Klik op Michael en reis naar de top van de IJzertoren !
Hartelijk welkom op ons klasblog ! Onderstaande teller begon te lopen op 27 augustus 2009 en telde op zaterdag 05 juni 4758 bezoekers. Nu bent u bezoeker nummer :
Interesse in meesters duiven ? Klik dan op de foto !
De website van het 6de leerjaar van V.B.S. Onze Ark-Woesten, schooljaar 2009-20010
Beste bezoeker ! We vinden het fijn dat je op onze site eens rondneust en heten je dan ook hartelijk WELKOM. Deze site is een werkstuk voor en door de kinderen van het 6de leerjaar van de Vrije Basisschool van Woesten, "Onze Ark". De school dankt haar naam aan de mascotte die elke klas heeft, telkens een dier. In klas 6 is de duif het "klasdier". Onze meester is immers liefhebber van duiven... een duiven'melker'. DE SITE WORDT ELKE DINSDAG EN WOENSDAG TIJDENS DE LES VAN HOEKENWERK AANGEPAST. Veel plezier !
24-02-2010
Triest nieuws
Gisteren keken we in de gerbilbak en zagen dat de babygerbil niet meer bewoog. We dachten dat er iemand iets verkeerd gedaan had maar nee... Zoals jullie al wisten : toen we er twee hadden is er al eentje dood van een ziekte en nu denken we dat die gerbil het zelfde had dus niemand is de schuldige. Ik vind het wel jammer maar ja de natuur beslist het en niet wij.Gerbil nr 2 +23/02/10. (Lois)
23-02-2010
Jezus treedt op tegen onrecht
We hebben over Jezus geleerd in de gosdienstles.We hebben 3 verhalen gehoord.We hebben dan een toneeltje gemaakt over de overspelige vrouw. Ik mocht de overspelige vrouw spelen en Peter was Jezus, Louis en Floris waren spelende kinderen, de rest van de klas waren boze mensen.Je kan het filmpje ook bekijken want meester heeft het gefilmd. Het filmpje staat ook op de klasblog (klik maar op de prent !). Voor degene die het niet wisten : een overspelige vrouw is iemand die getrouwd is en seks heeft gehad met iemand anders. Ik vond het wel leuk dat we nog eens een toneeltje hebben gemaakt want het is bijna altijd toneeltjes als het olifanten is. (Melanie)
Lekke band !
We hebben in de klas geleerd hoe we een lekke band moeten vermaken. We moesten eerst een bandlepel onder de buitenband steken en dan de binnenband eruit halen. Dan hebben we het gaatje gezocht en hebben we met lijm (solutie) op het gaatje geweest. We moesten minimum 5 min. wachten. Na de vijf minuten hebben we er plakkertje op geplakt en dan moesten we de binnenband weer in de buitenband steken. En als laatste moesten we de band oppompen en dan was het klaar. (Jericho) We hebben geleerd hoe je een lekke band moet maken. We moesten eerst de bandlepel onder de buitenband steken om de binnenband eruit te kunnen halen. Toen moesten we de band oppompen om het gaatje te vinden. Dan moesten we over het gaatje wrijven met schuurpapier zodat het plakkertje goed vast zou zitten. Met solutie over doen het gaatje dat het plakkertje goed zou blijven plakken dan minstens 5 minuutjes (of langer) wachten ander zal het plakkertje niet goed vastkleven. dan moesten we het plakkertje op het gaatje doen. En als het plakkertje goed vast hangt, dan moet je de band oppompen en je bent klaar. (Jonas)
22-02-2010
Een huisje in karton !
We zijn nu bezig met een kartonnen huisje te bouwen. In het begin is het even prutsen maar na een tijdje begint het al goed te lukken. Eerst moet je een zijkant en een stukje van het dak uitknippen (x2). Daarna komt het dak. Maar om het dak mooier te maken moet je één centimeter uitlaten aan de zijkanten. Vervolgens is er nog de grond. Dan is het huisje bijna klaar, want dan is het nog maar de ramen en de vesieringen eraan vastmaken. En dan is het klaar ! (Kelsy)
Een nieuw klasdier...
