Wetenschappelijk werk
OLVI BOOM 2A10-2A14 :er zit muziek in...
01-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De geluidsmuur 2a10 groep 3

De geluidsmuur;


De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uit de luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid dus supersonisch vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm. Dit kegelvormige golffront wordt bij het passeren waargenomen als een luide knal.



Sabil;Jari.joran

Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=QX04ySm4TTk&feature=related   

01-03-2011 om 16:53 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 : groep 3 ( dagboekpost )
Wat hebben we vandaag gedaan ?

- Test syntheseblad.
- De stem van de vrouw is hoger door haar strottenhoofd.
- Een infrageluid is een geluid dat bestaat uit infrasone trillingen.


Groep 3 ; Jari , Sabil , Joran

01-03-2011 om 16:40 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 GROEP 6
PRINCIPE VAN EEN SONAR:

Sonar (sound navigation and ranging) is een techniek die geluid gebruikt om onder water te navigeren of om andere voorwerpen te detecteren. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen actieve en passieve sonar.

Groepsleden; Iane & Youssra & Ina

01-03-2011 om 15:42 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 7

blogpost 1/3/2011

oef 26
oef 27

01-03-2011 om 15:42 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a10 Groep 1
De geluidsmuur ;

Een geluidsmuur is hetzelfde als een geluidsbarrière , het is een term uit de luchtvaart .
Een vliegtuig die met een snelheid vliegt die groter of kleiner is dan de geluidssnelheid bouwt zich uit op golffront. 
Dat beweegt zich met de geluidssnelheid voort
http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38.






































































































































































































01-03-2011 om 15:41 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 6
Vandaag hebben we eerst een toets van het syntheseblad gedaan.
En nog enkele oefeningen in onze schrift gedaan en verder gedaan aan BZL.
Verder niets.

Groepsleden: Iane & Youssra & Ina

01-03-2011 om 15:37 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a10 Groep 1
Vandaag hadden we test van het syntheseblad.
En verder werkte we aan bzl 'er zit muziek in'.
We werkte aan de oefeningen in onze schrift,
'Welke sfeer hoort bij welke muziek?'
Verder deden we nog proeven uit onze schrift.

Groepsleden ; Luna & Lauren & Marie

01-03-2011 om 15:31 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep2 'De sonar'
DE SONAR:
 
Sonar is een manier om met geluid te zien onder water.
Sonar betekent:sound navigation and ranging.
Een sonar stoot een ping af en de weerkaatsing wordt weer opgevangen.
Aan de hand van die weerkaatsing wort gezien welke vorm het voorwerp is.
En ook de lokatie wordt bepaalt.

groepsleden: Niels, Jonas en Joran

01-03-2011 om 00:00 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep2 'dansende rijstkorrels"
De dansende rijstkorrels:

De bedoeling is dat je een stuk plastiek follie over een kom spant.
En er rijst op legt .
Zet nu erg luide muziek op.
En kijk wat er gebeurt.

Als alles goed gaat den gaan de rijstkorrels springen en dansen. 


Groepsleden: Niels, Jonas en Joran















































































































































































































































































































































































































































































































































01-03-2011 om 00:00 geschreven door Leerling


28-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 6 2A14
Vandaag hebben we de laatste oefeningen in onze werkboek afgewerkt.
We leerden dat bij een festival ook wetenschap te pas komt. 
vb.: Als er delen van het podium gaan zweven moet dat allemaal berekend worden.

Groepsleden: Jarne, Mathijs, Yannick en Jef

28-02-2011 om 17:18 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 3
PROEF:
Leg je oor tegen de verschillende buizen en vergelijk de geluiden die je hoort. In de kortere buizen hoor je de hogere tonen, in de langere buizen hoor je de lagere tonen. 

De meeste geluiden die wij horen, bestaan uit een combinatie van verschillende tonen. 
In elke buis trilt de lucht bij voorkeur met een bepaalde frequentie, de ‘eigenfrequentie’ van die buis. 


VERKLARING: 

Leg je oor eens tegen elk van de geluidsbuizen in de binnentuin van Technopolis en vergelijk de verschillende geluiden die je hoort. Het zijn glazen buizen van verschillende lengte die compleet doorzichtig zijn. Je kunt dus zelf zien dat we geen trucjes met je uithalen: niks in de mouwen, niks in de buizen. En toch klinkt elke buis anders.

28-02-2011 om 17:04 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

Vandaag zijn we 28-02-’11,

 

We hebben vandaag gewerkt aan verschillende zaken:

 

·        Eerst hebben we een toets gedaan over het syntheseblad

 

·        Nadien hebben we het thema “ Er zit muziek in…” afgewerkt

 

1.      We hebben geleerd dat een hoge toon heel veel pijn doet aan je oren en je hoofd.

2.      Je kan je beter concentreren als je in een rustige en stille ruimte bent.

 

 

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse

28-02-2011 om 11:28 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dagboekpost , 2A14 groep 4 .

Wat hebben we vandaag gedaan ?

We hebben vandaag eerst een toets gedaan over het syntheseblad . Dan mochten we van meneer nog even verder werken aan het BZL : er zit muziek in . We hebben vandaag de laatste pagina afgewerkt namelijk pagina 78 . Het gaat over dat je beter kunt leren met muziek of niet . Het besluit is dat je je minder goed kunt concentreren met muziek .
Groepsleden : Jochim , Amy & Moon .

28-02-2011 om 11:27 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a14 groep 1

We deden :

1.  toets van het syntheseblad
2. studeren met muziek
    -> Met muziek kan je beter studeren dan zonder muziek. Maar het is nog gemakkelijker dat je met zachte muziek studeert.
3. de ict-opdrachten over muziek

Groepsleden: Joke, Elien, Tine

28-02-2011 om 11:24 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep3 2a14

Wat hebben we voor interessante en boeiende dingen gedaan in het thema muziek :    -blz 78 en 79

We hebben vandaag op blz 78 en 79 duitse woorden geleerd zoals bijvoorbeeld: schmecken wat wilt zeggen smaken.
Maar we hebben ook boeiend interview gelezen van een orgelbouwer genaamd Jean Bruggeman.



   Groepsleden: Vincenth Mertens , Borghys Steven , Björn Feyaerts , Loy De Smedt.

28-02-2011 om 11:24 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a14 , groep 4 . de geluidsmuur


Een geluidsmuur is hetzelfde als een geluidsbarrière , het is een term uit de luchtvaart . Een vliegtuig die met een snelheid vliegt die groter of kleiner is dan de geluidssnelheid bouwt zich uit op golffront . Dat beweegt zich met de geluidssnelheid voort http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38.

28-02-2011 om 11:22 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dagboekpost groep 2 2a14
Vandaag hebben we ons bzl afgesloten.
-We hebben nog 1 proef gedaan,op pagina 78, waarbij je moest zien of je beter kan leren met muziek of zonder. Het besluit is dat er geen verschil is tussen zonder of met muziek(bij ons toch ). Maar in de theorie zou het moeten zijn dat het moeilijker is om te leren met muziek omdat je je dan minder goed kan controleren. Maar ook over deze stelling zijn er vele discussies... 
-daarna hebben we de synthesles geluid overlopen samen met meneer verbeeck waarbij hij alle belangerijke punten van het thema geluid heeft aangeduid.

groepsleden:
Axana, June en Joris

28-02-2011 om 11:19 geschreven door Leerling


27-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

Leg je oor te luisteren

 

Elke buis geeft een eigen toon weer dat door de lengte van de buis wordt bepaald. De lengte van de buis komt overeen met een bepaalde toon.

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse


 

Bijlagen:
http://technopolis.be/nl/?n=1&e=21&s=168&exhibit=121&&sleutel=15&PHPSESSID=644cf903e683fe66a31aa9d53895fa91   

27-02-2011 om 11:04 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

Dopler-effect



Als er ergens een geluid wordt geproduceerd  komen er geluidsgolven op je af die uit trilling bestaat.

Hoe dichter je bij de bron van het geluid komt hoe harder of hoe feller het gaat klinken.

 

Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=eqvtaV_y2ZE&feature=related   

27-02-2011 om 11:04 geschreven door Leerling


26-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 7
. Elke buis heeft een verschillende lengte en kan dus een bepaalde toonhoogte uit alle achtergrondgeluiden halen en de andere negeren. Hoe korter de buis, hoe hoger de toon.

http://www.technopolis.be/nl/?n=3&e=43&s=&exhibit=121&&sleutel=10


Van Ellen, Eline en Reinout.

26-02-2011 om 13:51 geschreven door Leerling




Archief
  • 2A10 groep7 gehoorschaden door mp3
  • 2A10 groep 7 geluidsmuur
  • groep 4 2a10 de MP3
  • 2a14 groep 3
  • groep 3 2a14
  • 2A14 groep 1
  • dopplereffect groep 4 2A14
  • sonar groep 4 2A14
  • 2a10 groep 1
  • 2A14 groep 6: Technopolis
  • Groep 5 dopplereffect
  • Groep 5 sonar
  • groep 6 2A14: mp3
  • 2A10 groep 7: Technopolis
  • groep 3 2a14
  • groep 6 2A14 sonic boom
  • Groep 3 2a14
  • Technopolis: 2A10 Groep 4
  • 2A14 groep 1
  • De MP3: 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 2 "Leg je oor te luisteren"
  • 2A10 groep 2 "doppler effect"
  • 2a10 groep 4 SONAR
  • 2A10 groep 2 "MP3-Gevaar"
  • 2A10 groep 2 'Gehoorschade'
  • 2A14 groep 1
  • 2A10 groep 3
  • De dansende Rijstkorrels. Groep 5 2A10
  • Blogpost over Doppler-Effect
  • groep4 , 2a14
  • Dopler effect
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • groep 6 2A14
  • sonar groep 7 2A10
  • Doplor groep 7 2A10
  • 2A10 Groep 4: De geluidsmuur
  • groep 4 2a10 Het doplereffect
  • groep 4 2a10
  • De geluidsmuur 2a10 groep 3
  • 2A10 : groep 3 ( dagboekpost )
  • 2A10 GROEP 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep 6
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep2 'De sonar'
  • 2A10 groep2 'dansende rijstkorrels"
  • groep 6 2A14
  • 2A10 groep 3
  • Groep 5 2A14
  • Dagboekpost , 2A14 groep 4 .
  • 2a14 groep 1
  • groep3 2a14
  • 2a14 , groep 4 . de geluidsmuur
  • dagboekpost groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : doppler-effect )
  • Groep 2 2a14
  • 2A10 : Groep 3
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 GROEP 6.
  • 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 6: Dansende Rijstkorrels.
  • 2a10 groep 1
  • 2A10 groep 2
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 6
  • groep 1 2a14
  • groep3 2a14
  • 2a14 , goep 4
  • Groep 2 2A14 dagboekpost
  • Groep 5 2A14
  • groep 1 2a14 : de dansende rijstkorrels
  • Groep 4 , 2A14 .
  • Groep 4 , 2A14 .
  • groep 1 2a14 : een mp3 speler
  • sonar groep 2 2a14
  • dopler effect groep 2 2a14
  • dansende rijstkorrels groep 2 2a14
  • groep 2 2a14 proef dansende rijstkorrels
  • 2A14 groep 1: Een Sonar
  • 2A14 groep 1: Het Dopler Efect
  • Groep 5 2A14
  • Groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : Gevaren bij muziek )
  • groep 1 2A14
  • Groep 2 2A14
  • 2A14 groep 6
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 2
  • groep 4 , 2A14
  • groep 3 2a14
  • 2A10 Groep5
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 Groep 2: geluidsmuur
  • 2A10 GROEP 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 6: geluidsmuur.
  • 2A10 groep 5
  • 2A10 groep 1
  • 2A10 Groep 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 1
  • groep3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 6 2a14
  • 2A14 groep 1
  • Groep 2 2A14
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 2 2a14 dagboekpost
  • 2A14 groep 1
  • groep 4, 2a14 dagboek
  • Welkom op jullie eigen wetenschappelijke blog...
  • 2A19 groep 8

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs