testen, testen en nog eens testen. Waar is dat allemaal goed voor !!!
testen, testen, testen !!! ?
U zult het waarschijnlijk al van uw kind gehoord hebben. De maand september, en dan meer bepaald vanaf 15 september, is de maand bij uitstek om te kijken wat de beginsituatie is van uw kind. Dan worden de LVS testen afgenomen. Dit zijn testjes van spelling en rekenen. We kijken ook naar het leesniveau van uw kind.
Waarom doen we dit eigenlijk ? 1. we kijken na wat uw kind nog weet na een lange vakantieperiode. Waar het goed in is en waar het nog moet in bijgestuurd worden. 2. we kijken hoe we het best kunnen ingaan op de noden van de klas : we maken differentiatiegroepen op naar gelang de leerstof die ze op dat moment aankunnen. Zo zit uw kind in de A groep ( snellere groep die soms ook uitbreidingsopdrachten krijgt en wat meer denkopdrachten ) of in de B-groep ( tragere groep, die meer concreet de basisleerstof gaat uitwerken, over het algemeen onder begeleiding van de leerkracht ). Door het jaar heen gebeuren er nog regelmatig wisselingen als blijkt dat een kind kan doorschuiven naar een andere groep. 3. we houden de persoonlijke evolutie van het kind bij. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben voor een onderdeel kunnen naar de zorgklas. 4. binnen deze testen kunnen we ook zien wat een klas vorig jaar goed heeft verworven en waar de huidige klasleerkracht nog meer moet aan werken.
U ziet het , we testen niet alleen maar om te testen of om uw kind te ... pesten. Het levert ons heel wat waardevolle informatie op. Deze testjes staan niet op het rapport, het is enkel een richtlijn voor onze school. Wat het leesniveau betreft , dit komt steeds in het agenda als uw kind wordt getest. Zo weet u perfecht als ouder waar uw kind staat en welke boeken het ongeveer aankan binnen de bib.
Mochten er nog vragen zijn , kom dan gerust eens langs.
Ik ben juf Hilde en ben verantwoordelijk voor de zorg op school. Wat houdt dit zoal in ? In de kleuterschool, werk ik samen met de juffen en de kleuterzorgjuf aan de opvolging van uw kleuter. Via het opvolgen van uw kleuter. We bespreken de kleuters op een vergadering. Als het mogelijk is, probeer ik ook met de kleuters eens te werken. In de lagere school komen vooral de zorgenkinderen bij mij. Hier krijgen ze dan extra ondersteuning voor taal en rekenen. Verder kom ik ook nog in enkele klassen les geven aan een deel van de klas, dit gebeurt nu in het tweede, derde en vijfde leerjaar. Ik ben, naast de klasleerkracht en directie, ook een rechtstreeks aanspreekpunt voor de ouders. Ik probeer de kinderen immers op te volgen van de eerste kleuterklas tot in het zesde leerjaar.
In de klas houdt men maandelijks een klaskring rond een bepaald thema : vb. spelen, hieruit komen dan ideeën voor de leerlingenraad. Meestal komen we één keer per maand samen met de afgevaardigden van elke klas binnen de leerlingenraad. Onze school heeft ook een zorgteam waar directie, zorgleerkracht, een leerkracht van het kleuter en een leerkracht van de lagere school samen bekijken hoe we de brede zorg op school kunnen verbeteren. We maakten ook een GOK ( gelijke onderwijs kansen ) plan op met enkele werkpunten die we ten voordele van uw kind(eren ) in de loop van drie jaar willen verbeteren.
Indien jullie vragen hebben, dan kun je die altijd doormailen aan onderstaand adres : hildekerckaert@hotmail.com