Op 10 mei trokken we met alle lagere schoolkinderen naar de Hanswijkbasiliek om Maria te bezoeken.
We hebben geluisterd naar het verhaal van de stokstaartjes, gebracht door de grote kinderen, maar we hebben ook gebeden en gezongen.
We hebben een grote kaars van Sint-Jozef-Coloma en bloemen bij het mooie beeld van Maria gezet. Want in deze maand gedenken we Maria , maar ook alle mama's op moederdag. We wensen hen voor komende zondag een hele fijne dag toe.
*De humeurmeter; werken rond gevoelens a.d.h.v. de film "Inside out"; letterlijk en figuurlijk ervaren hoe het is om door anderen"gedragen/gesteund" te worden of om zelf zorg voor iemand te dragen,
*dagelijks toertjes joggen,
*samenwerkingsspelletjes,
*de voedingsdriehoek,
* hapjes maken voor een gezonde receptie,
*een gezond ontbijt bereid met vele lieve mama's en papa's.
Het waren allemaal leuke dingen om er voor te zorgen dat we ons goed in ons vel voelen.
We vonden het heel leuk en hebben ervan genoten. Volhouden is de boodschap.
Op 27 april was er een lentewandeling
naar het Vrijbroekpark gepland.We werden uitgenodigd door de egel om eens te
komen kijken naar zijn nieuwe huis. Vroeger woonde hij in een holle boom, dicht
tegen de grond. Daar was niet veel te zien. Er kwam nooit iemand op bezoek en
hij voelde zich een beetje eenzaam.
Maar nu is hij verhuisd. Hij woont nu
boven in een dikke beuk.
Maar of dit wel een goed idee was van de
egel gingen we samen met ons klasje en de papa van Marlies, die gids is in het
Vrijbroekpark, uitzoeken.
Aan de hand van leuke spelletjes konden
we ons een beetje opwarmen en leerden we, met mooie fotos en verhaaltjes wie de
egel zijn vriendjes zijn, wat hij eet, hoe hij leeft enz...
We zagen ook een hele mooie, echte,
opgezette egel en mochten hem aaien, maar ai dat voelde niet echt zacht. Zijn
vriendje zat bovenaan in een boom, maar dat vonden we niet zon goed idee. Daarom
maakten we een nest voor de egel zodat hij s nachts dit mooie plekje kon komen
bewonderen. Hopelijk woont hij er nu al.
Dank je wel, papa/gids Maarten voor de boeiende voormiddag.
Op vrijdag , 31 maart hoorden we plots een
vreemde knal tegen onze klasdeur. Geschrokken openden we de deur en zagen we de
hal vol paaseitjes liggen. We renden
naar beneden om buiten misschien een glimp op te vangen van de paasklokken of
de paashaas. Sommigen beweerden hem echt gezien te hebben.
Op de speelplaats en de weide lag het vol
paaseieren. Het was een lieve lust om zoveel paaseieren te mogen rapen. We
waren moe van het rapen, maar smulden er nadien lekker op los.
Op woensdag 29 maart gingen op
vastenvoettocht met de gehele school.
We hadden aan mama, papa, oma, opa,
nonkels, tantes , buren enz... gevraagd of ze onze voettocht wilden sponsoren.
Om dit geld te verdienen moesten we 3 kilometer stappen.
Maar dat hadden we er graag voor over.
Want we stapten de 3 kilometer uit en verzamelden met ons klasje 168,6 euro
voor het project Burkina Faso van broederlijk delen.
Juf Chris was trots op ons dat we zo
flink meestapten en zoveel geld bij elkaar hadden verzameld.
Een dikke bravo voor de vriendjes van 1
B en natuurlijk ook voor alle kinderen van de gehele school die meestapten!
We hadden er lang naar uitgekeken en veel
geoefend om een leuk en vrolijk dansje te brengen voor alle mamas, papas,
omas en opas.
De zon was helemaal van de partij, dus onze
dag kon niet meer stuk.
Om 13u00 uur mochten we naar de klas om ons
klaar te maken, want om 13u30 was het de beurt aan het eerste leerjaar.
Toen we de vrolijke klanken hoorden van onze
liedjes, mochten we opkomen op het grote podium. En toen was het tijd voor het
echte werk. De eerste groep bracht het liedje Its a rainy day naar voren. De
tweede groep het vrolijke lied Laat de zon in je hart... om het goede doel
ZON te vertegenwoordigen.
Vele toeschouwers vonden het schattig, leuk
en heel mooi! Wij hebben er in ieder geval van genoten en daarna nog veel lof
gehoord. Nadien mochten we met zn allen het KIVAlied zingen, om daarna , samen
met mama en papa iets lekkers te gaan
smullen op de speelplaats of aan de speelkraampjes leuke spelletjes te spelen.
Het was weer een superleuk schoolfeest om nooit meer te
vergeten!!!
Op 22 maart kwamen alle kleuters en leerlingen van Colomabos samen op de speelplaats om de aanslagen van 22 maart 2016 te herdenken.
Er werd 1 minuut stilte gehouden. Nadien zongen alle kinderen een vredeslied. De kleuters beelden het liedje uit met passende gebaren. Ballonnen in de vorm van een hart werden opgelaten met de boodschap dat al onze kinderen graag in een vredevolle wereld willen wonen...
Ook in 1B deden we
mee met de nationale Bednet-dag! Bijna iedereen had zijn pyjama aan. We toonden
daarmee dat ook onze klas en onze school dachten aan de 1000 kinderen die thuis
of in het ziekenhuis de lessen moeten volgen omdat ze te ziek zijn om naar school
te gaan. Voor deze keer vonden we het heel leuk, maar we waren toch allemaal
heel blij dat we elke dag gewoon naar school kunnen om met onze vriendjes te
spelen!
Onze eersteklassers zitten reeds een half
jaartje in het eerste leerjaar en ze hebben al heel wat leesvaardigheden
verworven. Onze eersteklassers lezen immers al het 7de klasboekje
van maan, roos,
vis.
Vorige dinsdag lazen ze voor de
eerste keer een half uurtje samen met
leesmamas, leespapas, leesomas of leesopas in niveaugroepjes, verdeeld over de drie eerste leerjaren. De kinderen vonden het
heel fijn om ook in andere leuke boekjes dan de klasboeken te mogen lezen. Vanaf
nu gebeurt dit elke dinsdag na de voormiddagspeeltijd.
Donderdag zijn we gestart met de klasbibliotheek. Elke donderdag krijgen de kinderen de
kans om een boek te kiezen (naar ieders niveau) uit de klasbibliotheek. De kinderen waren alvast super enthousiast.
Hopelijk hebben de kinderen veel
leesplezier en worden ze hierdoor nog meer geprikkeld tot het lezen van boeken.
Op 24 februari vierden we in onze school
carnaval.
We kwamen allemaal leuk en mooi verkleed
naar de school.
Toen we in de klas kwamen, was er in onze
klas een heuse catwalk waarop we een modeshow ten beste mochten geven. We
zagen er allemaal om ter mooist uit.
Toen was het tijd voor een leuk
carnavalspel.
Om ter snelst moesten we het clownpak vol
bollen toveren. Die konden we verdienen door zoveel mogelijk woordjes te maken. Nadien werd het moeilijker, want toen mochten het enkel woorden rond carnaval zijn. Dat was ontzettend leuk!
Na de speeltijd was het pannenkoekenfeest.
We smulden veel en de pannenkoeken waren heerlijk!!! Met dank aan alle lieve
mamas, papas, omas, opas ....die voor ons bakten of pannenkoeken meegaven!
Toen was het een ware fuif. We dansten er op los dat het een lieve lust was. En het was zéér plezant. En natuurlijk vierden we tijdens de middagspeeltijd
verder met radio Coco.
In de namiddag oefenden we reeds voor ons dansje voor het schoolfeest.
Wat ging de bel al snel. Tja...als het leuk is,
vliegt de tijd!
Moe en voldaan van een superleuke dag
trokken we allemaal huiswaarts en hadden onze mamas en papas een heel rustige
avond, want wij waren al lang in dromenland en droomden over carnaval...
Vrijdag 17 februari hadden
we allemaal onze dikste trui aangetrokken. Gelukkig maar! Want Pin en Pim, twee
pinguïns die helemaal van de Noordpool naar onze school waren gekomen, hadden
gevraagd om de verwarming een beetje lager te zetten. Door er op te letten dat
we de verwarming niet te hoog zetten, de deuren goed sluiten, knabbeldoosjes te
gebruiken ... zorgen we meer voor een schoon milieu en zullen hun ijsbergen
minder snel smelten. Doen jullie thuis ook mee?!
Op 10 januari vierden we de
zevende verjaardag van Ewout. Voor zijn verjaardag trakteerde hij met
overheerlijke en super mooi versierde cupcakes! Dank je wel, Ewout!
Van 23 jan. tot 27 jan. deden we een brooddozenactie in de school.
Bruin brood, gezond beleg met groentjes, een gezond dessertje, een brooddoos in een zakje met naam erop zorgden ervoor dat we elke dag een puzzelstuk konden verdienen. Als we alle puzzelstukjes hadden verzameld, volgde er ook nog een heuse beloning... Onze tandjes blinken sinds ons geschenkje nog harder. We hebben het verdiend...
Toen we in de klas leerden over talenten, merkten we op dat éénieder wel een talent heeft... een rekentalent, een schrijftalent, een knutseltalent, een zangtalent, een muziektalent... Isaac wilde graag zijn instrument meebrengen. We merkten dat Isaac niet alleen een muziektalent is, maar ook een taaltalent heeft, want Isaac kon heel goed vertellen over zijn instrument. Hij leek wel een echte meester. Ook knap wat jij al kan op je instrument, Isaac... Dank je wel voor je mooie voorstelling.