Foto
Inhoud blog
  • de kakariki ( nieuw)
  • ringmaten europese vogels
  • vraag en antwoord (30-05- 2015)
  • vogels kopen (bijgewerkt 31-10-2014)
  • vraag en aanbod bijgewerkt 8-7--2015
  • links
  • evolutie van de sijs (bijgewerkt)
  • conditie vogels(de vogelliefhebber-hok-stam-voeding)
  • ingezonden stukken (bijgewerkt tm 29 juni)
  • vogels te vet
  • vererving bij de sijs
  • vogel ziekten (bijgewerkt)
  • aandachtspunten 2014 (bijgewerkt 10 mei 2014 )
  • ringmaten en kleur
  • de roodborst tapuit nieuw 2014
  • de tuinfluiter nieuw 2014 (Bijgewerkt 30-5-2015)
  • mexicaanse roodmus pheao (bijgewerkt (30-12-2016)
  • japanse nachtegaal (bijgewerkt 15-5-2015)
  • geelbuiksijs (bijgewerkt t/m 30-5-2015)
  • treursijzen (bijgewerkt t/m 4 okt 2013)
  • dennensijs (bijgewerkt t/m 29-09-2014)
  • magellaansijs/zwartkopsijs(bijgewerkt t/m 30-5-2015)
  • baardsijs(bijgewerkt t/m 07april 2013)
  • yarrelsijs(bijgewerkt)
  • de zwarte sijs (nieuw)
  • zwartborstsijs(bijgewerkt t/m 4 okt)
  • kapoetsensijs (bijgewerkt 30-05-2015)
  • Elzensijs (bij gewerkt t/m 015-05-2015)
  • duitse kuiven (bijgewerkt 30-5-2015)
  • algemeen(bijgewerkt 07-12-2016
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • dennendijs (john)
        op dennensijs (bijgewerkt t/m 29-09-2014)
  • Een interessant adres?
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    zielle01_engelenveren
    www.bloggen.be/zielle0
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    qkoorts
    www.bloggen.be/qkoorts
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    godelieve
    www.bloggen.be/godelie
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    wilfried1
    www.bloggen.be/wilfrie
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    mariekarok
    www.bloggen.be/marieka
    Mijn favorieten
  • marktplaats
  • kapaza
  • vogelmarktplaats
  • www.paulsbird.nl
  • digitale fotografie
  • Over mijzelf
    Ik ben pim bakker
    Ik ben een man en woon in in limburg (belgie) en mijn beroep is was docent HBO/manager en had een eigen organisatie bureau .
    Ik ben geboren op 19/05/1941 en ben nu dus 82 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: fotografie,tuin en vogels.
    ik ben lid van de Werkgroep Amerikaanse sijzen (WAS) KEV belgie en de BNEC en exotica.Verder studeer ik voor foto graaf
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    zoek je nog een leuke site over vogels kijk dan eens op www.paulsbirds.nl


    Heeft u het hoofdje conditie
    vogels al geopend
    daar staat heel veel in over
    de liefhebber
    zelf, de verschilende kooien,
     de bodembedekking en het
    kweken van een stam enz zeer
     veel Verder heb ik bij de
    five fancy een interessant maar
     moeilijk stuk geplaatst over
    kleur vererving en heb ik bij de
    dennen sijs een mooie
    zelfgemaakte foto neergezet.
    wilt u op mijn kwekerslijst
    staan geef u dan op via mijn mail
    w.bakker@telenet.be
    neem eens een kijkje op
    www.bloggen.be/slissen
    www.bloggen.be/clubbruggeonline
    deze site is bijgewerkt
    sinds 29-06-2012 en kijk ook
    eens op mijn site
    www.bloggen.be/
    pim_bakkers_fotografie

    amerikaanse sijzen
    zaadeters
    vogelwereld in de voliere
    11-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zwartborstsijs(bijgewerkt t/m 4 okt)

    Zwartborstsijs



      



    pop uit 2010 ik heb er nog 2 van er moet of een man bijkomen of zij wordt verkocht.

    De zwartborstsijs (Spinus Notatus) is, door zijn manier van doen, een van de meest interessante uit de Amerikaanse groep van de sijzen. Persoonlijk vind ik hem niet de gemakkelijkste om mee te kweken, wat meer ervaring in het kweken van sijzen, is bij deze vogels heel belangrijk. Het is een vogel die bij onjuiste voeding snel vet wordt. Dus moet ik erg oppassen met het eten geven aan de vogels. Niet elke man en pop accepteert elkaar, gevolg wekenlange vechtpartijen, heb je dan maar een stel dan kun je de kweek wel vergeten. Mijn koppel is aan elkaar gehecht.
    Bij mij broeden ze het liefst in een nestkastje van de kanarie, waarvan beide zijkanten met kunstgroen zijn bekleed, zij hebben net als baardsijzen een voorkeur voor wit nestmateriaal. Meestal is het legsel 4 eitjes, die tussen de 12 en 13 dagen uitkomen. De jongen worden probleemloos grootgebracht met eivoer. Verder wat diepvries pinky's, buffelowormen en een eetlepel kiemzaad. Deze samenstelling gebruik ik voor al mijn andere sijzen.




    Mijn zwartborstsijzen heb ik verkocht. Het waren rustige vogels niet erg opvallend en je moet oppassen dat ze niet teveel eten worden snel vet. Ook zijn ze gevoelig voor vocht en dus coccidiose. In mijn voliere is een gedeelte helemaal open de vogels kunnen baden in plassen die in het buitenstuk bij regen ontstaan en zij kunnen daarvan drinken. gevoelige vogels redden het niet in mijn buitenvoliere. Vandaar de verkoop daarnaast heb ik gemerkt dat je  met het houden van elk soort weinig succes hebt op het kweken van al die soorten amerikaanse sijzen dus heb ik gekozen voor de zwartkopsijs en zijn mutaties om daarvan verschillende te kweken. gebleken is dat die wel goed kweken bij mij.

    Kweekverslag van Filip Moentjes (hij is accoord met plaatsing hiervan) 
    Kweekverslag 2009

    Bij aankomst werden de vogels gehuisvest in kweekboxen van 80(B)x50(H)x40(D). Dit zijn de kooien waar ik vrijwel al mijn Amerikaanse sijzen in kweek. De verlichtingsduur in de kweekruimte stond op dat moment op 11,5 uur. Vanaf midden december 2008 werd deze langzaam opgedreven naar 15u à rato van 30 minuten per week. Het koppel, tot op dat moment gescheiden van elkaar, werd begin januari 2009 samengebracht in een andere kweekbox met dezelfde afmetingen. Al gauw werd duidelijk dat deze sijs, zeker tijdens de kweekperiode, niet thuis hoort in kooien van deze grootte. Ook al blijft het een kleine sijs, het jagen van de man is te heftig en de pop krijgt in kooien met deze afmetingen te weinig ruimte om de man te ontwijken. Daarom werd het koppel, evenals de 2 mannen, verplaatst naar 2 vluchten met iets grotere afmetingen nl. 100(B) x 100(H) x 50(D). Na alles een beetje van dichtbij aanschouwd te hebben, leek deze ruimte zeker te voldoen. Al vrij vlug na het samenbrengen werd begonnen met de bouw van een nest. Hiervoor werd gebruik gemaakt van een metalen kanarienestje met daarin een nestmatje. Als nestmateriaal kreeg de pop enkel sisal . Uit ervaring weet ik dat dit meestal voldoende is voor Amerikaanse sijzen om het nest op te maken. Aan de nestbouw werd zeker de nodige aandacht besteed. Het werd een mooi afgewerkt geheel waarin op 13 januari het eerste eitje werd gelegd. In totaal kwamen er 4 eitjes welke, na het dagelijks rapen, op 16 januari werden teruggeplaatst. De man, die in den beginnen zo heftig tekeer ging, kwam de pop nu regelmatig op het nest voeden. Ik heb gedurende de volledige kweek de man bij de pop gelaten, iets wat ik bij de andere sijzen niet steeds doe. 2 van de 4 eitjes bleken er  bevrucht en op 28 en 29 januari lagen er 2 jonge vogeltjes in de nest. Deze jongen werden vooral gevoed door de pop ook al sprong de man, vooral wanneer ze op 13 februari uitgevlogen waren, regelmatig bij. De jongen bleven een 3-tal weken bij het ouderpaar. Nadien werden ze uitgevangen en in een aparte kooi gezet. Vrij vlug na het uitvliegen werd met een 2de nestje begonnen. Op 21 februari werd terug een eitje gelegd, het eerste in een rij van 3. Deze eitjes werden eveneens geraapt en op 24 februari in het nieuwe nest gelegd. Hier leken er terug 2 van bevrucht en op 8 maart zagen de verwachte 2 jongen het levenslicht. Het uitvliegen gebeurde op 24 maart. Zodoende had ik van één koppel toch al 4 jongen op stok. Op het moment dat ik dit artikel schrijf, is het koppel aan een derde ronde begonnen. De pop heeft momenteel al 3 eitjes gelegd en, ook al zijn we reeds heel tevreden met het bekomen resultaat, de kweek met deze sijs zou helemaal geslaagd zijn  ochten ook tijdens deze ronde nog jongen volgen. Wat ik nog wil meegegeven is dat de jongen geringd werden met een diameter van 2,5mm en dit op de 5de dag na uitkomen. De ringen werden, zoals ik ook bij de andere sijzen doe, met tape afgeplakt. Ik heb geen enkele intentie gezien van de pop om de ring uit de nest te verwijderen. Voeding en verzorging Voor wat voeding en verzorging betreft, wijk ik niet af van deze bij mijn andere sijzen. De vogels krijgen het hele jaar door een goede zaadmengeling en aangekocht eivoer welke wordt aangevuld met kiemzaad. Om praktische  redenen wordt deze laatste ’s morgens verstrekt daar waar de zaadmengeling ’s avonds wordt aangevuld. Daarnaast hebben de vogels het ganse jaar door pellets ter beschikking. Deze worden niet door alle vogels even veelvuldig gegeten doch als aanvullend voer ben ik er zeker voorstander van. Een paar maal per week krijgen de vogels ook een klein deel  uo;mariadistel” ter beschikking. De zaden van deze plant worden gemalen en in een klein potje ter beschikking gesteld. Dit onkruid heeft niet alleen een heilzame werking op de lever, de sijzen zijn er eveneens verzot op. Op regelmatige basis wordt eveneens trosgierst verstrekt. De belangrijkste reden hiervan is dat het de vogels de nodige bezigheid verstrekt in de toch al niet te grote kweekruimte waarover ze beschikken. Een waterbakje met badzout wordt niet dagelijks voorzien toch wel op vrij regelmatige basis. Er zijn weinig sijzen die er, korte tijd na het verstrekken er van, nog geen gebruik van hebben gemaakt. Alle vogels worden medicatievrij opgekweekt. Ik probeer dit zo te houden door het blijven hanteren van een goede hygiëne in de kweekruimte. De laden van alle kweekboxen worden wekelijks gereinigd. Hierbij wordt geen verschil gemaakt of we ons binnen of buiten het kweekseizoen bevinden. Ik hou me dan ook wel beperkt tot een 10-tal kweekboxen. Het houden en kweken van vogels is voor mij een hobby waarbij het grote aantal jongen zeker niet wordt nagestreefd. Het kweekseizoen loopt bij mij af tegen ten laatste eind mei. In de naloop ervan kunnen we dan genieten van de opgroeiende gekweekte jongen. 


    Commentaar:

    leuk om te lezen hoe filip met zijn amerikaanse sijzen omgaat. Hij haalt over het algemeen de mannen weg. Ik niet en tot nu toe met succes.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Archief per week
  • 05/12-11/12 2016
  • 10/11-16/11 2014
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 15/08-21/08 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 06/12-12/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs