Wetenschappelijk werk
OLVI BOOM 2A10-2A14 :er zit muziek in...
22-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 ; Groep 3 (Blogpost : doppler-effect )
Het doppler-effect heeft te maken met soorten golven.
Zoals van Frequentie , geluid en licht.

 

Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=4mUjM1qMaa8&feature=fvw   

22-02-2011 om 19:18 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 2 2a14
Technopolis :
Het proefje 'Leg je oor te luisteren' legt je meer uit over de hogere en lagere tonen.
Want in de kortere buizen hoor je de hogere tonen, en in de langere buizen hoor je de lagere tonen.


Groepsleden ; Joris, June & Axana

22-02-2011 om 16:40 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 : Groep 3

Wat hebben we vandaag geleerd?



P 74-77.
1. We deden de proef ' De dansende rijstkorrels ' .
     Doordat de geluidsgolven tegen het plasticfolie komen , trilt het.
Daarom dansen de rijstkorrels.

2. Hoge tonen zijn HEEL  irritant.

3. Geluiden zijn trillingen afkomstig van een elastisch voorwerp : De geluidsbron.


Groep 3 : Jari , Joran en Sabil

22-02-2011 om 15:43 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 7
22/02/2011


ICT PROEF: OEF 24: intensiteit van geluid wordt uitgedrukt in decibel

ULTRAGELUIDEN: ultrageluiden zijn geluiden die te hoog zijn voor een mens om hoorbaar te zijn

INFRAGELUIDEN: infrageluiden zijn geluiden die onder de 20 hz liggen waardoor mensen ze niet meer kunnen waarnemen als geluiden

EXPERIMENT MET DE DANSENDE RIJSTKORRELS: door de trillingen van het geluid begginen de rijstkorrels op en neer te springen

OEF 40: geluid verplaatst zich door de trillingen in de lucht.

22-02-2011 om 15:42 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 GROEP 6.
Wat hebben we vandaag geleerd ?

Vandaag hebben we geleerd:

- Elk muziekinstrument heeft een ander klankkleur of timbre.
- De stem van een vrouw is hoger dan die van een man.
- Bij de proef van de zelfgemaakte telefoon is het geluid gedempt
- Als een leerling met zijn rug naar een andere leerling staat is de stem niet herkenbaar.
- Wat het gvolg van de proef is van de dansende rijstkorrels: - De rijstkorrels gaan springen.

Groepsleden: Iane, Ina & Youssra

22-02-2011 om 15:42 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 Groep 4
Vandaag hebben we naar een paar fragmenten geluisterd een een proef gedaan.

Het eerste fragment was een laag en somber fragment.
Het tweede fragement was een zeer hoog en scherp fragment dat het irriterend werkte.
Het derde fragment was een nog hoger en snijdend fragment.
Het vierde fragment was een fragment dat gewoon begon maar later erg irriterend werkte.
Het vijfde fragment begon opgewekt maar eindigde heel somber.

De proef dat we hebben gedaan was een proef met rijstkorrels en muziek.
Toen we de muziek opzette begonnen de rijstkorrels te bewegen op een plastic folie.

Hoe hoger de frequentie, hoe hoger de toon.

Andreas, Jasper en Oliver.

22-02-2011 om 15:42 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 6: Dansende Rijstkorrels.

Dansende Rijstkorrels.

Bij deze proef had je een kom nodig met een plasticfolie over, daar leg je enkele rijstkorrels op.
Je zet een liedje op met een goede beat en de bedoeling is dat de rijstkorrels beginnen te 'dansen'.

Door de sterke trillingen van de muziek begint het plasticfolie te trillen waardoor dat de rijstkorrels beginnen te dansen.
Hoe harder je de muziek opzet hoe hoger de rijstkorrels gaan. Hoe zachter hoe minder hoog. Bij Klassieke muziek gaat het proefje niet zo goed lukken tegenover hardere muziek gaat de proef beter lukken. Elke schaal heeft een eigen toonhoogte waarmee de rijst het meeste trilt. Meestal zijn dat lage tonen. De trillende lucht wordt ook opgevangen in onze oren, waar een heel dun vliesje (het trommelvlies) met de lucht meetrilt en er voor zorgt dat wij kunnen horen. Het trommelvlies van onze oren is veel dunner en gevoeliger dan het plasticfolie, daarom trilt ons trommelvlies wel bij hoge tonen en kunnen wij liefdesliedjes wel goed horen.                                                         


Groepsleden: Iane, Ina & Youssra

22-02-2011 om 15:34 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a10 groep 1
Vandaag deden we de proef van 'de dansende rijstkorrels'.
We konden waarnemen dat de rijstkorrels bewogen, toen de muziek begon.
Dit komt door de trillingen van de muziek.
Ook deden we de proef met de blikjes.
De geluidsgolven planten zich voor door de trillingen van het touw.

Groepsleden ; Luna & Lauren & Marie

22-02-2011 om 15:32 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 2
We hebben vandaag de proef met de dansende rijstkorrels gedaan en geleerd dat bij lage bastonen de korrels gaan springen.
Ook hebben we de geluiden op de CD-Rom beluisterd en gemerkt dat hoge tonen zeer irritant zijn en hoge tonen zijn verdraagbaar. We hebben ook de proef gedaan van de BEKERTELEFOON. We horen geen volledige woorden of zinnen maar horen een gewone gedempte toon.

groepsleden: Joran, Jonas, Niels

22-02-2011 om 00:00 geschreven door Leerling


21-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

Vandaag zijn we 21-02-’11,

 

We hebben het thema “ er zit muziek in…” afgewerkt

 

  • We hadden één onderwerp dat we het belangrijkste vonden

 

    • Klankkleur

 

      • Klankkleur kan je ook timbre noemen

 

        • Geluiden zijn trillingen afkomstig van een elastisch voorwerpen: de geluidsbron. Als we met verschillende instrumenten een toon voortbrengen van gelijke toonhoogte en geluidssterkte, dan kunnen we het instrument herkennen omdat het een eigen klankkleur heeft. Een toon voortgebracht door een muziekinstrument is een samengestelde toon. Hij kan beschouwd worden als een verzameling van verschillende trillingen: zo trilt bijvoorbeeld niet alleen de snaar van de gitaar maar ook de lucht in de klankkast… Dit alles bepaald de klankkleur van het instrument.

 

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse

 

21-02-2011 om 12:00 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a14 groep 6
We hebben vandaag wat meer geleerd over het begrip decibel. Decibel is de schaal om verhoudingen van geluidsniveaus uit te drukken.
Vandaag hebben we nog de proef van de dansende rijstkorrels gedaan. 
-Je legt wat rijstkorrels op een folie en zet dan LUIDE muziek op.  
Dan hebben we nog op de cd-rom geluiden beluisterd en beoordeeld of ze irritant of aangenaam waren.
En verder hebben we nog oefeningen gemaakt. 
 

21-02-2011 om 11:58 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 1 2a14

We deden vandaag:

1. p.72 t.e.m. 77 we leerden over geluid en timbre

2. Timbre of klankkleur zijn twee verschillende instrumenten die de zelfde toonhoogte en geluidsterkte voort brengen.
     Toch hoor je er een verschil tussen de twee instrumenten. Dit komt doordat elk instrument een eigen klankkleur heeft.


groepsleden : Joke, Elien, Tine

21-02-2011 om 11:57 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep3 2a14
Wat hebben we voor boeiende en interessante dingen vandaag gedaan :    -Het effect van geluiden op de mens.
                                                                                                              -Klankkleur of trimbe.
                                                                                                             
Geluiden kunnen bepaalde gevoelens bij mensen opwekken.  Het kan zelfs ons gedrag beinvloeden.

Klankleur of Trimbe zijn trillingen afkomstig van een elastisch voorwerp: de geluidsbron.

We hebben vandaag p 74, 75, 76, 77 gemaakt.

Groepsleden: Borghys Steven, Bjorn Fyaerts, Vincenth Mertens, Loy De Smedt.

21-02-2011 om 11:56 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a14 , goep 4
Vandaag hebben we proeven besproken van techopolis en hebbe nwe verder gewerkt aan he t thema '' er zit muziek in ''.
Daar hebben we gelerd wat frequentie is . Het is  het aantal trillingen dat een geluidsbron per seconde maakt.We leerden ook nog dat geluiden onder de grens van 50Hz infratonen noemen . Geluiden boven de grens van 20000 Hz noemen we ultratonen .
Groepsleden : Moon , Jochim, Amy

21-02-2011 om 11:52 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 2 2A14 dagboekpost

Vadaag hebben we geleed wat toonhoogte is(aantal trilingen per seconde,hoe meer trillingen per seconde
,hoe hoger de klank).
We hebben ook geleerd wat klankleur of timbre is( het bepaald geluid waardoor we iets of iemand kunnen herkennen)

groepsleden: Axana, June en Joris

21-02-2011 om 11:51 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

Dansende rijstkorrels




Geluiden zijn trillingen van de lucht. De trillende lucht kan er dan weer voor zorgen dat andere dingen mee gaan trillen, zoals het plasticfolie. Het gespannen folie duwt de rijstkorreltjes de lucht in, dus deze springen mee op de maat. Zachte muziek geeft zachte duwtjes, terwijl harde muziek harde duwen geeft.

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse

21-02-2011 om 11:22 geschreven door Leerling


20-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 1 2a14 : de dansende rijstkorrels
Klik op de afbeelding om de link te volgen De dansende rijstkorrels :

Je maakt een kom en legt er een plasticfolie over. Op die plasticfolie leg je rijstkorrels. Deze kom zet je naast je boxen en laat muziek spelen. Je zult zien dat de rijst korrels beginnen te bewegen. Dit komt door de trillingen van de lucht. Als er lawaai is van om het even waar begint de lucht te trillen. Door de trillingen in de lucht kunnen voorwerpen in de buurt beginnen te bewegen. Hier in de proef beginnen dan de rijstkorrels te dansen. Je kan zelf kiezen hoe hard de rijstkorrels bewegen. Dit komt door de soort en de volume van de muziek die je kiest. Als je zachte muziek opzet gaan de rijstkorrels zacht beginnen te dansen, hoe harder je de muziek laat klinken hoe harder de rijstkorrels gaan beginnen te shaken.

groepsleden : Joke, Elien, Tine

20-02-2011 om 18:11 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 4 , 2A14 .

Dansende rijstkorrels .

Deze proef gaat als volgt :
eerst span je een plastieke folie over een kom ,
deze kom zet je voor de geluidsboksen .
Alsvolgt leg je de rijstkorrels op de kom met plastieke folie ,
dan zet je de radio aan en zet de muziek van zacht naar steeds maar harder
We proberen ook verschillende andere soorten muziek .
Vragen :
1) Wat gebeurt er met de rijst als je de muziek steeds harder zet?
     De rijstkorrels trillen steeds harder en harder .
2) Hoe denk je dat dat komt?
    Dat komt door de geluidsgolven .
3) Welke muzieksoorten doen het heel goed? En welke minder?
    Rock & Hardcore doen het heel goed , zachtere muziek doet het minder goed .
4) Lukt het je ook door naast de schaal te zingen om de rijst te laten opspringen?
    Nee dat lukt niet .

20-02-2011 om 16:27 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 4 , 2A14 .

MP3

Een mp3 is zeer populair bij de jongeren , maar deze jongeren beseffen niet wat voor een gehoorschade zo'n mp3 kan veroorzaken .Het is wettelijk bepaald dat het geluidsvolume maximaal 90 decibel mag bedragen , maar bij vele jongeren worden deze decibels overschreden .  Het is ook zo dat hoe dichter je de geluidsbron bij het trommelvlies brengt, hoe groter de geluidsdruk wordt en  hoe sneller er schade zal ontstaan. Een inwendig oortje, dat standaard bij mp3-spelers en iPods wordt geleverd, zal die druk verhogen en dus is de kans op schade groter dan normaal . Een iPod of mp3 kan blijvende gehoorschade veroorzaken .


Groepsleden : Moon , Amy & Jochim .

20-02-2011 om 16:14 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 1 2a14 : een mp3 speler

De mp3 speler :

Door de oortelefoontjes die bij de mp3 speler zitten is over 10 jaar iedereen hardhorend, slechthorend of zogezegd doof. Omdat de oortelefoontjes te dicht bij je trommelvlies zitten, draag je beter een koptelefoon. Een mp3  kan zorgen voor gehoorschade, maar ook voor hartfalen, te hoge bloeddruk en hersenbloeding. Gehoorschade kan leiden tot klachten over verminderend gehoor, oorsuizingen, vervorming van het gehoor.

Groepsleden: Joke, Elien, Tine

 

20-02-2011 om 15:49 geschreven door Leerling




Archief
  • 2A10 groep7 gehoorschaden door mp3
  • 2A10 groep 7 geluidsmuur
  • groep 4 2a10 de MP3
  • 2a14 groep 3
  • groep 3 2a14
  • 2A14 groep 1
  • dopplereffect groep 4 2A14
  • sonar groep 4 2A14
  • 2a10 groep 1
  • 2A14 groep 6: Technopolis
  • Groep 5 dopplereffect
  • Groep 5 sonar
  • groep 6 2A14: mp3
  • 2A10 groep 7: Technopolis
  • groep 3 2a14
  • groep 6 2A14 sonic boom
  • Groep 3 2a14
  • Technopolis: 2A10 Groep 4
  • 2A14 groep 1
  • De MP3: 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 2 "Leg je oor te luisteren"
  • 2A10 groep 2 "doppler effect"
  • 2a10 groep 4 SONAR
  • 2A10 groep 2 "MP3-Gevaar"
  • 2A10 groep 2 'Gehoorschade'
  • 2A14 groep 1
  • 2A10 groep 3
  • De dansende Rijstkorrels. Groep 5 2A10
  • Blogpost over Doppler-Effect
  • groep4 , 2a14
  • Dopler effect
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • groep 6 2A14
  • sonar groep 7 2A10
  • Doplor groep 7 2A10
  • 2A10 Groep 4: De geluidsmuur
  • groep 4 2a10 Het doplereffect
  • groep 4 2a10
  • De geluidsmuur 2a10 groep 3
  • 2A10 : groep 3 ( dagboekpost )
  • 2A10 GROEP 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep 6
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep2 'De sonar'
  • 2A10 groep2 'dansende rijstkorrels"
  • groep 6 2A14
  • 2A10 groep 3
  • Groep 5 2A14
  • Dagboekpost , 2A14 groep 4 .
  • 2a14 groep 1
  • groep3 2a14
  • 2a14 , groep 4 . de geluidsmuur
  • dagboekpost groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : doppler-effect )
  • Groep 2 2a14
  • 2A10 : Groep 3
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 GROEP 6.
  • 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 6: Dansende Rijstkorrels.
  • 2a10 groep 1
  • 2A10 groep 2
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 6
  • groep 1 2a14
  • groep3 2a14
  • 2a14 , goep 4
  • Groep 2 2A14 dagboekpost
  • Groep 5 2A14
  • groep 1 2a14 : de dansende rijstkorrels
  • Groep 4 , 2A14 .
  • Groep 4 , 2A14 .
  • groep 1 2a14 : een mp3 speler
  • sonar groep 2 2a14
  • dopler effect groep 2 2a14
  • dansende rijstkorrels groep 2 2a14
  • groep 2 2a14 proef dansende rijstkorrels
  • 2A14 groep 1: Een Sonar
  • 2A14 groep 1: Het Dopler Efect
  • Groep 5 2A14
  • Groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : Gevaren bij muziek )
  • groep 1 2A14
  • Groep 2 2A14
  • 2A14 groep 6
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 2
  • groep 4 , 2A14
  • groep 3 2a14
  • 2A10 Groep5
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 Groep 2: geluidsmuur
  • 2A10 GROEP 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 6: geluidsmuur.
  • 2A10 groep 5
  • 2A10 groep 1
  • 2A10 Groep 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 1
  • groep3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 6 2a14
  • 2A14 groep 1
  • Groep 2 2A14
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 2 2a14 dagboekpost
  • 2A14 groep 1
  • groep 4, 2a14 dagboek
  • Welkom op jullie eigen wetenschappelijke blog...
  • 2A19 groep 8

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs