Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
zazou
A dream comes true
16-12-2012
Nieuwe onderlaag wandbekleding
Als al je binnenbekleding, alle lijmresten verwijderd zijn, alles goed ontvet en droog is, kan je beginnen aan de nieuwe look van de kajuit.
Wij hebben gekozen om ons interieur te bekleden in 2 lagen, 1 laag isolatie (kurk) en 1 laag afwerking.(brandvertragende skai)
Na heel wat opzoek werk, zijn we tot het besluit gekomen om kurk te nemen als 1ste laag, kurk heeft een zeer hoge isolatiewaarde, het is zeer vochtbestendig,( kurk wordt de laatste jaren veel gebruikt in badkamers) het is relatief goedkoop en makkelijk te verwerken.
Je kan kurk kopen in alle doehetzelf zaken, meestal op rollen van 5m.
Voor het verlijmen hebben wij (of tenminste mijn vrouwtje) Bizon Kit gebruikt, geduld is hier een must!!! Zorg hier ook steeds voor goede verluchting!!!
Ik (het vrouwtje) ben in de doe-het-zelf zaak eerst en vooral op zoek gegaan naar lijm voor kurk. (zo ben ik dan ook bij Bizon Kit terecht gekomen). Leek me vrij makkelijk: lijm smeren, kurk ertegenaan kleven en hopla klaar! Helaas, het bleek veel moeilijker... Mijn kurk is dan dan wel een mooie rechthoek op een rol, mijn boot is uiteraard gebogen... Maar goed, ik zeg altijd : moeilijk gaat ook! stukken mooi versnijden en dan zoals een puzzel in elkaar zetten. De gebogen stukken van onderaan naar boven kleven kan je best ook in enkele stukken doen, aangezien anders je kurk te zwaar is en bovenaan lost (ik heb het geprobeerd door het dan een tijd met mijn handen tegen te houden, tot de lijm opdroogde, maar zo kwam er ook geen schot in de zaak...)
Al bij al ging het dus goed. Toen mijn Bizon Kit op was, heb ik een verkoper aangesproken om te kijken of er geen goedkopere lijm was, want ong 18 euro per pot dikt natuurlijk wel aan... Hij liet me dan weten dat Bizon Kit uitermate geschikt is voor kurk te kleven dat tegen de zwaartekracht bestendig moet zijn (zoals boven mijn hoofd en bochten van de zijkanten naar omhoog) en dat ik gerust voor de zijkanten een andere lijm kon gebruiken. Ik ben de naam even kwijt maar kwam uit bij een goedkope lijm die eruit zag als chocopasta. GEEN AANRADER!
Nadat ik het goedje had utgesmeerd was het echt een verschrikkelijke drets... en het kleefde maar niet... heel mijn kurk terug naar beneden ook bedekt met die vieze chocopasta... De vuilnisbak in dan maar... Toch maar even op de verpakking kijken dan... Bleek dat het niet gebruikt mocht worden onder de 10graden! Ja het is winter :-s.... Het goedje er maar proberen af te vegen met keukenrol... geen succes... het hangt er nog steeds aan dus hopelijk is het opgedroogd tegen dat we verder gaan doen!
Maar.... het Allerbelangrijkste! Die bewuste verkoper (ja diegene die de chocopasta aanraade...) wist mij ook wel te vertellen dat ik heel de tijd verkeerd bezig was... De Bizon Kit moet je eerst smeren op de vlakken die je wilt bekleven, DAN 20 MINUTEN LATEN DROGEN (als je met je hand op de lijm komt mag je niets kleverigs meer voelen) en dan een beetje Bizon Kit op je kurk, en hopla kleeft meteen! Veel makkelijker! Zo kan je je kurk ook veel makkelijker dicht tegen elkaar kleven want je eerste stuk zit kurkvast (ja die moest ik even gebruiken ) . En het is toch wel belangrijk dat de stukken elkaar mooi aansluiten!
Al bij al vind ik dat het resultaat er wel mag zijn. Ik heb ook wegwerpbakjes gebruikt voor mijn lijm ipv die plastic verfbakjes, want die krijg je toch niet meer schoon.
Volgende keer zullen we het hebben over hoe we het houtwerk in het interieur hebben opgefrist.
Het interieur van onze boot was aan een grondige refit toe.
Het probleem was, dat de boot de laatste jaren weinig gebruikt is, weinig verlucht , niet verluchten betekent vocht, vocht betekent schimmel !!! De bekleding kwam op sommige plaatsen los, achter loshangende bekleding gaat zich schimmel vormen, dit kan zeer schadelijk voor de gezondheid zijn!
Wij hebben besloten om alle binnenbekleding te verwijderen . Onze boot was bekleed met een 3mm laag schuimrubber, daarover was een laag canvas aangebracht. De stofering verwijderen viel eigenlijk goed mee, dit zat vrij los, kwam er makkelijk af. We hebben er alles met de hand afgetrokken, op de plaatsen waar de lijm nog sterk was hebben we gebruikt gemaakt van een steekmes (! wees hier voorzichtig mee, zorg dat je niet door het polyster steekt).
Bekleding verwijderen is 1, voor het aanbrengen van een nieuwe ondergrond is het zeer belangrijk dat alle oude lijmresten verwijderd zijn, dit om een goede hechting van de nieuwe lijm te verzekeren. De lijmresten hebben we verwijderd met een vlakschuurmachine pp200, ook hier is het aangeraden zeer voorzichtig te zijn, probeer zeker geen beschadigingen aan het polyster aan te brengen!!!
Schuren in een boot= schuren in een besloten ruimte!!! denk aan je gezondheid, zorg voor voldoende verluchting en draag altijd adembescherming, stofmasker!!!
Na het verwijderen van alle lijmsresten is het belangrijk om alle opervlakken goed te ontvetten, wij hebben hierbij gekozen voor Ship Clean van Shulz en Sohn, gewoon sopje maken met koud water, goed afwassen met schuursponsje en dan goed laten drogen. Laat Aceton, White Spirit, ed zoveel mogelijk buiten je kajuit of je moest natuurlijk zin hebben om gratis high te worden, toch maar beter niet doen!!!)
Volgende keer hebben we het over het plaatsen van een nieuwe onderlaag....
Bij onze zoektocht naar een geschikte boot, hebben we rekening gehouden met de volgende factoren; Zeker niet te groot, eerst ervaring opdoen, zeker niet te duur, daar was ons budget te klein voor, en volgens mij het belangrijkste: Het gevoel, , je moet er je liefde in kunnen stoppen, er moet een soort match zijn...
Dit gevoel hadden wij meteen met onze ZazOu, een Hurley 700 van het bouwjaar 1979, ik was toen 2.trouwens in 79".......... . Het productienummer moet ik nog even checken op het plaatje in de kuip..
We kopen een boot van iemand die we niet kennen, onze kennis van boten is zeer beperkt maar water blijft water! Onze boot lag in het water toen we haar voor het eerst gingen bekijken. We hebben alle luiken geopend, alle hoekjes en verborgen ruimten bekeken, de boot was droog, ook op de plaatsen waar je niet elke dag kijkt..., in de bakskisten, opbergruimten in de kajuit, doorvoeren, afsluitkranen waren oud maar ok............. .Zeker wat opfrissingswerk nodig, je gezond verstand gebruiken dus....
Het onderwaterschip hebben we bij de verkoop niet bekeken, we moesten vertrouwen op de woorden van de verkoper. De man is gelukkig ook eerlijk geweest, hij had de boot ook gekocht met de intensie deze te renoveren, jammer genoeg heeft hij door persoonlijke omstandigheden, zijn plannen niet waar kunnen maken.
Met de winter in aantocht, hebben we besloten de boot onmiddellijk uit het water te halen, een spannend moment, in welke staat is het onderwaterschip? Een meevaller!!! Het onderwaterschip was en is nog steeds in zeer goede staat , Antifouling moet er na al die jaren wel af, en..... opnieuw....Nadien hebben we vernomen dat je als koper van een schip, het recht hebt, het onderwaterschip te (laten) keuren voor verkoop, dit zou ook gratis zijn, al weet ik dit niet zeker. Toch bedankt aan onze Nederlandse buren voor jullie advies, In Belgie hebben we minder water dus in de meeste gevallen ook minder ervaring.....
Geloof me!........ Schuren kan ook leuk Zijn........En het was nog geen Sinterklaas...
(voor het schuren van het onderwaterschip hebben we 3 soorten machines gebruikt, een METABO ronde draaischijf 125 mm PP100 Let op PP100 enkel gebruiken voor onderwaterschip, deze is zeer geschikt voor grote opppervlakken maar ook zeer zwaar hanteerbaar, ook niet goedkoop, zo'n 125 Euro. Voor de moeilijk bereikbare plaatsen hebben we een Powerplus machine gebruikt, zeer goedkoop maar zeker niet geschikt voor het zwaardere werk, verder kan ik de machine niet beoordelen aangezien ze, na 1x gebruiken al stuk was :(, als 3de, met de hand! werkt altijd, duurt alleen wat langer maar is wel goed voor de lijn :) )
Bedankt overigens aan famillie en vrienden voor jullie hulp....................