Na een week druk repeteren, was het dan eindelijk zover : Grootouderfeest!!! Onze oma's en opa's werden verwelkomd op ons halloweenfeest! Meester Hugo was zo vriendelijk om heel wat fotootjes te nemen en ik zal ze hier allemaal een plaatsje geven. Wie geeft u uitleg? Is het uw kapoentje of zijn het de oma's en opa's???????????
Onze kleutertjes hebben hun beste beentje voorgezet en ik ben dan ook apetrots op hen!! PROFICIAT LIEVERDJES ! Hopelijk hebben jullie je oma en opa SUPERBLIJ kunnen maken!
We leerden ook wat een contractwerkje is. De werkjes worden op een kaartje visueel voorgesteld en als dit werkje klaar is, mogen we ons symbooltje doorkruisen. Zo zien we wie wat nog moet doen en leren we zelfstandig aan het werk gaan.
Vandaag maakten we schuimspookjes met eiwit en bloemsuiker. We willen dit graag aan onze oma's en opa's aanbieden op hun halloweenfeest! Eerst waren de meisjes aan de beurt en daarna de jongens. Weten uw kapoentjes nog hoe we alles klaargemaakt hebben?????
Om ons voor te bereiden op het grootouderfeest, duiken we in de wereld van de griezels, van Halloween... Ons klasje wordt aangepast, zowel in het kapsalon, als in onze winkel,... We knutselen een spookje, spelen zelf spook, griezel of heks,... Soms herken je diegene die achter een masker schuilt, maar soms ook helemaal niet... We leerden heel wat bij over spinnen... En we leerden toveren met kleuren...
vervolg fruit. We leerden over inheems en uitheems fruit.We leerden nieuwe soorten kennen en we kregen ook de kans om nieuwe smaken te leren kennen. (Er zat zelfs een soort vrucht uit Colombia bij, waarvan we de naam niet kenden. Het was een soort passievrucht...) Dank voor al het meegebrachte fruit! Op vrijdag was het heerlijk smullen van de fruitbrochetjes.
Zonder regels en afspraken loopt alles verkeerd... Dat ondervonden onze kapitein en matrozen vandaag op hun boot! Weet uw kindje nog wat alle matrozen mispeuterd hadden? -matroos Ine en Hugo moesten water halen, maar hadden wijn gekocht én uitgedronken! -matroos Siska moest vis verkopen, maar door haar muziek op de koptelefoon, had ze de opdracht niet gehoord! -matroos Cindy moest poetsgerief halen, maar had alleen snoep mee! -matroos Anouschka en Nancy moesten medicijnen kopen, maar waren gaan dansen...
Gelukkig werd alles weer opgelost, doordat iedereen zich aan de regeltjes hield! Dat willen wij ook doen in onze klas!
lied : In de winkel. In de winkel van Pinkel, staat het fruit mooi op een rij! En 's morgens in de vroegte, kom ik er voorbij. En ik koop er 2 appels en ook nog 1 peer! 'k Zeg : Dank u, lieve juffrouw, tot de volgende keer!
Versje : Mooi appeltje! Mooi appeltje, rood, geel en groen. Weet je wat ik met jou ga doen? 'k Hou je vast met beide handjes, 'k Bijt je met m'n witte tandjes. En dat doet je toch geen pijn, anders zou je toch geen appeltje zijn!!!
Na de waarneming en bespreking van een appel en een peer, mochten we proeven! We hadden zoete en zure appels in de klas. Wat eet uw kapoen het liefst?
Onze winkel wordt omgetoverd tot een ware fruitwinkel!
Er wordt ook heel wat fruit gewogen. Wat is lichtst? Zwaarst? Lichter? Zwaarder? Wat weegt evenveel? Wat kunnen we doen om iets lichter of zwaarder te maken?
Een gezelschapsspeletje : DE FRUITTOREN! kan je met de dobbelsteen het fruit gooien van op je kaartje? Dan mag je dit fruit zoeken en op de toren zetten. Blijft de toren rechtstaan tot op het eind??????
Jeroentje citroentje is verliefd op appelsientje! Maar appelsientje wil er eigenlijk liever niks mee te maken hebben. Zijn fruitvriendjes willen hem helpen, maar niks lukt. Tot de wijze druiven hem zeggen dat hij te zuur kijkt. Een suikerklontje doet wonderen! Vraagt u maar hoe alles afloopt...
Wij mochten dit ook eens proberen met een suikerklontje. En wie wou, mocht een stukje citroen proeven. Kijk maar eens naar onze zure gezichtjes...
En onze Lars wou zo graag op de foto met het geschenkje dat hij bij de tandarts gekregen heeft.
We kennen alle kleuren al, maar wat zijn hoofdkleuren? Hoe kunnen wij nieuwe kleuren maken?
Met de 3 hoofdkleuren : rood, geel en blauw, kunnen we allerlei nevenkleuren maken. We kleurden water met crêpepapier, mengden 2 kleuren met elkaar en welk kleur toverden we tevoorschijn?? Er werd volop geëxperimenteerd! rood + geel = ??? rood + blauw = ??? blauw + geel = ???
Iedereen houdt van kleuren, maar iedereen heeft ook een eigen lievelingskleur : Daarmee hebben we met stift iets getekend en met kleurpotlood ingekleurd...
kleurenlied : Rood, rood, rood, ja, rood zijn de tomaten. Rood, rood, rood, tomaten, die zijn rood!
refr. : Mijn rechter- en mijn linkeroog, die zien de hele regenboog! Kleuren op een rij, en welke kleur kies jij?
Blauw, blauw, blauw, ja, blauw zijn alle luchten. Blauw, blauw, blauw, De luchten, die zijn blauw! refr Geel, geel, geel, ja, geel zijn de bananen. Geel, geel, geel, bananen, die zijn geel. refr.
Ook met verf in de hoofkleuren werd volop geëxperimenteerd, en daarbij kregen we ook nog wit en zwart. Hoe kunnen we kleurtjes lichte en donkerder maken?
We hebben een pracht van een regenboog geschilderd in de juiste kleuren!
Een leuk voelspelletje : met de vinger op de rug van een ander kindje een figuur tekenen! Wat was het : een cirkel, driehoek, viekant of rechthoek?????
Vraag van een mama : Hoe kan ik mijn kindje helpen om te weten welke dag we zijn? Morgen? Overmorgen? Hier ons visueel geheugensteuntje vanuit onze klas : maandag = maan dinsdag = dingdong (deurbel) woensdag : woef (hond) donderdag = donder en bliksem vrijdag = vrij (vogeltje is niet gevangen, maar is vrij) zaterdag = zaadjes, zaag zondag = zon