WAT IS HET MEEST GEFLIPTE DAJE OOIT MET EEN VROUW HEB MEEGEMAAK?
Dat is een zeer goede vraag, en roept bij mij veel op, aangezien ik vaak in het gezelschap van (mooie) vrouwen verkeer. Waaraan zal ik zo spontaan denken, het eerste wat in me opkomt? Hangt er ook vanaf wat je verstaat onder 'geflipt'. Geflipt gevaarlijk was: een vrouw die voor mijn ogen zelfmoord probeerde te plegen. Geflipt mooi is Anneke die een mop vertelt en ermee lacht.
INVIEW MET MANU BRUYNSCHERAEDE die zit hier namelyk by me
vertel eens wat over je samenwerkingsrelatie met myzelf, talski het slangenmens...
die is vooral gebaseerd op traditie. Ik ken Het Slangemens nu om en bij de twintig jaar, en onze samenwerking is een soort konstante Thanksgiving. Ik spreek af en toe Engels omdat ik met Vitalski een half jaar studeerde over Shakespeare in Engeland... Maar ik dwaal af. Of toch niet. Ik kom zo ter zake als het maar zijn kan. Vitalski was aanwezig in het Rockafé, samen met de twaalf andere bandleden. Nummer dertien was ik, Manu. Hij richtte het woord tot mij. Over samen optreden, wat we zoal gingen op touw zetten die avond. >Het gesprek duurde twintig seconden. Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Het optreden slaagde zoals gewoonlijk, traditiegetrouw, wonderwel. Zo gaat het al twintig jaar.
INVIEW MET MANU BRUYNSCHERAEDE die zit hier namelyk by me
hoe staan de zaken met uw nieve boek, HET ZIELENASIEL?
Beter dan ever. Drie drukken op minder dan een jaar uitverkocht. Binnen twee maanden breng ik een herdruk uit van Een Jaar in Gomorra met een artcover van Serge Baeken. Maar Het Zielenasiel, dus? A ja, dat is een heerlijk boekje. De volledige titel luidt eigenlijk: Dageraad in de in de Hemel - Bericht uit het Zielenasiel, en het boek vertelt over mijn dagdagelijkse wedervaren in de psychiatrische instelling waar ik nu vijf jaar verblijf. Maar dat zal nog van korte duur zijn aangezien ik aan het verhuizen ben met Anneke, die de vrouwelijke hoofdpersoon is in het boek. Anderzijds bevat het boek zogenaamde Arabesken (Naar Poes Tales of the Grotesque and Arabesque) die ik schreef toen ik achttien was, in de tuin van mijn nonkel Louis (die filosoof van beroep is) met zicht op een dromende einder. Er stond een lama ...
beste lommie, - by deze plaats ik uw inview metjowam petit ik betreur het wel daje hem indirect in plaats van direct citeert maybe moeje toch een bandrecorder op de kop zien te tikken ergens hoemeer je die mensen letterlyk kan citeren, hoe toffer om leze
maar veel dank wel!
LOMMIE INTERVIEWT JOWAN PETIT
Johan leerde Vital eigenlijk kennen bij de productie die ze samen deden,namelijk Open Haard van het Martha tentatief.Een gezelschap opgericht door Johan Petit en Bart van Nuffelen.Bart is eveneens mede-regisseur van het Martha tentatief.
Maar de ware bewondering kwam er toen Johan de voorstellingen bijwoonde van Circus Bulderdrang,met o.a. de voorstelling het Gouden Slurfballet,en de voorstellingen in de Zwarte Komedie met de hilarische J.M.H Berckmans.
Dit is ook meteen de aanzet geweest van Johan Petit om zelf theater te gaan maken.Hij aanzag Vital als een meesterlijke inspiratiebron en was gefascineerd door het gegeven Circus Bulderdrang.
Door het Martha Tentatief heeft Vital Irene Vervliet zijn huidige vrouw leren kennen.Waar Vital daarna samen met Irene Vervliet de Ysfabrik heeft opgestart.Wat Johan zo opmerkelijk vond aan Circus Bulderdrang is dat de vrolijke waanzin van Nietzsche erin doorsijpelde,wat eigenlijk zoveel wil zeggen als :als het leven dan toch zinloos is dan kunnen we ons maar beter amuseren en er het beste van maken.Het uitgangspunt van Circus Bulderdrang was dan ook het absurdisme.Vital had ook de neiging om zich achter verschillende personages te verschuilen zoals:Vitalski het Slangenmens,de man met het Donald Duck masker,en zijn huidige zelfverklaarde titel,De Nachtburgemeester van Antwerpen.
Volgens Johan is het personage Vitalski een ongrijpbaar personage en dat is wat hem net zo interresant maakt.Vitalski herleid zijn leven tot een kunstwerk.Vitalski vertelt een verhaal,maar poneerd nooit boodschappen.Het zijn eerder stunts en minder bijvoorbeeld mei 68 boodschappen.Het zijn nog negatieve nog positieve boodschappen.Hij vertelt verhalen vanuit zijn eigen perceptie en leefwereld,hoe hij de dingen ziet en voelt.
Een van de waanzinnigste voorvallen die Johan gezien heeft van Vital was de cd-voorstelling van Circus Bulderdrang.Waar ze het decor afbraken dat ze gedurende 13 weken hadden gebruikt voor een voorstelling van Circus Bulderdrang.J.M.H Berckmans lag ladderzat op het podium met twee pakjes Marlboro in de aanslag,maar Vital begeleidde hem,ondersteunde hem met volgens Johan een grote liefde.Johan had het gevoelen dat er een grote liefde tussen die twee was.Vital ging in ieder geval zeer zacht om met Jean Marie.Vital had ook altijd een groot respect voor zijn publiek en eerde het ook.Waanzinnige voorstellingen die uitmonden in apocalyptische taferelen.Volgens Johan hing er altijd een zeer apocalyptische sfeer in de zaal.Het gevoel alsof het einde gekomen was of er al was.Dat soort gevoel werd ook zeer sterk overgedragen op het publiek.Een publiek dat voornamelijk bestond uit zotte,schone mensen.Johan heeft meer en meer het gevoel dat Vital zich wel van een typetje getransformeert heeft naar een eigen directe,maar wel herkenbare en bijna unieke stijl.Vital heeft de tv goed gebruikt om het enerzijds te parodieren en anderzijds om ook daar zijn verhaal te vertellen en het medium zeer ernstig te nemen.Zijn tv-performances waren dan ook zeer goed.
Vooral zijn gedichten zijn zeer sterk uitgedacht, daar ligt volgens Johan Vitalski zijn sterkte als schrijver.Zijn gedichten neemt hij even serieus op als bijvoorbeeld zijn deelname aan stanley's route.
Theoretisch gezien zit Vital op een goede kar als het gaat over zijn theaterwerk,omdat hij daar resoluut kiest voor het vertellen van verhalen.Het trend die helemaal terug in is op het gebied van theater.Hij brengt de dingen die hij doet naar voor op een oneigenlijke manier.Te vergelijken met het post-modernisme.De cut-up techniek bijvoorbeeld die een tijdje in het theater gold is bijvoorbeeld voorbij gestreefd.Dat onderzoek is afgesloten.Vital vertelt verhalen om fragmenten van de werkelijkheid te begrijpen.Betekenissen worden door het woord naar een hoger niveau getild.En dat is wat Vital ook doet op het podium.
Zo,dit was wat Johan Petit te vertellen had over Vital
daarjuist opgetreden in het zeezicht. nu duidelyk is dat ik wel nooit in myn leven succes zal hebben, on stage noch on page, wil ik zoveel het kan dit soort onbetaalde dingen doen voor een neuzelend publiek. niemand vraagt erom dus geen enkele verwachting. met evenveel relax daar zitten als gewoon bloot in uw badkamer voor jan lul. heerlyk...
BESTE LOMMIE - uw interview met jowan petit is erg goed maar blyft nog even in de pyplyn. heb je nog iets anders? bvb datmet charles?
IN AFWACHTING DIT INTERVIEW MET CHRISTOF VANDERHOEYMISSEN die heeft namelyk in navolging van charles maria nelson jarvis en manu bruynscheraede een boek geschreven over zyn dodenappartement...
hoewel by nader inzien kan ik dat inview niet trugvinden...
ik doe vanavond iets minimaals op het feestje van de sacha in café het zeezicht. alhier de sacha zyn mededeling:
Het is weer tijd, voor een prachtige Stichting Zondag!-avond.
Zondag 15 april, vanaf 19u uiterst stipt!!
Een nieuwe editie van Per Podium Mobile (dat nu, jawel, 1 jaar bestaat!)
De gekende format van de geliefde Stichting Zondag! vrije podia, in de vorm van een reizend podium, deze keer in
het alom gekende café Zeezicht op de Dageraadplaats.
Zoals steeds een gezonde mix van muziek, humor, poëzie en koffiezethinkstapspringen. Natuurlijk volledig gratis. Natuurlijk naadloos aan elkaar gepraat door uw host Sacha De Backer, met o.a.:
Sammy Deburggraeve
Rio de Amberes
The Crooney Tunes
Vincent Daelemans en Kris Verdonck
Bart Van Peer
Didi de Paris
Vitalski
Karl Eckhardt
The Last Bastardz (Jeekast goes comedy)
Voor meer info of inschrijvingen (nee, we zitten vol nu, maar misschien voor een volgende keer?), mail naar kassant@stichtingzondag.be of bel eens naar 0476/465.756.
ik had een optreden in doetinchem, nederland. goldface wilde me ryden: totdat hy merkte hoe ver dat ligt... dan heeft dick turpin my geholpen (zelf heb ik geen rybewys...) drie uur ryden, optreden, drie uur ryden.
myn zevenenzeventigjarige echtgenote Irene De Hertogin op bezoek mogen hebben... ze had charlotje by (haar schoothond) terwyl liep myn ex-petekind enak door het huis life can be real
mijn klassieke punkabaretrockband "de oranje houtzagery" live in kapellen - hier de photo nadien; met supervitalskiblogster vallekedegroot, danseres barbara lambrichts, zangeres gwen, luv.
het voorprogramma ter plaatse, - jacko bond... én rechts onze huisphotographe krisel vd eeden, - toffe verrassing dat die er was... geert van beever had haar by... die moest meteen nadien nog een concert van the kids verzorgen elders...