Inhoud blog
  • Woensdag 18 06 2014
  • Woensdag 18 06 2014
  • Woensdag 18 06 2014
  • Woensdag 18 06 2014
  • Dinsdag 17 06 2014
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    VenG on bike

    02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimwerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen %%%FOTO 1%%%

    Categorie:2013 Wales
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wales 01 06 2013
    Ondanks het aanhoudende slechte weer in België en het feit dat het klimaat in Wales natter is dan bij ons, zijn de weersvoorspellingen voor de komende dagen niet zo slecht. Men verwacht wat bewolking, 16 tot 18 graden en geen neerslag , oef. We vertrekken vanuit ons hotel, The Silverdale Lodge, in Johnston en rijden op de hoofdbaan richting Haversfordwest. Een paar 100 meter verder slaan we links een straatje in dat uitgeeft op fietsroute Nr 4 van het National Cycle Network. Deze volgen we tot in het centrum van Haversfordwest waar onze GPS track start. Het gaat al onmiddellijk goed op en af, en af en toe moeten we van de fiets om de hekjes te openen die de weilanden van elkaar scheiden. In Haverfordwest zelf gaan we eerst nog op zoek naar middageten, want het valt te verwachten dat er onderweg weinig eetgelegenheden en/of voedingswinkels gaan zijn. Bij vertrek uit het stadscentrum enkele keren misreden op een rotonde. het valt niet mee om op de GPS te kijken, naar de weg te kijken en je te blijven concentreren dat je LINKS moet rijden. Eens uit het stadscentrum valt het links rijden op de grotere wegen wel mee. In de kleine straten ( lees : 1 auto breed) is het echter oppassen. Er is hier zo weinig verkeer dat je de neiging hebt om een beetje meer in het midden van de weg te rijden. Als er dan al eens een tegen of achterligger komt, dan heb je uit gewoonte de reactie om rechts te gaan rijden. Gelukkig is er dan Veerle om er mij attent op te maken dat ik naar links moet!!! Vanuit Haverfordwest rijden we Noordoostwaarts tot in Maenclochog . Onderweg komen we af en toe bordjes tegen met plaatsnamen op. Het is mij niet steeds duidelijk of dit nu dorpjes, gehuchten of gewoon enkele huizen bij elkaar zijn. Af en toe staat er een kerk , af en toe staat er een naambordje waar je dan alleen een hoeve ziet. Er staat een vrij behoorlijke Noordenwind , maar op een enkele grijze wolk na kunnen we genieten van een blauwe hemel met hier en daar een wit wolkje. Vanuit maenclochog rijden we op de flanken van de bergen in het Pembrokeshire Coast National Park Westwaarts tot in Puncheston. Hierbij volgen we de NCN-route 47 Het blijft steeds op en af gaan, en er is letterlijk geen meter vlak te bespeuren . We leggen vandaag 82,5 af, en hebben hierbij 1385 hoogtemeters. Het is vaak klimmen op een bergflank, om dan daarna terug af te dalen naar het beekje. Van in het dal blijven rijden is er geen sprake, en meestal lopen de straten hier van de ene bergflank naar de ander bergflank aan de andere kant van de vallei. Je kan het terrein hier goed vergelijken met dat van onze Ronde van Vlaanderen, maar dan met alle hellingen en afdalingen vlak achter elkaar, zonder vlakke tussenstroken. Hellingen zoals Knokteberg, Tiegemberg, Leberg, Bosberg en oude Kwaremont zijn we vandaag misschien wel 30 keer bovengereden, gelukkig zonder de kasseien en allemaal in asfalt. 2 keer zijn we een helling boven gemoeten die je het best kan vergelijken met La Redoute, pittig klimmen in het begin en dan een vrij lange uitloper, met ook langs beide kanten een haag, wat er voor zorgt dat je de wind een beetje minder voelt, want die is de ganse dag aanwezig. In Puncheston hebben we de NCN-route 47 verlaten, en zijn verder westwaarts gereden om in Little Newcastle Zuidwaarts tot in Spittal te rijden. In Spittal terug naar het Westen tot in Leweston ,om dan zuidwaarts en eindelijk met de wind in de rug via Camrose en Pelcomb Haverforwest te bereiken waar we dan terug via de NCN 4 naar Johnston terugrijden. We hebben vandaag allebei genoten van het landschap , het weer en het fietsen op zich. Maar ik wil er toch bij vermelden dat dit geen tocht is voor de niet geoefende fietser. De tocht is doenbaar met de koersfiets, maar hoge gemiddelde snelheden zijn hier niet haalbaar, eerst en vooral omdat er veel klimwerk in zit, maar ook omdat je in de afdalingen niet vrijuit kan gaan door de smalle bochtige wegen, waar je in veel bochten door struiken , planten en hagen geen zicht hebt op de weg of tegemoetkomend verkeer.






    Categorie:2013 Wales
    01-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Santiago de compostella
    Het grootste doel dat we momenteel voor ogen houden is om van thuis naar Santiago de Compostella te fietsen. We hebben nog geen concrete planning , maar toch zijn vele van onze tochten al een soort voorbereiding op die tocht. Door in binnen en buitenland langere of specifieke tochten te maken hebben we ondervonden dat bepaald materiaal niet voldoet, en dus dient vervangen te worden door iets beter. Een eerst vaststelling was dat na iedere 500 km onze cassette aan vervanging toe was. Een tweede vaststelling was dat je soms , als je bvb onverwacht moet stoppen, met een klassiek schakelsysteem niet tijdig meer naar de gepaste versnelling kan schakelen. Dit geeft dan problemen bij het terug vertrekken, omdat men " te groot " staat, met heel wat gekraak tot gevolg. Beide problemen hebben we opgelost door het plaatsen van een Rohloff versnellingsnaaf. Een tweede vaststelling was dat onze remmen niet voldeden voor een lange tocht als die naar Santiago, Waar toch ook enkele bergritten in voorkomen. In 2011 hebben we Alpe d'Huez en de Galibier beklommen, waarbij we vooral bij de afdaling van Alpe d'Huez grote problemen gehad hebben met onze remmen. Reeds na 3 à 4 bochten stonden onze schijven van onze remmen roodgloeiend en krom.

    31-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over ons,
    Wij zijn Veerle en Gert, VenG. We zijn beiden al lange tijd verzot op fietsen. We zijn beiden ook lid van een wielerclub waar we zondagvoormiddag mee gaan fietsen, maar toch trekken we er ook graag onder ons 2 met de fiets op uit. Dit kan gaan van een "trainingsrit" tot uitstappen van meerdere dagen. Daar het , door een verschil in conditie, niet altijd evident is om samen te blijven tijdens het fietsen, hebben we enkel jaren geleden besloten om ons een tandem aan te schaffen. Onze VenGbike. Na wat oefenen, en enkele praktische afspraken voor tijdens het rijden, is de tandem voor ons de fiets bij uitstek geworden om er samen met de fiets op uit te trekken. VenG

    Categorie:Over ons . . .

    Archief per week
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 28/01-03/02 2013

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Categorieën
  • 2013 Wales (6)
  • 2014 Buckinghamshire and Oxfordshire (8)
  • Over ons . . . (1)


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs