werd de sportafdeling ook een
volledige dochter van Toyota Motor Corporation. In 1995 volgde het
schandaal met de illegale airrestrictor in de Celicas tijdens de
Catalunya-rally, waarvoor Andersson als schuldige werd aangewezen en
het Toyota-team voor een jaar van deelname aan het WK werd uitgesloten.
De Japanse Toyota-directie wilde hem afzetten, maar dankzij de
uitdrukkelijke steun van diverse grote Europese Toyota-importeurs mocht
hij toch aanblijven. In 1998 keerde het fabrieksteam terug op het
winnaarspodium met de Corolla WRC, hoewel Carlos Sainz door een defect
op de laatste proef van de RAC Rally op een haar na de rijderstitel
miste. In 1999 werd Toyota wel weer wereldkampioen bij de merken.
Ove Andersson leidde ook het GT-One Le Mans-project
Sportwagens, Formule 1 en de droom van een vakantieboerderij in Zuid-Afrika
Ook ondernam Toyota onder leiding van Ove Andersson de nodige
activiteiten in de sportwagens. Het gesloten GT-One-prototype werd in
1998 en 1999 ingezet tijdens de 24 Uur van Le Mans, maar dit gebeurde
vooral op initiatief van Japan. De zo vurig verlangde overwinning kwam
er niet, het beste resultaat was een tweede plaats in 1999. Vanaf dat
jaar verplaatste de Toyota-sportorganisatie zijn activiteiten volledig
in de richting van de Formule 1. Ove Andersson begeleidde het team bij
de intrede op het hoogste niveau in de autosport en bleef tot 2003 aan
als teambaas. Sindsdien trad hij op als adviseur, vorig jaar september
vervulde hij zijn lang gekoesterde wensdroom door in het
Zuid-Afrikaanse Oudtshoorn, een kleine 300 kilometer oostelijk van
Kaapstad, een vakantieboerderij te kopen om te gaan wonen. Daarvan
heeft hij helaas niet erg lang kunnen genieten. Een taxi die een
vrachtauto inhaalde en hem frontaal tegemoet kwam, werd hem noodlottig
tijdens de Continental Milligan Vintage Trial, een
regelmatigheidswedstrijd voor klassieke autos, waarin Andersson
de Volvo PV544 van Tubby Bennett bestuurde, die daarbij als navigator
optrad. Bennett werd met verwondingen overgebracht naar een ziekenhuis.
Formule 1: Toyota in diepe rouw na overlijden Ove Andersson
Bij Toyota in Keulen verkeert men in diepe rouw na het plotselinge overlijden van Ove Andersson in Zuid Afrika.
Ove Andersson, de grondlegger van het Toyota F1 team kwam vandaag bij een botsing in Zuid Afrika om het leven. In Keulen is men in diepe rouw.
Ove Andersson plotseling overleden Tijdens
de Milligan Vintage Trial Rally in Zuid-Afrika is Ove Andersson om het
leven gekomen. Andersson nam in Zuid-Afrika deel aan een
historische rally en kwam in botsing met een tegenligger. Andersson
begon zijn carrière in de rallysport en schreef in de zeventiger
jaren onder andere de Rally van Monte Carlo, de Rally van San Remo,
East African Safari en Acropolis Rally op zijn naam. Ove Andersson
Motorsport werd Toyota Team Europe dat zich begin negentiger jaren met
de spectaculaire Toyota TS010 op de Endurance-racerij concentreerde. Na
de Endurance-racerij besloot Andersson eind negentiger jaren een
F1-project bij de Japanners aan te kaarten. In 2001 liet Andersson een
uitgebreid testprogramma afwerken en in 2002 was hij de eerste F1-baas
bij Toyota. In 2003 ging Andersson met pensioen maar vervulde nog wel
een adviserende taak voor het Formule 1-team.
Ove
Andersson haalde voor Toyota vier rijders- en drie
merkenkampioenschappen binnen. Een tweede plek op Le Mans in 1999 was
eveneens een hoogtepunt tijdens zijn ambtsperiode bij Toyota. Tadashi
Yamashina van Toyota: Iedereen bij Toyota is diep geschokt door
het nieuws. Voor velen in de autosportwereld was Ove een bron van
inspiratie. Zijn passie voor de sport was legendarisch en dit is een
groot verlies voor de autosport.
DTM: Demoâs Porsche RS Spyder, Audi R10 TDI en NASCAR tijdens DTM Zandvoort
Foto: dtm.com
Van 11 tot en met 13 juli is de DTM, de populairste
internationale toerwagenserie, voor de achtste keer in successie te
gast op Circuit Park Zandvoort. De Nederlandse DTM-ronde is al sinds
2001 een vast onderdeel op de kalender van het kampioenschap. Bij teams
en rijders is de race op Zandvoort geliefd, enerzijds vanwege het
uitdagende circuit, anderzijds vanwege de unieke locatie in de duinen
aan de Noordzeekust. De DTM zorgt traditioneel voor volop spektakel met
de circa 480 pk sterke bolides van Audi en Mercedes-Benz.
Voor het eerst sinds 2004 is er ook weer een landgenoot bij: Christijan
Albers rijdt met een Audi A4 uit 2006. Naast de DTM komen ook de
Formule 3 Euro Serie, de Porsche Carrera Cup en de SEAT Leon Supercopa
op Zandvoort in actie.
Jos Verstappen in de Porsche RS Spyder. Foto: Frits van Eldik
Spectaculaire demos Daarnaast is er een spectaculair demonstratieprogramma met Jos
Verstappen in de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport,
Christijan Albers in de Audi R10 TDI en de Amerikaan Scott Speed met
een bolide van het Red Bull-NASCAR-team.
Indrukwekkend De DTM behoeft nauwelijks nog nadere introductie. De
indrukwekkende toerwagens van Audi en Mercedes-Benz spreken enorm tot
de verbeelding, coureurs als vijfvoudig kampioen Bernd Schneider en
zevenvoudig Le Mans-winnaar Tom Kristensen hebben hun sporen in de
autosport ruimschoots verdiend. Met televisie-uitzendingen in 175
landen en vorig jaar gemiddeld zon 80.000 bezoekers per
wedstrijd geldt de DTM als populairste internationale toerwagenserie.
Toegankelijkheid voor de fans is één van de belangrijkste
kenmerken van de klasse: er zijn interviews en handtekeningsessies,
bezoekers hebben toegang tot het rennerskwartier en via DTM Fan-TV, te
zien via de grote beeldschermen rond het circuit, is de actie
uitstekend te volgen, omlijst met interviews en achtergronden.
Audi verdedigt titel met nieuwe A4 Audi, dat vorig jaar met de Zweedse coureur Mattias
Ekström de titel in de DTM behaalde, zet dit jaar voor het eerst
de wedstrijdversie van de nieuwe A4 in. Ekström verdedigt
uiteraard zijn titel, daarnaast rijden de Deen Tom Kristensen en de
Duitsers Timo Scheider en Martin Tomczyk met een nieuwe Audi. Modellen
van vorig jaar worden bestuurd door de Duitsers Markus Winkelhock en
Mike Rockenfeller, de Fransman Alexandre Prémat en de Brit
Oliver Jarvis.
Christijan Albers in zijn DTM Audi. Foto: dtm.com
Albers De Britse Katherine Legge en onze landgenoot Christijan Albers
komen beiden in actie met een Audi A4 DTM uit 2006. Albers keerde dit
seizoen na zijn activiteiten in de Formule 1 terug in de DTM, de klasse
waarin hij met in totaal vijf overwinningen de succesvolste Nederlandse
rijder is. Albers is zich ervan bewust dat hij met zijn twee jaar oude
auto niet in aanmerking komt voor de ereplaatsen, maar beschouwt dit
seizoen als een investering in de toekomst.
Ralf Schumacher belangrijke aanwinst Mercedes Bij Mercedes-Benz is oud-Formule 1-coureur Ralf Schumacher dit
jaar de belangrijkste nieuwe aanwinst. De zesvoudig Grand Prix-winnaar
weet dat hij in de DTM nog veel moet leren en koos er daarom voor om
met een auto van vorig jaar te starten. Nieuwe C-Klasses worden ingezet
voor vijfvoudig DTM-kampioen Bernd Schneider, de Canadees Bruno
Spengler, de Brit Jamie Green en de Schot Paul di Resta, die dit jaar
voor het eerst in een actuele auto rijdt. Naast de al genoemde Ralf
Schumacher komen de Schotse Susie Stoddart, de Brit Gary Paffett, de
Oostenrijker Mathias Lauda en de Duitse nieuweling Maro Engel voor
Mercedes-Benz in actie met een zogeheten Jahreswagen.
Formule 1- en DTM-coureurs van morgen in Formule 3 Euro Serie De Formule 3 Euro Serie is een vast onderdeel van de meeste
DTM-raceweekends. Hier komen de Formule 1- en DTM-coureurs van morgen
in actie: Grand Prix-rijders als Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Timo
Glock en Adrian Sutil en DTM-coureurs als Jamie Green, Bruno Spengler,
Paul di Resta en Alexandre Prémat deden allemaal ervaring op in
de Formule 3 Euro Serie, die als sterkste junior-formulewagenklasse
wereldwijd wordt beschouwd. Met Mercedes-Benz en Volkswagen zijn twee
gerenommeerde fabrikanten als motorenleverancier in de Formule 3 Euro
Serie actief, alle coureurs rijden met chassis van de Italiaanse
fabrikant Dallara. Dit seizoen nemen er twee landgenoten deel aan de
Formule 3 Euro Serie: evenals vorig jaar rijdt Renger van der Zande uit
Nijmegen voor het Italiaanse Prema Powerteam. Hij heeft al twee
overwinningen op zijn naam staan. De Hagenaar Henki Waldschmidt maakt
dit jaar zijn debuut in de Formule 3, hij komt in actie voor het Franse
team SG Formula, dat eveneens nieuw is in de klasse.
Merkencups van Porsche en SEAT goed voor volop actie Met de 420 pk sterke wedstrijduitvoering van de Porsche 911
GT3 is de Porsche Carrera Cup de krachtigste merkencup van Europa. De
legendarische Porsche 911 is al vele decennia lang goed voor tal van
successen in de race- en rallysport, maar blijft door constante
aanpassingen en verbeteringen volop bij de tijd. In de Duitse Porsche
Carrera Cup rijden dit seizoen vier Nederlanders: Jeroen Bleekemolen,
Tim Buijs, Patrick Huisman en Mike Verschuur. Van een ander kaliber,
maar niet minder spectaculair, is de SEAT Leon Supercopa. Hier wordt
gereden met de 300 pk sterke raceversie van de SEAT Leon. De
Nederlandse inbreng in deze klasse wordt gevormd door de Zandvoortse
coureur Dillon Koster, die onder de vlag van zijn eigen SEAT Team
Sartorius deelneemt aan de Duitse cup.
Jos Verstappen bij de Porsche RS Spyder. Foto: Frits van Eldik
Spectaculaire demos met oud-Formule 1-coureurs Tijdens het DTM-raceweekend is er bovendien een spectaculair
demonstratieprogramma met maar liefst drie voormalig Formule 1-coureurs
met wel heel speciale autos. Jos Verstappen, die na twee jaar
afwezigheid dit jaar zijn rentree maakte in de racerij, zal zijn
kunsten vertonen met de Porsche RS Spyder van het team Van Merksteijn
Motorsport by Equipe Verschuur. Verstappen neemt dit seizoen deel aan
de 1000-kilometerraces van de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans
en zal tijdens het DTM-weekend, een maand na de klassieke
lange-afstandsrace in Frankrijk, op Zandvoort voor het eerst in eigen
land met de 476 pk sterke Porsche te zien zijn. Christijan Albers
demonstreert op Zandvoort de Audi R10 TDI, de nu al legendarische
sportwagen met dieselmotor, waarmee Audi in 2006 en 2007 de 24 Uur van
Le Mans won en bovendien tal van successen boekte in de American Le
Mans Series. De derde oud-Formule 1-coureur die tijdens het
demonstratieprogramma in actie komt, is de Amerikaan Scott Speed. Hij
zal op Zandvoort de Red Bull-Toyota uit de Amerikaanse NASCAR Sprint
Cup besturen, de hoogste divisie van de in de VS mateloos populaire
stock-car-racerij.
Verkoop van toegangkaarten Het DTM-weekend op Circuit Park Zandvoort wil je natuurlijk
niet missen! Bestel dus snel je kaarten, want de voorverkoop loopt al
op volle toeren. Toegangskaarten voor het DTM evenement kunnen besteld
worden via http://www.cpz.nl/events/tickets, via het CallCentre (0900-9000 500) en bij de winkels van Primera. Op de website van Primera (http://www.primera.nl) staat een overzicht met alle winkels. Kijk voor meer informatie over tickets, tribunes en het tijdschema op http://www.circuit-zandvoort.nl.
Sportscars: Beleef Porsche en het Van Merksteijn Motorsport-team digitaal
Komend weekend hoopt het Porsche-team van Van Merksteijn
Motorsport historie te schrijven op Le Mans. Rondom dit moment komt
Porsche met het eerste digitale magazine van de officiële
Nederlandse Porsche-organisatie. Met dit magazine brengt het merk de
beleving rond Porsche tot leven. Kippenvel en adrenaline dankzij bits
en bytes.
Dat doen ze in deze eerste editie door de 24 Uur van Le Mans op je
beeldscherm tot leven te brengen. Na het lezen van dit magazine weet je
alles over deze monsterrace en de Nederlandse Porsche-equipe Van
Merksteijn Motorsport. Met een Porsche RS Spyder en de beste
Nederlandse coureurs van dit moment gaan zij voor de overwinning. Veel
leesplezier!
Verstappen, Bleekemolen en Van Merksteijn: 5000 kilometer!
LE MANS - Met de technische keuring, traditioneel op de Place
des Jacobins voor de kathedraal in het historische stadscentrum
van Le Mans, heeft het Team Van Merksteijn Motorsport by Equipe
Verschuur de laatste stap gezet voor de deelname aan de 76e editie van
de legendarische 24-uursrace van Le Mans. Jeroen Bleekemolen, Peter van
Merksteijn en Jos Verstappen nemen met de Porsche RS Spyder deel aan de
beide kwalificatietrainingen en de wedstrijd. Voor Jeroen Bleekemolen
en Peter van Merksteijn is het de derde keer dat ze in de Franse
lange-afstandskassieker van start gaan. Jos Verstappen daarentegen
maakt dit jaar zijn debuut in Le Mans.
Voor het team Van Merksteijn Motorsport, dat dit jaar voor het eerst de
Porsche RS Spyder in Europa inzet, is de deelname in Le Mans het
hoogtepunt van het seizoen. Le Mans is gewoon uniek, zegt
teameigenaar Peter van Merksteijn. Jeroen Bleekemolen spreekt van
een van de grootste uitdagingen in de autosport. Hoewel
het team na de goede resultaten met de Porsche RS Spyder in de Le Mans
Series (twee overwinningen en een tweede plaats in drie races) tot de
favorieten voor de zege in de LMP2-klasse behoort, geldt in Le Mans
meer nog dan in welke andere race dan ook de oude racewijsheid:
Om als eerste aan te komen, moet je eerst aankomen. De
race in Le Mans is vier keer zo lang als de maximale duur van een
1000-kilometer-race in de Le Mans Series. In Le Mans leggen de topteams
onder normale omstandigheden een afstand van zon 5.000 kilometer
af dat komt ongeveer overeen met het totale aantal kilometers
van een volledig Formule 1-seizoen!
De officiële testdag in Le Mans op 1 juni gaf de rijders al een
voorproefje van de moeilijke omstandigheden, die in de West-Franse stad
bepaald geen uitzondering zijn. Zoveel regen,
ongelooflijk, meldde Jos Verstappen na de acht uur durende test,
waarin hij de snelste tijd in de klasse reed. Vanwege het weer
konden we op de testdag helaas niet het volledige programma afwerken,
dat we hadden gepland, zegt teammanager Frans Verschuur. Hij is
niettemin optimistisch: Porsche heeft de RS Spyder speciaal voor
Le Mans op een aantal punten aangepast en de resultaten waren
veelbelovend.
Het team verheugt zich op Le Mans. De finish halen is ons doel,
en een zo goed mogelijk resultaat in onze klasse, zegt Peter van
Merksteijn. Voor mij wordt het mijn allereerste
24-uursrace, aldus Jos Verstappen. Ik verheug me op mijn
eerste race met de Porsche RS Spyder, verklaart Jeroen
Bleekemolen. De tijdtrainingen vinden op woensdag- en donderdagavond
van 19.00 tot 21.00 uur en van 22.00 uur tot 0.00 uur plaats, de race
start op zaterdag om 15.00 uur.
Niet alleen Euro 2008 geniet met het geweldige Nederlandse succes alle
aandacht, ook één van de grootste autosport evenementen
ter wereld staat deze week vol in de schijnwerpers, namelijk de 24H of
Le Mans. De beroemde endurance race wordt jaarlijks bezocht door vele
honderd duizenden racefans. Ook het oranje legioen zal flink
vertegenwoordigd zijn nu oud F1 piloot Jos Verstappen debuteert in Le
Mans. Hij rijdt met Peter van Merksteijn en Jeroen Bleekemolen. Maar
traditiegetrouw trekken sowieso vele Nederlanders richting het circuit
La Sarthe voor het grote festijn. Jan Lammers, Nederlands succesvolste
Le Mans deelnemer is weer van de partij evenals Peter Kox, Mike
Hezemans, Michael Vergers en Jos Menten. Daarnaast komt het Nederlandse
Spyker Squadron uit in de GT2 klasse.
Tijd om de Nederlanders in de schijnwerpers te zetten. De oranje
inbreng is zeker niet kansloos. In de LMP1 categorie start Jan Lammers;
de Nederlandse Mister Le Mans met de Muscle Milk
Lola-Judd B07-10 van Charouz Racing-Cytosport.
Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur is één van
de grote kanshebbers in de LMP2. De Porsche RS Spyder is enorm
betrouwbaar en zeer competitief. In handen van Jos Verstappen, Jeroen
Bleekeolen en Peter van Merksteijn is het een beducht wapen voor de
zege.
Iets minder bekend bij het grote publiek is de Nederlander Michael
Vergers. Hij heeft een goede staat van dienst van Formule Ford tot
sportscars. Vergers start in de Barazi Zytek en komt ook uit in de
LMP2.
Het superduo Peter Kox en Mike Hezemans geeft de schitterende
Lamborghini Murciëlago de sporen. De beide Eindhovenaren zijn
gebrand op een goed resultaat. Zij worden overigens bijgestaan door de
Rus Ramon Rusinov. De door Reiter Engineering ontwikkelde bolide heeft
dit seizoen grote stappen gemaakt in betrouwbaarheid.
Zij krijgen concurrentie van Jos Menten in een snelle Aston Martin DBR 9. De Limburger rijdt voor Team Modena.
Tot slot Spyker Squadron, als kleine sportwagen fabrikant heeft Spyker
ten doel de beroemde etmaalrace met de Spykers C8 Laviolette uit te
rijden en mogelijk een podium in de GT2 te scoren.
V8 Supercars: Succesvol weekend voor Ford op Sandown
De Ford Falcons beleefden een succesvol weekend in het spectaculaire
Australische V8 Supercarkampioenschap. Het merk won met het Vodafone
Team alle drie wedstrijden op Sandown. Jamie Whincup won de eerste en
de derde wedstrijd, terwijl Craig Lowndes de tweede op zijn naam
schreef.Met 1124 punten behoudt Ford-coureur Mark Winterbottom de
leiding in het kampioenschap.
Jamie Whincup won twee wedstrijden op Sandown
Ford sterk op Sandown
Met drie overwinningen op Sandown was de Ford Falcon BF oppermachtig.
Jamie Whincup en Mark Winterbottom drukten onbedreigd hun stempel op de
eerste wedstrijd. Craig Lowndes eindigde na een confrontatie met
Holden-coureur Garth Tander als derde. Tander kwam op koude banden de
pits uit en trachtte zijn positie te verdedigen. Een tikje van Lowndes
wierp de Holden-coureur twee plaatsen terug. Op het moment dat Craig
Lowndes, Rick Kelly en Russell Ingall Garth Tander passeerden verloor
Kelly de controle over zijn bolide en viel naar de zevende plek terug.
Veteraan Russell Ingall kon de tollende Holden van zijn merkgenoot
ternauwernood ontwijken. Veteraan Russell Ingall eindigde uiteindelijk
met Supercheap Auto Racing Holden Commodore VE als vierde. Voor Ingall
het beste resultaat sinds hij dit seizoen weer naar Holden terugkeerde.
Fabian Coulthard reed eveneens een sterke wedstrijd want voor het eerst
in zijn V8 Supercar-carriere eindigde hij in de top 10.
UITSLAG Race 1 1. Jamie Whincup Ford 47:18.7876
2. Mark Winterbottom Ford + 3.2411 seconden
3. Craig Lowndes Ford + 11.6272 seconden
4. Russell Ingall Holden + 15.6699 seconden
5. Garth Tander Holden + 17.7813 seconden
6. James Courtney Ford + 18.1854 seconden
7. Rick Kelly Holden + 24.1038 seconden
8. Fabian Coulthard Ford + 24.4558 seconden
9. Shane Van Gisbergen Ford + 30.0418 seconden
10. Mark Skaife Holden + 31.0344 seconden
Ford was oppermachitg op Sandown
Race 2
Ook in de tweede wedstrijd was het Vodafone Team dominant. Met nog
één ronde te gaan greep Craig Lowndes uiteindelijk de
zege. Een safety-car in de 33e ronde bracht het veld weer bij elkaar.
Ook hier leek Jamie Whincup op de zege af te stevenen maar een fout in
de allerlaatste ronde wierp hem uiteindelijk naar de derde plek terug.
De Ford Falcon BF bezette maar liefst de eerste zes plaatsen. De
19-jarige Nieuw Zeelander Shane van Gisbergen zorgde met de SBR-Racing
Falcon BF voor een spectaculaire verrassing door als tweede te
eindigen. Voor van Gisbergen was het zijn beste V8 Supercar resultaat
tot nu toe. Teamgenoot James Courtney eindigde als vierde terwijl
Russell Ingall met een zevende plek andermaal de beste
Holden-vertegenwoordiger was. Ingall: Jammer dat de wedstrijd
onder natte omstandigheden plaatsvond. Op het droge hadden wij zeker
gescoord.
UITSLAG Race 2
1. Craig Lowndes Ford 56:19.9593
2. Shane Van Gisbergen Ford + 2.4235 seconden
3. Jamie Whincup Ford + 2.9579 seconden
4. James Courtney Ford + 4.7339 seconden
5. Steven Johnson Ford + 4.8606 seconden
6. Mark Winterbottom Ford + 6.1241 seconden
7. Russell Ingall Holden + 8.5198 seconden
8. Todd Kelly Holden + 9.3568 seconden
9. Garth Tander Holden + 10.0280 seconden
10. Cameron McConville Holden + 13.6207 seconden
Race 3
Voor Craig Lowndes was de wedstrijd al voorbij nog voordat hij begonnen was.
Een kapotte vooras in de opwarmronde betekende het einde van zijn
weekend op Sandown. Op een opdrogende baan kon Whincup dankzij een
perfecte strategie andermaal de zege voor zich opeisen. James Courtney
greep direct de leiding maar zou uiteindelijk als derde eindigen. Mark
Winterbottom ging in de openingsfase al snel achter Shane van Gisbergen
voorbij en zou als tweede eindigen. Van Gisbergen pakte ten slotte na
een fantastisch duel met Holden-coureur Todd Kelly de vierde plek.
Kelly kon met geen mogelijkheid aan de Nieuw Zeelander voorbijkomen.
Russell Ingall eindigde als zesde. Ingall: Wij gaan met de
ontwikkeling van deze auto de goede kant, ik heb bewezen dat ik de
koplopers bij kon houden.
Dit is hem dan. Het gloednieuwe FGO1 Prototype van Ford. Bij Holden was men
niet blij met deze demo.
De demo van de gloednieuwe Falcon FG01 meer dan een half jaar voordat
er mee geracet kan worden is bij Holden slecht gevallen. Met die
demorondes kun je op een legale manier data verzamelen en wij zijn hier
niet blij mee aldus een Holden-woordvoerder. Voor de toekomst
moeten de V8 Supercar teams maar liefst 1 miljoen Australische Dollars
per jaar gaan bezuinigen. Om het kampioenschap competitief te houden
zullen er in 2009 niet meer dan 28 autos worden toegelaten.Voor
een team dat uit 2 autos bestaat wordt er gemiddeld per jaar 12
miljoen Australische dollars aan running costs gespendeerd. Vanwege de
kostenbeheersing overweegt men tevens een z.g. COT
concept zoals dat nu in NASCAR wordt toegepast.
UITSLAG Race 3
1 Jamie Whincup Ford 47:20.7150
2. Mark Winterbottom Ford + 2.1830 seconden
3. James Courtney Ford + 6.8612 seconden
4. Shane Van Gisbergen Ford + 18.0329 seconden
5. Todd Kelly Holden + 18.4367 seconden
6. Russell Ingall Holden + 18.9622 seconden
7. Will Davison Ford + 19.2127 seconden
8. Lee Holdsworth Holden + 20.5577 seconden
9. Steven Richards Ford + 20.9648 seconden
10. Steven Johnson Ford + 31.9123 seconden
Mark Winterbottom pakte de meeste punten op
Sandown