Het lichaam van ieder mens
regaeert anders bij koude dan bij normale weersomstandigheden. Trainen
in koude verhoogt de kans op het oplopen van een verkoudheid. Dit komt
omdat bij extreme koude de immuniteit vermindert. Wist je ook dat de
kans op het krijgen van een hartaanval beduidend groter is in koude? Trainen
bij koude temperaturen zorgt voor een versnelde afbraak van glycogeen
(koolhydraten in de spieren). Die afbraak wordt door twee zaken
veroorzaakt: ten eerste zorgt het rillen door de koude voor een 5 tot 6
maal hoger verbruik van glycogeen; ten tweede is er een verhoogde
concentratie van adrenaline in het bloed dat op zijn beurt de
glycogeenafbraak stimuleert. Door de versnelde afbraak van suikers in
de spieren, schakelt ons lichaam sneller over op de verbranding van
vetten en wordt de stofwisseling verhoogd. De eigenlijke koude is
niet alleen afhankelijk van de temperatuur, maar hangt ook af van de
windsnelheid. Alhoewel de temperatuur positief kan zijn, kan de
gevoelstemperatuur wel negatief zijn. Om die reden is het dan ook zeer
belangrijk dat je op winderige winterdagen bij een lage
gevoelstemperatuur de eerste helft van de training tegen de wind fietst
en de tweede helft van de training, wanneer de vermoeidheid de kop op
steekt, de wind in de rug probeert te hebben. Je lichaam produceert in
de loop van een training minder warmte en je kledij geraakt bezweet.
Door de tweede helft met de wind in de rug te fietse, voorkom je een
verkoudheid of andere ernstige gezondheidsproblemen. Is het inademen
van extreem koude lucht schadelijk voor de longen? Het antwoord is niet
geheel duidelijk. Het risico is echter eerder beperkt wanneer je het
overgrote deel van de ingeademde lucht via de neus inademt. De lucht
wordt in de neusgaten gevoelig opgewarmd. Ingeademde lucht van -10°C
wordt in de neusgaten opgewarmd tot 15°C. Wanneer de lucht de longen
bereikt is hij zelfs al rond de 30°C. Moet je je extra inspannen om
je te acclimatiseren aan de koude? Er zijn nog te weinig onderzoeken
gebeurd naar de lichaamsveranderingen na blootstelling aan koude. Het
is zo dat het lichaam zich na verloop van tijd lijkt aan te passen: na
een bepaalde trainingsperiode in koude temperaturen daalt de
immuunfuncties niet al meer zo drastisch en stijgt de bloeddruk niet
meer zo hard. Conclusie: trainen in koude is zwaar, maar het kan
goed zijn voor een renner. De winterperiode is perfect om op duur te
trainen, om het lichaam aan te leren om op een zo economisch mogelijke
manier te fietsen en vet te verbranden. Trainen bij lage temperaturen
kan best, zolang je je goed warm aan kan kleden. Vermijd in ieder geval
te fietsen wanneer je merkt dat je na 15 minuten niet opgewarmd raakt.
Trainen bij koud weer.
Trainen
bij koude temperaturen is zowel geestelijk als lichamelijk niet
evident. Elke renner zal al wel eens gevloekt hebben wanneer hij in de
winter op zijn fiets moest springen. Er bestaan een aantal vuistregels
die je moet hanteren om de koude te kunnen trotseren:
- Zorg er
ten eerste voor dat je niet minder gaat drinken: het is waar dat je
minder zweet bij koud dan bij warm weer, maar trainen in de koude kan
ook dehydraterend zijn. Via ons ademhalingsstelsel wordt water aan
verhoogde concentraties verbruikt. Bovendien vergroot de urineproduktie
wanneer je wordt blootgesteld aan koude lucht. Gezien het dorstgevoel
vermindert bij koude, komt dehydratatie onverwacht met een
prestatieverlies tot gevolg. Bovendien kan je je lichaam niet meer warm
houden door het vochtverlies. Drink daarom voor een training een glas
koolhydraten en drink tijdens de training (warme) dranken. Drink ten
minste 8 tot 10 glazen water per dag. - Neem extra koolhydraten! De
blootstelling aan koude zorgt voor een grotere consumptie van
glycogeen, de koolhydraatreserves in de spieren. Ook het vetverbruik
neemt toe, maar extra vetten eten hoeft niet. Zelfs zeer slanke
ateleten hebben nog genoeg vetreserves om aan de behoefte tijdens een
training te kunnen voldoen. - Overeet je niet! Hoewel een dik
persoon tijdens koud weer het warmer heeft, is dit bij het leveren van
een inspanning niet zo. Slanke mensen kunnen intenser trainen dan dikke
mensen en produceren zo meer interne lichaamswarmte. - Draag
adequate kledij! Draag voldoende warme kledij, maar kleed je ook weer
niet te dik aan zodat je overvloedig gaat zweten. Doe een wintstopper
aan die je kan uittrekken wanneer het te warm is of neem er één mee die
je kan aantrekken wanneer het te koud wordt. - Vermijd wind en fiets
in de bossen bij extreme koude zodat de gevoelstemperatuur niet al te
laag is. Ga terug naar huis wanneer je het gevoel hebt dat je niet
opgewarmt geraakt en vermijd fietsen in mist. (bron:Sampy.nl)
Trainingsrit deze morgen naar Baal. vertrek hopelijk 11u15.
rit van 50 km naar Baalse berg , even gaan kijken naar de jongeren en terwijl door het camperpark gereden. had toen al gezien dat sven Nijs in top vorm was.
Vandaag de 45 km gedaan in de hel van weit. Belangrijk was dat we geen druppel regen hebben gevoeld. Wel enkele vettige stroken tussen maar dat moet je er bij nemen hé. Passage langs bloso Hofstade was ook goed berijdbaar. Geen stukken deze rit met dit weer. Goede bevoorrading met aqaurius en pompoensoep.
Roland en ik zijn vandaag op bezoek geweest in Leuven/Gasthuisberg bij Ludwig. Hij stelt het relatief goed, zeker in acht genomen welke "crash" hij heeft meegemaakt. Volgens zijn relaas is hij aan de linkerzijde opgeschept door een autobus van de Lijn, met diverse kwetsuren (breuken & snijwonden) in het aangezicht, een gecompliceerde breuk/indeuking van knie en dijbeen en diverse ribbreuken tot gevolg. Het ongeval is nu 4 weken geleden, maar hijzelf kan zich niets meer herinneren vanaf enkele momenten vóór het ongeval tot zijn aankomst in Leuven. Dus ook van zijn kortstondig verblijf in het Dodoen ziekenhuis van Mechelen weet hij niets meer. Van het accident - hoek Battelse Bergen/Hoge weg - zijn geen getuigen, behalve de buschauffeur (zondagmorgen 09.00u, geen passagiers, geen andere weggebruikers). Het is dus nog even afwachten welke verklaringen de betrokken chauffeur heeft afgelegd. Geluk bij een (groot) ongeluk - daarover is hij het zeker eens - de opgelopen schade is groot en vergt een lange revalidatie, maar er zijn geen essentiële organen geraakt. Er mag dus op een volledig herstel gehoopt worden!
Morgen zet hij de eerste stap in zijn verdere revalidatie. Hij mag naar huis, waar de nodige voorzieningen getroffen werden en 2x daags kiné passeert. Langs deze weg willen wij Ludwig vanwege de ganse ploeg nogmaals een zeer spoedig en volledig herstel toewensen. Als er mensen zijn die hem willen contacteren, best even op GSM (0486/42.52.60) bellen.
Morgennamiddag ga ik eens kijken aan de kano club(13u30) of er een rit is, anders ga ik alleen de baan op. Morgen geven ze een droge dag. Luc 70 km gedaan op een rustig tempo. een fietser of 20 aanwezig. Luc
Ben vandaag op ziekenbezoek geweest bij den Eric (rikke). Hij mag morgen het ziekenhuis verlaten. Operatie is goed geslaagd en zal dus allemaal goed herstellen. Langs deze weg moest ik iedereen ne goeiedag doen. Hij hoopt zo snel mogelijk op de fiets te zitten. Luc
Ben vandaag terug gaan lopen 5km geen pijnelijk kuit niet meer. wat een opluchting. Nu toch beter weer volgende week dat we kunnen gaan fietsen. Le flandrien.
Ben toch maar naar de plage gefietst. De Fred was daar al een uurtje aan het trainen. Ben ook maar een uurtje gebleven, de benen beetje los gereden maar niet echt een goed gevoel. Zal zeker van gisteren nog zijn. Hoop deze week op beter weer, dat we eens op de baan kunnen fietsen. Luc
het moet er toch eens van komen dat we kunnen vertrekken voor een toertocht
twee mogelijk heden weerde of vorselaar
vorselaar : ben ik 5 jaar geleden eens gaan rijden vlak en zand mag dus een week geregend hebben
vertrek stuk van parkoer van de sp cross langs het kasteel van den baron zo de kempen bossen in
net alleen bart wellens woont daar maar ook mijn jongste schoonzus 500 m van het vertrek en kunnen we de autos daar zetten en mogelijk daar nog iets warm drinken
weerde : nooit gereden maar veel van gehoord beste stuk is door het bloso domein dat kennen we als de besten maar veel modder voor de rest het zou dan moeten stoppen met regen het is wel niet ver rijden en ze hebben er goede pompoensoep ( geen pannekoeken ) de pannekoek
zaterdag zal het wel koksijde kijken zijn op tv of het moest nog hard veranderen zondag hoop ik om 10 uur in hofstade te gaan rijden de fred zou ook komen goed nieuws van de ludwig juist zijn madam gezien zou dinsdag naar huis mogen komen en hopen op beter weer tegen volgende week de pannekoek
Het zal nopens zijn voor morgen vrees ik. Ja Chris ben ik met dat weer blij dat ik kok ben. Weet iemand al iets met den rikke en zijn operatie? Met de Ludwig is er nog niet goed want we hebben nog geen toestemming van zijn echgenote om hem te gaan bezoeken, sinds zijn laast operatie heeft hem veel koorst en is wat verwardt. Hopelijk worden onze twee ziek rap terug ter been.
met dat regen weer zelfs te slecht om te werken en te slecht voor naar hofstade te gaan heb ik maar mijn fiets voor 2010 in elkaar gezet een metis om gedoopt tot een peeters veranda bike 2 opgebouwd met ultegra groep 2010 zonder kabels die er uitkomen wel makelijker te plaatsen dan de sl voor de kabels,dat is wel een verbetretering maar wel efkes zoeken ritchey stuur en pen; miche wielen de zadelpen ga ik nog veranderen naar een witte ritchey de pannekoek
Sinds zaterdag zijn een dertigtal wielertoeristen op stage met een aantal renners van Silence-Lotto in het Spaanse Mojacar. Deze eerste editie van de Silence-Lotto wielertoeristenstage is een organisatie van Kortweg. Deze touroperator is gespecialiseerd in trainingsstages en fietsvakanties voor wielerploegen en/of wielertoeristenclubs. e deelnemers kunnen een week lang trainen en leven als een prof. Ze
worden begeleid door enkele Silence-Lotto-renners, onder wie Leif Hoste, Staf Scheirlinckx en Jurgen Van den Broeck, -mecaniciens en -verzorgers.