Vrijdag trokken we onze warme trui, dikke kousen en handschoenen aan! Hadden we het weerbericht dan niet gehoord?Jawel hoor, maar we trokken naar de schaatsbaan van Liedekerke voor een sportieve voormiddag. We kregen les in niveaugroepen van ervaren schaatsers en leerden heel wat nieuwe dingen. Tijdens het vrij schaatsen werden er heel wat 'toertjes gedraaid'.
Tijdens het atelier 'bouwden' we ons eigen minigolf-parcours. Dozen, stoelen, banken, planken, banden, ...: alles konden we gebruiken. Daarna hebben we het parcours natuurlijk ook uitgetest, met een paraplu als golfstick! Het werd een leuke namiddag!
Donderdag trokken we naar de bibliotheek in Westrand voor het jeugdboekenweek-spel rond het thema 'dieren'. We werden in groepjes verdeeld en moesten een heleboel leuke opdrachten uitvoeren. Natuurlijk kwamen er heel wat boeken aan te pas! Wie tien opdrachten goed uitvoerde, mocht een dier op de plattegrond plaatsen. Aan het einde van het spel kregen we nog een beestig boek cadeau!
Tijdens de muziekles werkten we rond geluiden. Welke geluiden kan je maken met papier, een schaar, een fles,... Kan je een geluid tekenen? Hoe maak je een geluidenmachine? We hebben het allemaal geprobeerd. Daarna luisterden we naar het nummer 'Stripsody' van Cathy Berbarian. Zij maakt 'muziek', enkel met geluiden. En ze tekent er ook nog een partituur bij. Dat moesten we natuurlijk ook eens uittesten...
Oh nee, prins carnaval heeft grote problemen! Zal de carnavalstoet in Dilbeek wel kunnen uitgaan? Gelukkig steken wij een handje toe bij de voorbereidingen: een kostuum en hoed ontwerpen, maquettes voor de carnavalwagens, een lied en dansje voor tijdens de stoet én een gezond hapje (omdat prins carnaval zich toch wat heeft laten gaan de laatste tijd ). Beste prins, laat het maar aan ons over, organiseren kunnen wij als de beste. Op de foto's zien jullie ook nog een Alechinsky die zich van verslagje vergiste en een foto van de doe-opdracht die Tom ons liet uitvoeren tijdens de leeskring!
Op donderdag 16 februari draaiden we de verwarming wat lager! We willen immers mee zorg dragen voor ons milieu en het klimaat.In de klas hielden we een klimaatconferentie. Daarop waren ministers, directeurs,.. uit België, de Verenigde Staten, Bangladesh en Ethiopië uitgenodigd. Er waren zelfs journalisten aanwezig! Er werd hevig over en weer gepraat... We stonden ook stil bij wat wij zelf kunnen doen om minder energie te verbruiken. En, we gingen de uitdaging aan om een sjaal te knopen die onze hele klas tegelijkertijd kon aantrekken. Of die uitdaging gelukt is? Bekijk de foto's maar: er hadden gerust nog meer kinderen in onze kring kunnen staan!
In de namiddag lieten we samen met onze pete- en metekindjes ballonnen op, omdat we tegen pesten zijn! Pesten mag en kan niet! We deden ook allemaal samen de move tegen pesten! Zin om mee te dansen? Surf naar: http://www.youtube.com/watch?v=bphv3OvPcJc&feature=youtu.be
Karel Kunst riep onze hulp in! Op de tentoonstelling van de werken van Alechinsky, moest één schilderij vervangen worden wegens restauratie. Tijdens de computerles zochten we info op over de kunstenaar en zijn werk, zodat niemand de 'vervalsing' zou merken. We hebben dan zelf schilderijen gemaakt met één groot middenstuk en kanttekeningen in zwart-wit. Onze kunstwerken kregen de titel 'Pretpark op hol' mee. We deden het zo goed, dat geen enkele bezoeker van de tentoonstelling iets merkte!
Gisteren opende in Sint-Martens-Bodegem het 'springdieren-museum' zijn deuren op de bovenverdieping van 't Klavertje Vier! Met een collectie van zo'n 22 dieren uit houtpasta, is het museum meteen het grootste in zijn soort. De dieren werden gemaakt en beschilderd door het vijfde leerjaar. Onze fotograaf slaagde erin alle dieren met hun ontwerper voor de lens te krijgen.
Donderdagochtend trok een machine van robots de gedichtendag in gang. Een stroom van woorden kwam zo aan onze gedichtendraad te hangen. In de klas maakten we zelf een fotogedicht bij foto's rond het thema 'Stroom': water, woorden, mensen, wind en elektriciteit. We zochten in gedichtenboeken ook naar een mooi stukje poëzie. Dat gedichtje schreven we op een kaart en stopten we in een ballon. Aan het einde van de schooldag kreeg iedereen een ballon mee! In de namiddag deden we een doorschuif met het vierde en zesde leerjaar. Muziek maken bij regengedichten, een mensenmassa tekenen, een trapgedicht schrijven en opdrachten rond elektriciteit uitvoeren om samen een lamp te doen branden: het kwam allemaal aan bod!
Italiaanse pasta, Duitse koekjes, een Zwitsers zakmes, Poolse wodka (neen, niet van geproefd...), Spaanse kledij, een scheve toren, een gladiator, de Eiffeltoren, castagnetten, een rendier, een gondel, een smurf,... Je kan het zo gek niet bedenken, of het was vrijdag aanwezig in onze klas. Iedereen bracht drie voorwerpen mee die 'iets' met Europa te maken hebben. Onze reis door de Europese Unie zit er nog niet op, maar de souvenirs die hebben we dus al!
We zijn begonnen aan onze reis door de landen van de Europese Unie! Vandaag kon elk groepje een ster voor zijn vlag verdienen, door het oplossen van een opdracht tijdens de computerles. Verschillende uitspraken over landen van de E.U. moesten gecontroleerd worden: zijn ze juist of fout? Er werd heel wat "afgegoogled"!!!
Woensdag hebben we heel wat bijgeleerd over gezonde voeding en calorieën! Door aan het rad te draaien, kregen we calorieen binnen. Die moesten we dan weer wegwerken door een sportieve opdracht. Wie kon de voedingsdriehoek samenstellen en eindigde het dichtst bij 2000 calorieën? Het werd een leuke, sportieve en leerrijke voormiddag.
Dinsdag kwam er terug een man langs die ons iets meer kon vertellen over arabische en afrikaanse muziek. Hij leerde ons heel wat bij. We kregen ook de kans om zelf de instrumenten te bespelen. Hieronder vind je enkele foto's.
Nu de kerstvakantie voorbij is, hebben we ook weer enkele nieuwslezers in onze klas. Deze week was het de beurt aan Laure en Anaïs. Ze namen hun werk ook ter harte!
Onze eerste zware opdracht na de vakantie! We moesten ons Frans dialoogje van contact 8 naar voor brengen. Sommigen waren hier toch wel een beetje zenuwachtig voor! Gelukkig kwam alles goed!
Na het kersttoneel, daagden we elkaar uit in allerlei spelletjes: woordzoeker, mini-basket, boggle flash, domino, dobbelen, sjoelbak, ... Bedoeling? Zoveel mogelijk punten verzamelen! Wie het hoogste aantal punten had, kon eerst kiezen wat hij/zij wilde doen om ons kerstfeestje verder voor te bereiden: servetringen maken, rietjes of bekers versieren, chocoladefondue voorbereiden,... In de namiddag kon het feest echt van start gaan: lekker smullen en spelen. Met extra dank aan de dj's van dienst!
Op donderdagnamiddag maakten we een eigen filmpje tijdens de computerles. Personages kiezen, achtergrond zoeken, situatie en tekst bedenken en dan... geluid aan en afspelen maar! Het werd een supertoffe les! Ook zin gekregen? Surf dan snel naar: www.goanimate.com.
We herhaalden de leerstof van meetkunde, metend rekenen, hoofdrekenen en getallenkennis tijdens enkele sint-spelletjes: een sint-memory, een 'visspel', zwarte pieten-puzzel en pakjesganzenbord. In groepjes deden we een doorschuif en we probeerden zoveel mogelijk cadeautjes in onze zak te verzamelen.