Davy Commeyne heeft in Drongen bij Gent het dernycriterium gewonnen. Hij was sneller dan Iljo Keisse.
Keisse kwam voor het eerst in actie sinds zijn positieve dopingplas op de Zesdaagse van Gent. Als eliterenner zonder contract mag Keisse daar deelnemen. "Ik hou hier een goed gevoel aan over, maar miste toch wedstrijdritme", zei de renner van het Saey-team. Keisse rijdt woensdag mee in de kermiskoers van Puivelde.
Vandaag waren er 72 dames voor de wedstrijd te Burcht, aan de Schelde. Wedstrijd over 18 rondjes van net iets minder dan 6 km, goed voor bijna 100 km. Per rondje moesten er ongeveer 25 bochten worden gepakt, en dat maakte er ook hier een lastige wedstrijd van. Voor onze ploeg traden aan : Sarah, Ellen, Karine, Ilse, Lieve en Carine P. Voor Lieve eindigde de wedstrijd vrij snel wegens een bandbreuk, spijtig want ze was er op gebrand om een vervolg te breien aan haar goede wedstrijd van gisteren. Karine C. moest na een moeizame intro ook al snel de wedstrijd verlaten, slechte dag Ook bij Ellen ging het licht uit na een kwart van de wedstrijd. Ilse kon de wedstrijd goed uitrijden, maar had de ganse tijd last van de maag. Sarah Borremans kon zich naar het einde toe meer en meer mengen in de debatten. Het is duidelijk dat ze wekelijks progressie maakt, en dat is een goed teken. Carine P. had het de eerste wedstrijdhelft erg moeilijk ( spijsvertering ) maar reed een beresterke 2de koershelft. Betrokken in een 4tal ontsnappingspogingen, ( met o.a. Patricia Thijs en Jessie Daams) werd ze in de laatste kilometers nog bijgehaald door een jagend peloton, maar kon ze een mooie 12de plaats uit de brand slepen. Reeds in ronde 4 reden er 9 weg, waarvan er nog 5 overbleven. Katie Colclough won de wedstrijd voor Van Doorslaer en Debboudt L.
09/05/09 Incourt
Vandaag wedstrijd in het Waals Brabantse Incourt. 56 Dames namen hier deel aan het P.K. voor Waals Brabant, voor een wedstrijd van 90 km, verdeeld over 10 ronden. In een erg mooi decor, maar op barslechte wegen ( putten en kasseien), was het onze ploeg ( met Kaat, Ellen, Lieve en Carine ) die het heft in handen nam. Kaat reed in ronde 2 op haar sloffen weg en zag dat ze bij start/finish ruim een halve minuut had. Enigszins op reserve kwam ze de volgende ronde door met bijna 1 minuut bonus. In ronde 4 was het dan de beurt aan Lieve om een prik te plaatsen, maar ze kreeg niet echt een vrijgeleleide, ondanks puik afstopwerk van Carine. Halfweg de wedstrijd was het opnieuw Kaat die reageerde op een uitval van Thijs Patricia. Ze kregen meer dan 1 minuut voorsprong en even leek de koers gereden omdat Lieve en Carine de boel gesloten konden houden. Maar toen de grote kanonnen ( Geldhof, Delfosse en Druyts) aan de boom kwamen schudden, was het alle hens aan dek , om in het spoor te blijven. In 1 ronde werd de voorsprong tenietgedaan alweer het sein voor het Beneluxteam om de aanvalstrom te laten roffelen deze keer was het opnieuw Lieve die ervan door ging. Maar het was duidelijk de kroniek van de aangekondigde sprint en Kelly Druyts won deze vrij simpel voor Geldhof en Thijs.( dame in vorm .) Kaat werd, na al dat berewerk, nog mooi 6de. Lieve belandde op de 10de plaats na een zeer bedrijvige wedstrijd en Carine, nog niet volledig hersteld van een buikgriepje, kon in de sprint bergop nog mooi naar een 18de plaats rijden. Enkel voor Ellen viel het wat tegen. Het ging goed tot halfweg de wedstrijd, maar toen werd ze geplaagd door krampen en moest ze de wedstrijd verlaten. Nog een dikke pluim voor een gemotiveerde ploeg .Morgen wedstrijd in Burcht om 15h. Voor de jeugd is er een koers te Mariekerke Branst.
Zondag 10 mei Normaal stond er een oefenrit op het programma en het werdt ook een oefenrit Al was er twijfel en werdt er eerst naar Puivelde gereden, naar de feest - tent om te gaan kijken of er geen rit was Neen dus alleen voor "dikke" banden, Mtb dus Boogie eens gans de morgen in de wielen gezeten om te "recupereren" van de voettocht naar Scherpenheuvel Met 19 leden dus op pad voor een rit van totaal 84 km, op tijd binnen, ook voor William nu, reed zelf op kop en was dus zeker op tijd binnen Aangenaam fietsweer ideale temperatuur, zonnetje gemiddeld 32,2 , en moederkensdag
Alessandro Petacchi heeft de eerste echte rit in de Ronde van Italië op zijn naam geschreven. Hij verraste in de sprint Mark Cevendish. Ivan Basso verloor 13 kostbare seconden.
Petacchi verschalkte Cendish in de sprint.
Cavendish mocht als rozetruidrager aan de etappe beginnen. Samen met zijn ploeg Team Columbia was hij gisteren de snelste in de ploegentijdrit. Cavendish had in het begin van de rit wel geen zin om zich met de debatten te bemoeien. Hij had het geluk dat er een vroege ontsnapping kwam. Scarselli van ISD haalde voor hem de kastanjes uit het vuur.
GEGEERD BERGKLASSEMENT
Scarselli trok na 20 kilometer op avontuur. Hij kleurde lang als enige de rit van Jesolo naar Trieste over 156 kilometer. Hij reed een maximum voorsprong van 8:30 bijeen. Het peloton liet begaan omdat hij geen bedreiging vormde voor het algemene klassement. Op 28 kilometer van de streep was zijn rijk uit. Net te vroeg om morgen in het het groen te rijden. De trui van het bergklassement was blijkbaar gegeerd want Grivko en Voeckler sprintte er om. Ze deden dat wel op het foute moment (in de eerste in plaats van in de tweede lokale ronde). Garcia da Pena won de sprint voor het groen wel op het juiste moment.
TUSSENSPRINT
Na het inrekenen van Scarselli door het peloton begon een zeer zenuwachtige finale waarin de mannen van Garmin het hoofd koel hielden. Ferrar stak in de tussensprint om extra seconden Cavendish de loef af. Dat zeer tegen de zin van de Brit. Daarna volgden nog twee ontsnappingen: één van Eskov en één van Gilbert. Deze hielden niet stand. De massasprint werd een feit.
Cavendish werd perfect naar voor gebracht door zijn ploegmaats, maar de Brit liet zich verrassen. Petacchi kwam heel vroeg uit het wiel van Cavendish en hield stand. De Brit drong nog aan, maar het was de laat. De Italiaan was de koning van de sprint in eigen land. In de laatste meters week hij nog even van zijn lijn af. Cavendish, die door zijn tweede plaats steviger in het roze zit, werd daardoor wel niet gehinderd. Topfavoriet Basso verloor in de laatste kilometer nog 13 kostbare seconden.
Jan Ullrich hangt mogelijk toch nog een proces boven het hoofd wegens zijn vermeende vroegere banden met de Spaanse arts Eufemiano Fuentes. Een Zwitsers sporttribunaal zegt opnieuw belastend materiaal in handen te hebben. Ullrich was in de laatste jaren van zijn loopbaan in dat land aangemeld als profrenner. De Zwitsers zouden de Duitse ex-renner dan met terugwerkende kracht alsnog een levenslange schorsing willen opleggen. Een en ander is vandaag gemeld door het Duitse magazine Focus. Dat blad kwam onlangs ook al met beschuldigingen tegen Thomas Dekker, maar over die zaak is niets meer vernomen.
Sven Nys heeft zijn eerste mountainbikewedstrijd van het seizoen meteen gewonnen. In De Vijvers in Averbode klopte Nys kleppers als Absalon en Paulissen.
Het zogenoemde Benelux-kampioenschap kreeg heel wat toppers, zoals olympisch kampioen Julien Absalon en Roel Paulissen, aan de start.
Die twee zaten al snel in een kopgroep met Nys en de Nederlanders Gerben De Knegt en Thijs Al. Eerst moesten Paulissen en Absalon lossen, later ook nog De Knegt. Op die manier bleven de "veldrijder" Al en Nys vooraan over. Nys liet een sterke indruk, maar hij kreeg Al niet afgeschud. In de sprint lukte het wel. "Ik had vooraf wat schrik. Het is warm vandaag en ik heb nog geen wedstrijdritme", zei Nys aan Sporza. "Het eerste uur ben ik gewend van de cross, maar je moet goed indelen voor het laatste halfuur. In de zandzone was ik samen met Thijs Al de beste." "Hij was mijn evenknie vandaag. Ik wist dat ik de laatste bocht als eerste moest ingaan. Het ziet er simpel uit, maar zo makkelijk is het niet."
zaterdag 9 mei om 8.30 vertrokken we met de wagen bij mij thuis richting stekene , voor de rit in stekene ,aldaar aangekomen fietsen in elkaar steken ,inschrijven en weg. samen met dreeke en den danny ,(want den terry zat nog in turkye op t'strand ) . over een leuk uitgestippeld parcour ,met toch nogal wat wind vond ik ,reden we tegen een deftig tempo met sterke dree op kop , die is goe bezig zenne !! na zo een 26km te rijden moesten we even den boot op ,om langs de vaart over sas van gent te rijden, om dan na 45 km even halt te houden voor de bevoorading van de goede organisatie van de club uit stekene. dreeke die bijna niet van de kop was weg te slagen bleef maar beuken , onder de 30km per uur was er deze keer niet bij zenne! ikzelf was net goed genoeg om aan te sluiten ,maar ja , na twee weken van verplichte rust was dat al meer dan genoeg vond ik , na 84 km te hebben gereden stonden we na 2u55min en een 29 gemiddelde terug in stekene, en daar was ondergetekende zeker niet rouwig om ,jaman den maar rap een trappistje gedronken awa zondag clubrit , om 9u cruybeekshof ,
De nieuwe Scott Plasma TT van Team Columbia-High Road, de fiets die de renners gebruikten tijdens de ploegentijdrit en voor de individuele tijdritten in de GIRO.
Vanmiddag al komt er een onderhoud tussen Tom Boonen en Quick Step om te praten over de gevolgen van de cocaïne-affaire van de renner. Frans de Cock gaat bij de coureur op bezoek. Hoewel hij als baas van Quick Step al met pensioen is, onderhoudt hij namens de hoofdsponsor nog altijd de contacten met de ploeg. Morgen is er allicht een gesprek waarbij meerdere personen zijn. Zoals manager Patrick Lefèvere en co-sponsor Luc Maes (Innergetic). Over de consequenties wil Lefèvere zich nog niet uitlaten. 'Wel, dat ik door deze zaak met mijn mond vol tanden sta. Ik ben geschokt. Wat er gaat gebeuren weet ik niet. Tom is voorlopig geschorst, eerst gaan we eens praten over de ontstane situatie. Over koersen hebben we het nu niet.'
Morgen is vanaf 14.00 op de Belgische televisie (Sporza) het Benelux kampioenschap mountainbike te zien. Niet Filip Meirhaeghe en Roel Paulissen, maar de intrede van Sven Nys in het mountainbiken staat daaraan ten grondslag. Deze Olympische duursport kan steeds in meer landen op aandacht rekenen. Op het parkoers in Averbode zullen de veldrijders beslist een goede kans hebben, aangezien de omloop de vergelijking met echte MTB-parkoersen niet kan doorstaan. Voor favoriet Sven Nys begint in Averbode de zomercampagne. ,,Het komend jaar zal ik 70 procent gaan veldrijden en 30 procent mountainbiken. Maar vanaf 2010 zal de verhouding 50-50 worden. Ik wil namelijk scoren op de Spelen van Londen'', aldus Nys. De Vlaming zal het morgen opnemen tegen zijn landgenoten Meirhaeghe en Paulissen. Tevens wordt Olympisch kampioen Julien Absalon - leider in de stand van de Nissan-World Cup - naar Averbode gehaald. Ook de Tsjech Zdenek Stybar (vorige week in Houffalize 100e) staat aan het vertrek van deze controversiële koers, die aangekondigd werd als de strijd tussen veldrijden en mountainbiken. Boze tongen beweren dat de Belgen van het veldrijden en mountainbiken één sport willen maken, zodat de crossers langs deze weg alsnog op de Olympische Spelen kunnen verschijnen. Aangezien veldrijden slechts in één land ter wereld (België) echt populair is - in tegenstelling tot het wereldwijd verspreide en modernere mountainbiken, lijkt deze weg echter een zinloze. De Belg Peter Vandenabeele, die bij de UCI zowel het veldrijden als het mountainbiken onder zijn hoede heeft, ontkent dat er sprake is van het samenvoegen van de twee disciplines.
Met 14 leden, voor de rit in Stekene van 85 km met de klassieke overtocht in Langebrugge. Géén incidenten enkel één spaak uit achterwiel In de finale Kurt mee met de beslissende ontsnapping naar Stekene Gezien het late uur rechtstreeks doorgereden richting Tielrode The Ranch Totaal van de rit 125 km met een gemiddelde van 31,8 km. De vraag werdt ook gesteld deze rit eventueel 's morgens te rijden
De gevolgen voor Boonen kunnen zwaar zijn. A ls de winnaar van Parijs-Roubaix nog eens zou betrapt worden, zou zijn opschorting herzien worden. Een rechtszaak lijkt nu onvermijdelijk, net als een effectieve veroordeling.
Zaterdagmiddag besprak Quick-Step het voorval en de teamleiding besliste om Boonen met onmiddellijke ingang te schorsen. De renner komt tot nader order dus niet meer in actie. Quick-Step beraadt zich momenteel nog over eventuele verdere stappen.
Boonen: "Zal hulp zoeken voor probleem"
Tom Boonen reageert bij Sporza erg aangeslagen op dit nieuwe cocaïneverhaal. "Het is alsof iemand anders het gedaan heeft en ik nu de gevolgen moet dragen." Ook ploegleider Wilfried Peeters reageert: "Tom beseft het probleem."
"Een dag voor de controle ben ik op stap geweest en op een terrasje beland. Daar ben ik wat blijven plakken", doet Boonen zijn verhaal. "Daarna heb ik een blackout gekregen. Als ik op stap ga, moet ik blijkbaar een grens voorbij."
"364 dagen gaat het perfect, maar die ene dag dat ik te veel drink, verander ik. Ik ga nu hulp zoeken. Iemand moet me leren begrijpen wat er gebeurt als ik te veel drink", vertelt Boonen.
"Ook vorig jaar zat ik er helemaal door en nu begint het opnieuw. Ik heb nu wat tijd nodig voor mezelf en mijn familie."
"Privé ben ik heel gelukkig, alleen moet ik dit nog overwinnen. Ik ben wel meer met mijn ploeg bezig dan met mezelf", zegt Boonen. "Mijn ploegmaats zijn mijn vrienden. Ik zou het een ramp vinden als de ploeg iets overkomt."
"Een paar uur geleden was ik nog een wrak. Ik ben geen moordenaar, maar zo word ik wel bekeken. Ik krijg veel steun van iedereen, omdat ik ook goed bezig was. Of ik nog renner blijf? Dat is nu het minste van mijn zorgen."
Peeters: "Tom beseft het probleem"
"De ploeg zet hem zeker en vast op nonactief", vertelt ploegleider Wilfried Peeters aan Sporza. "Ik ben hier al heel de dag, omdat ik van de streek ben en ik voor de ploeg wilde weten wat er juist gebeurd is. We hebben zijn uitleg gehoord. Hij moet weten wat het probleem is."
"Mijn grootste optie is om zo snel mogelijk medische hulp in te schakelen om van zijn probleem af te geraken. Die ene grens die hij niet kent, dat moet dringend veranderd worden. We hebben dat vooraf al aangekaart, maar hij beseft nu ook dat dat probleem aan de orde is", klinkt het.
De zeventiende etappe in de 92ste Ronde van Italië wordt iets minder zwaar. De organisatoren hebben vrijdag beslist de laatste 5,5 kilometer van de slotklim naar Blockhaus te schrappen.
Hevige sneeuwval maakt het wegdek daar moeilijk berijdbaar. De zeventiende rit leidt het peloton woensdag 27 mei van Chieti naar Blockhaus. Omdat ook de aanloop naar de slotklim licht gewijzigd wordt, blijft de afstand 83 kilometer. De aankomst ligt nu op 1.631 meter in plaats van 2.064 meter en de Blockhaus is zo niet langer het dak van de Giro.
Het hoogste punt dat de renners in de Ronde van Italië nu bereiken is de Sestrière, 2.035 meter hoog. Dat gebeurt in de tiende etappe. Blockhaus ligt in de door een aardbeving getroffen regio Abruzzo. De organisatoren van de Giro, die 100.000 euro hebben gedoneerd voor de herstelwerkzaamheden, willen de plaatselijke autoriteiten niet opzadelen met extra werk om de wegen sneeuwvrij te maken.
Het zwaarste gedeelte van de klim naar Blockhaus is geschrapt door de sneeuw. Grafiek Gazzetta dello Sport.
Bij een controle van de Vlaamse Gemeenschap twee weken terug is Tom Boonen opnieuw betrapt op het gebruik van cocaïne. Het parket van Turnhout heeft dat bevestigd aan de krant Het Laatste Nieuws.
Tom Boonen.
Bij een gerichte controle van de Vlaamse Gemeenschap op 24 of 25 april is Tom Boonen opnieuw betrapt op cocaïnegebruik. Het parket van Turnhout heeft daarop vrijdag een huiszoeking gedaan bij de renner. "Vrijdagmorgen is er een huiszoeking gebeurd bij Tom Boonen, met zijn toestemming, in het kader van een drugsonderzoek", bevestigt Jan Poels, procureur des Konings van Turnhout, in Het Laatste Nieuws.
Hetzelfde overkwam Boonen zowat een jaar geleden ook al en kostte hem toen ondermeer zijn deelname aan de Tour. In februari van dit jaar kreeg Boonen voor die zaak van de rechter opschorting van uitspraak voor bezit en gebruik van cocaïne en xtc.
Sportief kunnen de gevolgen dit keer alleen maar zwaarder zijn. Maar ook strafrechterlijk is Tom Boonen nu een recidivist die niet alleen zijn voorwaarden van opschorting overtreden heeft, maar ook nieuwe strafrechterlijke feiten heeft gepleegd.
Ook de woordvoerder van Quick Step heeft intussen de positieve plas toegegeven, maar onthoudt zich van verdere commentaar. De ploegdirectie zit op dit ogenblik samen om zich te beraden over de toekomst. Vorig jaar steunde de top van Quick Step Boonen, maar heette het 'goed voor één keer'.
Boonen won dit voorjaar voor de derde keer de klassieker Parijs-Roubaix en zegevierde verder in Kuurne-Brussel-Kuurne en de Ronde van Qatar.
Lefevere is diep ontgoocheld
Luc Deleu, de advocaat van Boonen, geeft het cocaïnegebruik toe. Ook Patrick Lefevere - ploegmanager bij Quick Step - heeft kort gereageerd. Hij is diep ontgoocheld in zijn toprenner.
Lefevere en Boonen.
"Hier valt niet veel aan te ontkennen", zegt Luc Deleu, de advocaat van Boonen, aan Sporza radio. "Hij heeft de feiten al expliciet toegegeven, het zijn vergelijkbare omstandigheden zoals vorige keer. Hoe groot een kampioen ook is, het is blijkbaar moeilijk voor een mens om van de verboden vruchten af te blijven."
"Hij heeft nu de voorwaarden van zijn opschorting van straf geschonden en het risico bestaat dat de uitspraak herroepen wordt, maar menselijk lijkt me dit nog een groter probleem. Zijn imago krijgt opnieuw een deuk. Ik had Boonen gisteren aan de lijn en hij zit diep in de put."
LEFEVERE WACHT OP GESPREK MET SPONSOR
Ploegmanager Patrick Lefevere (Quick Step) heeft een eerste keer kort gereageerd. "Ik weet niet goed wat ik moet zeggen", zegt hij. "Je kan je inbeelden dat ik hier niet sta te dansen in mijn living. Ik ben diep ontgoocheld, maar ga niet officieel reageren vooraleer ik de sponsors van ons team, en dan vooral de hoofdsponsor, heb gesproken."
Lefevere, die vorig jaar had gezegd dat Boonen zich geen uitschuivers meer kon veroorloven, liet een heel gelaten indruk. "Ik wil me niet laten leiden door woede. Ik probeer nu de gevolgen in te schatten, maar weet het voorlopig even allemaal niet meer. Of ik Tom al gehoord heb? Ja, maar daar wil ik niets over kwijt. Ik weet nog niet of hij vandaag officieel zal reageren. Wij gaan dat alleszins wel doen, maar onder welke vorm - een communiqué of een persconferentie - weet ik echt nog niet."
Ook McEwen komt naar de Tempo-Team Ronde van België
Katusha heeft nog een grote naam toegevoegd aan zijn selectie voor de Tempo-Team Ronde van België. Ook Robby McEwen zal aan de start staan.
Robby McEwen start in de Tempo-Team Ronde van België.
Het Russische Team Katusha stuurt een sterke ploeg naar de Tempo -Team Ronde van België. Eerder bevestigden ook Gert Steegmans en Amstel Gold Race-winnaar Serguei Ivanov hun komst.
McEwen is helemaal hersteld van zijn val in de Scheldeprijs in Schoten. De snelle Australiër wordt één van de mannen om in het oog te houden bij mogelijke massasprints.
Katusha wordt zo in de Tempo-Team Ronde van België één van de sterke blokken. Naast de Belgische teams, Quick Step en Silence -Lotto, waar onder meer Leif Hoste, Greg Van Avermaet en Jurgen Roelandts deel uitmaken van de ploeg.
Sebastien Rosseler is de nieuwe leider in de Vierdaagse van Duinkerken. De Belg van Quick Step won de vierde etappe, een individuele tijdrit over 18,7 kilometer van en naar Douai. Na Rosseler finishten Faria da Costa (op 18 seconden), Monier (25), lelay (25), Lemoine (27), Westra (29) en Grabsch (35).
In het Nationaal Wielermuseum in Roeselare is donderdag het boek 'De zomer van '69. Hoe Merckx won van Armstrong' van de hand van Patrick Cornillie voorgesteld.
Het is een leesboek geworden met een reconstructie van de zomer van de eerste maanlanding, van Woodstock en van zoveel meer, maar vooral van de eerste Tourzege van Eddy Merckx.
"Het was al lang mijn droom om een boek te schrijven over mijn kindertijd, en automatisch kom je dan uit bij het wielrennen", vertelde Cornillie. "Ikzelf was 8 jaar in die zomer, en de film van die 20e juli, met de slotrit in Parijs en de landing op de maan, maar ook met de kermis in mijn dorp Lichtervelde, zit nog echt in mijn hoofd."
"Bij het doorlezen van de kranten van die zomer merk je hoe al het andere nieuws eigenlijk verdrongen werd door de eerste Belgische Tourzege in 30 jaar. Er was de maanlanding, Woodstock, en zelfs een busongeval in Dinant met 30 doden, maar alles werd overschaduwd door Merckx".
Het boek, dat opgebouwd is volgens een hoofdstuk per Tourrit, is nu al te koop in de boekhandel aan 19,90 euro. Het is uitgegeven bij Roularta Books, is 344 bladzijden dik en bevat illustraties van Buth.
De Oostenrijkse wielerbond ORV heeft het helemaal gehad met het gebruik van doping en wil betrapte renners strafrechterlijk laten vervolgen. De wielerfederatie zag na de positieve dopinguitslag van Bernhard Kohl van vorig jaar, deze week ook Christian Pfannberger tegen de dopinglamp lopen. Voorzitter Otto Flum van de ORV zegt in de Oostenrijkse media geldboetes en gevangenisstraffen als enige uitweg te zien om de dopingproblematiek aan te pakken. ,,De huidige sportieve straffen zijn duidelijk niet afschrikwekkend genoeg.''
Jurgen Van Goolen (Saxo Bank) begint in een vrije rol aan de Giro, maar hij is zeker geen kopman, verzekert hij ons. "Het verhaal doet de ronde dat ik met klassementsambities start, maar dat is totaal niet zo", zegt hij aan Sporza
"Mijn vorm is nog niet goed genoeg. Ik heb drie weken om daar aan te werken. Wij hebben een ploeg van vrijbuiters. We focussen op de overgangsritten", zegt Van Goolen (foto).
"Ik probeer ook voor een ritzege te gaan, maar dit is vooral een voorbereiding op de tweede helft van het seizoen. Dan ben ik doorgaans beter. Ik heb trouwens eens naar de verschillende ritten gekeken en het belooft zwaar te worden."
Saxo neemt wel ene Fabian Cancellara mee naar Venetië. Hoe staat het met zijn conditie? "Hij is een klasbak, maar je merkt dat het ook bij hem niet simpel is om een achterstand weg te werken."
"Wie de favoriet voor de eindzege is? Leipheimer wordt de te kloppen man. Hij was vorig jaar al sterk in de grote rondes en ook nu is hij in vorm."
Leipheimer rijdt wel voor Astana, de ploeg van Lance Armstrong. Wat mogen we van die laatste verwachten? "Hij zal sowieso in de picture staan, maar wellicht moet hij voor Leipheimer rijden."
Zaterdag begint in Venetië de 100-jarige Giro, vanmiddag was de stad al het decor van de ploegenpresentatie. In stijl, want dat kan je wel aan de Italianen overlaten. Eerst meldden alle deelnemers zich op het fraaie Piazza San Marco, daarna stond er een tochtje per gondel op het programma.
Op de foto laten Ivan Basso, Gilberto Simoni, Danilo Di Luca en Lance Armstrong zich per gondel door de Venetiaanse straten varen.
Di Luca lanceert de roze armbandjes De gele armbanden van het kankerfonds van Lance Armstrong hebben vanaf nu een roze tegenhanger. Danilo Di Luca lanceerde het idee om zo de slachtoffers van de aardbeving te steunen.
Di Luca is een inwoner van de Abruzzen, de streek die in april getroffen werd door de aardbeving.
Op de roze armband staat "Abruzziamo" hetgeen "Ik hou van de Abruzzen" wil zeggen. Armstrong was een van de eersten die zich een roze armband aanschafte. "Roze samen met geel, is dat oké?", vroeg hij aan de pers. Giro-baas Zomegnan schrapt ook het traditionele banket voor de start. In plaats daarvan schenkt hij het geld aan de getroffen regio
Wordt Astana geboycot door Vinokourov? Door financiële problemen bij Astana komt Team Armstrong dichterbij
Dopingzondaar Alexandre Vinokourov laat weer van zich spreken. Astana verkeert in geldnood en velen zijn ervan overtuigd dat de geschorste, maar nog steeds invloedrijke Kazakse wielervedette achter het dichtdraaien van de geldkraan door het bedrijfsleven in Kazachstan schuilt.
In Kazachstan wordt de telefoon niet meer opgenomen. Daarom werd bij de start van de Ronde van Italië in Venetië duchtig gespeculeerd over een eventuele opvolger voor Astana. Met Lance Armstrong op kop. 'Mijn eigen team? Daar moet ik inderdaad vroeger aan denken dan verwacht.'
Volgens velen is Alexandre Vinokourov het kwade genius achter de financiële problemen van Astana. Vino was de man die het bedrijfsleven en de politiek in Kazachstan over de streep kon trekken om destijds de ploeg van Liberty Seguros van Manolo Saiz over te nemen toen de megadopingzaak Operación Puerto uitbrak. Nu komen de Kazakse bedrijven hun verplichtingen niet meer na. Vraag is of de economische crisis de reden is of Vino zelf, die op 23 juli 2009 weer koersgerechtigd is na zijn schorsing wegens bloeddoping.
'Ik wil mijn naam zuiveren en aantonen dat ik géén verboden middelen gebruikte', zegt Vino, die dat het liefst zou doen bij Astana, dat ten dode lijkt opgeschreven. Of redt de 35-jarige Vino het team alsnog op voorwaarde dat hij wordt aangeworven eenmaal hij koersgerechtigd is. 'Ik zou dit jaar graag de Vuelta rijden, maar als de organisatoren dat niet toelaten, wordt het WK mijn hoofddoel.'
Geen loon
'Een moeilijke situatie', zegt ook Armstrong. 'Ikzelf heb geen loon, maar die andere jongens kunnen toch niet gratis werken? Renners, mecaniciens, ploegleiders, verzorgers,. Allemaal wachten ze op hun geld. Ik trek al een heel jaar op met mijn verzorger Richard, een man met een vrouw en twee kinderen. Om zijn gezin te onderhouden, heeft hij zijn geld nu meer dan nodig. Maar in Kazachstan nemen ze de telefoon niet op. Een enorm frustrerende situatie. Ik sta er eigenlijk nog van versteld dat de sfeer in de ploeg nog zo goed is. Iedereen is nog enorm gemotiveerd, aan tafel merk je niets van de problemen. En de sfeer daar is toch vaak de juiste parameter.'
Toch is de situatie blijkbaar ernstig te noemen. Zo ernstig dat er al gespeculeerd wordt over een overnemer. En daarbij treedt Livestrong, de organisatie waarmee Armstrong de strijd tegen kanker aanpakt, steeds meer op de voorgrond. 'Het is geen geheim dat ik al langer het idee koester om met een eigen team te starten', zei Armstrong gisteren in Venetië. 'Dat was tot voor kort een plan voor de verre toekomst. Nu moet ik er toch iets vroeger aan denken dan verwacht.'
Livestrong
Hoe concreet is dat plan dan? Is Livestrong in staat om de ploeg op te vangen als Astana voor eind mei niet met centen over de brug komt? Armstrong hoopt dat mensen en bedrijven die geloven in zijn organisatie een financiële injectie kunnen geven. 'Al besef ik best dat het erg moeilijk is om in deze tijden van crisis zo'n enorm budget te verzamelen', zegt Armstrong. 'Als je een team in het midden van het seizoen wil overnemen, praat je toch al over 7 miljoen euro. Dat is niet niks. Het is heel gemakkelijk om over zulke zaken te praten, maar aartsmoeilijk om ze uit te voeren. Toch is de interesse van mijn kant heel hoog, en praat ik er vaak met Johan (Bruyneel) over. Ik denk dat wij samen het beste wielerteam van de wereld kunnen bouwen. Eén zoals datgene waarbij ik tien jaar lang rondreed. Als we dat doen, wil ik wel een langetermijnplan hebben. Dan spreken we niet verbintenis van twee jaar, maar over een jaar of tien.'
Rustig leven
En dus spreekt Armstrong, goed acht maanden nadat hij zijn comeback aankondigde, al over het leven na de koers. 'Ach ja, je moet daarin realistisch zijn. Je kan de Tour niet meer winnen op je veertigste. Natuurlijk is succes langs de zijlijn niet vergelijkbaar met dat gevoel om als eerste over de streep te rijden. Maar je moet stilaan andere uitdagingen zoeken. Kijk, er zijn altijd andere manieren om die rush of life in te vullen. Sommige sporters maken net daarom een comeback, maar dat was bij mij nooit de reden. Die drukte, die chaos, die belangstelling,. Dat miste ik niet. Ik genoot er even veel van om een marathon te lopen of ergens in de anonimiteit rond te fietsen. Het is ook best leuk om een rustig leven te hebben.'
Eddy Merckx was vorige week op uitnodiging van de nationale bond in het oliestaatje Oman. Daar spelen ze met het idee om een nagelnieuwe Ronde van Oman voor profs uit de grond te stampen. 'Ik heb het land in West-Azië bezocht. De verantwoordelijken vroegen mijn advies. Het wegennet is heel goed. In tegenstelling tot Qatar is het ook heuvelachtig met in het binnenland een centraal massief en in het noorden het Hayjir-gebergte', vertelde een enthousiaste Eddy Merckx. 'De bedoeling is dat Oman zou aansluiten op de Ronde van Qatar. Het Sultanaat wil al volgend jaar starten met deze nieuwe ronde.'
Na 15 kilometer in de derde etappe van de Vierdaagse van Duinkerke kwam Wilfried Cretskens zwaar ten val. De Silence-Lottorenner werd onmiddellijk afgevoerd naar het ziekenhuis van Calais. "Eigenlijk valt alles nog mee", meldde ploegleider Herman Frison.
"Men vreesde voor een zware blessure aan de nek, maar uiteindelijk zijn het maar wat blutsen en builen en hier en daar een licht verrokken spiertje. Cretskens liep ook snijwonden op in het aangezicht en aan elleboog en armen, maar zal wellicht snel de competitie kunnen hervatten."
De 21 etappes zijn samen goed voor 3.395,5 kilometer: 9 mei, 1e etappe: Venetië (ploegentijdrit 20,5 km) 10 mei, 2e etappe: Jesolo - Trieste (156 km) 11 mei, 3e etappe: Grado - Valdobbiadene (200 km) 12 mei, 4e etappe: Padua - San Martino di Castrozza (165 km) (aankomst boven) 13 mei, 5e etappe: San Martino di Castrozza - Alpe di Siusi (125 km) (aankomst boven) 14 mei, 6e etappe: Bressanone - Brixen Mayrhofen (Oos) (242 km) 15 mei, 7e etappe: Innsbruck (Oos) - Chiavenna (244 km) 16 mei, 8e etappe: Morbegno - Bergamo (208 km) 17 mei, 9e etappe: Milaan - Milaan (100 km) 18 mei, rustdag 19 mei, 10e etappe: Cuneo - Pinerolo (250 km) 20 mei, 11e etappe: Turijn - Arenzano (206 km) 21 mei, 12e etappe: Sestri Levante - Riomaggiore (tijdrit, 61,7 km) 22 mei, 13e etappe: Lido di Cameiore - Firenze (150 km) 23 mei, 14e etappe: Campi Bisenzio - Bologna-San Luca (174 km) (aankomst boven) 24 mei, 15e etappe: Forli - Faenza (159 km) 25 mei, 16e etappe: Pergola - Monte Petrano-Cagli (237 km) (aankomst boven) 26 mei, rustdag 27 mei, 17e etappe: Chieti - Blockhaus (79 km) (aankomst boven) 28 mei, 18e etappe: Sulmona - Benevento (181 km) 29 mei, 19e etappe: Avellino - Vesuvius (164 km) (aankomst boven) 30 mei, 20e etappe: Napels - Anagni (203 km) 31 mei, 21e etappe: Rome - Rome (tijdrit, 15,3 km)
Deze week pompt de Fietsersbond lucht in de banden van de fietsende werknemers. Met deze symbolische actie voert het de druk op voor een verplichte en verhoogde fietsvergoeding voor alle werknemers.
Onder het motto 'Druk druk druk!' pompt de Fietsersbond deze week lucht in de banden van fietsende werkgevers. (foto fietsbalans)
De Fietsersbond wil enerzijds dat werkgevers die nu reeds een fietsvergoeding toekennen, die optrekken naar 0,20 euro/km en anderzijds dat werkgevers die nu nog geen fietsvergoeding toekennen, daartoe verplicht worden door de wetgever.
De federale overheid bracht het plafond voor de fiscale vrijstelling van de fietsvergoeding reeds op 0,20 euro/km. Daarmee werd de eerste klip genomen, maar voordat werknemers nu effectief een hogere fietsvergoeding krijgen, moeten werkgevers deze hogere fietsvergoeding effectief toekennen.
De Fietsersbond doet daarom een oproep naar zowel werkgevers- als werknemersorganisaties om de toekenning op te nemen in het sociaal overleg en deze toe te kennen via een nationale CAO. "Komen de sociale partners niet tot dit vergelijk, dan moet de wetgever de fietsvergoeding via wetgeving verplichten", klinkt het bij de Fietsersbond.
FIETSERSBOND GEEFT VOORBEELD
De Fietsersbond gaf alvast zelf het goede voorbeeld door vanaf 1 april 2009 een fietsvergoeding van 0,20 euro/km aan haar werknemers toe te kennen. Daarmee was het het eerste bedrijf dat van de nieuwe fiscale wetgeving gebruik maakte.
Bedrijven die nog steeds geen fietsvergoeding toekennen, krijgen nu een uitgelezen kans om deze voor het eerst toe te kennen aan hun werknemers. Daar zijn volgens de Fietsersbond meer dan voldoende redenen voor, want fietsen heeft niets dan voordelen voor de werkgever en dus voor de economie.
"Fietsende werknemers zijn minder ziek, hebben minder arbeidsongevallen op het werk en zijn productiever. En heel belangrijk: wie met de fiets van en naar het werk rijdt, vermindert de geldverslindende files op de wegen", luidt het.
De symbolische actie van de Fietsersbond vindt niet toevallig nu plaats tijdens de Heen-en-weer-week. Onder het motto 'Druk druk druk!' wordt overal ter lande lucht in de banden van de fietsende werknemers geblazen.
Belgische en Italiaanse kampioen in Ronde van België
Belgisch wielerkampioen Jürgen Roelandts komt op 27 mei aan de start van de Ronde van België. Dat maakte organisator Golazo Sports vandaag bekend. Roelandts wordt een van de speerpunten van Silence-Lotto, dat met een sterke formatie zal aantreden.
De Belgische ProTourploeg brengt naast Roelandts ook Leif Hoste en Greg Van Avermaet aan de start. Zij worden gesteund door onder meer Johan Vansummeren en Staf Scheirlinckx.
Geen Boonen en Devolder Ook Italiaans kampioen Filippo Simeoni wordt één van de grote namen in de Ronde van België. Hij is de kopman van het Italiaanse Ceramiche Flaminia - Bossoni Docce. De 37-jarige Italiaan werd vorig jaar kampioen van zijn land door in Bergamo Giovanni Visconti en Filippo Pozzato te verslaan. Eerder won Simeoni twee ritten in de Ronde van Spanje. Quick Step-renners Tom Boonen en Stijn Devolder zullen niet van de partij zijn.
Laurent Jalabert staat op het punt de functie van bondscoach van de Franse wegploeg te accepteren. Dat meldt de Franse sportkrant 'L'Equipe. De oud-renner van onder meer ONCE sprak gisteren met vertegenwoodigers van de Franse wielerbond FFC en heeft in dat gesprek aangegeven er serieus over te willen nadenken. Belangrijkste struikelblok zijn wellicht Jalabers activiteiten voor de Franse TV, waar hij adviseur is. De oud-renner wil weten of zijn taken verenigbaar zijn in de ogen van de omroepbazen. Jalabert zal - bij het aanvaarden van de baan - Frederic Moncassin opvolgen, wiens contract na de Olympische Spelen van Beijing afliep.
De topper binnen de collectie van Wilier is de 'Cento Uno'. De originele Wilier Cento 1 is in 2008 geïntroduceerd als opvolger van de Wilier Cento (de Cento is gemaakt t.g.v. het 100‐jarig bestaan van Wilier). Nu is er de speciale Cento Uno met Di2.
Zesenveertig Ton
Voor de DI2 versie is de standaard Cento 1 aangepast zodat de elektrische kabels in het frame worden weggewerkt. Ook zijn er geen nokjes aanwezig voor standaard derailleur kabels. Het frame is dus echt DI2 specifiek. Verder is er een nieuw design gemaakt die enkel voor de DI2 versie wordt gebruikt.
Eigenschappen van de Cento 1: 1) Voor het frame wordt het zgn. 46Ton carbon gebruikt. Deze door Mitsubishi geproduceerde carbon composiet kan (zoals de naam al aangeeft) een belasting van 46.000 kg/mm2 weerstaan.
Weggewerkt 2) Geintegreerde achtervorken: bij de Cento 1 zijn de liggende en staande achtervork uit een stuk gemaakt. Hierdoor ontstaat een stijvere constructie met minder kans op bijgeluiden door werkende delen.
3) Ook de achterpat is geïntegreerd in de achtervork voor maximale stijfheid en duurzaamheid. Uiteraard is de derailleurhanger wel vervangbaar.
Asymmetrisch
4) Verder zijn de achtervorken van de Cento 1 asymmetrisch; na analyse van de krachten die op de achtervorken worden uitgeoefend bleek deze te verschillen voor de beide kanten. Hiervoor zijn dus speciale achtervorken ontworden voor beide zijdes die deze krachten optimaal verwerken.
5) Ook de trapaspot is volledig geïntegreerd in het frame. Door de lagers in het frame te plaatsen kon de verbinding tussen het bracket en de rest van het frame groter worden waardoor de stijfheid van het bracket toeneemt met 39%. Doordat het een universeel open design is, is de Cento 1 compatibel met alle gangbare crank‐ en bottom bracket systemen.
Geintegreerde zadelpen
6) De Cento 1 beschikt verder ook over een geïntegreerde zadelpen waarvoor speciaal ontworpen klemmen bestaan. Met de meegeleverde (Ritchey WCS) klem is het mogelijk om de zadelhoogte 3 centimeter te varieren. Verder is de constructie van de geïntegreerde zadelpen zo ontworpen, dat deze helemaal kan worden afgezaagd waarna een standaard 31.6 mm zadelpen kan worden gemonteerd. Onder de bovenbuis wordt de diameter van de zadelpenbuis steeds groter richting het bracket om hier een nog grotere stijheid te krijgen.
7) De balhoofdbuis is gemaakt volgens het zgn. easy drive system. Dit betekent dat de balhoofdbuis aan de bovenkant helemaal rond is en richting de onderkant meer vierkant wordt. Hierdoor ontstaat een stijvere constructie waardoor het stuurgedrag en de stabiliteit verbeterd. Ook de versterkte vorkkroon sluit aan op deze vierkante balhoofdbuis.
Zelf testen?
1) Er wordt een testprogramma opgezet waar iedere dealer die de Cento 1 DI2 fiets afneemt gedurende 1 week de beschikking krijgt over een hele maatserie Wilier Cento 1 DI2 testfietsen.
2) Dealers die deelnemen aan dit testprogramma (en waar dus ook permanent een Cento 1 DI2 aanwezig is in de winkel) staan genoemd op de Veltec website bij het merk Wilier onder het kopje Cento 1 DI2. Via onze website zal ook worden gecommuniceerd waar de testfietsen iedere week te vinden zijn.
8499,-
De Cento 1 DI2 wordt enkel als complete fiets geleverd (in dit rood/zwarte design) met Fulcrum Racing Zero wielen, SLR zadel en Ritchey WCS afmontage (zonder pedalen). De complete fiets (maat L) weegt 7,10 kg. De adviesprijs van deze fiets is 8499,-. meer info!
Na jaren successen geboekt te hebben met vooral Bettini is het nu de beurt aan renners van Team Liquigas om Sidi goed in de picture te krijgen!
Het complete Liquigas team koerst met groene (!) Sidi schoenen. De mannen rijden met de Ergo 2 Carbon en Genius 6.6 Carbon modellen. Komende weken waarschijnlijk volop te zien tijdens de Giro d'Italia die zaterdag 9 mei begint in Venetie. Team Liquigas heeft als kopman Ivan Basso en deze wordt geholpen door Franco Pellizotti, Kjell Carlstrom, Valerio Agnoli, Vladimir Miholjevic, Sylwester Szmyd, Gorazd Stangelj, Manuel Quinziato en Alessandro Vanotti. Verder zullen ook coureurs als Gilberto Simoni, Danilo Di Luca en Filippo Pozzato met Sidi rijden. www.sidisport.com
Alejandro Valverde heeft bij een Spaanse rechtbank een klacht ingediend tegen de procedure die het CONI tegen hem gestart is. Volgens het Italiaans olympisch comitee is de Spanjaard betrokken bij Operatie Puerto, maar dat is volgens Valverde
Katjoesja heeft Christian Pfannberger met onmiddellijke ingang geschorst na een positieve dopingtest.
De Oostenrijker werd meteen ook uit de ploeg gelaten voor de Giro, die zaterdag van start gaat in Venetië.
"We kregen een fax van Pfannbergers manager", meldt Katjoesja. "Daarin staat dat hij hij positief heeft getest. We wachten nu op een seintje van de UCI, maar in afwachting hebben we hem geschorst."
Ook al grijpt hij jaar na jaar naast de belangrijkste titels: de Amerikaanse wielrenner George Hincapie is dol op de Vlaamse klassiekers en de kasseien. Het weer neemt hij erbij. Maar om regen en wind tot een bijzaak te herleiden, heeft hij nu een 'Vlaams' regenjasje op de markt gebracht.
De 'Hincapie Flanders Rain Jacket', voor mannen en vrouwen, heeft de weefselstructuur van een kokosnoot, om renners 'in alle omstandigheden comfortabel te laten voelen', luidt het op de website. 'Of je nu de Belgische winter of de lente in Seattle moet overwinnen, de Hincapie Flanders regenjas houdt je warme en droog.'
De kleur van het vestje is niet Vlaams: met limoengroen-zwart zit hij er een tint naast.
Het mountainbikeseizoen van Sven Nys begint zondag met de Benelux Cup in Averbode. 'Benieuwd wat het zal worden, want ik heb niets van competitie in de benen,' verklaarde de 32-jarige renner van Landbouwkrediet.
'Na een rustperiode van tien dagen na het veldritseizoen, ben ik begonnen met rustige fietsuitstapjes. De week na de Ronde van Vlaanderen ben ik er vol tegenaan gegaan", aldus Nys. "Ik ben toen twee weken op training naar Lanzarote geweest met Sven Vanthourenhout, heb vervolgens een week rust genomen en ben nu pas thuis van een stage op Mallorca.'
'In samenspraak met mijn trainer Paul Van den Bosch heb ik mijn programma voor de komende maanden vastgelegd. Een week na Averbode rijd ik in Apeldoorn, daarna de wereldbekerwedstrijd in Madrid en vervolgens op de weg de Ronde van België, de Ster Elektrotoer en het nationaal kampioenschap. Daarna is het al mountainbiken wat de klok slaat. EK in Zoetermeer, BK in Malmedy, eind juli nog een rustperiode en vervolgens de opbouw naar het WK in Australië van begin september, via een wedstrijd in Bern en de Ronde van de Limousin op de weg.'
'Na het WK mountainbike staat het nieuwe veldritseizoen meteen voor de deur. De eerste wedstrijd in Erpe-Mere moet ik laten schieten, in Neerpelt zal ik wel rijden en daarna volgt op 4 oktober al de eerste wereldbekerwedstrijd in Treviso. Bedoeling is om 35 tot 38 veldritten af te werken in de wintermaanden.'
Punten sprokkelen
'De komende maanden werk ik nog een programma af dat voor zeventig percent uit veldrijden en voor dertig percent uit mountainbiken zal bestaan. De bedoeling is om daar op termijn een verhouding vijftig-vijftig van te maken, zodat ik nog zal moeten snoeien in het aantal cyclocrossen. Ik moet punten sprokkelen in het mountainbiken, met het oog op de Spelen van 2012. Liefst nu al, want de punten van dit jaar komen al in aanmerking om te bepalen of België een of twee renners naar Londen zal mogen uitsturen. Bevreesd voor dat drukke programma ben ik niet. Ik word in juli 33 jaar en dus kan mijn lichaam al wat meer aan.'
Alexander Vinokourov wil in de Ronde van Spanje zijn come-back maken in het peloton. De straf van de op doping betrapte Kazak loopt deze zomer af. Vino mag dan weer koersen. "De droom om de Tour de France te winnen is er nog altijd. Bovendien wil ik mijn naam zuiveren", liet hij weten aan sports.kz.
Of hij werkelijk een debuut zal maken hangt af van de UCI. Die kan Vino een boete opleggen voor hij weer op de fiets stapt. Als hij deze niet betaald zal een come-back uitgesloten zijn.
Oh, wat knalt daar toch langs de kust van Mallorca? Een lekker 'dikke' Kuota Kom met BB 30 crankstel! Hier een korte test.
Vroeger kocht je een frame, liet de balhoofdbuis en het bracket frezen en vlakken en je koos een balhoofdstel en een trapas in combinatie met een crankstel naar keuze. Eind jaren 90 veranderde dit: de voorvork werd met het frame geïntegreerd en Shimano bracht in 2003 crankstelen met de Hollowtech II technologie waarbij de lagers buiten het frame geplaatst zijn. FSA en Campa volgden en er was zoiets als de S(ystem)I(ntegrated) van Cannondale. Deze Amerikaanse firma was een van de eersten ( in 2000) die het oversized bracket omarmde: een normale as is 25 mm van doorsnede, een B(ottom)B(racket) 30 is 30 mm van doorsnede. Om zon dikke as te kunnen herbergen wordt een frame voorzien van interne lagers: deze lagers zijn uiteraard meer oversized als die van de 25 mm assen. En daartoe moet het frame aangepast worden; de bracketpot is niet meer voorzien van schroefdraad, maar de lagers worden in het frame geperst. SRAM en FSA voeren anno 2009 BB 30 brackets.
We hebben een tijdje rond mogen rijden met een 2009 Kuota Kom met SRAM BB 30. Van een afstand lijkt het of de Kuota KOM de weegschaal ver doet uitslaan, maar in werkelijkheid is het een van de lichtste frames in het profpeloton. De KOM is een monocoque model met oversized buizen, vooral vierhoekig in combinatie met een wishbone achtervork. Het bracket is extra verstevigd. De bovenbuis is aflopend en de full carbon voorvork een recht model. Met 990 gram voor het frame en 330 gram voor de voorvork komt het compleet met een SRAM Red-groep, Zipp delen, Continental banden en een Fizi:k zadel net rond de UCI-norm van 6,8 kg uit. De stijfheid van het frame is uitstekend. De torsie stijfheid is Nm/ 95,6, bij de voorvork noteerden we 63,7 en het bracket scoort 40.
De KOM is een mooi platform om een lichte en stijve Italiaan op te bouwen. De combinatie met de SRAM Red-groep en hoge carbon velgen van de SRAM S wielset is prima geslaagd, al hoor je onderweg wel goed dat je fietst, door het resoneren van alle geluiden in de carbon klankkast. Een ritje met standaard wielset met 32 spaken leverde meteen een stuk minder geluid op.
Erg comfortabel is de Kuota niet, al vangt het Fizi:k-zadel heel wat schokken op. Maar stoer is hij zeker. En het bracket is voelbaar stijf! Dat gevoel is niet alleen terug te voeren op het frame, maar zeker ook op het carbon SRAM Red crankstel, de pedalen en de carbon schoen zolen. Het is moeilijk te achterhalen 'wat wat doet', maar zeker is wel: als je een echt aanvalswapen zoekt is de KOM een uitstekende keuze. En de BB 30 is volgens ons een goede toevoeging aan het frame. Echter, metingen van frames met BB 30 bracket geven geen wezenlijk andere bracketstijfheid dan frames met een 'gewoon' bracket. Het gaat bij de bracketstijfheid namelijk ook om de vorm en de bouw van de achtervork.
Voordelen van BB 30 zijn: lichter je hebt geen aparte lagerpotten nodig-, stijver oversized-, een betere Q factor en minder onderhoud. Om de BB 30 populair te maken werd de techniek vrijgegeven zie ook www.bb30standard.com en de strijd begon. Op die site is trouwens ook precies te vinden wie een BB 30 produceert. Shimano en Campagnolo blijven aan hun eigen systeem blijven vast houden. Shimano het Hollowtech II en Campa het UTS-systeem. Deze werken nog wel middels schroefdraad en zijn compatible met elk frame. Ook eventueel met een BB 30 systeem, al heb je dan wel adapters nodig om de 25 mm as pas te maken. Tevens is er een reeks fabrikanten bijvoorbeeld de nieuwe Trek Madone, de Red Bull Carbon SL, Wilier Cento Uno en de Scott Addict- die wel een frame met bracketpot zonder schroefdraad hebben maar deze alleen pas maken voor losse Shimano lagers waar dan weer een Shimano crankstel en eventueel een klassiek FSA crankstel in passen.
Wat betreft de RED groep: We citeren hier uit: 'Bij de introductie in 2007 was de Red-groep met een gewicht van minder dan 2000 gram de lichtste complete groep op de markt en dat is hij nog steeds. Ander onderscheidingspunt zijn de keramische lagers in de derailleurwieltjes, remhoeven en bracketlagers die niet alleen de weerstand moeten verlagen maar ook de levensduur vergroten. Vooral in de afgelopen winter heeft de groep het zwaar te verduren gehad. De groep heeft zich daarbij kranig geweerd. De originele ketting hield het bijna 3000 kilometer vol voordat deze aan vervanging toe was volgens de KMC-kettingmeter () De ketting is overigens het enige wat tot nu toe is vervangen. Zelfs de remblokken zijn nog prima in orde. Door het toepassen van veel carbon heeft ook bijvoorbeeld pekel weinig invloed gehad op de groep. Schakelen met de Double Tap-hendels werkt nog steeds prima'.
Tot slot: de KOM is geen fiets voor watjes. Het is een echte recht-toe, recht-aan racer. Samen met de RED groep plus 'oversized' bracket vormt het een mooi geheel. Licht, stijf en zeer reactief. Geen racer om mee te toeren. De importeur verkoopt de Kuota in principe alleen als los frame. De RED groep kost circa 1900,-. Zo compleet als getest moet je op een kleine 6000,- rekenen.
Kuota KOM, 2569,- frame, voorvork en zadelpen, gewicht 990 / 330 gram, rond de 6,90 kg (L, zonder pedalen), verkrijgbaar in maat XS t/m XL. Info via VDB Parts, (B) 03-7807120 en www.kuota.be
De Ronde van Californië zal volgend seizoen niet langer in februari, maar wel in mei plaatsvinden. Bovendien verwierf de Amerikaanse rittenkoers ook zekerheid over een ProTourstatus vanaf 2011.
Organisator Andrew Messick drong al langer aan op latere datum. "Er waren verschillende mogelijkheden, maar mei leek ons het meest geschikt. Nu kunnen we ons profileren als voorbereiding op de Tour".
De nieuwe datum (16-23 mei) valt wel samen met de Giro d'Italia. Smaakmakers Levi Leipheimer, Lance Armstrong en Mark Cavendish combineren dit jaar de Italiaanse rittenkoers met de Tour.
Messick gelooft echter dat vele ronderenners naar Californië zullen afzakken om de Tour voor te bereiden. Dankzij de latere datum zullen ook hogere (sneeuwvrije) beklimmingen opgenomen kunnen worden.
Sci'Con heeft met de Atlas Compact de mono versie van de reeds bestaande Atlas fietstransporttas op de markt gebracht. In dit type zit dezelfde techniek maar dan in een kleinere versie.
Met deze compacte Sci'Con tas kan één fiets opgeborgen en getransporteerd worden. De Compact combineert het gewicht van een zachte tas met de protectie van een harde koffer.
Door gebruik te maken van duurzaam Denierspolyester is de tas licht, stevig en makkelijk draagbaar. Dit soort polyester maakt de Atlas Compact extreem slijtvast en door een speciale behandeling waterafstotend.
De impact-absorption constructie en de verwijderbare high-density foam binnenbekleding beschermen de inhoud tegen mogelijke schade. Het frame, in het midden, en de wielen, elk aan één zijkant, worden door de verstelbare velcro straps op hun eigenste plaats gehouden.
De zware dubbel coverende ritsen verzegelen de fietstas op een snelle en veilige manier. Door de twee voorste en vier achterste zijdelings uitschuifbare wieltjes is het geheel rollend te verplaatsen. Met het ergonomische handvat kan de massa makkelijk gemanipuleerd worden.
De Sci'Con Atlas fietstas is na het demonteren van zadel en stuur geschikt voor het opbergen en transporteren van alle fietsmaten. Zelfs full suspension mountainbikes hebben een plaatsje in deze Sci'Con Atlas Compact fietstransporttas.
Afmeting: 114 x 25 x 85 cm Gewicht: 9 kg Kleur: zwart Adviesverkoopprijs: 499,90 euro
De appel is bij de Vandenbrouckes niet ver van de boom gevallen. Zo peter Frank, zo petekind Franklin. Amper een paar weken geleden zei de oudste van Sandra Vandenbroucke, de oudere zus van VDB, dat hij 'voorzichtig zou beginnen en dan plots, poef, vlammen, zoals peter Frank. Fratsen zoals mijn peter zal ik echter niet uithalen.' En of hij gevlamd heeft. Zondag reed hij voor het eerst mee bij de dertienjarige aspiranten in het Henegouwse Ormeignies. Op de helling nam hij twee fietslengtes voorsprong. De zoon van elite zonder contract Sébastien Six stond die niet meer af. Franklin had amper getraind. Meer zelfs, daags voordien was hij derde geworden op de duizend meter in het provinciaal kampioenschap lopen in Henegouwen. Zijn nichtje Cameron, oudste dochter van VDB, pakte na de nationale titel veldlopen ook het provinciale goud mee. Franklins zus Sofia werd zesde.
Astana zit diep in de geldzorgen. De ploeg van manager Johan Bruyneel pronkte bij het begin van dit seizoen weliswaar met het hoogste budget (circa 15 miljoen), maar daar kwam voorlopig niet veel van in huis. Het eerste kwartaal is nog altijd niet gestort door de Kazachse wielerbond, terwijl nu al het tweede kwartaal moest betaald zijn. Op vandaag zou enkel januari en februari uitbetaald zijn. Air Astana trok zich al terug als sponsor. De firma gaf geen geld, maar wel vliegtickets. Bruyneel gaf gisteren toe dat de financiële situatie van Astana er beroerd uitziet. 'De regering heeft me beloofd dat ze alles doet om een oplossing te vinden.' Voor Lance Armstrong is er geen probleem want hij rijdt gratis bij de ploeg.
Lance Armstrong zal de Giro rijden op een speciaal voor hem uitgetekende TREK Madone. De zevenvoudig tourwinnaar, die in Italië aan zijn allereerste Giro toe is, schakelde designers Shepard Fairey en Kenny Scharf in voor het ontwerp.
Met het ontwerp wil Armstrong eer betuigen aan de Ronde van Italië. De prestigieuze rittenkoers viert dit jaar zijn 100e verjaardag. De 'gewone fiets', een TREK Madone, werd ontworpen door Shepard Fairey die er elementen van Lance zijn kruistocht tegen kanker verbindt met patronen die verwijzen naar de architecturale rijkdom van Italië.
Kenny Scharf vertrok vanuit een volledig andere invalshoek voor de TREK TTX tijdritfiets van Armstrong waarbij vooral snelheid centraal staat.
Beide fietsen worden op 2 oktober geveild ten voordele van Livestrong. 2 oktober is de dag waarop voor het eerst kanker werd vastgesteld bij Armstrong.
King Liu, de voorzitter van fietsenfabrikant Giant, gaat deze maand in 20 dagen tijd 1.668 km door China fietsen. Hiermee wil de 75-jarige man de voordelen van de tweewieler promoten.
King Liu. (foto giant)
King Liu, die in 1972 mee aan de wieg stond van Giant, hoopt zijn tocht van Peking naar Shanghai te vervolledigen in 20 dagen. Met zijn actie wil hij inwoners van China en Taiwan inspireren om meer gebruik te maken van de fiets.
"Ik heb bij Giant 36 jaar gewijd aan het bouwen van de beste fietsen ter wereld," aldus King Liu. De volgende 36 jaar van mijn leven wil ik mijn passie voor de fiets delen met de hele wereld."
King Liu legde twee jaar geleden al eens een gelijkaardige tocht af, maar toen ging het over 'slechts' 350 km in 17 dagen. Nu zal hij 20 dagen aan een stuk 80 km moeten fietsen.
Om zijn promotietocht door China te vieren, wordt er op 8 mei een 'Ride Like King Day' op poten gezet. Werknemers van Giant van over de hele wereld zullen de fiets op springen en deelnemen aan georganiseerde tochten.
Wielrennen is geen exclusieve mannensport. Dat vinden de organisatoren van de Ladies Fun Ride, een recreatief fietsevenement exclusief voor dames dat op 31 mei start en finisht in het Oost-Vlaamse Oudenaarde.
Er zijn uitdagende parcours uitgetekend voor de wegfiets (30, 60 en 90 km) en MTB (25 en 40 km). Alle dames zijn welkom, jong of oud, beginner of gevorderd, ... Ook alle mannen zijn welkom. Weliswaar niet om te fietsen maar om hun madammen aan te moedigen!
Santiago Botero heeft zich zaterdag in Columbia gekroond tot nationaal kampioen tijdrijden. José Humberto Rujano deed hem dat een dag eerder voor op Venezolaanse wegen.
Beide renners zijn diep weggezakt in hun carrière en rijden niet eens meer voor een professionele werkgever. De 36-jarige Botero (foto) - in 2002 nog wereldkampioen tegen het uurwerk - moet het na ploegen als Kelme, T-Mobile, Phonak en Rock Racing, stellen met Indeportes Antioquia. De nog altijd maar 27-jarige Rujano kwam in het verleden uit voor Selle Italia, Quick Step, Unibet en Caisse d'Epargne, maar verdedigt nu de kleuren van Gobernacion del Zulia.
Oscar Álvarez Paniagua kroonde zich tot Colombiaans kampioen op de weg. In Venezuela trok Honorio Machado Perez aan het langste eind.
Op 4 mei werden in de gekende wielerspeciaalzaak Van Eyck Sport te Aalst de eerste commerciële versies van het Close2-systeem officieel verkocht. Het Close2-snelspansysteem is een alternatief voor het traditionele snelsluitsysteem waarmee een wiel in de fiets bevestigd wordt en heeft als grote voordeel dat het wiel hiermee snel en eenvoudig kan vervangen worden. Aangezien het Close2-systeem met twee hendels werkt ipv één, hoeft men geen tijd te verliezen om het wiel middels het stelwieltje juist af te stellen: eenvoudigweg het wiel in de vork plaatsen en beide hendels sluiten volstaat. Minder ervaren fietsers zullen zich laten bekoren door het feit dat het vervangen van een wiel kinderspel wordt, terwijl meer sportieve fietsers zeker de tijdswinst bij het vervangen naar waarde zullen weten te schatten.
Voor wie dit wil proberen is het aanschaffen van nieuwe wielen helemaal niet nodig, want het Close2-systeem past op alle bestaande wieltypes: eenvoudigweg het traditionele snelspansysteem verwijderen en vervangen door Close2 dat per set (achterwiel en voorwiel) verkrijgbaar is. Na een éénmalige afstelling blijft de Close2 bij alle wielwissels dan steeds de juiste instelling behouden. Het systeem past op race, city- en MTB-fietsen hoewel er naar de toekomst toe voor deze laatsten toch nog gewerkt wordt aan een extra stevige versie.
Van Eyck Sport is de exclusieve verdeler voor België. Een set Close2 kost 74.95 , en bij inlevering van de oude quick release gaat er in de maand mei een extra korting van 10 vanaf. Meer info op www.vaneycksports.com en www.close2.eu
Foto: Fabio de Pessemier (l) en Raf van Eyck (r) van Van Eyck Sport stellen de nieuwe Close 2 -gekend van het Tv-programma 'De Bedenkers' voor.
Op de maandag gepubliceerde wereldranglijst van de Internationale Wielerunie (UCI) vallen amper wijzigingen te noteren. De Duitser Heinrich Haussler (Cervélo) blijft de lijst aanvoeren, voor de Italiaan Davide Rebellin en de Spanjaard Alberto Contador. Eerste Belg blijft Philippe Gilbert, die vijfde staat. De Tsjech Roman Kreuziger, zondag nog eindwinnaar van de Ronde van Romandië, stijgt naar de vijftiende plaats. Quick Step blijft leider in het ploegenklassement, al verkleint Katyusha zijn achterstand tot 23 punten. Het landenklassement wordt nog steeds aangevoerd door Spanje, België blijft vierde.
Standen (na 12 van de 24 wedstrijden):
Individueel: 1. Heinrich Haussler (Dui) 197 punten 2. Davide Rebellin (Ita) 194 3. Alberto Contador (Spa) 188 4. Allan Davis (Aus) 183 5. Philippe Gilbert (BEL) 171 6. Luis Leon Sanchez (Spa) 169 7. Andy Schleck (Lux) 162 8. Damiano Cunego (Ita) 151 9. Antonio Colom (Spa) 145 10. Thor Hushovd (Noo) 140 ... 18. Stijn Devolder (BEL) 104 19. Tom Boonen (BEL) 102 20. Sylvain Chavanel (Fra) 97 ... 39. Leif Hoste (BEL) 60 44. Johan Vansummeren (BEL) 50 54. Kevin Seeldraeyers (BEL) 31 65. Bjorn Leukemans (BEL) 20 76. Nick Nuyens (BEL) 10 93. Bert De Waele (BEL) 4 96. Jurgen Van den Broeck (BEL) 4
Ploegen: 1. Quick Step (BEL) 517 ptn 2. Team Katusha (Rus) 494 3. Caisse d'Epargne (Spa) 459 4. Team Saxo Bank (Den) 447 5. Cervelo Test Team (Zwi) 433 ... 26. Landbouwkrediet-Colnago (BEL) 4
Filippo Simeoni è nato il 17 agosto 1971 a Desio (Mi).
Filippo Simeoni is razend. De kampioen van Italië neemt het niet dat zijn ploeg Flaminia is gepasseerd voor de Giro en dreigt nu zijn kampioenstrui weer in te leveren bij de bond van zijn land. Simeoni vindt het een schande dat de Giro-organisatie de nationaal kampioen niet toelaat. Bovendien wijst de renner op de goede prestaties van zijn team in het voorseizoen. In elk geval beter dan de verrichtingen van de wel uitgenodigde ploegen Xacobeo en ISD, zo meent Simeoni.
Lance Armstrong wil een eigen team oprichten. Eén waarbij hij zowel baas als renner van is.
Lance Armstrong (Astana) sprak over zijn droom in de Italiaanse Gazzetta dello Sport. "Een eigen team, waarvan ik de eigenaar en manager zou zijn en waarvoor ik zelf zou rijden, zou me wel bevallen", aldus de zevenvoudige Tourwinnaar.
De 37-jarige Armstrong zou zijn plannen graag voorstellen in juli, maar hij voegt er wel meteen aan toe dat het in tijden van economische crisis en dopingverhalen moeilijk is om sponsors te vinden.
Op 25 mei wordt het proces tegen baanwielrenner Iljo Keisse hervat. Volgens de disciplinaire commissie van de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond komt de onafhankelijkheid van de bondsprocureur niet in het gedrang.
Iljo Keisse testte eind november, op de slotdag van de Zesdaagse van Gent, positief op het gebruik van cathine en HCT. De 26-jarige baanwielrenner riskeert een schorsing van twee jaar. Keisse pleit onschuldig en wijt zijn positieve test aan een voedingssupplement dat hij nam tijdens de Zesdaagse.
Volgens de verdediging van Keisse heeft de bondsprocureur het tuchtreglement overtreden omdat hij aan een derde partij (HCT-producent Aminolabs) zou hebben gevraagd om deskundigenverslagen toe te voegen aan het dossier, wat Franssen overigens ontkende op de vorige zitting op 20 april. De verdediging hoopte op die manier een procedurefout te kunnen inroepen en de renner zo vrij te pleiten. De commissie oordeelde maandag echter dat de bondsprocureur zijn boekje niet te buiten is gegaan.
het was weer een prachtig fietsweekend ! vrijdag met een enig mooi weertje de superklassieker in Oudenaarde ! goede bevoorrading rn mooi parcour enkel met de pijlen(wegwijzers) was men wat zuinig. zaterdag was het ook lekker fietsen in de Polders ! dat men met het weer maar zo verde doet ! Ook onze fiets-dames waren present! fotos zijn rijkelijk genomen (Verslag WTC De 4 kronen Franco)
Het wordt een drukke week voor Sven Nys. Woensdag start zijn nieuw project 'In het wiel van Sven' en zondag rijdt hij in Averbode zijn eerste MTB-wedstrijd van het seizoen. "Ik kijk er naar uit!", zegt Nys.
Woensdag vindt de eerste 'In het wiel van Sven' plaats.
Lang heeft Sven Nys niet stilgezeten na het einde van het veldritseizoen. De Sportman van het Jaar ruilde zijn crossfiets in voor een mountainbike. "De start van de voorbereiding is alweer goed verlopen: duizenden kilometers zitten al in de benen", schrijft Nys op zijn blog.
"Om de volgende stap te zetten moet er wedstrijdritme bijkomen en dat wordt snel opgelost. Nog een kleine week en het is zover. Met de wedstrijd in Averbode (de Belgacom Mountainbike Official Benelux Champs op zondag 10 mei) kan het echte werk beginnen, ik kijk er naar uit!"
Averbode is de place to be volgende week. Woensdag vindt daar immers ook de eerste 'In het wiel van Sven' plaats. Sven en zijn coach Paul Van Den Bosch zetten op 5 verschillende dagen in 5 provinciale domeinen verspreid over heel België een parcours op waar ze de jeugd (8-14 jaar) de kneepjes van het veldrijden en mountainbiken zullen bijbrengen.
"De kalender is dus weer goed gevuld", aldus Nys. "Ik zou het mezelf veel makkelijker kunnen maken en gewoon crosser zijn, maar de combinatie van drie disciplines (veldrijden, MTB, weg) maakt het voor mij veel mooier. Tot de Spelen van Londen (in 2012) worden zo mijn jaren gevuld. Alles moet wijken voor familie en mijn drie fietsen. Wat het daarna wordt zal de toekomst wel uitwijzen."
Katjoesja heeft beslist om zijn spurter Robbie McEwen niet mee te nemen naar de Giro. De Australiër is nog niet 100% fit na zijn val van enkele weken geleden in de Scheldeprijs.
"Ik ben heel ontgoocheld dat ik de Giro moet missen", reageert McEwen op zijn website. "Ik heb er alles aan gedaan om in vorm te zijn, maar mijn valpartij in de Scheldeprijs maakte dat onmogelijk." "Mijn prestaties in Romandië waren niet goed, misschien is het wel beter zo." Katjoesja denkt dat er in de zware Giro te weinig kansen zijn voor de spurters. De Russische ProTour-ploeg wil McEwen nu via de Ronde van België en Ronde van Zwitserland klaarstomen voor de Tour de France.
Eindzege voor junior Gijs Van Hoecke in Ronde van Toscane
Gijs Van Hoecke, die na de tweede van de vier etappes van de Ronde van Toscane voor junioren aan de leiding gekomen was, heeft zondag deze Italiaanse rittenkoers ook op zijn naam geschreven. Zijn Avia Team controleerde de zondagrit en liet die op een massaspurt eindigen. Jasper Stuyven werd tweede in de eindstand. Met ook Tim Van Speybroeck als vierde, Quentin Vanheuverswijn als vijfde en Martijn Debaene als zesde mochten de Belgen van een heus succes spreken. (belga/odbs)
Eindstand (na 4 ritten): 1. Gijs Van Hoecke (Avia Team) 9u39:53 2. Jasper Stuyven 0:36 3. Lykke Nielsen (Den) 4. Tim Van Speybroeck 1:11; 5. Quentin Vanheuverswijn 1:24; 6. Martijn Debaene 1:30; 7. Eugenio Bani (Ita) 1:34; 8. Alfonso Fiorenza (Ita); 9. Simone Antonini (Ita); 10. Gian Luca Remondi (Ita); ...; 11. Serge Dewontelaer; 30. Tim Wellens 2:10; 41. Quentin Borcy 2:21; 45. Florent Serry; 47. Dieter Bouvry 2:33; 51. Dylan Teuns 3:03; 52. François Meurisse 3:16; 56. Jorne Carolus 3:27;65. Rutger Roelands 4:43; 69. Zico Weytens 5:09; 70. Michiel Janssen 5:17; 79. Arnaud Geromboux 6:59; 86. Niels Van Laer 8:56; 90. Loic Pestiaux 9:30; 118. John William Dubart 17:31