In de klas hebben we een nieuw klasdier : wandelende bladeren. Het zijn 2 meisjes en ze zitten in een bak naast de wandelende takken. De bak is wel groter dan die van de wandelende takken. Het ligt er vol stenen en bladeren. Ze eten graag blaadjes van de braamstruik. Ze kunnen geen eieren leggen want het zijn 2 meisjes. Dat is wel jammer. Meester zegt dat ze ook al redelijk oud zijn maar het zijn leuke dieren.(Viktor)
11-02-2010
de gerbils
De gerbil in onze klas is gejongd : twee kleine gerbils. Maar maandag lag er eentje dood. We mogen alleen maar kijken, aankomen niet. Vorig school jaar hadden de gerbils hun jongen doodgebeten. Maar nu is het dat geval niet meer. Meester denkt dat het dood is van een ziekte. De witte gerbil (de moeder) zorgt nu zeer goed voor haar jong. (Merijn) De witte gerbil in de klas had 2 kleine jongen. Vroeger aten de andere gerbils de kleine gerbils op, maar nu niet meer. 1 van de 2 jongen is dood gegaan. Meester denkt dat het komt door een ziekte, want er was niet aan het kleine diertje geknabbeld. Gistereren hebben we met enkelen voor de middag het beestje in de vuilbak gegooid, en Emma nam het eruit om het diertje beter te bestuderen. Het andere jong leeft nog en de witte gerbil zorgt er zeer goed voor. Ze ligt in haar holletje op haar jong en zorgt ervoor dat het blijft leven. Als de moeder gerbil soms gaat eten kunnen we kijken hoe het met het kleintje gaat. Nu is zij/hij nog lelijk omdat ze nog geen haartjes heeft. Hopelijk komt wordt het groot en kunnen er nog meer gerbils in de bak komen. (Lieze) Klik op de foto en bewonder het kleintje bij haar mama. Ze lagen zalig in het zonnetje. Je kan goed merken hoe de mama haar kleintje wast en een "nieuwe pamper" omdoet. Ondertussen is papa aan het zonnebaden...(Meester)
10-02-2010
Hoekenwerk
Tijdens het hoekenwerk in de klas werken de leerlingen aan hun eigen taak, volgens eigen tempo en op hun eigen niveau. Hoekenwerk heeft o.a. volgende troeven :
-kinderen kunnen op hun eigen niveau werken
-kinderen kunnen in hun eigen tempo werken
-kinderen kunnen allerhande klasmateriaal individueel gebruiken
-bij problemen kunnen ze bij vrienden of de leerkracht terecht
-het bevordert het samenwerken in de klasgroep
-kinderen zijn handelend bezig : ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik herinner, IK DOE EN IK ONTHOUD
-
Op deze fotos kan je de kinderen aan het werk zien. Alle fotos zijn genomen tijdens 1 hoekenwerkbeurt van 20 minuten. Volgende activiteiten kan je herkennen : opzoekwerk in encyclopedie en atlas, oppervlakteberekening, volumeberekening, actualiteit, kruiswoordraadsel, schaken, spelling : bezitsvormen, inoefenen Franse woordenschat, werken op het klasblog. (meester Wim)
We bereiden ons voor op het vormsel
Elke woensdagnamiddag is het "lering" voor het vormsel. Je hebt elk een catechist(e). De catechisten zijn pastoor Dirk en Ludwine. Ze helpen je op weg naar je vormsel. De eerste keer hebben we een grote wandeling gemaakt en er waren 7 activiteiten. Na de wandeling hebben we een pannenkoek kunnen eten en chocomelk kunnen drinken. De kinderen die geen chocomelk lusten mochten een glas water drinken en de kinderen die nog een pannekoek wilden mochten er nog één eten. De 2de keer hebben we een brief geschreven naar onze vormselmeter/peter. En we hebben ook een map gekregen voor al onze blaadjes en ook een tas voor onze map en schrijfgrief. We hebben een rebus als huiswerk. En vandaag wordt het onze derde lering. Ze hebben ook al een foto genomen per kind voor je vormsel. (Emma V.) Bijna elke woesdag is het catechese. We zijn verdeeld in 2 groepen. Ik zit bij Ludwine. We hebben al een hand moeten maken en je foto erop plakken. Zaterdag moeten we naar de mis. Ik moet in het begin al lezen. We oefenen soms ons liedje in de klas en we zijn ook al naar de kerk geweest om te oefenen. We hebben ook een zak gekregen om je map in te steken . We zijn ook met de bus naar ''Let it shine'' geweest, dat vond ik nog het leukste. E.H. Roger Vangheluwe was daar ook. We kregen -als we doorgingen- een lichtje om mee te zwaaien en een kaartje waar Roger Vangheluwe op staat. (Seppe)
09-02-2010
Lachertje ?
Meester : Jantje, vertel nog eens je mop over die mummie ! Jantje : die is veel te ingewikkeld...
Maar nu even serieus : ken je de oudste Europese mummie ? Klik op de foto en je leert Ötzi al wat kennen. Als je er meer over wilt weten, kan je het opzoeken via Google. (meester)
Verantwoordelijkheid en engagement
Wat leren wij bij godsdienst ? Het nieuwe thema is : verantwoordelijkheid en engagement. Wij leren om onze verantwoordelijkheid voor iets te nemen. Bv je zegt "ja" om een hond te kopen. Je moet je veratwoordelijkheid ervoor nemen en er ook voor zorgen. Ook organisaties zeggen "ja" om verantwoordelijkheid te dragen (bv Unicef, een organisatie van de Verenigde Naties die zich inzet voor kinderen én voor hun opleiding. Zij nemen de verantwoordelijkheid om kinderen te helpen die het moeilijk hebben). Engagement. Mensen die geëngangeerd zijn hebben een groot hart, ze zijn creatief, ze komen op voor de zwakke, enzovoort. Alfred Nobel heeft zich geëngangeerd om na zijn dood geld te geven aan mensen die dat verdienen. (Ianka) 09/02/2010
06-02-2010
Godsdienst : Alfred Nobel
In de godsdienstles hebben we geleerd over Alfred Nobel. Dat was een man die het dynamiet uitgevonden heeft. Toen hij nog klein was had zijn pa een bedrijf dat springstof maakte. Maar het bedrijf ging failliet dus startten ze opnieuw maar het mislukte ook weer en toen nog een keer. Alfred ging studeren aan een universiteit (vraag me niet welke!) en ging overal op reis om te leren en uiteindelijk als hij gedaan had met leren startte hij een laboratorium met een paar andere mannen. Hij probeerde allerhaande technieken uit te vinden om een soort stof of vloeistof die super vlug ontplofte bruikbaar te maken zonder dat het zo gavaarlijk was en licht ontplofbaar. Maar zijn experiment mislukte en zijn labo ging de lucht in. Even later wou hij het opnieuw proberen maar hij kreeg geen vergunning van de stad en startte dan een labo op een boot. Deze keer lukte het wel, hij nam er een patent op en noemde het dynamiet en bracht het op de markt. Op een dag ging zijn broer dood, maar de kranten hadden zich vergist en dachten dat het Alfred was die dood was. Albert ging de krant kopen en las over zichzelf, de kranten noemde hem een moordenaar, iemand die voor oorlog zorgde en vele mensen met zijn uitvinding doodde. Toen Albert dit las was hij geschokt en besloot er iets aan te doen. Toen hij bijna dood ging zette hij in zijn testament dat alle mensen die iets groots en goeds deden voor de wereld van hem geld zouden krijgen. Vandaar de "Nobel"-prijs. Die bestaat uit 5 onderdelen. Als je één wint krijg je 1,1 miljoen en nu denk je geraakt dat geld niet op? Wel hij had zoveel geld dat zijn interest meer dan 5,5 miljoen euro is. Op zijn bankrekening staat waarschijnlijk 100.000.000 of meer euro. (Thomas)
27-01-2010
Opstel
We moesten een opstel maken over de geschiedenis of iets dat gebeurd is in je leven, maar er mag ook fantasie tussen zitten. Dat was wel leuk. We hadden twintig minuten om klaar te raken. We moesten dan ook "bruusk" stoppen. We moesten ook bijzondere woorden gebruiken zaols bruusk, blozen, nijdig enz. Ik heb een voetbalwedstrijd verzonnen maar er zat wel een beetje waarheid in. (Michael)
Seksuele voorlichting in de klas
We hebben geleerd over seksuele voorlichting in de klas. We hebben geleerd hoe de man en de vrouw vrijen, wat steriliseren is, hoe er baby's ontstaan, wat je allemaal kan gebruiken om geen kindje te hebben(bv: de condoom en de pil). Wist je eigenlijk dat de condoom gelijk een ballon is maar in piemelvorm. En dat er veel vormen van "de pil" bestaan ??? Het was wel heel tof. Ik wist al een paar dingen maar ja, je kan ook niet alles weten daarover he. Het was heel interessant. We hadden maandag een toets en het klasgemiddelde was 7,5/10. Dat betekent dus dat wij (onze klasgroep) dat een heel interessant vak vinden. Misschien wel de tofste (achter speeltijd is dat van mij mijn tofste vak). Het was ook wel tof om de lichaamsdelen te weten van de man en de vrouw, en ook om te weten dat een mens bestaat uit meer dan MILJOENEN cellen en dat het beter gaat als de man zijn piemel stijf moet staan en ook om dat de vrouw haar spleet nat en vochtig moet zijn. Als man is het zeker nodig dat je zaadcellen klaar zijn. (Floris)
