Zot van den vélo
Inhoud blog
  • Winterbanden, ook voor fietsen
  • Brugs parkeerbedrijf kiest voor zachte mobiliteit
  • Door rood fietsen mag, maar opgepast niet overal.
  • Technische innovaties, niet alleen voor fietsen maar ook voor de accessoires
  • De FIETSSTRAAT, een nieuw begrip in de Belgische wegcode

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Welkom op mijn blog!

    28-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inspecteur Decaluwé van Radio 2 ging op zoek naar een goedkope fietsenmaker
    Supermarktfiets: goedkoper aan de kassa, maar...

    Inspecteur Decaluwé voerde een grootschalige enquête onder de Vlaamse fietsenmakers.  Het opzet:  de gemiddelde prijs van enkele standaardherstellingen in kaart brengen.  De resultaten lees je hieronder. 

    Maar we kwamen nog meer te weten: zo’n 10% van de ondervraagde fietsenmakers gaf spontaan aan dat ze de klant méér aanrekenen als ze een supermarktfiets onder handen moeten nemen.

    Omdat je de fiets niet bij hen gekocht hebt?  Ja.  Maar dat niet alleen, want supermarktfietsen zijn blijkbaar gewoon moeilijker te repareren.  De kwaliteit van het frame laat te wensen over, sommige onderdelen zijn al uit circulatie of ze kunnen met het courante professionele materiaal gewoon niet bewerkt worden.  Je fietsenmaker is er dus langer mee bezig.

    Daarom hanteren heel wat fietsenmakers twee tarieven: het normale voor een fiets die ze zelf verkocht hebben, en een duurder tarief voor de andere - in het bijzonder de supermarktfiets.  Dat verschil bedraagt bij de ene fietsenmaker 20%, bij de andere 50%, en nog een andere verdubbelt gewoon de prijs van de herstelling.  Er zijn zelfs vakmannen die gewoon weigeren om een supermarktfiets binnen te laten in hun atelier.

    Meestal kan je bij de verkopers van zo’n supermarktfiets niet terecht voor een herstelling, dus is de kans groot dat je ‘koopje’ uiteindelijk toch duur uitvalt. 

     

                     

     

    De Grote Fietsenmakers-enquête van Inspecteur Decaluwé

    Maar wat betaal je nu gemiddeld voor een herstelling?  En hoe lang ben je je fiets dan kwijt?  We voerden een enquête uit bij 120 Vlaamse fietsenmakers (makkelijk te vinden via  www.fietsenmakers.be).   De meeste reacties kwamen uit de provincie Oost-Vlaanderen, Antwerpen en West-Vlaanderen.  Iets minder uit Vlaams-Brabant, en opvallend: ook uit fietsprovincie bij uitstek Limburg kregen we nogal weinig antwoorden.

    Eén iets was meteen duidelijk: dè standaardprijs voor dé standaardherstelling bestaat niet.  Elke fiets is verschillend, er zijn ook ontelbaar veel soorten onderdelen en die hebben allemaal een specifieke prijs.

    De overgrote meerderheid van de fietsenmakers werkt met een vast uurtarief, dat trouwens ook zichtbaar moet uithangen in hun zaak.  Ze waren zo vriendelijk om telkens een prijs bij benadering in te vullen op de enquête (de totaalprijs voor de werktijd en de onderdelen). 

    Voor alle duidelijkheid: we hielden in deze test enkel rekening met de prijs van een herstelling, en niet met de kwaliteit ervan.  Maar volgens de Fietsersbond mogen we ervan uitgaan dat een herstelling bij een Vlaamse fietsenmaker goed uitgevoerd wordt.  Het gaat in de regel om zelfstandigen, en die hebben er uiteraard alle baat bij om hun werk goed te doen.

     

    Wat moet dat kosten?

    Een achterremkabel vervangen: gemiddeld € 8.
    De duurste prijs uit de enquête bedroeg € 14,5. Drie fietsenmakers doen het daarentegen voor €3, één zelfs voor € 1,5.

    Twee remblokjes vervangen: gemiddeld € 9.
    Eén fietsenmaker rekent 18,75 euro aan, en één 23 euro.  Zes fietsenmakers doen het voor € 4 euro, twee voor € 2, en één zelfs voor één euro (maar dat kan uiteraard een typefout geweest).

    Een binnenband vervangen aan het voorwiel: gemiddeld € 10.
    Ligt het aan de kwaliteit van die nieuwe binnenband of niet, maar één fietsenmaker rekent daarvoor 32,5 euro aan - de eerstvolgende in de rij vraagt € 17,50.  Acht fietsenmakers doen het dan weer voor € 5 en twee voor €3.

    Een groot onderhoud bij een standaardfiets: gemiddeld € 36,5.
    We vroegen specifiek naar de prijs voor: een check-up van remblokjes, de banden, de versnellingen, ketting nakijken en smeren, assen controleren, kijken of wielen nog rechtstaan en nakijken of alles nog vastzit.  Bij twee fietsenmakers betaal je 110 euro, maar bij de meesten zit de prijs rond de 30 à 50 euro.  Ook € 25 kwam nogal vaak voor als antwoord, maar ook vier keer € 15 en zelfs één keer € 5. 

    Het spreekt voor zich dat we de grote uitschieters in de resultaten het best met een korrel zout nemen.  De gemiddelden vormen wel een mooi vergelijkingsinstrument. 

     

    33,71 per uur

    Zouden de prijsverschillen aan het uurloon kunnen liggen?  Heel wat fietsenmakers werken namelijk met een vast uurtarief – een kleine minderheid doet het met vaste bedragen per herstelling.  Uit de enquête blijkt dat nogal wat onder hen werken aan 45 euro per uur, maar anderzijds rekenen sommigen voor een uur werk maar 18, 15 of zelfs maar 12,5 euro aan (al zijn die laatsten pas begonnen en willen ze op termijn graag hun tarief optrekken). 

    Enkele fietsenmakers maakten ook de opmerking dat de lagere tarieven nogal vaak afkomstig zijn van fietsenmakers in bijberoep.   Het gemiddelde uurloon ligt in onze enquête op 33,71 euro.  Eigenlijk niet zo ongelofelijk duur als je het vergelijkt met de werkuren in andere branches.  Ook opvallend: in steden ligt het uurtarief bijna altijd hoger dan in de meer landelijke gebieden. 
     

                           

    Nog een opvallende conclusie: hoe properder de fiets, hoe goedkoper de herstelling!

    Reparaties aan een propere fiets duren minder lang en kosten bij heel wat fietsenmakers dan ook minder dan werken aan een slecht onderhouden fiets met aangekoekt vuil.  Een fietsenmaker schreef: “Als ik eerst aangekoekt vuil moet verwijderen reken ik 2 € extra”.  Bij enkele andere fietsenmakers valt de herstelling letterlijk dubbel zo duur uit als ze eerst nog vanalles moeten loswrikken en uitboren.

     

    Wanneer kan ik hem komen halen?

    De gemiddelde wachttijd varieert nogal.  Er zijn nogal wat fietsenmakers die er een punt van maken om kleine herstellingen meteen uit te voeren.  Of die een herstelling doorgaans afwerken in 6 tot 8 uur. 

    Bij één fietsenmaker hou je best rekening met een wachttijd van 1 week, bij een andere 10 dagen, en in één zaak is het zelfs zo druk dat ze tegenwoordig met een wachttijd zitten van 4 weken.  De gemiddelde wachttijd is 38,9 uur – dik anderhalve dag dus.  De wachttijd hangt uiteraard ook voor een deel van de soort herstelling af.

    We vroegen hen ook of ze de klant verwittigen als een herstelling onverwacht duurder uitvalt.

    Daar antwoorden heel wat fietsenmakers dat ze op voorhand steevast duidelijke afspraken maken.  Sommigen verwittigen de klant altijd voor ze aan een herstelling beginnen, anderen doen dat alleen als de klant er expliciet om vraagt.  Enkelen onder hen contacteren de klant vanaf een bepaalde meerkost: 20 euro, 50 euro, 125 euro tot zelfs 250 euro. 

    Of ze hanteren andere criteria, bijvoorbeeld “30 %t van het totaal bedrag dat afgesproken was” of “Als de herstelling duurder uitvalt dan de waarde van de fiets”.  Over het algemeen zorgt de fietsenmaker ervoor dat de klant niet voor al te grote verrassingen komt te staan.

     

    Van het huis

    Sommige Vlaamse fietsenmakers hebben heel wat over voor hun klanten.  Dat merkten we aan de waaier aan extra’s die ze aanbieden: een gratis vervangfiets, een telefoontje of een sms als de fiets klaar is (met de prijs van de herstelling erbij).  Er zijn ook steeds meer fietsenmakers die aan huis komen, of die hun winkel op weekdagen open houden tot acht uur ’s avonds.  Bepaalde fietsenmakers  gaan de fietsen zelfs gratis ophalen voor herstelling bij oudere en minder mobiele klanten, of je mag gratis hun compressor aan de voorgevel gebruiken om je banden op te pompen. 

     

    Wat vindt de fietsersbond?

    Volgens Roel De Cleen, woordvoerder van de Fietsersbond, zit je meestal goed bij een Vlaamse fietsenmaker.  Klachten over de dienstverlening van fietsenmakers krijgen ze zo goed als nooit.  Over de kwaliteit van supermarktfietsen daarentegen wél.  De Fietsersbond raadt dan ook aan om je fiets niet in een winkel te kopen die je na de aankoop in de steek laat. Bovendien laat niet alleen de kwaliteit, maar ook de veiligheid van een supermarktfiets vaak te wensen over.  Geen wonder dat fietsenmakers hem niet graag zien komen.

    Ook al hebben we misschien het idee dat een herstelling al snel duur uitvalt, toch liggen de prijzen niet uitzonderlijk hoog, vindt de Fietsersbond.  Zeker in vergelijking met het onderhoud van pakweg een auto zijn de uurtarieven schappelijk.  Uiteindelijk is een uur werk een uur werk; ongeacht waaraan je zit te sleutelen. 

    Het onderhoud van je fiets is zeker geen post om op te besparen: je doet er goed aan om je fiets elk jaar een onderhoudsbeurt te geven.  Zo kan hij tot wel 20 jaar mee, al gaat dat uiteraard alleen op voor een degelijk gebouwde fiets.  Bespaar dus ook niet te veel bij de aankoop.

    Links:
    Waar vind ik een fietsenmaker in mijn buurt?
    Hier klik je verder naar de fietsersbond.

    Fietspunten
    Fietspunten willen het gebruik van de fiets in combinatie met het openbaar vervoer stimuleren door in de directe omgeving van drukke mobiliteitsknooppunten fietsdiensten aan te bieden. Dat houdt in dat de medewerkers toezicht houden op de fietsenstallingen en ze onderhouden. Daarnaast kunnen fietsgebruikers in de fietspunten terecht om een tweewieler te huren of voor kleine herstellingen die noodzakelijk zijn om veilig en reglementair thuis te geraken.

    Volledig operationeel: Aarschot, Antwerpen, Asse, Beernem, Bergen, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Luxemburg, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Deinze, Dendermonde, Diest, Genk, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, Halle, Hasselt, Herentals, Kortrijk, Leuven, Lier, Lokeren, Londerzeel, Luik, Mechelen, Mol, Mortsel-Boechout-Hove, Namen, Ottignies, Roeselare, ,Sint-Niklaas, Sint-Truiden, Torhout, Turnhout, Vilvoorde, Waregem, Zottegem.
    Gedeeltelijk operationeel : Aalst, Berchem, Liedekerke, Oostende

    28-04-2012, 14:41 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    17-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ebike Dutch ID een van de winnaars uit test Fietsersbond NL
     
    dinsdag 17 april 2012

    BEVERWIJK – In onze nieuwsbrief van gisteren berichtten wij over de jaarlijkse nationale e-bike test van de Nederlandse Fietsersbond die men voor de Telegraaf heeft uitgevoerd. Een van de drie winnaars daarin is nieuwkomer Dutch ID. Amazing Wheels stond vorig jaar oktober voor het eerst met dit nieuwe e-bike merk op de Bike Motion.

    De eindconclusie van het testpanel van de Nederlandse Fietsersbond over de Dutch ID E-bike luidt: ‘Uitstekende ondersteuning op goede, niet al te dure fiets. Mede daardoor de beste fiets uit deze test. Hoogste actieradius per 100Wh.’

    'Betere e-bike dan tot nu toe in dit segment'
    Met deze eerste e-bike test van 2012 zet het merk Dutch ID haar e-bike stevig op de kaart. Michael van der Meijden, directeur van Amazing Wheels, zegt hierover: “We hebben keihard gewerkt om een topproduct te produceren, dat een betere kwaliteit heeft dan de e-bikes die tot nu toe in dit prijssegment verkrijgbaar waren. Deze test bevestigt dat dit gelukt is en dat is natuurlijk super."

    "Het Bosch systeem met middenmotor is momenteel één van de beste systemen op de markt. De middenmotor geeft de beste stabiliteit en aandrijving direct op de trapas. Dit in combinatie met het frame van de Dutch ID, dat wij speciaal hebben ontwikkeld voor de Nederlandse markt, maakt de Dutch ID e-bike een fiets met uitstekende rijeigenschappen," aldus Van der Meijden.

    Wensen van de consument
    Bij het ontwikkelen van deze e-bike heeft Amazing Wheels ook goed gekeken naar de wensen van de consument. Mark Kapteyn, general manager van Amazing Wheels: “Een groei zie ik duidelijk in de markt voor woon-werkverkeer. Steeds meer mensen zien het voordeel van op de e-bike naar het werk, je bent lekker actief, maar zonder dat het extra tijd kost.” 

    Hij vervolgt: “En natuurlijk is er ook nog het grote voordeel van een filevrije rit. Deze mensen zijn op zoek naar een e-bike die sportief oogt en een grote actieradius heeft. Comfortabel en praktisch, maar ook een fiets die zonder ondersteuning prima fietst. Aan deze randvoorwaarden voldoet de Dutch ID e-bike en is daarom echt een ‘new way of cycling’.”

     

    17-04-2012, 21:50 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WE GAAN VAN START !

    Ik ben al een tijdje actief in de fietswereld op verschillende niveaus. Eerst gestart om de nichemarkt te benaderen van de fietsreiziger en daarna fietsverhuur aangeboden te Roeselare. In 2009 kreeg ik de kans het FIETSPUNT ROESELARE op te starten in opdracht van de Kringwinkel Midden Westvlaanderen. Dit gaf mij de mogelijkheid om dienstbetoon voor fietsers die dagelijks pendelen naar het station uit te bouwen.

     

    Zowel het functionele als recreatieve fietsen blijven me beroeren.
    Hele dagen worden we bestookt met informatie daaromtrent. Bij vele zaken stel ik mij vragen. Andere zaken wil ik dan delen met velen. Daarom deze nieuwe blog om in dialoog te treden met iedereen die ook begaan is met het fietsen.


    U zal hier infomatie vinden over fiets-mobiliteitsitems, fietsevenementen, tips over fietsen in de meest algemene zin maar ook over specifieke technische items.

    We willen tevens een forum zijn. Bepaalde artikels zullen scherp gesteld worden om reactie en discussie uit te lokken.

     

    Fietsen is voor mij een manier van leven geworden. Het is het antwoord op onze wagen-consumptie-maatschappij.

    Ik wil de boodschap verspreiden : Wordt zot van den vélo !

    21-03-2012, 08:11 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    20-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Fiets ze!' uit de startblokken in Wielermuseum

    Actie om jonge gezinnen op de fiets te houden

    • maandag 19 maart 2012 -  Het Nieuwsblad
    • Auteur: MARTIN TYTGAT

    ROESELARE - De Fietsers- en de Gezinsbond én de Vlaamse overheid willen zoveel mogelijk gezinnen met jonge kinderen op de fiets houden. Aan het Wielermuseum in Roeselare gaven ze gisteren daarom het startsein voor de actie 'Fiets ze!'

    'Zodra ouders kinderen krijgen, stappen ze dikwijls over van de fiets op de auto. Een overstap die echter niet altijd nodig is, want er bestaan heel wat mogelijkheden om zich ook met kleine kinderen veilig per fiets in het verkeer te wagen', vindt Dirk Bauweleers van de Fietsersbond. Hij vond in Frans Schotte van de Gezinsbond én in Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) enthousiaste partners om onder het motto 'Fiets ze!' een hele campagne daarrond op te zetten.

    Slimme fietsen

    Bij de start van de actie konden jonge gezinnen gisteren aan het vernieuwde Wielermuseum alvast kennismaken met het uitgebreide gamma aan fietsen en accessoires om kinderen te vervoeren.

    'Als ik zie wat er tegenwoordig allemaal beschikbaar is, heb ik zin om opnieuw zwanger te worden', liet Hilde Crevits zich alvast ontvallen. Zij overhandigde aan enkele jonge ouders de eerste exemplaren van het Slimme fietsdagboekje met praktische tips voor veilig fietsen met kinderen en suggesties om de ouders aan te zetten om voor korte verplaatsingen voor de fiets te kiezen.

    Nele Vanneste kreeg ook zo'n boekje, al moet zij niet meer overtuigd worden. 'We hebben twee zoontjes van drie en vier jaar en wonen in het centrum van Roeselare. Voor de meeste boodschappen in de stad laat ik de auto aan de kant en ik breng de kinderen ook met de bakfiets naar school. Voordeel is dat je geen parkeerplaats moet zoeken, maar echt evident is het niet altijd om je vlot met zo'n bakfiets met twee kinderen een weg te banen door het stadsverkeer. Een afgebakende fietsstrook in het winkelcentrum ware een stap in de goede richting', pleit Nele.

    Binnenkort maakt de Gezinsbond de resultaten bekend van een enquête over het gezinsbeleid van de gemeenten. 'Maar nu al blijkt dat de helft van onze leden verkeersveiligheid als absolute prioriteit beschouwt', aldus de Roeselaarse voorzitter Frans Schotte.

     

    www.fietsze.be

    20-03-2012, 00:00 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pit zet fietsende huishoudhulpen in de kijker
    Sedert vorig jaar werkt PIT (dienstenchequebedrijf van Familiehulp) aan het VLAMproject. Pit medewerkers gebruiken voortaan veel meer fiets en openbaar vervoer. Dit is gezond, goed voor het milieu en de portemonnee en lost het parkeerprobleem op. Sommigen halen tot 2000 km per jaar en tien van hen kregen een prachtige rode dubbele tas. (overgenomen uit Visie van 16 maart)

    16-03-2012, 00:00 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werknemers krijgen fiets cadeau
    Het bedrijf Remi Claeys Aluminium uit Lichtervelde heeft al haar werknemers een bijzonder cadeau gegeven. " Eind september 2011 heeft Remi Claeys Aluminium de "Company of the Year Award" gekregen. Wij hebben toen beslist om elke medewerker een cadeau te doen waarin een product van ons eigen bedrijf is verwerkt" , vertelt gedelegeerd bestuurder Inge Buyse. "Wij hebben er finaal voor gekozen om elk van onze medewerkers een aluminium fiets te schenken waarin een fietsstuur zit, gemaakt bij Remi Claeys Aluminium. Wij hebben er ook bewust voor gekozen om deze fiets lokaal te laten produceren bij de firma Bonaventura uit Hooglede-Gits waardoor we ook de lokale economie ondersteunen. Elke fiets is voorzien van het logo van Remi Claeys Aluminium. Het is een persoonlijk cadeau voor de werknemers en echt eens iets extra waarvoor niemand een return hoeft te berekenen. De directie hoopt hiermee een duurzaam en herkenbaar cadeau te hebben gekozen als blijk van erkentelijkheid." (VVHR) - overgenomen uit de Streekkrant van 8 februari 2012
     

    08-02-2012, 00:00 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 19/11-25/11 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 06/02-12/02 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs