Mijn idool is: Raymon Van Der Biezen, niet alleen omdat hij goed rijd, maar ook omdat hij van Nederland is.
hier is wat informatie over hem:
Raymon van der Biezen (Heesch, 14 januari 1987) is
een Nederlandse fietscrosser. Hij is meervoudig Nederlands kampioen en
won vele andere nationale en internationale prijzen.
In 1991 begon hij op 4-jarige leeftijd met fietscross. Van jongs af
aan wilde hij niets lever dan fietsen. Hij schreef verschillende
Nederlandse jeugdkampioenschappen op zijn naam. In 1997 werd hij
gehuldigd tot sportman van het jaar en genomineerd in 2003.
Op het WK 2008 in Taiyuan was het de snelste Nederlander in de
eliteklasse en sneuvelde in de halve finale. Hiermee plaatste hij zich
voor de Olympische Spelen van 2008 in Peking. In de kwartfinale werd hij
tweede en plaatste zich hiermee, net als zijn landgenoten Rob van den
Wildenberg en Lieke Klaus,
voor de halve finale. In die halve finale wist hij zich niet te
kwalificeren voor de finale. Vier jaar later finishte hij bij de
Olympische Zomerspelen 2012 in Londen op een vierde plaats.
Hij is aangesloten bij Fcc Wheels Veghel.
Titels
Nederlands jeugdkampioen (outdoor) - 1995, 1996, 1997
Ik heb altijd bmx gereden in het circuit van zolder, daar is buiten een autoracebaan ook een fietsparcour; ik deed daar bmx van mijn elf tot veertien jaar.
Voor BMX heb je natuurlijk ook veel dingen nodig, deze zijn onder andere:
Helm; iedereen die op een BMX-baan komt moet een helm dragen. Vroeger
droegen de meeste rijd(st)ers een open face helm met een mondbeschermer. Als je
het logo van FCV Schagen e.o. bekijkt, zie je zon helm van vroeger met
mondbeschermer. Tegenwoordig dragen bijna alle rijd(st)ers een full face helm.
Bij deze helm is de mondbescherming geïntegreerd. Full face helmen zijn te
vergelijken met motorcross helmen, alleen zijn de BMX-helmen van een lichter
materiaal gemaakt om de nekspieren niet te zwaar te belasten.
De prijzen van helmen variëren tussen de 50,00 en 525,00. Dit grote
prijsverschil heeft vooral te maken met het gewicht van de helm, design en merk.
Handschoenen; handschoenen waarvan de vingers van de rijd(st)er volledig
bedekken zijn verplicht om tijdens de training of een wedstrijd te dragen. Ze
bieden bescherming aan handen, omdat dit het lichaamsdeel is dat bij een val
vaak het eerste op de grond komt.
Handschoenen zijn vaak gemaakt van katoen en/of leder. De prijzen van
handschoenen variëren tussen de 15,00 en 75,00.
Crossbroek; op de meeste wedstrijden is het verplicht om een crossbroek te
dragen. Ze bieden bescherming voor de knieën, schenen en heupen. In Nederland is
het niet meer verplicht een crossbroek te dragen, maar een lange broek, gemaakt
van scheurbestendig materiaal, waarvan de broekspijpen strak moeten zitten over
de enkels is verplicht. Korte broeken, gemaakt van scheurbestendig materiaal,
zijn toegestaan, indien deze gedragen worden in combinatie met knie- en
huidbeschermers met een hard oppervlak. De prijzen van crossbroeken variëren
tussen de 50,00 en 185,00.
Crosstrui; een crosstrui biedt de rijd(st)er bescherming aan de ellebogen,
omdat dit de plaats is waarmee je een val vaak opvangt. Het is verplicht een
trui met lange mouwen te dragen, waarvan de mouwen tot de polsen reiken. Een
crosstrui wordt vaak in combinatie met elleboogbeschermers gedragen en de
prijzen van crosstruien variëren tussen de 20,00 en 95,00. Iedere rijd(st)er
die uitkomt in een Fietscross Wereldkampioenschap/Challenge moet een nationale
fietscrosstrui dragen die gelijk is aan de truien van zijn landgenoten. De enige
toegestane afwijking is de reclame op de trui. De nationale trui moet steeds
gedragen worden als de rijd(st)er bezig is met activiteiten op de baan,
huldigingen of prijsuitreikingen, persconferenties, televisie interviews,
handtekeningen sessies en andere gelegenheden waar een goede representatie
vereist is naar de media en publiek.
Elleboogbeschermers; elleboogbeschermers kunnen de rijd(st)er extra
bescherming bieden maar zijn niet verplicht. Tenzij je rijdt op een baan waarvan
het rijoppervlak bestaat uit hout of beton. De prijzen van elleboogbeschermers
variëren tussen de 15,00 en 45,00.
Schoenen; elke schoen met een platte zool is goed om mee te fietscrossen.
Voel zelf aan of je genoeg grip hebt op je pedalen.
Fiets;
Crossfietsen worden naar hun wielmaat onderscheiden in twee klassen:
1. Crossfietsen met een wielmaat van het type 20 inches, alleen voor
rijd(st)ers 6 jaar en jonger zijn kleinere wielmaten toegestaan; 2.
Crossfietsen met een wielmaat van het type 24 inches (cruisers) met een maximum
van 26 inches;
Algemene eisen aan de fiets zijn:
1. Alle onderdelen dienen vast gemonteerd te zijn; 2. Assen van wielen
mogen niet meer dan 5 mm buiten de wielmoeren uitsteken; 3. Kettingspanners,
maar de draadeinden dienen voldoende afgeschermd te zijn; 4. Verboden
onderdelen aan de crossfiets zijn: 5. Kettingkast 6. Standaard 7.
Spatborden 8. Vleugelmoeren 9. Puntige voorwerpen 10 Reflectoren in
wielen en ingebouwd in trappers zijn toegestaan, alle op andere plaatsen
aangebrachte reflectoren (inclusief bevestigingsbeugels) zijn verboden; 11.
Pedalen moeten voorzien zijn van een zogenaamd crossprofiel (vertanding voor een
betere grip); 12. Toeclips zijn verboden; 13. Clipless pedalen zijn
toegestaan; 14. Remverankeringen en kettingkastbeschermers, die aan het frame
zijn gelast, dienen verwijderd te worden; 15. Een wedstrijdframe mag geen
uitstekende onderdelen bevatten; 16. Verende voor- en achtervorken zijn
toegestaan; 17. Het stuur mag niet hoger zijn dan 30 cm en niet breder zijn
dan 74 cm. Er mogen geen (gelaste) breuken in het stuur zitten en de handvatten
op het stuur dienen zo bevestigd te zijn dat de uiteinden van het stuur niet
zichtbaar zijn.