Peugeot slaat Audi bijna 'knock-out'! Mega klapper Noda + uitslagen
De eerste krachtmeting in de 24u van Le Mans zit erop, met direct veel
spektakel en een totale overmacht van Peugeot. Het Franse merk
versterkte zich dit jaar met diverse oud Formule1 gedienden. Gedurende
de eerste kwalificatie voor de 24u van Le Mans bleken de drie Peugeots
oppermachtig en verwezen Audi naar een grote achterstand. Jan Lammers
deed het goed met de Lola op een twaalfde stek. Datzelfde gold voor VM
Motorsport, dat ondanks een klapband van Jos Verstappen naar de tweede
positie in de LMP2 klasse reed. Peter Kox en Mike Hezemans streden
uitstekend mee in de GT1 klasse met een vierde positie.
Uiteindelijk konden geen van de topteams hun tijden in de tweede sessie
verbeteren en bleven de snelste rondetijden uit het eerste deel van de
kwalificatie nagenoeg staan. Peugeot deelde een mokerslag uit aan Audi.
Het Franse merk nam de eerste drie plaatsen voor haar rekening.
Daarachter volgden de drie Audis op een grote achterstand van
meer dan vijf seconden. De beste benzine wagen was die van Pescarolo.
Of het team daar blij mee is, moet nog bezien worden. Dumas crashte de
nummer 16 auto in de tweede sessie. De grote verassing is DOME met haar
gloednieuwe bolide. Het Japanse trio pakte een voorlopige achtste plek.
Jan Lammers met aan zijn zijde Greg Pickett en Klaus Graf in de Charouz
Racing - Cytosport Lola-Judd trainde naar een twaalfde plek, terwijl VM
Motorsport met Verstappen, Bleekemolen en Van Merksteijn de 14e plek
noteerde. Daarmee zette de Nederlandse bemanning een tweede tijd neer
in de LMP2 gevolgd door Michael Vergers op een 16e plek. De Belgische
dame Vanina Ickx in de RollCentre Racing Pescarolo zette een 18e tijd
voor vlak voor Marc Goossens (19e) in de Creation. Overigens werd de
sessie meer dan een half uur onderbroken door de olielekkende Aston
Martin DBR9 van Team Modena, waar onder meer de Nederlander Jos Menten
aan het stuur zit. Peter Kox en Mike Hezemans doen het uitstekend in de
Reiter Lamborghini en noteerden een vierde stek in de GT1.
Morgen volgt de tweede kwalificatiedag. Same time, same place!
Retro Flashback: BMW en de lange tocht naar de eerste F1-zege
Afgelopen weekend behaalde de Pool Robert Kubica voor het BMW
de allereerste F1 overwinning in de geschiedenis van het merk. Ruim 40
jaar geleden had men bij BMW al aspiraties richting Formule 1.
BMW droomde ruim 40 jaar geleden al van F1 Bij BMW heeft men natuurlijk een enorme toerwagentraditie.
Maar in het midden van de zestiger jaren dacht men in München al
aan de Formule 1. In 1967 en 1968 nam de fabriek met Lola BMWs
aan het EK Formule 2 deel. Hoewel BMW afgelopen weekend haar eerste F1
overwinning boekte maakte men in principe gebruik van de
gekochte know-how van Sauber. Zelf heeft men nooit een
eigen chassis ontwikkeld en dat is iets dat als een rode draad door de
geschiedenis van het Beierse merk heen loopt. In 1969 gaf de toenmalige
sportdirecteur Klaus Steinmetz bij de Duitse vliegtuigfabrikant Dornier
de opdracht om een F2 chassis te ontwikkelen dat door de Brit Len Terry
ontworpen was. De Duitser Hubert Hahne behaalde met de BMW F269 een
aantal goede klasseringen in het EK F2. Maar nadat Gerhard Mitter met
een F2 BMW tijdens de training van de Duitse GP verongelukte (F2 wagens
werden op de 22 kilometer lange Nürburgring als veldvullers
toegelaten) verslapte de aandacht voor de rest van het jaar en Hahne
verloor de titel aan Matra-coureur Johnny Servoz Gavin.
BMW F270 Voor het seizoen 1970 ontwikkelde men de 270 waarvan de
fabriek maar liefst vier autos inzette voor Hubert Hahne en
Dieter Quester. Naast dit tweetal had men de F1-rijders Jacky Ickx en
Jo Siffert gecontracteerd. Laatstgenoemde bezorgde op het Franse Rouen
BMW haar allereerste F2-overwinning. Met de BMW 270 behaalde men in
1970 maar liefst vijf overwinningen. De Oostenrijker Dieter Quester won
spectaculair de allerlaatste wedstrijd op Hockenheim dat seizoen. Er
werd al druk over een F1 engagement van BMW in de toekomst
gespeculeerd. Amper enkele dagen na de overwinning van Quester op
Hockenheim trok men bij BMW de stekker uit het F2 project. De oorzaak?
Bezuinigingen en een interne strijd tussen de leidende managers van het
concern. De 2L motoren waren zeer krachtig en leverden volgens BMW al
meer dan 250 pk. Onder de hoede van Jochen Neerpasch werd er in 1973
een langdurig F2 programma opgestart waarbij men een partnership met de
commerciële chassisfabrikant March aanging. BMW was jarenlang
hofleverancier van talenten en motoren. Wie herinnert zich niet het
beroemde F2 BMW Junior Team?
Nelson Piquet Toch wilde men naar de F1. In de DRM, de voorloper van de DTM,
werd in de Jägermeister BMW 320 van Markus Höttinger
gedurende het seizoen 1979 een F1 motor ontwikkeld, waarmee men bij
Brabham aanklopte en waarmee Nelson Piquet in 1983 wereldkampioen werd.
Frank Williams Na het turbotijdperk verdween BMW uit de F1, totdat men in
2000 bij Frank Williams in de F1 terugkeerde. In 2001 behaalde de
combinatie Williams BMW met Ralf Schumacher en Juan Pablo Montoya de
eerste F1 overwinningen. De samenwerking tussen BMW en Williams verliep
zo stroef, dat die eind 2005 beëindigd werd en men de
infrastructuur van Peter Sauber in het Zwitserse Hinwil overnam. Wat
zou er gebeurd zijn als de economen binnen het concern in 1970 een
andere beslissing hadden genomen? Misschien kwam de mooie overwinning
in Canada afgelopen zondag wel 35 jaar te laat?
Sportscars: Jeroen Bleekemolen over Le Mans kwalificatie: 'Top om in donker te racen'
Jeroen Bleekemolen in de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn. Archieffoto: Frits van Eldik
De Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport heeft de
eerste kwalificatie voor de 24 uur van Le Mans als de nummer 2 in de
LMP2-klasse afgesloten. Jeroen Bleekemolen, die met Jos Verstappen en
Peter van Merksteijn het Nederlandse team vormt, doet zijn verhaal.
,,Het blijft een topgevoel om zo snel in het donker te rijden.''
Tekst: Marc Kok
Het eerste deel van de kwalificatie was woensdagavond van 19.00 tot
21.00 uur. ,,De 1e kwalificatie zit er net op, vertelt
Jeroen Bleekemolen iets na 21.00 uur. ,,Ik ben begonnen op harde banden
om een paar dingen te testen. Dat ging meteen goed, want we stonden P1
in onze klasse. De baan was nog behoorlijk vies, omdat er tussen de
test en nu niet meer op gereden was. Zeker de stukken die normaal
openbare weg zijn, waren smerig. Na 45 minuten is na mij Jos de auto in
gegaan. De meeste teams begonnen de zachtere banden erop te zetten en
dat deden wij ook. Iedereen ging het laatste half uur wat harder. Jos
was super onderweg, totdat hij een aanrijding had. Helaas kostte dit
ons de voorlopige pole, want we hadden uiteindelijk de 2e tijd. Maar we
gaan zo weer verder, om 22 uur. Dan gaat Jos beginnen met nog een set
qualifyers. Daarna zal Peter zijn eerste meters gaan maken. Ik zal
tussendoor mijn verplichte 3 ronden in het donker rijden en dan gaat
Peter weer de auto in tot het eind. Keep you updated!
Topgevoel Het tweede part van de eerste kwalificatiedag duurde van 22.00
uur tot middernacht. ,,De tweede kwalificatie zit er op,
meldde Jeroen rond 0.00 uur. ,,Jos is begonnen met de qualifyers, maar
had helaas net te veel verkeer. We hebben in onze klasse LMP2 nu de 2e
tijd, op zich niet verkeerd. Daarna heeft Peter gereden. Ik ben toen
even de auto ingegaan, om mijn verplichte ronden te rijden in het
donker. Er was heel veel olie op de baan, dus ik heb geen risico
genomen. In het donker is het slecht te zien of het glad is of niet.
Maar het ging verder meteen lekker. Het blijft eentop gevoel om zo snel
in het donker te rijden hier op Le Mans. Daarna heeft Peter de training
uitgereden. Alles loopt goed hier. Donderdag gaat de kwalificatie weer
verder in de avonduren.
Peugeot leidt de dans in Le Mans, Verstappen klapband
LE MANS - De Peugeot van Pedro Lamy heeft de snelste tijd geklokt in de
eerste kwalificatiesessie. Met een 3.18.513 verraste Sarrazin vriend en
vijand. Op de tweede en derde positie zijn de zusterauto's van
respectievelijk Montagny en Minassian terug te vinden. De Peugeots
domineerden dus het eerste gedeelte van de kwalificatie, welke onder
een stralende zon werd verreden. De plaatsen vier, vijf en zes zijn
voor de diesels van de concurrent en de succesvolste constructeur van
de afgelopen decennia op Le Mans, Audi.
Kristensen volgt in zijn R10 TDI op een dikke zes seconden van de
Portugees, voor respectievelijk de Audi's van Rockenfeller en Biela.
Eerste benzine proto is de Pescarolo van Bouillon, voor de verrassend
snelle Dome S102. De Oreca Courage van Simon Pagenaud ging even naast
de baan maar kon zijn weg weer vervolgen. Snelste Nederlander is Jan
Lammers op de elfde plaats. Met de ex-Charouz Lola is de wagen van
Klaus Graf sneller dan de nieuwere Charouz Lola-Aston Martin bestuurd
door Enge. De Creation AIM van Hall/Mowlem en Belgische trots Marc 'The
Goose' Goossens klokte de 21e tijd.
In LMP2 was het Michael Vergers die de snelste tijd op de tabellen
zette. De Nederlander was in de Barazi Epsilon Zytek een seconde
sneller dan Jos Verstappen. 'The Boss' kon maar nipt de controle over
de Porsche RS Spyder houden toen de band klapte. Verstappen was een
halve seconde sneller dan de 'doorwinterde' Porsche fabriekspiloot
Sascha Maassen in eenzelfde RS Spyder van Team Essex.
In GT1 gaat de Saleen van Christophe Bouchut aan de leiding voor de
officiële fabrieks Corvettes van Gavin en Magnussen. De Aston
Martins in Gulf kleuren zijn gebroederlijk vierde (009) en vijfde
(007), voor de IPB Spartak Lamborghini van Eindhovenaren Peter Kox en
Mike Hezemans.
De IMSA Performance Matmut Porsche is de voorlopig snelste in GT1 voor
de Flying Lizard Porsche van Jorg Bergmeister. De Virgo Motorsport
Ferrari volgt op de derde plaats, voor de Spykers op de achtste en
laatste plaats. De Ferrari van Eric Van De Poele is 54e algemeen voor
de Spyker van de Zwitsers.
Per nieuwe Audi A4 Avant naar Le Mans: bepaald geen straf!
We zijn er weer! In Le Mans, voor, in ieder geval volgens uw
verslaggever, één van de mooiste
autosportevenementen van het jaar. Dit jaar is het de 76e editie
van de traditionele 24-uursrace, met voor het eerst sinds vele jaren
weer eens een echt serieuze strijd om de zege tussen Peugeot, dat
theoretisch in het voordeel is qua snelheid, en Audi, dat het zou
moeten hebben van zijn betrouwbaarheid. Bovendien met flinke
Nederlandse inbreng dit jaar, dus alle reden om de race goed te gaan
volgen!
Na twaalf keer kennen ze uw verslaggever in Le Mans inmiddels wel, maar
het is toch altijd weer een hele geruststelling als de beloofde
toegangs- en parkeerkaarten er ook inderdaad blijken te liggen. De
wegen van de organiserende ACO zijn immers ondoorgrondelijk... Een
nieuwe ervaring was het om in de perszaal in het Nederlands te woord
gestaan te worden. Inez van Donselaar, oorspronkelijk afkomstig uit
Utrecht, verhuisde twee jaar geleden om amoureuze redenen naar Le Mans
(is er een betere reden denkbaar?) en werkt dit weekend als hostess
achter de balie in de perszaal om een deel van de ruim 2.500
geaccrediteerde journalisten bij hun werkzaamheden te assisteren. Leuk
om in dit Franse bolwerk ook landgenoten tegen te komen.
Bij het Nederlandse Porsche-team Van Merksteijn Motorsport by Equipe
Verschuur was er vanmiddag al volop activiteit in de pitbox, en dat
zonder dat er nog maar een meter gereden was. De reddingwerkers van de
organisatie waren op zoek naar een mogelijkheid om een bergingsoefening
te doen en vonden bij het Nederlandse team gastvrij onderdak. Armand
Broekmans deed voor de gelegenheid dienst als "dummy" en moest geduldig
toestaan hoe de "rescue marshals" voorzichtig hun werkzaamheden op hem
uitvoerden. Gelukkig allemaal niet echt, maar wel
geruststellend dat de dames en heren weten wat ze moeten doen als
het eens wel echt is...
Bij Peugeot hebben nagenoeg alle rijders wel in meerdere of mindere
mate ervaring in de Formule 1. Regelmatig staan er ook lange rijen
wachtende fans voor de hospitality, die allemaal een handtekening
willen hebben. Wie geluk heeft, komt de coureurs soms ook "in het wild"
tegen, zoals hier onder andere Jacques Villeneuve, traditioneel met
zijn teamshirt uit de broek (rechts met bril).
Pedro Lamy nam ruimschoots de tijd om handtekeningen te zetten.
En natuurlijk was er ook voor zesvoudig winnaar Jacky Ickx volop belangstelling.
Na vele successen in de rallysport begeleidde Ove Andersson Toyota naar de Formule 1
In Le Mans ging het nieuws woensdagmiddag als het
spreekwoordelijke lopende vuurtje door de paddock en de perszaal.
Heb je het al gehoord, van Ove Andersson? Zon
vraag impliceert eigenlijk al wat er aan de hand is. Immers, als alles
goed zou gaan, zou er niets te melden zijn. De voormalig rallyrijder en
Toyota-sportbaas kwam om het leven in Zuid-Afrika, als gevolg van een
frontale botsing tijdens een regelmatigheidswedstrijd voor klassieke
autos waaraan hij deelnam. De Zweed, die als bijnaam
Påpan, ofte wel paus droeg, werd 70
jaar oud.
Successen als rijder, ondermeer met Alpine
Andersson verwierf in eerste instantie faam als rallyrijder. Na eerste
activiteiten met Saab in zijn geboorteland Zweden en in 1964 als eerste
evenement buiten Zweden in de Acropolisrally reed hij eind jaren zestig
ondermeer met Ford en Lancia. Zijn grootste successen als rijder
behaalde hij echter in 1971 met de Renault Alpine, waarmee hij in dat
jaar de Rally Monte Carlo (met David Stone), de San Remo Rally (met
Tony Nash), de Österreichische Alpenfahrt en de Acropolis won, de
laatste twee wedstrijden samen met Arne Hertz als navigator. Uiteraard
was dit nog voordat het WK Rally in het leven werd geroepen, zodat hij
geen aanspraak kon maken op een titel, maar hij behoorde wel tot de
beste rijders van dat seizoen. Ook in 1973 eindigde Andersson op het
podium in Monte Carlo, ditmaal als tweede, opnieuw met een Alpine en
met Jean Todt als navigator. In 1975 behaalde hij zijn laatste
internationale zege als rijder door met Arne Hertz in een Peugeot 504
de Safari Rally op zijn naam te schrijven.
Ove Andersson tijdens de Monte Carlo 1971, die hij met de Alpine op zijn naam schreef
Start in een oude cementfabriek in Brussel
Op dat moment was Andersson al nauw betrokken bij zijn eigen bedrijf,
dat hij onder de naam Andersson Motorsport in 1973 in een oude
cementfabriek in Brussel had opgezet. Andersson had al nauwe banden met
Toyota en reed sinds 1975 zelf ook alleen nog maar met producten van
het Japanse merk. In 1979 volgde de verhuizing naar Keulen, waar de
onderneming de officiële status als Toyota Team Europe kreeg. In
de beginjaren werd er nog gereden met de Corolla, later met de Celica.
En Andersson nam ook zelf geregeld nog het stuurwiel ter hand tijdens
zijn favoriete rallys: Ivoorkust, Acropolis en Portugal. De
Ivoorkust-rally in 1982 was zijn laatste optreden als rijder op
WK-niveau, voortaan ging hij zich volledig wijden aan het leiden van
het fabrieksteam dat steeds succesvoller werd.
Andersson in actie met de Toyota Celica in Portugal
Wereldtitels met de Celica
Nadat de Celicas waren genezen van hun kinderziekten werden de
resultaten voor Toyota beter en beter. In 1989 behaalde Juha Kankkunen
in Australië de eerste overwinning met de Celica GT4, een jaar
later won Carlos Sainz voor Toyota de eerste wereldtitel. Van 1992 tot
en met 1994 volgden drie wereldtitels op rij met Carlos Sainz, Juha
Kankkunen en Didier Auriol. In die tijd werd de sportafdeling ook een
volledige dochter van Toyota Motor Corporation. In 1995 volgde het
schandaal met de illegale airrestrictor in de Celicas tijdens de
Catalunya-rally, waarvoor Andersson als schuldige werd aangewezen en
het Toyota-team voor een jaar van deelname aan het WK werd uitgesloten.
De Japanse Toyota-directie wilde hem afzetten, maar dankzij de
uitdrukkelijke steun van diverse grote Europese Toyota-importeurs mocht
hij toch aanblijven. In 1998 keerde het fabrieksteam terug op het
winnaarspodium met de Corolla WRC, hoewel Carlos Sainz door een defect
op de laatste proef van de RAC Rally op een haar na de rijderstitel
miste. In 1999 werd Toyota wel weer wereldkampioen bij de merken.
Ove Andersson leidde ook het GT-One Le Mans-project
Sportwagens, Formule 1 en de droom van een vakantieboerderij in Zuid-Afrika
Ook ondernam Toyota onder leiding van Ove Andersson de nodige
activiteiten in de sportwagens. Het gesloten GT-One-prototype werd in
1998 en 1999 ingezet tijdens de 24 Uur van Le Mans, maar dit gebeurde
vooral op initiatief van Japan. De zo vurig verlangde overwinning kwam
er niet, het beste resultaat was een tweede plaats in 1999. Vanaf dat
jaar verplaatste de Toyota-sportorganisatie zijn activiteiten volledig
in de richting van de Formule 1. Ove Andersson begeleidde het team bij
de intrede op het hoogste niveau in de autosport en bleef tot 2003 aan
als teambaas. Sindsdien trad hij op als adviseur, vorig jaar september
vervulde hij zijn lang gekoesterde wensdroom door in het
Zuid-Afrikaanse Oudtshoorn, een kleine 300 kilometer oostelijk van
Kaapstad, een vakantieboerderij te kopen om te gaan wonen. Daarvan
heeft hij helaas niet erg lang kunnen genieten. Een taxi die een
vrachtauto inhaalde en hem frontaal tegemoet kwam, werd hem noodlottig
tijdens de Continental Milligan Vintage Trial, een
regelmatigheidswedstrijd voor klassieke autos, waarin Andersson
de Volvo PV544 van Tubby Bennett bestuurde, die daarbij als navigator
optrad. Bennett werd met verwondingen overgebracht naar een ziekenhuis.
Formule 1: Toyota in diepe rouw na overlijden Ove Andersson
Bij Toyota in Keulen verkeert men in diepe rouw na het plotselinge overlijden van Ove Andersson in Zuid Afrika.
Ove Andersson, de grondlegger van het Toyota F1 team kwam vandaag bij een botsing in Zuid Afrika om het leven. In Keulen is men in diepe rouw.
Ove Andersson plotseling overleden Tijdens
de Milligan Vintage Trial Rally in Zuid-Afrika is Ove Andersson om het
leven gekomen. Andersson nam in Zuid-Afrika deel aan een
historische rally en kwam in botsing met een tegenligger. Andersson
begon zijn carrière in de rallysport en schreef in de zeventiger
jaren onder andere de Rally van Monte Carlo, de Rally van San Remo,
East African Safari en Acropolis Rally op zijn naam. Ove Andersson
Motorsport werd Toyota Team Europe dat zich begin negentiger jaren met
de spectaculaire Toyota TS010 op de Endurance-racerij concentreerde. Na
de Endurance-racerij besloot Andersson eind negentiger jaren een
F1-project bij de Japanners aan te kaarten. In 2001 liet Andersson een
uitgebreid testprogramma afwerken en in 2002 was hij de eerste F1-baas
bij Toyota. In 2003 ging Andersson met pensioen maar vervulde nog wel
een adviserende taak voor het Formule 1-team.
Ove
Andersson haalde voor Toyota vier rijders- en drie
merkenkampioenschappen binnen. Een tweede plek op Le Mans in 1999 was
eveneens een hoogtepunt tijdens zijn ambtsperiode bij Toyota. Tadashi
Yamashina van Toyota: Iedereen bij Toyota is diep geschokt door
het nieuws. Voor velen in de autosportwereld was Ove een bron van
inspiratie. Zijn passie voor de sport was legendarisch en dit is een
groot verlies voor de autosport.
DTM: Demoâs Porsche RS Spyder, Audi R10 TDI en NASCAR tijdens DTM Zandvoort
Foto: dtm.com
Van 11 tot en met 13 juli is de DTM, de populairste
internationale toerwagenserie, voor de achtste keer in successie te
gast op Circuit Park Zandvoort. De Nederlandse DTM-ronde is al sinds
2001 een vast onderdeel op de kalender van het kampioenschap. Bij teams
en rijders is de race op Zandvoort geliefd, enerzijds vanwege het
uitdagende circuit, anderzijds vanwege de unieke locatie in de duinen
aan de Noordzeekust. De DTM zorgt traditioneel voor volop spektakel met
de circa 480 pk sterke bolides van Audi en Mercedes-Benz.
Voor het eerst sinds 2004 is er ook weer een landgenoot bij: Christijan
Albers rijdt met een Audi A4 uit 2006. Naast de DTM komen ook de
Formule 3 Euro Serie, de Porsche Carrera Cup en de SEAT Leon Supercopa
op Zandvoort in actie.
Jos Verstappen in de Porsche RS Spyder. Foto: Frits van Eldik
Spectaculaire demos Daarnaast is er een spectaculair demonstratieprogramma met Jos
Verstappen in de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport,
Christijan Albers in de Audi R10 TDI en de Amerikaan Scott Speed met
een bolide van het Red Bull-NASCAR-team.
Indrukwekkend De DTM behoeft nauwelijks nog nadere introductie. De
indrukwekkende toerwagens van Audi en Mercedes-Benz spreken enorm tot
de verbeelding, coureurs als vijfvoudig kampioen Bernd Schneider en
zevenvoudig Le Mans-winnaar Tom Kristensen hebben hun sporen in de
autosport ruimschoots verdiend. Met televisie-uitzendingen in 175
landen en vorig jaar gemiddeld zon 80.000 bezoekers per
wedstrijd geldt de DTM als populairste internationale toerwagenserie.
Toegankelijkheid voor de fans is één van de belangrijkste
kenmerken van de klasse: er zijn interviews en handtekeningsessies,
bezoekers hebben toegang tot het rennerskwartier en via DTM Fan-TV, te
zien via de grote beeldschermen rond het circuit, is de actie
uitstekend te volgen, omlijst met interviews en achtergronden.
Audi verdedigt titel met nieuwe A4 Audi, dat vorig jaar met de Zweedse coureur Mattias
Ekström de titel in de DTM behaalde, zet dit jaar voor het eerst
de wedstrijdversie van de nieuwe A4 in. Ekström verdedigt
uiteraard zijn titel, daarnaast rijden de Deen Tom Kristensen en de
Duitsers Timo Scheider en Martin Tomczyk met een nieuwe Audi. Modellen
van vorig jaar worden bestuurd door de Duitsers Markus Winkelhock en
Mike Rockenfeller, de Fransman Alexandre Prémat en de Brit
Oliver Jarvis.
Christijan Albers in zijn DTM Audi. Foto: dtm.com
Albers De Britse Katherine Legge en onze landgenoot Christijan Albers
komen beiden in actie met een Audi A4 DTM uit 2006. Albers keerde dit
seizoen na zijn activiteiten in de Formule 1 terug in de DTM, de klasse
waarin hij met in totaal vijf overwinningen de succesvolste Nederlandse
rijder is. Albers is zich ervan bewust dat hij met zijn twee jaar oude
auto niet in aanmerking komt voor de ereplaatsen, maar beschouwt dit
seizoen als een investering in de toekomst.
Ralf Schumacher belangrijke aanwinst Mercedes Bij Mercedes-Benz is oud-Formule 1-coureur Ralf Schumacher dit
jaar de belangrijkste nieuwe aanwinst. De zesvoudig Grand Prix-winnaar
weet dat hij in de DTM nog veel moet leren en koos er daarom voor om
met een auto van vorig jaar te starten. Nieuwe C-Klasses worden ingezet
voor vijfvoudig DTM-kampioen Bernd Schneider, de Canadees Bruno
Spengler, de Brit Jamie Green en de Schot Paul di Resta, die dit jaar
voor het eerst in een actuele auto rijdt. Naast de al genoemde Ralf
Schumacher komen de Schotse Susie Stoddart, de Brit Gary Paffett, de
Oostenrijker Mathias Lauda en de Duitse nieuweling Maro Engel voor
Mercedes-Benz in actie met een zogeheten Jahreswagen.
Formule 1- en DTM-coureurs van morgen in Formule 3 Euro Serie De Formule 3 Euro Serie is een vast onderdeel van de meeste
DTM-raceweekends. Hier komen de Formule 1- en DTM-coureurs van morgen
in actie: Grand Prix-rijders als Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Timo
Glock en Adrian Sutil en DTM-coureurs als Jamie Green, Bruno Spengler,
Paul di Resta en Alexandre Prémat deden allemaal ervaring op in
de Formule 3 Euro Serie, die als sterkste junior-formulewagenklasse
wereldwijd wordt beschouwd. Met Mercedes-Benz en Volkswagen zijn twee
gerenommeerde fabrikanten als motorenleverancier in de Formule 3 Euro
Serie actief, alle coureurs rijden met chassis van de Italiaanse
fabrikant Dallara. Dit seizoen nemen er twee landgenoten deel aan de
Formule 3 Euro Serie: evenals vorig jaar rijdt Renger van der Zande uit
Nijmegen voor het Italiaanse Prema Powerteam. Hij heeft al twee
overwinningen op zijn naam staan. De Hagenaar Henki Waldschmidt maakt
dit jaar zijn debuut in de Formule 3, hij komt in actie voor het Franse
team SG Formula, dat eveneens nieuw is in de klasse.
Merkencups van Porsche en SEAT goed voor volop actie Met de 420 pk sterke wedstrijduitvoering van de Porsche 911
GT3 is de Porsche Carrera Cup de krachtigste merkencup van Europa. De
legendarische Porsche 911 is al vele decennia lang goed voor tal van
successen in de race- en rallysport, maar blijft door constante
aanpassingen en verbeteringen volop bij de tijd. In de Duitse Porsche
Carrera Cup rijden dit seizoen vier Nederlanders: Jeroen Bleekemolen,
Tim Buijs, Patrick Huisman en Mike Verschuur. Van een ander kaliber,
maar niet minder spectaculair, is de SEAT Leon Supercopa. Hier wordt
gereden met de 300 pk sterke raceversie van de SEAT Leon. De
Nederlandse inbreng in deze klasse wordt gevormd door de Zandvoortse
coureur Dillon Koster, die onder de vlag van zijn eigen SEAT Team
Sartorius deelneemt aan de Duitse cup.
Jos Verstappen bij de Porsche RS Spyder. Foto: Frits van Eldik
Spectaculaire demos met oud-Formule 1-coureurs Tijdens het DTM-raceweekend is er bovendien een spectaculair
demonstratieprogramma met maar liefst drie voormalig Formule 1-coureurs
met wel heel speciale autos. Jos Verstappen, die na twee jaar
afwezigheid dit jaar zijn rentree maakte in de racerij, zal zijn
kunsten vertonen met de Porsche RS Spyder van het team Van Merksteijn
Motorsport by Equipe Verschuur. Verstappen neemt dit seizoen deel aan
de 1000-kilometerraces van de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans
en zal tijdens het DTM-weekend, een maand na de klassieke
lange-afstandsrace in Frankrijk, op Zandvoort voor het eerst in eigen
land met de 476 pk sterke Porsche te zien zijn. Christijan Albers
demonstreert op Zandvoort de Audi R10 TDI, de nu al legendarische
sportwagen met dieselmotor, waarmee Audi in 2006 en 2007 de 24 Uur van
Le Mans won en bovendien tal van successen boekte in de American Le
Mans Series. De derde oud-Formule 1-coureur die tijdens het
demonstratieprogramma in actie komt, is de Amerikaan Scott Speed. Hij
zal op Zandvoort de Red Bull-Toyota uit de Amerikaanse NASCAR Sprint
Cup besturen, de hoogste divisie van de in de VS mateloos populaire
stock-car-racerij.
Verkoop van toegangkaarten Het DTM-weekend op Circuit Park Zandvoort wil je natuurlijk
niet missen! Bestel dus snel je kaarten, want de voorverkoop loopt al
op volle toeren. Toegangskaarten voor het DTM evenement kunnen besteld
worden via http://www.cpz.nl/events/tickets, via het CallCentre (0900-9000 500) en bij de winkels van Primera. Op de website van Primera (http://www.primera.nl) staat een overzicht met alle winkels. Kijk voor meer informatie over tickets, tribunes en het tijdschema op http://www.circuit-zandvoort.nl.
Sportscars: Beleef Porsche en het Van Merksteijn Motorsport-team digitaal
Komend weekend hoopt het Porsche-team van Van Merksteijn
Motorsport historie te schrijven op Le Mans. Rondom dit moment komt
Porsche met het eerste digitale magazine van de officiële
Nederlandse Porsche-organisatie. Met dit magazine brengt het merk de
beleving rond Porsche tot leven. Kippenvel en adrenaline dankzij bits
en bytes.
Dat doen ze in deze eerste editie door de 24 Uur van Le Mans op je
beeldscherm tot leven te brengen. Na het lezen van dit magazine weet je
alles over deze monsterrace en de Nederlandse Porsche-equipe Van
Merksteijn Motorsport. Met een Porsche RS Spyder en de beste
Nederlandse coureurs van dit moment gaan zij voor de overwinning. Veel
leesplezier!
Verstappen, Bleekemolen en Van Merksteijn: 5000 kilometer!
LE MANS - Met de technische keuring, traditioneel op de Place
des Jacobins voor de kathedraal in het historische stadscentrum
van Le Mans, heeft het Team Van Merksteijn Motorsport by Equipe
Verschuur de laatste stap gezet voor de deelname aan de 76e editie van
de legendarische 24-uursrace van Le Mans. Jeroen Bleekemolen, Peter van
Merksteijn en Jos Verstappen nemen met de Porsche RS Spyder deel aan de
beide kwalificatietrainingen en de wedstrijd. Voor Jeroen Bleekemolen
en Peter van Merksteijn is het de derde keer dat ze in de Franse
lange-afstandskassieker van start gaan. Jos Verstappen daarentegen
maakt dit jaar zijn debuut in Le Mans.
Voor het team Van Merksteijn Motorsport, dat dit jaar voor het eerst de
Porsche RS Spyder in Europa inzet, is de deelname in Le Mans het
hoogtepunt van het seizoen. Le Mans is gewoon uniek, zegt
teameigenaar Peter van Merksteijn. Jeroen Bleekemolen spreekt van
een van de grootste uitdagingen in de autosport. Hoewel
het team na de goede resultaten met de Porsche RS Spyder in de Le Mans
Series (twee overwinningen en een tweede plaats in drie races) tot de
favorieten voor de zege in de LMP2-klasse behoort, geldt in Le Mans
meer nog dan in welke andere race dan ook de oude racewijsheid:
Om als eerste aan te komen, moet je eerst aankomen. De
race in Le Mans is vier keer zo lang als de maximale duur van een
1000-kilometer-race in de Le Mans Series. In Le Mans leggen de topteams
onder normale omstandigheden een afstand van zon 5.000 kilometer
af dat komt ongeveer overeen met het totale aantal kilometers
van een volledig Formule 1-seizoen!
De officiële testdag in Le Mans op 1 juni gaf de rijders al een
voorproefje van de moeilijke omstandigheden, die in de West-Franse stad
bepaald geen uitzondering zijn. Zoveel regen,
ongelooflijk, meldde Jos Verstappen na de acht uur durende test,
waarin hij de snelste tijd in de klasse reed. Vanwege het weer
konden we op de testdag helaas niet het volledige programma afwerken,
dat we hadden gepland, zegt teammanager Frans Verschuur. Hij is
niettemin optimistisch: Porsche heeft de RS Spyder speciaal voor
Le Mans op een aantal punten aangepast en de resultaten waren
veelbelovend.
Het team verheugt zich op Le Mans. De finish halen is ons doel,
en een zo goed mogelijk resultaat in onze klasse, zegt Peter van
Merksteijn. Voor mij wordt het mijn allereerste
24-uursrace, aldus Jos Verstappen. Ik verheug me op mijn
eerste race met de Porsche RS Spyder, verklaart Jeroen
Bleekemolen. De tijdtrainingen vinden op woensdag- en donderdagavond
van 19.00 tot 21.00 uur en van 22.00 uur tot 0.00 uur plaats, de race
start op zaterdag om 15.00 uur.
Niet alleen Euro 2008 geniet met het geweldige Nederlandse succes alle
aandacht, ook één van de grootste autosport evenementen
ter wereld staat deze week vol in de schijnwerpers, namelijk de 24H of
Le Mans. De beroemde endurance race wordt jaarlijks bezocht door vele
honderd duizenden racefans. Ook het oranje legioen zal flink
vertegenwoordigd zijn nu oud F1 piloot Jos Verstappen debuteert in Le
Mans. Hij rijdt met Peter van Merksteijn en Jeroen Bleekemolen. Maar
traditiegetrouw trekken sowieso vele Nederlanders richting het circuit
La Sarthe voor het grote festijn. Jan Lammers, Nederlands succesvolste
Le Mans deelnemer is weer van de partij evenals Peter Kox, Mike
Hezemans, Michael Vergers en Jos Menten. Daarnaast komt het Nederlandse
Spyker Squadron uit in de GT2 klasse.
Tijd om de Nederlanders in de schijnwerpers te zetten. De oranje
inbreng is zeker niet kansloos. In de LMP1 categorie start Jan Lammers;
de Nederlandse Mister Le Mans met de Muscle Milk
Lola-Judd B07-10 van Charouz Racing-Cytosport.
Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur is één van
de grote kanshebbers in de LMP2. De Porsche RS Spyder is enorm
betrouwbaar en zeer competitief. In handen van Jos Verstappen, Jeroen
Bleekeolen en Peter van Merksteijn is het een beducht wapen voor de
zege.
Iets minder bekend bij het grote publiek is de Nederlander Michael
Vergers. Hij heeft een goede staat van dienst van Formule Ford tot
sportscars. Vergers start in de Barazi Zytek en komt ook uit in de
LMP2.
Het superduo Peter Kox en Mike Hezemans geeft de schitterende
Lamborghini Murciëlago de sporen. De beide Eindhovenaren zijn
gebrand op een goed resultaat. Zij worden overigens bijgestaan door de
Rus Ramon Rusinov. De door Reiter Engineering ontwikkelde bolide heeft
dit seizoen grote stappen gemaakt in betrouwbaarheid.
Zij krijgen concurrentie van Jos Menten in een snelle Aston Martin DBR 9. De Limburger rijdt voor Team Modena.
Tot slot Spyker Squadron, als kleine sportwagen fabrikant heeft Spyker
ten doel de beroemde etmaalrace met de Spykers C8 Laviolette uit te
rijden en mogelijk een podium in de GT2 te scoren.
V8 Supercars: Succesvol weekend voor Ford op Sandown
De Ford Falcons beleefden een succesvol weekend in het spectaculaire
Australische V8 Supercarkampioenschap. Het merk won met het Vodafone
Team alle drie wedstrijden op Sandown. Jamie Whincup won de eerste en
de derde wedstrijd, terwijl Craig Lowndes de tweede op zijn naam
schreef.Met 1124 punten behoudt Ford-coureur Mark Winterbottom de
leiding in het kampioenschap.
Jamie Whincup won twee wedstrijden op Sandown
Ford sterk op Sandown
Met drie overwinningen op Sandown was de Ford Falcon BF oppermachtig.
Jamie Whincup en Mark Winterbottom drukten onbedreigd hun stempel op de
eerste wedstrijd. Craig Lowndes eindigde na een confrontatie met
Holden-coureur Garth Tander als derde. Tander kwam op koude banden de
pits uit en trachtte zijn positie te verdedigen. Een tikje van Lowndes
wierp de Holden-coureur twee plaatsen terug. Op het moment dat Craig
Lowndes, Rick Kelly en Russell Ingall Garth Tander passeerden verloor
Kelly de controle over zijn bolide en viel naar de zevende plek terug.
Veteraan Russell Ingall kon de tollende Holden van zijn merkgenoot
ternauwernood ontwijken. Veteraan Russell Ingall eindigde uiteindelijk
met Supercheap Auto Racing Holden Commodore VE als vierde. Voor Ingall
het beste resultaat sinds hij dit seizoen weer naar Holden terugkeerde.
Fabian Coulthard reed eveneens een sterke wedstrijd want voor het eerst
in zijn V8 Supercar-carriere eindigde hij in de top 10.
UITSLAG Race 1 1. Jamie Whincup Ford 47:18.7876
2. Mark Winterbottom Ford + 3.2411 seconden
3. Craig Lowndes Ford + 11.6272 seconden
4. Russell Ingall Holden + 15.6699 seconden
5. Garth Tander Holden + 17.7813 seconden
6. James Courtney Ford + 18.1854 seconden
7. Rick Kelly Holden + 24.1038 seconden
8. Fabian Coulthard Ford + 24.4558 seconden
9. Shane Van Gisbergen Ford + 30.0418 seconden
10. Mark Skaife Holden + 31.0344 seconden
Ford was oppermachitg op Sandown
Race 2
Ook in de tweede wedstrijd was het Vodafone Team dominant. Met nog
één ronde te gaan greep Craig Lowndes uiteindelijk de
zege. Een safety-car in de 33e ronde bracht het veld weer bij elkaar.
Ook hier leek Jamie Whincup op de zege af te stevenen maar een fout in
de allerlaatste ronde wierp hem uiteindelijk naar de derde plek terug.
De Ford Falcon BF bezette maar liefst de eerste zes plaatsen. De
19-jarige Nieuw Zeelander Shane van Gisbergen zorgde met de SBR-Racing
Falcon BF voor een spectaculaire verrassing door als tweede te
eindigen. Voor van Gisbergen was het zijn beste V8 Supercar resultaat
tot nu toe. Teamgenoot James Courtney eindigde als vierde terwijl
Russell Ingall met een zevende plek andermaal de beste
Holden-vertegenwoordiger was. Ingall: Jammer dat de wedstrijd
onder natte omstandigheden plaatsvond. Op het droge hadden wij zeker
gescoord.
UITSLAG Race 2
1. Craig Lowndes Ford 56:19.9593
2. Shane Van Gisbergen Ford + 2.4235 seconden
3. Jamie Whincup Ford + 2.9579 seconden
4. James Courtney Ford + 4.7339 seconden
5. Steven Johnson Ford + 4.8606 seconden
6. Mark Winterbottom Ford + 6.1241 seconden
7. Russell Ingall Holden + 8.5198 seconden
8. Todd Kelly Holden + 9.3568 seconden
9. Garth Tander Holden + 10.0280 seconden
10. Cameron McConville Holden + 13.6207 seconden
Race 3
Voor Craig Lowndes was de wedstrijd al voorbij nog voordat hij begonnen was.
Een kapotte vooras in de opwarmronde betekende het einde van zijn
weekend op Sandown. Op een opdrogende baan kon Whincup dankzij een
perfecte strategie andermaal de zege voor zich opeisen. James Courtney
greep direct de leiding maar zou uiteindelijk als derde eindigen. Mark
Winterbottom ging in de openingsfase al snel achter Shane van Gisbergen
voorbij en zou als tweede eindigen. Van Gisbergen pakte ten slotte na
een fantastisch duel met Holden-coureur Todd Kelly de vierde plek.
Kelly kon met geen mogelijkheid aan de Nieuw Zeelander voorbijkomen.
Russell Ingall eindigde als zesde. Ingall: Wij gaan met de
ontwikkeling van deze auto de goede kant, ik heb bewezen dat ik de
koplopers bij kon houden.
Dit is hem dan. Het gloednieuwe FGO1 Prototype van Ford. Bij Holden was men
niet blij met deze demo.
De demo van de gloednieuwe Falcon FG01 meer dan een half jaar voordat
er mee geracet kan worden is bij Holden slecht gevallen. Met die
demorondes kun je op een legale manier data verzamelen en wij zijn hier
niet blij mee aldus een Holden-woordvoerder. Voor de toekomst
moeten de V8 Supercar teams maar liefst 1 miljoen Australische Dollars
per jaar gaan bezuinigen. Om het kampioenschap competitief te houden
zullen er in 2009 niet meer dan 28 autos worden toegelaten.Voor
een team dat uit 2 autos bestaat wordt er gemiddeld per jaar 12
miljoen Australische dollars aan running costs gespendeerd. Vanwege de
kostenbeheersing overweegt men tevens een z.g. COT
concept zoals dat nu in NASCAR wordt toegepast.
UITSLAG Race 3
1 Jamie Whincup Ford 47:20.7150
2. Mark Winterbottom Ford + 2.1830 seconden
3. James Courtney Ford + 6.8612 seconden
4. Shane Van Gisbergen Ford + 18.0329 seconden
5. Todd Kelly Holden + 18.4367 seconden
6. Russell Ingall Holden + 18.9622 seconden
7. Will Davison Ford + 19.2127 seconden
8. Lee Holdsworth Holden + 20.5577 seconden
9. Steven Richards Ford + 20.9648 seconden
10. Steven Johnson Ford + 31.9123 seconden
Mark Winterbottom pakte de meeste punten op
Sandown
WTCC: Coronel krijgt debuterende Tsjech als teamgenoot in Brno
BRNO Op het Tsjechische asfalt wordt het deelnemersveld van het
FIA WTCC vergezeld door Michal Matějovský. De Tsjech
kruipt tijdens het vijfde weekend van het seizoen achter het stuur van
de tweede SUNREDs SEAT León TFSI en wordt daarmee de
zoveelste teamgenoot van Tom Coronel.
De 23-jarige Michal Matějovský komt momenteel uit in de
SEAT Eurocup, na een succesvolle kartcarrière en goede
resultaten in de Skoda Octavia Cup en de BMW 1 Challenge. Vorig jaar
nam de Tsjech ook al deel aan een FIA ETCC weekend in Adria, waarin hij
uitkwam met een Super 2000 Alfa Romeo 156. Het weekend in Brno betekent
het WTCC-debuut van Michal Matějovský.
Giedo van der Garde 'not amused' door optreden marshalls
Giedo van der Garde heeft zijn voorsprong in het World Series by
Renault-kampioenschap verder uitgebreid met een tweede plaats in de
tweede race op het F1 circuit van Silverstone. De P1 Motorsport-coureur
was echter niet geheel tevreden met de wedstrijdleiding, die verzuimde
om blauwe vlaggen te zwaaien voor de achterblijvers. Het kostte Giedo
namelijk een bijna zekere overwinning.
"Ik had een geweldige start en lag gelijk op kop", zei hij. "Ik liep
weg van de rest en had op een gegeven moment meer dan vier seconden
voorsprong, toen ik op een paar achterblijvers stuitte. Dat waren
jongens die vroeg waren gestopt, maar de marshalls naast de baan
zwaaiden geen blauwe vlaggen, waardoor ze me dus niet voorbij lieten.
Op een gegeven moment zat ik twee ronden vast achter een achterblijver
en verloor ik veel tijd. Het team riep me daarom maar naar binnen voor
mijn pitstop en toen ik weer buiten was, was Robert Wickens ons
gepasseerd. Ik heb vervolgens nog flink lopen pushen, maar ik kwam er
niet voorbij."
"Dit was een goed leerweekend", vervolgde Giedo van der Garde. "In de
race op zaterdag liep het niet zo lekker, maar dankzij hard werken van
het team, waren we vandaag gewoon de snelste. Dat ik niet won is
jammer, maar aangezien ik al mijn titelrivalen achter me hield, hebben
we onze voorsprong weer vergroot en dat is natuurlijk erg prettig."
"Nu vertrek ik naar Genève en zit ik op de tribune bij het
eerste duel van het Nederlands elftal in het Europees Kampioenschap. Ik
heb er erg veel zin in en hopelijk kunnen we morgenavond een feestje
vieren!"
Racing-team van Thierry Boutsen slaat genadeloos toe
De openingsraces van de Eurocup Mégane Trophy 2008 op het F1
circuit van Francorchamps waren niet echt volledig naar de zin van
Maxime Martin geweest en de rijder van Thierry Boutsen Energy Racing
wilde in Silverstone dan ook iets rechtzetten. Op vrijdag, tijdens de
groepstesten, was de Belg al continu aanwezig in de topdrie, op amper
een fractie van de tijden van de allersnelste. Op zaterdag deed hij er
nog een schepje bovenop door tot tweemaal toe naar de pole te rijden en
zo een plaats vooraan op de startgrid voor beide races te verzekeren.
Vervolgens sloeg de snelle Belg genadeloos toe.
Maxime Martin was bijzonder te spreken over het gedrag van zijn Renault
en in de aanvangsronden van de eerste race maakte hij er een sportief
gevecht met Dimitri Enjalbert en Michael Rossi van, waarbij de drie
rijders elkaar regelmatig vooraan afwisselden. Jammer genoeg raakte
Rossi Enjalbert en deze laatste viel dus weg. Rossi bleef aan de kop,
Martin dook als tweede de pitlane in en kwam na sterk werk van zijn
team vlak achter de Fransman terug de piste op. Maar Rossi kreeg, als
gevolg van de aanrijding eerder in de race een Drive Through en meteen
lag Martin aan kop.
Hij was zo van iedere dreiging bevrijd en won met maar liefst 17
seconden voorsprong op Ten Brinke. Maxime Martin: "Alles ging van bij
het begin heel goed, de wagen is subliem, het team zeer goed en de rest
is geschiedenis. Morgen gaan we trachten om het verhaal nog eens te
herschrijven.
Maxime had na zijn tweede zege ooit, na die van Estoril vorig jaar,
meteen vleugels gekregen. Nadat het licht voor de tweede race op zondag
op groen sprong, spurtte hij weg en bouwde meteen een buffer van drie
seconden op de Fransman Dimitri Enjalbert uit. In de stands verrichtte
het team van Thierry Boutsen Energy Racing perfect werk. "Zij waren de
snelste équipe van heel het veld, met vier seconden bonus op de
mannen van Enjalbert", legt Maxime uit. "Mijn dichtste belager kwam nog
wel tot op twee seconden terug, maar ik kon de zege zeker stellen, ik
word nu tweede in het kampioenschap, op drie punten van Rossi en de
toekomst ziet er dus mooi uit. We kunnen met ons team echt voor de
titel gaan!
De volgende afspraak van de Eurocup Mégane Trophy vindt op de
Hungaroring in Budapest - Hongarije plaats. Maar eerst heeft Maxime een
afspraak met zijn kameraden van de Franse Renault Sport Clio Cup, over
twee weken op de Spaanse omloop van Valencia en een week later volgt
voor het Franse peloton al de afspraak in Val de Vienne. En ergens in
zijn hoofd van de dubbele winnaar van Silverstone spookt
ook al de Gillet Vertigo en de 24 Uur van Francorchamps. Maxime Martin
trekt in augustus immers richting deze legendarische wedstrijd aan de
zijde van Bas Leinders en Renaud Kuppens. Maxime Martin heeft in ieder
geval de wind in de zeilen!
Kubica wint bizarre race in Canada na blunder van Hamilton
MONTREAL - Het Formule 1-weekend leek al geschreven en gedaan na de
snelle kwalificatietijden van Lewis Hamilton op circuit Gilles
Villeneuve in Canada. Robert Kubica zat er goed bij op de tweede
startplek met achter zich Kimi Räikkönen in zijn Ferrari.
Maar, Canada is een gevaarlijk circuit met de muren heel dichtbij, veel
vuil op de baan buiten de lijnen en vele stukken gerepareerd asfalt
waar het glad is. Waar Kubica vorig jaar zwaar de muur inreed in een
van de zwaarste crashes van de Formule 1-geschiedenis, was het dit
weekend de meest bizarre race in tijden.
Dit werd vooral veroorzaakt door Hamilton. De jonge Brit leidde de race
vanaf de start en probeerde voorsprong op te bouwen voor zijn pitstop.
Nadat Sutil stilviel op een gevaarlijke plek, gingen diverse rijders de
pitstraat in. Kubica en Räikkönen waren sneller weg en
stopten voor het op rood staande licht aan het einde, dat Hamilton
volledig over het hoofd zag. Kubica kon hij net ontwijken, maar de Brit
van McLaren torpedeerde de wagen van Räikkönen, waardoor
beiden direct naar de box konden teruglopen. Overigens zonder ruzies,
het was gewoon een dom raceongeluk. Kubica was de lachende derde; hij
kon alsnog de baan oprijden en nadat alle overige rijders voor hem
gestopt waren voor hun pitstop, bouwde hij een voorsprong op en kon hij
ongestoord zijn tweede geplande stop doen. Kubica behaalde uiteindelijk
zijn eerste overwinning ooit. Die betekende tegelijk de eerste voor
BMW. Teammaatje Nick Heidfeld werd tweede, met achter zich de zeer
blije David Coulthard. Wellicht bedenkt hij zich nog voor zijn geplande
afscheid van de Formule 1 aan het einde van dit seizoen.
De race bracht vele verremacties en mooie inhaalslagen. Vooral de
hairpinbocht, die s nachts onder druk van de coureurs en teams
nog gerepareerd werd, was spekglad en vol vuil. Hoewel de
wedstrijdleiding had geadviseerd de buitenste lijn aan te houden,
toonden de coureurs vandaag echt hun kunnen door zelfs inhaalacties in
deze bocht te doen. Onder meer een touché met de banden van
Trulli en Piquet aan het begin van de race, liep ter nauwernood goed
af.
Na de pitstopcrash waarbij zowel Hamilton als Räikkönen
wegvielen uit de kop van het veld, kwam Kubica als tiende terug op de
baan. Heidfeld leidde op dat moment de race op slechts vijftien
seconden afstand van de Pool. Heidfeld ging naar binnen voor zijn
pitstop, maar kwam voor de Pool terug de baan op, op positie acht.
Nelson Piquet maakte een gevaarlijk uitstapje, spinde over de baan en
miste op een haar na de muur. Terwijl hij achteruit reed om zijn weg te
vervolgen, miste de Ferrari van Massa hem net. Even werd dubbel geel
(gevaar op de baan) gegeven, maar beide heren konden ongestoord hun weg
vervolgen, hoewel Piquet diverse plaatsen verloor met zijn actie. De
Braziliaan van Renault zou later uitvallen, nadat hij zijn wagen
noodgedwongen in de box moest parkeren.
Giancarlo Fisichella had tijdens de race diverse gevechten, maar
beleefde problemen bij zijn pitstop. Aan het einde van de race brak ook
zijn wagen uit na een remactie en was het ook voor hem einde race.
Op de helft van de race lagen de oude rotten van de Formule 1 vooraan
de race. De race werd inmiddels geleid door Barrichello, gevolgd door
Coulthard en Trulli. Kubica reed inmiddels op plaats zes, met achter
zich Heidfeld en Alonso. De overige rijders hiervoor hadden op dat
moment nog geen pitstop gedaan. Toen de topdrie uiteindelijk naar
binnen ging, reed onverwachts Timo Glock voor het eerst in zijn
carrière aan de leiding van een Formule 1-race.
Na de stop van Glock, had Kubica de leiding overgenomen, met in zijn
kielzog Heidfeld en Alonso, toen Alonso, na diverse verremacties en
weinig grip, tegen de muur reed. Ook voor de Spanjaard was de race
vroeg voorbij. Nul punten voor Renault dit weekend, na het uitvallen
van beide wagens.
Ook voor Nakajima, die dankzij de bizarre race een mooie wedstrijd kon
rijden, was de race voor de finishvlag over. Zijn voorvleugel vloog
eraf, na een touché met Jenson Button en hij reed rechtdoor de
pitstraat in, waar hij aan het begin tegen de muur tot stilstand kwam.
Aan het einde van de race waren er diverse uitstapjes door het gras en
over de vuile delen heen. De baan werd steeds vuiler, gladder en zeker
doordat de remmen en banden veel te verduren hadden, veroorzaakte dit
een gevaarlijke situatie.
Voor BMW spannende tijden met hun beide rijders vooraan in de race,
vooral na de zware crash van Kubica in 2007 en de mogelijk eerste
overwinning sinds het team is overgenomen door BMW. Kubica finishte de
race als eerste, met achter zich Heidfeld en Coulthard. Timo Glock werd
vierde voor Felipe Massa. Trulli, Barrichello en Vettel haalden de
laatste punten binnen. Ook voor Sebastian Vettel, gestart vanuit de
pitstraat een goed resultaat. Kovalainen viel net buiten de punten,
ondanks verwoede pogingen om in te halen.
1. Robert Kubica BMW Sauber 1:36:24.447
2. Nick Heidfeld BMW Sauber +16.4 secs
3. David Coulthard Red Bull-Renault +23.3 secs
4. Timo Glock Toyota +42.6 secs
5. Felipe Massa Ferrari +43.9 secs
6. Jarno Trulli Toyota +47.7 secs
7. Rubens Barrichello Honda +53.5 secs
8. Sebastian Vettel STR-Ferrari +54.1 secs
9. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes +54.4 secs
10. Nico Rosberg Williams-Toyota +57.7 secs
11. Jenson Button Honda +67.5 secs
12. Mark Webber Red Bull-Renault +71.2 secs
13. Sebastien Bourdais STR-Ferrari +1 Lap
Ret Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari +19 Laps
Jos Verstappen: "De truc van Le Mans is om een stapje terug te doen"
LE MANS - Aan de vooravond van de 24uur van Le Mans blikt Jos
Verstappen vooruit op s werelds grootste autosportevenement.
Joss the Boss rijdt samen met teameigenaar Peter van Merksteijn en
Jeroen Bleekemolen in de betrouwbare Porsche RS Spyder. Het Nederlandse
trio komt uit in de LMP2-klasse. De ex-F1-piloot is zich terdege bewust
dat de endurance-race op het beruchte Franse circuit door allerlei
factoren aan elkaar hangt. RaceXpress.com sprak met Verstappen:
Je eerste Le Mans?
Ja leuk, ik heb er vorige week gereden en ik kijk er erg naar
uit. Het is een hele andere race als de 1000 kilometer-races, die we
normaal rijden. Het is voornamelijk van belang om uit de klappers te
blijven. Je hoeft niet de snelste auto te hebben om Le Mans te winnen.
De truc van Le Mans is een stapje terug doen.
Wat vind je van het circuit?
"Dat is heel apart. Ik begon vorige week op een natte baan. Het was
echt spekglad. Later kwam er meer rubber op de baan. Het is een
bloedsnel circuit. Vooral dat stuk, waar die Peugeot eraf ging. Als je
daar een klein foutje maakt, ben je weg.
Wat verwacht je van Le Mans @ night?
Daar maak ik me geen zorgen over, dat komt goed. Ook tijdens de
test eerder dit jaar in Paul Ricard waar het pikdonker was ging het
direct hard.
Is het team er klaar voor?
Ja, iedereen is er klaar voor en qua auto maak ik mij geen
zorgen. De hele auto is half gerebuild. Woensdag komen er
nog nieuwe radiatoren in en wordt de versnelling ververst. We staan met
een frisse auto aan de start.
VM Motorsport en alle andere deelnemende teams in Le Mans gaan een
lange week tegemoet. RaceXpress.com houdt u op de hoogte van de
verrichtingen van de Nederlanders en Belgen. Stay tuned!
Dodge-coureur Kasey Kahne boekte zijn derde NASCAR-zege dit
seizoen door op een bloedheet Pocono 25 ronden voor het einde de juiste
beslissing te nemen.
Brian Vickers was met Red Bull Team Toyota dicht bij de overwinning
Juiste beslissing Kasey Kahne
25 ronden voor het einde van de wedstrijd in Pocono besloot
Dodge-coureur Kasey Kahne om bij zijn laatste stop vier nieuwe banden
te gebruiken. Een juiste beslissing want tien ronden later ging Kahne
aan Brian Vickers voorbij. Het Red Bull Team Toyota was dit seizoen nog
nooit zo dicht bij haar eerste overwinning geweest. Kasey Kahne:
De crew deed zijn uiterste best om het in de auto nog een beetje
koel te houden, maar vanaf de 120e ronde voelde ik mijn hart pompen
maar ik kreeg het nog net niet benauwd.. De leider in het
kampioenschap Kyle Busch viel als eerste na een crash uit. Nadat Kahne
na een reguliere stop naar de 38e plek was teruggevallen werkte het
team gedurende de wedstrijd snel aan een nieuwe strategie om hem weer
in de Top 10 te krijgen. Een spin van Kurt Busch betekende voor Kahne
het sleutelmoment. Pech voor Carl Edwards, de Ford-coureur bevond zich
juist op dat moment in de pits toen het licht op rood sprong. Edwards
zag zijn eerste plek in rook opgaan en eindigde alsnog als negende.
UITSLAG
1.Kasey Kahne Dodge 200 ronden
2, Brian Vickers Toyota 200 ronden
3. Denny Hamlin Toyota 200 ronden
4. Dale Earnhardt jr. Chevrolet 200 ronden
5.Jeff Burton Chevrolet 200 ronden
6.Jimmie Johnson Chevrolet 200 ronden
7. Matt Kenseth Ford 200 ronden
8. Kurt Busch Dodge 200 ronden
9.Carl Edwards Ford 200 ronden
10.Mark Martin Chevrolet 200 ronden
Div: Tweede en derde plaats Jeroen Bleekemolen in Duitse Mini-wedstrijd
Jeroen Bleekemolen reed vorig jaar op Zandvoort ook in een Mini.
Deze week gaat Jeroen Bleekemolen meedoen aan de 24 uur van Le
Mans. Afgelopen weekend zat de Aerdenhouter in een totaal andere auto
dan de brute LMP2 Le Mans-Porsche. In Oschersleben reed hij twee races
in een Mini. Naast twee podiumplaatsen, scoorde hij in beide manches
ook de snelste raceronde.
,Het
begon met de vrije training op vrijdag, vertelt Jeroen
Bleekemolen zijn verhaal. ,,Ik had in het begin een paar ronden nodig
om te wennen, want je moet toch wel netjes en voorzichtig rijden met
een Mini. Het is zeker iets anders dan de autos waar ik de
laatste tijd in gereden heb. Ook was het al weer lang geleden dat ik
met een voorwiel aangedreven auto gereden had. Ik had uiteindelijk de
4e tijd, op 0,15 seconde van de snelste. Daar was ik best tevreden mee,
want ik wist dat er nog wat meer in zat. Wel zag ik al dat het enorm
close is geworden in deze klasse. Er doen er 35 mee en er zijn er zeker
10 die kunnen winnen.
Kwalificatie ,,In de kwalificatie had ik met de nieuwe banden net een
beetje verkeer, vervolgt Jeroen. ,,Ik stond ondanks dat
toch lang eerste, maar kwam uiteindelijk net 0,040 seconde te kort op
de pole. Ik baalde er wel een beetje van, want pole had er ingezeten.
Ik stond 3de, het zat dus heel dichtbij elkaar. De eerste 10 rijders
stonden binnen 0,6 seconde.
Eerste race Tijdens de eerste race maakte Jeroen Bleekemolen een goede
start. ,,Ik kon meteen de 2de plaats pakken in de eerste bocht. Daarna
heb ik de hele race gevochten om de kop. Een keer zat ik er naast, maar
kwam er niet voorbij. De verschillen waren enorm klein en inhalen hier
op Oschersleben was lastig. Ik had wel de snelste ronde.
Tweede race De tweede race moest Jeroen Bleekemolen als 5de starten, omdat
de topzes van race één omgedraaid wordt voor race twee.
,,Ik had een super start, maar verschakelde me. Ik verloor twee
plaatsen. Die kon ik snel weer goedmaken en reed goed naar
voren, vertelt Jeroen. ,,Toen ik al 3e lag werd ik van
achteren aangereden, waardoor ik bijna eraf ging. Ik kon nog net door,
maar verloor daardoor wel de aansluiting met de kop. Winnen leek
daardoor niet meer te gaan lukken, maar toch kon ik het gat
dichtrijden. Maar er voorbij lukte helaas niet meer. Dus P3, met wel
weer de snelste ronde van de race.
Tevreden Al met al had Jeroen Bleekemolen zich prima vermaakt. ,,Het
waren allemaal spannende races. Je moet bij de Minis echt
vechten voor iedere millimeter, zeker omdat de autos allemaal
even hard gaan en er best veel goede rijders zijn. Ik heb het zeker
naar mijn zin gehad.
Le Mans ,,Nu ga ik door naar Le Mans, zegt Jeroen.
,,Daar hebben we vandaag de keuring in de stad. Vanavond rijd ik door
naar Spa om morgen te testen voor de Porsche Supercup. Dan dinsdagavond
weer terug naar Le Mans en dan gaat voor ons de 24 uur echt
beginnen.
Formule 1: Eerste zege Kubica en BMW, Kubica ook nieuwe klassementsleider
Vorig jaar keek Robert Kubica in Canada de dood in de ogen, twaalf
maanden later behaalde de Pool op dezelfde plek zijn grootste
autosportsucces uit zijn loopbaan. Kubica veroverde vandaag op het
circuit Gilles Villeneuve zijn én BMWs eerste Formule
1-zege ooit. Nick Heidfeld zorgde voor een unieke dubbel voor BMW door
als tweede te finishen. Het merk kende helemaal een unieke dag, omdat
Kubica en passent de leiding in het tussenklassement overnam van de
uitgevallen Lewis Hamilton.
Bij de start van de race over 70 rondjes (305,2 kilometer) pakt
pole-sitter Lewis Hamilton de kop voor Robert Kubica en Kimi Raikkonen.
Fernando Alonso heeft een plekje verloren aan Nico Rosberg, die dus
oprukt naar P4. Rubens Barrichello heeft een goede start en gaat van P9
naar 7, al moet de Braziliaanse routinier even later één
plekje teruggeven aan Heikki Kovalainen. Felipe Massa is 6de.
Zachte banden Lewis Hamilton heeft goede herinneringen aan Canada. Vorig
jaar won hij hier in Montreal zijn allereerste F1 Grand Prix. De Brit
is gestart op de zachte banden en loopt hard weg bij Kubica. Hamilton,
die zaterdag de pole position pakte met het grote verschil van 0,6
seconde, wint in de beginfase per rondje een hele tel. Na 8 ronden is
Hamilton 3,6 seconden los op Kubica en al bijna 7 volle seconden op de
wereldkampioen, Kimi Raikkonen. Rosberg moet op P4 reeds 11 seconden
toegeven, terwijl Fernando Alonso (13,5) en Felipe Massa (14,5) bij
elkaar in de buurt zitten.
Sutil valt uit Na 14 rondjes is er de eerste uitvaller. Vlak voor bocht drie
heeft Adrian Sutil zijn wagen met panne aan de kant geparkeerd. De
remschijven van de Force India-bolide roken flink na. De verwachting
voorafgaand aan de wedstrijd was dat de safety car wel eens vaak naar
buiten zou moeten gaan, maar daar is in het eerste deel van de Grote
Prijs absoluut geen sprake van. De heren houden de wagens goed op de
baan.
Raikkonen op stoom Na een rondje of 14 heeft Raikkonen zijn tempo gevonden. Hij
is op dat moment de snelste coureur op de baan. De Fin loopt dan ook in
op de tweede plaats rijdende Kubica, de man die vorig jaar nog
zon gigantische crash meemaakte op het circuit van Gilles
Villeneuve en wonder boven wonder niet ernstig geblesseerd raakte.
Safety car toch de baan op In de 16de ronde is er tegenslag voor Lewis Hamilton. Zijn
voorsprong verdwijnt als sneeuw voor de zon omdat de safety car de baan
opgaat. Dit omdat de wagen van Sutil moet worden weggesleept.
Hamilton ramt Raikkonen In de 19de ronde, nog steeds achter de safety car, gaat de
pitlane open. De complete topvijf komt tegelijk de pitstraat in.
Raikkonen en Kubica rijden het eerste weg, maar moeten remmen omdat bij
het uitrijden van de pitstraat op rood staat. Hamilton zit niet op te
letten, mist het rode licht en knalt hard op de achterkant van zijn
grote rivaal Raikkonen! Nico Rosberg toucheert vervolgens met zijn neus
de achterkant van Hamilton. Gevolg: Raikkonen en Hamilton zijn beiden
uit de wedstrijd na dit bizarre incident! Kubica is de lachende derde
van het stel.
Nieuwe neus De safety car is ondertussen nog steeds in de baan. Nico
Rosberg komt de volgende ronde wederom naar binnen om een nieuwe neus
te halen. Van de rijders die nu één stop hebben gemaakt,
is Kubica de best geklasseerde. Alonso is de virtuele nummer twee,
Massa derde, Nelsinho Piquet verrassend vierde en Heikki Kovalainen
vijfde.
Herstart Bij de herstart in de 21ste ronde komt Felipe Massa wederom
naar binnen in de pits. Hij moet tanken en verliest veel tijd op de
meute die al weer op volle snelheid aan het speren is. Van de coureurs
die nog niet naar binnen zijn geweest, leidt Heidfeld, voor
Barrichello, Nakajima, Webber, Coulthard, Trulli, Glock, Fisichella en
Vettel. Op P10 rijdt Kubica als eerste wel-stopper.
Klap sneller Nick Heidfeld profiteert optimaal van de situatie. Hij is een
klap sneller dan Barrichello en loopt per rondje drie seconden weg.
Gevolg is dat de eerste wel-stopper Kubica vier rondjes na de herstart
op P10 al 18 seconden achter zijn ploegmaat Heidfeld ligt. In de 27ste
ronde krijgt Heidfeld het bord van zijn team om over een ronde binnen
te komen. Niet veel later maakt Piquet, die in een zon gunstige
positie lag, een fout en spint hij. Hij verliest veel plekken (terug
naar P17) maar houdt zijn auto wel aan de praat en kan door.
BMW gaat supergoed Tijdens de pitstop heeft Heidfeld, die Barrichello nu de
leiding ziet overnemen, zon 17 seconden voorsprong op Kubica. Is
dit genoeg? Heidfeld wordt helemaal vol getankt, want hij staat ruim 12
tellen stil. Heidfeld komt precies twee metertjes voor Kubica terug de
baan op. Nu is de Duitser, als nummer 8, de best gepositioneerde
stopper. Niet veel later gaat Kubica zijn BMW-ploeggenoot voorbij.
Kubica is de best geklasseerde BMWer in het klassement en kan
bij een zege vandaag zelfs de leiding in het klassement overnemen van
Hamilton.
Krasse knarren Halfweg koers leidt Rubens Barrichello. Hij wordt gevolgd door
zijn mede-krasse knarren Coulthard en Trulli. De oude
mannetjes hebben allen duidelijk voor een
één-stop-tactiek gekozen. Maar Kubica is bloedsnel en is
al acht seconden weggereden bij Heidfeld. De Pool heeft 14 tellen
achterstand op Barrichello, die in de 36ste ronde toch echt naar binnen
moet. De Braziliaan, die wordt volgetankt, komt terug op P8. Een rondje
later komt Coulthard naar binnen en leidt (voor het eerst sinds
Frankrijk 2006) Jarno Trulli, maar ook de Toyota-man moet nog pitten.
Glock Zijn teamgenoot Timo Glock is op dit moment tweede, maar mag
ook even aan de kop ruiken als in de 38ste ronde Trulli nieuw rubber en
brandstof komt halen. Glock heeft op dat moment wel al Kubica in de nek
hijgen. Kubica is veel sneller maar komt er voorlopig nog niet langs.
Kubica pusht In de 41ste ronde rijdt Piquet zijn Renault naar binnen. Hij
is uitvaller. Even later pakt Kubica de kop omdat Glock gaat pitten.
Kubica krijgt de opdracht van zijn team op tien ronden lang zo hard
mogelijk te pushen. De verwachting is dat de Pool nog naar binnen moet,
terwijl Heidfeld dat niet meer hoeft. Kubica moet nu een zo groot
mogelijke voorsprong pakken op zijn teamgenoot, die op zijn beurt
continu Alonso in de spiegels ziet.
Exit Alonso Na 45 ronden is het uit voor Alonso. Hij gaat te vroeg op het
gas, waarna zijn goed rijdende Renault wegbreekt en de Spanjaard de
muur toucheert. Ondertussen is Kubica inderdaad flink aan het pushen.
Hij pakt vele seconden per ronde. Niet veel later raakt Nakajima de
achterkant van Barrichello. Daardoor verliest Nakajima zijn vleugel.
Hij wil graag naar de pits, maar zijn wagen is door het vleugelverlies
niet goed bestuurbaar, waardoor Nakajima zijn bolide ietwat vreemd
ogend tegen de pitmuur aan rijdt.
BMW op weg naar dubbel Het is een bizarre race. Met nog 22 ronden te gaan lijkt de
eerste zege voor BMW niet meer fout te kunnen gaan. Maar vandaag
gebeuren er zoveel vreemde dingen, dat nog steeds alles mogelijk is.
Kubica heeft inmiddels 25 seconden gepakt op Heidfeld en komt nu binnen
voor zijn tweede en laatste stop. De Pool krijgt de zachte banden onder
zijn vierwieler en behoudt de leiding. Heidfeld ligt ongeveer vijf
tellen achter op P2. Gaat BMW nu zelfs een dubbel pakken?
Wereldactie Coulthard ligt sterk op plek 3. Felipe Massa heeft een
wereldactie. In de hairpin wil Kovalainen de vierde plek van
Barrichello afpakken. Terwijl deze twee honden met elkaar vechten om
het been, gaat Massa er mee heen. Hij gaat prachtig binnendoor en
schiet in één keer door van P6 naar 4. Jenson Button
(7de) en Timo Glock (8ste) liggen momenteel ook in de punten.
Spin Fisichella Met nog 18 ronden te gaan, spint Giancarlo Fisichella in de
vierde bocht in de rondte. De Force India staat niet echt lekker op de
baan. Komt er een safety car op het circuit? Felipe Massa wacht niet af
en komt snel binnen voor zijn laatste stop. Ondertussen wordt de Force
India-bolide van de Italiaanse routinier snel weg getakeld en lijkt er
geen SC-situatie te komen.
Toyota Er zijn met nog 15 ronden te racen 13 wagens op de baan. De
sterk rijdende Toyotas profiteren van een foutje van de op de
vierde stek liggende Barrichello. Glock gaat daardoor naar P4 en Trulli
naar stek 5. Ook Felipe Massa gaat zijn landgenoot Barrichello, die
problemen met zijn remmen lijkt te hebben, even later voorbij.
Podium Kubica maakt gebruik van zijn grote voorsprong en rijdt de
race rustig uit. Nick Heidfeld maakt het enorme succes voor BMW
compleet door als tweede over de meet te gaan. David Coulthard, die al
ruim twee jaar niet meer op het podium heeft gestaan, mag als derde
weer eens op het ereschavot kruipen. Kubica pakt de leiding in het
tussenklassement, terwijl het dit jaar strategisch sterk opererende BMW
in de strijd om de constructeurstitel met 70 punten zelfs in de nek
hijgt van Ferrari (73 punten).
Kubica: Fantastisch voor mij én het team Robert Kubica begin na afloop over het pitstopincident.
,,Iedereen ging tegelijk pitten en het licht bij het uitrijden was het
rood. Ik had direct door dat Kimi geraakt was door Lewis. Ik kon
gelukkig door, maar zat vervolgens vast in het verkeer van de
langzamere rijders. Toen de laatste wagen (Glock) zijn pitstop ging
maken, moest ik in acht rondjes tijd ongeveer 16 seconden op Nick
Heidfeld pakken om save mijn tweede stop te kunnen doen. Ik moest dus
vreselijk pushen. Dat lukte, waarna ik de race als leider kon
uitrijden. Het is geweldig voor BMW Sauber dat we een eerste GP-zege
hebben geboekt. Ik ben opgegroeid met het team, dus dat voelt
fantastisch voor het team én voor mijn land en mijn Poolse fans
die hier in Canada op de tribune zaten.
Heidfeld ook blij ,,Ik ben ook heel blij, zei runner-up Heidfeld
na afloop. ,,Het was een goede race voor mij en het team. Ik had een
slechte start, maar kwam daarna goed op snelheid en heb een sterke
wedstrijd gereden.
Goede tactiek David Coulthard: ,,Het was een zware race. Als je
één inch van je lijn gaat, kun je hier al van de baan
vliegen. Bovendien hebben de banden en de remmen het hier heel zwaar.
We hadden een goede tactiek met een één-stopper en het
team heeft goed gewerkt.
Uitslag GP F1 Canada: 1. Robert Kubica 70 ronden
2. Nick Heidfeld op 16,495 seconden
3. David Coulthard op 23,352
4. Timo Glock op 42,627
5. Felipe Massa op 43,934
6. Jarno Trulli op 47,775
7. Rubens Barrichello op 53,597
8. Sebastien Vettel op 54,120
9. Heikki Kovalainen op 54,433
10. Nico Rosberg op 57,749
11. Jenson Button op 1:07,540
12. Mark Webber op 1:11,229
13. Sebastien Bourdais op 1 ronde. Uitgevallen: Fisichella, Nakajima, Alonso, Piquet, Raikkonen, Hamilton, Sutil