Vandaag is de nieuwe werkweek weer begonnen. Voor mij betekent dat het gronden van een nieuw schilderspaneel. Altijd een aantal uren werk, want er mogen 5 lagen grond op, tussendoor schuren en telkens drogen. Werk zat.
Voor de zeesleper London is het werk definitief ten einde gekomen: op 26 juni is zij gesloopt! Dat bericht kregen we het afgelopen verlof binnen.
Wat jammer van deze dame en wat jammer voor het werk dat er geleverd is, om de boot zo goed mogelijk af te leveren aan de nieuwe eigenaar. Ik kan in ieder geval wel zeggen, dat ik als laatste vrouw (onder de Nederlandse vlag in ieder geval!) op dit schip heb gelogeerd.
Bas heeft de nieuwe bemanning uitvoerig uitleg gegeven over de apparatuur op de brug, , het navigeren, het slepen en het handelen van het schip en jawel: het KOPIEERAPPARAAT, want daar hadden ze wel heel veel belangstelling voor.....
Gisteren is het tweetal Fairmount Alpine (leading tug) en Fairmount Summit dus vertrokken uit Valletta, Malta. De sleep is een FSRU. De afkorting van Floating Storage Regasification Unit. Een soort drijvende voorraadtank voor vloeibaar gas. Het is de bedoeling om het gevaarte in het veld bij Livorno op ankers te leggen, zodat andere (kleinere) tankers langszij kunnen komen om het gas over te hevelen.
Maandag a.s. zouden ze er al kunnen zijn, maar vanwege allerlei voorbereidingen in het veld hoeven ze er zeker niet voor dinsdag te zijn.
Natuurlijk heb ik een foto op het internet gezocht van de FSRU Toscana:
Onze zeeman zit nu op de Fairmount Summit en vertrekt vandaag vanuit het strategisch gelegen eiland Malta naar de havenstad Livorno. Het is een gedeelte van de sleepreis, waar hij met de Fairmount Alpine naartoe is gevaren (zie terug!). In de achterliggende verloftijd is de sleep, een omgebouwde tanker, van Dubai naar Malta gebracht voor een kleine verbouwing. Het laatste stuk mag Bas dus nog meemaken! Het is 5 dagen slepen naar Livorno. Ik hoop nog een glimp op te vangen via een webcam van Valletta.
Gelukt, maar wel een héél klein glimpje....
Om nu helemaal zeker van te zijn dat ik de Summit hier gespot heb, plaats ik ook het webcambeeld van een half uur later (11.20 uur) toen de tweede groene zeesleper uit de zijarm kwam!
Gisteren is de zeeman weer vertrokken! Het werd iets eerder dan gepland. Jammer van deze laatste drie weken met dit mooie weer (eigenlijk zou hij op 13 augustus pas door zijn vrije dagen zijn), maar er was geen andere oplossing. De laatste twee weken van het verlof had Bas ook nog twee cursussen. Het was een heel druk verlof, maar ik geloof, dat dat altijd het geval is bij ons . In ieder geval hoop ik vanaf nu weer berichtjes veel berichtjes op dit medium te plaatsen! (Alleen waarschijnlijk niet alle dagen.) Het is fijn om u allen weer te treffen!
Het verlof is nu dan echt aan de gang! De stuurman ligt nog op één oor. Wel een vreemde uitdrukking als je het vergelijkt met die waar 'op je achterhoofd' in past, want je zou ook zo maar op je rug kunnen slapen!
Gevallen is hij in ieder geval niet, maar uitslapen is wel één van de dingen die hij graag doet. Heerlijk als dat ook kan!
Morgenvroeg komt de stuurman thuis en komt er een einde aan deze eerste reis bij zijn nieuwe werkgever. Bas is enorm enthousiast, dus dat gaat wel goed komen. Voor mij was het een lastige reis. Ik raakte niet in mijn ritme. Ik hoop, dat we een veel beter verlof gaan krijgen dan het afgelopen verlof. Aan de tijd zal het niet liggen, want er staan maar liefst 3 maanden vakantie op stapel! Ik dank alle lezers wederom voor de belangstelling. Vanaf nu zal het een hele tijd rustig zijn op mijn blog. Ik hoop, dat ik u allen na het verlof weer terug kan zien!
Hemelvaartsdag vandaag! Uit mijn jeugd dé dag dat we gingen dauwtrappen. Bij ons (mijn zus en mij) bestond dat uit een flink stuk fietsen naar het openluchtzwembad om daar een behoorlijk aantal baantjes te zwemmen. Heerlijk in het water, maar ijskoud als je erbuiten was! Meestal om 5.00 uur. En dan was het vaak mistig. Een aparte sfeer om lichamelijk in bezit te zijn. Het was heel leuk!
De stuurman heeft bedacht, dat maandag aanstaande ook wel een prima dag is om te dauwtrappen: hij landt om 6.00 uur op Schiphol! Dat wordt voor mij de dauw van het gaspedaal trappen! Ook leuk!
Zo, alles staat weer open wat betreft de aflossing van Bas. Pfff.
Als de sleep niet op tijd klaar is, hoeft hij niet meer mee en vertrekt dan vanuit Dubai. Dat betekent, dat hij dan zondag of maandag a.s. al thuis zal zijn! Nu mag ik als de wiedeweerga mijn agenda gaan afwerken, anders komt het niet goed.
Het filmpje van vandaag duurt maar anderhalve minuut en is al eentje die hele trouwe lezers kennen, maar zéér de moeite waard:
De stuurman is heerlijk de wal op geweest in Dubai. 12 jaar geleden was hij daar ook en daarom wist hij waar hij moest zijn. Er was bijna niets veranderd, behalve de grote specerijensouk. Daar waren de marktkraampjes vervangen door kleine winkels. Dat ging natuurlijk ten koste van de sfeer. Daarna met de taxi naar het nieuwe centrum en het hoogste gebouw (800 meter!). Aangezien het $ 120,- kostte om naar binnen te mogen, heeft hij vanaf de buitenkant het bouwwerk bewonderd. Zijn voorkeur gaat echter uit naar het 'schip' wat in Singapore staat!
Vervolgens naar de Dubai Mall en daar ging hij helemaal van uit zijn dak! Het is zo groot als Dalfsen centrum, met een schaatsbaan, een kinderspeelplaats met een achtbaan (!), een zee-aquarium en een bioscoop met 15 zalen en meer dan 1200 winkels.
Daar kunnen wij ons in Nederland toch echt niets bij voorstellen! Volgens een manager heeft de Mall niet alleen een shopfunctie, maar ook eentje op sociaal en levenstijl vlak.
In ieder geval heeft Bas genoten van zijn uitje en kan hij er weer even tegenaan.
Bij Bas aan boord is een delegatie van kantoor. De twee mannen wisten hem te vertellen, dat ik gesignaleerd was op de Maritime Career Event in Rotterdam op 10 april jl. en vroegen gelijk of hij op zoek was naar een andere baan!? Bas wist nergens wat van!
Ik ben helemaal niet in Rotterdam op dat evenement geweest! Blijkbaar heb ik een tweelingzus. Een andere baan zoekt hij echt niet; hij is veel te blij bij Fairmount!
Er is niets nieuws onder de zon: deze reis loopt uit!
Gisteravond kwam de e-mail van Bas, dat hij nog een tijd mee mag. Voor hem een geluk, want hij ligt in Dubai en die stad vindt hij helemaal het einde. Ik vind het niet zo leuk. Er komen weer 2 weken bij, maar ja, dat heb ik nu eenmaal niet zelf in de hand.
Nu is de Kanaalkoorts wel weer gezakt.
De reis loopt uit, net als de bomen. Ik zou boos de kamer uit kunnen lopen, maar dat loopt dan weer uit op een nederlaag. Hahahaha
Vandaag zijn er twee vrienden jarig! Eén is niet thuis (gefeliciteerd Domien!) en bij de ander gaan we feest vieren!
50 jaar wordt hij! Een prachtige leeftijd! Ik heb maar meteen een stel werksokken ingepakt, zodat hij keihard aan de slag kan blijven! ;)
Aan boord wordt er meestal getrakteerd op taart als er iemand jarig is. Sommige koks maken ze zelf, maar anders worden ze besteld. Bij de bestelling van afgelopen week zaten ook taarten. De meeste waren slagroom-, en appeltaarten, maar er waren ook een paar monchoutaarten. De stuurman heeft iedereen aan boord jaloers gemaakt door bij die laatste te zeggen: "Kijk, dit zijn nou de taarten die mijn vrouw ook maakt!".
Tja, deze uitspraak is waar! Daar kan hij dan over anderhalve week van gaan genieten, want het eind van de reis begint in zicht te komen! Hoera!
Hehe, ze zijn in Dubai. Op zich is de afstand tussen Jebel Ali en Dubai maar 35 km, maar Dubai sluit haar haven als het donker is en daardoor moest de Fairmount Alpine een nachtje ten anker liggen.
De bemanning kan in ieder geval even haar benen strekken op de wal. Misschien zelfs wat cultuur opsnuiven, want dit gebied wordt al sinds de bronstijd bewoond door mensen!
De bevolking is in korte tijd enorm gegroeid: van 600 personen in 1800 n.Chr. tot meer dan 2 miljoen in de huidige tijd. De verdeling tussen mannen en vrouwen is wel opmerkelijk. De verhouding man : vrouw is 3 : 1 Wat een scheve verhouding!
30 april, Koninginnedag! Vandaag wisselt Koningin Beatrix met haar zoon. Wat speciaal!
Op de Nederlandse schepen moet er ook vanalles veranderd worden: bepaalde documenten (omdat men aan boord onder bijzonder Nederlands grondgebied valt) moeten aangepast worden en ook het schilderijtje van Koningin Beatix wordt vervangen door eentje van Koning Willem A.
Voor mij is het verschil, dat nu overdag de televisie ook aanstaat, zodat ik tussen de bedrijven door een blik op de festiviteiten kan werpen en op de hoogte ben. In je eentje over een braderie lopen is geen klap aan, dus dat ga ik ook niet doen.
Hier komt nog wel een optocht langs en misschien ga ik daarna wel een Oranjeborrel halen in de buurt. Dat is min of meer traditie.
Het wordt in ieder geval een heerlijke dag!
De mannen aan boord zullen nog niets van de feesten hier kunnen zien, maar via een 'nieuwsabonnement' in de vorm van DVD's krijgen ze via de post over een tijdje ongetwijfeld de beelden te zien en kunnen zij er dan van genieten!
De werkzaamheden zijn weer afgesloten en nu is het groene scheepje op weg naar Dubai. Het was razend druk in Jebel Ali, maar het is allemaal gelukt. De vraag is nu wel wie er uit moet rusten: de stuurman of de matrozen?
Ik heb nog even een fotootje uit vervlogen tijden erbij gezocht en denk, dat iedere lezer het antwoord op de bovenste vraag zou kunnen raden!
Aangezien mijn echtgenoot de berichten hier niet kan zien, kan ik deze foto zomaar plaatsen! Hahahaha
Vandaag worden de spullen van de bescherming tegen piraterij weer opgeruimd aan boord. Een leuk klusje. De spanning is dan echt weg.
En daarna wordt de rit afgesloten met een afscheidsbarbecue voor iedereen. Bas heeft er nu al zin in!
De weg gaat vervolgens verder naar Jebel Ali, een grote haven bij Dubai, waar ze het wel razend druk krijgen. De stores en proviand wordt geladen, dat is vrij standaard. Wat ook op de rol staat is: keuring van de vlotten, brandblussers, kranen, MOB boten, perslucht en het CO2 systeem! Als dat klaar is, krijgen ze de certificaten en kunnen ze er weer een jaartje tegen. Dat wordt nog keihard werken! Dan is Bas misschien net zo druk als ik!
Ligt Deventer aan het zoute water? Nee, natuurlijk niet, maar vandaag ga ik met mijn schoonmoeder naar de tentoonstelling 'Een zee van kant'. Het is een tentoonstelling door en voor klossende (niet klotsende!) mensen! Gezellig! Ik ben benieuwd hoe het thema verwoord wordt.
Foto's volgen nog.
De Fairmount Alpine vaart vandaag eindelijk het piratengebied uit. Dat geeft rust.