Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    13-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste actie FOTO's van nieuwe A1 GP bolide 'Powered by Ferrari'
    Deze week werd de nieuwe A1GP-wagen getest voor het nieuwe seizoen op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Ferrari is bezig met de ontwikkeling van de nieuwe bolide.

    Nieuwe A1 GP bolide in actie

    Na een zeer geslaagde test op Fiorano, voelde Andrea Bertolini de door Ferrari motoren aangedreven wagen op Imola aan de tand. Dit was de eerste keer dat de bolide bestuurd werd buiten Fiorano.

    A1 GP by Ferrari

    Na twee lange testdagen op de dinsdag en de woensdag is de feedback over de auto nog steeds zeer positief, wat veel goeds beloofd voor het vierde A1GP-seizoen.

    A1 GP by Ferrari


    A1GP by Ferrari


    Ferrari geel

    13-06-2008 om 20:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verstappen rijdt concurrentie zoek: "Werd zelfs twee keer opgehouden"
    LE MANS - Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en oud-F1-coureur Jos Verstappen starten morgen vanaf de pole-position in de LMP2-klasse voor de 76e editie van de 24 Uur van Le Mans. In de kwalificatie voor de Franse lange-afstandsrace reed Jos Verstappen op donderdagavond in de Porsche RS Spyder van het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur een rondetijd van 3.32,301 minuten op het 13,629 kilometer lange circuit. Dat was genoeg om de beste startpositie in de klasse voor zich op te eisen.

    Jos Verstappen is het nog niet verleerd

    Zoals gebruikelijk in Le Mans was de kwalificatie verdeeld over de woensdag- en de donderdagavond met in totaal vier uur trainingstijd per avond. Op woensdagavond sloot het Nederlandse Porsche-team de training af als tweede in de klasse en als dertiende in het algemeen klassement, dankzij de tijd van 3.34,078 minuten van Jos Verstappen. Alle rijders werkten zonder problemen hun ronden af. Alleen Jos Verstappen kreeg eenmaal te maken met een lekke linker achterband, het gevolg van een aanrijding met een auto uit de langzamere GT2-klasse. Omdat dit kort voor de ingang van de pitstraat gebeurde, kon Verstappen direct binnenkomen voor een bandenwissel, waardoor het tijdverlies beperkt bleef. De kwalificatie op woensdagavond moest twee keer met de rode vlag worden onderbroken, nadat rijders met hun auto van de baan waren geraakt. Na de tweede rode vlag, kort voor middernacht met nog zo’n tien minuten resterend, besloot de wedstrijdleiding de sessie niet meer te hervatten.

    Op donderdagavond wist Jos Verstappen zijn rondetijd eerst te verbeteren naar 3.33,192 en daarna stelde hij met 3.32,301 zijn eigen tijd nogmaals scherper, nadat het team de motor had gewisseld, om alle eventuele risico’s voor de race uit te sluiten. Dat was tevens voldoende om de beste startpositie in de klasse voor zich op te eisen. “Het ging probleemloos. Gisteren wist ik al dat er nog wat in zat en vandaag is het inderdaad gelukt”, aldus Verstappen. “Elke keer dat we naar buiten gaan is de auto beter, en zelf leer ik ook het circuit steeds beter kennen. Mijn snelste ronde was zelfs nog niet helemaal perfect, want ik werd nog twee keer opgehouden. Dank ook aan de monteurs, die door hun snelle en perfecte werk bij het wisselen van de motor een grote bijdrage hebben geleverd aan deze prestatie.” Teameigenaar Peter van Merksteijn verklaarde: “Dit is waarop we gehoopt hadden, maar dat het ook daadwerkelijk gelukt is, is natuurlijk prachtig! Een prachtige prestatie voor ons team. Dank aan Porsche voor een perfecte auto, aan Michelin voor uitstekende banden en aan het team voor hun inzet. Zelf merk ik ook dat mijn prestaties steeds beter worden.” Jeroen Bleekemolen, die dit weekeinde in Le Mans zijn racepremière met de Porsche RS Spyder beleeft, meldde: “Nadat ik tijdens de testdag twee weken geleden niet meer dan vier ronden in de regen kon rijden, heb ik nu flink wat ervaring met de RS Spyder kunnen opdoen. De auto gaat enorm goed, dat geeft veel vertrouwen voor de race!”

    De vrijdag staat in Le Mans traditioneel in het teken van de rijdersparade van 18.00 tot 20.00 uur in het centrum. Op zaterdag vindt van 9.00 tot 9.45 uur de warm-up plaats, de start van de race is op zaterdag om 15.00 uur.

    13-06-2008 om 20:25 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lamy/Sarrazin/Wurz op pole, Verstappen verpulvert concurrentie
    LE MANS - De Peugeot van Pedro Lamy, Stephane Sarrazin en Alexander Wurz heeft de pole gepakt voor de 76e editie van de 24u van Le Mans. In LMP2 was het Jos Verstappen die de concurrentie inmaakte. Verstappen zette een kanontijd van 3.32.301 op de tabellen in LMP2, maar liefst een volle seconde sneller dan Porsche RS Spyder expert Sascha Maassen in de Essex bolide.

    Jos the Boss back in business, foto Frits van Eldik

    In GT1 pakte de Corvette C6.R van Fellows/O'Connell/Magnussen zeer nipt de pole. Het verschil met de Saleen van Bouchut bedroeg 0.093 seconden. De pole in GT2 tenslotte werd een ware strijd. De Flying Lizard Porsche stond op voorlopige pole, maar werd verwezen naar P4. Het was de IMSA Matmut Porsche die de snelste tijd klokte door ruimschoots onder de vier minuten-barrière te gaan.

    13-06-2008 om 20:25 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Jeroen Bleekemolen: 'Ik mag zaterdag starten vanaf de LMP2 pole!'
    jeroen_bleek_lemans2008

    ,,We hebben pole in de LMP2!'', was de eerste reactie van Van Merksteijn Motorsport-coureur Jeroen Bleekemolen na de vierde en laatste kwalificatiesessie voor de 24 uur van Le Mans. ,,Ik heb nu al zin in de race'', aldus de Aerdenhouter, die zaterdag en zondag met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn zal strijden op het beroemde Franse race-asfalt.


    vm_motorsport_lemans2008_3

    ,,Het team heeft vanavond tussen de eerste en tweede kwalificatiesessie van twee uur de motor in een recordtempo gewisseld en we konden al heel vroeg naar buiten, toen het nog licht was'', vertelt Jeroen. ,,De motor was goed, dus Jos kon nog een keer met de qualifyers de baan op en verbeterde onze tijd. Daarna hebben we de auto in de box gezet en niet meer gereden. Alles werkt en de auto is klaar voor de race. Vrijdag hebben we de rijdersparade in de stad. Zaterdag hebben we dan nog een warm-up en om 15.00 uur begint de race.''
     
    'Ik zal starten'
    ,,Ik zal zaterdagmiddag de start doen. Daar heb ik veel zin in. Het blijft uniek hier van start te gaan. Eén keer eerder heb ik dat gedaan met de Spyker. We hebben er vertrouwen in! Groeten vanuit Le Mans.''

    vm_motorsport_lemans2008_2


    13-06-2008 om 20:23 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Jeroen Bleekemolen: 'Pole in LMP2 klasse Le Mans voorlopig teruggepakt'
    jeroen_jos_lemans2008

    Tijdens de voorlaatste kwalificatie voor de 24 uur van Le Mans heeft de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport vanavond de pole in de LMP2-klasse voorlopig teruggepakt. Jeroen Bleekemolen, die met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn het team vormt, doet zijn verhaal.


    vm_motorsport_lemans2008_6

    ,,We hebben net de 1e kwalificatie van vandaag achter de rug'', vertelt Jeroen Bleekemolen voordat de laatste kwalificatie om 22.00 (tot middernacht) begint. ,,We hebben voorlopig de pole terug gepakt van de andere LMP2 Porsche. Ik ben begonnen in de auto die helemaal opnieuw in elkaar gezet was. Heel veel onderdelen die we in de race gaan gebruiken, zijn vandaag op de auto gezet. Dus moest ik rustig beginnen en gingen we kijken of alles goed was. Ik heb één tijdronde gedaan en ondanks veel verkeer zag ik dat de baan veel sneller was dan gisteren. Ik reed nog op het hardere compound banden, maar voelde dat de auto veel grip had. Daarna is Peter gaan rijden en reed super rondentijden en erg constant.''

    vm_motorsport_lemans2008_5

    Jos op qualifyers
    ,,Jos is na Peter ingestapt en begon op zachte banden'', vervolgt Jeroen. ,,Toen was hij al bijna sneller dan zijn tijd van gisteren. Daarna is hij uitgegaan op qualifyers en daarmee pakte hij de voorlopige pole in de LMP2 terug. Of het genoeg is, weten we over een paar uur.''
     
    Motor wisselen
    ,,We hebben wel op de data gezien dat de oliedruk niet helemaal optimaal is. We gaan de motor wisselen. Het is meer uit voorzorg en hopelijk kunnen we aan het eind van de avond nog even de baan op om te kijken of de nieuwe motor helemaal goed is. Verder is er heel veel schade gereden hier. Onder andere Peugeot en Création hebben veel schade, maar er zijn er al meer vanaf gegaan. Straks meer uit Le Mans.''

    13-06-2008 om 20:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zal Peugeot zijn prestatie van 15 jaar geleden kunnen evenaren?
    De legendarische Peugeot 905

    Dat is de vraag. Vijftien jaar geleden stonden de drie Peugeot 905's gebroederlijk op het podium in de prestigieuze 24 Uren van Le Mans. Destijds won de wagen van Bouchut/Brabham/Hélary. Twee van hen, Christophe Bouchut en David Brabham, staan nu tegenover elkaar in de GT1 in respectievelijk de Larbre Saleen en de officiële Aston Martin. Heden vandaag staat Peugeot weer sterk in de endurance racerij. Vorig jaar was Audi met zijn R10's een klasse te sterk voor de Peugeots, of lag het gewoon aan het feit dat het pas de eerste 24 uurs race was voor de Peugeot 908 HDI FAP?

    Minassian/Villeneuve/Gene - Montagny/Klien/Zonta- Lamy/Sarazin/Wurz

    Gisteren palmden de drie Peugeots, met aan de leiding de #8 van Stephane Sarazin/Pedro Lamy/Alexander Wurz, de eerste drie plaatsen in tijdens de eerste kwalificatiesessie. Vandaag staat de tweede kwalificatie op het programma, waarin de diesels de strijd zullen voeren voor de definitieve pole positie. Wordt het een eerste startrij met enkel Audi's of enkel Peugeots, of een mix...? Speelde Audi gisteren verstoppertje, hadden ze last van verkeer of kunnen ze het tempo van de Peugeots niet aan? Volg het straks live vanaf 19.00!

    12-06-2008 om 20:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jos Verstappen: "Als je zo'n klap meemaakt..."
    "Als je zo'n klap meemaakt, besef je wel weer dat racen niet ongevaarlijk is. Dat hebben we kunnen zien toen Gene in de pre-test een zware crash met zijn Peugeot maakte", zegt Jos Verstappen in zijn column in de Telegraaf. De oud F1 coureur debuteert momenteel op Le Mans, dat nu al een grote indruk op hem gemaakt heeft. Verstappen over zijn deelname aan de 24 Uren van Le Mans.

    Jos Verstappen in Le Mans

    "Ik heb in de aanloop naar mijn eerste 24 Uren van Le Mans al veel gehoord en gelezen over de beroemdste langeafstandsrace ter wereld", vervolgt Verstappen. "Maar nu ik begin deze maand aan de pre-test heb meegedaan en afgelopen dagen bij de technische keuringen ben geweest, besef ik wat een enorm festijn het is. Je zou kunnen zeggen dat Le Mans behalve een race ook vooral een evenement is. Er komt altijd heel veel publiek op af en naar ik weet maken daarvan de Nederlandse racefans een groot deel uit. Tienduizenden wel. Naar de 1000 km-race van Spa kwamen ook al heel veel Nederlanders kijken. Ik vond het prachtig te zien hoe zij toen de tribunes oranje kleurden. Dat verwacht ik ook in Le Mans en alleen daarom al kijk ik naar de race uit."

    "En ik mag meedoen! Nu lijkt dat misschien voor de hand te liggen omdat we met onze Nederlandse Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport al waren toegelaten tot de pre-test, maar je mag pas echt aan de 24 Uren meedoen als je in de pre-test tien ronden hebt afgelegd. Nu was dat niet zo'n probleem, maar op een half natte, half droge baan was het toch uitkijken. Het is en blijft een lastig circuit, vooral omdat het zaterdag wellicht zou kunnen gaan regenen. Je kunt er dan makkelijk een wagen afschrijven."

    "Dat hebben we kunnen zien toen Gene in de pre-test een zware crash met zijn Peugeot maakte. Dat liep voor hem gelukkig goed af en dan zie je ook hoe veilig en sterk die wagens zijn gebouwd. Hij was wel zo geschrokken dat hij later vertelde dat hij dacht dat hij de crash niet zou overleven. Als je zo'n klap meemaakt, besef je wel weer dat racen niet ongevaarlijk is. Daarom moet je altijd je koppie erbij houden."

    Verder geeft Verstappen een reactie op de Canadese Grand Prix en het incident met Lewis Hamilton. "Ik heb me dan ook afgelopen zondag zeer verbaasd over Lewis Hamilton, die in de Grand Prix van Canada zo maar pardoes tegen de wagen van Kimi Räikkönen aanreed. Het was een kostbare en stomme fout van hem. Onder druk gaat hij dan toch foutjes maken, zoals hij dat ook vorig jaar deed en daardoor de wereldtitel verspeelde. Hamilton is een heel goede coureur, maar doordat zijn pitstop stroef verliep en hij zag dat Räikkönen en Kubica hem in de pitstraat voorbijreden raakte hij toch opgefokt. Ik vond wel dat zijn team hem had moeten waarschuwen dat het licht in de pitstraat nog op rood stond."

    Het resterende deel is te lezen op de site van De Telegraaf.

    "Maar nu eerst mijn eerste 24 Uren van Le Mans, waarvoor de eerste tijdtrainingen al gisteravond zijn begonnen. Met mijn teamgenoten Peter van Merksteijn en Jeroen Bleekemolen gaan we ons best doen om de LMP2-klasse te winnen. We weten dat de race lang duurt. Onze auto is snel genoeg en daarom kunnen we het ons permitteren het iets rustiger aan te doen. Dat is natuurlijk maar betrekkelijk. Ik bedoel er mee te zeggen dat we niet zwaar moeten tillen aan twee seconden die je mogelijk verliest bij het inhalen van andere deelnemers. Beter even de tijd nemen op het circuit dat ruim 13 kilometer lang is, dan onbezonnen te keer gaan. Zoals gezegd: het koppie erbij houden!"

    12-06-2008 om 20:18 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peugeot slaat Audi bijna 'knock-out'! Mega klapper Noda + uitslagen

    De eerste krachtmeting in de 24u van Le Mans zit erop, met direct veel spektakel en een totale overmacht van Peugeot. Het Franse merk versterkte zich dit jaar met diverse oud Formule1 gedienden. Gedurende de eerste kwalificatie voor de 24u van Le Mans bleken de drie Peugeots oppermachtig en verwezen Audi naar een grote achterstand. Jan Lammers deed het goed met de Lola op een twaalfde stek. Datzelfde gold voor VM Motorsport, dat ondanks een klapband van Jos Verstappen naar de tweede positie in de LMP2 klasse reed. Peter Kox en Mike Hezemans streden uitstekend mee in de GT1 klasse met een vierde positie.

    Uiteindelijk konden geen van de topteams hun tijden in de tweede sessie verbeteren en bleven de snelste rondetijden uit het eerste deel van de kwalificatie nagenoeg staan. Peugeot deelde een mokerslag uit aan Audi. Het Franse merk nam de eerste drie plaatsen voor haar rekening. Daarachter volgden de drie Audi’s op een grote achterstand van meer dan vijf seconden. De beste benzine wagen was die van Pescarolo. Of het team daar blij mee is, moet nog bezien worden. Dumas crashte de nummer 16 auto in de tweede sessie. De grote verassing is DOME met haar gloednieuwe bolide. Het Japanse trio pakte een voorlopige achtste plek.

    Jan Lammers met aan zijn zijde Greg Pickett en Klaus Graf in de Charouz Racing - Cytosport Lola-Judd trainde naar een twaalfde plek, terwijl VM Motorsport met Verstappen, Bleekemolen en Van Merksteijn de 14e plek noteerde. Daarmee zette de Nederlandse bemanning een tweede tijd neer in de LMP2 gevolgd door Michael Vergers op een 16e plek. De Belgische dame Vanina Ickx in de RollCentre Racing Pescarolo zette een 18e tijd voor vlak voor Marc Goossens (19e) in de Creation. Overigens werd de sessie meer dan een half uur onderbroken door de olielekkende Aston Martin DBR9 van Team Modena, waar onder meer de Nederlander Jos Menten aan het stuur zit. Peter Kox en Mike Hezemans doen het uitstekend in de Reiter Lamborghini en noteerden een vierde stek in de GT1.

    Morgen volgt de tweede kwalificatiedag. Same time, same place!

    12-06-2008 om 20:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Retro Flashback: BMW en de lange tocht naar de eerste F1-zege
    Afgelopen weekend behaalde de Pool Robert Kubica voor het BMW de allereerste F1 overwinning in de geschiedenis van het merk. Ruim 40 jaar geleden had men bij BMW al aspiraties richting Formule 1.


    f2-bmw

    BMW droomde ruim 40 jaar geleden al van F1
    Bij BMW heeft men natuurlijk een enorme toerwagentraditie. Maar in het midden van de zestiger jaren dacht men in München al aan de Formule 1. In 1967 en 1968 nam de fabriek met Lola BMW’s aan het EK Formule 2 deel. Hoewel BMW afgelopen weekend haar eerste F1 overwinning boekte maakte men in principe gebruik van de “gekochte” know-how van Sauber. Zelf heeft men nooit een eigen chassis ontwikkeld en dat is iets dat als een rode draad door de geschiedenis van het Beierse merk heen loopt. In 1969 gaf de toenmalige sportdirecteur Klaus Steinmetz bij de Duitse vliegtuigfabrikant Dornier de opdracht om een F2 chassis te ontwikkelen dat door de Brit Len Terry ontworpen was. De Duitser Hubert Hahne behaalde met de BMW F269 een aantal goede klasseringen in het EK F2. Maar nadat Gerhard Mitter met een F2 BMW tijdens de training van de Duitse GP verongelukte (F2 wagens werden op de 22 kilometer lange Nürburgring als veldvullers toegelaten) verslapte de aandacht voor de rest van het jaar en Hahne verloor de titel aan Matra-coureur Johnny Servoz Gavin.

    f2-bmw-2

    BMW F270
    Voor het seizoen 1970 ontwikkelde men de 270 waarvan de fabriek maar liefst vier auto’s inzette voor Hubert Hahne en Dieter Quester. Naast dit tweetal had men de F1-rijders Jacky Ickx en Jo Siffert gecontracteerd. Laatstgenoemde bezorgde op het Franse Rouen BMW haar allereerste F2-overwinning. Met de BMW 270 behaalde men in 1970 maar liefst vijf overwinningen. De Oostenrijker Dieter Quester won spectaculair de allerlaatste wedstrijd op Hockenheim dat seizoen. Er werd al druk over een F1 engagement van BMW in de toekomst gespeculeerd. Amper enkele dagen na de overwinning van Quester op Hockenheim trok men bij BMW de stekker uit het F2 project. De oorzaak? Bezuinigingen en een interne strijd tussen de leidende managers van het concern. De 2L motoren waren zeer krachtig en leverden volgens BMW al meer dan 250 pk. Onder de hoede van Jochen Neerpasch werd er in 1973 een langdurig F2 programma opgestart waarbij men een partnership met de commerciële chassisfabrikant March aanging. BMW was jarenlang hofleverancier van talenten en motoren. Wie herinnert zich niet het beroemde F2 BMW Junior Team?


    hottinger

    Nelson Piquet
    Toch wilde men naar de F1. In de DRM, de voorloper van de DTM, werd in de Jägermeister BMW 320 van Markus Höttinger gedurende het seizoen 1979 een F1 motor ontwikkeld, waarmee men bij Brabham aanklopte en waarmee Nelson Piquet in 1983 wereldkampioen werd.

    Frank Williams
    Na het turbotijdperk verdween BMW uit de F1, totdat men in 2000 bij Frank Williams in de F1 terugkeerde. In 2001 behaalde de combinatie Williams BMW met Ralf Schumacher en Juan Pablo Montoya de eerste F1 overwinningen. De samenwerking tussen BMW en Williams verliep zo stroef, dat die eind 2005 beëindigd werd en men de infrastructuur van Peter Sauber in het Zwitserse Hinwil overnam. Wat zou er gebeurd zijn als de economen binnen het concern in 1970 een andere beslissing hadden genomen? Misschien kwam de mooie overwinning in Canada afgelopen zondag wel 35 jaar te laat?


    12-06-2008 om 20:15 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Jeroen Bleekemolen over Le Mans kwalificatie: 'Top om in donker te racen'
    porsche_spyder_quadix_8
    Jeroen Bleekemolen in de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn. Archieffoto: Frits van Eldik

    De Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport heeft de eerste kwalificatie voor de 24 uur van Le Mans als de nummer 2 in de LMP2-klasse afgesloten. Jeroen Bleekemolen, die met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn het Nederlandse team vormt, doet zijn verhaal. ,,Het blijft een topgevoel om zo snel in het donker te rijden.''

    Tekst: Marc Kok

    Het eerste deel van de kwalificatie was woensdagavond van 19.00 tot 21.00 uur. ,,De 1e kwalificatie zit er net op’’, vertelt Jeroen Bleekemolen iets na 21.00 uur. ,,Ik ben begonnen op harde banden om een paar dingen te testen. Dat ging meteen goed, want we stonden P1 in onze klasse. De baan was nog behoorlijk vies, omdat er tussen de test en nu niet meer op gereden was. Zeker de stukken die normaal openbare weg zijn, waren smerig. Na 45 minuten is na mij Jos de auto in gegaan. De meeste teams begonnen de zachtere banden erop te zetten en dat deden wij ook. Iedereen ging het laatste half uur wat harder. Jos was super onderweg, totdat hij een aanrijding had. Helaas kostte dit ons de voorlopige pole, want we hadden uiteindelijk de 2e tijd. Maar we gaan zo weer verder, om 22 uur. Dan gaat Jos beginnen met nog een set qualifyers. Daarna zal Peter zijn eerste meters gaan maken. Ik zal tussendoor mijn verplichte 3 ronden in het donker rijden en dan gaat Peter weer de auto in tot het eind. Keep you updated!’’

    Topgevoel
    Het tweede part van de eerste kwalificatiedag duurde van 22.00 uur tot middernacht. ,,De tweede kwalificatie zit er op’’, meldde Jeroen rond 0.00 uur. ,,Jos is begonnen met de qualifyers, maar had helaas net te veel verkeer. We hebben in onze klasse LMP2 nu de 2e tijd, op zich niet verkeerd. Daarna heeft Peter gereden. Ik ben toen even de auto ingegaan, om mijn verplichte ronden te rijden in het donker. Er was heel veel olie op de baan, dus ik heb geen risico genomen. In het donker is het slecht te zien of het glad is of niet. Maar het ging verder meteen lekker. Het blijft eentop gevoel om zo snel in het donker te rijden hier op Le Mans. Daarna heeft Peter de training uitgereden. Alles loopt goed hier. Donderdag gaat de kwalificatie weer verder in de avonduren.’’

    12-06-2008 om 20:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peugeot leidt de dans in Le Mans, Verstappen klapband
    LE MANS - De Peugeot van Pedro Lamy heeft de snelste tijd geklokt in de eerste kwalificatiesessie. Met een 3.18.513 verraste Sarrazin vriend en vijand. Op de tweede en derde positie zijn de zusterauto's van respectievelijk Montagny en Minassian terug te vinden. De Peugeots domineerden dus het eerste gedeelte van de kwalificatie, welke onder een stralende zon werd verreden. De plaatsen vier, vijf en zes zijn voor de diesels van de concurrent en de succesvolste constructeur van de afgelopen decennia op Le Mans, Audi.


    Kristensen volgt in zijn R10 TDI op een dikke zes seconden van de Portugees, voor respectievelijk de Audi's van Rockenfeller en Biela. Eerste benzine proto is de Pescarolo van Bouillon, voor de verrassend snelle Dome S102. De Oreca Courage van Simon Pagenaud ging even naast de baan maar kon zijn weg weer vervolgen. Snelste Nederlander is Jan Lammers op de elfde plaats. Met de ex-Charouz Lola is de wagen van Klaus Graf sneller dan de nieuwere Charouz Lola-Aston Martin bestuurd door Enge. De Creation AIM van Hall/Mowlem en Belgische trots Marc 'The Goose' Goossens klokte de 21e tijd.

    In LMP2 was het Michael Vergers die de snelste tijd op de tabellen zette. De Nederlander was in de Barazi Epsilon Zytek een seconde sneller dan Jos Verstappen. 'The Boss' kon maar nipt de controle over de Porsche RS Spyder houden toen de band klapte. Verstappen was een halve seconde sneller dan de 'doorwinterde' Porsche fabriekspiloot Sascha Maassen in eenzelfde RS Spyder van Team Essex.

    Jos Verstappen sneller dan fabriekspiloot Maassen/foto Frits van Eldik

    In GT1 gaat de Saleen van Christophe Bouchut aan de leiding voor de officiële fabrieks Corvettes van Gavin en Magnussen. De Aston Martins in Gulf kleuren zijn gebroederlijk vierde (009) en vijfde (007), voor de IPB Spartak Lamborghini van Eindhovenaren Peter Kox en Mike Hezemans.

    De IMSA Performance Matmut Porsche is de voorlopig snelste in GT1 voor de Flying Lizard Porsche van Jorg Bergmeister. De Virgo Motorsport Ferrari volgt op de derde plaats, voor de Spykers op de achtste en laatste plaats. De Ferrari van Eric Van De Poele is 54e algemeen voor de Spyker van de Zwitsers.

    11-06-2008 om 23:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Groeten uit Le Mans 1
    le_mans_1
    Per nieuwe Audi A4 Avant naar Le Mans: bepaald geen straf!

    We zijn er weer! In Le Mans, voor, in ieder geval volgens uw verslaggever, één van de mooiste autosportevenementen van het jaar. Dit jaar is het de 76e editie van de traditionele 24-uursrace, met voor het eerst sinds vele jaren weer eens een echt serieuze strijd om de zege tussen Peugeot, dat theoretisch in het voordeel is qua snelheid, en Audi, dat het zou moeten hebben van zijn betrouwbaarheid. Bovendien met flinke Nederlandse inbreng dit jaar, dus alle reden om de race goed te gaan volgen!



    le_mans_2

    Na twaalf keer kennen ze uw verslaggever in Le Mans inmiddels wel, maar het is toch altijd weer een hele geruststelling als de beloofde toegangs- en parkeerkaarten er ook inderdaad blijken te liggen. De wegen van de organiserende ACO zijn immers ondoorgrondelijk... Een nieuwe ervaring was het om in de perszaal in het Nederlands te woord gestaan te worden. Inez van Donselaar, oorspronkelijk afkomstig uit Utrecht, verhuisde twee jaar geleden om amoureuze redenen naar Le Mans (is er een betere reden denkbaar?) en werkt dit weekend als hostess achter de balie in de perszaal om een deel van de ruim 2.500 geaccrediteerde journalisten bij hun werkzaamheden te assisteren. Leuk om in dit Franse bolwerk ook landgenoten tegen te komen.

    le_mans_3

    Bij het Nederlandse Porsche-team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur was er vanmiddag al volop activiteit in de pitbox, en dat zonder dat er nog maar een meter gereden was. De reddingwerkers van de organisatie waren op zoek naar een mogelijkheid om een bergingsoefening te doen en vonden bij het Nederlandse team gastvrij onderdak. Armand Broekmans deed voor de gelegenheid dienst als "dummy" en moest geduldig toestaan hoe de "rescue marshals" voorzichtig hun werkzaamheden op hem uitvoerden. Gelukkig allemaal niet echt, maar wel geruststellend dat de dames en heren weten wat ze moeten doen als het eens wel echt is...



    le_mans_4

    Bij Peugeot hebben nagenoeg alle rijders wel in meerdere of mindere mate ervaring in de Formule 1. Regelmatig staan er ook lange rijen wachtende fans voor de hospitality, die allemaal een handtekening willen hebben. Wie geluk heeft, komt de coureurs soms ook "in het wild" tegen, zoals hier onder andere Jacques Villeneuve, traditioneel met zijn teamshirt uit de broek (rechts met bril).

    le_mans_5

    Pedro Lamy nam ruimschoots de tijd om handtekeningen te zetten.

    le_mans_6

    En natuurlijk was er ook voor zesvoudig winnaar Jacky Ickx volop belangstelling.


    11-06-2008 om 23:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: In memoriam Ove Andersson (1938-2008)
    ove_andersson_portrait
    Na vele successen in de rallysport begeleidde Ove Andersson Toyota naar de Formule 1

    In Le Mans ging het nieuws woensdagmiddag als het spreekwoordelijke lopende vuurtje door de paddock en de perszaal. “Heb je het al gehoord, van Ove Andersson?” Zo’n vraag impliceert eigenlijk al wat er aan de hand is. Immers, als alles goed zou gaan, zou er niets te melden zijn. De voormalig rallyrijder en Toyota-sportbaas kwam om het leven in Zuid-Afrika, als gevolg van een frontale botsing tijdens een regelmatigheidswedstrijd voor klassieke auto’s waaraan hij deelnam. De Zweed, die als bijnaam “Påpan”, ofte wel “paus” droeg, werd 70 jaar oud.

    Successen als rijder, ondermeer met Alpine
    Andersson verwierf in eerste instantie faam als rallyrijder. Na eerste activiteiten met Saab in zijn geboorteland Zweden en in 1964 als eerste evenement buiten Zweden in de Acropolisrally reed hij eind jaren zestig ondermeer met Ford en Lancia. Zijn grootste successen als rijder behaalde hij echter in 1971 met de Renault Alpine, waarmee hij in dat jaar de Rally Monte Carlo (met David Stone), de San Remo Rally (met Tony Nash), de Österreichische Alpenfahrt en de Acropolis won, de laatste twee wedstrijden samen met Arne Hertz als navigator. Uiteraard was dit nog voordat het WK Rally in het leven werd geroepen, zodat hij geen aanspraak kon maken op een titel, maar hij behoorde wel tot de beste rijders van dat seizoen. Ook in 1973 eindigde Andersson op het podium in Monte Carlo, ditmaal als tweede, opnieuw met een Alpine en met Jean Todt als navigator. In 1975 behaalde hij zijn laatste internationale zege als rijder door met Arne Hertz in een Peugeot 504 de Safari Rally op zijn naam te schrijven.

    ove_andersson_monte_alpine
    Ove Andersson tijdens de Monte Carlo 1971, die hij met de Alpine op zijn naam schreef

    Start in een oude cementfabriek in Brussel
    Op dat moment was Andersson al nauw betrokken bij zijn eigen bedrijf, dat hij onder de naam Andersson Motorsport in 1973 in een oude cementfabriek in Brussel had opgezet. Andersson had al nauwe banden met Toyota en reed sinds 1975 zelf ook alleen nog maar met producten van het Japanse merk. In 1979 volgde de verhuizing naar Keulen, waar de onderneming de officiële status als Toyota Team Europe kreeg. In de beginjaren werd er nog gereden met de Corolla, later met de Celica. En Andersson nam ook zelf geregeld nog het stuurwiel ter hand tijdens zijn favoriete rally’s: Ivoorkust, Acropolis en Portugal. De Ivoorkust-rally in 1982 was zijn laatste optreden als rijder op WK-niveau, voortaan ging hij zich volledig wijden aan het leiden van het fabrieksteam dat steeds succesvoller werd.


    ove_andersson_celica
    Andersson in actie met de Toyota Celica in Portugal

    Wereldtitels met de Celica
    Nadat de Celica’s waren genezen van hun kinderziekten werden de resultaten voor Toyota beter en beter. In 1989 behaalde Juha Kankkunen in Australië de eerste overwinning met de Celica GT4, een jaar later won Carlos Sainz voor Toyota de eerste wereldtitel. Van 1992 tot en met 1994 volgden drie wereldtitels op rij met Carlos Sainz, Juha Kankkunen en Didier Auriol. In die tijd werd de sportafdeling ook een volledige dochter van Toyota Motor Corporation. In 1995 volgde het schandaal met de illegale airrestrictor in de Celica’s tijdens de Catalunya-rally, waarvoor Andersson als schuldige werd aangewezen en het Toyota-team voor een jaar van deelname aan het WK werd uitgesloten. De Japanse Toyota-directie wilde hem afzetten, maar dankzij de uitdrukkelijke steun van diverse grote Europese Toyota-importeurs mocht hij toch aanblijven. In 1998 keerde het fabrieksteam terug op het winnaarspodium met de Corolla WRC, hoewel Carlos Sainz door een defect op de laatste proef van de RAC Rally op een haar na de rijderstitel miste. In 1999 werd Toyota wel weer wereldkampioen bij de merken.

    toyota_lemans_gt1_main01
    Ove Andersson leidde ook het GT-One Le Mans-project

    Sportwagens, Formule 1 en de droom van een vakantieboerderij in Zuid-Afrika
    Ook ondernam Toyota onder leiding van Ove Andersson de nodige activiteiten in de sportwagens. Het gesloten GT-One-prototype werd in 1998 en 1999 ingezet tijdens de 24 Uur van Le Mans, maar dit gebeurde vooral op initiatief van Japan. De zo vurig verlangde overwinning kwam er niet, het beste resultaat was een tweede plaats in 1999. Vanaf dat jaar verplaatste de Toyota-sportorganisatie zijn activiteiten volledig in de richting van de Formule 1. Ove Andersson begeleidde het team bij de intrede op het hoogste niveau in de autosport en bleef tot 2003 aan als teambaas. Sindsdien trad hij op als adviseur, vorig jaar september vervulde hij zijn lang gekoesterde wensdroom door in het Zuid-Afrikaanse Oudtshoorn, een kleine 300 kilometer oostelijk van Kaapstad, een vakantieboerderij te kopen om te gaan wonen. Daarvan heeft hij helaas niet erg lang kunnen genieten. Een taxi die een vrachtauto inhaalde en hem frontaal tegemoet kwam, werd hem noodlottig tijdens de “Continental Milligan Vintage Trial”, een regelmatigheidswedstrijd voor klassieke auto’s, waarin Andersson de Volvo PV544 van Tubby Bennett bestuurde, die daarbij als navigator optrad. Bennett werd met verwondingen overgebracht naar een ziekenhuis.

    11-06-2008 om 23:08 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Toyota in diepe rouw na overlijden Ove Andersson
    Bij Toyota in Keulen verkeert men in diepe rouw na het plotselinge overlijden van Ove Andersson in Zuid Afrika.



    ove_andersson
    Ove Andersson, de grondlegger van het Toyota F1 team kwam vandaag bij een botsing in Zuid Afrika om het leven. In Keulen is men in diepe rouw.

    Ove Andersson plotseling overleden
    Tijdens de Milligan Vintage Trial Rally in Zuid-Afrika is Ove Andersson om het leven gekomen. Andersson nam in Zuid-Afrika deel aan een historische rally en kwam in botsing met een tegenligger. Andersson begon zijn carrière in de rallysport en schreef in de zeventiger jaren onder andere de Rally van Monte Carlo, de Rally van San Remo, East African Safari en Acropolis Rally op zijn naam. Ove Andersson Motorsport werd Toyota Team Europe dat zich begin negentiger jaren met de spectaculaire Toyota TS010 op de Endurance-racerij concentreerde. Na de Endurance-racerij besloot Andersson eind negentiger jaren een F1-project bij de Japanners aan te kaarten. In 2001 liet Andersson een uitgebreid testprogramma afwerken en in 2002 was hij de eerste F1-baas bij Toyota. In 2003 ging Andersson met pensioen maar vervulde nog wel een adviserende taak voor het Formule 1-team. 

    Ove Andersson haalde voor Toyota vier rijders- en drie merkenkampioenschappen binnen. Een tweede plek op Le Mans in 1999 was eveneens een hoogtepunt tijdens zijn ambtsperiode bij Toyota. Tadashi Yamashina van Toyota: “Iedereen bij Toyota is diep geschokt door het nieuws. Voor velen in de autosportwereld was Ove een bron van inspiratie. Zijn passie voor de sport was legendarisch en dit is een groot verlies voor de autosport.”

    11-06-2008 om 23:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Demo’s Porsche RS Spyder, Audi R10 TDI en NASCAR tijdens DTM Zandvoort
    dtm_pr_1
    Foto: dtm.com

    Van 11 tot en met 13 juli is de DTM, de populairste internationale toerwagenserie, voor de achtste keer in successie te gast op Circuit Park Zandvoort. De Nederlandse DTM-ronde is al sinds 2001 een vast onderdeel op de kalender van het kampioenschap. Bij teams en rijders is de race op Zandvoort geliefd, enerzijds vanwege het uitdagende circuit, anderzijds vanwege de unieke locatie in de duinen aan de Noordzeekust. De DTM zorgt traditioneel voor volop spektakel met de circa 480 pk sterke bolides van Audi en Mercedes-Benz.

    Voor het eerst sinds 2004 is er ook weer een landgenoot bij: Christijan Albers rijdt met een Audi A4 uit 2006. Naast de DTM komen ook de Formule 3 Euro Serie, de Porsche Carrera Cup en de SEAT Leon Supercopa op Zandvoort in actie.

    porsche_verstappen_pr_2
    Jos Verstappen in de Porsche RS Spyder. Foto: Frits van Eldik

    Spectaculaire demo’s
    Daarnaast is er een spectaculair demonstratieprogramma met Jos Verstappen in de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport, Christijan Albers in de Audi R10 TDI en de Amerikaan Scott Speed met een bolide van het Red Bull-NASCAR-team.

    Indrukwekkend
    De DTM behoeft nauwelijks nog nadere introductie. De indrukwekkende toerwagens van Audi en Mercedes-Benz spreken enorm tot de verbeelding, coureurs als vijfvoudig kampioen Bernd Schneider en zevenvoudig Le Mans-winnaar Tom Kristensen hebben hun sporen in de autosport ruimschoots verdiend. Met televisie-uitzendingen in 175 landen en vorig jaar gemiddeld zo’n 80.000 bezoekers per wedstrijd geldt de DTM als populairste internationale toerwagenserie. Toegankelijkheid voor de fans is één van de belangrijkste kenmerken van de klasse: er zijn interviews en handtekeningsessies, bezoekers hebben toegang tot het rennerskwartier en via DTM Fan-TV, te zien via de grote beeldschermen rond het circuit, is de actie uitstekend te volgen, omlijst met interviews en achtergronden.

    Audi verdedigt titel met nieuwe A4
    Audi, dat vorig jaar met de Zweedse coureur Mattias Ekström de titel in de DTM behaalde, zet dit jaar voor het eerst de wedstrijdversie van de nieuwe A4 in. Ekström verdedigt uiteraard zijn titel, daarnaast rijden de Deen Tom Kristensen en de Duitsers Timo Scheider en Martin Tomczyk met een nieuwe Audi. Modellen van vorig jaar worden bestuurd door de Duitsers Markus Winkelhock en Mike Rockenfeller, de Fransman Alexandre Prémat en de Brit Oliver Jarvis.

    dtm_albers_pr
    Christijan Albers in zijn DTM Audi. Foto: dtm.com

    Albers
    De Britse Katherine Legge en onze landgenoot Christijan Albers komen beiden in actie met een Audi A4 DTM uit 2006. Albers keerde dit seizoen na zijn activiteiten in de Formule 1 terug in de DTM, de klasse waarin hij met in totaal vijf overwinningen de succesvolste Nederlandse rijder is. Albers is zich ervan bewust dat hij met zijn twee jaar oude auto niet in aanmerking komt voor de ereplaatsen, maar beschouwt dit seizoen als een investering in de toekomst.

    Ralf Schumacher belangrijke aanwinst Mercedes
    Bij Mercedes-Benz is oud-Formule 1-coureur Ralf Schumacher dit jaar de belangrijkste nieuwe aanwinst. De zesvoudig Grand Prix-winnaar weet dat hij in de DTM nog veel moet leren en koos er daarom voor om met een auto van vorig jaar te starten. Nieuwe C-Klasses worden ingezet voor vijfvoudig DTM-kampioen Bernd Schneider, de Canadees Bruno Spengler, de Brit Jamie Green en de Schot Paul di Resta, die dit jaar voor het eerst in een actuele auto rijdt. Naast de al genoemde Ralf Schumacher komen de Schotse Susie Stoddart, de Brit Gary Paffett, de Oostenrijker Mathias Lauda en de Duitse nieuweling Maro Engel voor Mercedes-Benz in actie met een zogeheten “Jahreswagen”.

    Formule 1- en DTM-coureurs van morgen in Formule 3 Euro Serie
    De Formule 3 Euro Serie is een vast onderdeel van de meeste DTM-raceweekends. Hier komen de Formule 1- en DTM-coureurs van morgen in actie: Grand Prix-rijders als Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Timo Glock en Adrian Sutil en DTM-coureurs als Jamie Green, Bruno Spengler, Paul di Resta en Alexandre Prémat deden allemaal ervaring op in de Formule 3 Euro Serie, die als sterkste junior-formulewagenklasse wereldwijd wordt beschouwd. Met Mercedes-Benz en Volkswagen zijn twee gerenommeerde fabrikanten als motorenleverancier in de Formule 3 Euro Serie actief, alle coureurs rijden met chassis van de Italiaanse fabrikant Dallara. Dit seizoen nemen er twee landgenoten deel aan de Formule 3 Euro Serie: evenals vorig jaar rijdt Renger van der Zande uit Nijmegen voor het Italiaanse Prema Powerteam. Hij heeft al twee overwinningen op zijn naam staan. De Hagenaar Henki Waldschmidt maakt dit jaar zijn debuut in de Formule 3, hij komt in actie voor het Franse team SG Formula, dat eveneens nieuw is in de klasse.

    Merkencups van Porsche en SEAT goed voor volop actie
    Met de 420 pk sterke wedstrijduitvoering van de Porsche 911 GT3 is de Porsche Carrera Cup de krachtigste merkencup van Europa. De legendarische Porsche 911 is al vele decennia lang goed voor tal van successen in de race- en rallysport, maar blijft door constante aanpassingen en verbeteringen volop bij de tijd. In de Duitse Porsche Carrera Cup rijden dit seizoen vier Nederlanders: Jeroen Bleekemolen, Tim Buijs, Patrick Huisman en Mike Verschuur. Van een ander kaliber, maar niet minder spectaculair, is de SEAT Leon Supercopa. Hier wordt gereden met de 300 pk sterke raceversie van de SEAT Leon. De Nederlandse inbreng in deze klasse wordt gevormd door de Zandvoortse coureur Dillon Koster, die onder de vlag van zijn eigen SEAT Team Sartorius deelneemt aan de Duitse cup.


    porsche_verstappen_pr_1
    Jos Verstappen bij de Porsche RS Spyder. Foto: Frits van Eldik

    Spectaculaire demo’s met oud-Formule 1-coureurs
    Tijdens het DTM-raceweekend is er bovendien een spectaculair demonstratieprogramma met maar liefst drie voormalig Formule 1-coureurs met wel heel speciale auto’s. Jos Verstappen, die na twee jaar afwezigheid dit jaar zijn rentree maakte in de racerij, zal zijn kunsten vertonen met de Porsche RS Spyder van het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur. Verstappen neemt dit seizoen deel aan de 1000-kilometerraces van de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans en zal tijdens het DTM-weekend, een maand na de klassieke lange-afstandsrace in Frankrijk, op Zandvoort voor het eerst in eigen land met de 476 pk sterke Porsche te zien zijn. Christijan Albers demonstreert op Zandvoort de Audi R10 TDI, de nu al legendarische sportwagen met dieselmotor, waarmee Audi in 2006 en 2007 de 24 Uur van Le Mans won en bovendien tal van successen boekte in de American Le Mans Series. De derde oud-Formule 1-coureur die tijdens het demonstratieprogramma in actie komt, is de Amerikaan Scott Speed. Hij zal op Zandvoort de Red Bull-Toyota uit de Amerikaanse NASCAR Sprint Cup besturen, de hoogste divisie van de in de VS mateloos populaire stock-car-racerij.

    Verkoop van toegangkaarten
    Het DTM-weekend op Circuit Park Zandvoort wil je natuurlijk niet missen! Bestel dus snel je kaarten, want de voorverkoop loopt al op volle toeren. Toegangskaarten voor het DTM evenement kunnen besteld worden via http://www.cpz.nl/events/tickets, via het CallCentre (0900-9000 500) en bij de winkels van Primera. Op de website van Primera (http://www.primera.nl) staat een overzicht met alle winkels. Kijk voor meer informatie over tickets, tribunes en het tijdschema op http://www.circuit-zandvoort.nl.


    11-06-2008 om 23:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Beleef Porsche en het Van Merksteijn Motorsport-team digitaal
    Komend weekend hoopt het Porsche-team van Van Merksteijn Motorsport historie te schrijven op Le Mans. Rondom dit moment komt Porsche met het eerste digitale magazine van de officiële Nederlandse Porsche-organisatie. Met dit magazine brengt het merk de beleving rond Porsche tot leven. Kippenvel en adrenaline dankzij bits en bytes.

    Dat doen ze in deze eerste editie door de 24 Uur van Le Mans op je beeldscherm tot leven te brengen. Na het lezen van dit magazine weet je alles over deze monsterrace en de Nederlandse Porsche-equipe Van Merksteijn Motorsport. Met een Porsche RS Spyder en de beste Nederlandse coureurs van dit moment gaan zij voor de overwinning. Veel leesplezier!

    Klik hier om het magazine te bekijken.

    porsche_magazine_200801

    11-06-2008 om 23:01 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verstappen, Bleekemolen en Van Merksteijn: 5000 kilometer!
    LE MANS - Met de technische keuring, traditioneel op de “Place des Jacobins” voor de kathedraal in het historische stadscentrum van Le Mans, heeft het Team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur de laatste stap gezet voor de deelname aan de 76e editie van de legendarische 24-uursrace van Le Mans. Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en Jos Verstappen nemen met de Porsche RS Spyder deel aan de beide kwalificatietrainingen en de wedstrijd. Voor Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn is het de derde keer dat ze in de Franse lange-afstandskassieker van start gaan. Jos Verstappen daarentegen maakt dit jaar zijn debuut in Le Mans.

    Team VM Motorsport Le Mans 2008

    Voor het team Van Merksteijn Motorsport, dat dit jaar voor het eerst de Porsche RS Spyder in Europa inzet, is de deelname in Le Mans het hoogtepunt van het seizoen. “Le Mans is gewoon uniek“, zegt teameigenaar Peter van Merksteijn. Jeroen Bleekemolen spreekt van “een van de grootste uitdagingen in de autosport”. Hoewel het team na de goede resultaten met de Porsche RS Spyder in de Le Mans Series (twee overwinningen en een tweede plaats in drie races) tot de favorieten voor de zege in de LMP2-klasse behoort, geldt in Le Mans meer nog dan in welke andere race dan ook de oude racewijsheid: “Om als eerste aan te komen, moet je eerst aankomen”. De race in Le Mans is vier keer zo lang als de maximale duur van een 1000-kilometer-race in de Le Mans Series. In Le Mans leggen de topteams onder normale omstandigheden een afstand van zo’n 5.000 kilometer af – dat komt ongeveer overeen met het totale aantal kilometers van een volledig Formule 1-seizoen!

    De officiële testdag in Le Mans op 1 juni gaf de rijders al een voorproefje van de moeilijke omstandigheden, die in de West-Franse stad bepaald geen uitzondering zijn. “Zoveel regen, ongelooflijk”, meldde Jos Verstappen na de acht uur durende test, waarin hij de snelste tijd in de klasse reed. “Vanwege het weer konden we op de testdag helaas niet het volledige programma afwerken, dat we hadden gepland”, zegt teammanager Frans Verschuur. Hij is niettemin optimistisch: “Porsche heeft de RS Spyder speciaal voor Le Mans op een aantal punten aangepast en de resultaten waren veelbelovend.”

    Het team verheugt zich op Le Mans. “De finish halen is ons doel, en een zo goed mogelijk resultaat in onze klasse”, zegt Peter van Merksteijn. “Voor mij wordt het mijn allereerste 24-uursrace”, aldus Jos Verstappen. “Ik verheug me op mijn eerste race met de Porsche RS Spyder”, verklaart Jeroen Bleekemolen. De tijdtrainingen vinden op woensdag- en donderdagavond van 19.00 tot 21.00 uur en van 22.00 uur tot 0.00 uur plaats, de race start op zaterdag om 15.00 uur.

    10-06-2008 om 23:25 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hup Holland Hup!
    Niet alleen Euro 2008 geniet met het geweldige Nederlandse succes alle aandacht, ook één van de grootste autosport evenementen ter wereld staat deze week vol in de schijnwerpers, namelijk de 24H of Le Mans. De beroemde endurance race wordt jaarlijks bezocht door vele honderd duizenden racefans. Ook het oranje legioen zal flink vertegenwoordigd zijn nu oud F1 piloot Jos Verstappen debuteert in Le Mans. Hij rijdt met Peter van Merksteijn en Jeroen Bleekemolen. Maar traditiegetrouw trekken sowieso vele Nederlanders richting het circuit La Sarthe voor het grote festijn. Jan Lammers, Nederlands succesvolste Le Mans deelnemer is weer van de partij evenals Peter Kox, Mike Hezemans, Michael Vergers en Jos Menten. Daarnaast komt het Nederlandse Spyker Squadron uit in de GT2 klasse.

    Jan Lammers

    Tijd om de Nederlanders in de schijnwerpers te zetten. De oranje inbreng is zeker niet kansloos. In de LMP1 categorie start Jan Lammers; de Nederlandse ‘Mister Le Mans’ met de Muscle Milk Lola-Judd B07-10 van Charouz Racing-Cytosport.

    Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur is één van de grote kanshebbers in de LMP2. De Porsche RS Spyder is enorm betrouwbaar en zeer competitief. In handen van Jos Verstappen, Jeroen Bleekeolen en Peter van Merksteijn is het een beducht wapen voor de zege.

    Iets minder bekend bij het grote publiek is de Nederlander Michael Vergers. Hij heeft een goede staat van dienst van Formule Ford tot sportscars. Vergers start in de Barazi Zytek en komt ook uit in de LMP2.

    Het superduo Peter Kox en Mike Hezemans geeft de schitterende Lamborghini Murciëlago de sporen. De beide Eindhovenaren zijn gebrand op een goed resultaat. Zij worden overigens bijgestaan door de Rus Ramon Rusinov. De door Reiter Engineering ontwikkelde bolide heeft dit seizoen grote stappen gemaakt in betrouwbaarheid.

    Zij krijgen concurrentie van Jos Menten in een snelle Aston Martin DBR 9. De Limburger rijdt voor Team Modena.

    Jos Menten

    Tot slot Spyker Squadron, als kleine sportwagen fabrikant heeft Spyker ten doel de beroemde etmaalrace met de Spykers C8 Laviolette uit te rijden en mogelijk een podium in de GT2 te scoren.


    10-06-2008 om 23:23 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.V8 Supercars: Succesvol weekend voor Ford op Sandown
    De Ford Falcons beleefden een succesvol weekend in het spectaculaire
    Australische V8 Supercarkampioenschap. Het merk won met het Vodafone Team alle drie wedstrijden op Sandown. Jamie Whincup won de eerste en de derde wedstrijd, terwijl Craig Lowndes de tweede op zijn naam schreef.Met 1124 punten behoudt Ford-coureur Mark Winterbottom de leiding in het kampioenschap.


    jamie_whincup_sandown
    Jamie Whincup won twee wedstrijden op Sandown

    Ford sterk op Sandown
    Met drie overwinningen op Sandown was de Ford Falcon BF oppermachtig. Jamie Whincup en Mark Winterbottom drukten onbedreigd hun stempel op de eerste wedstrijd. Craig Lowndes eindigde na een confrontatie met Holden-coureur Garth Tander als derde. Tander kwam op koude banden de pits uit en trachtte zijn positie te verdedigen. Een tikje van Lowndes wierp de Holden-coureur twee plaatsen terug. Op het moment dat Craig Lowndes, Rick Kelly en Russell Ingall Garth Tander passeerden verloor Kelly de controle over zijn bolide en viel naar de zevende plek terug. Veteraan Russell Ingall kon de tollende Holden van zijn merkgenoot ternauwernood ontwijken. Veteraan Russell Ingall eindigde uiteindelijk met Supercheap Auto Racing Holden Commodore VE als vierde. Voor Ingall het beste resultaat sinds hij dit seizoen weer naar Holden terugkeerde. Fabian Coulthard reed eveneens een sterke wedstrijd want voor het eerst in zijn V8 Supercar-carriere eindigde hij in de top 10.

    UITSLAG Race 1
    1. Jamie Whincup Ford 47:18.7876
    2. Mark Winterbottom Ford + 3.2411 seconden
    3. Craig Lowndes Ford + 11.6272 seconden
    4. Russell Ingall Holden + 15.6699 seconden
    5. Garth Tander Holden + 17.7813 seconden
    6. James Courtney Ford + 18.1854 seconden
    7. Rick Kelly Holden + 24.1038 seconden
    8. Fabian Coulthard Ford + 24.4558 seconden
    9. Shane Van Gisbergen Ford + 30.0418 seconden
    10. Mark Skaife Holden + 31.0344 seconden



    ford_sandown
    Ford was oppermachitg op Sandown

    Race 2
    Ook in de tweede wedstrijd was het Vodafone Team dominant. Met nog één ronde te gaan greep Craig Lowndes uiteindelijk de zege. Een safety-car in de 33e ronde bracht het veld weer bij elkaar. Ook hier leek Jamie Whincup op de zege af te stevenen maar een fout in de allerlaatste ronde wierp hem uiteindelijk naar de derde plek terug. De Ford Falcon BF bezette maar liefst de eerste zes plaatsen. De 19-jarige Nieuw Zeelander Shane van Gisbergen zorgde met de SBR-Racing Falcon BF voor een spectaculaire verrassing door als tweede te eindigen. Voor van Gisbergen was het zijn beste V8 Supercar resultaat tot nu toe. Teamgenoot James Courtney eindigde als vierde terwijl Russell Ingall met een zevende plek andermaal de beste Holden-vertegenwoordiger was. Ingall: “Jammer dat de wedstrijd onder natte omstandigheden plaatsvond. Op het droge hadden wij zeker gescoord.

    UITSLAG Race 2
    1. Craig Lowndes Ford 56:19.9593
    2. Shane Van Gisbergen Ford + 2.4235 seconden
    3. Jamie Whincup Ford + 2.9579 seconden
    4. James Courtney Ford + 4.7339 seconden
    5. Steven Johnson Ford + 4.8606 seconden
    6. Mark Winterbottom Ford + 6.1241 seconden
    7. Russell Ingall Holden + 8.5198 seconden
    8. Todd Kelly Holden + 9.3568 seconden
    9. Garth Tander Holden + 10.0280 seconden
    10. Cameron McConville Holden + 13.6207 seconden

    Race 3
    Voor Craig Lowndes was de wedstrijd al voorbij nog voordat hij begonnen was.
    Een kapotte vooras in de opwarmronde betekende het einde van zijn weekend op Sandown. Op een opdrogende baan kon Whincup dankzij een perfecte strategie andermaal de zege voor zich opeisen. James Courtney greep direct de leiding maar zou uiteindelijk als derde eindigen. Mark Winterbottom ging in de openingsfase al snel achter Shane van Gisbergen voorbij en zou als tweede eindigen. Van Gisbergen pakte ten slotte na een fantastisch duel met Holden-coureur Todd Kelly de vierde plek. Kelly kon met geen mogelijkheid aan de Nieuw Zeelander voorbijkomen. Russell Ingall eindigde als zesde. Ingall: “Wij gaan met de ontwikkeling van deze auto de goede kant, ik heb bewezen dat ik de koplopers bij kon houden.”



    ford_fg_prototype
    Dit is hem dan. Het gloednieuwe FGO1 Prototype van Ford. Bij Holden was men
    niet blij met deze demo.

    De demo van de gloednieuwe Falcon FG01 meer dan een half jaar voordat er mee geracet kan worden is bij Holden slecht gevallen. “Met die demorondes kun je op een legale manier data verzamelen en wij zijn hier niet blij mee” aldus een Holden-woordvoerder. Voor de toekomst moeten de V8 Supercar teams maar liefst 1 miljoen Australische Dollars per jaar gaan bezuinigen. Om het kampioenschap competitief te houden zullen er in 2009 niet meer dan 28 auto’s worden toegelaten.Voor een team dat uit 2 auto’s bestaat wordt er gemiddeld per jaar 12 miljoen Australische dollars aan running costs gespendeerd. Vanwege de kostenbeheersing overweegt men tevens een z.g. “COT” –concept zoals dat nu in NASCAR wordt toegepast.

    UITSLAG Race 3
    1 Jamie Whincup Ford 47:20.7150
    2. Mark Winterbottom Ford + 2.1830 seconden
    3. James Courtney Ford + 6.8612 seconden
    4. Shane Van Gisbergen Ford + 18.0329 seconden
    5. Todd Kelly Holden + 18.4367 seconden
    6. Russell Ingall Holden + 18.9622 seconden
    7. Will Davison Ford + 19.2127 seconden
    8. Lee Holdsworth Holden + 20.5577 seconden
    9. Steven Richards Ford + 20.9648 seconden
    10. Steven Johnson Ford + 31.9123 seconden

    winterbottom
    Mark Winterbottom pakte de meeste punten op
    Sandown

    10-06-2008 om 23:19 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    09-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Coronel krijgt debuterende Tsjech als teamgenoot in Brno

    BRNO – Op het Tsjechische asfalt wordt het deelnemersveld van het FIA WTCC vergezeld door Michal Matějovský. De Tsjech kruipt tijdens het vijfde weekend van het seizoen achter het stuur van de tweede SUNRED’s SEAT León TFSI en wordt daarmee de zoveelste teamgenoot van Tom Coronel.

    De 23-jarige Michal Matějovský komt momenteel uit in de SEAT Eurocup, na een succesvolle kartcarrière en goede resultaten in de Skoda Octavia Cup en de BMW 1 Challenge. Vorig jaar nam de Tsjech ook al deel aan een FIA ETCC weekend in Adria, waarin hij uitkwam met een Super 2000 Alfa Romeo 156. Het weekend in Brno betekent het WTCC-debuut van Michal Matějovský.

    09-06-2008 om 23:01 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs