Foto
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Nineteen steps
  • De jachtpartij
  • Het zijden huis
  • Costa Brava
  • De mol
  • Melkmeisje
  • Twee kleine visjes
  • De verloren zus
  • De kers op de taart
  • Atlas
  • Kwelling
  • Moord in het vliegtuig
  • De stormroos
  • Fallen
  • Het kleine straatje met het grote hart
  • De zeven zussen - De zevende zus
  • De zeven zussen - Zon
  • De charmante cadeauwinkel
  • De zeven zussen - Maan
  • Het wonderbaarlijke wolparadijs
  • De betoverende antiekzaak
  • De chocolaterie van je dromen
  • De theewinkel vol geluk
  • De zeven zussen - Parel
  • Liefde op het strand
  • Zwaar verliefd
  • Het mysterie van Chalk Hill
  • Een dichtbij verleden
  • De zeven zussen - Schaduw
  • Lessen in chemie
  • Storm
  • Mademoiselle Coco en het parfum van de liefde
  • De zeven zussen
  • Lentevuur
  • Royal
  • Matilda's laatste dans
  • Het geheim van Raven Hall
  • Appels vallen niet
  • Carpe diem
  • Naar de overkant
  • Eindelijk zomer
  • Oktober
  • Tegen beter weten in
  • De nachtdienst
  • Dwaalspoor
  • Middernachtbibliotheek
  • Winter in de B&B
  • Het meisje in de brief
  • Net als in de film
  • Daar waar de rivierkreeften zingen
  • Enkeltje Ierland
  • De helaasheid der dingen
  • Unsinkable
  • Zomeravond
  • Het slot van de blauwe vogels
  • Chemie
  • De verdwenen brieven van Esther Durrant
  • De boekenjagers
  • Stiefzus
  • Rauwkost
  • Boekblog op instagram
  • Alles voor jou
  • Tot aan de zon en terug
  • De violist van Birkenau
  • Zomernacht
  • De stille patiënt
  • Door het sleutelgat
  • De lavendeltuin
  • Fifty fifty
  • Ijskoud
  • Thuis in Virgin River
  • Mara
  • Mrs.Degas
  • De verborgen apotheek
  • Waterland
  • Marilla
  • Alles tussen jou en mij
  • Kerstmis in het duincafé
  • Van de hemel in de hel
  • De vlinderkamer
  • Dag liefje, met Mila gaat het goed en ik klungel lekker verder
  • Eenmaal andermaal verliefd
  • De stilte van de witte stad
  • Georges en Rita
  • Het begint met een kus
  • Souvenir
  • De kleine bakkerij aan het strand
  • Cécile
  • Het begint met een blik
  • Zes jaar
  • Ontvoering in Venetië
  • Nachtblauw
  • Het dorp
  • Doe en denk als een kat
  • Goede dochter
  • De sleutel
  • Schatje
  • After
  • De jongen in de sneeuw
  • De schoonmoeder
  • De naderende storm
  • Drie kleine leugens
  • Met fluwelen pootjes
  • De schaduwkant de nacht
  • Ik wil met je mee
  • Gebroken
  • De doden praten
  • De tragedie van Swerthout-Wittebeek
  • Alles of niets
  • De tabaksbruid
  • Tot op het bot
  • De ongetrouwde hertog
  • Achter de voordeur
  • De vrouwen van Cavendon Hall
  • Mijn zusje de seriemoordenaar
  • Het weesmeisje
  • De rozentuin
  • De doodsvogel
  • In een donker donker bos
  • Ik reis alleen
  • De laagte
  • Ule
  • De zwarte tulp
  • Iene miene mutte
  • Ik weet een geheim
  • Je bent geweldig
  • Zeven perfecte dagen
  • Dwars door het vuur
  • Gespleten
  • Onder de Italiaanse zon
  • Ragdoll
  • Het spel van de engel
  • Een vrouw van adel
  • Bijna echt gebeurd
  • Het smelt
  • Het meisje in het ijs
  • In seizoenen
  • De pier
  • Achter gesloten deuren
  • Het spoor van de amazones
  • 13 minuten
  • Sudoku
  • Pegasus
  • Oorsprong
  • Ik zie je op het strand
  • Wat jij niet ziet
  • Aanpakken
  • De wereld aan haar voeten
  • Een handvol hemel
  • De ijstweeling
  • In het land van de koraalboom
  • Een perfect leven
  • Love, Rosie
  • Wat verborgen is
  • De geheime brief
  • Vreemden in de nacht
  • De afstand tussen jou en mij
  • In wonderland
  • Verloren zoon
  • Veenbrand
  • De onbekende vrouw
  • Joyland
  • Gemengd dubbel
  • Ondersteboven
  • Versier me dan
  • Het mysterieuze manuscript
  • De bloemenjaren
  • Lieve mama
  • De dochters van Cavendon Hall
  • De man van mijn dromen
  • In haar naam
  • Incendio
  • De spiegel van het meer
  • Revival
  • Hals over kop
  • Verboden terrein
  • Sterf twee keer
  • Moord in de martelstoel
  • Het geheim van mijn man
  • Slaapwel
  • Pilaren van de aarde
  • Open huis
  • Momentopname
  • De geheime sleutel
  • Geen tweede kans
  • Het meisje op de trein
  • Water en vuur
  • Verdacht van moord
  • Bella Italia
  • Het land van belofte
  • Blue Curaçao
  • De labyrinth renner
  • Het lied van de wolken
  • Het middernachtspaleis
  • Winnaars
  • Buren
  • Cipressen in de storm
  • De vuurtoren van Connemara
  • Moord uit het verleden
  • De kraamhulp
    Blog als favoriet !
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Anja's boekblog

    02-08-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De verborgen apotheek

    Boek 298: De verborgen apotheek

    Auteur: Sarah Penner

    Aantal blz.: 308

    Eerste druk: 2021

    Leestijd: 01/04/21-09/04/21

    Algemene beoordeling: ****


    Toen ik op een dag aan het scrollen was op Facebook,  sprong het mij bericht “Blinddate met een boek” in het oog. Na enkele clicks belandde ik op de website “Blinddateboek.be”. Deze website werd opgericht door Lauren, een boekenliefhebster. Ze biedt op haar site aan de hand van trefwoorden boeken aan. Het boek waarvan de trefwoorden mij het meeste aanspraken, heb ik gekozen en besteld natuurlijk. In deze tijden verdiende ik wel iets voor mezelf.

    Enkele dagen later toen ik van mijn werk thuiskwam, stond er een leuk pakje op mij te wachten. Zalig!

    Als een kind dat pakjes krijgt van de Sint, opende ik mijn cadeautje en was zeer tevreden! “De verborgen apotheek” van Sarah Penner werd mijn blinddate. Dit boek had mijn aandacht al weten te trekken en gelukkig had ik het zelf nog niet gekocht. 

    Wat voor Caroline een leuk tripje naar Londen moest worden om haar huwelijksverjaardag te vieren, draait op een sisser uit wanneer blijkt dat haar man haar bedriegt. Verloren dwaalt ze door Londen. Tijdens één van haar wandelingen komt ze “Vrijgezel Alf” tegen. Een man gefascineerd door rivierjutten, die haar overtuigt  om een stapje te zetten in de wereld van het jutten. Om haar gedachten wat te verzetten - al is het met een beetje argwaan - gaat ze op zoek naar de verborgen artefacten die de rivier haar hopelijk zal prijsgeven. Opeens stuit Caroline op een mooi flesje. Al snel is ze vastbesloten om de geschiedenis van dit flesje te achterhalen.

    Wat was dit een prachtig boek!!! De schrijfster wisselt in de hoofdstukken het heden en verleden af, en op die manier onthult het mysterieuze flesje zijn geheimen. Ikzelf ben een zeer grote ‘Londenfan’ en ik voelde mij op een moment door de Londense straten flaneren, zo goed kon de schrijfster de Londense sfeer weergeven. Ook het verhaal zelf verveelt geen seconde. Je wordt constant van het heden naar het verleden gekatapulteerd en op de allerlaatste bladzijdes vond ik het oprecht erg dat ik aan het einde gekomen was. Kortom, mijn “Blinddate met een boek” was zeker geslaagd. Dit smaakt naar meer.


    02-08-2021 om 19:21 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waterland

    Boek 297: Waterland

    Auteur: Suzanne Vermeer

    Aantal blz.: 192

    Eerste druk: 2020

    Leestijd: 29/03/21-31/03/2021

    Algemene beoordeling:  ***


    In boek 286 besprak ik het boek “Souvenir” van Suzanne Vermeer. Daar waar Claudette in “Souvenir” een bijrol had, heeft ze in het boek  “Waterland” de hoofdrol gekregen.

    Claudette heeft jaren geleden Nederland vaarwel gezegd om in Italië een Bed & Breakfast te beginnen. Ze geniet met haar man van het rustige Italiaanse leven. Alles verandert op het moment dat één van haar gasten haar het nieuws brengt dat iemand uit haar verleden is overleden. Wanneer er kort daarna iemand uit haar verleden opduikt, worden al haar demonen uit haar vroegere leven in Nederland weer opgerakeld. Want het opstarten van de B&B was niet alleen een droom, maar eigenlijk ook een vlucht om de vreselijke gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld achter zich te laten. Claudette weet zich geen raad. Ze beseft echter dat er maar één ding op zit, en dat is terugkeren naar Nederland om haar traumatische verleden op te klaren. 

    “Waterland” haalt niet het niveau of de spanning van “Souvenir”. Maar toch had dit boek mij mee en heb ik het dan ook zeer snel uitgelezen. Verstand op nul en lezen maar.


    24-05-2021 om 16:30 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marilla

    Boek 296: Marilla

    Auteur: Sarah McCoy

    Aantal blz.: 357

    Eerste druk: 2018

    Leestijd: 05/03/21-28/03/2021

    Algemene beoordeling: ***


    Ik weet nog zeer goed toen ik als kind de serie “Anne of Green Gables” op televisie zag. Meteen werd ik betoverd door het weesmeisje met de rode haren dat geadopteerd werd door Marilla en Matthew Cuthbert van Green Gables. Dertig jaar later werd ik opnieuw betoverd door het verhaal, oorspronkelijk verteld door Lucy Maud Montgomery, nu op Netflix onder de naam “Anne with an E”. 

    In “Marilla” wordt het verhaal verteld dat voorafgaat aan de komst van Anne Shirley op Green Gables. We maken kennis met Marilla als veertienjarig meisje. Ze groeit op op het prachtige Prince Edward Island samen met haar ouders Hugh en Clara en haar broer Matthew. Marilla is een intelligent meisje en haar omgeving merkt dat er meer in haar schuilt, en dat ze het  werkelijk ver kan schoppen in het leven. Maar wanneer haar moeder zwanger is en de bevalling totaal anders verloopt dan iedereen verwachtte, zit er voor Marilla niets anders op dan de rol van huisvrouw op zich te nemen. Zonder scrupules zet ze al haar andere ambities opzij. Voor John Blythe, een jongen uit Avonlea, is Marilla met haar intelligentie en politieke opvattingen een intrigerend persoon. Maar door de belofte die ze aan haar moeder maakte, is het natuurlijk de vraag of beide samen een toekomst hebben. “Marilla” was zeker niet slecht maar het had niet de “Anne” magie die ik in de serie terug vond. Misschien lagen mijn verwachtingen totaal verkeerd maar “Marilla” was voor mij geen topper.


    24-05-2021 om 16:29 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles tussen jou en mij

    Boek 295: Alles tussen jou en mij

    Auteur: Susan Wiggs

    Aantal blz.: 413

    Eerste druk: 2018

    Leestijd: 06/02/2021-04/03/2021

    Algemene beoordeling: ***


    Dit boek in hardcover wist ik voor een appel en een ei op de kop te tikken in de Carrefour. Ook al is het hetzelfde verhaal, toch heeft een hardcoverboek net dat ietsje meer.

    Deze schrijfster is weeral een primeur voor mijn blog. Susan Wiggs schrijft steeds romantische verhalen. In dit boek is de Amish gemeenschap het hoofdthema.

    Caleb Stolz is de oom van Hannah en Jonah. Wanneer hun ouders stierven, beloofde Caleb aan zijn broer op diens sterfbed dat hij voor zijn kinderen zou zorgen en dat de kinderen een opvoeding zouden krijgen volgens de Amishtraditie. Caleb keert hiervoor terug naar Middle Grove, een Amishdorpje en gaat samen met de kinderen bij Calebs vader wonen.

    Op een dag gebeurt er een tragisch ongeval met Jonah en, tegen de Amish regels in, gaat hij naar de stad om Jonah te laten behandelen. Daar komt hij in contact met Reese Powell, een arts in het ziekenhuis en meteen is er een duidelijke aantrekkingskracht tussen de twee.

    Maar hun liefde kent natuurlijk struikelblokken, want hoe kan een relatie tussen een arts in de grote stad en een boer afkomstig uit de Amishgemeenschap ooit lukken?

    Ik was nu niet direct omvergeblazen door dit boek. Misschien was het beter als ze er 100 pagina’s uitgelaten had, maar het feit dat het over de Amish ging, maakte dit boek toch nog wel wat boeiend.


    24-05-2021 om 16:28 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis in het duincafé

    Boek 294: Kerstmis in het duincafé

    Auteur: Debbie Johnson

    Aantal blz.: 222

    Eerste druk: 2016

    Leestijd: 28/12/2020-04/01/21

    Algemene beoordeling:  ****


    Ik kreeg dit boek vorig jaar als kerstcadeau. Op de cover staat een schattige labrador en als je de eerste zinnen leest, ben je direct helemaal verkocht. Ik heb dit boek een jaar laten liggen, maar nu tijdens deze nieuwe kerstperiode zag ik het helemaal zitten om aan dit boek te beginnen. 

    Becca Fletcher reist af naar Dorset om haar zus, Laura, tijdens de kerstdagen te bezoeken. Becca is helemaal niet Christmas-minded maar éénmaal in Dorset aangekomen, moet ze omringd door Laura en haar gezin toegeven dat ze zich er tamelijk goed voelt. Wanneer ze de knappe surfer Sam ontmoet is ze in eerste instantie wat terughoudend tegenover zijn charmes, maar langzaamaan lijkt ze voor hem te smelten.

    Dit is een feelgood-roman en uiterst geschikt voor de donkerste periode van het jaar. Er zit een speciale soort humor in die ik enorm wist te appreciëren. Dit boek is eigenlijk het tweede boek in de serie van het Duincafé. Het maakt zeker niet uit dat je het eerste niet gelezen hebt, maar nadat je dit boek gelezen hebt, wil je zeker het eerste boek lezen!


    24-05-2021 om 16:26 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van de hemel in de hel

    Boek 293: Van de hemel in de hel

    Auteur: Jo Claes

    Aantal blz.: 414

    Eerste druk: 2020

    Leestijd: 20/12/20-27/12/20

    Algemene beoordeling:****


    Ik kende de schrijver Jo Claes al door mijn broer, daar het één van zijn favoriete schrijvers is. Op de boekenbeurs zag ik hem zelfs al in levende lijve toen mijn schoonzus bij hem ging om een gehandtekend exemplaar van één van zijn boeken te bemachtigen. Dit boek echter kreeg ik van een ex-collega. Ik geef haar regelmatig boeken om te lezen en in ruil daarvoor heeft ze mij het boek “Van de hemel in de hel” van Jo Claes gegeven. Haar man had hem gelezen, moest hem niet meer hebben en zo belandde het boek bij mij.

    Thomas Berg is de hoofdinspecteur die de hoofdrol speelt in de boeken van Jo Claes. In dit boek heeft hij een groepsreis naar Verona cadeau gekregen. Hij is betoverd door de prachtige cultuur die Verona te bieden heeft maar ergert zich dood aan de gids, die een groepsreis steeds met zich meebrengt. Maar onder het motto een gegeven paard kijk je niet in de bek, probeert hij er het beste van te maken. Hij leert in de groep twee vrouwen uit Leuven kennen. Samen trekken ze erop uit, maar wanneer Emmeline, één van de twee vrouwen, verontrust is wanneer haar man de telefoon niet opneemt, vindt ook Thomas na verloop van tijd de situatie verdacht. Hij haalt zijn connecties boven en start in Verona al het onderzoek op. Terug in België zet hij zijn tanden volledig in de zaak, want Dirk Wouters, Emmelines man is nog steeds spoorloos. Dan wordt er een verminkt lijk in het containerpark gevonden. Gaat het om Dirk?

    Dit was mijn eerste ontmoeting met Thomas Berg, een personage dat je direct in je hart sluit. Het is een politiethriller die direct een goede start neemt in het prachtige Verona. Ik vond het wel spijtig dat hij terug naar België moest terug keren, maar verder een goed onderhoudend verhaal en een geloofwaardige plot. Aangename kennismaking met Jo Claes.


    24-05-2021 om 16:24 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vlinderkamer

    Boek 292: De vlinderkamer

    Auteur:Lucinda Riley

    Aantal blz.: 512

    Eerste druk: 2019

    Leestijd: 15/11/20-19/12/20

    Algemene beoordeling: ****


    Lucinda Riley. Haar naam brak volledig door wanneer haar boeken de zeven zussen op de markt kwamen. Voor mij was ze al eerder bekend van haar schitterende boek “Het meisje op de rotsen”. De bespreking hiervan is dan ook te lezen op deze blog. Naast haar zeven zussen brengt ze ook nog jaarlijks een losstaand verhaal uit. Hoe ze het zo snel schrijft, weet ik niet, want haar boeken zijn steeds dikke kleppers. Ook nu weer heeft ze een pareltje afgeleverd. “De vlinderkamer” was één van de boeken die ik op mijn verjaardagslijstje zette en kreeg van mijn schoonmama. 

    Posy Montague is bezeten door de natuur. Ze woont in het Engelse Suffolk op een groot landhuis, Admiral House, met een prachtige tuin. Haar vader leerde haar alles over bloemen, planten en vlinders. Uit liefde voor de natuur studeerde ze aan de universiteit van Cambridge plantkunde. Nu is Posy een kwieke zeventiger en vertoeft ze ettelijke uren per dag in haar tuin. Haar leven verandert wanneer haar jeugdliefde, Freddy, terug ten tonele verschijnt. Posy is verbouwereerd als ze hem terug ziet, want vijftig jaar geleden liet hij haar met een gebroken hart achter zonder enige plausibele uitleg. Freddy wil terug de draad oppikken maar draagt nog steeds het geheim mee waardoor hij zoveel jaar gelden de relatie moest beëindigen. Ongeveer op hetzelfde ogenblik, besluit één van haar twee zoons, Nick, die in Australië woonde, terug te keren naar Engeland. Haar andere zoon, Sam, komt met een voorstel om Admiral House te verkopen… Verhaallijnen genoeg om “De vlinderkamer” te vullen.

    Ja, als er één ding zeker is, Riley is een meestervertelster. Mij 512 pagina’s blijven boeien, dat moet je kunnen. Maar bon, ze schrijft goed, houdt er de spanning in en op het einde slaagde ze er zelf in om mij een traantje te doen wegpinken.


    24-05-2021 om 16:22 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag liefje, met Mila gaat het goed en ik klungel lekker verder

    Boek 291: Dag liefje, met Mila gaat het goed en ik klungel lekker verder

    Auteur: Stefaan Degand

    Aantal blz.: 189

    Eerste druk: 2020

    Leestijd: 12/11/20-14/11/20

    Algemene beoordeling: *****


    Ik leerde Stefaan Degand kennen in het programma “De slimste mens ter wereld”. Diegenen die hem nog niet kennen: wel, het is het meest luidruchtige jurylid dat de show ooit gekend heeft. Hij is net zo als ik geboren in het jaar 1978. Dat schept al direct een band . Voor mij is het een man waar ik bij denk: “hoe is die man in het echt? Is hij ook zo ruimte-innemend in het echte leven?”

    In 2020 kwam zijn eerste boek uit, een boek waar het levensverhaal op een “Degand” wijze wordt neergepend.  In het begin van het verhaal is het even acclimatiseren aan zijn schrijfwijze, maar opeens pakt hij je hand vast en leidt hij je door zijn verhaal en dan wil je absoluut niet meer lossen. Hij schrijft over zijn grote liefdes in zijn leven en ook het verlies waar hij mee te maken krijgt. Dit boek is  grappig, ontroerend, meeslepend en ook al heeft hij veel tegenslagen moeten incasseren, toch is het geen pessimistisch verhaal - absoluut niet. Ik heb het boek met een zeer goed gevoel weggelegd. Daarom krijgt hij van mij vijf sterren. Mijn vraag of die man ook zo is in het echte leven is nu beantwoord. Ik zal steeds aan zijn boek denken wanneer ik hem nog eens zie op de televisie. 

    06-04-2021 om 13:58 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eenmaal andermaal verliefd

    Boek 290: Eenmaal andermaal verliefd

    Auteur: Jill Mansell

    Aantal blz.: 352

    Eerste druk: 2009

    Leestijd: 23/10/20-11/11/20

    Algemene beoordeling: ***


    In deze gure tijden kan Jill Mansell altijd een lichtpunt in de duisternis zijn. Ik heb intussen al een behoorlijke Jill Mansell collectie. Het is dan ook steeds heel leuk om te kiezen welk boek ik nu weer zal gaan lezen. Mijn oog viel ditmaal op “Eenmaal andermaal verliefd”.

    Wanneer Tilly Coles’ relatie op de klippen loopt, besluit ze haar goede vriendin Erin in Roxborough te bezoeken. Tilly is niet in haar gewone doen en wanneer ze een vacature ziet, besluit ze erop te reageren. Wonder bij wonder krijgt ze de job als inwonende “nanny” bij Max en zijn dochter Lou. Ze verruilt Londen voor Roxborough en trekt in bij de sympathieke Max, die na een scheiding nu alleen staat in het opvoeden van zijn dochter. Ze leert het dorpje en haar bewoners kennen, alsook de razend knappe Jack Lucas. Maar Jack heeft een reputatie als vrouwenverslinder. Hij heeft dan ook al snel Tilly in het vizier. Tilly is er echter rotsvast van overtuigd om niet voor zijn charmes te bezwijken. Of toch? 

    De verhalen van Mansell lijken meestal wel wat op elkaar en bij dit verhaal was het toch wel zeer frappant. Verschillende personages komen aan bod. Het is dan ook niet enkel het verhaal van Tilly, waardoor haar verhaallijn wat diepgang mist. De romantische “sparkle” was voor mij onbestaand. Toch wat teleurgesteld. 


    06-04-2021 om 13:53 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De stilte van de witte stad

    Boek 289: De stilte van de witte stad

    Auteur: Eva Garcia Sáenz De Uturi

    Aantal blz.: 486

    Eerste druk: 2016

    Leestijd: 08/09/20-29/09/20 en van 8/10/20-22/10/20

    Algemene beoordeling:***


    Het boek “De stilte van de witte stad” werd mij aangeraden door mijn broer. Het maakt deel uit van een trilogie en hij had de drie boeken in zijn bezit. Hij was zo lief om ze aan mij te lenen. Mijn man las het boek eerst, nadien was het mijn beurt.

    Unai López de Ayala is inspecteur en profiler in het Spaanse stadje Vitoria. Twintig jaar geleden werd het rustige stadje opgeschrikt door een aantal brutale moorden. Tasio Ortiz de Zárate werd toen als verdachte opgepakt. Op het moment dat Tasio gaat vrijkomen, gebeuren er weer twee moorden. Als Unai en zijn collega Estibaliz er worden bijgeroepen, merken ze dat de modus operandi dezelfde is als bij de moorden van twintig jaar geleden. De slachtoffers, een man en een vrouw, liggen naakt naast elkaar en zijn om het leven gekomen door bijensteken in hun keel. Unai gaat op onderzoek uit en wil deze zaak tot op de bodem uitspitten. 

    Tja, wat moet ik hierover zeggen? Het begint ijzersterk. De beginpagina’s hebben je direct in je macht, maar het middendeel miste toch spanning. Het einde was gelukkig wel goed en spannend. Ik moet zeggen dat ik wel sympathie had voor het speurdersduo. Ook het einde dat de auteur mij voorschotelde, maakte dat ik het boek met een goed gevoel dichtsloeg. 


    06-04-2021 om 13:51 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Georges en Rita
    Boek 288: Georges en Rita
    Auteur: Leen Den Dievel
    Aantal blz.: 220
    Eerste druk: 2020
    Leestijd: 30/09/20-7/10/20
    Algemene beoordeling: **

    Ik moet toegeven dat ik eigenlijk begonnen was in een ander boek. Toen ik echter Leen Dendievel, de auteur van dit boek,  ‘s morgens tijdens de ochtendshow van Sven en Anke op Joe haar nieuwe roman hoorde promoten, wou ik dit boek zo snel mogelijk hebben. Diezelfde week nog ging ik naar de Standaard boekhandel en enkele ogenblikken later was “Georges en Rita” in mijn bezit. Ik legde mijn Andersen boek opzij en begon er direct aan. 
    Het superorigenele - dat moet ik haar nageven - is dat het boek is opgedeeld in twee delen, het Rita-deel en het Georges-deel. Ik koos om met Georges te beginnen. Georges en Rita zijn al jaren getrouwd met elkaar. Op een familie-etentje doet Georges de mededeling, dat hij en zijn vrouw uit het leven willen stappen en hebben besloten om euthanasie te plegen. De kinderen zijn totaal verbouwereerd en proberen hun ouders op andere gedachten te brengen. Maar Georges is vastberaden, hij wil euthanasie. 
    Als lezer kan je dus beslissen welk deel van het boek je begint te lezen. Ik vond het toch een gemiste kans. Er komen veel personages in voor die er voor zorgen dat je echt bij de les moet blijven en het bij momenten wat rommelig overkwam. Ze was naar mijn mening beter gebleven bij Georges en Rita die elk hun verhaal vertellen, maar zo simpel benadert ze het niet. Ik vond het verhaal eigenlijk niet leuk, somber en wrang, en had enorme compassie met Georges.  Hier zat zoveel meer in. Spijtig, te hoge verwachtingen.

    06-04-2021 om 13:10 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het begint met een kus
    Boek 287: Het begint met een kus
    Auteur: Kelly Moran
    Aantal blz.: 319
    Eerste druk: 2017
    Leeestijd: 03/09/20-07/09/20
    Algemene beoordeling: ****

    In boek 283 begon alles met een blik. Nu begint het in boek 287 met een kus. De schrijfster, Kelly Moran, laat in haar tweede boek van de Redwood Ridge serie de tweede broer Flynn aan bod komen. Flynn is samen met zijn twee andere broers werkzaam in hun dierenkliniek. Ondanks Flynns doofheid is hij niet beperkt om zijn beroep als dierenarts uit te voeren. Mede dankzij zijn briljante dierenartsassistente, Gabby, die al die tijd aan zijn zijde staat. Al sinds de kleuterschool zijn de twee onafscheidelijk en zorgen ze voor elkaar. Ze zijn elkaars steun en toeverlaat. Maar alles verandert wanneer er gevoelens in het spel komen en beiden angst hebben om hun unieke vriendschap en professionele band op het spel te zetten. Ze doen er alles aan om gewoon verder met elkaar om te gaan, maar intussen laait de passie hoog op.
    Oké, dit is geen hoogstaande literatuur. Dat besef ik ook wel, maar het is wel een zalig wegdroomboek. Ik vond dit deel ook beduidend beter dan het eerste. De romantische spanning wordt langzaam opgebouwd. Het verhaal van de dove dierenarts die verliefd wordt op zijn assistente gaat erin als zoete koek. Het enige puntje van kritiek dat ik kan geven, is dat ik dit boek iets minder lang had laten duren. Het zou dit boek allleen maar beter gemaakt hebben. Op naar deel 3. 

    15-11-2020 om 10:36 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Souvenir
    Boek 286: Souvenir
    Auteur: Suzanne Vermeer
    Aantal blz.: 318
    Eerste druk: 2020
    Leestijd: 28/08/20-02/09/20
    Algemene beoordeling: ****

    Suzanne Vermeer, of tenminste de persoon achter Suzanne Vermeer, want zoals ik al eerder vermeldde is dit een ”Pin name”, schrijft steeds spannende verhalen op vakantiebestemmingen. “Souvenir” bevat twee verhaallijnen. Enerzijds hebben we Nienke die de dagen af telt: binnenkort vertrekt ze op vakantie naar Umbrië met haar moeder om er een meerdaagse kookcursus te volgen. Haar moeder Carolien lijdt aan een vroegtijdige vorm van Alzheimer. Nienke heeft het als alleenstaande moeder dan ook niet gemakkelijk nu de zorg voor haar moeder er bij komt. In Umbrië genieten Nienke en Carolien van de kookworkshops. Italië lijkt Carolien deugd te doen want ze heeft veel heldere momenten. Tot Nienke op een dag opstaat en Carolien verdwenen is. Een spannende zoektocht naar haar moeder begint.
    Anderzijds volgen we Lorenzo Bianchi, een Italiaanse journalist, die na het krijgen van een dagboek een scoop op het spoor is. Sergio Mattareze, een Italiaanse politicus, die op het punt staat de nationale top te bereiken komt hierdoor in een slecht daglicht te staan. Sergio is echter zeer invloedrijk en doet er alles aan om Lorenzo zijn onderzoek tegen te werken. 
    Na mijn vorige boek, dat zeer moeizaam verliep, was dit het compleet tegenovergestelde. Ik heb er uiteindelijk maar zes dagen over gedaan om dit boek uit te lezen. Zeer goed geschreven, zeer goed verhaal, zowel het Nienke en Carolien verhaal als het Lorenzo verhaal zijn zeker even boeiend. Op het einde komen deze verhalen mooi samen. Top boek.

    15-11-2020 om 10:34 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kleine bakkerij aan het strand
    Boek 285: De kleine bakkerij aan het strand
    Auteur: Jenny Colgan
    Aantal blz.: 356
    Eerste druk: 2014
    Leestijd: 11/08/2020-27/08/2020
    Algemene beoordeling: **

    Op het werk heb ik naast mijn functie als verpleegkundige nog een tweede functie; namelijk die van bibliotheek. De meeste mensen die mij goed kennen, weten dat ik een behoorlijke collectie boeken vergaard heb en ik doe dan ook niets liever dan andere mensen mee te laten genieten van mijn boeken. Eén van die mensen heeft mij nu voor de tweede maal op rij een boekenbon cadeau gedaan. Met die bon kocht ik twee boeken. Eén daarvan was “De kleine bakkerij aan het strand”.
    Als je nu een boekenwinkel binnen stapt, kan je niet om Jenny Colgan heen. Zo heb je haar “bakkerij” reeks en de reeks “Café, zon en zee”. Dit boek was al geruime tijd in mijn been aan het “bijten”, mijn keuze was dus snel gemaakt.
    Polly besluit na een professionele opdoffer haar boeltje te pakken en naar Mount Polbearne, een dorpje in Cornwall te verhuizen. Ze wil met een nieuwe lei beginnen en ze is meteen betoverd door het charmante dorpje aan de zee. Polly zet haar tegenslagen aan de kant en begint er te bakken. De lokale bevolking laat ze mee genieten van haar baksels. Beetje bij beetje krijgt ze haar plaatsje in het dorpje en kan ze zelf aan de slag in de enige bakkerij op het eiland. Ook op liefdesvlak gaat het Polly voor de wind, maar zal ze uiteindelijk als een “echte” eilandbewoner door het verdere leven kunnen gaan? 
    Oh, ik was zwaar ontgoocheld in dit boek. Jill Mansell schrijft op het boek: “mijn favoriete schrijfster” maar - sorry hoor - Colgan komt nog niet tot aan haar knieën. Haar schrijfstijl vond ik echt niet goed en ok heb mij wat door dit boek moeten sleuren. Het had mij echt niet mee en totaal niet romantisch. Spijtig, maar nu weet ik wel dat ik geen boeken meer koop van deze schrijfster. 

    15-11-2020 om 10:32 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cécile
    Boek 284: Cécile
    Auteur: Ish Ait Hamou
    Aantal blz.: 368
    Eerste druk: 2015
    Leestijd: 21/07/20-10/08/20
    Algemene beoordeling: ****

    Langs verschillende wegen kreeg ik te horen dat ik zeker eens de boeken van Ish moest lezen.  Toen ik hem op de boekenbeurs zag, kon je echt niet heen om de enorme lange wachtrij die er stond.  Dus voor mijn 42ste verjaardag had ik de boeken “Cécile” en “Het moois dat we delen” op mijn verlanglijstje gezet. Op 6 juli mocht ik mijn cadeautjes openmaken en één daar van was “Cécile”.
    De elfjarige Djibril leidt een onbezorgd leven in Marokko. Hij doet niets liever dan zijn moeder helpen in het huishouden. Als hij water moet gaan halen aan een bron in Tawhelt, vindt hij niets leuker dan in het water te duiken van op een steeds hogere hoogte. Zijn vader wijst Djibril steeds terecht over het feit dat zijn plaats in de Moskee is en niet de hele tijd naast zijn moeder. Djibril kijkt ook enorm op naar zijn broer Kareem, die als gids werkt. Wanneer op een dag een nieuwe groep toeristen aankomt, is één van de reizigers Cécile. Kareem is meteen geïntrigeerd door het Franse meisje en ondanks de taalbarrière worden de twee naar elkaar toegetrokken. Op dat moment beseft niemand echter dat deze ontmoeting er voor zal zorgen dat het leven van Djibril en gans zijn familie nooit meer hetzelfde zal zijn. 
    Ik weet het, er verschijnen niet veel literaire werken op mijn blog. De reden daarvoor is dat het meestal geen opbeurende verhalen zijn. Het leven is al hard genoeg, en daarom vind ik het leuk om boeken te lezen waar je kan wegdromen. Dat neemt niet weg dat ik het zeker kan appreciëren. Maar altijd dit soort boeken lezen, dat kan ik niet. “Cécile” is een boek dat je aangrijpt. Toen ik het aan het lezen was, had ik totaal geen idee welke richting dit verhaal zou uitgaan. Een uniek gevoel moet ik zeggen. Ontroerend dat wel, maar voor mij vooral naar het einde toe te donker.  Als ik nu de naam “Cécile” hoor zal ik tot het einde van mijn dagen wel onherroepelijk aan het boek van Ish terugdenken. 

    15-11-2020 om 10:29 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het begint met een blik
    Boek 283: Het begint met een blik
    Auteur: Kelly Moran
    Aantal blz.: 351
    Eerste druk: 2016
    Leestijd: 1/07/20-20/07/20
    Algemene beoordeling: ***

    Ik moest maar één blik werpen op het boek “Het begint met een blik” en ik had het mee naar huis. Dit boek maakt deel uit van een trilogie. In elk boek komt komt één van de drie broers O’Grady voor. Alle drie zijn ze dierenarts en werken ze samen in Redwood Ridge in hun dierenartspratijk. 
    Na een op de klippen gelopen huwelijk besluit Avery Stowe samen met haar autistische dochter Hailey naar haar moeder in Redwood Ridge te verhuizen. Wanneer Avery en haar dochter een hondje in nood vinden, gaan ze naar de dierenartsenpraktijk van de O’Grady’s. Daar ontmoet ze Cade O’Grady. Door een misverstand verloopt de eerste kennismaking niet zo goed. Maar éénmaal dat misverstand van de baan gaat het Avery voor de wind en kan ze zelfs in de praktijk aan de slag. Zo leert ze Cade beter en beter kennen. Zal haar gebroken hart terug geheeld worden door deze nieuwe man in haar leven?
    Het is zeker een leuk, ontspannend boek. Het begon ook zeer goed - niets op aan te merken - maar gaandeweg, en dat stoorde mij, had ik meer en meer moeite met Avery. Uiteindelijk is er natuurlijk een happy end maar door de houding van het hoofdpersonage, kreeg dit boek geen vier sterren. Ik wil zeker nog de andere twee boeken lezen en ze liggen hier natuurlijk ook al op mij te wachten. 

    15-11-2020 om 10:25 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zes jaar
    Boek 282: Zes jaar
    Auteur: Harlan Coben
    Aantal blz.: 332
    Eerste druk: 2013
    Leestijd: 25/06/20-30/06/20
    Algemene beoordeling: ****

    Het is al bijna vijf jaar geleden - ik heb het nagekeken - dat er nog een boek van Harlan Coben op mijn blog verschenen is (zie boek 188: momentopname). Het was dus de hoogste tijd om daar verandering in te brengen. Toen ik ging snuisteren in Het Kruidvat, botste ik op dit boek.
    Zes jaar geleden ontmoette Jake Fischer Nathalie, de liefde van zijn leven. Maar wanneer Nathalie met Todd Anderson trouwt stort zijn wereld in. Jake is uitgenodigd op hun huwelijk en daar drukt Nathalie Jake op het hart dat hij haar voortaan gerust moet laten. Jake houdt zich gedurende zes jaar aan zijn belofte tot hij op het overlijdensbericht van Todd Anderson in de krant botst. Nu “zijn” Nathalie terug vrij is, besluit hij naar de begrafenis te gaan. Jake weet echter niet wat hij ziet, want de echtgenote van Todd is helemaal niet Nathalie. Ondanks zijn belofte, besluit Jake op onderzoek uit te gaan. 
    “Zes jaar” heeft mij zeker niet teleurgesteld, Coben is een meesterverteller in zijn genre. Vanaf pagina 1 heeft hij je als lezer direct mee. Dit is geen klappertandende thriller waarbij je op het puntje van je stoel zit, maar het boek verveelt geen moment!

    15-11-2020 om 10:23 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontvoering in Venetië
    Boek 281: Ontvoering in Venetië
    Auteur: Heinz Konsalik
    Aantal blz.: 215
    Eerste druk: 1969
    Leestijd: 18/06/20-24/06/20
    Algemene beoordeling:***

    In onze kleedkamer op het werk is een schap waar mensen boeken deponeren, die ze niet meer willen. Ik vind het altijd super om te kijken wat de mensen achterlaten en een nieuw leven willen bezorgen. Eén van deze afdankertjes was “Ontvoering in Venetië” van Konsalik. Nu, deze schrijver is mij absoluut niet onbekend want mijn moeder heeft de boeken van Konsalik verslonden. Mijn beslissing was vlug gemaakt. Ik nam het mee naar huis.
    Dr. Berwaldt is een medicus die zich bezig houdt met kankeronderzoek. Op een dag vindt hij het medicijn om kankercellen te vernietigen. Een ontdekking van jewelste ware het niet dat er spijtig genoeg een keerzijde aan de medaille is. Wanneer het medicijn in de verkeerde verhoudingen gebruikt wordt, is het een massavernietigingswapen. Dr Berwaldt wordt gecontacteerd door een Italiaan die dit medicijn op de markt wil brengen. Berwaldt reist af naar Venetië en maakt kennis met Cravelli, de Italiaan die zijn medicijn op de markt wil brengen, maar zijn zijn plannen wel zo zuiver als hij zelf beweert? Ilsa Wagner, zijn secretaresse, wordt door Berwaldt opgedragen naar Venetië te komen. Eens ze daar aankomt, is Dr. Berwaldt spoorloos. 
    Ik heb dit boek zeker met veel plezier gelezen. Het is geen hoogstaande literatuur, maar het is een onderhoudend boek. Ik wou wat meer romantiek, maar ik ga zeker nog boeken van Konsalik lezen. Gelukkig had mijn moeder bijna de gehele collectie in haar boekenkast. Ik vind het dan ook zeer leuk dat ik, haar dochter, nu ook kennis gemaakt heb met Konsalik en dat allemaal dankzij een schap in de kleedkamer. 

    22-10-2020 om 16:45 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nachtblauw
    Boek 280: Nachtblauw
    Auteur: Simone Van der Vlugt
    Aantal blz.: 242
    Eerste druk: 2016
    Leestijd: 07/06/20-17/06/20
    Algemene beoordeling: ****

    Simone Van der Vlugt is een Nederlandse schrijfster van voornamelijk thrillers en historische romans. “Nachtblauw” is één van haar historische romans. Ook deze schrijfster is een primeur voor mijn blog, dus ik was wel benieuwd wat ze mij te bieden had.
    Het verhaal speelt zich af in 1654. Catrijn is juist weduwe geworden. Ze besluit haar boerderij en het dorp te verlaten en wil naar Alkmaar. Ze gaat als huishoudster bij de familie Nulandt aan de slag. De vrouw des huizes volgt schilderlessen. Catrijn wordt opgedragen haar bij te staan bij het uitoefenen van haar passie. Ook Catrijn, die zelf gefascineerd is door de schilderkunst, is in haar nopjes en helemaal omver geblazen als ze Rembrandt Van Rijn ontmoet. Het verleden ligt echter op de loer en ze vertrekt naar Delft waar ze bij Evert Nulandt aan de slag kan. Catrijn is in de wolken als ze als schilderes aan de slag kan in de plateelfabriek, een fabriek waar men porselein vervaardigt. In deze fabriek vindt ze de liefde en zorgt zij voor het ontstaan van het Delfts blauw. Verschillende tegenslagen kruisen haar pad, maar ze zet alles op alles om het geluk te vinden. 
    Dit was een heerlijk boek, te vergelijken met “Girl with a pearl Earring”.  Vanaf pagina één waan je je in die tijd. Het boeit tot de laatste pagina. De schrijfster heeft de geschiedenis verweven met fictie en daar is ze super in geslaagd. Ga zeker nog van haar lezen. 

    22-10-2020 om 16:43 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het dorp
    Boek 279: Het dorp
    Auteur: Belinda Aebi
    Aantal blz.: 374
    Eerste druk: 2020
    Leestijd: 25/05/20-06/06/20
    Algemene beoordeling: ***


    Op 23 mei zijn de winkels na een lange lockdown terug open. Onder het motto, we moeten de kleine zelfstandigheden in deze moeilijke tijden steunen, bracht ik een bezoekje aan mijn favoriete winkel in Halle, namelijk de Standaard Boekhandel. Het was er gelukkig heel rustig en na een grondig onderzoek van de ganse winkel kocht ik maar liefst drie boeken. Eén ervan was het volgende boek dat ik hier nu ga bespreken “Het dorp”. Het boek is geschreven door een Vlaamse schrijfster. De Vlaamse schrijvers moeten we zeker en vast steunen en de korte inhoud stond mij  aan. Daarom mocht dit boek zeker met mij mee.
    Eline, een journaliste is op weg naar huis als ze tegen een betonnen blok rijdt. Haar auto doet het niet meer en ze heeft geen bereik op haar GSM. Ze is in “the middle of nowhere” en besluit naar het nabijgelegen dorp te stappen. Zo belandt ze in Koolbeke, een dorpje langs de Durme. Wanneer Eline daar aankomt, wordt ze niet met open armen ontvangen. De bewoners zijn niet bijster communicatief en zeer argwanend. Ze is gedwongen om er te overnachten, maar ze kan er niet echt haar vinger opleggen wat er aan de hand is in Koolbeke.
    Het boek is ingedeeld in vier grote delen. Dat is bijzonder vond ik. Je zit volledig in het verhaal als in deel 2 een totaal nieuw verhaal wordt verteld. Ik vond dit persoonlijk spijtig. Vooral omdat het eerste deel zeer spannend en mysterieus is, en het tweede deel dat totaal niet is. Op het einde van het boek komt alles wel een beetje samen, maar toch wrong het voor mij een beetje.

    22-10-2020 om 16:41 geschreven door Anja  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Welkom op Anja's boekblog! Volg mij op instagram Anjasboektips!!!!
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Laatste commentaren
  • Goedemiddag blogvrienden u bent van harte welkom (tricibemoedigendewoorden)
        op Gebroken
  • In seizoenen (Anja willems)
        op Vreemden in de nacht
  • nieuwe weg (alice dee)
        op Vreemden in de nacht
  • charly (Chris Leysen)
        op Dodelijk verlangen
  • Charly (Chris Leysen)
        op Dodelijk verlangen
  • Maeve Binchy (Martine)
        op Zilveren bruiloft
  • Maeve Binchy (Martine)
        op Zilveren bruiloft
  • de gouden tulp (van belle marie-jeanne)
        op De gouden tulp
  • Blog als favoriet !

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Blog als favoriet !


    Categorieën

    Startpagina !

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs