Hier ben ik dan! Fris gewassen achter mijn laptop! Anders hadden jullie dit bericht wel geroken
Dat was nodig want reizen, eten, slapen allemaal in dezelfde kleding das nie te doen!
Maar goed: hier volgt een eerste deel:
Vertrokken in Mol gisteren om 13:10 u met Joep zijne Opel Astra zonder airco. Goed aangekomen in Amsterdam en daar terwijl we zaten te wachten om aan boord te kunnen gaan effe de dikke nek uitgehangen en in de bussiness lounge een kleinigheid gegeten.
Daarna aan boord van de boeiing op het bovendek. Luxueus gesetteld. (foto's volgen nog later op de dag), en daar waren ze al met een eerste cadeautje. Een etui met een paar sokken, lippenbalsem, een zwart oogmasker, tandenborstel en tandpasta.
Vlucht gaat over Berlijn, Polen, Litouwen, Wit-Rusland, Rusland en dan de aanloop boven zee naar de luchthaven van Hongkong.
We vliegen met een snelheid van 820 km per uur (en nog heb je het idee dat je stil hangt daar boven), op een hoogte van 9455 m en een buitentemperatuur van -51°C.
Oke, en dan hang je daar in de lucht en mag je je eten kiezen. Ik heb me dan maar eens laten gaan. Ondertussen een portoke gedronken.
De rest volgt subiet: ik ga nu eerst iets eten want tis van deze morgen 7 u geleden dat ik nog iets tussen mijn tanden gehad heb.
Maar nu weten jullie al dat ik goed aangekomen ben!
Eindelijk is het zover!. Nog een klein uurtje en mijne taxi staat voor de deur en start de reis naar China. Vandaar nog even een berichtje voor ik mijn laptop opberg. Misschien kan ik vanuit het vliegtuig nog een en ander laten weten en anders zal het pas morgen zijn voor jullie weer wat van me horen!
Ik weet het, het is bijna niet meer serieus te nemen als ik zeg dat ik nu wel 'echt' ga vertrekken naar China, maar ik wil toch nog wel eens een poging wagen. De Japanse collega's zijn uiteindelijk gezwicht voor de druk van het establishment van Apple. Subtiel blijven ze ons hoe dan ook nog boycotten.
Zaterdag 8 mei vertrek ik en mijn Nederlandse collega vanuit Mol naar Amsterdam, van daaruit rechtstreeks naar Hong kong
Normaal scenario: aankomen om 20 min na 10 in Hong Kong, waarna we een ferry nemen en dan nog +- anderhalf uur met de taxi om in de buurt te geraken van het 1ste bedrijf in Shenzhen
Boycot: onze Japanse 'vrienden' hadden het zo geregeld dat we op de luchthaven moesten wachten tot de grote Japanse baas arriveerde, die zou aankomen om iets na 2, daarna hopen om rond 4 uur nog de ferry te halen om dan een half uurtje naar een hotel te rijden. Je zou zeggen bhwa das nog nie zo slecht..... neen alleen moeten we dan's morgens en 's avonds 2 uur met de taxi om in het betreffende bedrijf te geraken.
Gelukkig hebben we een stokje in de Japanse wielen kunnen steken, en zal de reis verlopen zoals wij het gepland hebben.
Op woensdag nemen we dan de hoge snelheidstrein richting Xiamen waar we uiteindelijk de vriendelijke Amerikaanse collega's kunnen begroeten, (weliswaar met de hete adem van die Japanners in onze nek). Van deze ontmoeting is voorlopig nog niet veel geweten, dus daar komt nog later nog meer nieuws over.
Vrijdag vertrekken we vanuit Xiamen naar Amsterdam, en landen op Nederlandse bodem rond half 8.
Geloof het of niet, maar tot op vandaag, een goei 3 dagen voor de geplande afreis naar China , is het nog steeds niet zeker dat ik maandag vertrek! Het heeft niets te maken met de aanslagen op Zaventem (we vertrekken sowieso vanuit Amsterdam), maar alles met definitieve beslissingen die helaas niet genomen (kunnen) worden door de directie van AGC Mol. We zijn nu eenmaal afhankelijk van de goedkeuring van ons Japans Moederbedrijf. En laat nu net onze Japanse vrienden niet de meest gemakkelijke mensen zijn om onderhandelingen mee te voeren. Vanavond heeft de directie nog een conference call met onze nieuwe Amerikaanse klant en onze (grote?) Aziatische bazen.
Allé, vandaag zijn de laatste 5% onzekerheid die er gisteren nog was, weggenomen.
Ik heb mijn vliegtickets afgedrukt en het hotel is gereserveerd. Ik ga er vanuit dat het nu niet meer fout kan gaan
Hopen jullie met me mee dat ik niet ziek ga worden tegen dan, en alsnog verstek zou moeten laten gaan....
Enfin we gaan er vanuit dat alles goe komt. Mijn collega die mee gaat op werkbezoek is zenuwachtiger dan ik, lees volgende conversatie:
hij: Carola, waar wil je zitten in het vliegtuig?
ik: dat maakt mij helemaal niet uit
hij: vind je het dan erg als ik aan het raam ga zitten?
ik: maar nee gij! Doe maar!
hij: ja het stelt me gerust te weten dat als we neerstorten ik nog langs het raampje naar buiten kan...
ik: niks meer gezegd, me omgedraaid en geprobeerd mijne lach in te houden.
Dat zal dan de Hollandse nuchtere redenering zijn zeker?
Uiteindelijk weet ik niet waar ik het meest schrik van moet hebben: van het vliegen naar China of dat mijn collega (Joep) zelf taxi speelt naar de luchthaven in Amsterdam. Blijkbaar wordt de kilometervergoeding van 't werk nogal ruim gefinancierd en onze Joep vindt het dus wel aangenaam om die extra centen te innen.
Normaal gezien ( is wel voor 95% zeker maar nog niet de volle 100%), vertrek ik op paasmaandag 28 maart naar Xiamen.
Logies zijn geboekt in Hotel RAMADA, voor de nieuwsgierigen onder jullie die even een kijkje willen nemen naar mijn verblijfplaats voor 5 dagen.
Voor alle zekerheid gisteren toch een spuitje gaan halen tegen Hepatitis A. Is niet verplicht, maar volgens het subtropisch instituut in Antwerpen is het wel aan te raden. Gelukkig vandaag geen bijwerkingen
We vertrekken vanuit Amsterdam met een rechtstreekse vlucht naar Xiamen. Daar komen we aan plaatselijke tijd half 6 dinsdagmorgen. We worden dan om 8 al verwacht in het bedrijf. Ben benieuwd hoe ik dan met een jetlag moet omgaan.
Enfin, het goede nieuws tot nu toe is dat we er een dagje verlof aanbreien.
Wie tips heeft om een dagje de toerist ginder uit te hangen mag het me altijd laten weten.
Veel kan ik helaas nog niet meedelen, alleen dat ik nog steeds in België ben.
Eén en ander loopt wat vertraging op zodat ik nog niet vertrokken ben.
Doel van de reis is tweeledig. Enerzijds opleiding geven, anderzijds een potentiële nieuwe klant overtuigen van ons kwalitatief glas met hoogtechnologische toepassingsmogelijkheden.