Zie hier het verslag van de rit van 15 mei. Reden mee vandaag:
AMELINCKX Marc, BUYS Freddy, DE CLEEN Paul, DE MEULENAERE Leo, DESAIR Erik; FRANSSENS Werner, HEYNDRICKX Walter, HODY Michel, METS Harald, RYCKAERT Wim, VAN OSSELAER Marc, VAN PUYMBROECK Marc, VAN WIELE André, VAN AERTSELAERE Frank, ofwel 14 man in totaal
De prognose van het weer zag er niet goed uit en toch waren er 14 dapperen die de weergoden gingen trotseren. Er werd echter aarzelend gestart door de vele blikken naar de wolken. Welke richting zouden we vertrekken? Sommige opteerden richting Kruibeke-Bazel wegens de dreigende wolken die vanuit Kallo aan kwamen vliegen. Erik en Harald namen het initiatief en vertrokken langs de alom gekende weg Gaverland – Vliegenstal. Onderweg naar de vliegenstal hadden we een paar druppeltjes doch de weg lag er droog bij en wat wensen we nog meer?
Eenmaal langs de express weg besloten we de baan in plaats van het fietspad te nemen. Een groep van 14 is ééntje te weinig doch Harald had een oplossing bij een eventuele controle. Nummer 15 was er net afgereden en was teruggedraaid.
De wind blies vrij krachtig en er werd een tempo van 29 gemiddeld aangehouden. In de heikant staken we het viaduct over en werd er gekozen om rechtdoor richting Westhoek – Blauwe hoeve te rijden. De weg was omringd door bomen en die zorgde ervoor dat we weg kletsnat lag. Kuisen geblazen dus als we thuis waren.
Ondertussen waren de kopmannen afgelost door achtereenvolgens Marc V P, Marc A en Leo. Er werd vandaag goed geroteerd wat kopmannen betreft. Al werden er voorstellen tot sneller roteren geopperd aangezien de beentjes nog veel te fris waren bij sommige sterke beren.
Langs de Grote kreek ging het richting Axel. Van daar ging het langs een andere route als normaal naar Hulst. De afwisseling in route was eens leuk. Van Hulst reden we ook “iets” anders richting zandberg en de Vlaamsen kreek. (details te vinden op het parcours)Daarna langs emmadrop en via propsperdorp (of toch bijna) ging het naar nieuwe alsembergstaat. Daar werd er een pitstop ingelast door Paul en een paar man besloot ook gebruik te maken van dit kort intermezzo. Niet veel later kwam alles terug samen.
Van hieruit ging het op weg naar doel om stilletjes aan het vrije gedeelte voor te bereiden. Ondertussen was er in de waaslandhaven wel iets opmerkzaams gebeurd. Voor de tweede keer deze rit kwam Marc Van Osselaer terug op de kop. Een mooi weerzien na een lange tijd van kommer en kwel.
Ter hoogte van de Waaslandhaven (eerste groot rond punt) namen Marc A en Erik D de kop. De snelheid werd lichtjes opgedreven tot 36-37. Het normale startpunt van het vrije gedeelte is het rond punt op de oudedijk maar tijdens het vals plat naar dit rond punt zag Werner Franssens mooi de kans om de schermutselingen die er altijd ontstaan na dat rond punt voor te zijn. De helling werd opgereden tegen 40km per uur en iedereen zat dadelijk op zijn tandvlees. Na het rond punt nam Erik Desair over om met zijwind het tempo te onderhouden. Er kwam echter na een poos iemand voorbijgesneld waar het moeilijk was om bij aan te pikken. Op zijn trui stond “lieven”, iemand die toevallilg aanpikte dus en hij ging fors vooruit. Een renner van de club of niet, het wagonnetje aanpikken was de boodschap. Er vielen gaten en bij het opdraaien van de Ketenislaan was er een afscheiding van 4 man. Onze zwarte brommer, Erik D, Werner Franssens en Freddy. Erik heeft nog getracht om Lieven een paar keer af te lossen maar meer dan een paar honderd meter liet hij niet toe. Doordat de snelheid rond de 44-47 lag was het ook moeilijk om nog terug te keren vanuit de groep. Vooraan was het wachten op de sprint. Freddy zette van veel te ver aan waardoor Werner en Erik in een zetel konden beginnen aan de sprint. De sprint werd gewonnen door Erik, kort gevolgd door Werner, Freddy en Lieven. Als ik me niet vergis kwam Paul als vierde Amco over de lijn gevolgd door Marc V P.
Eenmaal de groep opnieuw tezamen werd er vlotjes richting groene gereden.
Eindresultaat 95 km tegen 31 gem. Parcours hieronder!
·Te bezorgen bij het bestuur (Andre Van Wiele, Marc Amelinckx, Leo De Meulenaere, Leon Van Der Linden, Erik Desair).
Wij verzoeken u bij afgifte van het inschrijvingsformulier het verschuldigde bedrag mee over te maken, of via indien via e-mail het bedrag te storten op rekening
833-5401631-56
Wij hopen op goed weer en rekenen uiteraard op een talrijke opkomst
Het verslag van de rit van 15 mei volgt nog. Er was een 14-koppig sterk peleton en er is weer goed doorgereden. Tevens worden deze week de uitnodigingen voor de jaarlijkse BBQ uitgestuurd.
Zondag 15 mei is de volgende rit. We starten om 8:30 ! Weersverwachting : Zondag vallen er enkele lokale buien, mogelijk hier en daar met een donderslag. Later overdag wordt het meestal droog over de westelijke landshelft. De maxima schommelen tussen 10 en 15 graden
Zie hier het verslag van de rit van 8 mei. Reden mee vandaag:
AMELINCKX Marc, BOLLAERT Robert, CLAESSENS Pedro, DE CLEEN Paul, DE CONINCK Patrick, DE MEULENAERE Leo, DE RIDDER André, DE ROECKEtienne, Erik Desair HEYNDRICKX Walter, HODY Michel, MEESSENS Bart, METS Harald, RYCKAERT Wim (P) , VAN DER LINDEN Leon, VAN GASSE Gerome, VAN LIEROP Gerry, VAN MULDERMichel, VAN OSSELAER Marc, VAN PUYMBROECK Marc, VAN WIELE André, DE BAERE Marcel, ofwel 22 man in totaal
8 mei, het lijkt op het eerste gezicht een datum zoals alle andere. Maar het is toevallig wel de rit waarrond de meeste verjaardagen dit jaar te vieren vallen. Zo hadden we al Ettienne De Roeck (28 apr => 57), Gerome Van Gasse (30 april => 72) maar meer recenter ook Bart Meessens (7 mei =>44) en Van Aertselare Frank (7 mei => 53) alsook nog Werner Franssens (9 mei => 61). Proficiat aan allen! Vooral jarige Bart had zin om zijn verjaardag verder te vieren en zette zich samen met Patrick van bij het begin al op kop.
Aan Gaverland reden sterke beren Gerome, Leon en Etienne rechtdoor richting de polder en zo haspelden zij vandaag een ritje af van om en bij de 70 km.
Voor de grote groep ging het langs de vliegenstal richting express weg tot in Stekene. Aan een mooi tempo werd er schoon in groep op het fietspad gereden. (al mag je vanaf 15 man ook op de rijbaan). Eenmaal het viaduct aan de heikant over moest Andre De Ridder nog snel een telefoontje doen. Dit werd zonder verpinken vanachter uitgevoerd en nog voor Koewacht kon er vlot opnieuw aangesloten worden.
Nog steeds met dezelfde kopmannen (Bart & Patrick) ging het van Koewacht richting Niewemolen, Zuiddorp tot aan het keerpunt “de Langeweg”. Het was echt “krampenweer” vandaag. Droge wind en vrij warm (alsook de laatste dagen) zodat er op tijd wat gedronken moest worden.
Eenmaal we de “derde verkorting” aangekomen waren en de Langeweg overstaken vond Gerry het nodig voor een korte pitstop. Marc Van P en Erik D besloten ook even achterop te blijven en dit drietal reed na een paar minuten wachten tegen een snelheid van 47-48 terug richting groep. Een goede opwarmer voor het latere vrije gedeelte.
Ondertussen zijn we wel ergens Paul De Cleen kwijtgeraakt die afgedraaid is omdat hij vroeger thuis diende te zijn.
Via Hulst en Schuddebeurs ging het naar Zandberg waar ter Hoogte van de “Vlaamsche Kreek” eindelijk aflossing kwam voor Bart en Patrick. 60 km tegen 31,5 gemiddeld rijden is er eigenlijk zelf om vragen om niet afgelost te worden. Harald en Gerry namen over om via doel richting de industrie van Kallo te rijden. De wind blies echter zeer hard in de haven waardoor ook Marc A de mannen aan kop even kwam versterken. Erik Desair had zich ondertussen vooraan gepositioneerd om kop over te nemen doch tot aan het vertrekpunt van het vrije gedeelte was dit niet meer nodig.
Aan het rond punt werd het tempo door hem dadelijk opgetrokken waardoor er een gat kwam tussen Erik en de groep. Het eerste deel was wind mee en er werd vlot tegen 45-48 gereden. Eenmaal de Ketenislaan opgedraaid werd het duidelijk dat er al een gat van een paar honderd meter op de groep was en de reactie bleef dan ook niet lang uit. Eerst Harald en daarna Bart probeerden het gat te dichten. Bart kwam nog vrij kort maar de laatste 20 meter konden niet gedicht worden wegens krampen (verschil in kopwerk?!).De Ketenislaan draaide verder richting meer “wind op kop” doch Erik wist stand te houden tot aan de meet. Niet veel later gevolgd door Marc van P die licht afgescheiden de spurt van de groep wist te winnen.
Op een rustig tempo ging het daarna richting Groene. Het was wel even oppassen geblazen toen we moesten stoppen voor een rood licht aan de Melseledijk. Michel had dat namelijk niet op tijd gezien en reed pardoes op het achterwiel van Andre Van Wiele. VALPARTIJ! Voor zover ik weet was er geen schade aan de fietsen en niet meer schade aan de rijders als bij hun vertrek deze morgen.
Het verdict van de rit was verschillend van persoon tot persoon. Afstanden die varieerden van 94 tot 96 km en gemiddelden gaande van 31, 1 tot 32 km (aan de meet in de haven). Algemeen kunnen we stellen dat dit snel genoeg is voor een zondag ochtend rit => gemiddelde balans is 95 km tegen 31.3 gemiddeld.
De vooruitzichten met betrekking tot het weer waren heel positief. Droog weertje en een leuke wind mee om de beentjes goed los te gooien. Enkel 9 dapperen stonden paraat om de jaarlijkse rit naar Oostakker aan te vatten, dit waren:
Amelinckx Marc, , Desair Erik,Mets Harald, Bollaert Robert, Van Lierop Gerry, Meessens Bart, Pedro Claessens, Marcel , Leon Van Der Linden.
Bij het vertrek werd er even overlegd welke route er gevolgd zou worden. Er waren 2 voorstanders van de route langs de hoofdbanen. De andere zeven hebben gekozen voor minder drukke doch hele mooie banen via de binnenwegen. Vanuit Beveren trokken Leon en Marcel alleen op pad.
Van Beveren ging het richting Vrasene. Op weg naar Vrasene kwam er via een zijstraatje een blauwe vogel aansluiten. Het bleek niemand minder dan Joost Vercauteren.Aangezien de klok thuis niet juist stond was de groep van Blijf jong al vertrokken. Hopelijk staat de klok op zijn passief kantoor (huis) wel juist! We waren nu opnieuw met achten.
Van Vrasene ging het aan een vlot tempo (33 – 34) naar St Gillis, Stekene, Bosdorp, Klein Sinaai om zo in Moerbeke de Moerbeekse dijk op te rijden. Het tempo bleef vlot aan te houden met de meewind alsook met de goed roterende kopmannen. Om zeker te zijn dat we de juiste weg zouden volgen had Gerry een stelling opgemaakt die duidelijk aangaf hoe we moesten rijden. Zolang het wind mee is en we de zee nog niet zien zitten we goed. Voor de rest was het altijd rechtdoor. Duidelijk, niet?
Langs de mooie en rustige Moerbeekse dijk reden we tot in Wachtebeke, om dan zo richting Zaffelaere naar Molenheide en Desteldonk te rijden. Het tempo werd mooi en vlotjes onderhouden door de roterende kopmannen. In Desteldonk werd er een stukje rustige industrie genomen die iedereen deed denken aan het stukje tussen doel en Kallo. Eenmaal de industrie zone uit kwamen we in het dorpsplein van Oostakker terecht en wisten we dat via het viaduct (puf puf) we uiteindelijk zo op de bedevaart plaats zouden aankomen. Voor wie wat extra info wenst over deze plaats :
De Basiliek van Oostakker-Lourdes: het bedevaartsoord kwam er op initiatief van een adellijke vrouw : Markiezin de Courtebourne-de Nédonchel die toen op het naburige kasteel Slotendries woonde. In 1873 bouwde zij in haar tuin een grot ter ere van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes. Na de inzegening van het beeld aan de grot in 1873 vroegen omwonenden en bewoners van het Gentse om te mogen komen bidden aan de grot. Een jaar later is Pieter De Rudder aan de grot op miraculeuze wijze genezen van een open beenbreuk. Door deze genezing ontstond er een grote toeloop van gelovigen. Om de bedevaarders te ontvangen bouwde men een kerk in neo-gotische stijl. Ze werd in 1877 ingezegend en in 1924 verheven tot basiliek. De basiliek is gewijd aan Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekte Ontvangenis, de naam waarmee Maria zich bekend maakte aan Bernadette op 25 maart1858. Door toedoen van onder andere Markiezin de Courtebourne, werd Oostakker-Lourdes ook de bakermat van een indrukwekkende onderwijscampus. Nog meer info op http://www.basiliekoostakker.be/pagina8.html
Op den terugweg werd er nog gesproken over kromme kaarsen (?) en eenmaal het viaduct over kwamen we terug op gang. Doch niet voor lang want we hebben ook een jaarlijkse afspraak in café De Spiegel. Daar zetten we onze rossen naast de moto’s van de club die er volgens mij ook hun jaarlijkse bijeenkomst hebben. Na een snel drankje vatte we de terugweg aan.
Er werd afgesproken dat er afhankelijk van de leeftijd op kop diende gereden te worden. Erik(34), Harald(37), Bart; (43), Pedro( 37), Gerry (42) Marc (55) en Robert (63), hoe jonger hoe langer op kop en hoe meer kilometers. En zo geschiede! Opnieuw kwam er een duidelijke stelling van Gerry. De weg rechtdoor blijven volgen zolang je wind tegen hebt en de schelde nog niet ziet.
Er werd mooi in koppeltjes rondgereden gedurende de toch wel 40 kilometer wind tegen. Iedereen deed mee een duit in het zakje. Het tempo werd nog lichtjes opgetrokken toen we Niewkerken passeerden doch eenmaal in Beveren werd er rustig uitgebold.
Het resultaat: 103,5 km tegen 30,6 km gemiddeld. Parcours hieronder!
Met 19 zijn we op een stralende dag vertrokken voor een ritje richting de polder. Op de agenda vandaag stond de kermisrit van de zondagsrijders. Hieronder het weer bulletin:
We waren met 19 maar bij het opstellen van het verslag komen we enkel aan achttien, wie zijn we vergeten? Graag even laten weten en alvast sorry op voorhand. Reden volgens ons zeker mee :
Amelinckx Marc, Bollaert Robert, De Cleen Paul, De Coninck Patrick, De Meulenaere Leo, De Ridder André, Desair Erik, Heyndrickx Walter, Hody Michel, Mets Harald, Van Gasse Gerome, Van Hecke Richard, Van Lierop Bert, Van Osselaer Marc, Van Puymbroeck Marc, Van Wiele André, Meessens Bart, Van Aertselaere Frank.
De kermisrit van de Zondagsrijders ging over 78 km en vertrok richting Beveren. In Gaverland vond Gerome het nodig om de wind alleen te trotseren en liet de groep rijden. Hij had er 70 en kwam gelijktijdig met de groep terug aan in Melsele!
Van Beveren ging het richting Vrasene en zo richting St-Gillis. Voor St-Gillis draaiden we rechtsaf om zo op het oude vertrouwde parcours richting polder te rijden (over viaduct expresweg, meerdonk doorkruisen richting schietstand). Het tempo lag wegens de schuine wind-mee vlotjes boven de 30 doch iedereen kon goed mee en er wet vlot gepraat.
Marc A heeft wegens andere verplichtingen vroeger afgedraaid zodat hij thuis aan 60 km kwam. Vandaar dat we hem op het einde bij den drink niet konden terugvinden.
De trip ging door de polder met als doel Kloosterzande. Daar draaiden we terug richting Melsele met iets later de bevoorrading. Net voor de bevoorrading konden we bijna aansluiten met de A ploeg van de Warmoezenier. De bevoorrading was mooi meegenomen. Een drankje, een stukje banaan of een koekje werden mooi verorberd. Er zijn ook mooie foto’s genomen. Die volgen via een aantal aparte mails.
Door de bevoorrading, en de verorberde extra energie, was er genoeg voor de kopmannen om het tempo van boven de 30 vlotjes aan te houden. Zo kwamen we een paar kilometer voor de vliegstand aansluiten aan de groep van de Warmoezenier. Doordat we zo een groep van meer als 50 personen creëerden moest er vanachter af en toe wel goed doorgetrokken worden. Dit begon hier en daar toch al pijn te doen aan de beentjes. Eenmaal Meerdonk door werd er daarom wat geminderd zodat we opnieuw in groep door konden rijden. Doordat de groep van de Warmoezenier iets minder snel als ons ging kwamen we af en toe opnieuw aansluiten. Dit maakte dat we een jojo spel speelden tot over de brug van het viaduct richting Vrasene. Vanaf daar werd er mooi geminderd zodat we in groep en op een aangepast tempo konden terugkeren naar Café Svelta.
Op café werden we nog verrast met boterhammetjes en konden we genieten van een drankje in het zonnetje. Het was voor velen een ritje waar we dus de kilootjes grondig konden bijvullen door al de versnaperingen.
Het resultaat: 78 km tegen 31.03 km gemiddeld. Parcours hieronder!