Gisteren geraakte Malik moeilijk in slaap. Hij was een beetje zenuwachtig want vandaag is een heel speciale dag voor hem!
Gelukkige verjaardag Malik, jij bent er nu ook al 6!!!!!
We konden genieten van heel wat mooie foto's in het geboorteboekje, en ook de chocoladecake heeft ons goed gesmaakt! Dank je wel voor alles ! HAPPY BIRTHDAY!!!
Het was een stralende zonnige dag vandaag! Heerlijk dat we op uitstap mochten voor de paddenoverzet!
Jammer genoeg houden padden en kikkers meer van regen, vochtigheid, dus konden we er nog niet zoveel vinden...
Weet uw kapoen nog hoeveel kikkers en padden we wel gevonden hebben? (4)
Heel interessant was de uitleg die we kregen van Dimitri, geïllustreerd met heel wat mooie prenten.
Hij had ook een emmer mee waarin echte salamanders, en kleine kikkertjes zaten!
En omdat het zo'n drukke straat is, heeft hij ook gezorgd dat een politieman de auto's verwittigde en liet vertragen voor onze groep.
DANK, vooral aan Dimitri!
DANK, aan alle (groot) ouders die konden helpen met vervoer!
DANK aan de meneer van de boerderij waar de vijver is waar de kikkers en padden naar toe willen.
DANK aan de politie!
Het was zeker en vast toch de moeite waard!
Kan uw kindje uitleggen wat de bedoeling is van de paddenoverzet???
(na hun winterslaap, als het wat warmer wordt, worden de kikkers en padden wakker.
Zij willen zich graag voortplanten. De mannetjes lokken een vrouwtje met hun gekwaak en als ze er eentje gevonden hebben,
klemmen ze zich met hun voorpootjes vast bovenop het vrouwtje. Deze draagt hem dan overal mee naar toe.
(wie is hier het sterke geslacht??!!)
Ze willen hun eitjes in de vijver leggen waar ze zelf geboren waren en gaan op zoek. Maar het zijn nachtdieren en als ze een straat moeten oversteken, kan dit wel heel gevaarlijk zijn!
Gelukkig zijn er mensen die zich vrijwillig aanbieden om te helpen. Zij spannen doeken aan de kant van de straat om de kikkers en padden tegen te houden. Er staan ook emmers langs die doeken en als de diertjes willen oversteken, vallen ze er in! De diertjes worden geteld en veilig naar de vijver gebracht. Dat is nu precies waar wij een (klein) handje hebben bijgestoken vandaag...
Samen met z'n broer Noah, zijn zij vandaag 6 jaar geworden!
Van harte gefeliciteerd aan allebei!!
Nathan had iets heel speciaal meegebracht : een muzikaal pak met opdrachten! SUPERLEUK!
We moesten allerlei dingen raden. We zongen een liedje voor de jarige. We speelden standbeeld!
We maakten zelfs een menselijke piramide met 6 kleuters!!!!
En wie kan het langst de ballon in de lucht houden???
Maar dat was nog niet alles! Onze voetbal-kampioen had ook nog heerlijke cakes mee, versierd met een voetbal of een voetbalschoen! Mmmmm, njammie!!! Ook van harte dank voor het mooie en nuttige spel voor in de klas! We zijn er allen heel blij mee!
Hopelijk hebben jullie allebei een heel fijne verjaardag beleefd!
De week over 'verkeer' zit er op en we hebben weer heel wat bijgeleerd : oa
-hoe we de straat moeten oversteken,
de betekenis van enkele verkeersborden,
- het werk van de politie,
- hoe ziet een fiets er uit?
enz...
lied : Met mama op de fiets. Met mama op de fiets, wiebel, wiebel, wiebel. Hé, daar voel ik iets : kriebel, kriebel, kriebel. Paardjes in de wei, hobbel, hobbel, hobbel. Hou je vast aan mij, daar komt nog ... en bobbel!
Oversteken : Overgaan begint met blijven staan. Hoor ik iets, hoor ik niets? Kijk naar links en blijf maar staan. Kijk naar rechts, komt er iets aan? Weer naar links, is de weg nu vrij? Geen verkeer? Dan komen wij!
versje : mijn fiets. Mijn fiets heeft 2 wielen, en een stuur. Hij is heel mooi, hij is heel duur. Ik heb hem nog maar pas, omdat ik jarig was. Fietsen, fietsen, handen aan het stuur. Voeten op de trappers... BOEM! Tegen de muur!!
Dank je wel aan al mijn lieve kapoentjes! Jullie hebben mij een hele fijne verjaardag bezorgd!
Zoals elk jaar, kwamen 2 politie-agentes in ons klasje : Martine en Tania!
En ook deze keer heeft Martine ons op een heel boeiende manier het werk van de politie uitgelegd!
We hebben ervan genoten, het uurtje was zo voorbij...
We zien de jas van de politie. Wat valt het meest op : de fluo- of de gewone jas? Overal zien we het teken van de politie : de helpende hand!
Wat heeft de polite-agente hier vast? Een soort politie-radio-telefoon : de walkie-talkie! Pas op : op de oranje knop mag je zeker niet duwen! (soort alarm-knop)
Wat steekt er nog allemaal in de gordel van de politie? Handboeien! Past de sleutel van Emanie in het slotje? Oei, de juf wordt in de handboeien geslagen door Inaki en Malik! Geraakt ze hier ooit nog uit?
Gelukkig zijn Marie-Luca en Emiel daar. Zij krijgen de juf weer vrij! Oef!
Waarvoor dient dit soort spuitbusje, de pepperspray? (peper piekt in de ogen, van boeven, van een gevaarlijke hond, ...)
En Wout haalt een soort 'lamp' uit de tas van de politie : de toortslamp! Wat doet de politie daarmee? (het verkeer regelen, ook in het donker, stop : lamp omhoog aan de kant : zwaaien met de lamp)
Vandaag kwamen Annie en Gilbert op onze school om foto's en materiaal te tonen uit Gambia!
Zo zien de kleren van de vrouwen in Afrika er uit! We hebben alle soorten foto's gezien en Annie vertelde er boeiende verhalen bij : : -hoe de mensen daar leven en wonen -hoe ziet hun keuken eruit? -welke dieren leven daar? -wat wordt er verkocht op de markt? -hoe zag het schooltje er vroeger uit, en nu? -...
Dank aan Annie en Gilbert voor hun inzet voor een goed doel! Nu willen wij ook ons best doen om een steentje bij te dragen. Wie helpt mee??
Op maandag mochten wij naar een poppenspel van de kinderen uit het 5de leerjaar kijken : Het was echt wel mooi!!!
Poppenspel : Een kaboutertje gaat op zoek naar een schat! Wij helpen mee om de raadsels op te lossen en dan krijgen we telkens 1 letter bij... De oplossing was het woord : ............. (weet uw kindje het antwoord nog? MUIS!!!)
Het 2de poppenspel ging over 'verkeer'. Het heksje moest de regeltjes leren kennen. Rood betekent blijven staan. Groen betekent doorgaan!!!
Wel interessant, want na de krokusvakantie zullen wij in het thema 'verkeer' duiken!!!
En vandaag, hadden wij een echte muzikant in onze klas! Onze bloedeigen Arthur!! Op zijn viooltje speelde hij feilloos het lied : 'Altijd is Kortjakje ziek!' Mooi, mooi, mooi!!!!
We leerden wat een 'strijkstok' is, dat de snaren van echte paardenharen komen, dat de snaren moeten aangespannen worden, gestemd worden,... wat een schoudersteuntje en kinsteuntje is,... Het verschil tussen strijk-, slag, en blaasinstrumenten...
Maar iedereen was gewoon gefascineerd door de muziek van Arthur, dank je wel!!!!
lied : Carnaval! Carnaval, wat doen de mensen mal! De juffrouw is een ezel, de meester een konijn ! Vandaag is iedereen wat hij graag wil zijn! Daar lopen 7 dwergen met een grote roze bril, en kijk, daar valt een kikker op zijn kikkerbil!! Trallallallallallallalla trallallallalllalllallalla!!
liedje : Ting, boem, tok!
Ringeling, ringeling, we maken nu een kring.
Doebiedoe, doebiedoe, de ogen zijn nu toe.
Wat hoor ik daar?Zeg, luister maar!
Ik hoor een instrument, 'k weet niet of jij het kent...
Emanie had een supertoffe doos mee over dino's en wij hebben zelf met gips enkele fossielen kunnen maken! Kijk maar naar de resultaten... En over welke dino's gaat het? Ik ben er zeker van dat uw kleuter het antwoord zal kennen!!!
lied : De schepping
refr : Hiep, hiep, hoera, voor God want het is fijn! Dat er op de aarde mooie dingen zijn!
Eerst was alles zwart, ik doe iets apart! Toen kwam dag en nacht, dat heeft God bedacht! refr. God zorgde heel gauw, voor water mooi en blauw, en bovenaan, mochten wolken staan! refr. Bloemen, struiken, bomen, moeten er komen. God laat ze groeien en ook bloeien! refr. Toen keek God heel ver, hij wou een mooie ster. Sterren en een maan, de zon mag dar ook staan! refr.
Vissen in de zee, zwemmen heel tevree. Vogels in de lucht, vliegen met een vlucht! refr. Eerst was alles stil, weet je wat God wil? Dieren op het land, van muis tot olifant! refr. Weet je wat God zei? Er moet nog iets bij! Mensen lief en blij, ja ik en jij! refr. God was nu heel moe, maar keek tevreden toe. Toen rustte Hij wat uit en zingen wij heel luid : refr.
Allerlei dino-vraagjes-spel!
Schrijfdans : op muziek tekenen wij een vulkaan, de uitbarsting, en onweer met donder, bliksem en regen!
En dan op onze laatste dag over dino's, na het ontelbare horen van die rare geluidjes, verscheen plots 'Dina', het vriendinnetje van Pino. Zij werd teruggezonden om Pino weer mee te brengen naar de dino-tijd! Het was een beetje moeilijk om afscheid te nemen, maar we weten dat Pino terug naar zijn familie en vrienden wil. Het was superleuk met jou erbij,Pino! Het ga je goed!
Elke dag nieuwsgierig uitkijken.... wat verschijnt er uit het ei????
Hier is hij dan helemaal!!! Sommige kleuters hadden al een vermoeden dat het een triceratops (driehoorn) zou zijn. En zij kregen gelijk : we hebben hem een naam gegeven : CERA!!! Welkom in ons klasje!
Arne had ook een leuk attribuutje mee waar dino's op stonden . En weer konden we onze creativiteit uiten in het maken van allerlei werkjes...
Ella bracht een vriendje mee voor Pino. Ze noemde hem Dompie. Hij mocht eens al onze kalenders in orde brengen. Lukte dit???
En Emanie bracht een heel interessante door mee over dino's! Er staken enkele skeletten in van dino's die we al leerden kennen, maar wij werden ook echte paleontologen!! Wij maken gips en gieten dit in dino-vormen, nu 2 dagen wachten, en dan mag de vorm er uit...
Als een echte paleontoloog probeert Siebe hier botjes van een dino uit te graven...
Dan proberen het skelet in elkaar te steken...
Ook tijdens het kiesuur werden heel wat botjes opgegraven...
versje : Dino-verdriet.
Er was eens een dino, heel groot en heel groen. Hij vroeg aan het muisje : 'Toe, geef me een zoen!' 'Nee', zei het muisje, 'dat doe ik niet!' Toen huilde de dino een zee van verdriet...
En kijk eens naar dit speciale dino-ei! Vraag maar eens aan uw kindje wat daarmee gebeurt....
En dit is nog niet alles! We hebben nog een speciaal dino-ei in onze klas! Dit moesten we in water leggen en afwachten... De eerste dag erop kwamen we vol verwachting naar onze klas, maar.. er was nog niks veranderd. De dag erna zagen we een klein barstje... De dag er nog eens na, zagen we precies al een stukje van een kop met een oogje uitpiepen...
Met de komst van Pino, de dino, belanden we in het stenen tijdperk. We leren van alles over de dino's! Sommigen kennen er zelfs al veel over! Er werd ook van alles meegebracht!
En we hebben een heus dino-museum in onze klas!
Aan de hand van dit stappenplan, hebben we allemaal een mooie dino in elkaar geknutseld!
Hebt u al iets gehoord over de 3 gouden regels? Laat uw kindje het maar eens uitleggen! 1 : elke dag 5 X groenten of fruit 2 : elke dag een vieruurtje 3 : elke dag een melkprodukt
Onze eerste stapjes in Yoya : de volgende asana's kwamen aan bod : de poes Platte katterug, bolle katterug, holle katterug. Strek.... en dan weer terug.
de aap : Sta als een aap, veer zachtjes op en neer. Zwaai als een aap, en spring nu nog 3 keer : 1, 2, 3!
de cobra : cobra, hou je klaar! Duw je omhoog, nu nog hoger... En rust nu maar.
de arend : arend, neem je vlucht, zweef nu door de lucht! sla je vleugels uit... en duik nu naar je buit!
En dan hadden we ook nog al onze voedingswinkeltjes. Zoeken waar elk product thuishoort...