In de kleuterklas hebben we leren spelen met blokken. We hebben daar ook al wat dingen leren nabouwen. In het tweede leerjaar gaan we nog een paar stapjes verder ... . We leerden reeds blokkenbouwsels nabouwen en bespreken tijdens de vorige maanden. Vandaag gingen we nog een stapje verder ... van een blokkenbouwsel maakten we een platte grond ... In die platte grond schreven we cijfertjes van het aantal blokken dat er op die plaats stonden. En dan kwam de test per twee ... de juf bracht een platte grond aan bord en wij dienden het bouwsel te maken. Dat lukte ons heel goed! Tot slot kregen we per twee en kasteel van blokken op een foto. Wij moesten hier de platte grond van tekenen, tof! Er was zelfs een koning Tuur tussen met een mooi kasteel!
Ja hoor, het is weer zover - terug een verduisterde klas, terug onze zaklampen boven halen! Vandaag onderzochten we terug schaduwen.
- We gingen aan de slag met popjes. Hoe kan ik de schaduw van het popje groter of kleiner maken zonder het popje te verplaatsen? - Hoe kan ik een spin over de deur laten kruipen met mijn handen? - Hoe kan ik verschillende dieren met mijn handen toveren op een wit blad? - Wat als ik in de spiegel schijn die in het water ligt? - Wat als ik in een CD schijn die in het water ligt? -> Whaw juf, kijk een regenboog op het plafond!
Na al deze proefjes hadden we nog wat tijd over. Samen zaten we in de zithoek en speelden enkele kapoenen een zelf verzonnen schaduwspel met de popjes van Roodkapje. We waren precies in het theater, zo fijn! Scroll naar beneden en klik op de link, daar zie je alvast onze filmpjes!
Er is terug eentje jarig! Hiep hiep hoera, Elise is jarig!
Vandaag hebben we de verjaardag van Elise gevierd! Ze zag eruit als een engeltje in haar witte kleedje, mooi! Samen zongen we enkele liedjes voor haar!
Elise, dikke proficiat van je klasgenootjes en de juf! Drie dikke kussen!
Wat donker in de klas! We mochten allemaal een zaklamp meebrengen. In de klas voerden we enkele opdrachtjes uit met schaduwen.
- Gaat het licht door een glazen bokaal? Krijg je dan een schaduw? Gaat het licht door een bloempot en krijg je dan een schaduw? - Wat als we gekleurd papier houden voor onze zaklamp? - Wat gebeurt er als we met de zaklamp schijnen in een spiegel? - Kan een zaklamp door gaatjes schijnen? - ...
Deze week gaat de voorleesweek van start! Juf Bea kwam ons een mooi verhaal vertellen over de leeuw en het vogeltje. We waren héél enthousiast en stelden veel vragen aan juf Bea over het verhaaltje.
Als echte speurneuzen gingen we vandaag op zoek naar sporen in het bos in Impe.. Helaas vonden we niet veel sporen van dieren. Hier en daar vonden enkele speurneuzen toch veren! We
vonden heel veel sporen van mensen ... mensen die afval achterlaten in
het bos. Deze raapten we dan maar op, om dan op school in de vuilbak te
gooien.
Ook luisterden we naar de geluiden in het bos. Mattis
dacht een eekhoorn te horen, wat heeft hij toch goeie oren! We bekeken
de schors van de bomen en maakten er een afdruk van, we onderzochten een
stukje van de grond, ... . We vonden ook eikeltjes die we meenamen voor onze verzameling in de klas.
Vandaag hebben we de verjaardag van Emme gevierd! Haar mama had iets lekkers gemaakt, voor Emme was het ook een grote verrassing wat er onder het zilverpapier schuilt. Eenmaal we gepiept hebben vonden we het allemaal een zonde om deze mooie cakes te versnijden! Zo mooi seg! Niet alleen zo mooi, maar ook oooh zo lekker! We hebben allemaal lekker gesmuld van de cake!
Dikke proficiat voor je verjaardag Emme! Drie dikke kussen van je klas en de juf!
Vandaag waren we allemaal kleine chef koks! We maakten met lekkere groentesoep klaar! Hiervoor dienden we groenten te snijden. Raar, sommige kindjes waren precies zo blij dat ze ervan moesten huilen... of kwam dat misschien door de ajuin?
We maakten een herfstboom met verschillende kleurtjes rond. We mochten lijntjes, cirkeltjes, ... trekken en deze nadien inkleuren. Dan kwam het 'vettige' werkje we moesten nadien onze tekening inwrijven met olie. Zo werd onze tekening een beetje doorzichtig en konden we deze aan het raam hangen. Wat een mooie resultaten!
De voorbije maanden hebben we van onze klas een maquette gemaakt. Vandaag maakten we een plattegrond van onze klas. Samen hielpen we elkaar en kwamen we tot een mooi resultaat. Nadien mocht iemand zich verplaatsen in het klaslokaal, andere twee leerlingen volgden de weg die de leerling aflegde op de maquette en op de plattegrond.
Soms hebben we even pauze nodig tussen de lessen door. Onze dansleraar Mattis heeft ons de voorbije maanden de danspasjes aangeleerd. Kijk maar eens snel naar onze dansmoves! We bewegen op het liedje 'dansen met tante Rita', maar voor ons is het 'dansen met meneer Mattis'. Klik maar snel op de link hieronder, daar zie je onze mooie dansmoves!
Tijdens de W.O. lessen hebben we veel bijgeleerd over hoe het vroeger was. We stelden in de klas ook enkele vraagjes op, omdat we grootvader van de juf zouden interviewen. Deze week kregen we de mogelijkheden om de vraagjes te stellen ... . We hebben veel bijgeleerd ... zo was het voor ons heel raar dat voor pépé Willy een banaan en cola heel speciale dingen waren. Ook hebben we bijgeleerd dat ze vroeger op school veel erger gestraft werden ... . We stelden na het interview nog vele andere vraagjes ... op het einde heeft pépé Willy nog een heel mooi verhaaltje verteld over het meisje met de smarties ... en wat bleek? We kregen allemaal lekkere smarties!