Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
zazou
A dream comes true
16-12-2012
verwijderen oude binnenbekleding
Het interieur van onze boot was aan een grondige refit toe.
Het probleem was, dat de boot de laatste jaren weinig gebruikt is, weinig verlucht , niet verluchten betekent vocht, vocht betekent schimmel !!! De bekleding kwam op sommige plaatsen los, achter loshangende bekleding gaat zich schimmel vormen, dit kan zeer schadelijk voor de gezondheid zijn!
Wij hebben besloten om alle binnenbekleding te verwijderen . Onze boot was bekleed met een 3mm laag schuimrubber, daarover was een laag canvas aangebracht. De stofering verwijderen viel eigenlijk goed mee, dit zat vrij los, kwam er makkelijk af. We hebben er alles met de hand afgetrokken, op de plaatsen waar de lijm nog sterk was hebben we gebruikt gemaakt van een steekmes (! wees hier voorzichtig mee, zorg dat je niet door het polyster steekt).
Bekleding verwijderen is 1, voor het aanbrengen van een nieuwe ondergrond is het zeer belangrijk dat alle oude lijmresten verwijderd zijn, dit om een goede hechting van de nieuwe lijm te verzekeren. De lijmresten hebben we verwijderd met een vlakschuurmachine pp200, ook hier is het aangeraden zeer voorzichtig te zijn, probeer zeker geen beschadigingen aan het polyster aan te brengen!!!
Schuren in een boot= schuren in een besloten ruimte!!! denk aan je gezondheid, zorg voor voldoende verluchting en draag altijd adembescherming, stofmasker!!!
Na het verwijderen van alle lijmsresten is het belangrijk om alle opervlakken goed te ontvetten, wij hebben hierbij gekozen voor Ship Clean van Shulz en Sohn, gewoon sopje maken met koud water, goed afwassen met schuursponsje en dan goed laten drogen. Laat Aceton, White Spirit, ed zoveel mogelijk buiten je kajuit of je moest natuurlijk zin hebben om gratis high te worden, toch maar beter niet doen!!!)
Volgende keer hebben we het over het plaatsen van een nieuwe onderlaag....
Bij onze zoektocht naar een geschikte boot, hebben we rekening gehouden met de volgende factoren; Zeker niet te groot, eerst ervaring opdoen, zeker niet te duur, daar was ons budget te klein voor, en volgens mij het belangrijkste: Het gevoel, , je moet er je liefde in kunnen stoppen, er moet een soort match zijn...
Dit gevoel hadden wij meteen met onze ZazOu, een Hurley 700 van het bouwjaar 1979, ik was toen 2.trouwens in 79".......... . Het productienummer moet ik nog even checken op het plaatje in de kuip..
We kopen een boot van iemand die we niet kennen, onze kennis van boten is zeer beperkt maar water blijft water! Onze boot lag in het water toen we haar voor het eerst gingen bekijken. We hebben alle luiken geopend, alle hoekjes en verborgen ruimten bekeken, de boot was droog, ook op de plaatsen waar je niet elke dag kijkt..., in de bakskisten, opbergruimten in de kajuit, doorvoeren, afsluitkranen waren oud maar ok............. .Zeker wat opfrissingswerk nodig, je gezond verstand gebruiken dus....
Het onderwaterschip hebben we bij de verkoop niet bekeken, we moesten vertrouwen op de woorden van de verkoper. De man is gelukkig ook eerlijk geweest, hij had de boot ook gekocht met de intensie deze te renoveren, jammer genoeg heeft hij door persoonlijke omstandigheden, zijn plannen niet waar kunnen maken.
Met de winter in aantocht, hebben we besloten de boot onmiddellijk uit het water te halen, een spannend moment, in welke staat is het onderwaterschip? Een meevaller!!! Het onderwaterschip was en is nog steeds in zeer goede staat , Antifouling moet er na al die jaren wel af, en..... opnieuw....Nadien hebben we vernomen dat je als koper van een schip, het recht hebt, het onderwaterschip te (laten) keuren voor verkoop, dit zou ook gratis zijn, al weet ik dit niet zeker. Toch bedankt aan onze Nederlandse buren voor jullie advies, In Belgie hebben we minder water dus in de meeste gevallen ook minder ervaring.....
Geloof me!........ Schuren kan ook leuk Zijn........En het was nog geen Sinterklaas...
(voor het schuren van het onderwaterschip hebben we 3 soorten machines gebruikt, een METABO ronde draaischijf 125 mm PP100 Let op PP100 enkel gebruiken voor onderwaterschip, deze is zeer geschikt voor grote opppervlakken maar ook zeer zwaar hanteerbaar, ook niet goedkoop, zo'n 125 Euro. Voor de moeilijk bereikbare plaatsen hebben we een Powerplus machine gebruikt, zeer goedkoop maar zeker niet geschikt voor het zwaardere werk, verder kan ik de machine niet beoordelen aangezien ze, na 1x gebruiken al stuk was :(, als 3de, met de hand! werkt altijd, duurt alleen wat langer maar is wel goed voor de lijn :) )
Bedankt overigens aan famillie en vrienden voor jullie hulp....................
Allereerst wil ik jullie welkom heten op onze Blog. Zazou is een zeilboot (bwjr 1979). Toch wil ik even beginnen met het begin, hoe kom ik hier terecht met een blog over een zeilboot.
Het begon allemaal 2 jaar geleden, mijn vriendin en ik zochten een hobby die we samen konden uitoefenen, beiden een druk leven, veel werken, weinig tijd , laat staan voor elkaar. Na lang zoeken naar de geschikte vrijetijdsbesteding die we samen konden doen, kwamen we op het idee om een zeilcursus te gaan volgen.
Bij ons in de buurt is een zeilschool wwww.zscbroechem.beht waar je op een open zeilboot, in ons geval was dit een "420" in enkele lessen de basispricipes van het zeilen kan leren. Kevin onze zeilinstructeur heeft dit overigens zeer goed en vooral "geduldig" gedaan. Na 10 lessen waren wij dus de trotse eigenaar van een toch wel zeer beperkt zeildiploma.
Wat doen zeilers die net hun diploma hebben behaald? Oefenen!!!.... Natuurlijk op een veilig, gesloten water..... Nee dus, wij hadden het schitterende idee om een boot te huren op de Oosterschelde, achteraf bekeken was dit een zeer onverstandige beslissing, dit had immers iets anders kunnen aflopen. Het is echter toch wel opmerkelijk, hoe makkelijk je een boot kan huren bij een verhuurbedrijf, eigenlijk kan je zonder echt ervaring te hebben een boot opstappen en vertrekken...... Die zaterdag in september 2010 stapten wij aan boord van een Etap 21i prachtige zeileigenschappen heeft dat schip, qua besturing leunt deze boot eigenlijk zeer dicht aan bij een open boot, buiten de motor gerekend dan...
We hadden ons voorgenomen, gewoon te doen wat we geleerd hadden en dit ging verbazingwekkend goed, misschien iets "te goed"", bootje in de wind, zeilen hijsen, motor af en bij een stralende zonneschijn en zachte windkracht 3 met de stroming mee richting Zeelandbrug . Na een 3tal uurtje oefenen, vlotjes de brug onderdoor, So Far So Good. Schat, wat betekenen die gele bakens in het water? Dat weet ik niet, kijk je even in het boek? VERBODEN TE NADEREN, overstag gaan, en zo snel mogelijk weg hier.. Plotseling was ook het stralende zonnetje en het zachte briesje verdwenen, Toch zeker goed naar het weerbericht geluistert? Nope! In de plaats kwam een zwarte hemel, hevige regen en een stormachtige windkracht 6. Doen wat we geleerd hebben, zo snel mogelijk zeilen naar beneden en op de motor naar de dichtsbijzijnde veilige Haven, in dit geval was dat de haven van Zierikzee Na een 20tal minuutjes vechten tegen de hoge golven (toch voor ons kleine bootje) vaarden we veilig de haven binnen. Tijd voor een borrel in de plaatselijke kroeg, even bekomen van dit avontuur.
In het "GRAND CAFE" kwamen we in contact met andere, iets meer ervaren zeilers (namen ben ik even kwijt), die brachten ons het vrolijke nieuws dat het weer nog slechter zou worden, de verwachtingen waren wndkrcht 6a7, hevige regen en een tij dat niet mee zat, dat zag er dus niet goed uit voor onze terugreis morgen. We besloten dit niet aan ons hart te laten komen en te genieten van de avond. Na enkele B52's besloten we moe maar voldaan onder de wol te kruipen............ . Die ochtend bleek de voorspelling van onze collega zeilers volledig te kloppen, Storm met een grote S, nu hadden we 2 opties, we laten de boot achter en gaan met de taxi terug naar het verhuurbedrijf, zij zouden de boot dan later ophalen of... we wagen het er op en varen zelf terug, uiteinelijk hebben we na overleg met enkele ervaren zeilers, besloten om de terugtocht met de boot te doen..." Doen wat je geleerd hebt vesten aan, veiligheidslijnen , varen op de fok en motor en der kan je niks gebeuren". Dit was een tocht van 3 uur afzien in ons bootje, toch hebben we samen de kalmte weten te bewaren, en zijn we heelhuids op onze bestemming geraakt.
Achteraf bekeken raad ik dit niemand aan, beter eerst wat meer ervaring opdoen en zo rustig verder groeien in het zeilen, toch heeft deze ervaring ons dichter bij elkaar gebracht, en zijn we beiden gebeten door de" "microbe" die het zeilen toch wel is voor ons.
Na nog een aantal keer een boot te hebben gehuurd, hebben we uiteindelijk besloten zelf een boot te kopen; ZazOu, de boot ligt momenteel in een loods voor restauratie. Het plan is om de boot op 6 april 2013 te water te laten, met deze blog willen we jullie deze restauratie en de eventuele volgende avonturen laten volgen.