Eindelijk was het zover...het feest van carnaval... We hadden er lang naar uitgekeken.
We begonnen
onze dag met ons voor te stellen in de klas.
Van
superhelden tot dieren en nog zoveel meer.
Daarna konden we in de refter smullen van de heerlijke pannenkoeken, waarvoor
dank aan alle bakkers!
Na de
speeltijd werden we in de refter onthaald door het carnavalteam. Zij hadden een
ontzettend leuk poppenspel voor heel de kleuterschool en het eerste leerjaar
voorzien. Nadien kon iedereen zijn kostuum laten zien door over de roze loper
te wandelen, dansen, ...
Als afsluiter van de voormiddag dansten we erop los waar de polonaise uiteraard
niet mocht ontbreken.
In de
namiddag hebben we genoten van de rustige knutselactiviteit.
Er zijn veel creatieve clowns en carnavalmaskers gemaakt.
Na het poetsen van onze bank hebben we de vakantie ingezet met een knuffel. Dat
kan ook niet anders want vrijdag is knuffeldag!
Op 27 februari kregen we hoog bezoek op school. Koningin Mathilde kwam, naar aanleiding van de "week tegen pesten" naar onze school om het KIVA project te leren kennen dat onze school hanteert. Een ronde tafel gesprek rond KIVA, een KIVA-lesje volgen in het 2e leerjaar en een gesprek rond pesten met enkele kinderen van het 5 e en 6 e leerjaar stonden op het programma. Nadien begroetten alle kinderen onder luid gejuich en met Belgische vlaggetjes de koningin op de speelplaats.We zongen uit volle borst het S.T.O.P.-lied en sommige kinderen deden er zelfs een dansje bij.
Onze school was bijzonder trots dat we de koningin mochten ontvangen.
"De klimaatflandriens, smeer je kuiten in
voor het klimaat".
We zetten de
verwarming in de klas enkele graden lager voor het milieu.
We zetten de
dag alvast in met een leuk opwarmingsdansje. De kinderen waren erop voorzien en
hadden zich extra goed aangekleed. Twee vriendjes van onze klas Eline en Juliette hadden 7 tot zelfs 8
kledingstukken boven elkaar aan. Zij waren de winnaars van dikke truiendag.
Aangezien de
slogan ook bij de verkeersweek past, hebben de werkgroepen verkeer en
gezondheid de handen in elkaar geslagen.
Tijdens de
Dikke truiendag kregen de kinderen een klimaatkaartje om in te
kleuren en aan hun fiets te hangen. Tijdens de verkeersweek vroegen we de leerlingen om
zoveel mogelijk met de fiets te komen en dus te denken aan het klimaat.
Ze legden
ook de wedstrijd uit: Hoeveel km fietsen we met alle kinderen en
leerkrachten gedurende 1 week? Lukt het om elke dag wat meer te
fietsen? We doen dit in de verkeersweek
van 18 feb. - 22 feb.
We vroegen
aan de ouders d.m.v. een invulstrookje om het aantal km, dat hun kinderen elke
dag fietsten van thuis tot aan de school,te noteren.
De
leerkrachten van de werkgroep noteerden elke dag de kilometers op het
weekrooster in de hal. Op het einde van de week berekenden ze
hoeveel km we samen gefietst hebben. En we haalden heel wat kilometers bij
elkaar
Een dikke
proficiat aan de gehele school!
Volhouden is de boodschap!
Zoals elk jaar deden we al flink ons best om onze fluohesjes elke dag aan te doen en onze helm op te zetten wanneer we met de fiets naar school kwamen, zodat we steeds goed zichtbaar zijn gedurende de donkere dagen. Drie van onze vriendjes hun stickerkaart is reeds vol. Knap van jullie, Lander, Otis en Roel. En nu plannen wanneer we met onze volle spaarkaart naar de zoo of Planckendael kunnen gaan...
Bij de brooddozenactieweek merkten we dat heel wat ouders er samen met hun kinderen goed voor zorgden dat er heel gezonde brooddozen op de tafel verschenen met lekker bruin brood, gezond beleg en groentjes en ook een gezond en voedzaam dessertje. Volhouden zo!
We verdienden hiermee elke dag een extra puzzelstuk. Het laatste puzzelstuk kunnen we nog verdienen als er meer brooddozen worden meegebracht in een ineetzakje met naam erop.We telden al meer dan de helft van de kinderen... Hopelijk worden er voortaan nog meer brooddozen in een ineetzak meegenomen. Zo komen we ook aan ons laatste puzzelstuk.
Op 21 december mochten we opnieuw kerst vieren in de kerk
van Sint-Jozef-Coloma. We beleefden terug met de ganse school een stemmige kerstviering, verzorgd door het
vierde leerjaar.
We vonden het fijn om samen met alle
kinderen van de school dit mooie gebeuren te herdenken.
Wat is Kerstmis een mooie tijd! En het
echte feest met onze eigen families moet nog beginnen.
We wensten aan mekaar alvast een
gezellige Kersttijd en een heel gelukkig nieuw jaar!
We wensen alle mamas en papas, omas en
opas fijne feesten en een schitterend 2019!
Na het zetten en versieren van onze
kerstboom in de klas ...
Na het zingen van vele mooie kerstliedjes...
Na
het schrijven van onze eerste echte nieuwjaarsbrieven....
Na het knutselen van een kerstboom
zaten we helemaal in de kerstsfeer en telden we af naar het
kerstfeest in de klas.
Op 20 december kwamen we ons stemmig
versierde klasje binnen. We waren allemaal uitgedost in onze mooiste feestkleertjes. Op sfeervolle kerstmuziek mochten we plaatsnemen aan
de feesttafel. Juf vertelde ons het
mooie kerstverhaal. Daarna gingen we de lekkere kerststronk aansnijden en
smulden we ook van de lekkere appelcake van Robbe, de kerstkoekjes van Laura, Wodan en June en de heerlijke appelflapjes van Roel...
Daarna was het pakjestijd. Doch we moesten
het pakje wel verdienen na het uitvoeren van een leuk opdrachtje. Een cijfertje
uit ons kerstzakje vertelde ons welk pakje we onder onze kerstboom mochten gaan
halen. Toen iedereen een pakje had, mochten we het opendoen. Dat was heel leuk.
Daarna gingen we klinken om het
uiteindelijke feest dan echt te starten. Enkele
lieve mamas en papas verrasten ons met vele andere lekkere dingen die we met
smaak verorberden, zoals de lekkere groentjes van Sander... De mooie kerstliedjes op de beamer, de lichtjes in de klas
en het samenzijn met de klasgenootjes en juf zorgden voor een leuke en gezellige sfeer.
Dank jullie wel voor het mooie, stemmige en
gezellige kerstfeest!
Eindelijk was het zover. Op 6 december werd
Sinterklaas verwacht op onze school.
Op de vooravond mochten we ons schoentje
zetten.
s Morgens
vertrokken we rond 9 u naar de Vaart om de goede Sint en zijn
knechten op te wachten. Leuke Sinterklaasliedjes
zorgden ervoor dat we ons konden opwarmen om straks mooi te zingen en te
springen voor Sinterklaas en Piet.
Het duurde even, maar eindelijk hoorden we de bel van de brug.
De brug ging open en we zagen de boot van de Sint verschijnen. We zwaaiden met
onze zwaaipietjes en mochten de gekke kuren van de Pieten aanschouwen. Na
Sinterklaas en de pieten een hand te hebben gegeven, gingen we terug naar de
school.
In
de hal kregen we een regenbui van snoepjes op ons hoofd die de pieten
ons gooiden. De Sint sprak ons toe en bracht ook een grote zak met speelgoed
mee.
Na de middag mochten we een hele namiddag spelen met het
speelgoed van de Sint.
Het aftellen naar Sint zijn komst op school
is gedaan, maar we zijn heel blij met het gekregen speelgoed en gaan er veel mee spelen.
Maandag kwamen de mama van Laura en de mama van Juliette naar ons klasje
om te komen voorlezen uit leuke boekjes. Ook de oma van Eline en de opa van Otis kwamen voor ons voorlezen. Op woensdag zijn we de dag gestart met verhaaltjes die werden voorgelezen door de papa van Lander. Ook op donderdag kregen we bezoek van de mama van Otis die uit een heel dik sprookjesboek vertelde en de oma van Teodor die, na 4 jaar in België te wonen, al knap kon voorlezen.
Op vrijdag kregen we ook nog bezoek van de mama van Lucas en Robbe en de oma van Wodan die elk hun voorleestalent naar boven haalden.
De mama's, oma's en
opa hebben hele leuke verhaaltjes voorgelezen.
Op de
fluo-dag zijn er heel veel kinderen in fluo naar school gekomen, gelukkig maar!
Tijdens onze wandeling naar het medisch centrum zijn we nergens onopgemerkt
voorbij gegaan.
In de
namiddag konden we met heel het eerste leerjaar genieten van een Mister &
Miss Fluo verkiezing.
Het was ontzettend spannend maar een dikke proficiat aan Miss Fluo: Juliette
(1B) & Mister Fluo: Ewoud (1C).
Hopelijk
zijn de fluo's nu terug van onder het stof gehaald en mogen we de leerlingen
elke dag verwachten met een fluo hesje, zeker tijdens deze donkere dagen.
*Het
mooie verhaal beluisteren van een nobele man,
*een
mooie mijter knutselen,
*het
Sinte-Mette lied leren,
*de
vriendjes van de kleuterschool, maar ook de grote kinderen van de lagere school
verwelkomen met hun bezoek om dan een waarlijk optreden van hun zangtalenten te
mogen beluisteren.
*
ons klasje dat zelf een rondgang deed in de andere klasjes en met volle
overgave het Sinte-Mette lied zong en er in alle klasjes nog iets lekkers
voor kreeg in onze snoepzak.
*om
dan in ons eigen klasje nog een zangstonde te geven voor onze stagejuf "Kathy"en juf en daar nog
wat lekkers te krijgen.
Het
kon allemaal bij het feest van Sint-Maarten en we vonden het heel fijn!
Op 11 november zullen we bij vele
mensen aan de deur gaan bellen om het Sinte-Mettelied te zingen ter ere van
Sint-Maarten. We kijken er alvast naar uit.
De Kunstroute voor Kleine Kenners, zijn stickers met interpretaties van wereldberoemde schilderijen, die op tien elektriciteitskasten in de historische binnenstad prijken. Hiermee wil men kunst uit de musea op een leuke manier naar kinderen brengen.
Op de kasten vind je:
kunstwerken uit het boek Grote kunst voor kleine kenners van Thaïs
Vanderheyden. Zij maakt van gekende kunstwerken haar eigen creatieve
versie.
een afbeelding van het originele kunstwerk.
uitleg over het schilderij zelf.
De Mona Lisa van Leonardo Da Vinci, de Schreeuw van Munch en andere wereldberoemde schilderijen zijn, weliswaar met een kindvriendelijke interpretatie, te bewonderen in onze stad.
Hoofddoel van de Kunstroute blijft om kunst uit de musea naar kinderen toe te brengen en ze te prikkelen voor cultuur.
We bezochten ook het cultuurcentrum waar we 2 muzea bezochten met als titel "kunstprikkels".
Kunst flitst... Kunst prikkelt... Kunst kriebelt... Kunst daagt uit...en het smaakte naar meer...