Foto
Beste ZEP-leden, welkom op mijn blog! Hopelijk lukt het jullie om via deze blog mijn leertraject af en toe te volgen.
Als je opmerkingen en/of vragen hebt, dan mag je mij altijd een e-mailtje sturen.
Categorieën
  • beschrijving leerpunt (1)
  • eindreflectie (1)
  • motivatie leerpunt (1)
  • persoonlijk leerplan (1)
  • reflecties (16)
  • agenda

    ZEP

    08-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eindreflectie

    In mijn eindreflectie lezen jullie hoe ik het opleidingsonderdeel ZEP dit academiejaar heb doorgemaakt en wat ik in de nabije toekomst nog van plan ben.

    Het was voor mij niet evident om tijdens het tweede ZEP-moment met een geschikt leerpunt op de proppen te komen. Gedurende het schakeljaar ondervond ik regelmatig problemen bij het doornemen van Engelstalige teksten. Vermits ik pas volgend academiejaar mijn masterproef schrijf, leek dit jaar me een ideaal moment om mij toe te spitsen op het lezen en het juist leren interpreteren van Engelstalige wetenschappelijke literatuur.

    De activiteiten zijn enerzijds gebaseerd op de voorstellen die de groepsleden op het tweede contactmoment naar voren brachten en ze zijn er anderzijds gedeeltelijk gekomen op basis van mijn eigen ideeën. Naast lees- heb ik ook luisteractiviteiten ondernomen, omdat ik ervan overtuigd was dat dit mijn interpretatie van het Engels zou aanscherpen.

    Ik trachtte de moeilijkheidsgraad van de verschillende activiteiten stelselmatig op te bouwen, zodat voor mij bij iedere stap een leerwinst, hoe klein ook, merkbaar was. Per activiteit vertel ik kort wat ik heb bijgeleerd en wat echter nog niet vlot loopt.

    De eerste activiteit die ik ondernam, kwam als een van de voorstelen uit de groep naar voren. Het was voor mij effectief aangenamer om in het begin kortere Engelstalige onderzoeken te lezen, die bovendien geschreven waren door niet-native speakers. Het lukt me momenteel al aardig om beknopte wetenschappelijke studies grondig te lezen en correct te interpreteren.

    Vermits ik algemeen het Engels beter onder de knie wilde krijgen, vond ik het een goed idee om ook eens Engelse informatiebronnen te raadplegen om een thema voor geschiedenis uit te werken. Het onderwerp boeide me en het talige aspect vormde geen immens obstakel meer.

    Voor de derde activiteit heb ik opnieuw het advies van een ZEP-groepslid opgevolgd: een tekst zowel in het Engels als in het Nederlands lezen. De tekst over de werking van het OCAI-instrument van Quinn was vrij complex. Ik vond het teleurstellend dat ik pas na het lezen van de Nederlandstalige versie in staat was om goede interviewvragen op te stellen.

    Mijn eerste luisteractiviteit was het bijwonen van een Engelstalige lezing. Ik heb vastgesteld dat mijn interpretatievermogen van het Engels goed is als ik de concepten al ken uit het Nederlands. Het is met andere woorden voor mij nog heel moeilijk om nieuwe concepten grondig te begrijpen als ze in het Engels worden uitgelegd. Deze activiteit was eveneens een voorstel van iemand uit onze groep.

    Het was mijn idee om naast de puur wetenschappelijke literatuur ook eens een Engelstalige roman te lezen. Ik heb deze activiteit als heel aangenaam ervaren. Om het ZEP-traject in schoonheid en met een vleugje humor af te ronden, heb ik als laatste activiteit naar de film ‘Monty Python and the Holy Grail’ gekeken.

    Het pad dat ik tot hiertoe bewandeld heb, was leerrijk, maar ik besef dat het einde van de symbolische tunnel nog lang niet in zicht is. Ik heb er geen slecht gevoel bij dat ik nog maar halfweg ben, omdat ik voor mezelf niet het ‘onmogelijke’ doel voorop had gesteld om aan het einde van het ZEP-traject mijn leerpunt af te sluiten. Het is iets waar ik zowel in mijn laatste opleidingsjaar als in de jaren nadien aan zal moeten werken. Ik heb echter geen glazen bol vandaar dat ik enkel al een paar ideeën heb voor de komende maanden: minstens 1 Engelse roman lezen en tientallen Engelse studies doornemen om hopelijk een kwalitatief aanvaardbaar eindwerk af te leveren. Eigenlijk vind ik het belangrijk om mijn algemene mindset zoveel mogelijk uitbreiden. Ik wil momenteel voor mezelf geen waslijst aan activiteiten opsommen die ik misschien in werkelijkheid nooit zal uitvoeren.

    Ik vind het wel jammer dat ik mede door mijn voltijdse baan de tijd niet meer gevonden heb om aan een of andere groepsactiviteit deel te nemen. Ergens heb ik me moeten beperken tot overwegend individuele opdrachten.

    Mijn leerpunt is misschien niet af, maar ik voel dat ik op de goede weg ben om mastercompetentie zes te bereiken.


    08-05-2010 om 10:16 geschreven door ksan maes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:eindreflectie

    Over mijzelf
    Ik ben Ksan Maes
    Ik ben een vrouw en woon in Dendermonde (België) en mijn beroep is onderwijzeres.
    Ik ben geboren op 11/05/1987 en ben nu dus 37 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: reizen, sporten, lezen, feestjes, muziek (concerten).


    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 12-2009


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs