Het grootste doel dat we momenteel voor ogen houden is om van thuis naar Santiago de Compostella te fietsen.
We hebben nog geen concrete planning , maar toch zijn vele van onze tochten al een soort voorbereiding op die tocht.
Door in binnen en buitenland langere of specifieke tochten te maken hebben we ondervonden dat bepaald materiaal niet voldoet, en dus dient vervangen te worden door iets beter.
Een eerst vaststelling was dat na iedere 500 km onze cassette aan vervanging toe was.
Een tweede vaststelling was dat je soms , als je bvb onverwacht moet stoppen, met een klassiek schakelsysteem niet tijdig meer naar de gepaste versnelling kan schakelen.
Dit geeft dan problemen bij het terug vertrekken, omdat men " te groot " staat, met heel wat gekraak tot gevolg.
Beide problemen hebben we opgelost door het plaatsen van een Rohloff versnellingsnaaf.
Een tweede vaststelling was dat onze remmen niet voldeden voor een lange tocht als die naar Santiago, Waar toch ook enkele bergritten in voorkomen.
In 2011 hebben we Alpe d'Huez en de Galibier beklommen, waarbij we vooral bij de afdaling van Alpe d'Huez grote problemen gehad hebben met onze remmen.
Reeds na 3 à 4 bochten stonden onze schijven van onze remmen roodgloeiend en krom.
31-01-2013
Over ons,
Wij zijn Veerle en Gert, VenG.
We zijn beiden al lange tijd verzot op fietsen.
We zijn beiden ook lid van een wielerclub waar we zondagvoormiddag mee gaan fietsen, maar toch trekken we er ook graag onder ons 2 met de fiets op uit.
Dit kan gaan van een "trainingsrit" tot uitstappen van meerdere dagen.
Daar het , door een verschil in conditie, niet altijd evident is om samen te blijven tijdens het fietsen, hebben we enkel jaren geleden besloten om ons een tandem aan te schaffen.
Onze VenGbike.
Na wat oefenen, en enkele praktische afspraken voor tijdens het rijden, is de tandem voor ons de fiets bij uitstek geworden om er samen met de fiets op uit te trekken.
VenG