24-01-2010
Schoolfeest
Klik op Zeus en bekijk ons optreden : de Olympische Spelen ter ere van Zeus. Op het schoolfeest waren we de 3de laatste om op te treden. Het was fijn om te doen. We hebben gebokst en Jasper,Viktor en Ken hebben met de speer geworpen. Jasper was gewonnen. Toen hebben we ook gelopen : ik ben dan gewonnen. Ik en Jasper hebben een krans gekregen. In het boksen is er niemand gewonnen maar het was heel fijn. Op het einde kreeg ieder een blikje cola en een zak chips. Ik vind het jammer dat dit het laaste schoolfeest was maar het was leuk ... (Bente)
13-01-2010
Paulus
In de godsdienstles leren we over Paulus. Hij was een verkondiger. Tijdens z'n 2de reis kwam hij bij een sokkel aan een onbekende God. Hij vertelde over God, sommigen vonden het interessant, anderen eerder amusant. Z'n 3de reis gaat hij naar Damascus. Hij wordt daar christen. Paulus moet vluchten. Hij vraagt of hij apostel mag worden. (Emma Es) We leren over Paulus. Hij was een jood en ging op reis achter christenen, om ze op te pakken omdat ze zogezegd niet alles deden zo als de joden. Ineens viel hij van zijn paard daarna zweeg hij drie dagen. Hij sliep 's nachs en sliep over dag. (Peter) We hebben in de godsdienstles op 26 januari over Paulus geleerd. Deze keer mochten we een geheugenspelletje spelen en een kwartet. Dat was super leuk!!! We zaten allemaal in een groepje van 4 of van 3. Dan kregen we een groepje kaarten in allerlei kleuren : geel, groen, roze, oranje,... Toen mochten we beginnen met de spelen, elk om de beurt 4 kaarten omdraaien. Als je met 1 spelletje klaar was moest je wisselen van bank en met andere kinderen spelen. Na een tijdje zijn we dan begonnen met kwartet. Het was een hele leuke godsdienstles !!!! (Melanie)
12-01-2010
netbal tornooi
Morgen is het netbaltornooi in de Sceure. We hebben al veel geoefend want dat vind ik wel belangrijk en leuk. Vandaag tijdens de middag gaan we weer oefenen en dat vind ik wel tof. We moeten tegen 2 ploegen spelen : tegen Oostvleteren en tegen Houthulst. We moeten 4 wedstrijden spelen. (Lois) Morgen is het netbaltornooi voor de jongens en meisjes. Er zijn 2 jongensploegen en 1 meisjesploeg uit onze school. Ik ben bij de beste jongensploeg. De ploeg is Lucas, Thomas, Louis, Merijn, Jasper en Stijn. De andere jongensploeg is met Ken, Seppe, Jericho, Floris, Frederik en Michael. We hebben ook al veel getraind. In het tornooi zijn er verschillende poules : bij de jongens 2 en bij de meisjes 1 . De ploegen waar tegen we moeten zijn Houthulst, Oostvleteren, Westvleteren en Reninge. Als we de eerste zijn mogen we naar Diksmuide en als we daar de eerste zijn mogen we de finale spelen in Roeselare. ( Jasper) Uitslag van het tornooi : Meisjes : 1. Woesten 2. Oostvleteren 3. Houthulst Jongens : 1. Woesten1 2. Houthulst 3. Oostvleteren 4. Woesten2 5. St.-Sixtus1 6. St.-Sixtus2 7. Reninge2 8. Reninge1 (meester Wim) Er is netbaltornooi geweest in de Sceure en Woesten had 2 ploegen. We hebben daar tegen elkaar moeten spelen, maar mijn ploeg was gewonnen. Die ploeg was ik, Thomas, Merijn, Jasper, Louis en Lucas. Dan hebben we de finale gespeeld en we zijn gewonnen. Dus waren we de eerste en nu mogen naar Diksmuide om te netballen met m'n ploeg. Als we winnen in Diksmuide mogen we naar Roeselare. (Stijn)
04-01-2010
Het schoolfeest komt eraan !
Op zaterdag 23 januari is het zoals ieder jaar schoolfeest in de Sceure. Het thema van dit jaar is de tijd. De school gaat een nep-tijd-machine maken en dan doen alsof ze terug in de tijd gaan. Iedere klas moet een toneeltje opvoeren dat te maken heeft met de vroegere tijd, bijvoorbeeld de wereldoorlog. Onze klas gaat misschien de Olympische spelen uit Griekenland doen. Ik denk wel dat het leuk zal worden. Vorig jaar was het thema "dansen". Dat vond ik niet zo leuk omdat ik niet zo graag dans. Maar ik ben zeker dat het dit jaar wel leuk zal worden. Ik kijk er al naar uit. (Viktor) Voor het schoolfeest doen wij "de Grieken". We zullen de Olympische spelen uitbeelden. We zullen allerlei sporten uitbeelden. Volgende week zullen we heel veel oefenen. Ik zou graag een atleet zijn. Ik vind het wel een leuk thema, vergeleken met vorig jaar. Ze zullen ook zo'n tijdsmachine in mekaar steken. We gaan beginnen van onze tijd tot de oudste tijden. Ik zie het al zitten voor volgende week. ( Seppe ) De zaterdag die komt is het schoolfeest in de Sceure. Er zal weer een "catwalk" zijn voor het podium. Het thema van dit jaar is "DE TIJD". Wij doen de "OLYMPISCHE SPELEN VAN DE GRIEKEN". Ik vind dat eigenlijk ook veel chiquer want het dansen (vorig jaar) vond ik maar saai. Dit is ons laatste schoolfeest, dus maken we er een groot feest van met veel chips en drank. Hopelijk zijn er niet te veel mama's en papa's (of kinderen!!) zat. Dus op ons laatste schoolfeest--> CHAMPAGNE ! (Lucas)
16-12-2009
We schrijven onze nieuwjaarsbrieven
Het was super tof dat we zelf een nieuwjaarsbrief mochten schrijven. Eerst moesten we het op een kladblad schrijven, daarna moesten we naar meester gaan om te controleren. Nadat het kladblad gedaan was mochten we beginnen in het net. Maar in het net schrijven was veel leuker dan op een kladblad. Enkel voor de mama's en papa's moesten we dat doen, en voor de oma's en opa's moesten we één kiezen uit een 6-tal gedichten. (Kelsy) We moesten de nieuwsjaarsbrieven schijven. Eerst moesten we op een kladblad schrijven en dan in het net. We moesten onze nieuwsjaardbrieven zelf uit het hoofd schijven. Meester scheef op het bord waarover we het konden schijven : eerst het jaar aankondigen, wensen geven, hopen dat ik ... , ik beloof dat ik ... . Het was heel leuk dat je het zelf mocht schrijven. Maar voor de oma's en opa's moesten we overschijven omdat het te lang zou duren. We konden kiezen uit een paar gedichten. En de oma's en opa's waren heel blij met de brieven en de mama's en papa's ook. (Jonas)
15-12-2009
De droom : een muzikaal tekstspel.
We doen met de klas een muzikaal tekstspel. De bevers halen de instrumenten uit en meester legt ze dan op de banken. Dan vraagt meester aan de kinderen wie er dirigent wil zijn. Als het gedaan is dan worden de instrumenten doorgegeven en komt er een nieuwe dirigent. (Ken)
De voorleesbeer.
In de klas hebben we een "voorleesbeer". Die wordt gebruikt om te lezen. We doen het per klasnummer. Als je die hebt en als iets moet voorgelezen worden, dan moet die wie de voorleesbeer heeft lezen. Dat vind ik heel leuk want ik heb de voorleesbeer al eens gehad. Gelukkig moest ik in de godsdienstles niet vooraan de klas lezen. Daar ben ik heel blij om. Die voorleesbeer staat niet op tijd (hoelang je die hebt) maar 't is te zien hoeveel je leest. Sommige kinderen hebben de voorleesbeer een week, anderen een dag. De voorleesbeer heeft ook een brilletje op. Dat is tof en als je vind dat de voorleesbeer te groot is dan doe je gewoon zijn brilletje af en zet je de voorleesbeer weg en hou je alleen het brilletje. (Emma V)