Brugge doet al een hele tijd inspanningen om het fietsgebruik in het stad te promoten. Niettegenstaande het gemopper van enkele fietsers over de kasseien die gebruikt worden om de wegen te plaveien in de historische binnenstad wordt de fiets enorm veel gebruikt. De toenname van het fietsgebruik vraagt echter ook om gepaste en voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen. Het Brugse parkeerbedrijf gaat mee op de golf van de groeiende bewustwording voor zachte mobiliteit en levert een aantal parkeerplaatsen voor wagens in voor fietsenstallingen. 8 vierkante meter is de parkeer ruimte voor slechts 1 wagen. Op dezelfde oppervlakte stalt men gemakkelijk 8 fietsen.
Al 260 aanvragen voor ondergrondse fietsparking
Brugse school koopt meteen 50 abonnementen
woensdag 26 september 2012, 03u00
Auteur: van onze medewerker Stefan Reuse
De interesse voor de fietsparking is groot
BRUGGE - De ondergrondse fietsparking op de Brugse parking Zand gaat op 5 oktober van start. Nu al zijn er 260 aanvragen voor de 164 plaatsen. Sint-Jozef Humaniora kocht 50 abonnementen voor zijn zesdejaarsleerlingen.
Vanaf vrijdag 5 oktober kan in de ondergrondse parking van het Zand ook gebruik worden gemaakt van een fietsparking. Alleen kaarthouders zullen in het afgesloten gedeelte waar de fietsen staan kunnen komen. De interesse voor de ondergrondse fietsparking is bijzonder groot, want op het kantoor van Interparking werden al 260 aanvragen van geïnteresseerden genoteerd. Het zijn niet allemaal mensen die er de hele week hun fiets zullen achterlaten. Sommigen kopen een kaart voor vijf euro omdat ze wekelijks op zaterdag naar de markt komen of omdat ze regelmatig in Brugge komen shoppen. De directie van Interparking en het stadsbestuur van Brugge zijn tevreden met de grote interesse voor de fietsparking die onlangs nog in Bruggespraak werd aangekondigd, het boekje van het Brugse stadsbestuur dat in alle brievenbussen van Groot-Brugge wordt verdeeld. Frans Cool, directeur van Sint-Jozef Humaniora in de Noordzandstraat gelooft in de ondergrondse fietsparking. Ik heb meteen vijftig abonnementen gekocht voor de leerlingen van het zesde jaar. Na een grondige evaluatie denk ik ook nog de leerlingen van het vijfde jaar daarheen te sturen met hun fiets, want de fietsstallingen op school zijn te klein geworden. Onze 350 plaatsen staan overvol. De nieuwe fietsparking is niet verder dan honderd meter van de school. Intussen pleit de SP.A in Brugge voor een nieuwe ondergrondse fietsparking op de Markt met plaats voor 850 fietsen. Yvonne Steinberger van de Boekhandel De Reyghere op de Markt is van mening dat dat technisch niet zal kunnen gezien de stabiliteit van de gebouwen. Er is een verschil tussen brainstormen en de realiteit. Ik ben van mening dat er iets moet gebeuren met de vele fietsen die hier voor de deur worden achtergelaten, want vaak hinderen ze mijn toegang tot de zaak. Er zijn volgens mij andere oplossingen. Ik denk daarbij aan de kelders van het Provinciaal Hof of aan de Garemijnzaal onder het Belfort die zelden wordt gebruikt. In elk geval hebben ze hier jaren geleden ook geen ondergrondse parking toegelaten voor de stabiliteit van de gebouwen waaronder het Belfort, zegt Steinberger.
Aan verkeerslichten waar de borden B22 en B23 staan, mogen fietsers vanaf vandaag zonder problemen door het rood rijden. De verkeersborden hebben er voortaan voorrang op de verkeerslichten. De uitzondering op de algemene verkeersregels werd gepubliceerd in het Staatsblad en bevestigd door de woordvoerster van staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet (cdH).
"De algemene regel is dat fietsers eerst bevelen van de politie moeten opvolgen, dan moeten letten op verkeerslichten en pas in derde instantie naar de borden moeten kijken", aldus woordvoerster Isabel Casteleyn. "Door de nieuwe uitzondering krijgen de verkeersborden voorrang op de verkeerslichten."
De borden B22 en B23 worden bevestigd op de paal van de verkeerslichten. Wanneer het om het B22-bord gaat, mag een fietser voorbij het rode of oranje licht rijden en naar rechts afslaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden.
Kruispunten met fietspaden De verkeersborden moeten overal worden ingevoerd op plaatsen waar dat veilig is, zoals op kruispunten met fietspaden, meldt de Fietsersbond in een persbericht. "Verkeerslichten zijn vaak uitsluitend afgestemd op het autoverkeer en gelden onnodig ook voor fietsers." Onder meer daardoor staan fietsers tot een vijfde van hun reistijd voor het rode licht, "terwijl ze vaak op een veilige manier kunnen doorrijden".
De Fietsersbond ziet de verkeersborden vooral als een oplossing op korte termijn. "Op langere termijn ijveren we uiteraard voor conflictvrije kruispunten met aangepaste voorzieningen voor fietsers", zegt de organisatie.
Proefproject De borden werden in juni al op enkele kruispunten in het Brussels hoofdstedelijk gewest geplaatst als proefproject. Philippe Vanstapel, persverantwoordelijke van Brussels minister van Verkeer Brigitte Grouwels (CD&V), bevestigt dat het proefproject nog loopt. Dit najaar wordt het geëvalueerd na metingen van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid).
Het BIVV blijft gekant tegen de maatregel omdat het voor verwarring zal zorgen. Ik ben ook deze mening toegedaan en adviseer dan ook enkel en alleen door te rijden waar het mag (verkeersbord aanwezig). Wees hoffelijk als fietser en gebruik je gezond verstand. Voorrang hebben als zwakke weggebruiker en die ook altijd daadwerkelijk opeisen zonder meer is niet altijd zonder risico.
Technische innovaties, niet alleen voor fietsen maar ook voor de accessoires
De fietshelm die echt je leven kan redden
De 'Life saver'-fietshelm, die via een app verbonden is met je smartphone, detecteert een valpartij en waarschuwt automatisch de hulpdiensten. Een aftelsysteem dat je kan instellen tussen 15 en 60 seconden, moet vermijden dat nutteloze telefoontjes worden gepleegd. Wie de helm bijvoorbeeld domweg laat vallen, kan het alarm tijdig uitschakelen.
"Het idee is afkomstig van Biju Thomas, een prominente chef van heel wat topwielrenners. Hij was alleen aan het fietsen en kwam ten val. Indien de crash ernstiger was geweest, zou niemand geweten hebben waar hij was", verklaart Chris Zenthoefer, CEO van ICEdot, het bedrijf dat het detectiesysteem ontwikkelde voor de fietshelm.
Life saver De detector, genaamd ICEdot Crash Sensor, kan de ernst van de crash analyseren op basis van de hevigheid waarmee de fietser valt. Vervolgens schiet de app in actie door een alarm te activeren op de telefoon. Wanneer dat alarm niet handmatig gedeactiveerd wordt binnen de 60 seconden (kan ook ingekort worden tot 15 seconden), worden de hulpdiensten verwittigd. Via gps-coördinaten wordt de exacte locatie meegegeven. Bovendien kunnen ook cruciale medische details worden ingevoerd, zoals het al dan niet hebben van bepaalde ziekten of allergieën.
De interesse in het product blijkt groot en verwacht wordt dat het april 2013 op de markt verschijnt. Het prijskaartje van het detectiesysteem, de applicatie en een jaar lidmaatschap voor de ICEdot-dienst zal bij benadering 150 euro bedragen.
De FIETSSTRAAT, een nieuw begrip in de Belgische wegcode
Gentse 'fietsstraat' leidt tot forse toename aantal fietsers
Het invoeren van de eerste Belgische fietsstraat, in de Gentse Visserij, leidde tot een opvallende stijging van het aantal fietsers en een daling van het aantal auto's. Dat blijkt uit een evaluatie die de Gentse schepen van Mobiliteit Martine De Regge (sp.a) liet uitvoeren.
In de zomer van 2011 voerde de Stad Gent in de zuidelijke helft van de Visserij de allereerste fietsstraat in België in. Met die maatregel wilde het stadsbestuur dit deel van de hoofdfietsroute tussen Ledeberg/Gentbrugge en het stadscentrum veiliger en aantrekkelijker maken.
"In maart 2012 waren er een derde meer fietsers dan een jaar eerder", aldus De Regge. "In vergelijking met maart 2010 was er zelfs een verdubbeling van het aantal fietsers in de ochtendspits: van 244 naar 505." Ook de telgegevens voor een volledige dag zijn duidelijk gestegen, van 1.706 (maart 2010) naar 2.568 fietsers per dag (mei 2012).
Tegenover de forse toename van het aantal fietsers staat een daling van het aantal auto's. In maart 2010 werden in de ochtendspits 259 auto's geteld in de Visserij; in maart 2012 waren dat er 192. Uit de verschillende telgegevens sinds de invoering van de fietsstraat, blijkt dat er op dagbasis bijna twee keer zo veel fietsers als motorvoertuigen door de Visserij rijden. "Met die verhouding tussen fietsen en gemotoriseerd verkeer kan de fietsstraat ook goed functioneren."
In een fietsstraat mogen auto's geen fietsers inhalen. Het aantal voertuigen dat sneller rijdt dan 50 km/u daalde met 80 procent. De V85, een referentiebegrip dat de snelheid aanduidt waaronder 85 procent van de weggebruikers blijft, is gedaald van 46 km/u naar 39 km/u.
Ongeldig verkeersbord Het is echter onduidelijk of overtredingen geverbaliseerd kunnen worden, omdat er nog geen officieel verkeersbord is. Op het kabinet van minister van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) is te horen dat de gewesten het niet eens raken over het uitzicht van het bord.
De 'fietsstraat' werd begin dit jaar officieel opgenomen in de wegcode. Binnen de zes maanden daarna (uiterlijk 13 augustus) had er een KB gepubliceerd moeten zijn over de vorm van het officiële verkeersbord om een fietsstraat aan te duiden. Dat KB is er echter nog niet, en het 'tijdelijke' verkeersbord aan de Visserij is dus officieel niet geldig.