Specifieke onderwijservaring
- medewerking verleend bij het opstellen van leerplannen:
o lineaire leerplannen Chinees PK
o modulaire leerplannen Chinees rg1
o modulaire leerplannen Hebreeuws
- Dienst voor Onderwijsontwikkeling (DVO): medewerking aan de ontwikkeling van nieuwe modulaire opleidingsprofielen Hebreeuws. Uitwerking van nieuwe contexten voor modulaire leerplannen talen binnen het educatieve domein (2003-heden)
- ontwikkeling van:
o instrumenten voor zelfevaluatie van de cursist
o instrumenten voor zelfevaluatie van de leerkracht
o sjablonen voor planningsdocumenten en documenten behandelde leerstof in
lijn met de modulaire leerplannen talen
o bevragingen naar welbevinden voor cursisten, leerkrachten en andere actoren +
interpretatie van de gegevens
o een instrument voor het evalueren van het lesgebeuren
o een zelfevaluatiedocument voor de lesgevers ter voorbereiding op een klasbezoek
o niveaubepalingstoetsen NT2 rg2
- schoolbeleid (CVO Sopro):
o medewerking verleend bij de ontwikkeling van de visie en missie
o omschakeling van een lineair naar een modulair systeem
o verantwoordelijke voor het project evaluatie en zelfevaluatie
o organiseren en leiden van de vakwerkgroepen
o coaching en vorming van de lesgevers
o medeverantwoordelijke voor de ontwikkeling en implementatie van een cyclisch
geïntegreerd kwaliteitszorgsysteem (gestoeld op o.a. EFQM en PROZA)
o interpretatie en vertaling van decreten, omzendbrieven,
o opstellen en herwerken van de examenreglementering
o verantwoordelijke externe communicatie: vb. de overlegmomenten NT2 op het Huis
van het Nederlands, contacten en overlegmomenten met Pina, contacten met
andere overlegorganen,
o cursistenopvolging en trajectbegeleidng
- organiseren en geven van inhouse-trainingen voor lesgevers talen:
o De rol van de grammatica in communicatief taalonderwijs
o De vier vaardigheden op communicatieve wijze
o Evaluatie: hoe, wat en waarom evalueren?
o Toetsing: het opstellen van taakgerichte toetsen
o Het gebruik van colorcards
o Sociaal constructivisme
o Modulaire leerplannen analyseren, interpreteren en hanteren
- lid van het Quality-team bij SCVO Talen
- nascholingen (enkel vanaf 2002
o 2002-2003: UIA: vakdidactiek NT2 (de volledige opleiding inclusief stages)
o 2002-2003: LBC: Het opstellen van valide en betrouwbare toetsen
o 2002-2003: modulaire leerplannen en de paarse map van de DVO door mevrouw
Ingrid Peeters van Edu-actief
o 2002-2003: Bonte Was: een multimediaal pakket NT2
o 2002-2003: het CIPO-model: instrument voor evaluatie van scholen
o 2003-2004:Covaar II
o 2003-2004: Trefdag NT2 Brussel:
§ Humor in de klas
§ Drama in de klas
§ Adem, de motor van je stem
o 2003-2004: SCVO Talen: studiedag evalueren door
inspecteur mevrouw Chantal Delmotte
2006: taalgericht onderwijs in zaakvakken (secundair, OKAN) door VSKO
o 2007: Taaldidactiek als wetenschap door Piet Van de Craen, VUB