Via een doorschuifsysteem herhaalden we onze lesjes van meten. Zo hebben we objecten gemeten en gewogen. Maar ook met water hebben we de inhoud van flessen berekend.
4 oktober was het dierendag ... daarom knutselden we een mooi silhouet van een dier. We kozen één van de dieren en knipten deze mooi uit. Nadien hebben we er een stippenschilderij van gemaakt. We hadden mooie resultaten.
We kropen in de huid van de kunstenaar Alberto Giacometti ... Kijk maar snel naar onze mooie resultaten! Nadien hebben we in groepjes een toneelstukje voorbereid met onze 'poppetjes' - wat was dit grappig!
Wat hadden we geluk, de juf haar oma was in het land! De mama en de oma van de juf kwamen ons een woordje Tsjechisch leren ... Het leek wel Chinees voor ons! Toch hebben we zeker één ding onthouden: AHOJ!
Deze week was het sportweek! Leuk, lekker veel bewegen en toffe spelletjes spelen! Nieuwe dingen bijleren. We hebben circustechnieken geleerd, we hebben leren badmintonnen, ... . De laatste dag hebben we ons uitgeleefd op een soort van springkasteel - wat was dat leuk .... tot meester Mathias de stekker uittrok terwijl wij lekker een dutje aan het doen waren ... Kijk maar naar het resultaat!
Tijdens het W.O. thema 'schitterend' leren we onszelf beter kennen. Zo bekijken we wat we graag doen, waar we goed in zijn, ... . We zijn allemaal uniek, juist zoals de sterren in de hemel - elke ster is anders, heeft een andere naam, ... . We hebben allemaal onze talenten; dingen waar we goed in zijn.
Daarom maakten we tijdens de knutselles een ster, we schreven op de ster wat onze talenten zijn, ... . Van al deze sterren zal een sterrenslinger gemaakt worden die in onze klas zal hangen, fijn!
Vandaag hebben we in de taalles onderzocht hoe het komt dat sommige woorden rijmen op elkaar.
Kat rijmt op: mat, lat, schat ... waarom? Omdat de woordjes allemaal eindigen op - AT
Nadien gingen we zelf aan de slag met het rijmdomino. We zochten de woordjes die op elkaar rijmden en vonden zo onze weg tot het eindblokje van het domino spelletje.
1 liter? Laten we eens kijken of de inhoud wel 1 l is van deze flessen :-)
We hebben reeds in het eerste leerjaar kennis gemaakt met de liter, maar omdat het bij sommigen nog wat ver zat, herhaalden we dit. We kozen enkele flessen uit waarvan we dachten dat deze 1 liter zouden zijn ... we onderzochten of dit wel waar was. We kwamen tot het besluit dat de meeste flessen een kleinere inhoud hadden dan 1 liter ... MAAR toch was er ook wel één fles bij waarvan de inhoud EXACT 1 liter was.
Nadat de oom van Mika, oom Tom, even een bezoekje bracht aan ons, kropen we in de huid van Mika en Do. We lazen informatie over Mika en Do en interviewden elkaar nadien. Sommige leerlingen waren echte journalisten! Wie weet, misschien wordt één van de leerlingen ooit een journalist!
Op dinsdag, 28 april organiseerde de sportdienst van Lede een heuse schoololympiade voor het eerste en tweede leerjaar. Natuurlijk deden wij hier graag aan mee. We deden heel wat leuke sporten, zoals badminton, honkbal, basketbal, ropeskipping, handbal, volleybal,... Er waren ook enkele toffe sportactiviteiten, zoals estafettes, new games met de parachute, jagersbal,... Kortom, we hebben niet stil gezeten en onze spieren in plaats van onze hersenen eens goed laten werken. De laatste foto (nog even genieten van een hapje en een drankje na een vermoeiend dagje) toont dat het top was.
Vorige week dinsdag gingen we naar een vertelvoorstelling in verband met de jeugdboekenweek 'Wie is er bang...'. De kinderen kunnen jullie alvast aan de hand van de foto's vertellen waarover deze ging.
Vandaag, een week later, werden we uitgenodigd voor een heuse pyjamafuif. De koning en koningin kwamen langs, maar die konden we toch niet in onze pyjama ontvangen... Gelukkig leerde Assepoester ons een tof dansje om het gezelschap te verwelkomen. En wat dacht je... ja, de koning vond het fantastisch en de pyjamafuif werd geopend.
Naar aanleiding van de Voorleesweek kwam vandaag Carlos, de papa van Lowie, twee boekjes voorlezen.
De boeken waren rond het thema 'vriendschap'. Iets wat toch wel heel belangrijk is in het leven.
In het eerste boek 'De wonderlijke hoed van meneer Beer' komen er vogels wonen in de hoed van de beer. In het begin vond hij dit niet leuk, hij was liever op zichzelf en alleen. Maar na een tijdje begon hij het gezelschap toch te appreciëren. De vogels trokken in de herfst naar het zuiden en meneer Beer mistte hen. Hij liet er zelfs zijn winterslaap voor, want misschien kwamen de vogels wel terug... En ja, toen het lente werd, waren ze er weer. Meneer Beer zijn hoed was ondertussen uitgegroeid tot een mooie boom met takken, waar de vogels een gezellige thuis van maakten.
Het tweede boek gaat over 'Otis', de tractor en een kalfje. Ze zijn de beste vrienden op de boerderij, tot de boer beslist een nieuwe, grotere tractor te kopen. Otis wordt aan de kant gezet, maar ook het kalfje is hiermee niet echt blij. Op een dag komt het kalf vast te zitten in een modderpoel en iedereen probeert het te bevrijden, maar niemand slaagt erin. Behalve... Otis, de tractor! Die komt hem redden. Zo worden ze weer de beste maatjes.
Tenslotte wensen wij, de kinderen van het tweede leerjaar en juf Annelies, Carlos van harte te bedanken voor deze mooie en toffe verhaaltjes.
In ons taalthema 'Fruit... gezondheid' leerden we het recept van een 'perenegel' kennen. Aan de hand van enkele luisteropdrachten achterhaalden we de ingrediënten. De juf vertelde ons nadien de werkwijze en wij moesten die dan correct uitvoeren om uiteindelijk een 'perenegel' te bekomen.
Hadden we wel goed geluisterd? Het resultaat zag er bij iedereen heerlijk uit.
Juf, mogen we dit nu opeten? Ja hoor, als je straks nog kan vertellen hoe we het maakten.
Smullen maar! Mmm...
Tenslotte noteerden we dit recept in ons werkboek van taal. Zo kunnen we het later nog eens uitproberen.