Het begon allemaal bij de Oostenrijkse professor en auto-ingenieur: Ferdinand Porsche. Deze had al in 1922 plannen voor een goedkope auto voorgesteld, maar niemand had hier belangstelling voor, zelfs zijn toenmalige werkgever Austro-Daimler niet. Toen Porsche bij Mercedes-Benz over zijn goedkope droomauto begon, betekende dit het einde van hun samenwerking. Porsche probeerde het bij onder meer NSU en Zündapp, waar een aantal prototypes werden gerealiseerd. Hij begon voor zichzelf, en kreeg in 1934 van Adolf Hitler de opdracht een "Kraft durch Freude"-wagen te ontwerpen, een wagen voor het volk. Het programma van eisen voor deze auto was fors. De KdF-wagen moest een topsnelheid van 100 km/u kunnen halen; moest twee volwassenen en een kind kunnen vervoeren, of drie soldaten en een mitrailleur; moest een luchtgekoelde motor hebben, zodat hij 's winters buiten kon staan; mocht maximaal tussen de 6 en 7 liter benzine per 100 kilometer verbruiken; en mocht niet meer kosten dan 900 Reichsmark.
Het ontwerp voor zo'n auto had Porsche eigenlijk al klaar. In 1932 had hij een vierpersoons auto ontworpen die sterk door ontwerpen van Béla Barényi ontworpen en een prototype van Tatra-ontwerper Hans Ledwinka was geïnspireerd, met een luchtgekoelde viercilinder motor achterin. Er waren toen drie prototypen van gebouwd door Zündapp. Ook NSU was in het model geïnteresseerd, maar toen dit bedrijf werd overgenomen door Fiat, was dit het einde van de NSU-Volksauto. Het aanbod van Hitler kwam dus net op tijd. Op 12 oktober1936 stelde Porsche drie rijdende prototypes voor, die al de karakteristieke vorm van de latere Volkswagen Kever hadden. Iedere wagen legde in zeventig dagen een afstand af van 50.000 km, zonder dat al te grote reparaties nodig waren.
Hitler zocht vervolgens persoonlijk een geschikte locatie voor de fabriek. Omdat de enige twee beschikbare autofabrieken - die van Opel en van Ford - niet volledig Duits waren, gaf Hitler zijn "Arbeitsfront" opdracht in het midden van Duitsland, bij Fallersleben, een fabriek te bouwen. Het Duitse volk zou door middel van een spaarsysteem het geld voor de productie bijeen brengen. Er zou ook een nieuwe stad verrijzen voor de arbeiders van de fabriek en hun gezinnen, Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (kortweg KdF-stadt, later Wolfsburg) genaamd, met een residentie voor Hitler, en een boulevard waar na afloop van de oorlog de overwinningsparade zou worden gehouden.
De Volkswagen FOX gaat geen compromissen aan. Een minimum aan geld voor een maximale auto met twee deuren, grote achterklep en veel ruimte. Zijn verzinkte carrosserie koppelt functionaliteit aan hoge afwerkingskwaliteit.
De nieuwe Polo verandert alles.
Zelden werd een wagen zo terecht nieuw genoemd. De vernieuwde Polo onderging immers niet enkel minieme wijzigingen, maar werd van boven tot onder vernieuwd. Nieuw koetswerk. Nieuwe motoren. Nieuwe standaarduitrusting. Kortom, een nieuw leven en een nieuwe ziel. Het enige wat ongewijzigd bleef, is de typische kwaliteit die eigen is aan iedere Volkswagen.
De niewe golf.
Kwaliteit in detail
De nieuwe Golf vernieuwt zonder zijn roots te ver loochenen. Stoerder, strakker en breder van buiten, maar binnenin lekker knus. Elk detail van het luxueuze interieur ademt kwaliteit en comfort uit. Zelfs aan de akoestiek werd gedacht. Maar ook qua veiligheidsvoorzieningen, en andere technologische nieuwigheden blinkt de nieuwe Golf VI uit in kwaliteit.
The new beetle
Nadat hij de harten van de Amerikanen stormenderhand heeft veroverd maakt de New Beetle zich klaar om bij de Europeanen hetzelfde te doen. Hier is hij nu met zijn ultramoderne techniek, royale uitrusting en weergaloos design.
De nieuwe scirocco
Sportief, extravert, rechtlijnig - het gezicht van de nieuwe Scirocco kenmerkt het begin van een nieuw tijdperk. Het meest karakteristieke kenmerk: de luchtinlaat bovenaan, die de krachtige verschijning van de Scirocco onderstreept.
Draaien maar! De Jetta.
Het is de combinatie van zijn innovatieve design en indrukwekkende dynamiek die van de Jetta maakt wat hij is. Een compacte berline die niet alleen sportieve elegantie uitstraalt, maar haar ook beleefbaar maakt. Wie veel waarde hecht aan maximaal comfort, zonder daarbij toegevingen te moeten doen op het vlak van dynamiek en wendbaarheid, zal helemaal weg zijn van de Jetta.
De touran
Het leven biedt ons elke dag nieuwe verrassingen. Dat maakt het ook zo leuk. Net zoals de nieuwe Touran! Hij kan plaats bieden aan optioneel 7 personen en heeft maar liefst 500 verschillende interieurconfiguraties! Hij staat volledig in het teken van veelzijdigheid en vindingrijkheid en past zich dan ook aan alle levensstijlen aan. Met zijn uitgesproken innoverende concept is de nieuwe Touran bijzonder gebruiksvriendelijk. En aangezien hij ook werd ontworpen voor het vervoeren van het dierbaarste wat u hebt, namelijk uw gezin, heeft Volkswagen er één van de veiligste wagens in zijn categorie van gemaakt.
De eos
Stijgende temperaturen, blauwe hemel, stralende zon - verheugt u zich ook zo op het voorjaar? Zeg de winter dan vaarwel en neem een voorproefje op het warme jaargetijde, want de voorjaarsgevoelens in de nieuwe EOS behoren tot de standaarduitrusting
De passat is genereus en krachtig. Elegant en sportief. Atletisch tot in het kleinste detail.
Genereus en krachtig. Elegant en sportief. Atletisch tot in het kleinste detail. Het unieke, strakke design van de Passat overtuigt in alle opzichten. In het buitengewoon ruime en luxueuze interieur wordt elke rit een bijzondere ervaring. De Passat is pure klasse.
De passat cc
Iets opnieuw definiëren betekent oude conventies loslaten. Alleen al aan zijn krachtige en tegelijk elegante uiterlijk merkt u dat de nieuwe Passat CC grenzen verlegt. Zijn interieurdesign zal uw eerste indruk bevestigen.
De Sharan rijdt u binnen in een heel nieuwe wereld.
Wat wij voor ogen hebben is niet het snel bereiken van de bestemming, ons doel is het reizen zelf. Met onnoemelijk veel ruimte en plaats voor tot zeven personen. Met de beste kwaliteit, die typerend is voor Volkswagen. Met omvangrijke veiligheidssystemen. Met een veelomvattende standaarduitvoering. Met krachtige motoren die u maximaal rijplezier bezorgen. En natuurlijk met het fantastische gevoel van een bijna grenzeloze vrijheid
De tiguan is krachtig en zuinig.
Compactheid en ruimte. Beschaving en wildernis. De nieuwe Tiguan verlegt grenzen. Hij koppelt de eigenschappen van een compacte SUV (Sports Utility Vehicle) aan de designkenmerken van een echte sportwagen. Met zijn twee gezichten en duizend mogelijkheden introduceert hij nieuwe maatstaven. In welke avonturen u zich ook laat meeslepen, u mag zich alvast verheugen op superieure rijeigenschappen, zowel op als naast de weg.
Aan het stuur van een Touareg... gedaan met kiezen tussen geavanceerde onroad-technologie en extreme offroad-kwaliteiten.
U dient niet langer een keuze te maken tussen uiterst eenvoudige bediening en opwindende rijervaringen. Met de Touareg krijgt u ze immers allebei. Ongeacht welke weg u kiest.
De phaeton is een stap in de legende.
Als waardige afstammeling van de culturele rijkdom van Griekenland, is de Phaeton al een legende op zich. Dankzij een aanpak die steunt op waarden zoals elegantie, exclusiviteit, perfectie en prestige. De zonnewagen, symbool van de kracht van de menselijke wil, heeft eindelijk zijn loop hervat!